Vissza

E5. napirendi pont

 

Előterjesztés

a képviselő-testület 2010. május 27-én megtartandó ülésére

 

Tárgy:  Javaslat az önkormányzati utak felújítási és fejlesztési programjának módosítására és kiegészítésére

 

Előterjesztő:  Lehota Vilmos polgármester

Előkészítő:      -

Ügyiratszám:  572/2010.

Véleményező: valamennyi bizottság

 

 

 

 

Tisztelt Képviselő-testület!

 

A 2009. évben megkezdett előkészítő munka eredményeképp 2010. április 22-én fizikailag is megkezdődött az önkormányzati utak felújítási és fejlesztési programjának végrehajtása az első ütem kivitelezésével.

 

A program első hat ütemére 2010. április 13-án írtuk alá a kivitelezői szerződéseket, 2010. április 19-én az első három ütem munkaterületének átadása is megtörtént. A kivitelezés jelenlegi állása a következő:

      I. ütem:            Az útalap-építésből a bevágás elkészítése és az alsó útalap-rétegek, valamint az Iskola és Rózsa utcákat összekötő 537-es hrsz-ú út Rózsa utcai végén lévő áteresz elkészült. Hátra van még a felső útalap-réteg elhelyezése és tömörítése, az 537-es hrsz-ú úton a vízelvezető árok végleges geometriájának kialakítása, valamint a Rózsa utcai felszíni csapadékvíz elvezetésének szegély és ároképítési munkái.

   II. ütem:            A Rákóczi úti szervizút kivételével szinte a teljes szakaszon elkészült a szegélyezés, valamint a buszfordulónál a kötelező haladási irány miatt indokolt útszélesítés. A Kölcsey és Arató házaspár utcák csatlakozásánál az eredetileg tervezett új átereszek helyett az Arató házaspár utca alján meglévő rácsos áteresz felújítását és a Kölcsey utcán átvezető új rácsos áteresz építését tartotta indokoltnak a tervező a vízelvezető árkok állapota és fenékszintje miatt. A rácsos áteresz betonozása elkészült. Hátra van még a padkarendezés, a közműaknák és szerelvények szintbe emelése, az útburkolat kiegyenlítése, valamint az új aszfalt kopóréteg elhelyezése.

III. ütem:            A Vár utca végén lévő 40 méternyi út szegélyezése elkészült. A Kölcsey utcában – a pályázati szakaszon kívül – leszerződött mennyiségek vonatkozásában a tervezői művezetés javaslata alapján kezdeményeztük a szerződésmódosítás előkészítését. Az eredetileg tervezett 370 méter szegély helyett csak 70 méteren készülne beton útszegély, viszont az Arató házaspár utcától a Jókai útig új aszfaltszőnyeget kapna a Kölcsey utca, valamint 300 m2 (fél méter szélesen, 600 folyóméter hosszan) nemesített útpadka készülne a műszakilag indokolt helyeken. A változtatáshoz szükséges a megkötött szerződést módosítani, amelynek mennyiségi és értékbeli változásait a kivitelező által összeállított melléklet mutatja.

 

A Képviselő-testület a program előkészítése kapcsán már tárgyalt a forgalomcsillapítás lehetőségéről, de döntés még nem született a témában. A forgalomcsillapítás három különböző módját érdemes megfontolni.

·         egyirányúsítás: Az útpálya szélességi mérete szinte minden utcában indokolja a forgalomcsillapítás ezen formájának alkalmazását, viszont a zsákutcák, és a sugaras elrendezésű utcahálózat, a külterületen véget érő utcák miatt pont a leginkább indokolt helyeken nem lehet alkalmazni ezt a szabályozást.

·         sebességkorlátozás: A lakóterületek nyugalma és biztonsága érdekében szükséges bevezetni, hiszen az elkészülő útpályák sokakat sebességnövelésre buzdítanak. Már a korábbi tárgyalások alapjául is egy sebességkorlátozott zónabeosztás szolgált.

·         súlykorlátozás: Az ún. Kresz [1/1975. (II. 5.)KPM-BM együttes rendelet] két módját kínálja a korlátlanul nem terhelhető önkormányzati úthálózatunk megóvásának. Az egyik a „Súlykorlátozás”, a másik pedig a „Tengelyterhelés-korlátozás”. Minkét megoldásnak van létjogosultsága, de talán jobban ellenőrizhető a súlykorlátozás betartása.

Az utóbbi két korlátozást egyben biztosítja az ún. „Lakó-pihenő övezet”, amely egyrészt 20 km/h sebességkorlátozást, másrészt – a speciális feladatokat ellátó járművek kivételével – a súlykorlátozást is megoldja 3500 kg-ban. A csillapított zóna ezen legerősebb korlátozása indokolt akkor, amikor az úttest mellett már nem férne el járda (pl.: Akácfasor, Fáy, Iskola, Petőfi, Rózsa utcák egyes szakaszai), mert a lakó-pihenő övezetben a gyalogosok az úttestet is használhatják - a járművek forgalmát azonban szükségtelenül nem akadályozhatják.

Az előterjesztéshez mellékelek egy övezeti tervet, amely – véleményem szerint – a bevezethető legszigorúbb lehatárolást tartalmazza. A 30 km/h–s övezeteket – a gyűjtőutak kivételével – javaslom ellátni „20t” súlykorlátozó táblával is, hogy a mellékutak élettartamát meg tudjuk hosszabbítani.

 

A zónahatárokat javaslom továbbá forgalomlassító küszöbök („fekvőrendőr”) kiépítésével hangsúlyozni, amelyeket szintén nem tartok fontosnak a gyűjtőutakon, valamint az emelkedővel kezdődő mellékutakon (Arató házaspár, Demtsa, Liliom utcák) elhelyezni. A forgalomlassító küszöbök építésére a kivitelező ajánlatát előterjesztésemhez mellékelem. Három esetben javaslom megnövelt méretű „fekvőrendőr” elhelyezését, ugyanis a Gombai út mentén – a járdával rendelkező páratlan oldalon – érdemes a gyalogosforgalmat a forgalomlassító küszöbökön átvezetni, így ennek mérete az ajánlatban szereplő 3 m2-es építménynek legalább a duplája. A további úttorkolatokban azért nem javaslom a szélesebb „fekvőrendőr” építését, mert nincs meg a „bukkanó” előjelzéséhez szükséges távolság az útcsatlakozás és a járdavonal között.

 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztésben foglaltakat megtárgyalni, azt véleményével, javaslatával kiegészíteni, és a mellékelt határozati javaslatokat támogatni szíveskedjen.

 

Gomba, 2010. május 22.

 

                                                                       Tisztelettel:

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             Lehota Vilmos

                                                                                                                 polgármester


 

Határozati javaslat

 

…./2010. (V.27.) sz. határozat

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete megtárgyalta az önkormányzati utak felújítási és fejlesztési programjának módosítására vonatkozó javaslatot és az alábbi határozatot hozza:

 

1.    A Képviselő-testület a közutak felújítására meghatározott fejlesztési költségvetési előirányzat terhére, a III. számú ütemre megkötött kivitelezési szerződésben szereplő mennyiségeket a jelen határozat 1. számú mellékletében rögzített mennyiségre módosításával egyetért.

2.    A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az 1. számú melléklet szerinti műszaki tartalommal a III. számú ütemre megkötött kivitelezési szerződés módosítását az önkormányzat nevében aláírja.

Határidő:             2010. június 30.

Felelős:    Lehota Vilmos polgármester

 

 

 

 

…./2010. (V.27.) sz. határozat

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete megtárgyalta az önkormányzati utak felújítási és fejlesztési programjának részeként a forgalomcsillapított zónákra vonatkozó javaslatot és az alábbi határozatot hozza:

 

1.      A Képviselő-testület a közutak felújítására meghatározott fejlesztési költségvetési előirányzat terhére az alábbi utakra kíván forgalomcsillapító küszöböt építtetni:

a)       Fáy András utca Rákóczi úti csatlakozásánál a Rákóczi úttól 25 méteren belül,

b)       Dózsa György utca Rákóczi úti csatlakozásánál a Rákóczi úttól 50 méteren belül,

c)       József Attila utca Rákóczi úti csatlakozásainál a Rákóczi úttól 25, a buszfordulónál 50 méteren belül,

d)      Patay József utca Rákóczi úti csatlakozásánál a Rákóczi úttól 25 méteren belül,

e)       Petőfi Sándor utca Rákóczi úti csatlakozásánál a Rákóczi úttól 25 méteren belül,

f)        Akácfasor utca Deési Pál utcai csatlakozásánál a Deési Pál utcától 50 méteren belül,

g)       Iskola utca Jókai úti csatlakozásánál a Jókai úttól 80 méteren belül,

h)       Rózsa utca Jókai úti csatlakozásánál a Jókai úttól 25 méteren belül,

i)         Jókai utca önkormányzati szakaszán a 3113-as jelű országos összekötő úttól 50 méteren belül,

j)         Bartók Béla utca Szőlő utcai csatlakozásánál a Szőlő utcától 25 méteren belül,

k)       Katona József utca Gombai úti csatlakozásánál a Gombai úttól 25 méteren belül.

2.      A Képviselő-testület a közutak felújítására meghatározott fejlesztési költségvetési előirányzat terhére az alábbi utakra kíván gyalogosforgalmat is átvezető forgalomcsillapító küszöböt építtetni:

a)       Viola utca Gombai úti csatlakozásánál a Gombai úti járda vonalában,

b)       Szegfű utca Gombai úti csatlakozásánál a Gombai úti járda vonalában,

c)       Ibolya utca Gombai úti csatlakozásánál a Gombai úti járda vonalában.

3.      A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a 1. és 2. pontokban meghatározott helyekre történő forgalomcsillapító küszöbök építésére a kivitelezési szerződést az önkormányzat nevében aláírja.

 

Határidő:             2010. június 30.

Felelős:    Lehota Vilmos polgármester

 

 

Határozati javaslat

 

…./2010. (V.27.) sz. határozat

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete megtárgyalta az önkormányzati utak felújítási és fejlesztési programjának módosítására vonatkozó javaslatot és az alábbi határozatot hozza:

 

1.    A Képviselő-testület a közutak felújítására meghatározott fejlesztési költségvetési előirányzat terhére, a IV. számú ütemre megkötött kivitelezési szerződésben szereplő mennyiségeket a jelen határozat 1. számú mellékletében rögzített mennyiségre módosításával egyetért.

2.    A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az 1. számú melléklet szerinti műszaki tartalommal a IV. számú ütemre megkötött kivitelezési szerződés módosítását az önkormányzat nevében aláírja.

Határidő:             2010. június 30.

Felelős:    Lehota Vilmos polgármester