Vissza

2. napirendi pont

 

 

Előterjesztés

a képviselő-testület 2011. április 12-én megtartandó ülésére

 

 

Tárgy:            Javaslat az önkormányzat 2011. évi költségvetésének teljesítéséről szóló beszámoló elfogadására, és a zárszámadási rendelet megalkotására

 

Előterjesztő: Lehota Vilmos polgármester

Előkészítő:      Kósa Erzsébet Anikó jegyző

Véleményező: valamennyi bizottság

Iktatószám: 574/2012.

 

 

 

Tisztelt Képviselő-testület!

 

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat 2011. évi költségvetéséről a 3/2011. (II.11.) rendeletet alkotta.

 

A 2011. évi költségvetés összesített bevételi főösszegét a képviselő-testület rendeletében - az elemi költségvetés eredeti előirányzatai alapján - a finanszírozási műveletek és az előző évi pénzmaradvány nélkül - 308.825 e Ft-ban, a finanszírozási műveletekkel és az előző évi pénzmaradvánnyal együtt 439.111 e Ft-ban állapítja meg. Ezen belül a települési önkormányzat bevételi főösszegét - a finanszírozási műveletek és az előző évi pénzmaradvány nélkül - 308.615 e Ft-ban,  a finanszírozási műveletekkel és az előző évi pénzmaradvánnyal együtt 438.812 e Ft-ban, míg a kisebbségi önkormányzat bevételi főösszege a kisebbségi önkormányzat 10/2011. (II.9.) sz. CKÖ határozata alapján - a finanszírozási műveletek és az előző évi pénzmaradvány nélkül - 210 e Ft-ban, a finanszírozási műveletekkel és az előző évi pénzmaradvánnyal együtt 299 e Ft-ban állapította meg.

 

Az év közbeni előirányzat módosításokat követően a költségvetés összesített bevételi főösszege - a finanszírozási műveletek és az előző évi pénzmaradvány nélkül - 386.094 e Ft-ra,  a finanszírozási műveletekkel és az előző évi pénzmaradvánnyal együtt 527.301 e Ft-ra növekedett. Ezen belül a  települési önkormányzat  bevételi főösszege  - a finanszírozási műveletek és az előző évi pénzmaradvány nélkül - 385.884 e Ft-ra,  a finanszírozási műveletekkel és az előző évi pénzmaradvánnyal együtt 527.002. e Ft-ra nőtt, míg a kisebbségi önkormányzat bevételi főösszege nem változott.

 

A 2011. évi költségvetés összesített kiadási főösszegét - az elemi költségvetés eredeti előirányzatai alapján - a költségvetési rendelet - a finanszírozási műveletek nélkül - 430.176 e Ft-ban,  a finanszírozási műveletekkel együtt 439.111 e Ft-ban állapította meg. Ezen belül a települési önkormányzat 2011. évi költségvetésének kiadási főösszegét  - a finanszírozási műveletek és az előző évi pénzmaradvány nélkül - 429.877 e Ft-ban,  a finanszírozási műveletekkel együtt 438.812 e Ft-ban, míg a kisebbségi önkormányzat kiadási főösszegét a kisebbségi önkormányzat 10/2011. (II.9.) sz. CKÖ határozata alapján - a finanszírozási műveletek nélkül - 299 e Ft-ban, a finanszírozási műveletekkel együtt 299 e Ft-ban állapította meg.

 

A kiadási előirányzatok módosítása után az önkormányzat  összesített költségvetésének kiadási főösszege - a finanszírozási műveletek nélkül - 518.366 e Ft-ra,  a finanszírozási műveletekkel együtt 527.301 e Ft-ra emelkedett, s ezen belül a települési önkormányzat  kiadási főösszege  - a finanszírozási műveletek és az előző évi pénzmaradvány nélkül - 518.067 e Ft-ra,  a finanszírozási műveletekkel együtt 527.002 e Ft-ra nőtt. A kisebbségi önkormányzat kiadási főösszege nem változott a költségvetési év során.

 

 

A feladatellátás általános értékelése

 

 A község lakosság számának a növekedése az elmúlt évek növekedéséhez képest megtorpant.  A 2011. január 1-i lakosságszám 2992 főre csökkent az előző évi 3021 főről. Ez a csökkenés azonban csak a 2012. évi költségvetésre gyakorol majd hatást. A beszámoló időszakában a lakosságszám az előző költségvetési évhez képest stagnált.

     

Az önkormányzatnak az előző évekhez hasonlóan 2011-ben is sikerült a község zavartalan működtetését megvalósítani.

 

A helyi önkormányzatokról szóló 1990.évi LXV. törvény 8. § (4) bekezdése határozza meg azokat a feladatokat, melyekről a települési önkormányzat köteles gondoskodni.

 

Az egészséges ivóvízellátás a község központi belterületén biztosított. Egyéb belterületek esetében sajnos az önkormányzatnak e téren még vannak hiányosságai. Továbbra is megoldatlan Felsőfarkasdon, Tetepusztán, valamint a Tóparti üdülőterületen a vezetékes ivóvíz ellátás. A KEOP ivóvízminőség javítási pályázat keretében a helyi vízbázis kiépítése mellett a felsőfarkasdi településrész vezetékes ivóvízzel történő ellátását biztosító projekt előkészítése folyamatban van.

 

2011-ben is biztosított volt a részben önállóan gazdálkodó Gólyafészek Óvoda üzemeltetése. Az alapító okirat a férőhelyek számát az 5 csoportban 125 fővel rögzíti.

 

A 2011-es gazdálkodási év is igazolta, hogy a képviselő-testület által jóváhagyott támogatások mellett is pozitív hatással volt az önkormányzati költségvetési gazdálkodásra az alapfokú oktatási feladatokat ellátó iskola 2007-ben egyházi fenntartásba történő visszaadása.

 

Az egészségügyi alapellátást a községben az eü-vállalkozók által működtetett egy háziorvosi és egy fogorvosi praxis, illetve az önkormányzat által fenntartott védőnői szolgálat egy körzeti védőnővel biztosítja. A sürgősségi ellátás a Monor és környéke háziorvosi ügyeleti alapellátási társulás által biztosított. Az év folyamán a fogorvosi ellátással több ízben foglalkozott a képviselő-testület. A módosított kiadási előirányzatok teljesülési adata tartalmazza az év elején nem tervezett beruházást, mellyel a fogorvosi ellátás tárgyi feltételeit biztosította a fenntartó fogászati kezelőegység vásárlásával. A kiadások között megjelenik az a működési kiadási tétel is, mellyel az önkormányzat a folyamatos fogorvosi ellátást biztosította az OEP finanszírozás elmaradása ellenére.

 

2009. július 1-től új működik a felsőfarkasdi és tetepusztai egyéb belterületen élők mindennapjait könnyítő tanyagondnoki szolgálat. A szolgálat működése alapján járó normatíva igénylés jogszerűségét a Magyar Államkincstár 2010. évre vonatkozóan a tárgyévben vizsgálta. Az ellenőrzés hiányosságot nem tapasztalt.

 

2009. szeptember 1-től a logopédiai ellátást helyben biztosítjuk az óvodás gyermekek részére a Gólyafészek Óvoda intézményi keretei között, egy részmunkaidőben alkalmazott szakember segítségével.

 

Egész éves, sikeres működést tudhat maga mögött egyre népszerűbb szolgáltatással a 2011-ben még hivatali szakfeladaton működő Főzőkonyha, mely ebédet biztosít az óvodás, iskolás korosztálynak, a szociálisan rászorultaknak, s mellette a napi egyszeri meleg ételt igénylőknek is. A beszámoló évében a főzőkonyha átköltözött a Rendezvényházban kialakított új, 400 adagos főzőkonyhába. A gyermekek étkeztetése a tágasabb ebédlőben mára már kulturáltabb körülmények között zajlik.

  

A köztemető fenntartása kegyeleti közszolgáltatási szerződés keretében történik.

 

A községben a közvilágítási feladatok ellátása, valamint a helyi közutak üzemeltetése és fenntartása kisebb hiányosságoktól eltekintve zavartalan. Az ÉMÁSZ hálózat átépítési munkálatai okoztak kisebb fennakadást a közvilágításban. A szolgáltató az önkormányzat jelzései alapján a hibák kijavítására törekedett.

 

A 2011-es év folyamán a faluközpont megújítására, fejlesztésére 2009-ben benyújtott pályázat célkitűzései közül a hivatal és az óvoda épülete közötti területen a több mint bruttó 32 milliós beruházási összeggel megvalósult a játszótér megépítése. Műszaki átadása megtörtént még a 2011-es év folyamán. A gyermekek ez év tavaszán vehetik majd birtokba, amikor a füvesedés után elhárul a játékokra felhordható sár által jelentkező balesetveszély.

 

 

 A többcélú kistérségi társulások keretében végzett közszolgáltatások

 

A szociális feladatok közül egyrészt a családsegítés és a gyámügyi feladatok közül a gyermekjóléti szolgálat ellátása történik kistérségi társulás keretében. A Monor Városi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat intézményi keretei között biztosított közszolgáltatás szakmai színvonala megfelelő, az önkormányzati kötelezettség teljesítésének gazdaságos formája a kistérségi társulás által fenntartott intézményi ellátás igénybevétele.

A házi-segítségnyújtáshoz kapcsolódó feladatokat az önkormányzat az Üllő és Környéke egyes szociális alapszolgáltatási, gyermekjóléti és pedagógiai szakszolgálat feladatellátására létrehozott Mikro-térségi Intézményi Társulási megállapodás alapján látja el.

 

 

A bevételek alakulása

 

A bevételek tételes alakulásáról az alábbi mérlegszerű számszaki összegzés adható:

                                                                                                                   (adatok eFt-ban)

 

 

 

BEVÉTELEK

2011. évi eredeti előirányzat

2011. évi módosított  előirányzat

2011. évi teljesítési adat

Működési bevételek

1. Intézményi működési bevételek

36.466

42.669

42.587

2. Önkormányzatok sajátos működési bevételei

144.891

177.631

257.334

3. Központi költségvetésből kapott támogatás

74.995

81.362

75.053

4. Működési célú támogatásértékű bevételek

13.667

16.461

10.745

5.  ÁHT. kívülről véglegesen működési  célú  pénzeszköz átvétel

474

574

571

6.  Előző évi maradvány átvétele központi költségvetésből

2.282

2.282

2.282

7.  Előző évi működési célú pénzmaradvány igénybevétele

55.886

66.807

66.808

Működési célú bevételek összesen

328.661

387.786

455.380

Felhalmozási bevételek

1. Tárgyi eszközök és immat. javak értékesítése

16.670

16.670

6.570

2.  Fejlesztési kiadásokhoz kapcsolódó ÁFA bevételek

14.760

39.628

40.514

3. Központi ktgv-ből kapott támogatások

 

4.197

10.506

4.  Államháztartáson kívülről felhalmozási célra átvett pénzeszközök

4.600

4.600

2.366

5. Felhalmozási célú kölcsönök megtérülése

20

20

48

6.  Előző évi felhalmozási célú pénzmaradvány igénybevétele

31.657

31.657

31.657

7. Fejlesztési célú hitelfelvétel

42.743

42.743

42.743

Felhalmozási célú bevételek összesen

110.450

139.515

134.404

Bevételek mindösszesen:

439.111

527.301

589.784

 

 

 

Működési bevételek:

Az önkormányzati bevételek jelentős részét az intézményi működési bevételek, a helyi önkormányzatok sajátos működési bevételei, a központi költségvetésből kapott támogatások, illetve az előző évi pénzmaradvány alkotják.

 

Az intézményi működési bevételek 99,8 %-ra. 42.587 e Ft-ra teljesültek.

Az intézményi működési bevételeken belül a legjelentősebb tétel az intézményi térítési díjak, valamint az alkalmazottak térítései voltak 21.721 e Ft-tal. A hulladékkezelési díjak befizetése januártól augusztus hóig összesen 6.994 e Ft bevételt eredményezett. Jelentősebb összeg még ezen a bevételi jogcímen a működési célú ÁFA befizetések és visszatérülések 8.762 e Ft-os tétele. A tervezett kamatbevétel 1.760 e Ft-tal realizálódott 2011-ben. Bérleti díjból pedig 1.141 e Ft, szolgáltatás nyújtásból 2.209 e Ft folyt be.

 

Bevétel elmaradás legnagyobb mértékben ezen a kiemelt előirányzaton a tervezett bérleti és lízingdíj bevételeknél mutatkozik, mely az itt tervezett közműfejlesztési hozzájárulási bevételek kieséséből, valamint a hulladékkezelési díjak meg nem fizetéséből ered. A bérleti díjak teljesítési adata mindössze 41,4 %-os, a hulladékkezelési díjak megfizetése a tervhez képest 81,2 %-on történt. A kiemelt előirányzat közel 100 %-os teljesítését az intézményi térítési díjak 104,7 %-os, az ÁFA visszatérülések 129,7 %-os, valamint a kamatbevételek 112,1 %-os túlteljesítése eredményezi.

 

A sajátos működési bevételek jogcímen befolyt összeg 257.334 e Ft volt, amely az alábbi tételekből tevődik össze:

 

-      helyi adó bevételek:                                                            136.148 e Ft,

-      pótlék és birság bevétel:                                                             470 e Ft,

-      gépjármű adó bevétel:                                                           18.843 e Ft,

-      SZJA 8 %-a:                                                                          29.636 e Ft,

-      Jövedelemdifferenciálás mérséklése:                                    67.022 e Ft,

-      talajterhelési díj:                                                                      1.538 e Ft,

-      egyéb sajátos bevételek:                                                          3.677 e Ft,

(Bérleti díjak és egyéb adók módjára behajtásra kerülő bevételek)

 

Helyi adókból, pótlékokból, bírságokból és átengedett központi adókból származó bevételek:

A költségvetési év tervezésekor helyi adókból, pótlékokból és bírságokból megközelítően 26.705 e Ft bevételre számított a Képviselő-testület, a módosítást követően a tervadat 56.980 e Ft-ra növekedett. Ezzel szemben a teljesítés alapján megállapítható, hogy összességében 136.148 e Ft bevételt folyt be a 2011-es költségvetési évben. A tervadat 238,9 %-os teljesítését a MOL részéről terven felül érkezett iparűzési adó befizetés, s ezen belül a december 20-án érkezett feltöltés 77 millió forintos összege eredményezte. A befizetett, illetve végrehajtási eljárás során behajtott pótlékok és bírságok tényadata is 166,7 %-os teljesítést mutat.  A gépjárműadóból könyvelt bevétel - ha csekély mértékben is - de meghaladja a tervezett 18,4 millió forintot. A 443 e Ft-os többletbevétel ezen az előirányzaton is 102,4%-os teljesítést jelent. A településről befizetett SZJA bevételből átengedett 8 %, valamint az ugyancsak SZJA-ból számított jövedelemdifferenciálás mérséklésére kapott összeg teljesítési mutatója 100 %, hiszen ez az adat már ismert volt a költségvetés tervezésekor is.

 

A talajterhelési díjból szintén többletbevétel keletkezett a tervadathoz képest. Az 1.385 e Ft-os előirányzat 1.538 e Ft-tal 11 %-os túlteljesítést mutat.

 

Az egyéb sajátos folyó bevételek tekintetében jelentkezik ezen a kiemelt előirányzaton belül egyedül alulteljesítés 99, 2 %-kal. Ennek okaként a lakóingatlan bérbeadásból származó bevételek elmaradását lehet megjelölni, hiszen sem a Szemők Balázs téri lakásra,  , sem a kisiskolai szolgálati lakásra egész évre tervezett bevétel nem teljesülhetett az év közben megszűnt bérleti jogviszonyok miatt.

 

Központi költségvetésből kapott költségvetési támogatások jogcímen 75.053 e Ft folyt be, amely az alábbi tételekből tevődik össze:

A lakosságszámhoz és feladatmutatóhoz kötött normatív állami hozzájárulás összege 53.301 e Ft volt, az egyes szociális feladatok kiegészítő támogatása pedig 20.738 e Ft. A lakosságszámhoz és feladatmutatóhoz kötött normatív állami hozzájárulások tervadata helytállónak bizonyult, azt év közben nem kellett módosítani. A szociális feladatok kiegészítő támogatásának eredeti előirányzata év közben módosításra került, s a tervadat így az egyes szociális ellátásokra ténylegesen kifizetésre került összeghez igazodik. A teljesítési mutatójuk ezért 100 %.

 

Az eredetiként nem tervezhető központosított előirányzatok 1.014 e Ft-os teljesítési adata tartalmazza a könyvtári és közművelődési érdekeltségnövelő támogatást 16 e és 123 e Ft-tal, valamint 875 e Ft év közben kapott bérkompenzáció térítést. Az előirányzat módosítására év közben központi döntések alapján került sor, így a tervadat megegyezik az előirányzat értékével, a teljesítés így szintén 100 %.

 

A működési célú támogatás értékű bevételek főösszege 10.745 e Ft a tervezett 16.461 e Ft-hoz képest, mely 65,3 %-os teljesítési mutatót eredményez. Ismert a képviselő-testület előtt, hogy az elmúlt év során változó közfoglalkoztatási szabályok miatt az év egy részében nem volt lehetőség a közfoglalkoztatás szervezésére. Az aluteljesítés indoka így egyrészt a közfoglalkoztatáshoz tervezett bevételek elmaradása. A tervezett 4.620 e Ft közfoglalkoztatási támogatásból mindössze 1.634 e Ft folyt be a foglalkoztatást biztosító és szervező önkormányzat számlájára. Az elmaradt bevétel 2.986 e Ft.

 

Jelentős azonban az óvoda által benyújtott és elnyert TÁMOP támogatásból tervezett bevétel elmaradása is. Ezen a jogcímen a költségvetés 3.735 e Ft-os bevétellel számolt, a benyújtott elszámolások és igénylések hosszadalmas felülvizsgálata és elbírálása miatt azonban a realizált bevétel e tekintetben mindössze 17,9 %, azaz 668 e Ft. A támogatások utalása jelentős részben áthúzódik a 2012. költségvetési évre. Az elmaradt bevétel itt 3.067 e Ft.

 

Ezen a kiemelt előirányzaton kerül sor a Társadalombiztosítási Alaptól átvett pénzeszközök nyilvántartására is. A védőnői szolgálatra és óvodai iskola-egészségügyi ellátásra a tervezett 3.740 e Ft-tal szemben 3.311 e Ft, valamint a fogászati ellátásra 224 e Ft. A védőnői szolgálaton a bevétel elmaradás 429 e Ft. A december havi fogászati fix finanszírozás többletbevételként jelentkezik, mert eredeti előirányzattal nem szerepel a költségvetésben.

 

A tervezetthez képest 100 %-os a teljesítési mutató a kisebbségi önkormányzati választás szervezésére kapott 21 e Ft-os támogatás. valamint a kisebbségi önkormányzat 210 e Ft-os működési célú támogatása tekintetében.

 

Minimális mértékben haladja meg a 100 %-ot a rendszeres gyermekvédelmi támogatás 1.473 e Ft-os teljesítési adata. Továbbá ezen a kiemelt előirányzaton került elszámolásra bevételként a népszámlálás helyi kifizetéseinek fedezetére központi költségvetésből átutalt 1.416 e Ft, a logopédiai ellátás finanszírozására a Monori Többcélú Önkormányzati Kistérségi Társulástól kapott 382 e Ft-os kiegészítő normatíva, a mozgáskorlátozottak támogatására kifizetett 122 e Ft, illetve a bértámogatással foglalkoztatásra kerülő munkavállalók foglalkoztatásához történő hozzájárulás 1.283 e Ft összeggel.

 

Államháztartáson kívülről véglegesen működési célra átvett pénzeszköz jogcímen - Kegyeleti Közszolgáltatási Szerződésben foglaltak alapján – a temető-fenntartási hozzájárulás 511 e Ft átalánydíja szerepel.

 

A 2009. évi normatíva elszámolás felülvizsgálata után előző évi maradvány átvétele központi költségvetésből kiemelt előirányzaton 2.282 e Ft bevétel teljesült. Utólagos normatívára az önkormányzat azért volt jogosult, mert az óvodában ellátott gyermekek után a normatíva életkor szerint került igénylésre, azonban a vegyes csoportok esetén a normatíva igénylésére a 3. nevelési évre vonatkozó szabályok alapján kellett volna, hogy sor kerüljön.

2010. évi gazdálkodás végrehajtása kapcsán elszámolt és rendelkezésre álló pénzmaradvány összege 66.808 e Ft volt. A pénzforgalom nélküli bevétel 2011. évben igénybe vételre egyrészt eredeti előirányzat teljesítéseként, másrészt a 2010. évi zárszámadást követően a képviselő-testület döntése alapján felhasználásra is került.

 

 

 Felhalmozási bevételek:

Felhalmozási és tőke jellegű bevétel összességében 134.404 Ft volt az elmúlt évben.  

1. Tárgyi eszközök és immat. javak értékesítése

16.670

16.670

6.570

2.  Fejlesztési kiadásokhoz kapcsolódó ÁFA bevételek

14.760

39.628

40.514

3. Központi ktgv-ből kapott támogatások

 

4.197

10.506

4.  Államháztartáson kívülről felhalmozási célra átvett pénzeszközök

4.600

4.600

2.366

5. Felhalmozási célú kölcsönök megtérülése

20

20

48

6.  Előző évi felhalmozási célú pénzmaradvány igénybevétele

31.657

31.657

31.657

7. Fejlesztési célú hitelfelvétel

42.743

42.743

42.743

Felhalmozási célú bevételek összesen

110.450

139.515

134.404

 

A tárgyi eszközök és immateriális javak értékesítése kiemelt előirányzaton a költségvetés 16.670 e Ft bevételt tervezett két lakóingatlan valamint egy földterült értékesítéséből. Bár a Jókai u. 8. szám alatti ingatlan tekintetében újabb adás-vételi szerződés megkötésére is sor került, az ingatlanértékesítés ez évben is meghiúsult. A teljesítés 39,4 %-os mutatója a Jókai u. 21. szám alatti ingatlan és a Bercsényi utca végén lévő külterületi út értékesítésén nyugszik.

 

A fejlesztési kiadásokhoz kapcsolódó ÁFA bevételek teljesítési értéke 2,2 %-kal haladja meg a tervadatot. A 39.628 e Ft-tal szemben a beruházásokhoz kapcsolódó visszaigényelhető ÁFA összege 40.514 e Ft volt.

 

Központi költségvetésből kapott támogatásként került elszámolásra összességében 10.506 e Ft a tervezett 4.197 e Ft-hoz képest. A teljesült bevételből 4.197 e Ft az ivóvízminőség javítására benyújtott pályázat támogató okirata alapján folyósított előleg, a Szemere Huba utcai vis maior támogatás 3.497 e Ft, a sportfejlesztésre kapott támogatás 2.812 e Ft.

 

Államháztartáson kívülről véglegesen felhalmozási célra átvett pénzeszköz jogcímen 2.366 e Ft bevétel folyt be. Ebből a legjelentősebb tétel - 2.226 e Ft - a Fundamenta–Lakáskassza Zrt. előtakarékossági szerződéseiből származó bevételek kiutalása volt. A további 140 e Ft elmaradt közműfejlesztési hozzájárulások részleteinek befizetése. A Fundamenta-Lakáskassza Zrt-től tervezett bevétel elmaradása jelentős, 2.374 e Ft. A Fundamenta-Lakáskassza Zrt azért nem fizeti ki az előtakarékossági összeg önkormányzatot megillető részét, mert nem lelhetők fel az örökösök, vagy azok örökség - azaz hagyatéki végzés hiányában - nem vállalják az örökösödési bizonyítvány kiállításával járó ügyintézést és költséget. Az önkormányzat ez ügyben helyettük nem járhat el. Az örökösök felkutatására, vagy az örökösödési bizonyítvány becsatolásának kikényszerítése folyamatban van.

 

Felhalmozási célú hitel műveletek kiemelt előirányzat teljesítési adata - egyezően a tervadattal -  összesen 42.743 e Ft. A teljesítési adat összegéből 28.743 e Ft a rendezvényház építésre jóváhagyott 56 millió forintból 2010 decemberéig fel nem használt összeg lehívása. További hitel felvételére a 2009. évben lefolytatott közbeszerzési eljárás biztosított lehetőséget. A 14 millió forintos hitel felhasználása célhoz kötött volt. Önrész kiegészítésére szolgált a faluközpont megújítása pályázat keretén belül 2011-ben megvalósult játszótér kivitelezői számláinak kiegyenlítéséhez.

 

Hosszú lejáratú kölcsönök visszatérülése jogcímen 48 e Ft bevétel folyt be, amely a korábbi években a háztartások részére nyújtott kamatmentes kölcsönök részletfizetéseiből származik.

 

2010. évi gazdálkodás végrehajtása kapcsán elszámolt és rendelkezésre álló felhalmozási célú pénzmaradvány összege 31.657 e Ft volt. A pénzforgalom nélküli bevétel 2011. évben a képviselő-testület döntése alapján felhasználásra került.

 

Fejlesztési célú hitelfelvételre 2011. évben összességében - a tervezettnek megfelelően - 42.743 e Ft összeggel került sor a 2009-ben lefolytatott közbeszerzési eljárás eredményeként rendelkezésre álló 200 millió forintból. Ebből 28.743 e Ft a Rendezvényház építéséhez kapcsolódó utolsó hitelrészlet a 2010-ben megkötött 56 millió forintra vonatkozó hitelszerződés alapján. A 14.000 e Ft felvételére a településközpont felújítására, fejlesztésére elnyert pályázati támogatáshoz önerőként meghatározott kedvezményes kamatozású hitel összegeként került sor.

 

 A költségvetési aktív függő és átfutó bevételek tárgyévi forgalma -7.339 e Ft volt.

 

A kiadások alakulása

 

A kiadások tételes alakulásáról az alábbi számszaki összegzés adható

 

                                                                                                                           (adatok eFt-ban)

Kiadások

2011. évi eredeti előirányzat

2011. évi módosított  előirányzat

2011. évi teljesítési adat

Működési kiadások

1. Személyi juttatások

107.914

111.875

109.029

2. Munkaadókat terhelő járulékok

29.968

31.011

30.066

3. Dologi kiadások

86.853

125.354

114.920

4. Társadalom- és szociálpolitikai kiadások

32.507

32.391

31.264

6. Államháztartáson kívülre végleges működési célú pénzeszközátadás

12.989

 

14.188

 

13.003

7. Általános tartalékok

8.790

436

 

Működési célú kiadások összesen

279.021

315.255

298.282

Felhalmozási kiadások

1. Beruházások

124.773

187.008

166.484

2. Felújítások

7.221

9.942

6.535

4. Egyéb felhalmozási célú kiadások (pénzeszköz átadások)

5.161

5.161

5.157

6.  Felhalmozási célú hitel visszafizetés

8.935

8.935

8.203

7. Céltartalék

14.000

1.000

 

Felhalmozási célú kiadások összesen:

160.090

212.046

186.379

Kiadások mindösszesen:

439.111

527.301

484.661

 

Működési kiadások

A Képviselő-testület által személyi juttatásokra jóváhagyott 118.875 e Ft előirányzat teljesítési aránya 97,5 %-os, amely 109.029 e Ft felhasználásnak felel meg.  A fennmaradó 9.846 e Ft előirányzatból a pénzmaradvány terhére kötelezettséggel terhelt 6.742 e Ft, amely a december hóban önkormányzati szinten kifizetésre került illetmény összegének felel meg.              Az ezen felüli képződött maradvány 3.104 e Ft fel nem használt előirányzat a közfoglalkoztatás szakfeladatait érinti. A munkaadókat terhelő járulékok felhasználása arányaiban hasonló. A 945 e Ft maradványból  a tényleges megtakarítás ebben az esetben is a közfoglalkoztatás - ismert okok miatti - elmaradásához kapcsolódik.

 

 A dologi kiadások felhasználása 91,7 %-os, amely a módosított 125.354 e Ft előirányzattal szemben 114.920 e Ft felhasználást jelent. A felhasználásból a felhalmozási célú kamatkiadásokra fordított összeg 7.292 e Ft volt. A tervezett előirányzatból fel nem használt összeg 10.434 e Ft, melyből a dologi kiadásokat érintő szállítói tartozás 2.383 e Ft. A szállítói tartozás a pénzmaradvány elszámolás részét képezi.  Az egyes szakfeladatokon- a szállítói tartozást is figyelembe véve- az alábbi megtakarítások jelentkeznek:

 

 

A magasabb összegű dologi kiadások előirányzat maradványai az alábbiak szerint indokolhatóak:

 

A munkahelyi étkeztetés szakfeladaton sem az ÉMÁSZ, sem a FŐGÁZ nem számlázott az elmúlt év második felében szolgáltatási díjat. A 2011. júniustól 2012. februárig terjedő elszámolás számláját önkormányzatunk március hónapban kapta meg. A számla értéke meghaladja a 600 e Ft-ot. A Főgázzal az egyeztetések a beszámoló készítés időszakában is zajlanak, mert a Kossuth tér 21. alatti gázórához kapcsolódó szolgáltatási díj szintén nem került önkormányzatunk részére számlázásra 2011. második félévétől kezdődően.  

Az önkormányzati igazgatási tevékenység szakfeladaton elmaradt a polgármesteri hivatal karbantartása, nem került felhasználásra a Kenyeres-kert rendbetételére előirányzott fedezet. E kettő együtt közel 1 millió forint megtakarítást eredményezett. Tekintettel arra, hogy e szakfeladat kiadásán jelenik meg az önkormányzati és a hivatali működés dologi kiadásainak döntő többsége, a további megtakarítást számos tervezett kiadás alulteljesítése eredményezte.

Az adóügyi igazgatásnál a jelentős megtakarítást annak a 750 e Ft-nak a fel nem használása jelentette, melyet pótelőirányzatként a hátralékok bírósági végrehajtásának költségére biztosított a testület. A próba eljárás során egy behajtást kezdeményeztünk, mely a várt eredményt nem hozta meg, így a takarékos gazdálkodás jegyében további behajtási cselekményt nem kezdeményeztünk. A szakfeladat további maradványát eredményezte, hogy a postaköltségeknek csak azon része került a szakfeladatra terhelésre, amikor kampányszerűen került nagy számú levél az ügyfelek részére megküldésre.

 

A közvilágítás szakfeladaton szintén időben elmaradt számlázás okozza a megtakarítást.

A közösségi színterek működtetés szakfeladaton a maradvány kötelezettséggel terhelt. Év végén került sor 46 db szék megrendelésére, a vásárolt áru 2012. év elején érkezett, a  számla kiegyenlítése is  ez évben történt meg.

 

Az óvoda szakfeladatain a takarékos gazdálkodás, s néhány esetben a magas kiadási előirányzat meghatározása okoz jelentős megtakarítást.

 

Felhalmozási kiadások

A felújítási előirányzatok célonkénti és fejlesztési kiadások feladatonkénti részletezését a rendelettervezet melléklete tartalmazza.

 

Felhalmozási kiadások teljesítése a 202.111 e Ft-tal szemben 178.176 e Ft volt, amely az alábbi kiemelt előirányzatokat érintette: Felújításokra 6.535 e Ft-ot, beruházásokra 166.484 e Ft-ot, Felhalmozási célú pénzeszköz átadásokra 5.157 e Ft-ot fordított az önkormányzat.       

 

A módosított előirányzathoz viszonyítva a felhalmozási kiadások tekintetében 23.935 e Ft a maradvány, melyből 9.774 e Ft kötelezettséggel terhelten a pénzmaradvány elszámolás részét képezi. A fentieken felüli 14.161 e Ft fel nem használt előirányzat a felújítási-, beruházási célkitűzések megvalósulásának elmaradását jelentik.

 

Felhalmozási célú pénzeszköz átadásra az életjáradéki szerződéshez kapcsolódóan került sor az elmúlt évben, valamint a Fáy András Református Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény részére került átutalásra a megállapodásban rögzített és költségvetési év elején jóváhagyott támogatás.

 

A fentieken felül a felhalmozási célú hiteltörlesztésére a tervezett 8.935 e Ft-ból 8.203 e Ft került felhasználásra. Az előirányzat maradványból - a hitelt nyújtó pénzintézet által elmaradt IV. negyedévi leemelés következményeként - 727 e Ft kötelezettséggel terhelt pénzeszköz.

 

 

Hitelműveletek alakulása

 

Működési hitelt az önkormányzat 2011. évben sem vett igénybe.

 

Fejlesztési célú hitelfelvételre 2011. évben összességében - a tervezettnek megfelelően - 42.743 e Ft összeggel került sor. Erről összegszerűen a felhalmozási bevételek ismertetésénél számot adtunk.

A 2011.évi mérlegben a felhalmozási célú hitelállomány 190.013 e Ft. Ebből rövid lejáratú kötelezettség, amely a 2012. évben esedékes törlesztő részlet 11.161e Ft, hosszú lejáratú kötelezettség, amely a 2012.év utáni évek törlesztő részleteit takarja 178.852 e Ft.

 

Az önkormányzat meglévő, felhalmozási célú hitelállománya (190.013 e Ft) 2011. december 31-én:

az útépítésre felvett hitel záró állománya                                          4.584 e Ft

az útfelújításra felvett hitel záró állománya                                   116.883 e Ft

a rendezvényház építésre felvett hitel záró állománya                    54.546 e Ft

a pályázati önerő kiváltásához felvett hitel záró állománya           14.000 e Ft.

 

A 14 millió forint összegű hitel felvételére 2011. decemberében került sor, ennek törlesztési kötelezettsége az elmúlt évben még nem volt.

 A hitelek törlesztésére a hitelszerződésben rögzítettek szerint folyamatosan negyedévenkénti törlesztéssel került sor. 

A rendezvényház építésére felvett 56.000 e Ft hitel esetében a hitelt nyújtó pénzintézet nem intézkedett a IV. negyedévben esedékes 727 e Ft hiteltörlesztés leemeléséről. Ennek pótlása 2012.január hóban megtörtént.

 

 

 

A költségvetési  aktív függő és átfutó  kiadások forgalma -178 e Ft volt.

 

 

 

 

A 2011.évi pénzmaradvány elszámolása:

 

A 2011. évi gazdálkodás végrehajtása után az önkormányzat tárgyévi helyesbített pénzmaradványa 105.122 e Ft. A helyesbített pénzmaradvány összegét a finanszírozásból származó korrekciók 218 e Ft-tal növelte. Ebből -17 e Ft befizetési kötelezettség az óvodai pedagógus továbbképzés fel nem használt maradványa. A fentieken felül kiutalatlan támogatás jogcímen 235 e Ft szerepel, amely megbomlik a szociális étkeztetés +720 e Ft összegű növekedésre, valamint a sajátos nevelési igényű gyermekek után járó normatíva +60 e Ft összegére, melyet csökkent az óvodás gyermekek létszámváltozásból adódó -544 e Ft.

 

 A fentiek alapján a módosított pénzmaradvány összege: 105.340 e Ft. A módosított pénzmaradványból kötelezettséggel terhelt összeg 16.641 e Ft, melyből működési célú 6.140 e Ft, felhalmozási célú 10.501 e Ft. A fennmaradó feladattal nem terhelt pénzmaradvány összege 88.699 e Ft. Ebből, mint várható- kalkulált- pénzmaradvány 88.295 e Ft beépítésre került a 2012.évi költségvetésben.

 

 A kötelezettséggel terhelt pénzmaradvány az alábbi tételekből tevődik össze:

 Működési célú kötelezettségek:

·                               2011.december hónapot érintő személyi juttatások:                                         984 e Ft,

·                               A személyi juttatásokhoz kapcsolódó munkaadókat terhelő járulékok:             315 e Ft,

·                               Dologi kiadásokhoz kapcsolódó szállítói tartozás:                                          2.383 e Ft,

·      Dologi kiadásokhoz kapcsolódó egyéb pm. terhelő kiadások:                                    1.271 e Ft,        

     (56M.hitel kamat 640 e Ft, 2011.12. havi ÁFA 624 e Ft, egyéb kötelezettségek 7 e Ft)

·                               Cigány kisebbségi Önkormányzat működési célú pénzmaradványa:                   18 e Ft,

·                               Működési célra átadott pénzeszközök kötelezettséggel terhelt maradványa:     670 e Ft,

     ( Házi szociális gondozás 170 e Ft, Képviselői alap 500 e Ft)

·                               Társadalom és szociálpolitikai juttatások (12. havi ápolási díjak):                    499 e Ft,

 Működési célú kötelezettség mind összesen:                                                                6.140 e Ft.

 

Felhalmozási célú kötelezettségek:

·                               Felhalmozási kiadásokhoz kapcsolódó szállítói tartozás:                                5.990 e Ft,

·                               56M hitel 2011.12. hóban esedékes törlesztő részlete:                                     727 e Ft,

·                               KEOP pályázathoz kapcsolódó pénzeszköz:                                                 3.784 e Ft.

 Felhalmozási célú kötelezettségek mind összesen:                                                        10.501 e Ft.

 

A fentieket figyelembe véve a fennmaradó még feladattal fel nem címkézett szabad pénzmaradvány összege, 404 e Ft melyet jelen előterjesztés 9. számú mellékletében foglaltak alapján további döntésig javasolunk a 2012. évi az általános tartalék előirányzatra helyezni.

 

 

A vagyon alakulása

 

Gomba Község Önkormányzatának vagyona a 2010. december 31-i 2.031.925 e Ft záró állományról 2.070.624 e Ft-ra változott. A könyvviteli mérleg soraiban az előző évi záró állományhoz viszonyított növekedés 38.699 e Ft volt. A befektetett eszközök állománya 39.471 e Ft összegű növekedést mutat.

 

 Ezen belül az immateriális javak állományváltozása -160 e Ft. A tárgyi eszközök állomány változása +120.051 e Ft volt, amely magában foglalja a tárgyévi felújítások és beruházások aktiválásából származó állománynövekedést valamint a tárgyévben elszámolt értékcsökkenést.  A befektetett pénzügyi eszközök, ezen belül a tartósan adott kölcsönök állomány változása -1.049 e Ft. Az üzemeltetésre, kezelésre átadott eszközök állományváltozása -79.371 e Ft. A forgóeszközök állománya 772 e Ft csökkenést mutat.  Ezen belül a készletek (élelmiszer) állománya 117 e Ft-tal nőtt, a követelések állománya tekintetében -7.574 e Ft összegű a csökkenés. Ennek indoka az, hogy a korábbi évek gyakorlatától eltérően (a jogszabályi környezet változása miatt) a gépjárműadó adóhátralékára is elszámolásra került az értékvesztés, melynek összege 2.652 e Ft volt. A vevő tartozások esetében az el nem ismert követelések a „O”-ás számlaosztályba kerültek, amely nem része a könyvviteli mérlegnek. A pénzeszközök állományán a növekedés 6.863 e Ft. Az egyéb aktív és passzív elszámolások állománya -178 e Ft-tal változott.

 

 Forrásoldalon a magas összegű bankszámla egyenlegeknek köszönhetően a költségvetési tartalékok állománya 105.122 e Ft. A hosszú lejáratú kötelezettségek – beruházási és fejlesztési hitelek - állományváltozása 32.315 e Ft növekedést, a szállítói tartozás-állomány  22.787 e Ft csökkenést mutat. Az egyéb rövid lejáratú kötelezettségek állományváltozása -324 e Ft, amely magában foglalja a helyi adó túlfizetéseket, a beruházási, fejlesztési hitelek következő évet terhelő törlesztő részleteit, a 2011. év 12. havi általános forgalmi adó befizetési kötelezettségét, valamint az éves leltár során feltárt kisebb volumenű túlfizetéseket.

 

A költségvetési passzív függő/átfutó elszámolások állomány növekedése 63 e Ft, amely a 2011. december végén befolyt közigazgatási bírságok továbbutalandó részéből tevődik össze.

 

 

Létszám alakulása

 

 A költségvetési rendelet módosítását eredményező létszámváltozást minden alkalommal képviselő-testületi döntés előzte meg.

 

 

Európai Uniós forrásból kapott támogatások

 

Gomba Község Önkormányzata részére Európai Uniós forrásból támogatás megítélésére az alábbiak szerint került sor:

 

KEOP-7.1.0/11-2011-0015                           16.787.500,- Ft

ivóvízminőség-javítás

   a megítélt támogatáshoz kapcsolódva

   került megítélésre 2.962.500,- Ft

   EU Önerő Alap támogatás is.

 

EMVA - Falumegújítás, fejlesztés                   50.050.907,- Ft

 

EMVA- IKSZT kialakítás                             52.591.261,- Ft

 

TÁMOP-3.1.5-09/A-1-2010-0019               4.234.914,- Ft

Óvodás gyermekek nyelv és

beszédfejlesztése szakirányú

képzettség megszerzésének

támogatása

 

A megítélt támogatások közül a TÁMOP támogatásból került felhasználásra 1.177 e Ft, a támogatás elszámolása és lehívása 668 e Ft összeggel megtörtént, a további támogatás elszámolása megtörtént, az igénylés felülvizsgálata folyamatban van.

 

A KEOP támogatásból előlegként került utalásra 4.194 e Ft. Az előlegből felhasználás 2011. évben 516 e Ft volt, amely 103 e Ft visszaigényelhető ÁFA-t tartalmaz.

 

Az EMVA támogatások közül a falumegújítás, fejlesztésre megítélt támogatásból a játszótér építéshez kapcsolódó támogatás lehívása folyamatban van.

 

 

Összegzés

 

A beterjesztett zárszámadásból kitűnik, hogy Gomba Község Önkormányzatának 2011-es költségvetési éve ismét eredményesnek mondható. A költségvetési stabilizáció tovább erősödött. A felújítási és beruházási feladatok végrehajtása, és ezzel párhuzamosan az  intézmények zavartalan működtetése  folyamatos leterhelést jelentett a hivatal számára, de az eredmények birtokában ez nem volt hiába való. A Rendezvényház műszaki átadását követően zökkenőmentesen valósult meg a Főzőkonyha feladat-ellátási hely váltása is.

 

 

A Képviselő-testület által meghatározott célok döntő többségben megvalósultak, illetve egyes beruházások esetében folyamatban vannak.

 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztésben foglaltakat megtárgyalni, javaslatával, észrevételével kiegészíteni, és a 2011. évi költségvetésről szóló beszámoló alapján a zárszámadási rendeletet megalkotni szíveskedjen.

  

 

Gomba, 2012. március 12.

 

 

 

                                                                       Tisztelettel:

 

 

 

                                                                                                          Lehota Vilmos sk.

                                                                                                           polgármester

 

Law on Conto könyvvizsgálói véleménye

 

Zárszámadási rendelet tervezete

 

beszámoló számszaki mellékletei