Vissza

4. napirendi pont

 

 

 

E L Ő T E R J E S Z T É S

a Képviselő-testület 2012. április 12-i ülésére

 

Tárgy:   Javaslat a szociális igazgatásról és ellátásokról szóló 4/2008. (II. 1.) önkormányzati rendelet módosítására

 

Előterjesztő:    Lehota Vilmos polgármester

Előkészítő:      Kósa Erzsébet Anikó jegyző

Véleményező: Valamennyi bizottság

Iktatószám:     ……../2012.

 

 

 

Tisztelt Képviselő-testület!

 

Gomba Község Önkormányzata a szociális törvényben rögzített felhatalmazás alapján 2008-ban alkotta meg a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 4/2008. (II. 1.) önkormányzati rendeletét. A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szociális törvény) az elmúlt 4 évben több alkalommal módosításra került. A jogszabályi változások, valamint a Képviselő-testület döntései értelmében az önkormányzati rendelet módosítására az elmúlt időszakban 9 alkalommal került sor. 

 

Az önkormányzati rendelet elfogadását követően hatályba lépett jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.), valamint a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII. 14.) IRM rendelet  több szakasza tartalmaz olyan rendelkezést, mely alapján az önkormányzati rendelet felülvizsgálata elkerülhetetlen. Többek között figyelemmel kell lenni arra a szabályra, mely szerint a rendelet bevezető része nem tartalmazhat rövid megjelölést. A jelenlegi önkormányzati rendelet bevezető rendelkezése azonban a Szociális törvényt már „Szt”-ként a bevezető rendelkezésében, és nem a normaszövegben történő első előfordulásakor rövidíti. A Jat. azonban tiltja a bevezető rész módosítását.

 

Az ellentmondás a rendelet hatályon kívül helyezésével és egy új szövegezésű - Jat. és Jszr. előírásainak megfelelő - új helyi jogszabály elfogadásával oldható fel. Az új önkormányzati rendelet tervezetének előkészítésekor figyelemmel voltunk a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Államtitkársága részéről érkezett, a helyi önkormányzatok által alkotható önkormányzati rendeletekhez készített útmutatóban foglaltakra is. 

 

A jogszabályszerkesztés előírásainak történő megfelelés mellett az érvényes önkormányzati rendelet több ponton tartalmi korrekcióra szorul, és több ellátás tekintetében kiegészítése lehetséges.

 

A Szociális törvény 33. § (7) bekezdése lehetőséget biztosít a települési önkormányzat számára, hogy rendeletében az aktív korúak ellátására való jogosultság egyéb feltételeként előírhatja, hogy a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja a lakókörnyezete rendezettségének biztosítására vonatkozó, a rendeletében megállapított feltételeket teljesítse.

 

A lakókörnyezet rendezettségének biztosítása körében a kérelmező vagy jogosult által életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és annak udvara, kertje, a kerítéssel kívül határos terület, járda tisztán tartása, az ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint higiénikus állapotának biztosítására irányuló kötelezettség írható elő. A rendeletben megállapított feltételek teljesítésére a kérelmezőt, illetve a jogosultat megfelelő, de legalább ötnapos határidő tűzésével a jegyzőnek – az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével – fel kell szólítania.

 

Javaslom a Tisztelt Képviselő-testület részére, hogy éljen a törvényi felhatalmazással, és az aktív korúak ellátása megállapításának feltételeként írja elő a kérelmező által lakott ingatlannak és környezetének a rendezettségét. A módosító rendelet elfogadása esetén az alaprendelet kiegészül a 10/A §-sal, mely magába foglalja a lakókörnyezet rendezettségének konkrét tartalmát, egy rendelet mellékleteként rendelt formanyomtatványon a nyilatkozattételi kötelezettséget, továbbá az ellenőrzési felhatalmazást.

 

Szankciót tartalmaz

-       egyrészt a Szociális törvény 36. § (2) bekezdés d) pontja, mely szerint, ha az ellátásban részesülő az önkormányzati rendeletben meghatározott feltételeket - felszólítás ellenére - sem teljesíti, a foglalkoztatást helyettesítő támogatást meg kell szüntetni,

-       másrészt a Szociális törvény 37/B § (1a) bekezdése, mely alapján a rendszeres szociális segély összegének folyósítását egy hónapra fel kell függeszteni, ha a segélyben részesülő a lakókörnyezete rendben tartására vonatkozó, önkormányzati rendeletben meghatározott feltételeknek – a felszólítás ellenére sem tesz eleget.

 

A Szociális törvény 37/A. § (1) bekezdése értelmében a törvényben meghatározott esetekben[1] a rendszeres szociális segély akkor állapítható meg és akkor folyósítható, ha az aktív korúak ellátására jogosult személy nyilatkozatában együttműködési kötelezettséget vállal a települési önkormányzat által erre kijelölt szervvel.

 

A hatályos önkormányzati rendelet a 10. § (3) bekezdése együttműködő szervként a Kormányhivatal Munkaügyi Központ Monori Kirendeltségét jelöli. Tekintettel a Szociális törvény 37/A. § (4) bekezdésére - mely kimondja, hogy a települési önkormányzat elsősorban a családsegítő szolgálat útján gondoskodik az együttműködés intézményi feltételeiről - célszerű a kijelölésen módosítani, s az együttműködésre a Monori Városi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatot meghatározni. Szükséges továbbá a rendeletben az együttműködés eljárási szabályait, továbbá a beilleszkedést segítő programok típusait és az együttműködés megszegésének eseteit is szabályozni. Az együttműködési kötelezettségre vonatkozó új szabályokat a módosító rendelettel a 10. § (3)-(7) bekezdéseiként lehet beépíteni az alaprendeletbe. Az együttműködési kötelezettség 2 éven belüli ismételt megszegése Szociális törvény 37/B § (2) bekezdése alapján a rendszeres szociális segély megszüntetését vonja maga után 

 

Javaslatot teszek továbbá a szociális kártyára vonatkozó szabályozás hatályon kívül helyezésre, tekintettel arra, hogy bevezetésére nem került sor.

Javaslom továbbá, hogy a közfoglalkoztatási terv készítési kötelezettség megszűnésére tekintettel kerüljön hatályon kívül helyezésre a 28. § (2) bekezdés c) pontja,mely a Szociálpolitikai Kerekasztal feladatai között határozta meg a terv véleményezését.

 

A Szociális törvény természetben nyújtott szociális ellátások között rögzíti a köztemetésre és a közgyógyellátásra vonatkozó szabályokat. A Szociális törvény 50. § (4) bekezdése a közgyógyellátásra való jogosultság megállapítását jegyzői hatáskörbe helyezi, így elkerülhetetlen a helyi rendelet e téren történő módosítása is, hiszen a rendelet a méltányossági alapon biztosított közgyógyellátási igazolvány kiadását még bizottsági hatáskörként szabályozza. 

 

A  Szociális törvény 48. §-a írja elő, hogy a haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzat polgármestere önkormányzati hatáskörben – a halálesetről való tudomásszerzést követő harminc napon belül – gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről, ha nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy, vagy az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.

Az eltemetésre köteles személyek körét a temetőkről és a temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. törvény határozza meg az alábbiak szerint:

 

20. § (1) A temetésről sorrendben a következők kötelesek gondoskodni:

a) aki a temetést szerződésben vállalta;

b) akit arra az elhunyt végrendelete kötelez;

c) végintézkedés hiányában elhunyt temetéséről az elhalálozása előtt vele együtt élő házastársa vagy élettársa;

d) az elhunyt egyéb közeli hozzátartozója [Ptk. 685. § b) pontja] a törvényes öröklés rendje szerint.

 

A Szociális törvény 48. § (3) bekezdés írja elő, hogy az elhunyt személy utolsó lakóhelye szerinti települési önkormányzat a költségeket hagyatéki teherként a területileg illetékes közjegyzőnél bejelenti, vagy az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi. Amennyiben hagyatéki leltár felvételére, azaz örökösödésre kerül sor, a köztemetés költségét - törvény rendelkezése alapján - hagyatéki teherként be kell jelenteni. Ez alól mentesség nincs. Hagyatéki eljárás alá tartozó ingó- vagy ingatlan vagyon hiányában az eltemettetésre köteles személy a köztemetés költségeinek megtérítésére köteles. Célszerű a köztemetést elrendelő határozat költségek megtérítésére vonatkozó rendelkezései alapján az eltemettetésre köteles személlyel/személyekkel polgárjogi szerződésben (adott esetben önálló zálogjogot alapító szerződésben) rendezni a költségtérítés, esetleges részletfizetés szabályait, elmaradása esetére a megtérülést biztosító rendelkezéseket. A megtérítési kötelezettség a temetésre kötelezetteket egyenlő arányban terheli.

 

A Szociális törvény 48. § (4) bekezdése nyújt lehetőséget arra, hogy a települési önkormányzat a rendeletében szabályozottak szerint - különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén - az eltemetésre kötelezett személyt megtérítési kötelezettsége alól részben vagy egészben mentesítse.

 

 

Javaslom, hogy a Képviselő-testület teljes mértékben mentesítse a megtérítési kötelezettség alól a 18 év alatti eltemetésre köteles személyt, továbbá azt a kötelezettet, aki gépjárművel és ingatlan vagyonnal nem rendelkezik, és családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori nyugdíjminimum összegét. Javaslom továbbá a költségek 50 %-ának megtérítése alóli mentesítését annak az eltemetésre köteles személynek, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori nyugdíjminimum 125 %-át.

 

A kiemelt módosítási javaslatokon túl az előkészített rendelettervezet a jelenleg hatályos Jat-nak, Jszr-nek és Szociális törvénynek megfelelő pontosításokat, és tartalmi szabályozást jelentősen nem érintő korrekciókat tartalmaz.

 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztésben foglaltakat, megvitatni, véleményével, javaslataival kiegészíteni, s az előkészített rendelet tervezetét elfogadni szíveskedjen.

 

Gomba, 2012. április 3.

 

 

 

 

Tisztelettel:

 

 

 

Lehota Vilmos sk.

           polgármester

 

 


rendelettervezet


[1] b)  a rá irányadó nyugdíjkorhatárt öt éven belül betölti, vagy

c) 14 éven aluli kiskorú gyermeket nevel – feltéve, hogy a családban élő gyermekek valamelyikére tekintettel más személy nem részesül a Cst. szerinti gyermekgondozási támogatásban, vagy gyermekgondozási díjban, terhességi-gyermekágyi segélyben – és a gyermek ellátását napközbeni ellátást biztosító intézményben [Gyvt. 41. § (3) bek.] nem tudják biztosítani, vagy

d) a települési önkormányzat rendeletében az aktív korúak ellátására jogosult személyek családi körülményeire, egészségi vagy mentális állapotára tekintettel meghatározott egyéb feltételeknek megfelel,