Vissza

4. napirendi pont

 

E L Ő T E R J E S Z T É S

a Képviselő-testület  2010. február 4-én megtartandó ülésére

 

 

Tárgy:   Javaslat az önkormányzat 2010. évi költségvetési rendeletének elfogadására

 

Előterjesztő:  Lehota Vilmos polgármester

Előkészítő:      Kósa Erzsébet Anikó jegyző

Véleményező: Valamennyi bizottság

Iktatószám:     212/2010.

 

 

Tisztelt Képviselő-testület!

 

Az államháztartásról szóló többször módosított 1992. évi XXXVIII. tv. (továbbiakban: áht.), valamint az államháztartás működési rendjéről szóló többször módosított 217/1998. (XII. 30.) sz. Korm. rendelet alapján elkészítettük Gomba Község Önkormányzata 2010. évi költségvetésének rendelet-tervezetét.

A 2009. évi költségvetés összeállításának alapja:

-       A Magyar Köztársaság 2010. évi költségvetéséről szóló 2009. évi CXXX. törvény.

-       Gomba Község Önkormányzatának 2010. évi költségvetési koncepciójáról szóló 232/2009. (XI.19.) sz. képviselő-testületi határozat.

-       Gomba Község Önkormányzata 2009. évi költségvetésének előirányzatai, a várható teljesítési adatok, és ezek szerkezeti változásai, szintre hozásai, továbbá az ismert és tervezhető előirányzati többlet

 

Bevételek

 

Önkormányzatunk 2010. évi tervezett bevételeit forrásonként a 2. számú melléklet, szakfeladatonként a 2/a. számú melléklet tartalmazza. A bevételek számbavételénél a rendelkezésünkre álló információkra alapoztunk. Az Önkormányzat saját bevételeinek tervezésekor figyelembe vettük a tapasztalati adatokat és az előző évek tendenciáit. A tervezési munka során szem előtt tartottuk a tárgyévi költségvetési koncepció előírásait.

 

 Működési bevételek

A költségvetés tervezetben 270 M Ft működési célú bevétel szerepel, amely az alábbi tételekből tevődik össze: 

 

Működési jellegű bevételek közül az egyik legnagyobb volument ez évben is a normatív támogatások, az önkormányzatot megillető SZJA (8%) valamint a jövedelemdifferenciálás mérséklésére kapott összeg alkotja. E három jogcím összességében 152, 6 M forint bevételt jelent. A gépjármű adó, mint átengedett központi adó a behajtásra tervezett hátralékokkal együtt 18,2 M forintot biztosít a kiadások fedezeteként. Mértékének tervezésekor figyelembe vettük, hogy a tavalyi bázis adatra 10 %-os többletbevétel tervezhető a 15 % pontos emelkedés ellenére. A helyi adókból, vagyis az iparűzési-, telek-, építmény- és idegenforgalmi adókból tervezett bevétel összességében 30,3 M forint.

A fenti normatív támogatásokon felül 27 M Ft központosított támogatás került tervezésre, amely az egyes szociális feladatokhoz kapcsolódó bevétel.(lakásfenntartási támogatás, rendszeres szociális segély, rendelkezésre állási támogatás, időskorúak járadéka, közcélú foglalkoztatás)

A működési bevételek további részét a működési célra átvett pénzeszközök, az egyéb intézményi működési bevételek, valamint előző évi működési célú pénzmaradványok alkotják.

Az intézményi működési bevételeken belül, az étkezési térítési díjak,  közterület használati díjak, stb. kerültek megtervezésre. (16,7 M Ft)

Az Önkormányzat sajátos működési bevételei a bérlakások bérleti díjából, valamint a nem lakóingatlanok egyéb bérleti díjából tevődik össze.

A működési célra átvett pénzeszközök közül az egyik legjelentősebb bevételt az egészségügyi ágazathoz kapcsolódó OEP támogatás jelenti, (3,7 M Ft) melyet a Védőnői Szolgálat, valamint az óvodában az iskolaorvosi ellátás működési költségeinek fedezetére kap az Önkormányzat.  

A közhasznú munkavégzés támogatására a Munkaerőpiaci Alaptól 0,4 M Ft működési célra átvett pénzeszközzel számoltunk. E foglalkoztatási forma szervezése nehézkes, a munkaügyi szervezet olykor követhetetlen igényekkel lép fel. Az alkalmazási feltételeket a központi jogszabályok is egyre szigorítják. A közhasznú foglalkoztatás mellett, vagy inkább helyett egyre nagyobb teret biztosít önkormányzatunk költségvetési terve is a közcélú foglalkoztatásnak. A közfoglalkoztatási terv alapján számított bevétel összege 12,3 M  Ft, melyet a központi költségvetés havi igénylés alapján fog biztosítani.

A  fentieken felül működési célú pénzeszköz átvételként szerepel a KÖVÁL bérleti díja, valamint a temető fenntartásra átvett pénzeszköz, továbbá a 2008. évi normatív állami támogatás elszámolásából származó bevétel összege.

 

Előző évi kötelezettséggel terhelt pénzmaradványként  380 ezer forinttal számoltunk, melyet a december hónapban biztosított ezer forintos utalványok számlázása után fogunk majd kifizetni. A pontos pénzmaradvány elszámolásra a beszámoló készítésekor fog sor kerülni, ekkor előirányzat módosításként fogjuk a Tisztelt képviselő-testület elé tárni a 2009. december 31-i záró pénzkészlet és bankszámla összesített egyenlegének elszámolását. A költségvetés bevételi oldalon tartalmazza a 11,7 millió forintot, a december havi személyi juttatás és munkaadókat terhelő járulékok pontos elszámolása még nem történt meg, ennek fedezetére a kiadási oldal is tartalmaz előirányzatot.  

 

Felhalmozási és tőkejellegű bevételek

A költségvetés tervezetben 134 M Ft felhalmozási bevétel szerepel, amely az alábbi tételekből tevődik össze: 

- A Fundamenta-lakáskasszánál lévő lakástakarékossági szerződésekből származóan - szigorúan szem előtt tartva a koncepciós határozat által szabott korlátot -  95 M Ft-os bevétellel terveztünk. További 19 M Ft-ot önkormányzati ingatlanok értékesítése (Jókai 8, Jókai 21, Liliom utcai telek) és közműfejlesztési hozzájárulásokból származó bevétel biztosít terveink szerint a kiadások fedezetére. A fentieken felül földvédelmi járulék jogcímen  3 M Ft, felhalmozási célú támogatásértékű bevételként 17 M Ft került tervezésre, amely  a TEUT pályázathoz kapcsolódik.

 

 

Finanszírozási műveletek

 

195,5 M forint beruházási hitel felvételére kerül sor a tervek szerint az elmúlt év során lefolytatott közbeszerzési eljárás alapján.

 

Az Önkormányzat bevételei mindösszesen:                                                          600.140 e Ft

 

Az önkormányzat költségvetési létszámkeretének meghatározása:

 

Az Önkormányzat 2010. évi költségvetési létszámkeretét szakfeladatonkénti megbontásban a 9. számú melléklet tartalmazza. 

 

Kiadások

 

A kiadások tervezésénél elsődleges célként az intézmények működőképességének fenntartását, illetve a működés színvonalának fejlesztését, az elfogadott beruházási terv végrehajtását vettük alapul.

 

Működési kiadások:

 

1.      Személyi juttatások

A 2010. évi költségvetés tervezetében a beruházási és felújítási kiadások mellett egy további jelentős kiadási tétel a közalkalmazottak és a köztisztviselők illetménye, az egyéb bérrendszer hatálya alá tartozó munkavállalók juttatásai és az ezekhez kapcsolódó járulékok.

E két kiemelt előirányzat tervezése során szintén követtük a koncepciós határozat előírásait, illetve a költségvetés beterjesztésével párhuzamosan elkészítettük azokat a rendelet-módosításokat, és határozati javaslatokat, melyekre a 2010. január 14-én megtartott ülésen e tárgykörben adott felhatalmazást a Tisztelt Képviselő-testület.  A személyi juttatás előirányzatára 108 M Ft-tal, míg a munkaadókat terhelő járulék előirányzatára pontos tervező munka alapján 30,8 M forintban teszünk javaslatot. A személyi juttatások előirányzatának numerikus adatához mindenképpen szükséges említést tenni az elmúlt évhez viszonyított szerkezeti változásokról. Az elmúl év során július 1-től került sor a tanyagondnok alkalmazására, a logopédus alkalmazásához szeptember 1-től járult hozzá a Képviselő-testület. Az előterjesztéshez csatolt melléklet számszerűen mutatja ki ezek hatását a bázis év adatokkal azonos szakfeladat-szerkezetben feltüntetett idei adatokkal.

 

2.      Munkaadókat terhelő járulékok

 

A munkaadókat terhelő járulékok összegszerűen nem mutatnak azonos mértékű emelkedést a személyi juttatás előirányzatához mérten. Ennek oka, hogy a munkáltatói járulékok az elmúlt év januárjában alkalmazott 32 %-ról 27 %-ra csökkentek.

 

3.      Dologi kiadások

A dologi kiadások tervezésénél figyelembe vettük a várható inflációs hatásokat. A dologi kiadások 13 M Ft-os növekedésére azonban jelentős hatást gyakorolt a 195 millió forintos hitel dologi kiadásként jelentkező hitelbírálati díja, mely közel 2 M Ft, illetve a II. félévben már minden bizonnyal megfizetendő kamatok is.

4. Társadalom és szociálpolitikai juttatások

 

E jogcímen rendszeres szociális segély, időskorúak járadéka, normatív és egyéb helyi megállapítású lakásfenntartási támogatás, ápolási díjak és a jogszabályok által előírt kedvezményes óvodai étkeztetés került megtervezésre. Társadalom, és szociálpolitikai juttatás tovább a pénzbeli átmeneti segély, temetési segély, köztemetés, közgyógyellátás, természetben nyújtott szociális segélyek, valamint a mozgáskorlátozottak támogatása szerepel. Mindezen juttatásokra a tervezet 26 M forintot biztosít.

 

5. Működési célra átadott pénzeszközök

 

A működési célú pénzeszköz átadások közül a legnagyobb volument az általános iskola közel 10 M forintos támogatása jelenti. Ezen túl további az Önkormányzat számára önként vállalt feladatokból adódó kisebb összegű pénzeszköz átadások kerültek tervezésre összességében 12,6 M forinttal.

6. Támogatás értékű működési kiadás

Ezen a jogcímen kiadásként az építési előadó foglalkoztatási költségéhez történő hozzájárulás Nyáregyházának, a Főépítészi társulás 100 Ft/lakos/év, valamint a házi segítségnyújtás kapcsán pénzeszköz átadás Üllő Városának került tervezésre 3 M Ft-os összeggel.

 

Felhalmozási kiadások

1. Felújítások

 

Ezen a jogcímen 146 M Ft került tervezésre. Ebből 144 M Ft utak felújítására, 1,4 M Ft a községháza szükséges karbantartására, további 1 M Ft az Óvoda villany korszerűsítésére és reluxa beszerelésére kerülhet felhasználásra az előirányzati adatok szerint. A felsőfarkasdi ravatalozó felújítása (ajtó csere, előtető készítés) csupán 200 e Ft-ot igényel a beérkezett árajánlat egyik verziója szerint.  

 

2. Beruházások

 

A 2010. évi költségvetési tervezetben beruházás jogcímen 150 M Ft került meghatározásra a beruházási terv alapján. Ebből 132 M Ft-ot köt le a rendezvényház tervezett építkezése. Ezen túl 5 M Ft-os összeggel új utakat tervezünk a község belterületén építeni, ahol még útalap sincs. Több döntés született ingatlan vásárlásra, ezek vételára – valamint egy útfelújításhoz kapcsolódó telekvásárlás fedezete – szintén beruházási előirányzatként került megtervezésre közel 1 M Ft-os értékben. Szerepel a beruházási előirányzatok között több közműhálózati bővítés, ezzel a beruházási munkával az Arató házaspár, a Fáy utca és a Bercsényi utca érintett szakaszában megvalósulhat a közműépítés, továbbá tervezzük a Liliom utcai telekalakítás közművel való ellátását, az ehhez szükséges tervek elkészíttetését is.

 

 

3. Felhalmozási célra átadott pénzeszközök

 

Felhalmozási célra átadott pénzeszközként közel 6 M Ft került tervezésre, melynek jelentős része az iskolának megállapodás alapján biztosított felhalmozási célú támogatás az alapnormatíva 10 %-os mértékének megfelelően. Ezen túl  életjáradék jogcímen 626 ezer forint került és mintegy 600 ezer forinttal számoltunk még további korrekciós befizetés teljesítése érdekében azon szennyvíz-csatorna előtakarékossági szerződésekre, amelyek esetében még nem lehet a 8 megtakarítási évet rögzíteni, s a kiutalást folyamatos befizetéssel kell elősegíteni.

 

4. Felhalmozási célú hiteltörlesztés


Felhalmozási célú hiteltörlesztés jogcímen előirányzatot a tervezet 16 M forint összeggel tartalmaz. Ez a 2000-ben felvett beruházási hitel - technikai lejárat hosszabbítást követően - januárban kifizetett tőkehátraléka volt.

 

 

Tartalék előirányzatok:

§  Általános tartalék tervezése megfelel a koncepciós határozatban megjelölt 2 %-os mértéknek, mely alapján összege 12 M Ft.

§  Céltartalékként került fedezet tervezésre összességében 16 M Ft-ként az egészségház fűtéskorszerűsítését és homlokzat felújítását célzó pályázatok önerejére, a Szemők Balázs téren tervezett piac pavilonhoz szükséges önerőre, továbbá céltartalékként került elkülönítésre az a 3,9 M Ft-os összeg, melyet az iskola az elmúlt év során a 2008. évi működési célú támogatás elszámolása alapján utalt vissza. A közel 4 millió forint felhasználására javaslatként hangzott el a focipálya építése, így e cél került hozzárendelésre a céltartalék egynegyedéhez.

 

Az Önkormányzat kiadásai mindösszesen:                                                          600.140 e Ft

 

 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a 2010. évi költségvetés előkészítésére vonatkozó tájékoztató tárgyalását követően az előterjesztést véleményével, javaslatával kiegészíteni, s Gomba Község Önkormányzatának 2010. évi költségvetéséről szóló rendelet-tervezetét elfogadni szíveskedjen.

 

Gomba, 2010. január 26.

 

 

                                                           Tisztelettel:

 

 

Lehota Vilmos

 polgármester

 

 

                                                                        

költségvetési rendelet             rendelet                    pénzügyi szakértői

         tervezete                      mellékletei                     vélemény