Vissza

4. napirendi pont

 

 

E L Ő T E R J E S Z T É S

a Képviselő-testület 2012. június 28-i ülésére

Tárgy:   Javaslat az étkezési térítési díjak felülvizsgálatára

 

Előterjesztő:    Lehota Vilmos polgármester

Előkészítő:       Kósa Erzsébet Anikó jegyző

Véleményező:             Valamennyi Bizottság

Iktatószám:     972/2012.

 

 

Tisztelt Képviselő-testület !

 

A munkaterv szerint tervezett napirendi pontok sorában került elfogadásra az étkezési térítési díjak felülvizsgálata. A nyersanyagnormákról és a megállapított étkezési térítési díjakról a 35/2008. (XII.30.) sz. rendelet tartalmaz előírásokat. Utolsó módosítására a 2009. június 25-én megtartott ülésen került sor. 2009. július 1-től a gyermekétkeztetésben és a felnőtt étkeztetésben nem került sor térítési díj emelésre. A főzőkonyha az elmúlt 3 év alatt az alábbi nettó nyersanyagnormából biztosította az igényelt étkezéseket.

Az óvodás gyermekek részére biztosított nyersanyagnorma nettó 258,- Ft, melyből

a) tízórai nyersanyagnorma 48,- Ft

b) ebéd nyersanyagnorma 161,- Ft

c) uzsonna nyersanyagnorma 48,- Ft

Az iskolás gyermekek részére biztosított nyersanyagnorma nettó 293,- Ft, melyből

a) tízórai nyersanyagnorma 60,- Ft

b) ebéd nyersanyagnorma 173,- Ft

c) uzsonna nyersanyagnorma 60,- Ft

A felnőttek részére biztosított ebéd nyersanyagnormája nettó 298,- Ft volt.

 

Az utolsó nyersanyagnorma megállapítása óta eltelt 3 éves időszak alatti áremelkedések további kigazdálkodása nem lehetséges, elkerülhetetlen a normaemelés, s ezzel egyidőben az ellátások térítési díjának növelése is. Az előterjesztéshez csatolt kimutatásokból megállapítható, a főzőkonyha dolgozói egy év alatt 117.895 adag ételt készítettek el és szolgáltak ki, melyből 29.471 adag volt az elkészített tízórai, 58.913 adag az ebéd és 29.511 adag az uzsonna.

 

Az egyes étkezési fajtákra megállapított normakeret és a nyersanyagnorma felhasználásának összevetése rávilágított arra, hogy a jelenlegi feltételek mellett a nyersanyagnormák aránytalanságát korrigálni kell. Csökkenthető az óvodai ebédre megállapított norma, míg a gyermekétkeztetés további étkeztetési formáira megállapított normák kisebb nagyobb mértékben emelésre szorulnak. Az elemzésből megállapítható, hogy a felnőtt étkeztetésre megállapított adagonkénti 298,- Ft-os normából - figyelembe nem véve az önköltséget - 67,- Ft megtakarítás keletkezik. Ennek ellenére nem javaslok normacsökkentést, hanem a jelenlegi norma teljes felhasználása indokolt a gyermek- és felnőtt menü többszöri megkülönböztetésével.

 

Az egyes étkezési formákat terhelő önköltség megállapításához a mellékletben szereplő költség nemek kerültek figyelembe vételre. Az általános költségen belül eltérő mértékben került megbontásra a bérköltség 1-1 tízórai-, ebéd- és uzsonna adagra vetítve. Az élőmunka költségeiből, vagyis a személyi juttatás és munkaadókat terhelő járulékok költségeiből 70 % került figyelembe vételre 1 adag ebéd előállításához, míg a tízórait 20 %, az uzsonnát 10 % terheli. A bérköltségen kívüli egyéb általános költségek figyelembe vétele további differenciálást tartalmaz - a különböző energiaforrások hangsúlyozásával. E tekintetben az egyéb általános költségekből 80 % az ebéd előállításához kapcsolódó költség, további 15 % a tízórait terheli és 5 % az uzsonnát. A fentiek alapján számítható, 1 adagra jutó általános költség a tízórai tekintetében bruttó 100,- Ft, az ebéd esetében 192,- Ft, az uzsonna vonatkozásában 47 Ft.

 

A nyersanyagnorma módosítására vonatkozó javaslatban minimális mértékű további áremelkedéssel számolt az előkészítő, illetve figyelembe vette azt a jogszabályi követelményt is, hogy a gyermekétkeztetésben az intézményi térítési díjat az 1 és 2 forintos címletű érmék bevonása következtében szükséges kerekítés szabályairól szóló 2008. évi III. törvény 2. §-ának megfelelő módon kerekítve kell meghatározni[1]. A javasolt - nyersanyagnorma megállapításán nyugvó - térítési díjak megfelelnek a vonatkozó jogszabályi feltételeknek, a normatív támogatással érintett ellátási formáknál a térítési díj összege nem haladja meg a megállapítható felső határt.

 

Az előkészített rendelettervezetben az óvodások térítési díja a nyersanyagnormával megegyező mértékben került rögzítésre. Az iskolai étkezés térítési díjának alapja szintén az iskolai étkeztetés nyersanyagnormája.

 

Az önkormányzatnak a gyermekétkeztetés tekintetében az óvodai térítési díjak megállapítása során nincs lehetősége az önköltség érvényesítésére. Az általános iskolások étkeztetésére tekintettel meghatározott térítési díjakra az önköltség érvényesítésére vonatkozó tilalom nem vonatkozik, mert itt a főzőkonyha az egyházi fenntartásban lévő iskola részére szolgáltatást biztosít, tehát tulajdonképpen szolgáltatási díjat állapít meg. A korábbi gyakorlatnak megfelelően azonban az önköltség nem került beépítésre az iskolai étkeztetésre megállapított térítési díjakba, azonban szükséges egy döntés arra vonatkozóan, hogy a melléklet szerint kimutatott önköltség viselését az önkormányzat a Fáy András Református Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény diákjai tekintetében nem hárítja át a fenntartóra, hanem azt továbbra is átvállalja.  

 

A felnőtt étkezés változatlan nyersanyagnormája, és számításokkal alátámasztott önköltsége alapján változik a felnőtt étkeztetés térítési díja, mely maga után vonja a szociális étkeztetésben megállapított térítési díjak módosításának szükségességét is.

 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztésben foglaltakat megtárgyalni, javaslataival, észrevételeivel kiegészíteni, s nyersanyagnormákról és a megállapított étkezési térítési díjakról szóló 35/2008. (XII. 30.) önkormányzati rendelet és a szociális igazgatás és a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 9/2012. (IV. 13.) önkormányzati rendelet módosítására előkészített tervezetek alapján a rendeletalkotást támogatni szíveskedjen.

 

 

Gomba, 2012. június 22.   

Tisztelettel:

 

                                                                                                      Lehota Vilmos

                                                                                                        polgármester

 

     melléklet


 

[1] 328/2011. (XII.29.) Korm. r. 5. § (2) bekezdése