1. napirendi pont
Előterjesztés
a képviselő-testület 2013. április 11-én megtartandó ülésére
Tárgy: Javaslat az önkormányzat 2012. évi költségvetésének teljesítéséről szóló beszámoló elfogadására, és a zárszámadási rendelet megalkotására
Előterjesztő: Lehota Vilmos polgármester
Előkészítő: Kósa Erzsébet Anikó jegyző
Véleményező: valamennyi bizottság
Iktatószám: 725/2013.
Tisztelt Képviselő-testület!
Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat 2012. évi költségvetéséről a 2/2012. (II.15.) rendeletet alkotta.
Az Önkormányzat a 2012. évi összesített költségvetésének bevételi és kiadási főösszegeit 708.174 eFt-ban, konszolidált költségvetésének főösszegét 584.519 eFt-ban állapította meg. Ezen belül az önkormányzati intézményi költségvetés bevételi és kiadási főösszege 577.444 eFt-ban, a Polgármesteri Hivatal főösszege 77.483 eFt-ban, a Gólyafészek Óvoda főösszege pedig 53.247 eFt-ban került meghatározásra.
Az év közbeni előirányzat módosításokat követően a költségvetés összesített költségvetésének bevételi és kiadási főösszegei 858.609 eFt-ra, konszolidált költségvetésének főösszege 707.947 eFt-ra változott. A bevételi és kiadási összesített- 858.609 eFt-ból az önkormányzati intézményi költségvetés bevételi és kiadási főösszege 688.056 eFt-ra, a Polgármesteri Hivatal főösszege 100.393 eFt-ra, a Gólyafészek Óvoda főösszege pedig 70.160 eFt-ra növekedett.
A feladatellátás általános értékelése
A község lakosság számának a növekedése az elmúlt évek növekedéséhez képest megtorpant. A 2012. január 1-i lakosságszám 2987 főre csökkent az előző évi 2992 főről. A beszámoló időszakában a lakosságszám a mindössze 7 fős csökkenéssel stagnálónak mondható.
Az önkormányzatnak az előző évekhez hasonlóan 2012-ben is sikerült a község zavartalan működtetését megvalósítani.
2012-ben még a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 8. § (4) bekezdése határozta meg azokat a feladatokat, melyekről a települési önkormányzat köteles volt gondoskodni.
Az egészséges ivóvízellátás a község központi belterületén biztosított. Egyéb belterületek esetében sajnos az önkormányzatnak e téren még vannak hiányosságai. Továbbra is megoldatlan Felsőfarkasdon, Tetepusztán, valamint a Tóparti üdülőterületen a vezetékes ivóvíz ellátás. A KEOP ivóvízminőség javítási pályázat keretében a helyi vízbázis kiépítése mellett a felsőfarkasdi településrész vezetékes ivóvízzel történő ellátását biztosító előkészítő projekt az év végére a befejezéséhez közeledett.
2012-ben is biztosított volt a részben önállóan gazdálkodó Gólyafészek Óvoda üzemeltetése. Az alapító okirat a férőhelyek számát az 5 csoportban 125 fővel rögzíti. A gyermekek ellátásához szükséges óvodapedagógusi és az oktató nevelő munkát végzők létszáma a technikai alkalmazottakkal együtt biztosított volt az év során.
A 2012-es gazdálkodási év is igazolta, hogy a képviselő-testület által jóváhagyott támogatások mellett is pozitív hatással volt az önkormányzati költségvetési gazdálkodásra az alapfokú oktatási feladatokat ellátó iskola 2007-ben egyházi fenntartásba történő visszaadása.
Az egészségügyi alapellátást a községben az eü-vállalkozók által működtetett egy háziorvosi és egy fogorvosi praxis, illetve az önkormányzat által fenntartott védőnői szolgálat egy körzeti védőnővel biztosítja. A sürgősségi ellátás a Monor és környéke háziorvosi ügyeleti alapellátási társulás által biztosított. A korábbi években a fogászati ellátás területén jelentkező problémák 2012-ben megoldódtak.
2009. július 1-től működik a felsőfarkasdi és tetepusztai egyéb belterületen élők mindennapjait könnyítő tanyagondnoki szolgálat. A szolgálat szakmai működését a Kormányhivatal illetékes szerve az év során vizsgálta, apró hiányosságoktól eltekintve - melyek pótlására sor került - a működést jogszerűnek ítélte.
2009. szeptember 1-től a logopédiai ellátást helyben biztosítjuk az óvodás gyermekek részére a Gólyafészek Óvoda intézményi keretei között, egy részmunkaidőben alkalmazott szakember segítségével. A logopédiai ellátás alapnormatívával nem, csak kistérségi kiegészítő normatívával támogatott.
Egész éves, sikeres működést tudhat maga mögött egyre népszerűbb szolgáltatással a Főzőkonyha, mely ebédet biztosít az óvodás, iskolás korosztálynak, a szociálisan rászorultaknak, s mellette a napi egyszeri meleg ételt igénylőknek is.
A kegyeleti szolgáltatást az önkormányzat kegyeleti közszolgáltatási szerződés alapján biztosítja.
A községben a közvilágítási feladatok ellátása, valamint a helyi közutak üzemeltetése és fenntartása kisebb hiányosságoktól eltekintve zavartalan. Az ÉMÁSZ hálózat átépítési munkálatai ez évben is okoztak fennakadást a szolgáltatásban. A szolgáltató az önkormányzat jelzései alapján a hibák kijavítására törekedett, ez azonban nem mindig valósult meg maradéktalanul.
A 2011-es év folyamán a faluközpont megújítására, fejlesztésére 2009-ben benyújtott - MVH által EMVA támogatással finanszírozott - pályázat célkitűzései közül az elárusító pavilon kialakítása és a Szemők Balázs tér felújítása, valamint a volt főzőkonyha épületének külső felújítása az év során megkezdődött. Befejezése 2013-ban várható. A szintén európai uniós forrásból - KEOP - támogatott ivóvízminőség javítási projekt előkészítése zajlott az év során. Elszámolás alapján pályázati támogatás a benyújtott kifizetési kérelmek ellenére, az elhúzódó nehézkes adminisztráció miatt nem érkezett 2012-ben. A tervezett kiadások túlnyomó részének teljesítése is csak 2013-ban várható.
A többcélú kistérségi társulások keretében végzett közszolgáltatások
A szociális feladatok közül egyrészt a családsegítés és a gyámügyi feladatok közül a gyermekjóléti szolgálat ellátása történik kistérségi társulás keretében.
A Monor Városi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat intézményi keretei között biztosított közszolgáltatás szakmai színvonala megfelelő, az önkormányzati kötelezettség teljesítésének gazdaságos formája a kistérségi társulás által fenntartott intézményi ellátás igénybevétele.
A házi-segítségnyújtáshoz kapcsolódó feladatokat az önkormányzat az Üllő és Környéke egyes szociális alapszolgáltatási, gyermekjóléti és pedagógiai szakszolgálat feladatellátására létrehozott Mikro-térségi Intézményi Társulási megállapodás alapján látja el.
Önkormányzati vagyon
Gomba Község Önkormányzata 2012-ben nem volt érintett intézmény-, illetve vagyonátadással sem a járások alakulása, sem az oktatási rendszert érintő módosítások miatt. Az önkormányzati vagyonról (eszközök nettó értéke) a vagyonkataszteri adatok alapján 2012. december 31-én az alábbi adatok rögzíthetők:
- 957.839.950 forint forgalomképtelen,
- 775 230 190 forint korlátozottan forgalomképes és
- 200 018 726 forint üzleti vagyon.
1.933.088.866 forint eszközök nettó érték összesen
Értékpapír- és hitelműveletek, a hitel-állomány változásának tartalma
Az 5.000 fő alatti önkormányzatok adósságkonszolidációja következtében 2012. december 31. napjára Gomba Község Önkormányzatának a 2010-2011-ben felvett fejlesztési célú hitelfelvételből eredő tartozása megszűnt. Kötvény-ügylete az önkormányzatnak nem volt.
A bevételek alakulása
A bevételek tételes alakulásáról az alábbi mérlegszerű számszaki összegzés adható:
(adatok eFt-ban)
BEVÉTELEK |
2012. évi eredeti előirányzat |
2012. évi módosított előirányzat |
2012. évi teljesítési adat |
Működési bevételek |
|||
Közhatalmi bevételek összesen |
207 169 |
232 923 |
260 273 |
Intézményi működési bevételek összesen |
162 913 |
205 091 |
208 055 |
ebből intézményfinanszírozás |
123 655 |
150 133 |
150 133 |
Támogatásértékű működési bevételek összesen |
16 403 |
18 909 |
16 070 |
Működési célú pénzeszköz átvétel államháztartáson kívülről összesen |
494 |
710 |
928 |
Működési célú központi támogatások összesen |
75 022 |
77 539 |
77 539 |
Működési célú bevételek összesen |
462 001 |
535 172 |
562 865 |
Konszolidált működési bevétel összesen |
338 346 |
385 039 |
412 732 |
Pénzforgalom nélküli bevételek (előző évi pénzmaradvány) |
38 295 |
44 839 |
45 166 |
Működési célú konszolidált bevétel finanszírozási műveletekkel együtt |
376 641 |
429 878 |
457 898 |
Felhalmozási bevételek |
|||
Saját bevételek |
32 713 |
48 801 |
26 681 |
Felhalmozási célú pénzeszköz átvétel államháztartáson kívülről |
4 900 |
5 384 |
1 104 |
Beruházási célú Európai Uniós támogatás értékű bevétele |
120 245 |
116 460 |
25 821 |
Felhalmozási célú támogatásértékű bevétel |
0 |
3 774 |
0 |
Felhalmozási célú támogatások/kölcsönök visszatérülése |
20 |
20 |
48 |
Felhalmozási célú intézményfinanszírozás |
530 |
530 |
|
Egyéb központi támogatás |
29 842 |
29 842 |
|
Központosított előirányzatok |
13 286 |
196 217 |
|
Felhalmozási célú bevételek összesen |
157 878 |
218 097 |
280 243 |
Konszolidált bevételek összesen |
157 878 |
217 567 |
279 713 |
Pénzforgalom nélküli bevételek /előző évi pénzmaradvány/ |
50 000 |
60 501 |
60 175 |
Felhalmozási célú konszolidált bevételek finanszírozási műveletekkel együtt |
207 878 |
278 068 |
339 888 |
BEVÉTELEK
Működési bevételek
Az önkormányzat összesített költségvetésének működési bevételi költségvetése az 580.011 eFt módosított előirányzattal szemben - a finanszírozási műveletekkel együtt 608.031 eFt-ra teljesült. Ebből az előző évi működési célú pénzmaradvány 45.166 eFt. A konszolidált működési bevételi főösszeg a 150.133 eFt-os intézményfinanszírozási összeg és az előző évi működési célú pénzmaradvány nélkül 412.732 eFt, mely a 385.039 eFt-os módosított előirányzattal szemben107,19 % os teljesítési mutatót eredményez. A működési bevételek költségvetési szervenkénti megbontásban az alábbiak szerint részletezhetők:
I. Önkormányzati intézményi költségvetés
A működési költségvetés - finanszírozási műveletek nélküli - bevételi főösszege a módosított előirányzat 365.149 eFt-os tervadatával szemben 108,28 %-ra, 395.390 eFt-ra teljesült. A 45.166 eFt-os működési célú pénzmaradvánnyal a bevételi főösszeg 440.556 eFt. Részletezése az alábbiak szerint mutatható be:
A közhatalmi bevételek összege a tervezett 232.807 eFt-tal szemben 260.157 eFt-ra teljesült, mely 111,75%-os teljesítési mutatót eredményez. A tervadat túlteljesítése a helyi adókon belül az iparűzési adó esetében jelentős, hiszen a tervezett 130.000 eFt helyett a ténylegesen befolyt iparűzési adó összege 157.000 eFt volt. A tervezetthez képest az építményadóból 343 eFt-tal, a telekadóból 23 eFt-tal, a magánszemélyek kommunális adóhátralékából 14 eFt-tal folyt be kevesebb. A pótlékok, bírságok teljesítése %-os arányban jelentős, számszerűen 200 eFt helyett 423 eFt bevételt könyvelhettünk el ezen a jogcímen.
A közhatalmi bevételeken belül az átengedett központi adók közül az SZJA-hoz kapcsolódó bevétel tervszerű, a gépjárműadó bevétel 140 eFt-tal haladta meg a módosított előirányzat összegét. Szintén 142 eFt volt a tervezetthez képest kimutatható többletbevétel a talajterhelési díjak tekintetében is.
Az intézményi működési bevételek 107,49 %-ra, összegszerűen 42.569 e Ft-ra teljesültek a 39.604 eFt-os módosított előirányzathoz viszonyítva. A tervadat túlteljesítésébe a szolgáltatások 11,44 %-os, az intézményi ellátási díjak 7,28 %-os többletteljesítése játszott szerepet.
Az ÁFA bevételek és visszatérülések 12.915 eFt bevételi előirányzatával szemben a teljesítési adat 12.235 eFt volt. A közel 60 %-os többletbevételt növeli a 2.000 eFt helyett 3.224 eFt-os rövidlejáratú betétek utáni kamatbevétel.
Bevétel elmaradás legnagyobb mértékben ezen a kiemelt előirányzaton a tervezett bérleti díjak tekintetében mutatkozik, hiszen a 786 eFt-tal szemben mindössze 439 eFt teljesítés történt. A bevétel elmaradás a vízmű-vagyon bérleti-üzemeltetési szerződésének módosításán alapul, hiszen a tervezés időszakában a KÖVÁL havi díjfizetésével számoltunk, s a júliusi szolgáltató váltáshoz kapcsolódó szerződés változása félévenkénti utólagos bérleti díj fizetését rögzíti. Az új szerződött szolgáltató, a DAKÖV Kft a 2012. II. félévi bérleti díjat 2013 I. negyedévében fogja az önkormányzat részére megfizetni.
A támogatásértékű működési bevételek teljesítése 97,98 %-os, amely 14.197 eFt bevételt jelent. Bevétel elmaradás a közfoglalkoztatás szervezéséhez kapcsolódóan mutatható ki, hiszen a tervezett 8.739 eFt-tal szemben a könyvelt támogatás 8.351 eFt volt az elmúlt esztendőben. Az OEP-től egészségügyi ellátásra tervezett bevétel közel 100 %-os szintű. A központi költségvetésből származó támogatásértékű bevétel marad el a tervezett szinttől, mert a mozgáskorlátozottak közlekedési támogatása jogcímen tervezett 150 eFt-ból 105 eFt került felhasználásra, s így a visszaigényelhető támogatás összege is kevesebb volt.
Az államháztartáson kívülről érkező működési célú pénzeszköz átvétel 130,7 %-os szinten 928 eFt-ra teljesült. A tervadat teljes mértékben realizálódott a temető-fenntartási hozzájárulás jogcímen, amely 494 eFt bevételt jelentett. Az egyéb működési célú pénzeszközök átvétele a módosított előirányzat 216 eFt-os adatához képest 434 eFt-on történt meg. Ebből a 216 eFt Gomba Községért Közalapítvány támogatása és a 218 eFt az előző évi visszatérítés összege, mely 2011. évi normatíva elszámolás jogcímen folyt be.
A működési célú központi támogatások összege a módosított előirányzat szintjén teljesült. A 77.539 eFt támogatás részletezettségében az alábbi jogcímekből tevődik össze:
- feladatmutatóhoz és lakosságszámhoz kötött normatív hozzájárulás 50.621 eFt,
- központosított előirányzatok (könyvtári-, közművelődési
érdekeltségnövelő támogatások és 2011. évi bérkompenzáció) 241 eFt,
- normatív kötött felhasználású támogatások közoktatási
és szociális feladatokhoz 21.573 eFt,
- egyéb központi támogatásként: 5.104 eFt
Ebből:
- 2012. évi bérkompenzáció 4.100 eFt
- RGYVT 2012.II.ütem (Erzsébet utalvány formában) 806 eFt
- Szociális tűzifa vásárlás támogatása 198 eFt.
II. Polgármesteri Hivatali költségvetés
A működési költségvetés bevételi főösszege a módosított előirányzattal megegyezően 100.064 eFt. A konszolidált bevételi főösszeg a 95.051 eFt-os működési célú intézményfinanszírozás nélkül 5.013 eFt. - Részletezése az alábbiak szerint mutatható be:
A közhatalmi bevételek összege a tervezett 116 eFt-tal megegyező. Forrása a hivatal részére befizetett igazgatási szolgáltatási díj.
Az intézményi működési bevételek előirányzatainak rendezése az intézményfinanszírozás pontos összege miatt megtörténtek a februári költségvetési rendeletmódosítás alkalmával, így az előirányzat 99.948 eFt-os adata megegyezik a teljesítés összegével. Az intézményfinanszírozás figyelmen kívül hagyása után fennmaradó 5.013 eFt-ból a legjelentősebb bevételi forrást a bérleti díjak jelentik. Összegszerűen ez 3.457 eFt, hiszen a vonatkozó jogszabályok alapján a hivatali költségvetésben kell számba venni a lakó- és nem lakóingatlan bérbeadásából származó bevételeket. Nagyobb tétel még a továbbszámlázott közvetített szolgáltatások (dolgozónet, valamint bérbe adott helyiségek közüzemi díjai) teljesítési adata 504 eFt-tal, valamint az 539 eFt-tal számba vett ÁFA bevételek és visszatérülések. Jelentősebb tétel még a bevételek között az alkalmazottak által fizetett étkezési térítési díj, melynek összege 353 eFt.
III. Gólyafészek Óvoda költségvetése
A működési költségvetés bevételi főösszege - 1 eFt-os kerekítési különbözettel - a módosított előirányzattal megegyezően 69.959 eFt. A konszolidált bevételi főösszeg az 55.082 eFt-os működési célú intézményfinanszírozás nélkül 14.877 eFt. - Részletezése az alábbiak szerint mutatható be:
A 65.539 eFt intézményi működési bevételből az intézményfinanszírozás figyelmen kívül hagyásával 10.457 eFt-ról kell számot adni. Az egyéb sajátos működési bevétel teljesített összege 7.122 eFt, mely döntő mértékben az intézményi ellátási díjak és az alkalmazottak térítési díjainak megfizetéséből ered. A működési célú Áfa bevétel és visszatérülés 3.322 eFt, továbbá e bevételt növeli a rövidlejáratú betétkamat (számlakamat) 12 eFt-os összege.
A működési bevételek módosított előirányzati adatai között 4.420 eFt a támogatásértékű működési bevétel szerepel, ami 2.547 eFt önkormányzattól származó bevételi előirányzatot jelent, amely a 2011. december havi személyi juttatások fedezeteként az eredetileg tervezett intézményfinanszírozás helyett került az Gólyafészek Óvoda költségvetésben, valamint 1.873 eFt pályázati támogatást a TÁMOP programhoz kapcsolódóan. Teljesítési adatként az intézmény az 1.873 eFt-os pályázati támogatást realizálta.
Felhalmozási bevételek
Az önkormányzat összesített költségvetésének felhalmozási bevételi költségvetése az 278.598 eFt módosított előirányzattal szemben - a finanszírozási műveletekkel együtt - 340.418 eFt-ra teljesült. Ebből az előző évi felhalmozási célú pénzmaradvány 60.175 eFt. A konszolidált felhalmozási bevételi főösszeg az 530 eFt-os felhalmozási célú intézményfinanszírozási összeg és az előző évi működési célú pénzmaradvány figyelembe vétele nélkül 279.713 eFt, mely 100,40 %-os teljesítési mutatót eredményez. A működési bevételek költségvetési szervenkénti megbontásban az alábbiak szerint részletezhetők:
I. Önkormányzati intézményi költségvetés
A felhalmozási költségvetés - finanszírozási műveletek nélküli - bevételi főösszege a módosított előirányzat 217.567 eFt-os tervadatával szemben 128,56 %-ra, 279.713 eFt-ra teljesült. A 60.175 eFt-os működési célú pénzmaradvánnyal a felhalmozási bevételi főösszeg 339.888 eFt. Részletezése az alábbiak szerint mutatható be:
A felhalmozási bevételek az előző költségvetési évben jelentős alulteljesítést mutatnak. A saját bevételek 48.801 eFt-os módosított előirányzatából 26.681 eFt realizálódott. Ezen belül az ingatlan értékesítés 20.773 eFt-os tervadatával szemben a teljesítés mindössze 2.816 eFt, vagyis csak 13,56 %. Sem a Bercsényi utcai tervezett telekértékesítés, sem a Jókai u. 8. alatti ingatlan értékesítése nem realizálódott. A könyvelt bevétel a Szőke Ferenc utcai és a Kenyeres-kerti ingatlanok csereügyletéből, valamint tetepusztai zártkerti ingatlan értékesítése alapján jelenik meg. A csereügyletből eredő bevétel nem tényleges bevétel, hiszen a kiadási adatok között is szerepeltetni kellett.
Jelentős bevétel kiesést jelentett a 2012-es költségvetési évre a beruházások elhúzódása, hiszen a beruházáshoz kapcsolódó ÁFA visszaigénylés sem teljesülhetett ezáltal. A 27.043 eFt előirányzattal szemben ezen a jogcímen mindössze 22.868 eFt-ot könyvelhettünk el, ami 84,56 %-os teljesítési mutatót eredményez. A saját bevételek kiemelt előirányzatán terv szerint a gépek, berendezések értékesítéseként meghatározott módosított előirányzat teljesült 997 eFt-tal, alig 100 %-ot meghaladó mértékben.
Az államháztartáson kívülről érkező felhalmozási célú pénzeszköz átvétel teljesítési szintje szintén nagyon alacsony, mindössze 20,51 %-os, az 5.384 eFt-tal szemben mindössze 1.104 eFt. Ennek oka a Fundamenta-Lakáskassza Zrt kiutalásainak 2013. évre történő átcsúszása.
A ~14 érdekeltségi egység után tervezett 4.900 eFt-ból 620 eFt, vagyis 2 ingatlan utáni bevétel teljesült. Továbbra is húzódik az örökösödési eljárások miatt a kifizetés, mely tárgyévre jelent elodázhatatlan feladatot a hivatali apparátus részére. Ezen a jogcímen 484 eFt további bevétel számbavétele történt meg a tervezettek szerint, amit a Gomba Községért Közalapítvány utalt át a Rendezvényház befejezése érdekében megrendezett jótékonysági koncert bevételeiből.
A beruházási célú Európai Uniós támogatás értékű bevétel - a már említett beruházás elhúzódások miatt - szintén jelentősen elmarad a tervezetthez képest. A 116.460 eFt-os módosított előirányzattal szemben csupán a játszótérre megítélt, és átutalt 25.821 eFt érkezett meg 2012-ben. A teljesítési mutató ezen a kiemelt előirányzaton 22,17 %-os.
Lakossági kölcsönök visszatérüléséből a tervezett 20 eFt-tal szemben 48 eFt teljesült. Az összeg alacsony volta miatt a 240 %-os teljesítési mutató torzító hatással bír.
Felhalmozási célú egyéb központi támogatás, valamint a központosított előirányzat teljesítési adataként 226.059 eFt jelenik meg a 2012. évi beszámolóban, amely a Patay József utcai partfalomlás 29.842 eFt-os vis-maior támogatását, a sport-infrastruktúrafejlesztésre kapott 13.286 eFt pályázati támogatást, illetve előirányzat nélküli teljesítésként a decemberi adósságkonszolidáció 182.931 eFt-os összegét takarja.
II. Polgármesteri Hivatali költségvetés
A felhalmozási költségvetés bevételi főösszege a módosított előirányzat tervadatával egyezően 329 eFt. Tekintettel arra, hogy ezt az összeget a Polgármesteri Hivatal felhalmozási célú intézményfinanszírozásként kapta, így a konszolidált bevétele 0 Ft.
III. Gólyafészek Óvoda költségvetése
A felhalmozási költségvetés bevételi főösszege a módosított előirányzat tervadatával egyezően 201 eFt. Tekintettel arra, hogy ezt az összeget a Gólyafészek Óvoda felhalmozási célú intézményfinanszírozásként kapta, így a konszolidált bevétele 0 Ft.
A költségvetési aktív függő és átfutó bevételek tárgyévi forgalma 1.670 e Ft volt.
Ebből:
- Önkormányzati intézményi költségvetést érintő összeg: 1.590 eFt,
- Polgármesteri Hivatal költségvetését érintő összeg: 80 eFt volt.
A kiadások alakulása
A kiadások tételes alakulásáról az alábbi számszaki összegzés adható
(adatok eFt-ban)
Kiadások |
2012. évi eredeti előirányzat |
2012. évi módosított előirányzat |
2012. évi teljesítési adat |
Működési kiadások |
|||
Személyi juttatások |
117 580 |
125 007 |
124 729 |
Munkaadót terhelő járulékok |
32 455 |
33 167 |
33 079 |
Dologi kiadások |
111 706 |
143 964 |
125 400 |
Önkormányzat által nyújtott ellátások |
35 537 |
35 580 |
36 513 |
Egyéb működési célú kiadások (pénzeszköz átadások) |
17 354 |
21 026 |
16 915 |
Intézményfinanszírozás |
123 655 |
150 134 |
150 133 |
Általános tartalék |
11 457 |
9 713 |
|
Működési célú kiadások összesen |
449 744 |
518 591 |
486 769 |
Felhalmozási kiadások |
|||
Beruházások |
182 313 |
222 487 |
96 261 |
Felújítások |
8 373 |
55 377 |
46 921 |
Felhalmozási célú intézményfinanszírozás |
530 |
530 |
|
Egyéb felhalmozási célú kiadások (pénzeszköz átadások) |
5 055 |
6 040 |
6 040 |
Kölcsönök előirányzat csoport kiadásai |
10 433 |
8 552 |
190 013 |
Céltartalék |
52 256 |
47 032 |
|
Felhalmozási célú kiadások összesen: |
258 429 |
340 018 |
339 765 |
Kiadások mindösszesen: |
708 174 |
858 609 |
826 534 |
KIADÁSOK
Működési kiadások
Az önkormányzat összesített költségvetésének működési kiadási költségvetése az általános tartalék nélkül számított 508.878 eFt módosított előirányzattal szemben 486.769 eFt-ra, 95,56 %-ra teljesült. A konszolidált működési kiadási főösszeg a 150.133 eFt-os intézményfinanszírozási összeg és az általános tartalék figyelembe vétele nélkül 336.636 eFt, mely 93,84 %-os teljesítési mutatót eredményez. A működési kiadások költségvetési szervenkénti megbontásban az alábbiak szerint részletezhetők:
I. Önkormányzati intézményi költségvetés
A működési költségvetés - általános tartalék nélküli - bevételi főösszege a módosított előirányzat 338.855 eFt-os tervadatával szemben 94,09 %-ra, 318.816 eFt-ra teljesült. Az intézményfinanszírozás 150.133 eFt-os összegének figyelmen kívül hagyásával a tartalék nélküli konszolidált kiadási főösszeg a módosított előirányzat 188.721 eFt-os adatával szemben 89,38 %-os teljesítéssel 168.683 eFt. Részletezése az alábbiak szerint mutatható be:
A Képviselő-testület által személyi juttatásokra jóváhagyott 39.618 eFt előirányzat teljesítési aránya 99,88 %-os, amely 39.570 eFt felhasználásnak felel meg. A munkaadókat terhelő járulékok felhasználása arányaiban hasonló. A 9.741 eFt tervadata 9.725 eFt-ra teljesült, amely 99,84 %-os mutatót eredményez.
A dologi kiadások módosított előirányzatának felhasználása 84,91 %-os, amely a módosított 111.315 eFt-os előirányzattal szemben 94.519 eFt-os felhasználást jelent. A felhasználásból a felhalmozási célú kamatkiadásokra fordított összeg 7.726 eFt volt. A dologi kiadások szakfeladatonkénti részletezését az előterjesztéshez csatolt teljesítési adatokat részletező tábla tartalmazza. A dologi kiadások között jelentős alulteljesítés az állategészségügyi szakfeladaton a patkányirtás elmaradása okozott. A szakfeladat kiadása a gyepmesteri szerződéshez kötődik kizárólag. A nemzeti ünnepek programjai szakfeladaton a teljesítés szintén alacsony, mert a kiadások egy része a közművelődési szakfeladaton került elszámolásra. Az elemi költségvetésben biztosított 660 eFt azonban nem került teljes egészében felhasználásra. Az előirányzat maradványt takarékos gazdálkodás eredményezte. Mindemellett a teljesség igénye nélkül kiemelhető a szakfeladatok közül a közvilágítás a 70 %-os teljesítési mutatóval, mely 9,1 millió forintos felhasználást jelent a 13 millió forintos módosított előirányzattal szemben.
Az önkormányzat által nyújtott ellátások kiemelt előirányzaton a 7.126 eFt-tal szemben 8.059 eFt a teljesítés. A költségvetési év során elmaradt a szociális ellátások kiadási előirányzatainak felülvizsgálata, ez eredményezi a szociális étkeztetés, valamint a méltányossági alapon megállapítható ápolási díj előirányzat túllépését. Kiemelt előirányzati szinten az egyéb szociális szakfeladatok alulteljesítése nem kompenzálja az étkeztetés és az ápolási díj szakfeladatának túlteljesítését, így a teljesítési mutató így a tervadatokhoz képest 113,09 %. Természetesen a kiadások teljesítési adatával párhuzamosan a bevételi adatok is többletteljesítést mutattak, amint arra a bevételek elemzésénél kitértünk. Szociális étkeztetés többletkiadásának fedezetének egy része, mint többletbevétel megjelent a 2012.évi költségvetésben, a meg nem térített díjak viszont 2013. évben realizálódnak a 2012.évi beszámoló kapcsán elszámolt normatív hozzájárulások alapján.
Az önkormányzat működési kiadási költségvetésében jelentős összeggel szerepel az egyéb működési célú kiadások, pénzeszköz átadások kiemelt előirányzat. A 20.921 eFt-os tervadathoz viszonyított 80,35 %-os teljesítési mutató 16.810 eFt-os támogatási összeg kifizetését jelenti, mely az alábbiak szerint részletezhető:
- építéshatósági igazgatási társulás 1.583 eFt,
- házi szociális gondozás (Üllő) biztosítása 1.533 eFt,
- Roma Nemzetiségi Önkormányzat 2011. évi
pénzmaradvány átadása 24 eFt,
- alapítványok, egyesületek támogatása 600 eFt,
- képviselői alapból teljesített kiadások 200 eFt,
- általános iskola működési célú támogatása 12.675 eFt,
- Bursa Hungarica ösztöndíj 195 eFt.
II. Polgármesteri Hivatali költségvetés
A működési költségvetés bevételi főösszege a módosított előirányzat 100.064 eFt-os tervadatával szemben 99,18 %-ra, 99.243 eFt-ra teljesült. Részletezése az alábbiak szerint mutatható be:
A Képviselő-testület által személyi juttatásokra jóváhagyott 45.683 eFt előirányzat teljesítési aránya 99,87 %-os, amely 45.625 eFt felhasználásnak felel meg. A munkaadókat terhelő járulékok felhasználása arányaiban hasonló. A 12.533 eFt tervadata 12.514 eFt-ra teljesült, amely 99,85 %-os mutatót eredményez.
A dologi kiadások felhasználása a módosított előirányzat 16.304 eFt-os adatához viszonyítva 95,44 %-os, mely 15.560 eFt teljesítést eredményezett.
Az önkormányzat által nyújtott - jegyzői hatáskörben megállapított - ellátások a 25.439 eFt-os előirányzati szinten 100 %-ban teljesültek.
A hivatali költségvetésben a működési célú pénzeszköz átadások a mozgáskorlátozottak I. félévben kifizetett közlekedési támogatását jelenti, melynek teljesítési adata megegyezik a tervezettel, 105 eFt-tal.
III. Gólyafészek Óvoda költségvetése
A működési költségvetés bevételi főösszege a módosított előirányzat 69.959 eFt-os tervadatával szemben 98,21 %-ra, 68.710 eFt-ra teljesült. Részletezése az alábbiak szerint mutatható be:
A Képviselő-testület által személyi juttatásokra jóváhagyott 39.706 eFt előirányzat teljesítési aránya 99,57 %-os, amely 39.534 eFt felhasználásnak felel meg. A munkaadókat terhelő járulékok felhasználása arányaiban hasonló. A 10.893 eFt tervadata 10.840 eFt-ra teljesült, amely 99,51 %-os mutatót eredményez.
A dologi kiadások felhasználása a módosított előirányzat 16.345 eFt-os adatához viszonyítva 93,74 %-os, mely 15.321 eFt teljesítést eredményezett.
Az önkormányzat által - gyermekétkeztetésként - nyújtott ellátások a 3.015 eFt-os előirányzati szinten 100 %-ban teljesültek.
Felhalmozási kiadások
Az önkormányzat összesített költségvetésének felhalmozási kiadási költségvetése az 284.434 eFt módosított előirányzattal szemben - a felhalmozási célú intézményfinanszírozással együtt - 149.752 eFt-ra, 52,65 %-ra teljesült. A konszolidált felhalmozási költségvetés kiadása 283.904 eFt-tal szembe 52.56 %-os teljesítési mutatóval 149.222 eFt.
A felhalmozási kiadások költségvetési szervenkénti megbontásban az alábbiak szerint részletezhetők:
I. Önkormányzati intézményi költségvetés
A felhalmozási költségvetés kiadási főösszege a módosított előirányzat 283.904 eFt-os tervadatával szemben 52,56 %-ra, 149.222 eFt-ra teljesült. A konszolidált főösszeg az 530 eFt-os felhalmozási célú intézményfinanszírozás figyelembe vételével a 283.374 eFt-os tervadattal szemben 52,47 %-os teljesítési mutatóval 148.692 eFt. Részletezése az alábbiak szerint mutatható be:
A felújítási előirányzatok célonkénti és fejlesztési kiadások feladatonkénti részletezését a beszámolóhoz csatolt melléklet tartalmazza. Összegzésként megállapítható, hogy a nagy volumenű beruházások (IKSZT, Faluközpont felújítás, KEOP) csúszása eredményezte jelentős mértékben a beruházási kiadások tervadathoz számított alacsony szintjét. Mindemellett természetesen meg kell említeni azokat a tervezett beruházásokat, felújításokat is, melyek a beszámolási időszakban nem valósultak meg. Ilyen volt a felújítások között az óvodai felújítás, a kisiskola épületének felújítása, a ravatalozók tervezett rendbetétele, a felsőfarkasdi iskolaépület munkálatai. De a beruházások között is akad szép számmal, melynek a végrehajtása teljes mértékben elmaradt. Ilyen a Gombai út - Liliom utca közti útalap építés, illetve víz- és csatornahálózat és közvilágítás bővítés, az ingatlan vásárlás, a tanyagondnoki gépjármű beszerzése. Továbbá áthúzódnak a 2013. évre a közbiztonsági központ felújítási költségei is.
I. Polgármesteri Hivatali költségvetés
A felhalmozási költségvetés kiadási főösszege a 329 eFt-os módosított előirányzattal megegyező.
A beruházás számítástechnikai eszközbeszerzés volt.
II. Gólyafészek Óvoda költségvetése
A felhalmozási költségvetés kiadási főösszege a 201 eFt-os módosított előirányzattal megegyező.
A beruházás udvari mászóka beszerzése volt.
Hitelműveletek alakulása
Működési hitelt és újabb felhalmozási hitelt az önkormányzat 2012. évben nem vett igénybe. Az önkormányzat meglévő, felhalmozási célú hitelállománya 2012. december 31-ére az önkormányzati adósságkonszolidáció következtében megszűnt.
A hosszú lejáratú kötelezettségek 2012. évi nyitó állománya 178.852.145,- Ft volt, s az éven belüli fizetési kötelezettséget magába foglaló rövid lejáratú kötelezettség 11.160.545,- Ft tőketartozást mutatott.
Az év során az önkormányzat a kamatfizetési kötelezettségének az I-III. negyedév tekintetében 6.256 e Ft összeggel eleget tett. A IV. negyedév kamata az adósságkonszolidáció részeként került kiegyenlítésre melynek összege 1.470 eFt volt. Tőketörlesztésként az önkormányzat - a 2010-ben felvett útépítési, útfelújítási, valamint 2010 és 2011-ben a Rendezvényház építéséhez, valamint 2011. évben a játszótér építési költségeinek önerejéhez felvett hitelekre - összességében 2012. I-III. negyedévben 8.552 eFt-ot fordított. Az adósságkonszolidációból a tőketartozás kiegyenlítésére 181.461 eFt került átutalásra a pénzintézet részére a központi költségvetés által
Az adósságkonszolidáció jogcímen kapott pénzeszköz nem került előirányzatosításra, amely a felhalmozási hitelek visszafizetése kiemelt előirányzaton közel 2221,85 %-os túlteljesítést eredményezett éppúgy, ahogyan bevételi oldalon befolyásolta a központosított előirányzatok teljesítési arányszámát.
A költségvetési aktív függő és átfutó kiadások forgalma -5.587eFt volt.
Ebből:
- Önkormányzati intézményi költségvetést érintő összeg: - 4.456 eFt,
- Polgármesteri Hivatal költségvetését érintő összeg: 398 eFt,
- Gólyafészek Óvoda költségvetését érintő összeg - 1.529 eFt volt.
A 2012. évi pénzmaradvány elszámolása:
Az önkormányzat 2013. évi költségvetésében eredeti előirányzatként került tervezésre 118.069 eFt összegű pénzmaradvány, melyből 37.836 eFt működési célú, 80.233 eFt felhalmozási célú pénzmaradványként került a költségvetési rendelet megalkotásával jóváhagyásra. Az összesített költségvetés eredeti előirányzatából
- 116.000 eFt az önkormányzati intézményi költségvetésben,
- 821 eFt a Polgármesteri Hivatal, míg további
- 1.248 eFt a Gólyafészek óvoda költségvetésében szerepel.
2012. költségvetési év módosított pénzmaradványa 124.324 eFt. A beszámoló elkészítését, illetve a pénzmaradvány elszámolását követően az eredeti előirányzatként tervezett pénzmaradvány és a módosított pénzmaradvány különbözeteként 6.255 eFt határozható meg. A zárszámadási rendelet elfogadásakor - előterjesztői javaslat alapján - ezzel az összeggel a működési célú pénzmaradvány összege növelhető.
A vagyon alakulása
Gomba Község Önkormányzatának vagyona az önkormányzati intézményi, a hivatali és az óvodai vagyonból áll. A költségvetési szervek vagyonának alakulását az alábbi táblázat szemlélteti.
Megnevezés |
Önkormányzati intézményi költségvetési vagyon |
Polgármesteri Hivatali vagyon |
Gólyafészek Óvoda vagyona |
Önkormányzati vagyon összesen: |
Tárgy évi nyitó állomány |
2 340 269 |
0 |
43 114 |
2 383 383 |
Bruttó érték növekedés |
196 951 |
2 743 |
3 913 |
203 607 |
- pénzforgalommal |
142 652 |
329 |
201 |
143 182 |
- pénzforgalom nélkül |
54 299 |
2 414 |
3 712 |
60 425 |
Bruttó érték csökkenés |
92 215 |
0 |
42 949 |
135 164 |
Bruttó érték összesen |
2 445 005 |
2 743 |
4 078 |
2 451 826 |
Értékcsökkenés összesen |
514 667 |
1 905 |
2 165 |
518 737 |
Eszközök nettó értéke |
1 930 338 |
838 |
1 913 |
1 933 089 |
Létszám alakulása
A költségvetési rendelet módosítását eredményező létszámváltozást minden alkalommal képviselő-testületi döntés előzte meg.
Európai Uniós forrásból kapott támogatások
Gomba Község Önkormányzata részére Európai Uniós forrásból támogatás megítélésére az alábbiak szerint került sor:
KEOP-7.1.0/11-2011-0015 19.750.000,- Ft
ivóvízminőség-javítás projekt
melyből EU Önerő Alap támogatás
2.962.500,- Ft
A megítélt támogatásból 2011-2012. években összesen 1.992 eFt került felhasználásra, amiből 417 eFt a visszaigényelhető ÁFA. A támogatás további felhasználása a projekt befejezésével 2013-ban várható.
EMVA - Falumegújítás, fejlesztés 50.035.280,- Ft
A megítélt támogatásból 25.821 eFt támogatás folyt be a 2012-es költségvetési évben a játszótér kialakításra tekintettel. További felhasználás történt a Főzőkonyha projektrészre 7.970 eFt összeggel, illetve 13.457 eFt a Szemők Balázs téri elárusítóhely projektrészre figyelemmel. A támogatás teljes felhasználása 2013. évben várható.
EMVA- IKSZT kialakítás 52.591.261,- Ft
Az Integrált Közösségi és Szolgáltató Tér kialakításához 2012-ben 39.093 eFt felhasználása történt meg, a támogatás lehívása folyamatban van, teljesülése a teljes támogatási összeg tekintetében 2013-an várható.
TÁMOP-3.1.5-09/A-1-2010-0019 4.234.914,- Ft
Óvodás gyermekek nyelv és beszéd-
fejlesztése szakirányú képzettség
megszerzésének támogatása
A támogatási összegből 2010-ben 500 eFt, 2011-ben 668 eFt, 2012-ben 1.873 eFt került lehívásra. Az elszámolás benyújtását követően további 443 eft 2013-ban folyik be az intézmény számára. A megítélt támogatásból így összességében 3.484 eFt felhasználása történt meg.
EMVA - Kenyeres-kert
látogatóbarát fejlesztése 3.370.000,- Ft
A támogatási összegből 2012. évben 991 eFt került felhasználásra, 3.803 eFt 2013-ban várható.
Összegzés
A beterjesztett zárszámadásból kitűnik, hogy Gomba Község Önkormányzatának 2012-es költségvetési éve ismét eredményesnek mondható. A költségvetési stabilizáció tovább erősödött. A felújítási és beruházási feladatok végrehajtása, és ezzel párhuzamosan az intézmények zavartalan működtetése folyamatos leterhelést jelentett a hivatal számára, de az eredmények birtokában ez nem volt hiába való.
A Képviselő-testület által meghatározott célok döntő többségben megvalósultak, illetve egyes beruházások esetében folyamatban vannak.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztésben foglaltakat megtárgyalni, javaslatával, észrevételével kiegészíteni, és a 2012. évi költségvetésről szóló beszámoló alapján a zárszámadási rendeletet megalkotni szíveskedjen.
Gomba, 2013. április 5.
Lehota Vilmos
polgármester