Vissza

1. napirendi pont

 

 

E L Ő T E R J E S Z T É S

a Képviselő-testület 2013. április 11-i ülésére

 

Tárgy: Tájékoztató a nonprofit gazdasági társaság működésének részletes szabályairól

 

Előterjesztő:  Lehota Vilmos polgármester

Véleményező: Valamennyi bizottság

Iktatószám:    670/2013.

 

                                                                                                        

Tisztelt Képviselő-testület !

 

Képviselőtársaim a 2013. január 24-i ülés előterjesztéseként aljegyzői összefoglalást olvashattak a nonprofit gazdasági társaságok működéséről, a március 21-i ülésen pedig az alapítás lehetőségéről. A legutóbbi soros ülésen hozott 111/2013. (III.21.) határozat rögzíti, hogy a Képviselő-testület kinyilvánítja szándékát, hogy a községgazdálkodást és a Rendezvényház üzemeltetését gazdasági társaság keretei között kívánja ellátni. Az említett határozatban kaptam feladatul a társasági szerződés tervezetének elkészítését.

 

Mivel az alapgondolat felvetésétől folyamatosan egyszemélyes gazdasági társaság alapításáról tárgyalt a Képviselő-testület, tehát Gomba Község Önkormányzata egy személyben, társult tagok nélkül hozna létre gazdasági társaságot, így van néhány további konkrétum, amelyet rögzíteni érdemes:

·         Az egyszemélyes gazdasági társaság nem társasági szerződés alapján, hanem alapító okirattal jön létre.

·         Az egyszemélyes gazdasági társaság esetében nem működik taggyűlés, feladatait az alapító legfelsőbb döntéshozó szerve, Gomba Község Önkormányzata esetében a Képviselő-testület gyakorolja.

 

A társaság alapításánál legelső tisztázandó tényező a tevékenységek összessége, ezáltal az ellátandó feladatkör meghatározása. A 111/2013. (III.21.) határozatban a Rendezvényház üzemeltetése és a községgazdálkodás szakfeladat átadása szerepel, ezáltal csak körvonalaiban jelöli meg a tevékenységet. Egyes tevékenységek gazdasági társaságba történő kiszervezése nagy részben függ azok optimális ellátási formájától. Javaslom Képviselőtársaimnak, hogy elsőként a működési alapdokumentumok tervezetét vitassuk meg, ezáltal szervezeti, irányítási, finanszírozási kérdésekből juthatunk vissza az alapító okirat tartalmára, amely így pontosabban meghatározható. Mindamellett ilyen módon teljesebb képet kaphatunk a tevékenységek kiszervezési indokoltságáról, az összefüggő tevékenységek együttes kezeléséről, valamint a finanszírozás és az önkormányzatok feladatfinanszírozásának kapcsolódásairól is.

 

Az egyszemélyes gazdasági társaság akár közhasznú minősítéssel is rendelkezhetne, és a finanszírozása – ahogyan erre a gyakorlat is mutat – támogatásként is eljuthat hozzá, mint „társadalmi közös szükséglet kielégítéséért felelős szervhez”. A támogatásként átutalt összegeket az általános forgalmi adó szabályai alapján nem terheli adófizetési kötelezettség, de a finanszírozónál átadott pénzeszközként, kvázi intézményfinanszírozásként jelenik meg. Támogatással finanszírozott feladat ellátása után – amennyiben általános forgalmi adóval növelt (a továbbiakban: Áfás) bevétel nem kapcsolódik hozzá – nem jogosult a gazdasági társaság a költségei tekintetében megfizetett Áfa visszaigénylésére. Ebből fakadóan mindazon tevékenységek esetén, amelyekhez jelentős forgalmi adóval növelt költség kapcsolódik, érdemes az önkormányzatnak megbízás alapján, számla ellenében fizetni a gazdasági társaságot. A megbízás lehet eseti, és/vagy átalánydíj ellenében végzett tevékenységekre szóló, éves szinten megkötött megállapodás.

 

A gazdasági társaság Áfa-visszaigénylési lehetősége mellett érdemes figyelembe venni azokat az átadott (kiszervezett) tevékenységeket, amelyekre eddig is volt az önkormányzatnak Áfa-visszaigénylési jogosultsága. Mivel a várható Áfás bevételre alapozva a Rendezvényház építésének kiadásaihoz társuló Áfa nagy részét visszaigényelte az önkormányzat, így annak üzemeléséből a továbbiakban is Áfás bevétellel kell rendelkeznie. Javaslom, hogy a Rendezvényház tekintetében bérleti-üzemeltetési szerződést kössön az önkormányzat a létrehozandó gazdasági társasággal, és – az Áfa visszaigénylése miatt – analóg módon járjon el a Szemők Balázs téri szabadtéri elárusító hely „piacszerű” működtetésével kapcsolatban is.

 

Megjegyzendő, hogy az Áfa szempontjainak figyelembe vétele nem az adóelkerülés, hanem az adóbírság elkerülése miatt fontos.

 

A fentebb leírtak alapján – első tárgyalási körben – javaslom azt a két megállapodás-tervezetet megvitatni, amely az önkormányzat és a létrehozandó gazdasági társaság közötti megbízási, beszámolási és finanszírozási viszonyt hivatott rendezni, ezáltal világos képet adni a működési rendről. A két tervezetben külön-külön láthatóak a vonatkozó tevékenységi körök, amelyekre – a gazdasági társaság feladatkörének meghatározásához – javaslom az alábbiakat:

 

-          Rendezvényház üzemeltetése bérleti-üzemeltetési szerződés alapján,

-          Szemők Balázs téri szabadtéri elárusító hely üzemeltetése bérleti-üzemeltetési szerződés alapján,

-          közétkeztetés ellátása a konyha és a melegítőkonyha üzemeltetésével,

-          épület- és létesítmény gondnoki feladatok

o   az Egészségház,

o   a Polgármesteri Hivatal,

o   a Gólyafészek Óvoda,

o   a Civilház,

o   a Kenyeres-kerti sport- és szabadidőpark esetében.

-          település-üzemeltetés feladatai közül különösen

o   a közútkezelői átadott jogkör alapján, teljesítési segédként végzett szolgáltatással,

o   a csapadékvíz-elvezető rendszer karbantartása, korszerűsítése,

o   a járdák, lépcsők karbantartása, korszerűsítése,

o   a közparkok fenntartása, növények ültetése, gondozása,

o   a rovar és rágcsálóirtás, növényvédelem,

o   a gyepmesteri tevékenység

 

A bérleti-üzemeltetési szerződés alapján teljes üzemeltetői jogot és felelősséget javaslok adni a gazdasági társaságnak a szabályszerű üzemeltetéshez.

 

A közétkeztetés rendezvényházi főzőkonyhája mellett javaslom a gazdasági társaság üzemeltetésébe adni az óvodai melegítőkonyhát is, mivel az intézménytől szakmailag idegen. Szakszerű irányítása és a vonatkozó jogszabályi környezet változásainak követése nem követelhető meg az intézményvezetőtől, a higiéniai rendszer üzemeltetése egységes lehet a főzőkonyháéval, illetve a felhasznált anyagok (tisztító- és kezelő anyagok) beszerzése egységesen gazdaságosabb. Mindezeken felül az egészségügyi könyvvel rendelkező személyzet állandó biztosítása, a betegség, vagy szabadság idején a helyettesítés megszervezése is kézenfekvő egy szervezeti egységen belül.

 

A felsorolásban szereplő épület- és létesítmény gondnoki feladatok jelentik mindazon fenntartói kötelezettségeket, amelyek az épületek és létesítmények jogszabályoknak megfelelő üzemeléséhez szükségesek: a karbantartói, a fűtői és a takarítói feladatokat az épületek esetében, valamint a karbantartói és üzemeltetői feladatokat a létesítmények esetében. A feladatok egységes kezelése racionális a szakember-igény és a szabadságolások tekintetében is.

 

A kiszervezés nem elhanyagolható következménye a humánerőforrás-gazdálkodás egyszerűsítése. Amennyiben a gazdasági társaság megalakul, a kiszervezett területeken dolgozók önkormányzati jogviszonya megszűnik, és a gazdasági társasággal létesítenek munkaviszonyt – miután az önkormányzatnak erre utaló nyilatkozatot tesznek. Amennyiben nem kívánnak a gazdasági társaság állományába kerülni, úgy az önkormányzatnak van munkajogi döntési kötelezettsége a foglalkoztatás ügyében. Javaslom, hogy a kiszervezés esetén nemleges nyilatkozatot adóknak az önkormányzat szüntesse meg a jogviszonyát, illetve erre tegyen javaslatot a kiszervezett feladatkörökben lévő intézményi dolgozók esetében az intézményvezetőknek.

 

A kiszervezés nem csupán profiltisztítást eredményez, de – ezáltal – finanszírozási egyszerűsítést is. A kötelezettségek többségét vállaló önkormányzat az átalakítás után már feladatonként láthatja a szükséges fedezeti igényt. A gazdasági társaság nem gazdálkodhat veszteségesen, az önkormányzati döntések eredményeképpen jelentkező finanszírozási feladatok pedig nem előirányzat-átcsoportosításként jelennek meg, hanem pontosan kimutatható támogatási, vagy számla ellenében történő kifizetési kötelezettségként. Példaként: a diákétkeztetés esetében a társaság árbevételeként látható majd az iskola által fizetett térítési díj, amely a nyersanyagnorma, valamint külön látható az önkormányzat felé elszámolt, a diákétkeztetéshez kapcsolódó rezsi támogatási igénye, amelyek együtt a teljes költségigényt fedezni hivatottak. Ilyen adatokból kiindulva a térítési díjakat is egyszerűbb meghatározni, és a konyha különböző működési módjának gazdaságosságát is jobban lehet követni, mint önkormányzati szakfeladaton elszámolva.

 

A fentebb leírtak és a megállapodás-tervezetekben rögzítettek alapján már világosabb képet, egyértelmű működési metódust láthat a Képviselő-testület, amely az elmúlt hónapok jogi természetű tájékoztatóival kiegészítve elegendő lehet a gazdasági társaság alapításának előkészítéséhez szükséges döntések meghozatalához

 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztésben foglaltakat megtárgyalni, s a határozati javaslatban foglaltakat elfogadni szíveskedjen.

 

 

Gomba, 2013. április 7.    

 

                                                                          Tisztelettel:

 

 

 

                                                                                                         Lehota Vilmos

                                                                                                          polgármester


 

 

 

Határozati javaslat

…./2013. (IV. 11.) sz. határozat

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete megtárgyalta az gazdasági társaság alapítására vonatkozó tájékoztatót és az alábbi határozatot hozta:

 

1.                   Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete kinyilvánítja azon szándékát, hogy a költségvetésében lévő alábbi szakfeladatokon ellátott feladatokat kiszervezi, amelynek teljesítése érdekében gazdasági társaságot kíván létrehozni:

-          e

-          m

-          h

-          n

-          ö

-          h

-          h

-          ny

-          k

-          t

2.                   Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete kinyilvánítja azon szándékát, hogy az 1. pontban felsorolt feladatok elvégzésével a létrehozandó gazdasági társaságot megbízza, az gazdasági társaság elfogadott üzleti terve alapján a feladatok elvégzését finanszírozza.

3.                   A Képviselő-testület felkéri a polgármestert, hogy a gazdasági társaság alapító okiratát és szervezeti és működési szabályzatát a soron következő ülésre készítse elő.

4.                   A Képviselő-testület felkéri a polgármestert, hogy a soron következő ülésre jóváhagyás céljából terjessze elő a gazdasági társaság 2013. december 31-ig szóló üzleti tervének tervezetét.

5.                    A Képviselő-testület felkéri a polgármestert, hogy az 1. pontban felsorolt szakfeladatok tekintetében az érintett közalkalmazottakat és munkavállalókat tájékoztassa, valamint kérje nyilatkozatukat a gazdasági társaságban történő munkavégzési szándékukról.

 

Határidő:             értelemszerűen  

Felelős:    Lehota Vilmos polgármester