Vissza

6. napirendi pont

 

 

Előterjesztés

a képviselő-testület 2013. május 30 megtartandó ülésére

 

Tárgy:  Beszámoló a Polgármesteri Hivatal 2012. évi tevékenységéről

 

Előterjesztő:  Kósa Erzsébet Anikó jegyző

Ügyiratszám:  ……./2013.

Véleményező: valamennyi bizottság

 

 

Tisztelt Képviselő-testület!

 

A képviselő-testület a 270/2012. (XII. 13.) határozatával hagyta jóvá a 2013. évi munkatervet, melyben az április 11-én tartandó ülésre vette napirendjére a Polgármesteri Hivatal 2012. évi tevékenységéről szóló beszámolót. A munkatervtől eltérően a beszámoló májusi ülés keretében történő megvitatására a Képviselő-testülettel történt előzetes egyeztetés alapján kerül sor.

 

Az előző évek során elkészített beszámolóim keretében ismertettem a hivatali munka keretét adó jogszabályi környezetet, így erre ez évben ismételten nem térek ki.

 

A részletes beszámolót megelőzően előre bocsátom, hogy a köztisztviselők jogalkalmazását nem tette könnyűvé 2012-ben sem az új törvények, ágazati miniszteri rendeletek mennyisége, az alkalmazandó joganyag folyamatos változása. Mindez folytonos kihívást jelentett az elmúlt évben is a hivatal dolgozói számára.

 

Az önkormányzat működésével összefüggő feladatok

 

Az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátása a Polgármesteri Hivatali munka egyik fontos pillére.  Ez magába foglalja a képviselő-testület és a három bizottság munkájának szervezését, döntéseinek végrehajtását, továbbá 2012-ben még tartalmazta a nemzetiségi önkormányzat működésének támogatását is. Az önkormányzat működésével összefüggő munka kiterjed az ülések adminisztratív előkészítésére, az előterjesztések elektronikus úton történő megküldésére, az ülések jegyzőkönyveinek elkészítésére, a Kormányhivatal részére történő megküldésére, a döntések nyilvántartására.  A tartalmi munka magába foglalja a döntésekhez szükséges információk, adatok összegyűjtését, feldolgozását, az előterjesztések elkészítését, a döntések végrehajtását. Mindezek ellátása folyamatos feladatot jelent az ügyintézők részére, s a napi munka során az apparátus tagjai igyekeznek a határidők lehetőség szerinti betartásával helytállni.

 

Az elmúlt év során a települési önkormányzat Képviselő-testülete

-       6 soros ülést,

-       1 közmeghallgatást és

-       15 rendkívüli ülést tartott.

 

2012. december 31-én Gomba Község Önkormányzatának 51 helyi rendelete volt hatályban. A Képviselő-testület az elmúlt év során összesen 29 önkormányzati rendeletet alkotott, melyből 6 alaprendelet, a további 23 pedig módosító rendelet volt. Kivétel nélkül minden alaprendelet egységes szerkezetben, a legutolsó módosítást is magába foglalva elérhető az önkormányzati honlap községházi aloldalán lévő rendelettárban. Rendeleteink a honlap mellett megismerhetők a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján is.

 

 

Szintén elérhetőek a községháza honlapján a képviselő-testület határozatai is évenkénti rendszerben, idő és tárgymutató szerinti felsorolásban is. A határozatok végrehajtásáról a képviselő-testület folyamatos tájékoztatást kap. Minimális azoknak a döntéseknek a száma, ahol a végrehajtás akadályba ütközik.

 

 

Önkormányzati hatósági ügyek

 

Az önkormányzati szervezetben előforduló hatósági ügyek köre alapvetően két részre tagolt. Önkormányzati hatósági ügyekre és államigazgatási hatósági ügyekre. A két ügytípus közös jellemzője, hogy intézése az ügyfeleket érintő jogok és kötelezettségek megállapítására, adatigazolásra, nyilvántartás vezetésre és hatósági ellenőrzésre terjed ki.

 

Az önkormányzati struktúrából eredően az önkormányzati szervezetben az önkormányzati hatósági jogkör címzettje a képviselő-testület. E hatáskör gyakorlását a testület vagy fenntartotta magának, vagy átruházta bizottságaira, illetve a polgármesterre.

 

Átruházott hatáskörében hozott döntések pl. a Szociális és Gyámügyi Bizottság által hozott szociális- és gyermekvédelmi tárgykörben hozott döntések. Polgármesteri hatáskörbe került átruházásra a szociális étkeztetés jogosultságának megállapítása, a köztemetés elrendelése, a születési támogatás, vagy temetési segély megítélése. De ide tartozik a közútkezelői hozzájárulásokhoz kapcsolódó ügyintézés is. A hozott döntések előkészítését, a határozatok elkészítését, valamint az ezekkel összefüggő nyilvántartások vezetését a hivatal köztisztviselői látják el. Az átruházott hatáskörben hozott döntések száma a szociális étkeztetés ügykörében tovább növekedett. Az év utolsó napjaiban került sor - szakmai felügyeleti ellenőrzés megállapításai alapján - szociális segítő alkalmazására az étkeztetési feladatok tekintetében. Az egyéb szociális ellátások tekintetében kirívó mennyiségi változás nincs az elmúlt évekhez képest.

 

Temetési segély megállapítására 6 kérelem alapján került sor 2012-ben, köztemetésről 2 alkalommal kellett intézkedni.

 

A Szociális- és Gyámügyi Bizottság 71 átmeneti segély kérelmet bírált el. Ápolási díjra méltányossági alapon 2012-ben 6 fő volt jogosult, 1 kérelem került elutasításra.

 

A méltányossági alapon benyújtott közgyógyellátási kérelmeket átruházott hatáskörben a polgármester bírálja el. Megállapításra 8 fő volt jogosult.

 

Felettes szerv által - jogorvoslati eljárás keretében - önkormányzati hatáskörben hozott I. fokú döntés megváltoztatására, vagy új eljárásra történő utasításra az előző évekhez hasonlóan 2012-ben sem került sor.

 

Államigazgatási hatósági ügyek

 

Az államigazgatási feladatok tekintetében a hatáskörök általános címzettje a jegyző. Vannak kivételek, pl. katasztrófavédelem tekintetében a polgármester. Az államigazgatási hatósági ügyeket a jegyző a polgármesteri hivatal apparátusának bevonásával intézi.

 

A hivatali ügyiratforgalmat jól szemléltetik az indított ügyek iktatásának fő- illetve alszámai.

2012-ben főszámon került iktatásra 1730 db ügyirat (2010-ben ez a szám 1551 db volt), s a nyilvántartott alszámos iktatás 3842 db (2010-ben az alszámon iktatott iratok száma 2618 db).

 

Az államigazgatási feladat- és hatáskörök ágazatok szerint csoportosítottak. Így a hivatali apparátusnak felkészültnek kell lenni belügyi-, egészségügyi-, földművelésügyi-, honvédelmi-igazságügyi-, általános igazgatási-, ipari-, kereskedelmi-, környezetvédelmi-, közoktatási-, munkaügyi-, műemlékvédelmi-, művelődési-, pénzügyi-, szociális- és gyámügyi ágazatban.

 

Beszámolóm további részében fenti ágazati csoportok közül csupán azokra térek ki, melyek hivatalunknál a leggyakrabban előforduló ügytípusok.

Beszámolóm nem terjed ki az építésügy ágazati feladataira, hiszen az építéshatósági feladatokat önkormányzatunk 2012-ben még a nyáregyházi székhelyű hatósági igazgatási társulás útján látta el. 2013-tól az építéshatósági hatáskör címzettje a monori építéshatóság.

 

Gomba születési anyakönyve 2011-ben nem tartalmaz bejegyzést, házassági anyakönyve 9 eseményt, míg halotti anyakönyve 10 helyben történt halálesetet rögzít. Az utólagos bejegyzések száma a községi anyakönyvekbe 67 db. Utólagos bejegyzésre születési és házassági anyakönyvbe haláleset miatt, házassági anyakönyvbe ezen túl a házasság felbontását követően kerül sor. Munkaidőn kívül 5 házasságkötés volt 2012-ben. 9 névváltoztatási kérelem elbírálására került sor, 4 fő egyszerűsített honosítási kérelmet vett fel az ügyintéző, 1 fő állampolgársági eskütétele került megszervezésre községünkben. Az év során kiadott anyakönyvi kivonatok száma 65.

 

A személyi adat- és lakcímnyilvántartás vezetése során kerülnek regisztrálásra a gombai lakó- illetve tartózkodási helyek változásai. Ügyintézőink a központi nyilvántartásból érkező adatváltozások mellett 2012. évben 194 ügyfél ügyében jártak el. 7 kérelem kivizsgálása során történt lakcím fiktiválás.

 

Egészségügyi ágazati feladat a szociális körülményekre tekintettel megállapítható társadalombiztosítási ellátásokra való jogosultság megállapítása. 2012-ben 33 db ilyen hatósági igazolás kiadására került sor, mely alapján a jövedelemmel nem rendelkező gombai lakosok jogosultakká váltak az egészségügyi ellátások térítés nélküli igénybevételére.

 

A szabálysértések kivizsgálása 2012. április 1. napjától átkerült rendőrségi hatáskörbe. Az I. negyedévben egyetlen szabálysértési eljárás lefolytatására került sor.

 

Az igazságügyi ágazathoz tartozó feladatkörök közül a hagyatéki-, póthagyatéki eljárás előkészítése emelhető ki. Jelentős a társhatósági megkeresésekre készített adó- és értékbizonyítványok száma. 2012-ben 73 db kiállítására került sor. A hagyatéki eljárást a közjegyző az elhunyt állandó lakóhelye szerint illetékes polgármesteri hivatalban felvételre kerülő hagyatéki leltár alapján folytatja le. Hagyatéki leltár és póthagyatéki leltár felvételre 2012-ben 87 esetben került sor.

 

Birtokvédelmi eljárás 6 kérelem alapján került lefolytatásra. Közülük egy esetben folyik a döntés bírósági felülvizsgálata az ellenérdekű ügyfél fellebbezése alapján.

 

Kereskedelmi ügykörben az üzletek működési engedélyét, a tevékenység megkezdésének/megszűnésének bejelentését érintő eljárások a jellemzőek. Gombán 2012-ben 5 kereskedelmi tevékenység megkezdését jelentették be az ügyfelek. Az érvényes szabályozás alapján a működés a bejelentéssel megkezdhető, a szakhatóságok állásfoglalását a bejelentés alapján kell kérni. A Katasztrófavédelem és a Népegészségügyi Intézet a működését már megkezdő egységet ellenőrzi, hogy az megfelel-e az előírásoknak.

 

A szociális- és gyámügyi hatáskörbe több ügytípus is tartozik. Ezek közé tartozik az aktív korúak ellátása, s ezen belül az a rendszeres szociális segély, a foglalkoztatást helyettesítő támogatás megállapítása. Sajnos a gazdasági környezet hatása ebben az ügytípusban továbbra is jelentősen érvényesül. Egyre több olyan gombai munkaképes korú lakos van, akinek munkaviszonya megszűnt, s már a munkaügyi központtól sem jogosult ellátásra. Az ellátottak száma a 2011. évi 66 főről 2012-ben 72 főre emelkedett.

 

A lakásfenntartási támogatásra vonatkozó jogosultságot 69 kérelem alapján állapítottunk meg. A folyósított támogatás havi összege meghaladja a 300.000,- Ft-ot.

 

Mozgáskorlátozottak támogatása 2012-ben 7 fő részére került megállapításra. Alanyi jogon ápolási díjban 12 fő részesült.

 

A normatív alapon megállapítható közgyógyellátási igazolványok kiadása 2012-ben még jegyzői hatáskör volt. 2013-tól átkerült a járási hivatalhoz. A döntés előkészítő folyamat kiterjed a háziorvosi igazolás, majd az OEP szakhatósági állásfoglalásának beszerzésére is. Közgyógyellátási igazolványra való jogosultság megállapítása tárgy évben alanyi jogon 50 esetben történt.

 

A helyi gyámügyi tevékenységről szóló beszámolót a képviselő-testület 2012-ben napirendi pont keretében tárgyalta, és fogadta el, így annak részletezésétől e helyen eltekintek.

 

Az adóigazgatási feladatok ellátása során fordul meg a polgármesteri hivatalban a legtöbb ügyfél. Az átengedett központi adóként önkormányzat részére befolyó gépjárműadó, a helyi adók, bírságok, és egyéb adók módjára behajtható köztartozások ügyintézése folyamatos.

 

Az adóigazgatási ügyintézés során a polgármesteri hivatal törekszik a teljes körű tájékoztatásra, a befizetési határidőkre történő figyelemfelhívásra. Az adófizetési morál azonban nem tekinthető kielégítőnek településünkön. Jelentős többletmunkát és többletköltséget eredményez az adófizetési kötelezettségek teljesítésének elmaradása. Nagyon sok adózó csak fizetési felhívásra fizeti meg az adót még annak árán is, hogy olykor jelentős késedelmi pótlék is felhalmozódik. Elszomorító, hogy több száz az egyes adófizetési határidők eredménytelen elteltét követően kibocsátott fizetési felszólítások száma.  A hátralékok behajtására tett intézkedések folyamatosak és részben eredményesek. Sok esetben igényeltük és kaptuk meg a Nemzeti Adó és Vámhivatal segítségét a hátralékok beszedéséhez.

 

Az adóigazgatási eljárásokban idézés, végzés, határozat kibocsátására 2012-ben az alábbiak szerint került sor:

-       telekadó                                                                                8 db

-       építményadó                                                                       40 db

-       gépjárműadó                                                                     249 db

-       helyi iparűzési adó                                                            225 db

-       talajterhelési díj                                                                  29 db

-       helyszíni bírság behajtás                                                     38 db

-       szabálysértési bírság behajtás                                             38 db

-       közigazgatási bírság behajtás                                             69 db

 

 

 

 

 

Gazdálkodási tevékenység

 

Gomba Község Önkormányzatának költségvetési főösszege 2012-ben meghaladta az 800 millió forintot. Több számottevő nagyságrendű beruházás zajlott 2012-ben, melyek a jogi és műszaki jellegű feladatok mellett a gazdálkodás során is jelentős feladatnövekedést eredményeznek. Többszörözte a munkát a 2012-től hatályos új államháztartási törvény, melynek következményeként az összesített önkormányzati költségvetésen belül 3 intézményi költségvetést kellett készíteni. Vagyis a nemzetiségi önkormányzat költségvetését is figyelembe véve negyedévenként 5 információs jelentést és mérleget kellett elkészíteni. A bevételek és kiadások nyilvántartása több ezres könyvelési tételt jelent. A változó jogszabályi környezetben a szabályzatok aktualizálása sem elhanyagolható feladat.

 

A hivatali apparátus végzi az önkormányzat teljes gazdálkodási tevékenységét, hiszen a két önkormányzati intézmény közül az egyik az önállóan működő és gazdálkodó polgármesteri hivatal, a másik pedig az önállóan működő Gólyafészek Óvoda volt. Több kötelező és önként vállalt önkormányzati feladat gazdálkodása az önkormányzati intézményi költségvetésen belül, szakfeladaton történik. Ilyen pl. a közművelődés, a könyvtár, a főzőkonyha, a tanyagondnoki szolgálat.

 

Személyi feltételek, bérezés

 

2012. január 1-től a jegyző mellett

-       2 fő látta el a népesség-nyilvántartási, anyakönyvvezetői, szociális és gyámügyi feladatokat,

-       1 ügyintéző az adóigazgatási hatáskörbe utalt tevékenység ellátásáért volt felelős,

-        2 fő felelősségi körébe tartozott év elején a gazdálkodási-, számviteli feladatok ellátása,

-       1 fő alkalmazása biztosította év elején az egyéb igazgatási teendők ellátása mellett a településfejlesztési, településüzemeltetés feladatok megoldását,

-       1 fő foglalkozott a személyügyi munkavégzéssel, a közfoglalkoztatás szervezésével,

-       1 fő került alkalmazásra az adminisztratív támogatás érdekében.

 

A humánerőforrás fejlesztést a Képviselő-testület is fontosnak tartva, további 2 álláshellyel bővítette az engedélyezett létszámkeretet. Ezzel lehetőség nyílt egyrészt beruházási előadó, másrészt további egy gazdálkodási előadó kinevezésére. Az év második felétől egy igazgatási előadói álláshely terhére aljegyző kinevezésére került sor.

 

Az utolsó hivatali beszámoló tárgyalása során felmerült az igény, hogy a soron következő beszámolóban nyújtsak tájékoztatást arra vonatkozóan is, hogy a feladatellátásban közreműködő személyi állomány a törvényben kötelezőként meghatározott illetmény-összetevőkön túl milyen további - a Képviselő-testület által többletként biztosított - juttatásban részesül.

 

A köztisztviselői illetményrendszer az elismert közszolgálati jogviszonyon, és iskolai végzettség alapján szolgálati időhöz rendelt szorzókon alapul. Ez alapján kerül megállapításra a köztisztviselő garantált illetménye. A garantált illetményen túl az illetményt vezetői pótlék, képzettségi pótlék, nyelvpótlék növeli, amennyiben annak jogszabályi feltételei fennállnak. A garantált illetményre vonatkozó szabályok figyelmen kívül hagyásával lehetőség nyílik a munkáltatói jogkör gyakorlójának személyi illetmény megállapítására is. Ez esetben az illetmény egyösszegű, a kötelező pótlékok megállapítására nincs lehetőség. Személyi illetményben 2012-ben év elején 2, májustól 1 köztisztviselő részesült.

 

A köztisztviselők részére a törvényben meghatározott bérelemeken túl Gomba Község Önkormányzata Képviselő-testületének a polgármesteri hivatal  köztisztviselőinek munkavégzéséről, a köztisztviselőket megillető juttatások rendszeréről szóló 2/2008. (II.01.) önkormányzati rendelete alapján 15 %-os mértékű illetménykiegészítés megállapítására került sor. A Polgármesteri Hivatal 2012. évi éves beszámolójának 2. űrlapja a személyi juttatások előirányzati és teljesítési adatait a csatolt melléklet szerinti részletezettséggel mutatja. Az illetménykiegészítésként kifizetett összeg - mely a helyi rendeleten alapul - éves szinten a teljes munkaidőben foglalkoztatottak figyelembe vételével 2.634 eFt. Jutalomként az év során összességében 5.422 eFt került kifizetésre.

 

A köztisztviselői állomány részére törvény alapján megállapított illetmény 1 havi összege a 2012. december hónapban kifizetett illetmények alapján számolva 1.609 eFt volt. A Képviselő-testület döntése értelmében az illetménykiegészítés, valamint az eredeti előirányzat keretein belül tervezett teljesítményértékelésen alapuló illetményrész  szintén a december havi kifizetett illetmények alapján számítva 479 eFt-tal emelte tárgyhónapban a kifizetéseket. Az egy hónap adatai alapján számított bérköltségből a képviselő-testületi döntés alapján az illetménykiegészítés hatása 292 eFt, a teljesítményértékelésen alapuló eltérítés hatása 187 eFt.

 

A vezetői illetmény nélkül számított 1 havi garantált illetmény összege 1.343 eFt, a testületi döntésen alapuló - vezetői illetmény nélkül számított - illetményrész 321 eFt, melyből az illetménykiegészítés hatása 225 eFt, a teljesítményértékelésen alapuló illetmény hatása 96 eFt.

 

A Képviselő-testület döntése alapján a vezetői illetmény nélkül számított havi bérköltség alapulvételével az éves személyi juttatás összege 3.851 eFt-tal haladja meg a közszolgálati tisztviselők garantált illetményminimumát.

 

Tárgyi feltételek

 

A Polgármesteri Hivatal feladatellátása az elmúlt évi beszámolóhoz viszonyítva változatlan elhelyezési körülmények között zajlott az év során. A munkavégzés tárgyi feltételei alapvetően biztosítottak. Több esetben fordult elő az elmúlt év során, hogy a legrégebbi számítógépek meghibásodása miatt a rendszergazdának azonnali javítással és alkatrész cserével kellett a munkavégzés technikai feltételeit biztosítani.

 

A Polgármesteri Hivatal felújításának folytatására az elmúlt év során nem került sor. Az irodákban a festés egy helyiség kivételével befejeződött. A további felújítás nagyobb lélegzetű, jelentős költségvetési fedezetet igénylő beavatkozással folytatható. A tanácsterem mennyezetének aládúcolása a födémrendszer cseréjével szüntethető meg, mely a tetőszerkezet megbontását is eredményezi. A mosdó helyiségének felújítását úgy lenne célszerű a jövőben elvégeztetni, hogy azzal a hivatal teljes akadálymentesítése (mozgáskorlátozott vizes blokk) is megvalósulhasson. Az épület műemlék jellegére azonban mindenképpen figyelemmel kell lenni.

 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megtárgyalni, észrevételeivel kiegészíteni és a határozati javaslatot elfogadni szíveskedjen.

 

Gomba, 2013. május 24.                               

 

                                                           Tisztelettel:

 

                                                                                                          Kósa Erzsébet Anikó

                                                                                                                      jegyző

 

melléklet

Határozati javaslat

 

…./2013. (V. 30.)  sz. képviselő-testületi határozat

 

Képviselő-testülete megtárgyalta a Polgármesteri Hivatal tevékenységéről szóló beszámolót és az alábbi határozatot hozta:

                                                   

1./   A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatal 2012. évről szóló beszámolóját elfogadja.

 

2./   A Képviselő-testület felkéri a jegyzőt, hogy a végzett munkáért a testület köszönetét tolmácsolja a hivatali apparátus felé.

 

Határidő:             értelemszerűen

Felelős:    Kósa Erzsébet Anikó jegyző