Vissza

6. napirendi pont

 

 

Előterjesztés

a képviselő-testület 2011. december 15-én megtartandó ülésére

 

Tárgy:  Beszámoló a polgármesteri hivatal tevékenységéről

 

Előterjesztő:  Kósa Erzsébet Anikó jegyző

Ügyiratszám:  ………../2011.

Véleményező: valamennyi bizottság

 

 

Tisztelt Képviselő-testület!

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2010. december 10-én tartott ülésén tárgyalta meg és fogadta el a 2011. évi munkatervét, amelyben a polgármesteri hivatal tevékenységéről szóló beszámoló a december 15-ei ülés egyik napirendi pontjaként került meghatározásra.

 

A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (továbbiakban: Ötv.) ad felhatalmazást a képviselő-testületeknek egységes hivatal létrehozására, polgármesteri hivatal elnevezéssel.

 

A polgármesteri hivatal alapvető teendői a következők:

-       ellátja az önkormányzat képviselő testületéhez és szervihez kapcsolódó  adminisztrációs feladatokat,

-       előkészíti és végrehajtja a képviselő-testület és szervei által hozott önkormányzati döntéseket a polgármester irányítása és a jegyző operatív vezetése mellett,

-       ellátja a központi állami szervek megbízásából az önkormányzat számára hatáskört megállapító jogszabályok végrehajtásaként az államigazgatási feladatokat, előkészíti döntésre az államigazgatási ügyeket, meghozza a szükséges döntéseket és gondoskodik azok végrehajtásának megszervezéséről.

E rövid felsorolás mögött ténylegesen több ezer feladat- és hatáskör áll. Ezek felsorolásától tartózkodom, beszámolóm a rendszeresen előforduló ügytípusokra, valamint a visszatérő feladatokra korlátozom.

 

A napjainkra jellemző jogszabályi környezet kevés jóindulattal sem mondható állandónak. A gyakran változó törvények és egyéb jogszabályok ismerete és alkalmazása felkészültséget, rendszeres ismeretbővítést igényel mind a vezetőktől, mind az ügyintézőktől amellett, hogy a napi feladatok ellátása is egyre több időt igényel.

 

Beszámolómban a hivatalnak az önkormányzat működésével összefüggő feladatait, ezt követően az államigazgatási ügyek ellátását, végezetül pedig a tárgyi és személyi feltételeket ismertetem.

 

Az önkormányzat működésével összefüggő feladatok

 

A hivatal egyik fontos tevékenységi köre az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátása. Ez magába foglalja a képviselő-testület, a három bizottság munkájának szervezését, döntéseinek végrehajtását. 2011-ben ezideig a munkatervnek megfelelően 5 soros ülést, 2 közmeghallgatást és 8 rendkívüli ülést tartott a képviselő-testület. 2010-ben 13 soros ülés, 2 közmeghallgatás és 6 rendkívüli ülés volt.

 

Az önkormányzat működésével összefüggő munka kiterjed az ülések adminisztratív előkészítésre, az előterjesztések elektronikus úton történő megküldésére, az ülések jegyzőkönyveinek elkészítésére, a Kormányhivatal részére történő megküldésére, a döntések nyilvántartására.  A tartalmi munka magába foglalja a döntésekhez szükséges információk, adatok összegyűjtését, feldolgozását, az előterjesztések elkészítését, a döntések végrehajtását. Mindezek ellátása folyamatos feladatot jelent az ügyintézők részére, s a napi munka során az apparátus tagjai igyekszenek a határidők lehetőség szerinti betartásával helytállni.

 

Beszámolóm készítésének időpontjában Gomba Község Önkormányzatának 56 helyi rendelete van hatályban, ebből 5 került elfogadásra és kihirdetésre a beszámolás időszakában.  Kivétel nélkül minden alaprendelet egységes szerkezetben, a legutolsó módosítást is magába foglalva elérhető az önkormányzati honlap községházi aloldalán lévő rendelettárban. Az alaprendeletek mellett 59 módosító rendelet is hatályos, melyek közül 11-et alkotott meg a képviselő-testület 2011-ben. A jogalkalmazás szempontjából fontos és hatályos rendeletek mellett pontos a hatályon kívül helyezett rendeletek nyilvántartása is. 104 olyan helyi jogszabály szerepel a nyilvántartásban, mely 2000-től rövidebb-hosszabb ideig szabályozta a helyi viszonyokat. A rendelettárban információt keresők megítélésem, de az időszakonként történő visszajelzések szerint is könnyen eligazodhatnak. Kiemelt figyelmet fordítunk mindemellett arra, hogy az önkormányzati rendeletek minden érdeklődő számára elérhetőek lehessenek. Ezért rendeleteink a honlap mellett megismerhetők a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján is, de igyekszünk a fontosabb szabályozásokról az időszaki kiadványban is tájékoztatást nyújtani.

 

 

 Szintén elérhetőek a községháza honlapján a képviselő-testület határozatai is évenkénti rendszerben, idő és tárgymutató szerinti felsorolásban is. Míg 2008-ban 177 határozat tartalmazza a képviselő-testület tárgyévi döntéseit, addig 2011-ben már a novemberi ülésen túlhaladtuk e mennyiséget, hiszen 183 döntést foglalt a képviselő-testület az idei esztendőben határozatba. Pusztán összehasonlításként említem meg, hogy 2007-ben 132 határozatot hozott a gombai képviselő-testület, míg 2009-ben 256 határozat született, 2010-ben pedig 247. A határozatok végrehajtásáról a képviselő-testület folyamatos tájékoztatást kap. Minimális azoknak a döntéseknek a száma, ahol a végrehajtás akadályba ütközik. A jövőben nagyobb figyelmet kell fordítanunk a képviselő-testület szándékát, akaratát rögzítő döntések maradéktalan, határidőben történő végrehajtására, akadály felmerülése esetén pedig a határidőn belüli visszatájékoztatásra.

 

Önkormányzati hatósági ügyek

 

Az 1991. évi XX. törvény, az ún. hatásköri törvény az önkormányzati szervezetben előforduló hatósági ügyek körét alapvetően két részre tagolja, önkormányzati hatósági ügyekre és államigazgatási hatósági ügyekre. A két ügytípus közös jellemzője, hogy intézése az ügyfeleket érintő jogok és kötelezettségek megállapítására, adatigazolásra, nyilvántartás vezetésre és hatósági ellenőrzésre terjed ki.

 

Az önkormányzati struktúrából eredően az önkormányzati szervezetben az önkormányzati hatósági jogkör címzettje a képviselő-testület. E hatáskör gyakorlását a testület vagy fenntartja magának, vagy átruházza bizottságaira, illetve a polgármesterre.

 

Átruházott hatáskörében hozott döntések pl. a Szociális és Gyámügyi Bizottság által hozott szociális- és gyermekvédelmi tárgykörben hozott döntések. Polgármesteri hatáskörbe került átruházásra a szociális étkeztetés jogosultságának megállapítása, a köztemetés elrendelése, a születési támogatás, vagy temetési segély megítélése. De ide tartozik a közútkezelői hozzájárulásokhoz kapcsolódó ügyintézés is. A hozott döntések előkészítését, a határozatok elkészítését, valamint az ezekkel összefüggő nyilvántartások vezetését a hivatal köztisztviselői látják el. Az átruházott hatáskörben hozott döntések száma a szociális étkeztetés ügykörében növekvő, egyéb szociális ellátások tekintetében kirívó mennyiségi változás nincs az elmúlt évekhez képest. Sajnálatos módon jelentős a közútkezelői hozzájárulásokkal kapcsolatos ügyek számának a növekedése. Az eljárások döntő többségében a KÖVÁL Zrt által csőtörések hibaelhárításának bejelentésével indulnak.

 

Felettes szerv által - jogorvoslati eljárás keretében - önkormányzati hatáskörben hozott I. fokú döntés megváltoztatására, vagy új eljárásra történő utasításra nem került sor.

 

Államigazgatási hatósági ügyek

 

Az államigazgatási feladatok tekintetében a hatáskörök általános címzettje a jegyző. Vannak kivételek, pl. katasztrófavédelem tekintetében a polgármester. Az államigazgatási hatósági ügyeket a jegyző a polgármesteri hivatal apparátusának bevonásával intézi. A hatásköri jegyzék szerint több mint 1000 ügykörbe foglalt államigazgatási hatáskört kell ellátni, ami természetesen nem azt jelenti, hogy ezen ügykörök napi gyakorisággal visszatérnek, azonban nagy részük eltérő időközönként településünkön is előfordul. A jövőben az önkormányzati törvény és egyéb e tekintetben fontos törvények módosítása következtében a hatáskörök jelentős változása várható. Adott ügykörökben a helyi ügyintézés teljes megszűnésével számolhatunk, mint pl. a tervezetek szerint az anyakönyvezés, a helyi építéshatósági ügyintézés, egyes gyámhatósági hatáskörök.

 

A hivatali ügyiratforgalmat jól szemléltetik az indított ügyek iktatásának fő- illetve alszámai.

2010-ben főszámon került iktatásra 1551 db ügyirat, s a nyilvántartott alszámos iktatás 2540 db. Ezzel szemben 2011. november 30-ig a tárgyévi ügyiratforgalmat a 1394 főszám és 2618 alszám iktatása mutatja meg.

 

Az államigazgatási feladat- és hatáskörök ágazatok szerint csoportosítottak. Így a hivatali apparátusnak felkészültnek kell lenni belügyi-, egészségügyi-, földművelésügyi-, honvédelmi-igazságügyi-, általános igazgatási-, ipari-, kereskedelmi-, környezetvédelmi-, közoktatási-, munkaügyi-, műemlékvédelmi-, művelődési-, pénzügyi-, szociális- és gyámügyi ágazatban.

 

Beszámolóm további részében fenti ágazati csoportok közül csupán arra térek ki, melyek hivatalunknál a leggyakrabban előforduló ügytípusok. Beszámolóm nem terjed ki az építésügy ágazati feladataira, hiszen az építéshatósági feladatokat önkormányzatunk a nyáregyházi székhelyű hatósági igazgatási társulás útján látja el. Kapcsolódó kötelezettséget e tekintetben önkormányzatunknak a finanszírozás, és a változó munkahellyel feladatot ellátó építésügyi előadó munkavégzése körülményeinek biztosítása jelent.

 

A legtöbb hatósági feladat hivatalunknál a belügyi ágazaton belül jelentkezik, melyek közül kiemelkedik az anyakönyvi igazgatás, a személyiadat- és lakcímnyilvántartás. Itt kell említést tenni a szabálysértési hatáskörben tett intézkedésekről.

 

Gomba születési anyakönyve 2011-ben nem tartalmaz bejegyzést, házassági anyakönyve 10 eseményt, míg halotti anyakönyve 19 helyben történt halálesetet rögzít. Az utólagos bejegyzések száma a községi anyakönyvekbe 33 db. Utólagos bejegyzésre születési és házassági anyakönyvbe haláleset miatt, házassági anyakönyvbe ezen túl a házasság felbontását követően kerül sor.

A személyi adat- és lakcímnyilvántartás vezetése során kerülnek regisztrálásra a gombai lakó- illetve tartózkodási helyek változásai. Ügyintézőink a központi nyilvántartásból érkező adatváltozások mellett 2011. évben 155 ügyfél ügyében jártak el.

 

Egészségügyi ágazati feladat a szociális körülményekre tekintettel megállapítható társadalombiztosítási ellátásokra való jogosultság megállapítása. 2011-ben 17 db ilyen hatósági igazolás kiadására került sor, mely alapján a jövedelemmel nem rendelkező gombai lakosok jogosultakká váltak az egészségügyi ellátások térítés nélküli igénybevételére.

 

A szabálysértési eljárások száma a vonatkozó törvényi módosítások következtében csökken. Ebben az ügykörben az ún. priuszkérés illetve a tanúmeghallgatás van döntő többségben.  A priuszkérés igazolás kérése az érintett személy szabálysértési múltjáról. 2011-ben  belföldi jogsegély keretében ilyen igazolás kiadására és tanúmeghallgatásra 12 alkalommal került sor. A tényleges szabálysértési ügyek száma tárgyévben 3 volt. A csökkenés jelentős a 2010. évi adatokhoz képest, amikor 24 szabálysértési iktatott ügyiratból még 8 szabálysértési eljárást kellett lefolytatni és 16 volt a belföldi jogsegély kérelem.

 

Az igazságügyi ágazathoz tartozó feladatkörök közül a hagyatéki-, póthagyatéki eljárás előkészítése emelhető ki. Jelentős a társhatósági megkeresésekre készített adó- és értékbizonyítványok száma. 2011-ben 51 db kiállítására került sor. A hagyatéki eljárást a közjegyző az elhunyt állandó lakóhelye szerint illetékes polgármesteri hivatalban felvételre kerülő hagyatéki leltár alapján folytatja le. A hagyatéki leltár felvételére irányadó jogszabály ez év elejétől változott meg. Alkalmazása gördülékeny volt községünkben. Leltár felvételre ez évben 119 esetben került sor.

 

Birtokvédelmi eljárás 3 kérelem alapján került lefolytatásra. Közülük egy esetben folyik a döntés bírósági felülvizsgálata az eljárást indító ügyfél fellebbezése alapján.

 

Kereskedelmi ügykörben az üzletek működési engedélyét, a tevékenység megkezdésének/megszűnésének bejelentését érintő eljárások a jellemzőek. Gombán 2011-ben 4 kereskedelmi tevékenység megkezdését és 1 esetben megszűnését jelentették be az ügyfelek. Az érvényes szabályozás alapján a működés a bejelentéssel megkezdhető, a szakhatóságok állásfoglalását a bejelentés alapján kell kérni. A Tűzoltóság, a Népegészségügyi Intézet a működését már megkezdő egységet ellenőrzi, hogy az megfelel-e az előírásoknak.

 

A szociális- és gyámügyi hatáskörbe az önkormányzati igazgatási hatáskörben rögzítettek mellett több ügytípus is tartozik. Ezek közé tartozik az aktív korúak ellátása, s ezen belül az a rendszeres szociális segély, a foglalkoztatást helyettesítő támogatás megállapítása. Sajnos a gazdasági környezet hatása ebben az ügytípusban jelentősen érvényesül. Egyre több olyan gombai munkaképes korú lakos van, akinek munkaviszonya megszűnt, s már a munkaügyi központtól sem jogosult ellátásra. Az ellátottak száma a 2010. évi 50 főről 2011-ben 66 főre emelkedett.

 

A lakásfenntartási támogatásra vonatkozó törvényi rendelkezések megváltozása következtében ebben az ügykörben jelentős a benyújtott kérelmek számának emelkedése. Míg 2010. decemberében lakásfenntartási támogatás 36 fő részére összesen 213.800,- Ft összeggel került megállapításra, addig a 2011. évi támogatás folyósítási adatok alapján 50 fő rögzíthető, s a folyósított támogatás havi összege 271.300,- Ft.

 

 

Mozgáskorlátozottak részére közlekedési támogatás 2011-ben 12 fő részére került megállapításra, gépkocsi szerzési támogatás iránti kérelmet idén nem továbbítottunk az illetékes kormányhivatal felé.

 

A normatív alapon megállapítható közgyógyellátási igazolványok kiadási is jegyzői hatáskör. A döntés előkészítő folyamat kiterjed a háziorvosi igazolás, majd az OEP szakhatósági állásfoglalásának beszerzésére is. Közgyógyellátási igazolványra való jogosultság megállapítása tárgy évben 37 esetben történt, az igény elutasítására nem került sor.

 

A méltányossági alapon benyújtott kérelmeket átruházott hatáskörben a polgármester bírálja el. E helyen csak az adatok teljessége miatt kerül rögzítésre. Megállapításra 14 fő volt jogosult, elutasításra 6 kérelem került.

 

A helyi gyámügyi tevékenységet a képviselő-testület ez évben napirendi pont keretében tárgyalta, így annak részletezésétől e helyen eltekintek.

 

Az adóigazgatási feladatok ellátása során fordul meg a polgármesteri hivatalban a legtöbb ügyfél. Az átengedett központi adóként önkormányzat részére befolyó gépjárműadó, a helyi adók, bírságok, és egyéb adók módjára behajtható köztartozások ügyintézése folyamatos.

Az adóigazgatási ügyintézés során a polgármesteri hivatal törekszik a teljes körű tájékoztatásra, a befizetési határidőkre történő figyelemfelhívásra. Az adófizetési morál azonban nem tekinthető kielégítőnek településünkön. Jelentős többletmunkát és többletköltséget eredményez az adófizetési kötelezettségek teljesítésének elmaradása. Nagyon sok adózó csak fizetési felhívásra fizeti meg az adót még annak árán is, hogy olykor jelentős késedelmi pótlék is felhalmozódik. Elszomorító, hogy több száz az egyes adófizetési határidők eredménytelen elteltét követően kibocsátott fizetési felszólítások száma.  A hátralékok behajtására tett intézkedések folyamatosak és részben eredményesek. Sok esetben igényeltük és kaptuk meg a Nemzeti Adó és Vámhivatal segítségét a hátralékok beszedéséhez.

 

 

Gazdálkodási tevékenység

 

Gomba Község Önkormányzatának költségvetési főösszege ez évben is meghaladja az 500 millió forintot. Több számottevő nagyságrendű beruházás zajlott és zajlik jelenleg is, melyek a jogi és műszaki jellegű feladatok mellett a gazdálkodás során is jelentős feladatnövekedést eredményeznek. A bevételek és kiadások nyilvántartása több ezres könyvelési tételt jelent. A változó jogszabályi környezetben a szabályzatok aktualizálása sem elhanyagolható feladat.

A hivatali apparátus végzi az önkormányzat teljes gazdálkodási tevékenységét, hiszen a két önkormányzati intézmény közül az egyik az önállóan működő és gazdálkodó polgármesteri hivatal, a másik pedig az önállóan működő Gólyafészek Óvoda. Több kötelező és önként vállalt önkormányzati feladat gazdálkodása a hivatal költségvetésén belül, szakfeladaton történik. Ilyen pl. a közművelődés, a könyvtár, a főzőkonyha, a tanyagondnoki szolgálat.

 

Tárgyi feltételek

 

A polgármesteri hivatal feladatellátása az elmúlt évi beszámolóhoz viszonyítva változatlan elhelyezési körülmények között zajlott az év során. A községháza 2 irodájának festése, és a festést megelőző elengedhetetlen karbantartási munkák a beszámoló készítésekor folyamatban vannak. A munkavégzés tárgyi feltételei alapvetően biztosítottak. Több esetben fordult elő azonban, hogy a legrégebbi számítógépek meghibásodása fennakadást okozott a napi munkavégzésben.

Egyre nagyobb előre nem tervezett költségvetési forrást köt ezért le a régi számítógépek kényszerű felújítása, karbantartása a dologi kiadások kiemelt előirányzatából. Az év elején beszerzett fénymásoló gép takarékosan segíti elő a napi feladatok ellátását.

 

 

Személyi feltételek

 

Az önkormányzat 2011. évi hatályos költségvetési rendelete a 41,95 fős önkormányzati engedélyezett létszámon belül a polgármesteri hivatal esetében 10,75 fővel számol. E létszámon belül került meghatározásra a részmunkaidős takarító munkakör 0,75 főként, továbbá a karbantartói munkakör. Az 1 vezetői státusz mellett 1 fő műszaki előadói-, 5 fő igazgatási előadói- és 2 fő gazdálkodási előadói munkakörre van érvényes köztisztviselői kinevezés a polgármesteri hivatalnál. A humánerőforrás fejlesztést fontos célkitűzésnek tartom a polgármesteri hivatalon belül. Ennek megvalósításaként egy ügyintéző közigazgatási alapvizsgát, egy ügyintéző pedig közigazgatási szakvizsgát tett az év folyamán. Ez év szeptemberében a harmadik évfolyamot kezdte meg a felsőoktatásban tanulmányokat folytató kolléganő, a diploma megszerzése 2013-ra várható.

 

Mindenképpen meg kell jegyezni még a személyi feltételek között, hogy a 2011-ben külön feladatot jelentő hulladékkezelési díjak beszedését és nyilvántartását, a hátralékok behajtására tett intézkedések adminisztrációját a polgármesteri hivatalhoz támogatott munkakörben felvett dolgozó látta el, akinek munkaviszonya 2011. október 31. napjával megszűnt.

 

 

Végzett közszolgálati munka ellentételezése

 

A 2010. évi polgármesteri hivatali tevékenységről készült beszámoló megvitatásakor felmerült igény késztet arra, hogy beszámolómat a végzett közszolgálati munka ellentételezésének elemzésével zárjam. A személyi juttatás előirányzat 2011. évi tervezése és felhasználása során végrehajtásra került a képviselő-testület 211/2010. (XI.18.) sz. határozatában foglalt iránymutatás. A havi rendszerességgel kifizetésre kerülő illetmények mellett a köztisztviselők részére - az egyéb önkormányzati alkalmazottakhoz hasonlóan - biztosított továbbá az évi bruttó 200 e Ft-os cafetéria keret. További - képviselő-testületi döntésen alapuló - juttatás köztisztviselői személyi körben a nem rendszeres juttatások 2010. évi összegéhez viszonyított csökkenés ellentételezése. Az előirányzat felhasználása teljesítményértékeléshez kapcsolódóan történik. A 2011. évi bérmaradvány felhasználására hozott képviselő-testületi döntés értelmében a hivatal személyi állományára számított átlag került az éves munka értékeléseként felosztásra.

 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megtárgyalni, észrevételeivel kiegészíteni és a határozati javaslatot elfogadni szíveskedjen.

 

Gomba, 2011. december 5.                                      

 

                                                           Tisztelettel:

 

 

                                                                                                          Kósa Erzsébet Anikó

                                                                                                                      jegyző

 

 

 

 

 

Határozati javaslat

 

…./2011. (XII.15.)  sz. képviselő-testületi határozat

 

Képviselő-testülete megtárgyalta a Polgármesteri Hivatal tevékenységéről szóló beszámolót és az alábbi határozatot hozta:

                                                   

1./   A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatal 2011. évről szóló beszámolóját elfogadja.

 

2./   A Képviselő-testület a 2011-ben elért eredményekért köszönetét fejezi ki a hivatali apparátus dolgozóinak.

 

Határidő:             2011. december 16.

Felelős:    Lehota Vilmos polgármester