3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
a képviselő-testület 2011. november 17-én megtartandó ülésére
Tárgy: Javaslat az önkormányzat 2012. évi költségvetési koncepciójára
Előterjesztő: Lehota Vilmos polgármester
Előkészítő: Kósa Erzsébet Anikó jegyző
Ügyiratszám: 1297/2011.
Véleményező: valamennyi bizottság
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (továbbiakban: Áht.) 70. §-a értelmében a jegyző által elkészített, a következő évre vonatkozó költségvetési koncepciót a polgármester, a tárgyév november 30-ig, a helyi önkormányzati képviselő-testület tagjai általános választásának évében legkésőbb december 15-ig - kell, hogy benyújtsa a képviselő testületnek.
A 2011. évi munkaterv elfogadása során a november havi ülés napirendjeként került beiktatásra a 2012. évi költségvetési koncepció megtárgyalása. E napirendi pontot megelőzően került a tárgysorozatba az önkormányzat gazdálkodásának háromnegyedéves helyzetéről szóló tájékoztató az Áht 79. § (1) bekezdésében foglalt előírásnak megfelelően.
Az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII.19.) Korm. rendelet (továbbiakban: Ámr.) 25. § (1) bekezdése írja elő helyi önkormányzat, helyi kisebbségi önkormányzat esetén a költségvetési koncepció összeállítását. A koncepció a tervezés fő kereteit meghatározó költségvetési irányelveket rögzíti.
Az Ámr. 35. §-a szerint a helyi önkormányzat költségvetési koncepcióját a helyben képződő tervévi bevételek, valamint az ismert kötelezettségek, továbbá a tervévre vonatkozó költségvetési törvényjavaslat figyelembevételével állítja össze. A költségvetési koncepció összeállítása előtt a jegyző - a helyi kisebbségi önkormányzat költségvetési szerveinek tekintetében a helyi kisebbségi önkormányzat elnökével - áttekinti a költségvetési szervek következő költségvetési évre vonatkozó feladatait, az önkormányzat bevételi forrásait. A költségvetési koncepciót a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé. A polgármester a költségvetési koncepció tervezetéről a helyi önkormányzatnál működő bizottságok véleményét a szervezeti és működési szabályzatban foglaltak szerint kikéri, és azt a helyi kisebbségi önkormányzat véleményével együtt a költségvetési koncepció tervezetéhez csatolja. A pénzügyi bizottságnak a költségvetési koncepció tervezetének egészéről kell véleményt alkotnia. Ezt követően tárgyalja meg a képviselő-testület a koncepció tervezetét, majd határozatot hoz a költségvetés-készítés további munkálatairól.
A koncepció tartalmára, formájára és mélységére nincs kötelező érvényű törvényi előírás. Irányadó szabályozást a koncepció elkészítésének folyamatára is az önkormányzat és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2007. (XI.27.) sz. önkormányzati rendelet 4. sz. melléklete tartalmaz.
A koncepció összeállítása, tartalma
A koncepció összeállítása a jelenleg hatályos jogszabályokon, a 2012. évi költségvetési törvény T/4365 számú tervezet önkormányzatokra vonatkozó előzetes szövegezésén, valamint a helyi költségvetési sajátosságokon nyugszik. A 2012-es költségvetési évre vonatkozóan jelenleg még bizonyossággal nem állapítható meg sem az önkormányzati törvény módosításának hatása, sem a 2012. évi költségvetést megalapozó törvények következménye. A jogszabályi előírásoknak megfelelően került sor az önkormányzat bevételi forrásainak, valamint a költségvetési szervek feladatainak az áttekintésére.
A 2012. évi költségvetési koncepció – az elmúlt évek gyakorlatához hasonlóan – elemi szinten nyugvó előirányzat tervezést, azaz számszerű adatokat nem tartalmaz.
Gomba Község Önkormányzata 2012. évi költségvetési lehetőségeit meghatározó tényezők:
- az állami költségvetésből az önkormányzatokra visszaosztott központi források mértéke, különös figyelemmel a helyi iparűzési adó növekedésének következményeként csökkenő jövedelem differenciálás mértékének csökkenése,
- az önkormányzat 2011. évi költségvetése teljesítésének egyenlege,
- az önkormányzat 2012. évre vállalt kötelezettségei,
- a 2012. évi fejlesztési elképzelések,
- a képviselő-testület döntésén alapuló bevételek és kiadások.
A helyi önkormányzatok által ellátandó feladatok megvalósításának egyik legfontosabb alapdokumentuma az éves költségvetés, amelyben a település képviselői egész évre meghatározzák a gazdálkodással kapcsolatos teendőket, azok kereteit, az egyes ellátási formákban a szükséglet-kielégítés mértékét.
Az önkormányzati tervezéssel és gazdálkodással kapcsolatos stratégiaként meghatározható, hogy a költségvetésnek úgy kell biztosítania az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatainak ellátásához szükséges feltételrendszert, ennek összefüggésében a működési kiadások és bevételek egyensúlyát, hogy a működéshez felhalmozási bevétel a jövőben se kerüljön felhasználásra.
A fentiek alapján a költségvetési koncepciót a Tisztelt Képviselő-testület számára az alábbi tartalommal terjesztem elő.
Bevételek tervezése
Intézményi működési bevételként a 2012. évi költségvetés a vonatkozó határozatokban megállapított bérleti díjakkal, a 2012. január 1-től rendeletben megállapított térítési díjakkal, valamint lakbérekkel számolhat. Az egyes jogcímeken fizetett bérleti díjak január 1-től érvényes összegének emelésére külön napirendi pont keretében az infláció tervezett mértékével emelt összegben teszek javaslatot. A térítési díjak felülvizsgálatára a soron következő képviselő-testületi ülésen kerül sor. Az így számolható bevételeket a képviselő-testület rendeletmódosítása befolyásolja majd az elemi költségvetés összeállításakor.
Az önkormányzat sajátos működési bevételeinek tervezési alapját egyrészt a 2009. január 1-től hatályos helyi adókról szóló 32/2009. (XII.12.) sz. rendelet alapján benyújtott adóbevallások, s az ezek alapján számszerűsíthető adó összege jelentheti.
- Az építmény- és a telekadó 2012. évi tervadata a 2011. évi teljesítési adatokkal számolhat.
- A helyi iparűzési adó tervezésekor a 2011. évi tényadatok alapján újra óvatos becslés szükséges. A MOL által fizetett helyi iparűzési adó nagyságrendje jelentős mértékben meghatározója a helyi iparűzési adó tervszámai teljesülésének. Ezért a 2011. évi teljesítési adatok – megítélésem szerint – mértéktartással vehetők figyelembe a 2012. évi tervezés során, így a bevételi előirányzat meghatározását az elemi szintű költségvetés kidolgozásakor a teljesítési adatok 80 %-ában javaslom meghatározni.
- A gépjárműadóból származó bevétel tervezése – a gazdasági környezetre, valamint a háztartások teherviselő képességére figyelemmel – a 2011. évi teljesítés adatok 95 %-ában célszerű.
Az önkormányzat költségvetési támogatásainak összege nagyrészt a költségvetési törvénytől függ, de jelentős hatást gyakorol a 2012. évi központi költségvetésből származó bevételekre az önkormányzat iparűzési adóerőképességének jelentős növekedése. A normatív hozzájárulások, és a normatív kötött felhasználású támogatások megalapozó felmérése 2011. november 9-ig került benyújtásra a Magyar Államkincstár felé. Ebben a települési önkormányzatot megillető, a településre kimutatott személyi jövedelemadó 8 %-a a 2011. évi 29,6 millió forintról tovább csökkent, a meglapozó felmérés adatai szerint 24,9 millió forintra. (2010. évi SZJA 8 %-a 30,7 millió forint volt.) A jövedelem-differenciálás mértékére még nem rendelkezünk adattal, azonban e jogcímen is jelentős mértékű csökkenés várható a MOL iparűzési adóbefizetése miatt. A szociális étkezés teljesítmény mutatóját 35 fővel, a tanyagondnoki szolgálatot 12 működési hónappal, az óvodai ellátást 8 hónapra 111 gyermekkel, 4 hónapra 117 óvodással jelöltük. Kedvezményes óvodai étkeztetést 35 gyermek tekintetében jeleztünk, akik közül 31-en rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülnek, 3-an három- vagy többgyermekes családban élnek, és 1 gyermek tartósan beteg.
Az óvodában pedagógus munkakörben foglalkoztatottak számát 11 fővel adtuk meg. Az oktatási statisztika tartalmazza a 4 órában foglalkoztatott logopédus is, azonban a logopédiai ellátást az 1 egész mutatót el nem érő tört szám miatt a központi költségvetés nem finanszírozza. A 0,5 főt, azaz a részmunkaidős státuszt – figyelmen kívül hagyva a jogszabályoknak megfelelő működést – a mutatószámfelmérés során a kincstári rendszer nem engedi rögzíteni, azt a kerekítés szabályai szerint nullára kerekíti.
A költségvetési törvényjavaslat 3. számú melléklete tartalmazza a helyi önkormányzatok várható normatív hozzájárulásait. Összehasonlítva az idei és a tervévi fajlagos összegeket az alábbi eredmény látható.
A normatíva változását illetve változatlanságát az alábbi táblázat szemlélteti.
|
Fajlagos összeg 2011-ben |
Fajlagos összeg 2012-ben |
Települési önkormányzatok üzemeltetési, igazgatási, sport és kulturális feladatai |
2.769 Ft/fő de településenként legalább 3.600 ezer forint |
4.074 Ft/fő de településenként legalább 3.800 ezer forint |
Lakott területtel kapcsolatos feladatok |
2.612 Ft/fő |
2.612 Ft/fő |
szociális étkeztetés |
55.360 Ft/fő |
55.360 Ft/fő |
Falugondnoki szolgálat |
1.996.550 Ft/szolgálat |
1.996.550 Ft/szolgálat |
Közoktatási alaphozzájárulás |
2.350.000 Ft/Tm/év |
2.350.000 Ft/Tm/év |
SNI oktatás |
224.000 Ft/fő/év |
224.000 Ft/fő/év |
Óvodai kedvezményes étkeztetés |
68.000 Ft/fő/év |
xxx |
Felhalmozási és tőkejellegű bevételként fog megjelenni még a 2012. évi költségvetési bevételek között is a szennyvízcsatorna beruházáshoz kapcsolódó jövő évre áthúzódó előtakarékossági összeg kifizetése. E jogcímen további ~ 4,5 millió kifizetéssel számolhatunk 2012-ben a Fundamenta-Lakáskassza Zrt-től.
A támogatásértékű bevételek közül
- a 2012-re érvényes törvényi szabályozás alapján kell új alapokra helyezni a közfoglalkoztatás utáni támogatások tervezett összegét. A költségvetési előirányzatnak a munkaügyi központtal történő egyeztetés adatain kell nyugodnia.
- felhalmozási célú támogatás értékű bevételként tervezhető az Integrált Közösségi Szolgáltató Tér kialakítására, illetve a Falumegújítás és –fejlesztésre benyújtott pályázatunk alapján megítélt támogatásból az a támogatási összeg, melyet megvalósítás után a támogató szervezettől önkormányzatunk lehívhat 2012-ben.
- működési célú támogatásként kell számba venni a temető-fenntartási hozzájárulás megállapított összegét, melynek módosításáról a képviselő-testület önálló napirend keretében dönt.
A 2010. évre előkészített 200 millió forint felhalmozási célú hitel felvételének lehetőségét 2011-ben sem tudtuk teljes mértékben kimeríteni. 14 millió forint összegű hitelígérvénnyel rendelkezik önkormányzatunk a Dél-Pest megyei Takarékszövetkezettől. Azonban a számlavezető pénzintézetünk Pátria Takarékszövetkezetbe történő 2012. január 1-i hatályú integrálódása a hitelígérvény meghosszabbítását megkérdőjelezi. Az előirányzatok között csak abban az esetben lehet szerepeltetni a 14 millió forint összegű hitelt, amennyiben a létrejövő új pénzintézet engedélyezi a hitel 2012-ben történő folyósítását. A finanszírozási műveletek között nem tervezhető azonban előre a pénzmaradvány, illetve annak jövő évi felhasználása, még megközelítő pontossággal sem.
Kiadások tervezése
A kiadások meghatározásánál kiemelt figyelmet kell fordítani a takarékos, szabályszerű gazdálkodás követelményére.
A személyi juttatások és a munkaadókat terhelő járulékok tervezése során elengedhetetlen a munkajogviszonyokat, az adó- és járulékfizetési kötelezettségeket, a közfoglalkoztatást szabályozó törvények változásainak nyomon követése.
Célszerű a garantált béreken túl a 2010-től működő juttatási rendszer fenntartása, és a 2012. évi költségvetésben történő megjelenítése, mely önkormányzati szinten legalább reálértéken megőrzi és szinten tartja az elmúlt időszakban jóváhagyott juttatásokat. Ennek indokaként lehet rögzíteni, hogy immár ötödik éve nem tartalmaz a költségvetési törvény tervezete sem a köztisztviselői illetményalap, sem a közalkalmazotti bértábla tekintetében emelést.
A személyi juttatások előirányzatára a minimálbér emelkedése növelő hatással lesz. A tervadatok kialakításakor figyelembe kell venni a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) alakulását. Jogszabályaink között még nem jelent meg a módosítás. Médiából tájékozódva várható a jelenlegi 78 ezer forintos kötelező legkisebb munkabér 92 ezer forintra, valamint a garantált bérminimum jelenlegi 94 ezer forintos összegének 104 ezer forintra történő emelkedése. A Munka törvénykönyvének az Országgyűlés előtt lévő tervezete lehetőséget adna arra, hogy a kormány az egyes földrajzi területek munkaerő-piaci sajátosságait figyelembe véve állapítsa meg a kötelező legkisebb munkabér összegét. A minimálbérre vonatkozó szabályozást „tarkítja”, hogy a közfoglalkoztatottakra érvényes minimálbért, vagyis a közfoglalkoztatási bért (57.000,- Ft) és a közfoglalkoztatási garantált bért (78.000,- Ft) a fentiektől eltérően, attól jóval alacsonyabb mértékben határozta meg már 2011-ben is a 170/2011. (VIII. 24.) Korm. rendelet. A koncepció készítésének időpontjában tervezési irányelvként mindössze annyi rögzíthető, hogy a 2012. január 1-től érvényes jogszabályok alapján kell a személyi juttatásokat és a kapcsolódó, munkáltatót terhelő járulékokat figyelembe venni.
A létszámgazdálkodás terén mindenképpen figyelemmel kell lenni a 2011-ben közfoglalkoztatás keretében elvégzett községgazdálkodási feladatokra. A kiszámíthatatlan központi szabályozás 2011-ben jelentős feladatellátási nehézséget okozott. A probléma ismert a Tisztelt Képviselő-testület előtt. Az év folyamán elhangzott a képviselő-testületi üléseken, hogy a feladatokat el kell végezni, ha szükséges, akár saját forrás terhére is, mert a település nem lehet a nyári hónapokban gazos, gondozatlan. Javaslom ezért, hogy a községgazdálkodás szakfeladaton a képviselő-testület adjon felhatalmazást a költségvetés tervezésekor létszámbővítésre. További indoka a minimum egy fős létszámfejlesztésnek, hogy a nagy értékű fűnyírótraktor beszerzését követően annak üzembiztos működtetése csak felelősségvállalással, állandó alkalmazott foglalkoztatásával valósulhat meg, valamint a Kenyeres-kert megújulása (játszótér, sportpályák, további pályázati lehetőségek) is indokolja egy fő kertész teljes munkaidős alkalmazását. Természetesen nem mondhat le önkormányzatunk a közfoglalkoztatásba bevonható álláskeresők munkavégzéséről sem. A munkaügyi központ finanszírozási lehetőségeinek maximális kihasználásával értékteremtő munkavégzés biztosítható a főzőkonyha nyersanyag ellátását célozva.
A Gólyafészek Óvoda intézményvezetője a koncepció előkészítése során a jelenleg takarítói és adminisztratív feladatokat ellátó közalkalmazott kinevezésének módosítására tett javaslatot. Amennyiben a képviselő-testület hozzájárul, úgy a 2012. évi költségvetés elfogadását követően a részmunkaidős (napi 6 órás) munkavégzési kötelezettségre vonatkozó kinevezés teljes munkaidős (napi 8 órás) jogviszonyra módosulhat, s a takarítási feladatokhoz teljesebb adminisztrációs munkaköri teendők társulhatnak.
Az önkormányzat háromnegyedéves beszámolójának tényadatai alapján igyekszünk szem előtt tartani a dologi kiadások inflációhoz igazodó mértékű növekedését. Nem hagyható azonban figyelmen kívül az ÁFA 25 %-ról 27 %-ra történő növelésének kormányzati terve sem, különös figyelemmel a folyamatban lévő pályázati támogatással megvalósuló beruházásokra, ahol az önerő döntő többségében az általános forgalmi adó összegével egyezett meg.
Az inflációkövetés minden bizonnyal kevés lesz az intézmény-üzemeltetési és fenntartási kiadások, valamint a községgazdálkodási és tanyagondnoki feladatok tekintetében 2012-ben. Itt az inflációt meghaladó mértékű emelés indokolt jövőre is a kiadások tervszerű ütemezése mellett, a felállított prioritások figyelembe vételével.
Az ellátottak pénzbeli juttatása és a társadalom- és szociálpolitikai juttatások szerkezetének átalakulása, az aktív korú ellátás felé történő jelentős eltolódás indokolja a tapasztalati adatokon nyugvó szociális jellegű kiadások növelését a 2011. évi záró adatokhoz viszonyítottan.
A működési célú pénzeszköz átadás tervezése az előző időszakhoz hasonlóan történhet. A Fáy András Református Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási intézmény részére biztosított támogatás összege a legjelentősebb e kiemelt előirányzat tekintetében. Előremutató döntését a képviselő-testület a jelen ülés tárgysorozatába felvett önálló napirend keretében hozhatja meg.
A felhalmozási kiadások tervadata az Integrált Településfejlesztési Stratégia 2012. évi végrehajtását, illetve a 2011-es év során elnyert pályázati támogatások felhasználását összegezheti.
Felhalmozási kiadásként javaslom tervezni az Integrált Közösségi és Szolgáltató Tér kialakítására elnyert pályázati támogatás összegét, valamint az ahhoz kapcsolódó önkormányzati önrész (Általános forgalmi adó) és a kivitelezéshez szükséges engedélyezési, tender- és kiviteli tervezés, továbbá a közbeszerzési szakértői tevékenység ellenértékét.
Felhalmozási kiadásként javaslom tervezni a Falumegújítási és –fejlesztési pályázati támogatásból 2011-ben meg nem valósuló beavatkozások kiadásait. Vélhetően még a tárgyév folyamán kiegyenlítésre kerül a pályázatban szereplő játszótér kivitelezésének ellenértéke, viszont a Szemők Balázs térhez kapcsolódó két beavatkozás – a szabadtéri elárusító hely létesítése és a Szemők Balázs tér 2. számú épület homlokzat-felújítása – kiadásai már a tervévben jelentkeznek, amelynek pályázati támogatását és az önkormányzati önerő (ÁFA) összegét is tervezni javaslom. A két beavatkozásból a homlokzat-felújítás építési engedéllyel bír, de az elárusító hely létrehozása további kapcsolódó engedélyeztetési feladatokat jelent: javaslom, hogy az elkészített településközponti vázlattervek alapján kerüljön tervezésre és engedélyeztetésre a Rákóczi úton a felszíni vízelvezetés csatornázása és a járda építése a Szemők Balázs tér 1. szám alatt lévő Egészségház, valamint a szomszédos (Rákóczi u. 8. szám alatti) lakóház előtt. A projektben a további szükséges tervezési és közbeszerzési munkákat a Falumegújítási és –fejlesztési pályázat fedezi.
Felhalmozási kiadásként javaslom tervezni az ivóvízminőség javítását célzó KEOP 7.1.0 előkészítő projekt gesztorként történő végrehajtásához társuló kiadásokat.
A fentebb javasolt IKSZT beruházás indokolttá teszi, hogy a település civil szervezeteinek elhelyezésére, valamint a gyógyszertári tevékenység céljára jelenleg bérbe adott helyiség kiváltására is rendelkezzen átmeneti tervvel az önkormányzat.
Javaslom, hogy a rendezvényházhoz kapcsolódó volt bérlakások helyiségei kerüljenek felújításra, a felújítási költségek kerüljenek felhalmozási kiadásként tervezésre, hogy az önkormányzat a civil szervezetek számára biztosítani tudja a közösségi színteret az IKSZT beruházás alatt is. Javaslom továbbá, hogy a rendezvényterem használatba vételéhez szükséges költségek (világítás, hangtechnika, színpad) szintén kerüljenek felhalmozási kiadásként tervezésre. Amennyiben az IKSZT beruházás a 2012. év harmadik negyedévében elkezdődik, és addig a rendezvényterem használatba vétele megvalósul, úgy javaslom, hogy a gyógyszertári tevékenység átmeneti (határozott idejű) folytatására a jelenlegi Faluház épülete kerüljön felajánlásra az Azulén Patika Betéti Társaságnak – a felajánláshoz elengedhetetlen költségek tervezésével.
Javaslom, hogy a Kenyeres-kert megközelítéséhez a szabályozási tervben szereplő, a Deési Pál utcáról nyíló bekötőút kialakítása (területszerzés, út- és közműépítés) felhalmozási kiadásként a tervévben kerüljön tervezésre.
A felhalmozási kiadások koncepciójából látszik, hogy a 2010-es és 2011-es esztendők nagyszabású beruházási folyamatát a 2012-es esztendőben is folytatni javaslom.
A hitelek kiemelt előirányzat tekintetében leszögezhető, hogy az önkormányzat a 2010. és 2011. években folyósított felhalmozási hitel tőke- és kamattörlesztési kötelezettségének ütemezett megjelenítése mellett 2012. költségvetési évben sem tervez működési célú hitelfelvételt.
A költségvetési tervezés során az általános tartalék meghatározását célszerűnek tartom a következő esztendőben is a kiadási előirányzatok közel 2 %-os értékének figyelembe vételével számba venni. Céltartalékban kell megjeleníteni annak a felhalmozási célú kiadásnak a fedezetét, mely a fejlesztések tervezési és kivitelezési munkáinak megvalósításához szükséges. Céltartalékként javaslom tervezni a Kenyeres-kert látogatóbarát fejlesztéséhez szükséges pályázati önerő összegét is.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztésben foglaltakat megtárgyalni, azt véleményével, javaslatával kiegészíteni, s az önkormányzat 2012. évi koncepciójára vonatkozó határozati javaslatot elfogadni szíveskedjen.
Gomba, 2011. november 8.
Tisztelettel:
Lehota Vilmos
polgármester
pénzügyi szakértői
vélemény
Határozati javaslat
…./2011. (XI.17.) sz. határozat
Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete megtárgyalta az önkormányzat 2012. évi költségvetési koncepciójára vonatkozó javaslatot és az alábbi határozatot hozza:
1. Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat 2012. évi költségvetési koncepciójára tett javaslatot elfogadta, s a 2012. évi költségvetés készítés kiindulási alapjának tekinti.
2. A képviselő-testület a 2012. évi költségvetésben a kötelező feladatokhoz szükséges fedezet biztosítását tekinti elsődlegesnek.
3. A Képviselő-testület elsődleges célként jelöli meg
a) az önkormányzat működőképességének megőrzését, a szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosítását,
b) a költségvetési egyensúly megtartását,
c) a fejlesztések megvalósítását az elnyert pályázati támogatások felhasználásával.
4. A képviselő-testület a működőképesség megőrzése, a költségvetési egyensúly megtartása érdekében szükségesnek tartja, hogy:
a) az intézményi működési bevételek tervezése a hatályos bérleti-, és térítési díjakon alapuljon,
b) az építmény- és telekadó 2012. évi tervadata a 2011. évi teljesítési adatokkal számolhat,
c) az iparűzési adóból számítható bevétel a 2011. évi teljesítési adat 80 %-án tervezhető,
d) a gépjárműadó előirányzata egyezzen meg a 2011. évi teljesítési adatok 95 %-ával.
e) a költségvetési támogatások előirányzata a Magyar Államkincstár tájékoztatása alapján, illetve az elfogadott 2011. évi költségvetési törvény fajlagos összegei alapján, a megigényelt mutatószámok figyelembevételével tervezhető,
f) az ingatlanértékesítésből származó bevétel tervezését 2012-ben is mértéktartás kell, hogy jellemezze, a bevételi előirányzathoz a kapcsolódó kiadási előirányzatok tervezésével szinkronban,
g) a felhalmozási és tőke jellegű bevételeknél számot kell vetni a 2012-ben kifizetésre kerülő Fundamenta-Lakáskassza kifizetések összegével,
h) támogatás értékű bevételt a közfoglalkoztatás új szabályozása figyelembe vételével kell megállapítani, melynek főösszegét növeli a védőnői ellátásra, továbbá a fogászati alapellátásra - létszám és pontszám alapján megállapított - OEP finanszírozás,
i) a 2008. október 1-én Mészáros Terézia vállalkozóval kötött kegyeleti közszolgálati szerződés 30./ pontjában rögzített – és vállalkozó által 2012. évre fizetendő temetőfenntartási hozzájárulás összege – inflációval növelt, 100.- Ft-ra kerekített emeléssel – az elfogadott képviselő-testületi határozat alapján kerüljön meghatározásra,
j) képezzen bevételi előirányzatot a fejlesztési feladatok végrehajtása érdekében a 2009. évi közbeszerzési eljárás során biztosított 200 millió forintból fel nem használt 14 millió forint, amennyiben a 2012. január 1-től működő Pátria Takarékszövetkezet hozzá tud járulni a hitelfolyósítás átütemezéséhez,
k) a felhalmozási célú hitelfelvétel mellett működési hitel igénybevétele nem tervezhető,
l) a személyi juttatás és munkaadókat terhelő járulékok tervezése során az itt rögzített elvek érvényesüljenek:
- A közalkalmazottak és köztisztviselők esetében 2012. évben az illetményalap, illetve a közalkalmazotti illetménytábla, valamint az illetménypótlék-alap a jogszabályok szerint változatlan marad.
- A kötelező legkisebb munkabér emelkedésének mértékét - a jogszabály adta lehetőségek keretein belül - kövesse az önkormányzattal jogviszonyban álló köztisztviselők, közalkalmazottak illetménye és munkavállalók munkabére is.
- A választható béren kívüli juttatások rendszerét - az új törvényi szabályozással összhangban - úgy kell kidolgozni, hogy az önkormányzattal és annak költségvetési szerveivel jogviszonyban álló köztisztviselők, közalkalmazottak és munkavállalók juttatásai a 2011. évhez viszonyítva ne csökkenjenek.
- A választható béren kívüli juttatások előirányzata ezek adó és járulék vonzatát is tartalmazza.
5. A Képviselő-testület az önkormányzat 2012. évi engedélyezett létszámkeretének tervezését az elmúlt évi létszámadatok növelésével irányozza elő. A státusz bővítést a tervezés során a községgazdálkodás szakfeladaton 1 fővel, az óvodai nevelés szakfeladaton 0,25 fővel kell figyelembe venni.
6. A dologi kiadások tervezésekor figyelembe kell venni az ÁFA 2 %-os növelésének törvényjavaslatát, a rendezvényház működése tekintetében a tervévet megelőző év teljesítési adatait.
7. A társadalom- és szociálpolitikai juttatások kiadási előirányzata a 2011. évi tényadatok figyelembevételével tervezhető úgy, hogy az aktív korúak ellátására előirányzott összeg legalább 20 %-kal növekedjen, és az egyéb ellátások kiadási előirányzata a 2011. évi teljesítési adatokkal egyezzen meg.
8. A fejlesztési hitelhez kapcsolódó költségek tervezése során a képviselő-testület a tőke és kamatfizetést a hitelszerződések mellékleteiben meghatározottak szerint írja elő.
9. A felújítási, karbantartási igények felmérését szükséges elvégezni, a különböző munkákra prioritási sorrendet felállítani.
10. A tartalékok tervezése során általános tartalékot a kiadási előirányzatok közel 2 %-os értékének figyelembe vételével, céltartalékot a beruházási hitel összegén túl a fejlesztések megvalósításához szükséges mértékben kell biztosítani.
11. A Képviselő-testület utasítja a polgármestert, hogy a határozat alapján az önkormányzat 2012. évi költségvetésének összeállításáról, a költségvetési rendelet tervezetének elkészítéséről gondoskodjon.
Határidő: 2012. február 15. illetve folyamatos
Felelős: Lehota Vilmos polgármester