Vissza

10. napirendi pont

 

Előterjesztés

a képviselő-testület 2010. december 9-én megtartandó ülésére

 

Tárgy:  Beszámoló a polgármesteri hivatal tevékenységéről

 

Előterjesztő:  Kósa Erzsébet Anikó jegyző

Ügyiratszám:  1476/2010.

Véleményező: valamennyi bizottság

 

 

Tisztelt Képviselő-testület!

 

 

A korábbi szokásoktól eltérően a polgármesteri hivatal egész éves tevékenységéről szóló beszámolóm során mellőzöm a számadatokat. Nem azért teszem ezt, mert az iktatott ügyek összessége, a hozott határozatok száma, az egyes ügycsoportokban előforduló kérelmek számszerű adatai nem lennének alkalmasak a végzett munka mennyiségi megítélésére. A 2010-es esztendőt nem a számok, hanem a végzett feladatok tükrében igyekszem bemutatni. Úgy vélem, hogy a polgármesteri hivatal dolgozóira a vezetésem alatti harmadik évben sem hárult kevesebb államigazgatási vagy önkormányzati igazgatási munka, mint az előző két évben. Az önkormányzat 2010. évi működése, az önkormányzati törvényben rögzített kötelező- és önként vállalt feladatok ellátása során a polgármesteri hivatal dolgozói igyekeztek a jogszabályok szellemében eljárni, a helyi elvárásoknak megfelelni.

 

Jelentős a polgármesteri hivatalra háruló feladatokból a képviselő-testület, illetve a három állandó bizottság ülésezéseinek előkészítése, a döntéshozatal támogatása, a hozott határozatok és rendeletek végrehajtása. A munkaterv szerint megtartott és a rendkívüli indokok alapján összehívott ülésekre kevés kivételtől eltekintve írásos előterjesztések készültek. A tárgysorozatra kerülő napirendi pontok megvitatásához az előterjesztés formájában kiküldött munkaanyagok jogszabályi környezetbe ágyazva tárták fel a döntés meghozatala során fontosnak tartott információkat. Fontos minőségi mutatója lehet az apparátus munkájának, hogy a képviselő-testület elé kerülő előterjesztések megvitatását követően a határozathozatal és a rendeletalkotás döntő többségben egyhangú szavazással zárult. Az egész év során nagyon kevés volt az a napirendre került téma, mely hosszas vitát eredményezett, vagy számottevő mértékben megosztotta volna a szavazatokat. Tekintve, hogy a képviselő-testület a polgármesteri hivatal munkáját leginkább az ülések előkészítésén, illetve a hozott döntések végrehajtásán keresztül ismeri, e körben bővebb elemzést nem teszek.

 

Határidőkkel tűzdelt, fontos munka hárult az egész apparátusra a tavaszi országgyűlési képviselők választása, valamint az őszi helyhatósági választások lebonyolítása során. Új feladat volt a helyi kisebbségi önkormányzati képviselők választásának megszervezése. Újjá alakultak ez évben először a szavazatszámláló bizottságok, majd később a helyi választási bizottság is új személyi összetétellel tettek eleget törvényi kötelezettségeiknek. A választási szervek felkészítése, feladataik koordinálása, munkájuk segítése nem kevés munkát jelentett a helyi választási irodába beosztott köztisztviselőknek. A hivatali munkát értékelve e helyen is köszönet illeti mindazokat, akik szabadidejüket feláldozva, türelemmel, hozzáértéssel segítették az apparátus munkáját. A választások lebonyolításából eredő feladatok hiba nélküli teljesítéséhez minden köztisztviselő precíz, pontos munkavégzéssel járult hozzá.

 

A helyi kisebbségi önkormányzati képviselők választását követően településünkön megalakult Gomba Község Cigány Kisebbségi Önkormányzata. A polgármesteri hivatal dolgozóinak a kisebbségi önkormányzat képviselő-testületének működése során ugyanazokat a feladatokat kell ellátni, mint a Tisztelt Képviselő-testület üléseinek előkészítése során. A gazdálkodási feladatok ellátása is a hivatali apparátus feladata. A két helyi testület egymásközti írásbeli kommunikációjának lebonyolítása, a törvényi előírások teljesítése minden érintett köztisztviselő munkaköri leírásában többletként jelenik meg, azt a korábbi feladatai mellett kell ellátniuk.

 

2010. igen fontos év volt a gombai önkormányzat életében. Tavasztól őszig kellett koordinálni a helyi utak felújítási munkáit, szeptember végén elkezdődött a rendezvényház építése. E két nagy beruházás mellett partfal is épült a községben. A közbeszerzési eljárások nyomon követése, a konzultációk lebonyolítása, a vis maior pályázatok előkészítése, benyújtása és elszámolása, a TEÚT pályázat menedzselése, a Kenyeres-kert bővítése, az élővizes pályázat monitoring vizsgálatai mind-mind napi határidőket szabtak és szabnak, felelős döntés előkészítő- és végrehajtó munkát igényeltek.

 

Az itt felsorolt - kevésnek nem mondható - beruházás pénzügyi nyomonkövetése, a kapcsolódó könyvelési, számlakezelési feladatok elvégzése komoly erőpróbát jelentett az apparátus számára. Ha nem sikerül kora tavasztól a hosszú hónapokig üresen álló gazdálkodási előadói álláshelyen a számviteli szakmában elismert dolgozót kinevezni, minden bizonnyal sokkal több problémával szembesül mind a hivatalvezetés, mind a képviselő-testület. A gazdálkodási munka minőségét azonban nem csak a zökkenőmentes számviteli tevékenység jellemzi, hanem a képviselő-testület elé kerülő, költségvetéshez kapcsolódó pénzügyi szakértői vélemények is. A költségvetésről, az elmúlt évi gazdálkodásról szóló zárszámadásról, a féléves beszámolóról és a háromnegyedéves tájékoztatóról, valamint a jövő évi költségvetési koncepcióról elkészült és képviselő-testület elé tárt szakértői jelentések pozitív véleménye a gazdálkodási munka megítélését segíti.

 

Jelentősen megnövekedett az év során előkészített különböző szerződések száma. A beruházások vállalkozási szerződései, a helyiségek hasznosítását megalapozó bérleti szerződések, a különböző feladatellátást segítő szerződések alapos és széles körű jogszabály ismeretet igényeltek.

 

Nem kevés időt és energiát követelt a megnövekedett létszámú közfoglalkoztatás szervezése sem. A személyzeti munka a közfoglalkoztatási terv végrehajtása során éppoly jelentős volt, mint az önkormányzat alkalmazásában álló dolgozók munkaügyi dokumentumainak előkészítése.

 

Az adóigazgatási feladatok ellátása során igyekeztünk megfelelő tájékoztatást nyújtani az adózási kötelezettségek teljesítéséhez. Március elején és augusztus végén elkészítettük a valamennyi adózót érintő értesítéseket, kiküldtük az adószámla egyenlegek aktuális állapotáról a központi szoftverrel előállított leveleket. Az adóhiány feltárása terén jelentős előrelépést értünk el. Kiemelhető hogy a tóparti ingatlanokra szinte teljes körű az adóbevallások benyújtása. A gazdasági válság következményeként az adók és adók módjára behajtható köztartozások megfizettetése igen nehéz. Meg kell említeni azt is, hogy az adóhátralékként nyilvántartott összegek csökkenéséhez olyan végrehajtási eszközt is igénybe vettünk már ez év során, mely az APEH közreműködését is lehetővé tette. Sajnos mindezek ellenére az adóhátralékok behajtása terén nem tudunk olyan eredményt felmutatni, mint amennyi munkát a végrehajtási munkába fektetünk. Jelentősen megnövekedett a rendőrségtől és egyéb társhatóságoktól érkező közigazgatási bírságok behajtásával járó munka is.

 

A szociális és gyámügyi igazgatás körébe tartozó ügyek száma is számottevően megemelkedett. A képviselő-testület szociális- és gyámügyi bizottsága havi rendszerességgel bírálja el a hatáskörébe utalt ügyeket. A döntés-előkészítés e körben igazgatási előadóinkra hárul. E munkát csak megfelelő empátiával, pontos jogszabályismerettel és az előírások következetes végrehajtásával lehet megfelelő színvonalon végezni. Nem jellemző e területen az első fokú határozatok megtámadása. A döntést az érintettek akkor is elfogadják, ha az számukra kedvezőtlen. Az ügyintézési határidők túllépése nem jellemző, megfelelő indokok alapján egy-egy esetben volt szükség határidő hosszabbításra. Az ellátási igények elbírálása a számtalan jogcím figyelembe vételével szintén széleskörű ismeretet igényel a feladatot ellátó köztisztviselőktől. A tanyagondnok szintén a szociális feladatok ellátásához járul hozzá, felkarolva Felsőfarkasd és Tetepuszta rászoruló lakosságát.

 

Nem szabad figyelmen kívül hagyni a mindennapi munka során jelentkező hagyatéki eljárások előkészítését, a földhivatali eljárások bonyolítását, az önkormányzati vagy jegyzői hatáskörbe tartozó műszaki feladatok ellátását sem, ha teljes körű képet szeretnék nyújtani a polgármesteri hivatal tevékenységéről.

 

Az év során a belsőellenőrzések által feltárt hibák, hiányosságok kiküszöbölésére törekedtünk. Az ellenőrzéseket követően képviselő-testület által elfogadott intézkedési tervek is alapot szolgáltattak a tennivalók számbavételéhez. Külső szakértők igénybevételére került sor a közbeszerzési eljárások lebonyolításakor, a műszaki ellenőri feladatok ellátása során.

 

Említést kell tenni az adminisztratív tevékenységről is a beszámoló keretében. E munkát is megfelelő szoftver segíti. Az iktatás, az irattározás napi feladat. Nagyon fontos, hogy az ügyintézők által irattárba helyezett dokumentumok meghatározott rendben találhatók. Kérésre rövid időn belül rendelkezésre állnak.

 

A polgármesteri hivatal szakfeladatain történik a főzőkonyha működtetése, a szociális étkeztetés biztosítása, de a köztisztviselők látják el az önállóan működő (korábban részben önálló) óvoda gazdálkodási- és oktatási igazgatási feladatait is.

 

A munkavégzés személyi feltételei adottak. A fentiekben sorolt feladatokat a polgármester irányításával, a jegyző vezetésével 7 ügyintéző és 1 ügykezelő végzi. 1 részmunkaidős takarító gondoskodik a községháza tisztaságáról, a faluház takarítója lát el postázási feladatokat a helyi küldemények kézbesítésével. A karbantartó és a fizikai csoportvezető a községgazdálkodási feladatok ellátásához járul hozzá mindennapi munkájával.

 

A munkavégzés tárgyi feltételei, a munkakörülmények lassan javulnak. Ezt szolgálja a házi kivitelezéssel megvalósult irodafelújítás, az elavult, elhasználódott informatikai eszközök pótlása, az irodai alkalmazások bővülése.

 

A polgármesteri hivatal egységes egészként szolgálja a képviselő-testület, a polgármester és a jegyző számára a hatásköri törvényben előírt feladatok teljesítését. Minden bizonnyal vannak olyan területek, melyekre a beszámolóban nem exponáltam, mégis úgy gondolom, hogy a tájékoztató átfogó képet nyújthat a hivatal tevékenységének megítéléséhez a képviselők számára. A teljesebb körű információ biztosítását szolgálja az önkormányzat hivatalos honlapján szerkesztett községházi aloldal. Látogatottsága alapján úgy vélem, hogy többen vannak településünkön, akik az internetes felület segítségével tájékozódnak helyi közösségünk ügyes-bajos, hivatalos dolgairól.

 

 

A polgármesteri hivatal 2010. évi tevékenységéről a fentiek szerint tudok számot adni. S hogy ne legyen kizárt az előző évvel történő összehasonlítás lehetősége, a 2009. évi beszámolót fellapozó képviselő az előterjesztéshez csatolt melléklet számadatai alapján vonhat párhuzamot az elmúlt két év számokban is mérhető teljesítmény-adatairól.

 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megtárgyalni, észrevételeivel kiegészíteni és a határozati javaslatot elfogadni szíveskedjen.

 

Gomba, 2010. december 2.                                      

 

                                                           Tisztelettel:

 

 

                                                                                                          Kósa Erzsébet Anikó sk.

                                                                                                                      jegyző

 

 

 

 

 

Határozati javaslat

 

…./2010. (XII.09.)  sz. képviselő-testületi határozat

 

Képviselő-testülete megtárgyalta a Polgármesteri Hivatal tevékenységéről szóló beszámolót és az alábbi határozatot hozta:

                                                   

1./   A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatal 2010. évről szóló beszámolóját elfogadja.

 

2./   A Képviselő-testület köszönetét fejezi ki a Polgármesteri Hivatal köztisztviselőinek a 2010-ben végzett munkájukért, és felkéri a polgármestert, hogy a határozatban foglaltakat tolmácsolja az apparátus dolgozói felé.

 

Határidő:             2010. december 15.

Felelős:    Lehota Vilmos polgármester