2. napirendi pont
E L Ő T E R J E S Z T É S
a Képviselő-testület 2011. szeptember 15-i ülésére
Tárgy: Tájékoztató az Önkormányzat 2011. évi költségvetésének I. félévi teljesítéséről
Előterjesztő: Lehota Vilmos polgármester
Előkészítő: Kósa Erzsébet Anikó jegyző
Bán Ibolya gazdálkodási előadó
Véleményező: Valamennyi bizottság
Iktatószám: …..../2011.
Mellékletek:
- „1”; „2”; „3”; „4”; „5”; „6”; „7”;”8”„9”számú mellékletek,
- „A”; „B”; „C” függelékek,
- Pénzügyi Bizottság beszámolót véleményező határozati kivonata
- Pénzügyi szakértői vélemény
Tisztelt Képviselő-testület!
Az önkormányzat gazdálkodásának jogi kereteit a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.), a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény, az államháztartásról szóló - többször módosított - 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.), az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII. 19.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ámr.), az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet, valamint a Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetéséről szóló 2010. évi CLXIX. törvény, és az önkormányzat 2011. évi költségvetéséről, valamint annak módosításairól szóló helyi rendeletek határozzák meg.
Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a 3/2011. (II.11.) sz. rendeletével (továbbiakban: költségvetési alaprendelet) hagyta jóvá az Önkormányzat 2011 évi költségvetését, amely a módosításokkal együtt alapját képezi az éves gazdálkodásnak. A 2011 évi költségvetés végrehajtása során a gazdálkodást befolyásoló előirányzat módosításra a 4/2011. (IV.15.) képviselőtestületi rendeletben (döntés a 2010 évi pénzmaradvány felhasználásáról) valamint a 9/2011 (VI.30.) rendeletben került sor.
A fenti rendeletek alapján végrehajtott előirányzat-módosítások, valamint a központi költségvetésből 2011. június 30-ig kapott pótelőirányzatok a tervezett bevételi és kiadási előirányzatok főösszegét - a finanszírozási műveletekkel és az előző évi pénzmaradvánnyal együttesen figyelembe véve - az eredeti 439.111 e Ft-tal szemben 480.478 e Ft-ra módosította.
2011 első félévében az önkormányzat a kötelező és önként vállalt feladatainak ellátását - a Polgármesteri Hivatallal, mint teljes jogkörrel rendelkező önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervvel, valamint a Gólyafészek Óvodával, mint önállóan működő intézménnyel - biztosította. Külön alcímet alkot továbbá Gomba Község Cigány Kisebbségi Önkormányzata (továbbiakban: kisebbségi önkormányzat).
A költségvetési alaprendeletben engedélyezett létszámkeret önkormányzati szinten 41,45 fő, a közfoglalkoztatás létszámkerete 9,5 fő. Az I. félévi gazdálkodás során az engedélyezett keret nem került túllépésre.
Az I. féléves tájékoztató számszaki adatainak elemzése során készített mellékletek követik a Képviselő-testület döntéseit.
A féléves gazdálkodásról szóló központi előírásoknak megfelelő formában összeállított költségvetési garnitúra határidőre elkészült és továbbításra került a Magyar Államkincstár Budapesti és Pest Megyei Igazgatóságához. A Kisebbségi Önkormányzat is megtárgyalta a féléves előirányzat teljesítésére vonatkozó beszámolót, határozata az előterjesztés mellékletét képezi.
A Képviselő-testület tájékoztatására az I. félévi gazdálkodás szöveges tájékoztatója mellékleteként szerepelnek a jogszabály által előírt számszaki kimutatások. A mellékletek felépítése igazodik a költségvetés struktúrájához, amely számot ad az Önkormányzat bevételi és kiadási előirányzatairól és azok teljesítési adatairól.
Gomba Község Önkormányzata bevételinek I. félévi teljesítését mutatja be az előterjesztés 1. számú melléklete költségvetési címenként, forrásonkénti részletezésben. Az önkormányzat módosított bevételi előirányzatainak I. féléves teljesítése 68,1 %-os arányt mutat. A tervezett 480.478 e Ft előirányzatból 327.279 e Ft bevétel realizálódott.
A 2. számú melléklet a Polgármesteri Hivatal, a Gólyafészek Óvoda és a Cigány Kisebbségi Önkormányzat szakfeladatain történt könyvelés adataira támaszkodva - szintén címrend szerint - mutatja be a működési és felhalmozási célú kiadási előirányzatok I. félévi teljesítését. A kiadási előirányzatok teljesítési aránya mindössze 58,3 %. A mutatószám összegszerűen 279.890 e Ft felhasználást jelent a 480.478 e Ft-os előirányzati adathoz képest.
Az előterjesztés 3. számú melléklete részletesen tartalmazza a felújítási- és felhalmozási jellegű kiadási előirányzatok I. félévi teljesítését. A 205.208 e Ft-os módosított előirányzattal szemben a teljesítés 156.963 e Ft volt június 30-án, mely 76,5%-os teljesítési arányt jelent
A Polgármesteri Hivatal szakfeladatainak tervteljesítését mind kiadási, mind bevételi oldalon a 4. számú melléklet foglalja össze.
A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatok - finanszírozási műveleteket is figyelembe vevő- mérlegszerű bemutatása ismerhető meg az előterjesztés 5. számú mellékletében.
A költségvetés különböző szakfeladatainak teljesítési adatait teljes részletezettséggel a 6. számú melléklet mutatja be, míg a tényadatok módosított előirányzatokhoz viszonyított %-os teljesülése a 7. számú mellékletből ismerhető meg.
A 8. számú mellékletben került összefoglalásra az alapítványok, társadalmi szervezetek működési célú támogatása.
Előterjesztésünk a mellékletek mellett három függelékben foglalja össze az egyéb fontosabb információkat.
Az „A” függelékből ismerhetőek meg a különböző adónemeken félévkor nyilvántartott hátralékok. Az esedékes adóhátralékok összege 15.159 e Ft, amely az előző év azonos időszakához képest - a behajtások foganatosításának eredményeként - összességében 605 e Ft csökkenést mutat. Összehasonlításként: a 2010. I. félévi nyilvántartott hátralék 15.764 e Ft volt.
A „B” függelék a központi támogatásokat tartalmazza elemi szinten. A központi költségvetésből befolyó normatív és egyéb jellegű támogatások teljesítési aránya – az I. félévi előirányzatok átvezetése után – időarányos, 53,1%.
A „C” függelékben az önkormányzat által folyósított ellátások és egyéb pénzbeli juttatások előirányzati és teljesítési adatai kerültek rögzítésre.
BEVÉTELEK
A bevételek - finanszírozási műveletek és előző évi pénzmaradvány felhasználásának figyelembe vételével - összességében 68,1 %-on realizálódtak. A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatok I. félévi adatait tartalmazó mérlegszerű kimutatásból (5. sz. melléklet) megállapítható, hogy a tervezett működési bevételekből [341.663 e Ft-ból] 65,1 % [222.576 e Ft] folyt be a költségvetésbe. A felhalmozási és tőkejellegű bevételek 75,4 %-os teljesülési mutatót eredményeznek, miután a tervezett 138.815 e Ft-ból megvalósult bevétel az első félévben összegszerűen 104.703 e Ft volt.
A működési bevételek időarányostól magasabb teljesítésére jelentős ráhatással voltak a helyi adóbevételek és a gépjárműadó, illetve talajterhelési díj adónemen rögzíthető adóbevételek is. Az iparűzési adó bevétel 83,8%-os, az építményadó bevétel 71,5 %-os, a gépjárműadó bevétel 68,8%-os, míg a talajterhelési díj bevétel 84,2 %-os arányszámmal volt rögzíthető 2011. június 30-án. Meg kell azonban jegyezni, hogy ezek a teljesítési mutatók a módosított előirányzathoz képest haladják meg az időarányosan várható 50 % körüli teljesítést. A II. félév során az előirányzatok korrekciójára fog sor kerülni. A költségvetés tervezéskori bizonytalansági tényezőivel számolt helyi iparűzési adó és gépjárműadó bevételi irányszáma alultervezettnek bizonyult. Az év közbeni módosítások alapján a helyesbített folyó évi tervadatokra támaszkodva mindkét adónem előirányzata emelhető a soron következő módosítás alkalmával. A gépjárműadó mintegy 1,5 millió forinttal, az iparűzési adó pedig - a MOL idei évi adóbevallását figyelembe véve - több mint 25 millió forinttal.
A felhalmozási jellegű bevételek alakulására számottevő növelő hatást gyakorolt a rendezvényház beruházásaihoz kapcsolódó felhalmozási célú Áfa visszaigénylés összege, valamint a szintén beruházásokhoz kapcsolódó fordított ÁFA technikai könyvelése is.
A működési célú támogatásértékű bevétel jogcímen befolyt 4.624 e Ft az alábbi tételekből tevődik össze:
- mozgáskorlátozottak közlekedési támogatása: 115 e Ft,
- területi kisebbségi képviselők választásának támogatása: 21 e Ft,
- helyi kisebbségi önkormányzat működési támogatása: 209 e Ft,
- TÁMOP pályázati pénzeszköz (Óvodai nevelés) : 408 e Ft,
- társadalombiztosítási alapból OEP. támogatás: 1.657 e Ft,
(előző év azonos időszakában 1.982 e Ft volt)
- közcélú foglalkoztatás (2010. XII. havi) támogatása: 425 e Ft,
- foglalkoztatás bővítés bértámogatása: 396 e Ft,
- Központi Statisztikai Hivataltól népszámlálás fedezete: 1.236 e Ft,
- Monor és Térsége Többcélú Önkormányzati Kistérségi
Társulástól Logopédiai ellátás támogatása: 156 e Ft.
A fentieken túl a 2009. évi óvodai normatíva különbözet jogcímen - államkincstári ellenőrzést követően - 2.282 e Ft bevétel realizálódott.
A működési célra átvett pénzeszköz jogcímen 237 e Ft folyt be, amely a temető fenntartási hozzájárulás 39,5 e Ft havi befizetésein alapul.
A finanszírozási műveletek nélküli 64.415 e Ft-os felhalmozási és tőkejellegű bevételi előirányzat 68,8 %-kal, 44.303 e Ft-ra teljesült (5. sz. melléklet). Ebből:
- Fundamenta lakás-előtakarékossági bevétel: 2.170 e Ft,
- földterület értékesítés bevétele: 70 e Ft,
- beruházásokhoz kapcsolódó Áfa visszaigénylés NAV-tól: 18.657 e Ft,
- beruházásokhoz kapcsolódó fordított Áfa technikai könyvelése: 19.881 e Ft,
- a Szemere Huba utca 13. szám alatti pincebeszakadás
helyreállítási munkáira vis-maior keretből kapott támogatásban
részesült önkormányzatunk, mely 3.497 e Ft.
Pénzforgalom nélküli bevételként került könyvelésre az előző évi pénzmaradvány 98.465 e Ft összege, amely 1 e Ft kerekítési különbözet figyelembe vételével megegyezik a 2010.évi beszámolóban szereplő tárgyévi helyesbített pénzmaradvány összegével.
A 2010. évi beszámolóban szereplő pénzmaradvány az alábbi tételekből tevődik össze:
- 2010. évi záró pénzkészlet: 92.808 e Ft
- leltár szerint egyéb aktív és passzív pénzügyi elszámolások: 5.656 e Ft
Tárgyévi helyesbített pénzmaradvány összesen: 98.464 e Ft
- 2010. évi központi támogatások elszámolása: - 308 e Ft
Tárgyévi módosított pénzmaradvány összesen: 98.156 e Ft
A képviselő-testület által jóváhagyott pénzmaradvány 98.156 e Ft-os összege és a könyvelésre került 98.465 e Ft között 309 e Ft-os eltérés mutatkozik. A különbözet a Magyar Államkincstárhoz benyújtott 2010. évi beszámolóban rögzített 308 e Ft összegű visszafizetési kötelezettséggel, valamint 1 e Ft kerekítéssel egyezik meg. Az önkormányzatnak be kellett fizetni a többlettámogatásként kimutatott 308 e Ft-ot, amely a különféle költségvetési befizetések között dologi kiadásként került előirányzatosításra és könyvelésre. A fentiek alapján látható, hogy a 2011 évi költségvetésben lekönyvelt előző évi pénzmaradvány összege és a képviselő-testület által jóváhagyott pénzmaradvány összege között mutatkozó eltérés megegyezik a 2010. évi 308 e Ft többlettámogatás összegéve, és ez nyújt fedezetet a tárgyévben történő visszafizetésre.
Kiegyenlítő, függő, átfutó bevételek I. félévi egyenlege -29 e Ft, amelyhez az alábbi könyvelési tételek kapcsolódtak az év első hat hónapjában:
- 2010. évi leltárban szereplő függő-átfutó tételek rendezése -36 e Ft
ebből:
Területi kisebbségi választásra kapott pénzeszköz felhasználás: -21 e Ft,
NAV-tól befolyt adóhátralékok átvezetése adó beszedési számlára: -5 e Ft,
Adók módjára behajtásra került egyéb bírságok rend. tárgyévben: -10 e Ft.
- 2011. évben az önkormányzat részéről és a NAV-tól
levonásra kerülő adóhátralékok: 7 e Ft
Mind összesen: 29 e Ft
A korábbi évek gyakorlatát követve tárgyévben is rövid lejáratra lekötésre kerültek az átmenetileg szabad pénzeszközök. A pénzeszközök lekötéséből 953 e Ft kamatbevétel realizálódott az első félévben. A kamatok is tőkésítésre kerültek, melynek következményeként 2011. június 30-án az Önkormányzat 32.963 e Ft lekötött pénzeszközzel rendelkezett.
KIADÁSOK:
A kiadások - finanszírozási műveletek és előző évi pénzmaradvány felhasználásának figyelembe vételével - összességében 58,3 %-on realizálódtak. A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatok I. félévi adatait tartalmazó mérlegszerű kimutatásból (5. sz. melléklet) megállapítható, hogy a tervezett működési kiadásokból [289.270 e Ft-ból] 42,5 % [122.927 e Ft] került teljesítésre. A felhalmozási és tőkejellegű kiadások 82,1 %-os teljesülési mutatót eredményeznek, miután a tervezett 191.208 e Ft-ból teljesített kiadás az első félévben összegszerűen 156.963 e Ft volt.
Az időarányostól magasabb kiadási teljesítési arány egyik legfőbb indoka, hogy a rendezvényház beruházás az első félévben (110.398 e Ft) megvalósult, a tervezett előirányzata teljes mértékben felhasználásra került.
A kiadások között a személyi juttatások teljesítési mutatója 46 %, míg a munkaadókat terhelő járulékok mutatója 45,7 %. Az időarányostól valamivel alacsonyabb teljesítés egyik indoka az, hogy a cafetéria rendszer keretén belül adható egyes juttatások (üdülési csekk) kifizetése június hónapban történt, míg ezek szakfeladatra és költséghelyre való könyvelésére az államkincstári terhelések alapján július hóban kerülhetett sor.
A dologi kiadások módosított előirányzathoz viszonyított teljesítési mutatója 60,1 %. Az időarányosnál magasabbnak tűnő teljesítési arány a rendezvényház beruházásokhoz kapcsolódó fordított általános forgalmi adó befizetési kötelezettséggel indokolható. Az ÁFA befizetési kötelezettség az első félévben 25.969 e Ft volt, amely a tervezett költséghelyen 91,1%-os előirányzat felhasználást jelentett. E tétel - előirányzat és teljesítési adatának - figyelmen kívül hagyásával a dologi kiadások módosított előirányzathoz viszonyított teljesítési aránya megfeleltethető az időarányos várakozásnak, vagyis 50,4%.
A társadalom és szociálpolitikai juttatások kiadási előirányzatának teljesítési mutatója 44,5 %. A tervezett 32.507 e Ft eredeti előirányzat a 2010.évi kötelezettséggel terhelt pénzmaradvány terhére köztemetés jogcímen 73 e Ft módosult. Így a társadalom- és szociálpolitikai juttatások kiadásainak fedezetére jelenleg 32.580 e Ft áll rendelkezésre. A pénzeszköz felhasználásáról a „C” függelékben részletesen beszámolunk.
Működési célú pénzeszköz átadás jogcímen összességében (működési célra átadott pénzeszközök és a támogatásértékű működési célú pénzeszköz átadások) 1.552 e Ft került kifizetésre, amely az alábbi tételekből tevődik össze:
Működési célú pénzeszköz átadások:
- BURSA HUNGARICA ösztöndíj: 60 e Ft,
- Szloboda András ösztöndíja: 30 e Ft,
- MAGFALVA Egyesület támogatása: 250 e Ft,
Összesen: 344 e Ft
Támogatásértékű működési célú pénzeszköz átadások:
- a Nyáregyházi Építéshatósági Igazgatási Társulás részére 383 e Ft,
- Üllői Kistérségi Tárulás részére (házi szociális gondozás) 825 e Ft,
Összesen: 1.208 e Ft.
Kisebbségi Önkormányzat által megítélt pályázati támogatás: 4 e Ft
Az igen alacsonynak mondható 11,5 %-os teljesítés oka, hogy a Képviselői Alap 600 e Ft-os keretének felhasználása, a Non-profit és egyéb szervezetek 500 e Ft-os, valamint a Fáy András Református Általános Iskola és AMI 9.017 e Ft-os támogatása áthúzódik a II. félévre.
Felújítási és felhalmozási kiadások:
Az Önkormányzat 2011 évi felhalmozási kiadásait és annak I. félévi teljesítését a 3. számú melléklet elemi szinten tartalmazza. Az I. félév során összességében felhalmozási kiadásokra 156.963 e Ft került felhasználásra, amely a módosított - fejlesztési célú tartalék előirányzat nélküli - 191.208 e Ft előirányzathoz viszonyítva 82,1 %-os felhasználást jelent.
Ezen belül:
Felújítási kiadásokra 6.352 e Ft került felhasználásra, amely a módosított előirányzathoz (9.942 e Ft) viszonyítva 63.9%-os felhasználást jelent.
Beruházási kiadásokra rendelkezésre álló 131.606 e Ft előirányzatból 117.042 e Ft került felhasználásra, amely 88,9%-os felhasználást jelent, melyből a rendezvényház beruházásra felhasznált előirányzat 110.398 e Ft volt.
Felhalmozási célra átadott pénzeszköz jogcímen 319 e Ft került felhasználásra, amely a módosított előirányzathoz (5.161 e Ft) viszonyítva nagyon alacsony 6,2 %-os felhasználást jelent. Ennek indoka az, hogy a Fáy András Református Általános Iskola és AMI támogatásának időarányos átutalására - a folyamatban lévő megállapodás módosítás miatt - a II. félévben kerül sor. A 319 e Ft felhasználás a havi rendszerességgel kiutalt életjáradék összegét jelenti.
Felhalmozási célú hitelfelvételek törlesztésére 4.101 e Ft került felhasználásra, amely 45,9 %-os teljesítési arányt jelent. Az időarányostól alacsonyabb teljesítés a rendezvényház beruházáshoz kapcsolódó hitelkeret lehívásának átütemezéséből adódott. A tervezetthez képest egy negyedévvel később kellett megkezdeni az építésre felvett hitel törlesztését.
A fejlesztési célokra tervezett tartalék (14.000 e Ft) előirányzatból az I. félévben nem történt felhasználás.
A fenti felhalmozási kiadásokat részletesen a 3. számú melléklet tartalmazza. A mellékletben rögzítetteken túl a dologi kiadások között könyvelendő, de a felhalmozási célú kiadásokhoz szorosan kapcsolódó alábbi tételek növelik a felhalmozási kiadásokat:
- fejlesztési célú hitelek kamat törlesztése: 3.180 e Ft,
- beruházásokhoz kapcsolódó fordított Áfa befizetési kötelezettség: 25.969 e Ft,
összesen: 29.149 e Ft.
Kiegyenlítő, függő, átfutó kiadások I. félévi egyenlege 3.012 e Ft, melyhez az alábbi könyvelési tételek kapcsolódnak:
- 2010. évi leltárban szereplő függő, átfutó tételek rendezése: -9 e Ft
- 2010. év 12. havi nettó munkabérek: - 5.082 e Ft
- 2010. év 12. havi hóközi kifizetések: -2.426 e Ft
- 2011. év 06. havi nettó bérindítás: 5.114 e Ft
- 2011. évben megvásárolt II. félévre érvényes étkezési
utalványok, valamint a cefeteria rendszer keretén belül
adható üdülési csekkek 1.530 e Ft
- 2011. év 06.havi hóközi kifizetések - ápolási díjak,
képviselők tiszteletdíja, dolgozó-net, egyéb hóközi
államkincstári bérszámfejtések 2.052 e Ft
- ellátmányok, vásárlásra kiadott előlegek: 100 e Ft
- Munkavállalókkal kapcsolatos kiadások
(munkabér előlegek saját dolgozó): 60 e Ft
- Munkavállalókkal kapcsolatos kiadások
(munkabér előlegek BPJ. és RSZS-ek): 58 e Ft
- Betétdíjas göngyöleg (raklapok): 76 e Ft
- Következő időszakra átvihető ÁFA követelés összege: 1.539 e Ft
2011. június 30-án a költségvetési elszámolási számla egyenlege 38.691 e Ft volt. Ebből lekötött pénzeszköz 32.963 e Ft, Helyi kisebbségi önkormányzat elszámolási számla 190 e Ft, költségvetési bankszámla 5.506 e Ft. A fentieken felül tárgyidőszak végén a házi-pénztár záró egyenlege 32 e Ft volt.
Az első félév során az Önkormányzat likviditási helyzete stabil volt, ebből adódik, hogy nem volt szükség működési hitel igénybevételére.
Az előterjesztés mellékleteiben megismerhető számszerű és statisztikai adatok tükrében, illetve a gazdálkodási munka szöveges értékelése alapján kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a tájékoztatóban foglaltakat és a határozati javaslatot megvitatni, javaslataikkal kiegészíteni, s a pénzügyi szakértő véleményének, valamint a Kisebbségi Önkormányzat határozatának figyelembe vételével elfogadni szíveskedjen.
Gomba, 2011. szeptember 5.
Tisztelettel:
Lehota Vilmos sk.
polgármester
mellékletek függelékek szakértői vélemény
Határozati javaslat
…./2011. (IX….) sz. határozat
Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete megtárgyalta az Önkormányzat 2011. évi költségvetésének I. félévi teljesítéséről szóló tájékoztatót és az alábbi határozatot hozta.
1. A Képviselő-testület az Önkormányzat 2011. évi költségvetésének I. félévi teljesítéséről szóló tájékoztatót a határozat 1-9. sz. melléklete és A-C függeléke szerinti részletezés szerint elfogadja.
A határozat végrehajtást nem igényel.