Vissza

E3. napirendi pont

 

E L Ő T E R J E S Z T É S

a Képviselő-testület 2011. február 10-i ülésére

 

Tárgy:            Tájékoztatás a település helyi építési szabályzatáról és szabályozási tervéről szóló 2/2003. (II.5.) sz. önkormányzati rendeletének módosítását eredményező eljárásról

 

Előterjesztő:    Lehota Vilmos polgármester

Előkészítő:      Kósa Erzsébet Anikó jegyző

Véleményező: Valamennyi bizottság

Iktatószám:     10-4/2011.

 

Tisztelt Képviselő-testület!

 

 

A Képviselő-testület a 2010. október 28-i ülésén a 198/2010. (X.28.) sz. határozatában állapította meg, hogy a település helyi építési szabályzatáról és szabályozási tervéről szóló 2/2003. (II.5.) sz. önkormányzati rendelet (továbbiakban: HÉSZ) 7. sz. mellékletével jóváhagyott külterületi övezeti terv hibás, a gombai külterület 0357/1 hrsz-ú és a  0355 helyrajzi számú („b” és „d” jelű alrészlet) ingatlant helytelen övezetben tünteti fel. Egyúttal kezdeményezte a gombai 0357/1 hrsz-ú és a  0355 helyrajzi számú („b” és „d” jelű alrészletű) ingatlan tekintetében az övezeti besorolás kijavítását az MSZ övezetből az M-Gy övezetbe, és kezdeményezte az 1997. évi LXXVIII. törvény 9./A §-a szerinti eljárás lefolytatását. Hivatkozott döntésével felhatalmazta a polgármestert, hogy a HÉSZ módosítása érdekében a szükséges intézkedéseket tegye meg.

 

A testületi döntésnek megfelelően az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (továbbiakban: Étv.)  9. § (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelően tájékoztattuk a 18 egyeztetési eljárásban illetékes államigazgatási szervet, valamint a településsel határos települési önkormányzatokat, hogy Gomba Község Önkormányzata a település területének egy lehatárolt részét érintően, a hatályos településrendezési eszközeiből a szabályozási tervlap vonatkozó részét javítani kívánja. Tájékoztatónk tartalmazta azt is, hogy a szabályozási tervlap (külterületi övezeti terv) vonatkozó részén a terület-felhasználási mód a tényleges, változtatni sem kívánt módon kerüljön ábrázolásra.  ( a jelenleg ábrázolt MSz övezet helyett a tényleges, módosítás előtti M-Gy övezet)

 

Az önkormányzat az  Étv. 9/A. §. b) pontjában előírtak szerinti eljárás során - figyelemmel a 9.§. (2) bek. előírására - kérte, hogy az adott területre vonatkozóan ismertessék a hatás- és illetékességi körükbe tartozó jogszabályi követelményeket a jogszabályhely pontos megjelölésével, valamint a terület fejlődése és építési rendje szempontjából jelentős ágazati terveket és intézkedéseket azok tervezett időbeli lefolyásának alakulásával együtt.

 

A szomszédos települések önkormányzatai jelezték, hogy a véleményezési eljárás további szakaszában nem kívánnak részt venni. A további eljárásban szintén nem kívánt részt venni a Bányakapitányság, a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság, a Honvédelmi Minisztérium Infrastrukturális Ügynöksége, a Pest Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal Budapest Környéki Irodája, a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatósága és Közép-magyarországi Regionális Igazgatósága, a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság, az Országos Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztálya valamint Monori Rendőrkapitánysága, a Pest Megyei Önkormányzata.

 

A további egyeztetési eljárásban részvételi szándékát jelezte az ÁNTSZ Monori-Nagykátai Intézete, de a módosítást nem kifogásolta.

 

A Fővárosi és Pest Megyei MGSzH Erdészeti Igazgatósága jelezte, hogy a gombai 0355 hrsz-ú földterület „a” alrészletének részterületén, „b” alrészletén és „d” alrészletének részterületén az Országos Erdőállomány Adattárban erdőként nyilvántartott Gomba 20 B és K erdőrészlet található, így azok gyepgazdálkodási övezetbe sorolásával nem értett egyet.

 

A Közép-Duna-Völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség rögzítette a különböző - véleményében részletezett - előírások érvényre juttatását. A környezeti vizsgálat lefolytatását nem tartotta szükségesnek.

 

A Pest Megyei Földhivatal Földügyi Osztálya a módosításokkal szemben nem emelt kifogást, de az eljárásban részvételi szándékát jelezte.

 

A Fővárosi és Pest Megyei MGSzH Növény- és Talajvédelmi Igazgatóság a talajvédelmi szakhatósági véleményét az abban rögzített feltételekkel adta meg.

 

A szakvélemények beérkezését követően Nyeste László társult települési főépítész egyeztetést folytatott le az egyetlen hatósággal, aki a módosítást aggályosnak találta. A Fővárosi és Pest Megyei MGSzH Erdészeti Igazgatóság ügyintézője a hatósági véleményét az erre irányuló e-mailben megküldött kérésünkre módosította.

 

A Közép-magyarországi Állami Főépítésznek az Étv. 9/A. §-a alapján kiadott véleménye rögzíti, hogy „Az Állami Főépítészi Iroda részére a korábbiakban megküldött jóváhagyott és hiteles településrendezési eszközeikből az állapítható meg, hogy a község 2003. évben fogadta el a településszerkezeti tervét és a 3/2003. (II.5.) önk. rendelettel a helyi építési szabályzatát mellékleteivel. A szóban forgó ingatlanok a településszerkezeti terven mezőgazdasági területbe lettek besorolva, míg a külterületi tervlapon „M-Gy” gyepgazdálkodási övezetként kerültek feltüntetésre. A 2009. évi módosítás - az akkori dokumentáció szerint - a kérdéses területet nem érintette, ennek ellenére a külterületi övezeti mellékleten az „M-Gy” övezet „MSZ” övezeti besorolásra változott. Tekintettel arra, hogy a fentiekben leírtak az érvényben lévő településrendezési eszközökben bizonyítottak, így nincs akadálya annak, hogy - hivatkozással az Étv. 9/A. §  b) pontjára - az Étv. 9. § (3) bekezdés szerinti véleményeztetés e módosítás (javítás) esetén elhagyásra kerüljön.”

 

Az Étv. 9/A. §-a a tervtanácsi vélemény beszerzésének elhagyását teszi lehetővé, mindemellett azonban a további törvényi kötelezettségnek eleget kell tenni. Az Étv. 9. § (2) bekezdése szerinti véleményeztetési szakaszt a Főépítészi Iroda véleményében foglaltak szerint le kell zárni, a továbbiakban pedig az Étv. 9. § (4)-(6) bekezdései szerint kell eljárni.

 

Az Állami Főépítészi Irodával folytatott konzultáció is alátámasztja, hogy eltérő vélemény hiányában is le kell zárnia a polgármesternek a véleményezési szakaszt, vagyis egyeztető tárgyalást kell kitűzni. Az egyeztető tárgyalásra a hely és az időpont megjelölésével a véleményezési eljárás valamennyi érdekeltjét a tárgyalás előtt legalább 8 nappal meg kell hívni. Az egyeztető tárgyalásról jegyzőkönyvet kell készíteni, amelynek tartalmaznia kell valamennyi elfogadott és el nem fogadott véleményt azok indokolásával együtt. Azt az érdekeltet, aki a véleményezési eljárás során írásbeli - államigazgatási szerv esetében jogszabályon alapuló - véleményt nem adott, vagy adott, de az egyeztető tárgyaláson szabályos meghívás ellenére nem vett részt, a továbbiakban kifogást nem emelő véleményezőnek kell tekinteni.

 

A véleményezési eljárás befejezése után a településrendezési eszközöket az elfogadásuk előtt - a beérkezett, de el nem fogadott véleményekkel és azok indokolásával együtt - a polgármesternek legalább egy hónapra a helyben szokásos módon közzé kell tennie azzal, hogy az érintettek a közzététel ideje alatt azokkal kapcsolatban észrevételt tehetnek, továbbá meg kell küldenie szakmai véleményezés céljából a főépítésznek, aki további 15 napon belül adhat véleményt.  A helyben szokásos módon történő közzététel időtartama alatt érkező észrevételeket a döntésre jogosult testülettel szintén ismertetni kell.

 

Az egyeztetési tárgyalás időpontját kitűztem, a HÉSZ módosítására várhatóan a 2011. április havi ülésen kerülhet sor. A hatálybalépésre már nem vonatozik a 30. napos várakozási határidő, attól az Étv. 9. § (7) bekezdése szerint el lehet majd tekinteni.

 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a település helyi építési szabályzatáról és szabályozási tervéről szóló 2/2003. (II.5.) sz. önkormányzati rendeletének módosítását eredményező eljárásról szóló tájékoztatást szíveskedjen elfogadni.

 

 

 

Gomba, 2011. február 3.

 

 

                                                           Tisztelettel:

 

 

                                                                                                      Lehota Vilmos

                                                                                                       polgármester