Vissza

17. napirendi pont

 

 

 

E L Ő T E R J E S Z T É S

a Képviselő-testület 2012. április 12-i ülésére

 

Tárgy:   Javaslat az önkormányzat közbeszerzési szabályzatának módosítására

Előterjesztő:    Lehota Vilmos polgármester

Előkészítő:      Kósa Erzsébet Anikó jegyző

Véleményező: Valamennyi bizottság

Iktatószám:    ……/2012.

 

Tisztelt Képviselő-testület!

 

Gomba Község Önkormányzatának közbeszerzési szabályzatát a Képviselő-testület az 50/2009. (III.26.) sz. határozattal fogadta el. 2012. január 1. napján lépett hatályba a közbeszerzésekről szóló 2011. évi CVIII. törvény. (a továbbiakban: Kbt.), mely erősen keretjellegű, a részletszabályokat végrehajtási rendeletek határozzák meg, illetve egészítik ki. A törvényi szabályok változása következtében önkormányzatunk Közbeszerzési Szabályzatának felülvizsgálata is szükségessé válik.

 

A Kbt. 22. § (1) bekezdése szerint „az ajánlatkérő köteles meghatározni a közbeszerzési eljárásai előkészítésének, lefolytatásának, belső ellenőrzésének felelősségi rendjét, a nevében eljáró, illetve az eljárásba bevont személyek, valamint szervezetek felelősségi körét és a közbeszerzési eljárásai dokumentálási rendjét, összhangban a vonatkozó jogszabályokkal. Ennek körében különösen meg kell határoznia az eljárás során hozott döntésekért felelős személyt, személyeket, vagy testületet.”

 

A Kbt. 33. §-a szerint az ajánlatkérő a költségvetési év elején, legkésőbb március 31. napjáig éves összesített közbeszerzési tervet köteles készíteni az adott évre tervezett közbeszerzéseiről. Adott évben a terv elkészítése előtt is indítható eljárás, viszont a tervben ezt is szerepeltetni kell. A terv nem vonja maga után az abban megadott eljárás lefolytatásának kötelezettségét, viszont az esetleges változásokat át kell vezetni és indokát is meg kell adni.

 

A hatályos Közbeszerzési Szabályzat szerint a közbeszerzési eljárások előkészítését és lebonyolítását az Előkészítő Munkacsoport látta el. A Munkacsoportban az ügyrendi bizottság elnöke mellett köztisztviselői munkakörök voltak meghatározva. A közbeszerzési tanácsadó igénybevételét a szabályzat lehetővé tette. Az elmúlt időszakban közbeszerzési eljárás szakértő bevonása nélkül nem zajlott. Célszerű a szabályozást - az összeférhetetlenségi szabályokra is tekintettel - a gyakorlathoz igazítani, mivel a közbeszerzésekkel kapcsolatos feladatok bonyolítása a polgármester és a jegyző közreműködésével a beruházási előadó és költségvetést érintő kérdésekben a gazdálkodási előadó munkakörébe tartozik.

 

A testületi és bírálóbizottsági tagság összeférhetetlensége miatt az Ügyrendi Bizottság bírálóbizottságként történő közreműködése jogi problémát jelent.

 

A Kbt. 22. § (3) bekezdése szerint a közbeszerzési eljárás előkészítése, a felhívás és a dokumentáció elkészítése, az ajánlatok értékelése során és az eljárás más szakaszában az ajánlatkérő nevében eljáró, illetve az eljárásba bevont személyeknek és szervezeteknek megfelelő – a közbeszerzés tárgya szerinti, közbeszerzési, jogi és pénzügyi – szakértelemmel kell rendelkezniük. Az ajánlatkérő ezen három szakértelemmel rendelkező, legalább háromtagú bírálóbizottságot köteles létrehozni az ajánlatok elbírálására. Nem változott a szabályozás abban a tekintetben, hogy a bírálóbizottság írásbeli szakvéleményt és döntési javaslatot készít az eljárást lezáró döntést meghozó személy vagy testület részére. Komoly változás viszont, hogy módosultak az összeférhetetlenségi szabályok. Az eljárást lezáró döntéshozatalban részt vevő nem lehet a bírálóbizottság tagja.

 

Testületi döntéshozatal esetén a döntéshozó kizárólag tanácskozási joggal rendelkező személyt delegálhat a bírálóbizottságba. További változás, hogy testületi döntéshozatalnál név szerinti szavazás szükséges. Ezen jogszabályi változások miatt a jelenlegi bírálóbizottsági összetételt módosítani szükséges, hiszen a bírálóbizottság elnöke és két tagja is képviselő-testületi tag. A bírálóbizottság tagjainak esetleges összeférhetetlensége esetén – az eljárás gyorsításának érdekében –a polgármester jelölne másik bírálóbizottsági tagot.

 

A Kbt. a korábbi szabályozással ellentétben nem tartalmaz előírásokat a hivatalos közbeszerzési tanácsadó működésével kapcsolatban, csupán arra hivatkozik, hogy e tárgyat külön végrehajtási rendelet szabályozza. A hivatalos közbeszerzési tanácsadói tevékenységről szóló 93/2011. (XII.30.) NFM rendelet meghatározza a tanácsadói tevékenység végzésének feltételeit, felelősségi kérdéseit. A részletkérdéseket adott közbeszerzési eljárás esetén a tanácsadó és ajánlatkérő között létrejött szerződés határozza meg. A szabályzat tervezetének vonatkozó része a fentiek szerint került szövegezésre.

 

A törvény 34. § (2) bekezdése szerint a közbeszerzési eljárás előkészítésével, lefolytatásával kapcsolatban keletkezett összes iratot a közbeszerzési eljárás lezárulásától, a szerződés teljesítésével kapcsolatos összes iratot a szerződés teljesítésétől számított öt évig meg kell őrizni. Erre vonatkozóan az Iratkezelési Szabályzat előírásait is be kell tartani. Ennek rögzítése a szabályzatban szintén megtörtént.

 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megvitatni, a szabályzat tervezetét észrevételeivel, véleményével kiegészíteni, s a fentiek figyelembe vételével az önkormányzat közbeszerzési szabályzatát elfogadni szíveskedjen.

 

Gomba, 2012. április 9.  

                                                                       Tisztelettel:

 

 

                                                                                                          Lehota Vilmos sk.

                                                                                                          polgármester

 

 

közbeszerzési szabályzat tervezete
 

 

Határozati javaslat

 

…/2012.(IV. 12.) sz. határozat

 

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete megtárgyalta a Közbeszerzési Szabályzatának felülvizsgálatára tett javaslatot, és az alábbi határozatot hozta:

 

  1. A képviselő-testület Gomba Község Önkormányzata Közbeszerzési Szabályzatát 2012. április 13.-i hatállyal a határozat 1. melléklete szerinti szövegezéssel fogadja el.

 

  1. A képviselő-testület az 50/2009. (III.26.) sz. számú határozatát 2012. április 13-i hatállyal visszavonja.

 

  1. A Képviselő-testület felkéri a polgármestert, hogy a közbeszerzési szabályzat közzétételéről, és az önkormányzat hivatalos honlapján történő megjelenéséről gondoskodjon.

 

 

Határidő:        1-2. pont tekintetében értelemszerűen,

                       3. pont tekintetében 2012. április 13.  

Felelős:           Lehota Vilmos polgármester