KIVONAT
Ügyiratszám: G/12-18/2018.
Ügyintéző: Kósa Erzsébet Anikó
Tárgy:
Pete Levente Sándor gombai lakos által benyújtott kifogás
képviselő-testületi elbírálása
HATÁROZAT
Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a
Magyar Agrár-, Élelmiszergazdasági és Vidékfejlesztési Kamara Megyei
Elnökségének a helyi földbizottsági feladatkörben hozott PE01-01621-3/2015.
iktatószámú állásfoglalása ellen - a Pete Levente Sándor által -
előterjesztett kifogást elutasítja.
A határozat ellen fellebbezésnek nincs helye. A
Képviselő-testület tájékoztatja az érdekelt feleket, hogy, a képviselő-testületi
döntéssel szemben közigazgatási per indítható, a keresetlevelet Gomba Község
jegyzőjénél a döntés kézhezvételétől számított 30 napon belül lehet
előterjeszteni.
INDOKOLÁS
Kiss Ida, Kiss Julianna Krisztina és Kiss Gyula, mint
eladók és Pete Levente Sándor, mint vevő adásvételi szerződést kötöttek a gombai
0270/7 hrsz-ú ingatlanra. Az adásvételi szerződés a Gombai Polgármesteri Hivatal
hirdetőtábláján 2014. szeptember 18. és november 18. napja között kifüggesztésre
került. A kifüggesztés időtartama alatt Pete István terjesztett elő elővásárlási
jog gyakorlására vonatkozó nyilatkozatot.
A helyi földbizottsági feladatkörben eljáró Magyar
Agrár-, Élelmiszergazdasági és Vidékfejlesztési Kamara Megyei Elnöksége (a
továbbiakban: kamara) a PE01-01621-3/2015. számú állásfoglalásával mind Pete
Levente Sándor, mind Pete István tulajdonszerzését támogatta. A kamarai
állásfoglalással szemben Pete Levente Sándor terjesztett elő kifogást.
A kifogás elbírálása során Gomba Község Önkormányzatának
Képviselő-testülete a 2015. augusztus 26-án kelt 188/2015. (VIII. 26.) számú
határozattal a kamrai állásfoglalást megváltoztatta, és a szerződést Pete
Levente Sándorral, mint szerződéses vevővel támogatta, majd a későbbiek során e
határozatát két további döntéssel, a 62/2016. (III. 31.) és a 126/2016. (VIII.
08.) határozattal kiegészítette.
A 188/2015. (VIII. 26.) képviselő-testületi határozat
ellen Pete István keresetet terjesztett elő. Elsődlegesen a határozat
megváltoztatását, és a szerződés vele történő jóváhagyását kérte, másodlagosan
pedig az önkormányzat határozatának hatályon kívül helyezését és új eljárásra
utasítást.
Pete István a keresetét arra alapozta, hogy a támadott
határozat nem tartalmazott jogorvoslati lehetőségről szóló tájékoztatást,
valamint indoklást, továbbá a támadott határozatból nem állapítható meg, hogy a
hatóság a tényállást tisztázta volna.
A Budapest Környéki Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság
2016. február 29-én kelt, 3.K.28.079/2015/8. számú ítéletével a 188/2015. (VIII.
26.) határozat hatályon kívül helyezése mellett Gomba Község Önkormányzatát új
eljárásra kötelezte. A Képviselő-testület a bíróság által hatályon kívül
helyezett döntés kiegészítő határozatait a 84/2018. (VI. 13.) határozatával
visszavonta.
A földforgalmi törvény irányadó 24. §-a értelmében a
képviselő-testület az alábbiakat vizsgálhatja:
24. § (1) A helyi földbizottság – a mezőgazdasági
igazgatási szerv megkeresésének a beérkezésétől számított – 15 napon belül adja
ki az adás-vételi szerződés jóváhagyásának megtagadásához, vagy a jóváhagyás
megadásához szükséges állásfoglalását.
(2) A helyi földbizottság az adás-vételi szerződést a
köztudomású tények és legjobb ismeretei alapján, különösen a következő
szempontok szerint értékeli:
a) az adás-vételi szerződés alkalmas-e a tulajdonszerzési
korlátozás megkerülésére;
b) megállapítható-e, hogy a felek már e törvény
hatálybalépése előtt megállapodtak a tulajdonjog átruházásában, de az
adás-vételi szerződést csak a jelen eljárás keretében léptetnék egyikük
nyilatkozatával, illetve harmadik személy jognyilatkozatának megtételével
hatályba;
c) az adás-vételi szerződés jóváhagyása esetén az
adás-vételi szerződés szerinti vevő, illetve a jegyzék szerinti, az első helyen
álló elővásárlásra jogosult, vagy ha több elővásárlásra jogosult áll az első
helyen, akkor valamennyi első helyen álló elővásárlásra jogosult
ca) alkalmas-e az adás-vételi szerződés és a 13. §-ban,
illetve a 15. §-ban meghatározott kötelezettségvállalások teljesítésére,
cb) elnyer-e olyan jogi helyzetet, amelynek révén a
jövőben az elővásárlási jogát visszaélésszerűen gyakorolhatja, vagy
cc) indokolható gazdasági szükséglet nélkül, felhalmozási
célból szerezné meg a föld tulajdonjogát;
d) az ellenérték a föld forgalmi értékével arányban
áll-e, s ha nem, az aránytalansággal a vevő elővásárlásra jogosultat tartott
távol az elővásárlási jogának gyakorlásától.
Pete Levente Sándor – a 2015.08.13. napján beadott
kifogásában – kérte, hogy a gombai 0270/7 hrsz-ú ingatlan tulajdonjogának
átruházásáról szóló szerződést a részére hagyja jóvá a testület, Pete István
vonatkozásában pedig utasítsa el. A
Pete Levente Sándor által benyújtott kifogás tartalmazta azt is, hogy a Megyei
Elnökség nem bírálta el azon nem elhanyagolható tényt sem, hogy bár az
elővásárlási jognyilatkozatot tevő részéről nem, de élettársa részéről a 2013.
évi CXX. tv. 13. és 14. §-ban foglalt kizáró okok állnak fenn, miután az
élettárssal szemben földvédelmi bírság miatt elrendelt szerzési korlátozás áll
fenn. Azt nyilván nem lehet elvitatni, hogy egy élettársi kapcsolaton belüli
közös gazdálkodást nem lehet elkülöníteni, hiszen családi gazdálkodó is egyben.
A képviselő-testületnek nem tartozik hatáskörébe a
szerződés megkötésének támogatása. Pete Levente Sándor kifogása olyan dologra
irányult, mely a képviselő-testület hatáskörén túlterjeszkedik. A törvény csak a
földszerző személye vonatkozásában mondja ki a jogerősen kiszabott földvédelmi
bírság vizsgálatának kötelezettségét a hatóság részére és más személyek
vonatkozásában (például közeli hozzátartozó vagy élettárs) utaló szabályt nem
tartalmaz.
A képviselő testület megvizsgálta, hogy a kifogással
támadott agrárkamarai állásfoglalás sérti-e a Földforgalmi törvény 23-25.
§-aiban foglalt rendelkezéseket. A képviselő testület vizsgálata eredményeként
megállapította, hogy a kamara állásfoglalása a Földforgalmi törvény 23-25.
§-ában foglalt rendelkezéseknek megfelelően született, nem talált olyan okot,
amely az állásfoglalás megváltoztatását indokolná.
Fentiekre tekintettel a képviselő testület a kifogást
elutasította.
A döntéshozó hatáskörét a Fétv. 103/A §. (2) bekezdése,
illetékességét az Ákr. 16. § (1) bekezdés a) pontja állapítja meg. A bírósági
felülvizsgálat lehetősége az Ákr. 114. § (1) bekezdése alapján biztosított.
Gomba, 2018. június 13.
Lehota
Vilmos polgármester
Határozatról értesül:
1.
Magyar
Agrár-, Élelmiszergazdasági és Vidékfejlesztési Kamara Megyei Elnöksége, mint
helyi földkiadó bizottságként eljáró szerv (székhelyén)
2.
Pete Levente
Sándor, mint vevő és kifogást tevő (lakcímén)
3.
Pete István,
mint elővásárlási jognyilatkozatot benyújtó (lakcímén)
4.
Kiss Gyula,
Kis Ida, Kiss Julianna Krisztina, mint eladó
5.
Pest Megyei
Kormányhivatal Földhivatali Főosztálya, mint mezőgazdasági igazgatási szerv
(székhelyén)
6.
Budapest
Környéki Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság székhelyén