Vissza

1. napirendi pont

 

 

ELŐTERJESZTÉS

a képviselő-testület 2013. április 11-én megtartandó ülésére

 

 

Tárgy:  Javaslat az önkormányzat 2014. évi költségvetési koncepciójára

 

Előterjesztő:  Lehota Vilmos polgármester

Előkészítő:      Kósa Erzsébet Anikó jegyző

Ügyiratszám:  ………/2013.

Véleményező: valamennyi bizottság

 

 

 

Tisztelt Képviselő-testület!

 

 

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 24. § (1) bekezdése értelmében a jegyző által elkészített, a következő évre vonatkozó költségvetési koncepciót a polgármester, a tárgyév április 30-ig kell, hogy benyújtsa a képviselő testületnek. 

 

Az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (továbbiakban: Ávr.) 26. § (1) bekezdése szerint a jegyzőnek a helyi önkormányzat költségvetési koncepcióját a tervezett bevételek, a kötelezettségvállalások és más fizetési kötelezettségek, és a központi költségvetésről szóló törvényjavaslat figyelembevételével kell összeállítani. A 26. § (2) bekezdése szerint a polgármester a költségvetési koncepció tervezetéről a helyi önkormányzatnál működő bizottságok véleményét a szervezeti és működési szabályzatban foglaltak szerint kikéri, és azt a költségvetési koncepció tervezetéhez csatolja. A pénzügyi bizottságnak a költségvetési koncepció tervezetének egészéről véleményt kell alkotnia. A (3) bekezdés rögzíti, hogy a költségvetési koncepció tervezetét a képviselő-testület a bizottságok véleményével együtt tárgyalja meg, és határozatot hoz a költségvetés-készítés további munkálatairól.

 

A koncepció tartalmára, formájára és mélységére nincs kötelező érvényű törvényi előírás. Irányadó szabályozást a koncepció elkészítésének folyamatára is az önkormányzat és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2007. (XI.27.) sz. önkormányzati rendelet 4. melléklete tartalmaz.

 

A koncepció összeállítása, tartalma

 

A koncepció összeállítása a jelenleg hatályos jogszabályokon, foglaltakon alapul.

 

A 2014-es költségvetési évi koncepcióra a korábbi évekhez viszonyítva lényegesen nagyobb bizonytalanság jellemző, hiszen a koncepció alapját képező várható költségvetési törvény tervezete nem ismert.

A korábbi években a koncepció készítéskor figyelembe tudtuk venni a tárgyévi I-III. negyedéves teljesítési adatokat, a következő évre várható jogszabályi változásokat, ezek azonban jelenleg még teljes mértékben ismeretlenek.

 

A 2014. évi költségvetési koncepció – az elmúlt évek gyakorlatához hasonlóan – elemi szinten nyugvó előirányzat tervezést, azaz számszerű adatokat szintén nem tartalmaz.

 

Gomba Község Önkormányzata 2014. évi költségvetési lehetőségeit meghatározó tényezők:

-          az állami költségvetésből az önkormányzat által várt - feladatfinanszírozáson alapuló - központi támogatás,

-          az önkormányzat 2013. évi költségvetése teljesítésének egyenlege,

-          az önkormányzat 2014. évre vállalt kötelezettségei,

-          a 2013. évi beruházások befejezéséhez kapcsolódó beruházási-, felújítási előirányzati igény,

-          a képviselő-testület döntésén alapuló bevételek és kiadások.

 

A pénzügyi stabilitás megőrzése a koncepció legfontosabb célkitűzése, mely a feladatfinanszírozás jelenlegi szabályozása, valamint a helyi iparűzési adóbevétel, illetve az egyéb helyi adóbevételek teljesítésének ismerete nélkül irreális elvárást támaszt a 2014. évi önkormányzati gazdálkodás előkészítése során.

 

A helyi önkormányzatok által ellátandó feladatok megvalósításának egyik legfontosabb alapdokumentuma az éves költségvetés, amelyben a település képviselői egész évre meghatározzák a gazdálkodással kapcsolatos teendőket, azok kereteit, az egyes ellátási formákban a szükséglet-kielégítés mértékét.

 

Az önkormányzati tervezéssel és gazdálkodással kapcsolatos stratégiaként meghatározható, hogy a költségvetésnek úgy kell biztosítania az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatainak ellátásához szükséges feltételrendszert, ennek összefüggésében a működési kiadások és bevételek egyensúlyát, hogy a működéshez lehetőleg felhalmozási bevétel ne kerüljön felhasználásra. 

 

A fentiek alapján a költségvetési koncepciót a Tisztelt Képviselő-testület számára az alábbi tartalommal terjesztem elő.

 

 

Bevételek tervezése

 

Intézményi működési bevételként a 2014. évi költségvetés a vonatkozó határozatokban megállapított bérleti díjakkal, a rendeletben megállapított térítési díjakkal, valamint lakbérekkel számolhat. Az egyes jogcímeken fizetett bérleti díjak január 1-től érvényes összegének emelésére külön napirendi pont keretében a várható infláció tervezett mértékével emelt összegben teszünk 2013. novemberében majd javaslatot. A térítési díjak felülvizsgálatára 2013. júniusában fog sor kerülni. Az így számolható bevételeket a képviselő-testület döntései befolyásolják majd az elemi költségvetés összeállításakor.

 

 

Az önkormányzat sajátos működési bevételeinek tervezési alapját egyrészt a 2009. január 1-től hatályos helyi adókról szóló 32/2009. (XII.12.) sz. rendelet alapján benyújtott adóbevallások, s az ezek alapján számszerűsíthető adó összege jelentheti. Az építmény- és a telekadó 2014. évi tervadata a 2013. évi teljesítési adatok 90 %-ával számolhat.

 

Az önkormányzat költségvetési támogatásainak összege Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló törvény függvénye. A települési önkormányzatot a beszedett gépjárműadó 40 %-a a illeti meg a következő esztendőtől. A támogatások összegéből ún. beszámítási összeg fog levonásra kerülni a 2012. évi iparűzési adóalap 0,5 %-ával, mely a jelenleg hatályos jogszabályokon alapul.

 

A termőföld bérbeadásából származó jövedelem utáni – a települési önkormányzat által beszedett – személyi jövedelemadó 100 %-a továbbra is a földterület fekvése szerinti települési önkormányzatot illeti meg.

 

Felhalmozási és tőkejellegű bevételként tervezhető a 2014. évi költségvetési bevételek között a szennyvízcsatorna beruházáshoz kapcsolódó, tárgyévről előreláthatólag alacsony értékben áthúzódó, és következő évben számítható előtakarékossági összeg kifizetése.

 

A támogatásértékű bevételek közül

-  a 2014-re érvényes törvényi szabályozás alapján kell majd a közfoglalkoztatás utáni támogatások összegét tervezni. A költségvetési előirányzatnak a munkaügyi központtal történő egyeztetés adatain kell nyugodnia;

-  felhalmozási célú támogatás értékű bevételként kell majd tervezni az év során benyújtott pályázatokból számítható támogatások összegét;

-  működési célú támogatásként kell számba venni a temető-fenntartási hozzájárulás megállapított összegét.

 

A finanszírozási műveletek között nem tervezhető előre a pénzmaradvány, illetve annak jövő évi felhasználása, még megközelítő pontossággal sem.

 

 

 

Kiadások tervezése

 

A kiadások meghatározásánál kiemelt figyelmet kell fordítani a takarékos, szabályszerű gazdálkodás követelményére.

 

A személyi juttatások és a munkaadókat terhelő járulékok (szociális hozzájárulási adó) tervezése során elengedhetetlen a munkajogviszonyokat, az adó- és járulékfizetési kötelezettségeket, a közfoglalkoztatást szabályozó törvények változásainak nyomon követése.

 

Lehetőség szerint a garantált béreken túl a 2010-től működő juttatási rendszer fenntartása javasolt, mely önkormányzati szinten legalább reálértéken megőrzi és szinten tartja az elmúlt időszakban jóváhagyott juttatásokat. Az illetmények tervezésekor figyelemmel kell lenni az illetményalapok és garantál illetmények 2014-re költségvetési törvényben meghatározott mértékére, valamint az év során bevezetésre kerülő pedagógus életpályamodell előírásaira.

 

A személyi juttatások előirányzatára a minimálbér 2014. évi meghatározása is hatással lesz. A minimálbér módosítására vonatkozó információ várhatóan csak 2013. decemberében lesz ismert.

 

A koncepció készítésének időpontjában tervezési irányelvként mindössze annyi rögzíthető, hogy a 2014. január 1-től érvényes jogszabályok alapján kell a személyi juttatásokat és a kapcsolódó, munkáltatót terhelő járulékokat figyelembe venni.

 

Az önkormányzat 2013. évi háromnegyedéves beszámolójának tényadatai alapján kell szem előtt tartani a dologi kiadások inflációhoz igazodó mértékű növekedését.

 

Az önkormányzat által folyósított ellátások tervszámait a 2013. évi tapasztalati adatokra kell alapozni, de figyelembe kell venni a várható szociális jellegű kiadások növelését a 2013. évi záró adatokhoz viszonyítottan.

 

A működési célú pénzeszköz átadás tervezése - évközi ellenkező tartalmú képviselő-testületi határozat hiányában - az előző évhez hasonlóan történhet. A Fáy András Református Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási intézmény részére biztosított támogatás összege a legjelentősebb e kiemelt előirányzat tekintetében.

 

A felhalmozási kiadások tervadata az Integrált Településfejlesztési Stratégia 2014. évi végrehajtását, illetve a 2013-as év során elnyert pályázati támogatások felhasználását összegezheti, kiegészítve a település aktuálisan jelentkező szükségleteivel. A 2013. márciusában benyújtott ivóvízminőség javítási projekthez kapcsolód előirányzatok pozitív pályázati elbírálás esetén jelentős költségvetési főösszeg növekedést fognak okozni mind bevételi, mind kiadási oldalon.

 

A felhalmozási kiadások tervezésére a finanszírozási lehetőségek figyelembe vételével elfogadott beruházási terv, illetve ITS szolgálhat. Konkrét döntés a 2013-as év III. negyedévében várható, mely iránymutatást adhat a 2014-es tervezéshez.

 

A költségvetési tervezés során az általános tartalék meghatározását célszerűnek tartom a következő esztendőben is a kiadási előirányzatok közel 2 %-os értékének figyelembe vételével számba venni. Céltartalékot a lehetőségek függvényében kell képezni.

 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztésben foglaltakat megtárgyalni, azt véleményével, javaslatával kiegészíteni, s az önkormányzat 2014. évi koncepciójára vonatkozó határozati javaslatot elfogadni szíveskedjen.

 

Gomba, 2013. április 5.

                                                           Tisztelettel:

                                                                                                                      Lehota Vilmos

                                                                                                                      polgármester


 

 

Határozati javaslat

 

…./2013. (IV. 11.) sz. határozat

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete megtárgyalta az önkormányzat 2014. évi költségvetési koncepciójára vonatkozó javaslatot és az alábbi határozatot hozza:

 

1.    Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat 2014. évi költségvetési koncepciójára tett javaslatot elfogadta, s a 2014. évi költségvetés készítés kiindulási alapjának tekinti.

2.    A képviselő-testület a 2014. évi költségvetésben a kötelező feladatokhoz szükséges fedezet biztosítását tekinti elsődlegesnek.

3.    A Képviselő-testület elsődleges célként jelöli meg

a)      az önkormányzat működőképességének megőrzését, a szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosítását,

b)      a költségvetési egyensúly megtartását,

c)      a fejlesztések megvalósítását az elnyert pályázati támogatások felhasználásával.

4.    A képviselő-testület a működőképesség megőrzése, a költségvetési egyensúly megtartása érdekében szükségesnek tartja, hogy:

a)      az intézményi működési bevételek tervezése a hatályos bérleti-, és térítési díjakon alapuljon,

b)      az építmény- és telekadó 2013. évi tervadata a 2012. évi teljesítési adatok 90 %-ával számolhat,

c)      az iparűzési adóból számítható bevétel a 2013. évi teljesítési adat 80 %-án tervezhető,

d)     a gépjárműadó előirányzata egyezzen meg a 2013. évi teljesítési adatok 95 %-ával,

e)      a költségvetési támogatások előirányzata a Magyar Államkincstár tájékoztatása alapján, illetve az elfogadott 2014. évi központi költségvetési törvény feladatfinanszírozási elvei és összegei alapján tervezhető,

f)       a felhalmozási és tőke jellegű bevételeknél számot kell vetni a 2014-ben kifizetésre kerülő Fundamenta-Lakáskassza kifizetések összegével,

g)      támogatás értékű bevételt a közfoglalkoztatásra vonatkozó szabályozás figyelembe vételével kell megállapítani, melynek főösszegét növeli a védőnői ellátásra megállapított - OEP finanszírozás,

h)      a kegyeleti közszolgálati szerződés rögzíti a temetőfenntartási hozzájárulás összegét, tervezése - a hozzájárulás összegének 2013. év végi felülvizsgálata után - szerződésszerűen történhet majd,

i)        hitel igénybevétele nem tervezhető,

j)        a személyi juttatás és munkaadókat terhelő járulékok tervezése során az itt rögzített elvek érvényesüljenek:

-   A közalkalmazottak és köztisztviselők esetében alkalmazni kell a központi jogszabályok illetményalapra és közalkalmazotti bértáblára, valamint a helyi jogszabályok illetménykiegészítésre vonatkozó rendelkezéseit.

-   A választható béren kívüli juttatások rendszerét - az új törvényi szabályozással összhangban - úgy kell kidolgozni, hogy az önkormányzattal és annak költségvetési szerveivel jogviszonyban álló köztisztviselők, közalkalmazottak és munkavállalók juttatásai a 2010. évhez viszonyítva ne csökkenjenek.

-   A választható béren kívüli juttatások előirányzata ezek adó és járulék vonzatát is tartalmazza.

 

5.    A Képviselő-testület az önkormányzat 2014. évi engedélyezett létszámkeretének tervezése a 2013. évi zárólétszámhoz igazodjon, ezen túl álláshely és hozzá kapcsolód bérelem képviselő-testületi döntésen alapulva tervezhető.

6.    Az önkormányzat és a polgármesteri hivatal által folyósított ellátások kiadási előirányzata a 2013. évi tényadatok figyelembevételével tervezhető a finanszírozási elvek alapján.

7.    A felújítási, karbantartási igények felmérését szükséges elvégezni, a különböző munkákra prioritási sorrendet felállítani.

8.         A tartalékok tervezése során általános tartalékot a kiadási előirányzatok közel 2 %-os értékének figyelembe vételével, céltartalékot a lehetőségek keretein belül kell biztosítani.

9.         A Képviselő-testület utasítja a polgármestert, hogy a határozat alapján az önkormányzat 2014. évi költségvetésének összeállításáról, a költségvetési rendelet tervezetének elkészítéséről gondoskodjon.

 

 

Határidő:             2014. február 15. illetve folyamatos

Felelős:    Lehota Vilmos polgármester