Vissza

KIVONAT

a képviselő-testület 2016. november 4-én megtartott rendkívüli zárt ülésének jegyzőkönyvéből

 Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 5 igen szavazattal, ellenszavazat és tartózkodás nélkül az alábbi döntést hozta:

 191/2016. (XI. 04.) képviselő-testületi határozat

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete megvitatta a Magyar Agrár-, Élelmiszergazdasági és Vidékfejlesztési Kamara Megyei Elnökségének a helyi földbizottsági feladatkörben hozott PE01-04940-12/2016. iktatószámú állásfoglalásával szemben Csonka Jenő gombai lakos által benyújtott kifogást és döntését az alábbiak szerint hozta meg:

 

1.      A Képviselő-testület a Csonka Jenő gombai lakos által benyújtott kifogás alapján a helyi földbizottsági feladatkörben eljáró szerv állásfoglalásának megváltoztatására vonatkozó döntését az alábbiak szerint hozta meg:

 

„Ügyiratszám: G/1816-3/2016.

Ügyintéző: Kósa Erzsébet Anikó

Tárgy:    Csonka Jenő gombai lakos által benyújtott kifogás képviselő-testületi elbírálása

 

HATÁROZAT

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyar Agrár-, Élelmiszergazdasági és Vidékfejlesztési Kamara Megyei Elnökségének a helyi földbizottsági feladatkörben hozott PE01-04940-12/2016. iktatószámú állásfoglalását megváltoztatja.

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a Csonka Jenő gombai lakos (a továbbiakban: kifogást tevő) által – a Magyar Agrár-, Élelmiszergazdasági és Vidékfejlesztési Kamara Megyei Elnökségének a helyi földbizottsági feladatkörben hozott PE01-04940-12/2016. iktatószámú állásfoglalása ellen – benyújtott kifogást elfogadja, és Csonka Jenővel – mint elővásárlásra jogosulttal - történő szerződéskötést támogatja.

 

A Képviselő-testület a föld tulajdonjogának átruházásáról szóló szerződés jóváhagyását Czakó Sándor Józseffel, mint eredeti vevővel nem támogatta.

 

A Képviselő-testület tájékoztatja az érdekelt feleket, hogy, hogy a képviselő-testületi döntéssel szemben bírósági felülvizsgálatnak van helye, a keresetlevelet Gomba Község jegyzőjénél a döntés kézhezvételétől számított 30 napon belül lehet előterjeszteni.

 

INDOKOLÁS

 

Kiss Imre eladó a dr. Dávid István ügyvédi képviseletével Czakó Sándor József vevővel 2016. június 10. napján megkötött adásvételi szerződés kifüggesztését kérte a gombai külterületi 0115/20 hrsz-ú erdő, szántó és legelő művelési ágú, összességében 360 ha 4124 m2 területű 9093,45 AK értékű ingatlan 7320/1818702-ed arányú tulajdoni illetőségre.

 A Gombai Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján az adásvételi szerződés 2016. június 15. napján kifüggesztésre került.  Az elővásárlásra vonatkozó jognyilatkozat benyújtási határideje 2016. augusztus 15. napja volt. Csonka Jenő határidőn belül, 2016. augusztus 15. napján – elővásárlási jogával élve - elfogadó nyilatkozatot nyújtott be.

 A PE01-04940-12/2016. iktatószámú állásfoglalásban a Magyar Agrár-, Élelmiszergazdasági és Vidékfejlesztési Kamara Megyei Elnöksége – ranghelyre sorolás nélkül – egyaránt támogatta a szerződés szerinti szerző féllel, vagyis Czakó Sándor Józseffel, valamint az elővásárlásra jogosulttal, vagyis Csonka Jenővel történő szerződés jóváhagyását is.

Az agrárkamarai állásfoglalások megküldésre kerültek az érintettek részére. Csonka Jenő az állásfoglalást 2016. október 18-án vette át - s a rendelkezésre álló 5 napos határidőn belül – 2016. október 21-én benyújtott dokumentum szerint élt a kifogás jogával, és kérte a képviselő-testületet, hogy az támogassa az ő szerződéskötését az eredeti vevővel szemben.

A mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló 2013. évi CXXII. törvénnyel összefüggő egyes rendelkezésekről és átmeneti szabályokról szóló 2013. évi CCXII. törvény 103/A. § (2) bekezdése alapján a képviselő-testület megváltoztatja a kifogással érintett állásfoglalást, ha annak kiadására a Földforgalmi törvény 23–25. §-a megsértésével került sor, egyébként a kifogást elutasítja.

A mező és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló 2013. évi CXXII. törvény 23. § (1) alapján A mezőgazdasági igazgatási szerv a részére jóváhagyás céljából megküldött okiratok közül az adás-vételi szerződést és az elfogadó jognyilatkozatokat először – kizárólag azok tartalma és alaki kellékei alapján – az érvényességi és hatályosulási feltételeknek való megfelelőség szempontjából vizsgálja meg, illetve ellenőrzi. A mezőgazdasági igazgatási szerv az okiratok beérkezésétől számított 15 napon belül döntést hoz az adás-vételi szerződés jóváhagyásának a megtagadásáról, ha megállapítja, hogy

a) az adás-vételi szerződés a jogszabályi előírások megsértése miatt létre nem jött szerződésnek, vagy semmis szerződésnek minősül,

b) az adás-vételi szerződés nem tartalmazza a vevőnek a 13–15. §-ban előírt tartalmú nyilatkozatait, vagy azok önállóan, a 13–15. §-ban előírt alakszerűségi előírásoknak megfelelően nem kerültek csatolásra, vagy

c) az elfogadó jognyilatkozat

ca) az alakszerűségi előírásoknak nem felel meg,

cb) nem az elővásárlásra jogosulttól származik,

cc) az elővásárlásra jogosulttól származik, de nem állapítható meg belőle az elővásárlási jogosultság jogalapja, vagy az, hogy az elővásárlási jog mely törvényen alapul, illetve az elővásárlási jog nem a megjelölt törvényen, vagy a törvényben meghatározott sorrend szerinti ranghelyen alapul, vagy

cd) az elővásárlásra jogosulttól származik, de nem tartalmazza az elővásárlásra jogosultnak a 13–15. §-ban előírt tartalmú nyilatkozatait, vagy azok önállóan, a 13–15. §-ban előírt alakszerűségi előírásoknak megfelelően nem kerültek csatolásra.

 

A mező és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló 2013. évi CXXII. törvény 23.§. (3) bekezdés alapján  Ha az (1) és a (2) bekezdésben meghatározott előzetes vizsgálat eredményeként a mezőgazdasági igazgatási szerv nem tagadja meg az adás-vételi szerződés jóváhagyását, és több elővásárlásra jogosult nyújtott be elfogadó jognyilatkozatot, a mezőgazdasági igazgatási szerv – a (4) bekezdésben meghatározott eset kivételével – az elővásárlásra jogosultakat a törvény által meghatározott sorrend alapján rangsorolja, és arról jegyzéket készít. Az (5) bekezdés szerint A (3) bekezdésben meghatározott esetben a mezőgazdasági igazgatási szerv a rendelkezésére álló okiratok és az általa készített jegyzék másolatának megküldésével haladéktalanul megkeresi a helyi földbizottságot az állásfoglalásának beszerzése céljából.

A 24. § (1) alapján A helyi földbizottság – a mezőgazdasági igazgatási szerv megkeresésének a beérkezésétől számított – 15 napon belül adja ki az adás-vételi szerződés jóváhagyásának megtagadásához, vagy a jóváhagyás megadásához szükséges állásfoglalását.

25. § (1) A helyi földbizottság a 24. § (2) bekezdése szerinti értékelést köteles azonos szempontok szerint, a jegyzékben szereplő összes elővásárlásra jogosult, és az adás-vételi szerződés szerinti vevő vonatkozásában elvégezni. A 24. § (2) bekezdése szerinti értékelés során a helyi földbizottság több elővásásra jogosultat támogathat.

A gombai külterületi 0115/20 hrsz-ú ingatlanra vonatkozó adásvételi szerződés szabályszerűen kifüggesztésre került a Gombai Polgármesteri Hivatalban. A határidő lejárta után – az elővásárlási jognyilatkozattal együtt – az adásvételi szerződések szabályszerűen megküldésre kerültek a Pest Megyei Kormányhivatal Földhivatali Főosztálya részére. A Földhivatali Főosztály – a 2013. évi CXXII. törvény 23.§. (1) bekezdése alapján megvizsgálta az iratokat és azokat továbbította a helyi Földbizottságként eljáró Magyar Nemzeti Agrárkamarához állásfoglalás kiadása végett.

 

Az eljáró Földbizottság a PE01-0494-12/2016. számú határozatában rangsor nélkül támogatta mind Csonka Jenő – elővásárlási jognyilatkozatot tevő - , valamint Czakó Sándor József szerződés szerinti vevő tulajdonszerzését.

A Földbizottság határozata ellen Csonka Jenő nyújtott be kifogást.

 Tekintettel arra, hogy az Agrárkamara nem ragsorolt, vagyis – azonos ranghellyel – támogatta mindkét felet, így a Képviselő-testület a rendelkező részben foglaltak szerint döntött, annak nyomán hogy támogatta a helyi földműves tulajdonszerzését, a gombai termőföldek gombai gazdák kezén maradását, a helyi gazdaság erősítését, betartva ezzel a döntéssel az irányadó jogszabályokat.

 A 2013. évi CXXII. törvény 25.§. (2) bekezdése alapján a helyi földbizottság több elővásárlásra jogosultat is támogathat. Amennyiben a helyi földbizottság a 24.§. (2) bekezdésében foglalt szempontok szerint több féllel is támogatja a szerződést, akkor az úgy értelmezhető, hogy – kifogás esetén – meghagyja a képviselő-testületnek a döntési jogkört a kérdésben, miszerint a helyi viszonyok elsőbbségét tartsa szem előtt.

 

A határozat a mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló 2013. évi CXXII. törvénnyel összefüggő egyes rendelkezésekről és átmeneti szabályokról szóló 2013. évi CCXII. törvény (a továbbiakban: Fétv.) 103/A § (2) bekezdésén alapul.

 A döntéshozó hatáskörét a Fétv. 103/A §. (2) bekezdése, illetékességét a Ket. 21. § (1) bekezdés a) és b) pontjai állapítják meg.  A bírósági felülvizsgálat lehetőségét a Polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény XX. fejezete alapján biztosítottam.

 

Gomba, 2016. november 4.

                                                                                                Lehota Vilmos sk.

                                                                                                  polgármester

Határozatról értesül:

 

1.)    Magyar Agrár-, Élelmiszergazdasági és Vidékfejlesztési Kamara Megyei Elnöksége, mint helyi földkiadó bizottságként eljáró szerv (székhelyén)

2.)    Csonka Jenő, mint kifogást tevő (lakcímén)

3.)    Pest Megyei Kormányhivatal Földhivatali Főosztálya, mint mezőgazdasági igazgatási szerv (székhelyén)”

 

2.      A Képviselő-testület felkéri a polgármestert, hogy a döntésről a helyi fölkiadó bizottságként eljáró szervet, a kifogást tevőt, valamint a mezőgazdasági szakigazgatási szervet haladéktalanul tájékoztassa.

 

Határidő: értelemszerűen

Felelős: Lehota Vilmos polgármester

 

Lehota Vilmos sk.                                                     Kósa Erzsébet Anikó sk.

  polgármester                                                                     jegyző