Vissza

1. napirendi pont

 

 

Előterjesztés

a képviselő-testület 2013. április 11-én megtartandó ülésére

 

 

Tárgy:            Javaslat az önkormányzat 2012. évi költségvetésének teljesítéséről szóló beszámoló elfogadására, és a zárszámadási rendelet megalkotására

 

Előterjesztő: Lehota Vilmos polgármester

Előkészítő:      Kósa Erzsébet Anikó jegyző

Véleményező: valamennyi bizottság

Iktatószám: 725/2013.

 

 

Tisztelt Képviselő-testület!

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat 2012. évi költségvetéséről a 2/2012. (II.15.) rendeletet alkotta.

 

Az Önkormányzat a 2012. évi összesített költségvetésének bevételi és kiadási főösszegeit 708.174 eFt-ban, konszolidált költségvetésének főösszegét 584.519 eFt-ban állapította meg. Ezen belül az önkormányzati intézményi költségvetés bevételi és kiadási főösszege 577.444 eFt-ban, a Polgármesteri Hivatal főösszege 77.483 eFt-ban, a Gólyafészek Óvoda főösszege pedig 53.247 eFt-ban került meghatározásra.

 

Az év közbeni előirányzat módosításokat követően a költségvetés összesített költségvetésének bevételi és kiadási főösszegei 858.609 eFt-ra, konszolidált költségvetésének főösszege 707.947 eFt-ra változott.  A bevételi és kiadási összesített- 858.609 eFt-ból  az önkormányzati intézményi költségvetés bevételi és kiadási főösszege 688.056 eFt-ra, a Polgármesteri Hivatal főösszege  100.393 eFt-ra, a Gólyafészek Óvoda főösszege pedig  70.160 eFt-ra  növekedett.

 

A feladatellátás általános értékelése

 

 A község lakosság számának a növekedése az elmúlt évek növekedéséhez képest megtorpant.  A 2012. január 1-i lakosságszám 2987 főre csökkent az előző évi 2992 főről. A beszámoló időszakában a lakosságszám a mindössze 7 fős csökkenéssel stagnálónak mondható.

     

Az önkormányzatnak az előző évekhez hasonlóan 2012-ben is sikerült a község zavartalan működtetését megvalósítani.

 

2012-ben még a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 8. § (4) bekezdése határozta meg azokat a feladatokat, melyekről a települési önkormányzat köteles volt gondoskodni.

 

Az egészséges ivóvízellátás a község központi belterületén biztosított. Egyéb belterületek esetében sajnos az önkormányzatnak e téren még vannak hiányosságai. Továbbra is megoldatlan Felsőfarkasdon, Tetepusztán, valamint a Tóparti üdülőterületen a vezetékes ivóvíz ellátás. A KEOP ivóvízminőség javítási pályázat keretében a helyi vízbázis kiépítése mellett a felsőfarkasdi településrész vezetékes ivóvízzel történő ellátását biztosító előkészítő projekt az év végére a befejezéséhez közeledett.

2012-ben is biztosított volt a részben önállóan gazdálkodó Gólyafészek Óvoda üzemeltetése. Az alapító okirat a férőhelyek számát az 5 csoportban 125 fővel rögzíti. A gyermekek ellátásához szükséges óvodapedagógusi és az oktató nevelő munkát végzők létszáma a technikai alkalmazottakkal együtt biztosított volt az év során.

 

A 2012-es gazdálkodási év is igazolta, hogy a képviselő-testület által jóváhagyott támogatások mellett is pozitív hatással volt az önkormányzati költségvetési gazdálkodásra az alapfokú oktatási feladatokat ellátó iskola 2007-ben egyházi fenntartásba történő visszaadása.

 

Az egészségügyi alapellátást a községben az eü-vállalkozók által működtetett egy háziorvosi és egy fogorvosi praxis, illetve az önkormányzat által fenntartott védőnői szolgálat egy körzeti védőnővel biztosítja. A sürgősségi ellátás a Monor és környéke háziorvosi ügyeleti alapellátási társulás által biztosított. A korábbi években a fogászati ellátás területén jelentkező problémák 2012-ben megoldódtak.

2009. július 1-től működik a felsőfarkasdi és tetepusztai egyéb belterületen élők mindennapjait könnyítő tanyagondnoki szolgálat. A szolgálat szakmai működését a Kormányhivatal illetékes szerve az év során vizsgálta, apró hiányosságoktól eltekintve - melyek pótlására sor került - a működést jogszerűnek ítélte.

 

2009. szeptember 1-től a logopédiai ellátást helyben biztosítjuk az óvodás gyermekek részére a Gólyafészek Óvoda intézményi keretei között, egy részmunkaidőben alkalmazott szakember segítségével. A logopédiai ellátás alapnormatívával nem, csak kistérségi kiegészítő normatívával támogatott.

 

Egész éves, sikeres működést tudhat maga mögött egyre népszerűbb szolgáltatással a Főzőkonyha, mely ebédet biztosít az óvodás, iskolás korosztálynak, a szociálisan rászorultaknak, s mellette a napi egyszeri meleg ételt igénylőknek is.

 

A kegyeleti szolgáltatást az önkormányzat kegyeleti közszolgáltatási szerződés alapján biztosítja.

 

A községben a közvilágítási feladatok ellátása, valamint a helyi közutak üzemeltetése és fenntartása kisebb hiányosságoktól eltekintve zavartalan. Az ÉMÁSZ hálózat átépítési munkálatai ez évben is okoztak fennakadást a szolgáltatásban. A szolgáltató az önkormányzat jelzései alapján a hibák kijavítására törekedett, ez azonban nem mindig valósult meg maradéktalanul.

 

A 2011-es év folyamán a faluközpont megújítására, fejlesztésére 2009-ben benyújtott - MVH által EMVA támogatással finanszírozott - pályázat célkitűzései közül az elárusító pavilon kialakítása és a Szemők Balázs tér felújítása, valamint a volt főzőkonyha épületének külső felújítása az év során megkezdődött. Befejezése 2013-ban várható. A szintén európai uniós forrásból - KEOP - támogatott ivóvízminőség javítási projekt előkészítése zajlott az év során. Elszámolás alapján pályázati támogatás a benyújtott kifizetési kérelmek ellenére, az elhúzódó nehézkes adminisztráció miatt nem érkezett 2012-ben. A tervezett kiadások túlnyomó részének teljesítése is csak 2013-ban várható.

 

A többcélú kistérségi társulások keretében végzett közszolgáltatások

 

A szociális feladatok közül egyrészt a családsegítés és a gyámügyi feladatok közül a gyermekjóléti szolgálat ellátása történik kistérségi társulás keretében.

A Monor Városi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat intézményi keretei között biztosított közszolgáltatás szakmai színvonala megfelelő, az önkormányzati kötelezettség teljesítésének gazdaságos formája a kistérségi társulás által fenntartott intézményi ellátás igénybevétele.

A házi-segítségnyújtáshoz kapcsolódó feladatokat az önkormányzat az Üllő és Környéke egyes szociális alapszolgáltatási, gyermekjóléti és pedagógiai szakszolgálat feladatellátására létrehozott Mikro-térségi Intézményi Társulási megállapodás alapján látja el.

 

Önkormányzati vagyon

 

Gomba Község Önkormányzata 2012-ben nem volt érintett intézmény-, illetve vagyonátadással sem a járások alakulása, sem az oktatási rendszert érintő módosítások miatt. Az önkormányzati vagyonról (eszközök nettó értéke) a vagyonkataszteri adatok alapján 2012. december 31-én az alábbi adatok rögzíthetők:

-       957.839.950 forint     forgalomképtelen,

-       775 230 190 forint     korlátozottan forgalomképes és

-       200 018 726 forint     üzleti vagyon.

   1.933.088.866 forint     eszközök nettó érték összesen

 

Értékpapír- és hitelműveletek, a hitel-állomány változásának tartalma

Az 5.000 fő alatti önkormányzatok adósságkonszolidációja következtében 2012. december 31. napjára Gomba Község Önkormányzatának a 2010-2011-ben felvett fejlesztési célú hitelfelvételből eredő tartozása megszűnt. Kötvény-ügylete az önkormányzatnak nem volt.

 

 

A bevételek alakulása

 

A bevételek tételes alakulásáról az alábbi mérlegszerű számszaki összegzés adható:

                                                                                                                   (adatok eFt-ban)

 

 

 

BEVÉTELEK

2012. évi eredeti előirányzat

2012. évi módosított  előirányzat

2012. évi teljesítési adat

Működési bevételek

Közhatalmi bevételek összesen

207 169

232 923

260 273

Intézményi működési bevételek összesen

162 913

205 091

208 055

    ebből intézményfinanszírozás

123 655

150 133

150 133

Támogatásértékű működési bevételek összesen

16 403

18 909

16 070

Működési célú pénzeszköz átvétel államháztartáson kívülről összesen

494

710

928

Működési célú központi támogatások összesen

75 022

77 539

77 539

Működési célú bevételek összesen

462 001

535 172

562 865

Konszolidált működési bevétel összesen

338 346

385 039

412 732

Pénzforgalom nélküli bevételek (előző évi pénzmaradvány)

38 295

44 839

45 166

Működési célú konszolidált bevétel finanszírozási műveletekkel együtt

376 641

429 878

457 898

Felhalmozási bevételek

Saját bevételek

32 713

48 801

26 681

Felhalmozási célú pénzeszköz átvétel államháztartáson kívülről

4 900

5 384

1 104

Beruházási célú Európai Uniós támogatás értékű bevétele

120 245

116 460

25 821

Felhalmozási célú támogatásértékű bevétel

0

3 774

0

Felhalmozási célú támogatások/kölcsönök visszatérülése

20

20

48

Felhalmozási célú intézményfinanszírozás

 

530

530

Egyéb központi támogatás

 

29 842

29 842

Központosított előirányzatok

 

13 286

196 217

Felhalmozási célú bevételek összesen

157 878

218 097

280 243

Konszolidált bevételek összesen

157 878

217 567

279 713

Pénzforgalom nélküli bevételek /előző évi pénzmaradvány/

50 000

60 501

60 175

Felhalmozási célú konszolidált bevételek finanszírozási műveletekkel együtt

207 878

278 068

339 888

 

 

BEVÉTELEK

 

Működési bevételek

 

Az önkormányzat összesített költségvetésének működési bevételi költségvetése az 580.011 eFt módosított előirányzattal szemben - a finanszírozási műveletekkel együtt  608.031 eFt-ra teljesült. Ebből az előző évi működési célú pénzmaradvány 45.166 eFt. A konszolidált működési bevételi főösszeg a 150.133 eFt-os intézményfinanszírozási összeg és az előző évi működési célú pénzmaradvány nélkül  412.732 eFt, mely a 385.039 eFt-os módosított előirányzattal szemben107,19 % os teljesítési mutatót eredményez.  A működési bevételek költségvetési szervenkénti megbontásban az alábbiak szerint részletezhetők:

 

I.            Önkormányzati intézményi költségvetés

A működési költségvetés - finanszírozási műveletek nélküli - bevételi főösszege a módosított előirányzat 365.149 eFt-os tervadatával szemben  108,28 %-ra, 395.390 eFt-ra teljesült. A 45.166 eFt-os működési célú pénzmaradvánnyal a bevételi főösszeg 440.556 eFt. Részletezése az alábbiak szerint mutatható be:

A közhatalmi bevételek összege a tervezett 232.807 eFt-tal szemben 260.157 eFt-ra teljesült, mely 111,75%-os teljesítési mutatót eredményez. A tervadat túlteljesítése a helyi adókon belül az iparűzési adó esetében jelentős, hiszen a tervezett 130.000 eFt helyett a ténylegesen befolyt iparűzési adó összege 157.000 eFt volt. A tervezetthez képest az építményadóból 343 eFt-tal, a telekadóból 23 eFt-tal, a magánszemélyek kommunális adóhátralékából 14 eFt-tal folyt be kevesebb. A pótlékok, bírságok teljesítése %-os arányban jelentős, számszerűen 200 eFt helyett 423 eFt bevételt könyvelhettünk el ezen a jogcímen.

A közhatalmi bevételeken belül az átengedett központi adók közül az SZJA-hoz kapcsolódó bevétel tervszerű, a gépjárműadó bevétel 140 eFt-tal haladta meg a módosított előirányzat összegét. Szintén 142 eFt volt a tervezetthez képest kimutatható többletbevétel a talajterhelési díjak tekintetében is.

 

Az intézményi működési bevételek 107,49 %-ra, összegszerűen 42.569 e Ft-ra teljesültek a 39.604 eFt-os módosított előirányzathoz viszonyítva. A tervadat túlteljesítésébe a szolgáltatások 11,44 %-os, az intézményi ellátási díjak 7,28 %-os többletteljesítése játszott szerepet. 

Az ÁFA bevételek és visszatérülések 12.915 eFt bevételi előirányzatával  szemben a teljesítési adat 12.235 eFt volt. A közel 60 %-os többletbevételt növeli a 2.000 eFt helyett 3.224 eFt-os rövidlejáratú betétek utáni kamatbevétel.

 

Bevétel elmaradás legnagyobb mértékben ezen a kiemelt előirányzaton a tervezett bérleti díjak tekintetében mutatkozik, hiszen a 786 eFt-tal szemben mindössze 439 eFt teljesítés történt. A bevétel elmaradás a vízmű-vagyon bérleti-üzemeltetési szerződésének módosításán alapul, hiszen a tervezés időszakában a KÖVÁL havi díjfizetésével számoltunk, s a júliusi szolgáltató váltáshoz kapcsolódó szerződés változása félévenkénti utólagos bérleti díj fizetését rögzíti. Az új szerződött szolgáltató, a DAKÖV Kft a 2012. II. félévi bérleti díjat 2013 I. negyedévében fogja az önkormányzat részére megfizetni.

 

A támogatásértékű működési bevételek teljesítése 97,98 %-os, amely 14.197 eFt bevételt jelent. Bevétel elmaradás a közfoglalkoztatás szervezéséhez kapcsolódóan mutatható ki, hiszen a tervezett 8.739 eFt-tal szemben a könyvelt támogatás 8.351 eFt volt az elmúlt esztendőben. Az OEP-től egészségügyi ellátásra tervezett bevétel közel 100 %-os szintű. A központi költségvetésből származó támogatásértékű bevétel marad el a tervezett szinttől, mert a mozgáskorlátozottak közlekedési támogatása jogcímen tervezett 150 eFt-ból 105 eFt került felhasználásra, s így a visszaigényelhető támogatás összege is kevesebb volt.

 

Az államháztartáson kívülről érkező működési célú pénzeszköz átvétel 130,7 %-os szinten 928 eFt-ra teljesült. A tervadat teljes mértékben realizálódott a temető-fenntartási hozzájárulás jogcímen, amely 494 eFt bevételt jelentett. Az egyéb működési célú pénzeszközök átvétele a módosított előirányzat 216 eFt-os adatához képest 434 eFt-on történt meg. Ebből a 216 eFt  Gomba Községért Közalapítvány támogatása és a 218 eFt  az előző évi visszatérítés összege, mely 2011. évi normatíva elszámolás jogcímen folyt be.

 

A működési célú központi támogatások összege a módosított előirányzat szintjén teljesült. A 77.539 eFt támogatás részletezettségében az alábbi jogcímekből tevődik össze:

-      feladatmutatóhoz és lakosságszámhoz kötött normatív hozzájárulás         50.621 eFt,

-       központosított előirányzatok (könyvtári-, közművelődési

érdekeltségnövelő támogatások és 2011. évi bérkompenzáció)                       241 eFt,

-       normatív kötött felhasználású támogatások közoktatási

és szociális feladatokhoz                                                                             21.573 eFt,

-      egyéb központi támogatásként:                                                                     5.104 eFt

         Ebből:

-  2012. évi bérkompenzáció                                                                4.100 eFt

-  RGYVT 2012.II.ütem (Erzsébet utalvány formában)                        806 eFt

-  Szociális tűzifa vásárlás támogatása                                                  198 eFt. 

 

II.            Polgármesteri Hivatali költségvetés

A működési költségvetés bevételi főösszege a módosított előirányzattal megegyezően 100.064 eFt. A konszolidált bevételi főösszeg a 95.051 eFt-os működési célú intézményfinanszírozás nélkül 5.013 eFt. - Részletezése az alábbiak szerint mutatható be:

 

A közhatalmi bevételek összege a tervezett 116 eFt-tal megegyező. Forrása a hivatal részére befizetett igazgatási szolgáltatási díj.

 

Az intézményi működési bevételek előirányzatainak rendezése az intézményfinanszírozás pontos összege miatt megtörténtek a februári költségvetési rendeletmódosítás alkalmával, így az előirányzat 99.948 eFt-os adata megegyezik a teljesítés összegével. Az intézményfinanszírozás figyelmen kívül hagyása után fennmaradó 5.013 eFt-ból a legjelentősebb bevételi forrást a bérleti díjak jelentik. Összegszerűen ez 3.457 eFt, hiszen a vonatkozó jogszabályok alapján a hivatali költségvetésben kell számba venni a lakó- és nem lakóingatlan bérbeadásából származó bevételeket.  Nagyobb tétel még a továbbszámlázott közvetített szolgáltatások (dolgozónet, valamint bérbe adott helyiségek közüzemi díjai) teljesítési adata 504 eFt-tal, valamint az 539 eFt-tal számba vett ÁFA bevételek és visszatérülések. Jelentősebb tétel még a bevételek között az alkalmazottak által fizetett étkezési térítési díj, melynek összege 353 eFt.

 

 

III.            Gólyafészek Óvoda költségvetése

 

A működési költségvetés bevételi főösszege - 1 eFt-os kerekítési különbözettel - a módosított előirányzattal megegyezően 69.959 eFt. A konszolidált bevételi főösszeg az 55.082 eFt-os működési célú intézményfinanszírozás nélkül 14.877 eFt. - Részletezése az alábbiak szerint mutatható be:

 

A 65.539 eFt intézményi működési bevételből az intézményfinanszírozás figyelmen kívül hagyásával 10.457 eFt-ról kell számot adni. Az egyéb sajátos működési bevétel teljesített összege 7.122 eFt, mely döntő mértékben az intézményi ellátási díjak és az alkalmazottak térítési díjainak megfizetéséből ered. A működési célú Áfa bevétel és visszatérülés 3.322 eFt, továbbá e bevételt növeli a rövidlejáratú betétkamat (számlakamat) 12 eFt-os összege.

 

A működési bevételek módosított előirányzati adatai között 4.420 eFt a támogatásértékű működési bevétel szerepel, ami 2.547 eFt önkormányzattól származó bevételi  előirányzatot jelent, amely a 2011. december havi személyi juttatások fedezeteként az eredetileg tervezett intézményfinanszírozás helyett került az Gólyafészek Óvoda  költségvetésben, valamint 1.873 eFt pályázati támogatást a TÁMOP programhoz kapcsolódóan. Teljesítési adatként az intézmény az 1.873 eFt-os pályázati támogatást realizálta.

 

Felhalmozási bevételek

 

Az önkormányzat összesített költségvetésének felhalmozási bevételi költségvetése az 278.598 eFt módosított előirányzattal szemben - a finanszírozási műveletekkel együtt -  340.418 eFt-ra teljesült. Ebből az előző évi felhalmozási célú pénzmaradvány 60.175 eFt. A konszolidált felhalmozási bevételi főösszeg az 530 eFt-os felhalmozási célú intézményfinanszírozási összeg és az előző évi működési célú pénzmaradvány figyelembe vétele nélkül 279.713 eFt, mely 100,40 %-os teljesítési mutatót eredményez.  A működési bevételek költségvetési szervenkénti megbontásban az alábbiak szerint részletezhetők:

 

I.              Önkormányzati intézményi költségvetés

A felhalmozási költségvetés - finanszírozási műveletek nélküli - bevételi főösszege a módosított előirányzat 217.567 eFt-os tervadatával szemben  128,56 %-ra,  279.713 eFt-ra teljesült. A 60.175 eFt-os működési célú pénzmaradvánnyal a felhalmozási bevételi főösszeg  339.888 eFt. Részletezése az alábbiak szerint mutatható be:

 

A felhalmozási bevételek az előző költségvetési évben jelentős alulteljesítést mutatnak. A saját bevételek 48.801 eFt-os módosított előirányzatából  26.681 eFt realizálódott. Ezen belül az ingatlan értékesítés 20.773 eFt-os tervadatával szemben a teljesítés mindössze 2.816 eFt, vagyis csak 13,56 %. Sem a Bercsényi utcai tervezett telekértékesítés, sem a Jókai u. 8. alatti ingatlan értékesítése nem realizálódott. A könyvelt bevétel a Szőke Ferenc utcai és a Kenyeres-kerti ingatlanok csereügyletéből, valamint tetepusztai zártkerti ingatlan értékesítése alapján jelenik meg. A csereügyletből eredő bevétel nem tényleges bevétel, hiszen a kiadási adatok között is szerepeltetni kellett.

 

Jelentős bevétel kiesést jelentett a 2012-es költségvetési évre a beruházások elhúzódása, hiszen a beruházáshoz kapcsolódó ÁFA visszaigénylés  sem teljesülhetett ezáltal. A 27.043 eFt előirányzattal szemben ezen a jogcímen mindössze  22.868 eFt-ot könyvelhettünk el, ami 84,56 %-os teljesítési mutatót eredményez. A saját bevételek kiemelt előirányzatán terv szerint a gépek, berendezések értékesítéseként meghatározott módosított előirányzat teljesült 997 eFt-tal, alig 100 %-ot meghaladó mértékben.

 

Az államháztartáson kívülről érkező felhalmozási célú pénzeszköz átvétel teljesítési szintje szintén nagyon alacsony, mindössze 20,51 %-os, az 5.384 eFt-tal szemben mindössze 1.104 eFt. Ennek oka a Fundamenta-Lakáskassza Zrt kiutalásainak 2013. évre történő átcsúszása.

A ~14 érdekeltségi egység után tervezett 4.900 eFt-ból 620 eFt, vagyis 2 ingatlan utáni bevétel teljesült. Továbbra is húzódik az örökösödési eljárások miatt a kifizetés, mely tárgyévre jelent elodázhatatlan feladatot a hivatali apparátus részére. Ezen a jogcímen 484 eFt további bevétel számbavétele történt meg a tervezettek szerint, amit a Gomba Községért Közalapítvány utalt át a Rendezvényház befejezése érdekében megrendezett jótékonysági koncert bevételeiből.

 

A beruházási célú Európai Uniós támogatás értékű bevétel - a már említett beruházás elhúzódások miatt - szintén jelentősen elmarad a tervezetthez képest. A 116.460 eFt-os módosított előirányzattal szemben csupán a játszótérre megítélt, és átutalt 25.821 eFt érkezett meg 2012-ben. A teljesítési mutató ezen a kiemelt előirányzaton 22,17 %-os.

 

Lakossági kölcsönök visszatérüléséből a tervezett 20 eFt-tal szemben 48 eFt teljesült. Az összeg alacsony volta miatt a 240 %-os teljesítési mutató torzító hatással bír.

 

Felhalmozási célú egyéb központi támogatás, valamint a  központosított előirányzat teljesítési adataként 226.059 eFt jelenik meg a 2012. évi beszámolóban, amely a Patay József utcai partfalomlás 29.842 eFt-os vis-maior támogatását, a sport-infrastruktúrafejlesztésre kapott 13.286 eFt pályázati támogatást, illetve előirányzat nélküli teljesítésként a decemberi adósságkonszolidáció 182.931 eFt-os összegét takarja.

 

II.              Polgármesteri Hivatali költségvetés

A felhalmozási költségvetés bevételi főösszege a módosított előirányzat tervadatával egyezően 329 eFt. Tekintettel arra, hogy ezt az összeget a Polgármesteri Hivatal felhalmozási célú intézményfinanszírozásként kapta, így a konszolidált bevétele 0 Ft.

III.              Gólyafészek Óvoda költségvetése

A felhalmozási költségvetés bevételi főösszege a módosított előirányzat tervadatával egyezően 201 eFt. Tekintettel arra, hogy ezt az összeget a  Gólyafészek Óvoda felhalmozási célú intézményfinanszírozásként kapta, így a konszolidált bevétele 0 Ft.

 

 

 A költségvetési aktív függő és átfutó bevételek tárgyévi forgalma 1.670 e Ft volt.

Ebből:

-       Önkormányzati intézményi költségvetést érintő összeg:      1.590 eFt,

-       Polgármesteri Hivatal költségvetését érintő összeg:                80 eFt volt.

 

 

A kiadások alakulása

 

A kiadások tételes alakulásáról az alábbi számszaki összegzés adható

 

                                                                                                                           (adatok eFt-ban)

Kiadások

2012. évi eredeti előirányzat

2012. évi módosított  előirányzat

2012. évi teljesítési adat

Működési kiadások

Személyi juttatások

117 580

125 007

124 729

Munkaadót terhelő járulékok

32 455

33 167

33 079

Dologi kiadások

111 706

143 964

125 400

Önkormányzat által nyújtott ellátások

35 537

35 580

36 513

Egyéb működési célú kiadások (pénzeszköz átadások)

17 354

21 026

16 915

Intézményfinanszírozás

123 655

150 134

150 133

Általános tartalék

11 457

9 713

 

Működési célú kiadások összesen

449 744

518 591

486 769

Felhalmozási kiadások

Beruházások

182 313

222 487

96 261

Felújítások

8 373

55 377

46 921

Felhalmozási célú intézményfinanszírozás

 

530

530

Egyéb felhalmozási célú kiadások (pénzeszköz átadások)

5 055

6 040

6 040

Kölcsönök előirányzat csoport kiadásai

10 433

8 552

190 013

Céltartalék

52 256

47 032

 

Felhalmozási célú kiadások összesen:

258 429

340 018

339 765

Kiadások mindösszesen:

708 174

858 609

826 534

 

KIADÁSOK

 

Működési kiadások

 

Az önkormányzat összesített költségvetésének működési kiadási költségvetése az általános tartalék nélkül számított 508.878 eFt módosított előirányzattal szemben 486.769 eFt-ra, 95,56 %-ra teljesült. A konszolidált működési kiadási főösszeg a 150.133 eFt-os intézményfinanszírozási összeg és az általános tartalék figyelembe vétele nélkül 336.636 eFt, mely 93,84 %-os teljesítési mutatót eredményez.  A működési kiadások költségvetési szervenkénti megbontásban az alábbiak szerint részletezhetők:

 

 

 

I.      Önkormányzati intézményi költségvetés

 

A működési költségvetés - általános tartalék nélküli - bevételi főösszege a módosított előirányzat 338.855 eFt-os tervadatával szemben 94,09 %-ra, 318.816 eFt-ra teljesült. Az intézményfinanszírozás 150.133 eFt-os összegének figyelmen kívül hagyásával a tartalék nélküli konszolidált kiadási főösszeg a módosított előirányzat 188.721 eFt-os adatával szemben 89,38 %-os teljesítéssel 168.683 eFt. Részletezése az alábbiak szerint mutatható be:

A Képviselő-testület által személyi juttatásokra jóváhagyott 39.618 eFt előirányzat teljesítési aránya 99,88 %-os, amely 39.570 eFt felhasználásnak felel meg.  A munkaadókat terhelő járulékok felhasználása arányaiban hasonló. A 9.741 eFt tervadata 9.725 eFt-ra teljesült, amely 99,84 %-os mutatót eredményez.

 

 A dologi kiadások módosított előirányzatának felhasználása 84,91 %-os, amely a módosított 111.315 eFt-os előirányzattal szemben 94.519 eFt-os felhasználást jelent. A felhasználásból a felhalmozási célú kamatkiadásokra fordított összeg 7.726 eFt volt. A dologi kiadások szakfeladatonkénti részletezését az előterjesztéshez csatolt teljesítési adatokat részletező tábla tartalmazza. A dologi kiadások között jelentős alulteljesítés az állategészségügyi szakfeladaton a patkányirtás elmaradása okozott. A szakfeladat kiadása a gyepmesteri szerződéshez kötődik kizárólag. A nemzeti ünnepek programjai szakfeladaton a teljesítés szintén alacsony, mert a kiadások egy része a közművelődési szakfeladaton került elszámolásra. Az elemi költségvetésben biztosított 660 eFt azonban nem került teljes egészében felhasználásra. Az előirányzat maradványt takarékos gazdálkodás eredményezte. Mindemellett a teljesség igénye nélkül kiemelhető a szakfeladatok közül a közvilágítás a 70 %-os teljesítési mutatóval, mely 9,1 millió forintos felhasználást jelent a 13 millió forintos módosított előirányzattal szemben.

 

Az önkormányzat által nyújtott ellátások kiemelt előirányzaton a 7.126 eFt-tal szemben 8.059 eFt a teljesítés. A költségvetési év során elmaradt a szociális ellátások kiadási előirányzatainak felülvizsgálata, ez eredményezi a szociális étkeztetés, valamint a méltányossági alapon megállapítható ápolási díj előirányzat túllépését. Kiemelt előirányzati szinten az egyéb szociális szakfeladatok alulteljesítése nem kompenzálja az étkeztetés és az ápolási díj szakfeladatának túlteljesítését, így a teljesítési mutató így a tervadatokhoz képest 113,09 %. Természetesen a kiadások teljesítési adatával párhuzamosan a bevételi adatok is többletteljesítést mutattak, amint arra a bevételek elemzésénél kitértünk. Szociális étkeztetés többletkiadásának fedezetének egy része, mint többletbevétel megjelent a 2012.évi költségvetésben, a meg nem térített díjak viszont 2013. évben realizálódnak a 2012.évi beszámoló kapcsán elszámolt normatív hozzájárulások alapján.

 

Az önkormányzat működési kiadási költségvetésében jelentős összeggel szerepel az egyéb működési célú kiadások, pénzeszköz átadások kiemelt előirányzat. A 20.921 eFt-os tervadathoz viszonyított 80,35 %-os teljesítési mutató 16.810 eFt-os támogatási összeg kifizetését jelenti, mely az alábbiak szerint részletezhető:

-      építéshatósági igazgatási társulás                                                                 1.583 eFt,

-      házi szociális gondozás (Üllő) biztosítása                                          1.533 eFt,

-      Roma Nemzetiségi Önkormányzat 2011. évi

            pénzmaradvány átadása                                                                          24 eFt,

-      alapítványok, egyesületek támogatása                                                  600 eFt,

-      képviselői alapból teljesített kiadások                                                  200 eFt,

-      általános iskola működési célú támogatása                                      12.675 eFt,

-      Bursa Hungarica ösztöndíj                                                                   195 eFt.

 

II.       Polgármesteri Hivatali költségvetés

 

A működési költségvetés bevételi főösszege a módosított előirányzat 100.064 eFt-os tervadatával szemben 99,18 %-ra, 99.243 eFt-ra teljesült. Részletezése az alábbiak szerint mutatható be:

A Képviselő-testület által személyi juttatásokra jóváhagyott 45.683 eFt előirányzat teljesítési aránya 99,87 %-os, amely 45.625 eFt felhasználásnak felel meg.  A munkaadókat terhelő járulékok felhasználása arányaiban hasonló. A 12.533 eFt tervadata 12.514 eFt-ra teljesült, amely 99,85 %-os mutatót eredményez.

 

A dologi kiadások felhasználása a módosított előirányzat 16.304 eFt-os adatához viszonyítva 95,44 %-os, mely 15.560 eFt teljesítést eredményezett.

 

Az önkormányzat által nyújtott - jegyzői hatáskörben megállapított - ellátások a 25.439 eFt-os előirányzati szinten 100 %-ban teljesültek.

 

A hivatali költségvetésben a működési célú pénzeszköz átadások a mozgáskorlátozottak I. félévben kifizetett közlekedési támogatását jelenti, melynek teljesítési adata megegyezik a tervezettel, 105 eFt-tal.

 

 

III.       Gólyafészek Óvoda költségvetése

 

A működési költségvetés bevételi főösszege a módosított előirányzat 69.959 eFt-os tervadatával szemben 98,21 %-ra, 68.710 eFt-ra teljesült. Részletezése az alábbiak szerint mutatható be:

A Képviselő-testület által személyi juttatásokra jóváhagyott 39.706 eFt előirányzat teljesítési aránya 99,57 %-os, amely 39.534 eFt felhasználásnak felel meg.  A munkaadókat terhelő járulékok felhasználása arányaiban hasonló. A 10.893 eFt tervadata 10.840 eFt-ra teljesült, amely 99,51 %-os mutatót eredményez.

 

A dologi kiadások felhasználása a módosított előirányzat 16.345 eFt-os adatához viszonyítva 93,74 %-os, mely 15.321 eFt teljesítést eredményezett.

 

Az önkormányzat által - gyermekétkeztetésként - nyújtott ellátások a 3.015 eFt-os előirányzati szinten 100 %-ban teljesültek.

 

Felhalmozási kiadások

 

Az önkormányzat összesített költségvetésének felhalmozási kiadási költségvetése az 284.434 eFt módosított előirányzattal szemben - a felhalmozási célú intézményfinanszírozással együtt - 149.752 eFt-ra, 52,65 %-ra teljesült. A konszolidált felhalmozási költségvetés kiadása 283.904 eFt-tal szembe 52.56 %-os teljesítési mutatóval 149.222 eFt. 

A felhalmozási kiadások költségvetési szervenkénti megbontásban az alábbiak szerint részletezhetők:

 

   I.      Önkormányzati intézményi költségvetés

A felhalmozási költségvetés kiadási főösszege a módosított előirányzat 283.904 eFt-os tervadatával szemben 52,56 %-ra, 149.222 eFt-ra teljesült. A konszolidált főösszeg az 530 eFt-os felhalmozási célú intézményfinanszírozás figyelembe vételével  a 283.374 eFt-os tervadattal szemben 52,47 %-os teljesítési mutatóval 148.692 eFt. Részletezése az alábbiak szerint mutatható be:

 

A felújítási előirányzatok célonkénti és fejlesztési kiadások feladatonkénti részletezését a beszámolóhoz csatolt melléklet tartalmazza. Összegzésként megállapítható, hogy a nagy volumenű beruházások (IKSZT, Faluközpont felújítás, KEOP) csúszása eredményezte jelentős mértékben a beruházási kiadások tervadathoz számított alacsony szintjét. Mindemellett természetesen meg kell említeni azokat a tervezett beruházásokat, felújításokat is, melyek a beszámolási időszakban nem valósultak meg. Ilyen volt a felújítások között az óvodai felújítás, a kisiskola épületének felújítása, a ravatalozók tervezett rendbetétele, a felsőfarkasdi iskolaépület munkálatai. De a beruházások között is akad szép számmal, melynek a végrehajtása teljes mértékben elmaradt. Ilyen a Gombai út - Liliom utca közti útalap építés, illetve víz- és csatornahálózat és közvilágítás bővítés, az ingatlan vásárlás, a tanyagondnoki gépjármű beszerzése. Továbbá áthúzódnak a 2013. évre a közbiztonsági központ felújítási költségei is.

 

I.              Polgármesteri Hivatali költségvetés

A felhalmozási költségvetés kiadási főösszege a 329 eFt-os módosított előirányzattal megegyező.

A beruházás számítástechnikai eszközbeszerzés volt.

 

II.              Gólyafészek Óvoda költségvetése

A felhalmozási költségvetés kiadási főösszege a 201 eFt-os módosított előirányzattal megegyező.

A beruházás udvari mászóka beszerzése volt.

 

Hitelműveletek alakulása

 

Működési hitelt és újabb felhalmozási hitelt az önkormányzat 2012. évben nem vett igénybe. Az önkormányzat meglévő, felhalmozási célú hitelállománya 2012. december 31-ére az önkormányzati adósságkonszolidáció következtében megszűnt.

 

A hosszú lejáratú kötelezettségek 2012. évi nyitó állománya 178.852.145,- Ft volt, s az éven belüli fizetési kötelezettséget magába foglaló rövid lejáratú kötelezettség 11.160.545,- Ft tőketartozást mutatott.

 

Az év során az önkormányzat a kamatfizetési kötelezettségének az I-III. negyedév tekintetében  6.256 e Ft összeggel eleget tett. A IV. negyedév kamata az adósságkonszolidáció részeként került kiegyenlítésre melynek összege 1.470 eFt volt. Tőketörlesztésként az önkormányzat - a 2010-ben felvett útépítési, útfelújítási, valamint 2010 és 2011-ben a Rendezvényház építéséhez, valamint  2011. évben  a játszótér építési költségeinek önerejéhez felvett hitelekre - összességében 2012. I-III. negyedévben 8.552 eFt-ot fordított. Az adósságkonszolidációból a tőketartozás kiegyenlítésére 181.461 eFt került átutalásra a pénzintézet részére a központi költségvetés által

Az adósságkonszolidáció jogcímen kapott pénzeszköz nem került előirányzatosításra, amely  a felhalmozási hitelek visszafizetése kiemelt előirányzaton közel  2221,85 %-os túlteljesítést eredményezett éppúgy, ahogyan bevételi oldalon befolyásolta a központosított előirányzatok teljesítési arányszámát. 

 

A költségvetési aktív függő és átfutó  kiadások forgalma  -5.587eFt volt.

Ebből:

-       Önkormányzati intézményi költségvetést érintő összeg:       - 4.456 eFt,

-       Polgármesteri Hivatal költségvetését érintő összeg:                  398 eFt,

-       Gólyafészek Óvoda költségvetését érintő összeg                  - 1.529 eFt volt.

 

A 2012. évi pénzmaradvány elszámolása:

 

Az önkormányzat 2013. évi költségvetésében eredeti előirányzatként került tervezésre 118.069 eFt összegű pénzmaradvány, melyből  37.836 eFt működési célú, 80.233 eFt felhalmozási célú pénzmaradványként került a költségvetési rendelet megalkotásával jóváhagyásra. Az összesített költségvetés eredeti előirányzatából

-       116.000 eFt az önkormányzati intézményi költségvetésben,

-              821 eFt a Polgármesteri Hivatal, míg további

-           1.248 eFt a Gólyafészek óvoda költségvetésében szerepel.

2012. költségvetési év módosított pénzmaradványa 124.324 eFt. A beszámoló elkészítését, illetve a pénzmaradvány elszámolását követően az eredeti előirányzatként tervezett pénzmaradvány és a módosított pénzmaradvány különbözeteként 6.255 eFt határozható meg. A zárszámadási rendelet elfogadásakor - előterjesztői javaslat alapján - ezzel az összeggel a működési célú pénzmaradvány összege növelhető.

 

 

A vagyon alakulása

 

Gomba Község Önkormányzatának vagyona az önkormányzati intézményi, a hivatali és az óvodai vagyonból áll. A költségvetési szervek vagyonának alakulását az alábbi táblázat szemlélteti.

Megnevezés

Önkormányzati intézményi költségvetési vagyon

Polgármesteri Hivatali vagyon

Gólyafészek Óvoda vagyona

Önkormányzati vagyon összesen:

Tárgy évi nyitó állomány

2 340 269

0

43 114

2 383 383

Bruttó érték növekedés

196 951

2 743

3 913

203 607

  - pénzforgalommal

142 652

329

201

143 182

  - pénzforgalom  nélkül

54 299

2 414

3 712

60 425

Bruttó érték csökkenés

92 215

0

42 949

135 164

Bruttó érték összesen

2 445 005

2 743

4 078

2 451 826

Értékcsökkenés összesen

514 667

1 905

2 165

518 737

Eszközök nettó értéke

1 930 338

838

1 913

1 933 089

Létszám alakulása

 

 A költségvetési rendelet módosítását eredményező létszámváltozást minden alkalommal képviselő-testületi döntés előzte meg.

 

Európai Uniós forrásból kapott támogatások

 

Gomba Község Önkormányzata részére Európai Uniós forrásból támogatás megítélésére az alábbiak szerint került sor:

 

KEOP-7.1.0/11-2011-0015                          19.750.000,- Ft

ivóvízminőség-javítás projekt

melyből EU Önerő Alap támogatás

2.962.500,- Ft

 

A megítélt támogatásból 2011-2012. években összesen 1.992 eFt került felhasználásra, amiből 417 eFt a visszaigényelhető ÁFA. A támogatás további felhasználása a projekt befejezésével 2013-ban várható.

 

EMVA - Falumegújítás, fejlesztés              50.035.280,- Ft

 

A megítélt támogatásból 25.821 eFt támogatás folyt be a 2012-es költségvetési évben a játszótér kialakításra tekintettel. További felhasználás történt a Főzőkonyha projektrészre 7.970 eFt összeggel, illetve 13.457 eFt a Szemők Balázs téri elárusítóhely projektrészre figyelemmel. A támogatás teljes felhasználása 2013. évben várható.

 

EMVA- IKSZT kialakítás                          52.591.261,- Ft

 

Az Integrált Közösségi és Szolgáltató Tér kialakításához 2012-ben 39.093 eFt felhasználása történt meg, a támogatás lehívása folyamatban van, teljesülése a teljes támogatási összeg tekintetében 2013-an várható.

 

TÁMOP-3.1.5-09/A-1-2010-0019                 4.234.914,- Ft

Óvodás gyermekek nyelv és beszéd-

fejlesztése szakirányú képzettség

megszerzésének támogatása

 

A támogatási összegből 2010-ben 500 eFt, 2011-ben 668 eFt, 2012-ben 1.873 eFt került lehívásra. Az elszámolás benyújtását követően további 443 eft 2013-ban folyik be az intézmény számára. A megítélt támogatásból így összességében 3.484 eFt felhasználása történt meg.

 

EMVA - Kenyeres-kert

látogatóbarát fejlesztése                                3.370.000,- Ft

 

A támogatási összegből 2012. évben 991 eFt került felhasználásra, 3.803 eFt 2013-ban várható.

 

 

Összegzés

 

A beterjesztett zárszámadásból kitűnik, hogy Gomba Község Önkormányzatának 2012-es költségvetési éve ismét eredményesnek mondható. A költségvetési stabilizáció tovább erősödött. A felújítási és beruházási feladatok végrehajtása, és ezzel párhuzamosan az  intézmények zavartalan működtetése  folyamatos leterhelést jelentett a hivatal számára, de az eredmények birtokában ez nem volt hiába való.

 

A Képviselő-testület által meghatározott célok döntő többségben megvalósultak, illetve egyes beruházások esetében folyamatban vannak.

 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztésben foglaltakat megtárgyalni, javaslatával, észrevételével kiegészíteni, és a 2012. évi költségvetésről szóló beszámoló alapján a zárszámadási rendeletet megalkotni szíveskedjen.

 

 

Gomba, 2013. április 5.

 

 

 

                                                                                                          Lehota Vilmos

                                                                                                           polgármester

 

   Rendelettervezet

 

 

  A rendelet mellékletei

 

 

  4. melléklet

 

  7. melléklet

 

  8. melléklet

 

  9. melléklet

 

  10. melléklet

 

  12/A. melléklet

 

  12/B. melléklet

 

  12/C. melléklet

 

  12/D. melléklet