Vissza

3. napirendi pont

 

E L Ő T E R J E S Z T É S

a Képviselő-testület 2013. március 21-i ülésére

 

Tárgy:     Javaslat a helyi közművelődésről szóló 7/2008. (II. 29.) önkormányzati rendelet felülvizsgálatára

 

Előterjesztő:  Lehota Vilmos polgármester

Előkészítő:      Kósa Erzsébet Anikó jegyző

Véleményező: Valamennyi Bizottság

Iktatószám:     663/2013.

 

 

Tisztelt Képviselő-testület!

 

A 7/2008. (II. 29.) önkormányzati rendelet is azon helyi jogszabályok körébe tartozik, melynek a magasabb szintű jogszabályokkal való koherenciáját hatályon kívül helyezéssel és azzal egyidőben új rendelet megalkotásával lehet megteremteni, hiszen bevezető része - melyet módosítani nem lehet - a régi önkormányzati törvényben rögzített és ma már hatályát vesztett felhatalmazó rendelkezésre hivatkozik. A jogszabály-szerkesztési követelményeknek való megfeleltetéssel egyidőben - figyelemmel a Képviselő-testület közelmúlt ülésein elhangzottakra - célszerű a helyi rendeletet tartalmi vizsgálatnak is alávetni.

 

A muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvény (továbbiakban: közművelődési törvény) 73. § (2) bekezdése rögzíti, hogy a közművelődés feltételeinek biztosítása alapvetően az állam és a helyi önkormányzatok feladata, aki a közművelődési tevékenységek folyamatos megvalósíthatósága érdekében vagy

-       közművelődési intézményt alapít, vagy

-       közösségi színteret tart fenn,

-       vagy közművelődési megállapodásban biztosítja, hogy a településen a lakosság önszerveződő közösségei megfelelő rendszerességgel és időtartamban vehessék igénybe a színtér vagy intézmény szolgáltatásait, és az igénybevétel idejére a minimális működési feltételek rendelkezésre álljanak.

 

Közművelődési intézmény: a lakosság közösségi közművelődési tevékenységéhez erre a célra alapított, fenntartott, működtetett, megfelelő szakmai, személyi, infrastrukturális feltételekkel és alapító okirattal rendelkező költségvetési szerv vagy egyéb fenntartású intézmény.

 

A közművelődési törvény értelmében a közművelődési intézmény szerepét a törvényben közművelődési intézményre előírt feltételek fennállása esetén betöltheti egyebek mellett

-       művelődési otthon, ház, központ, szabadidő központ, közösségi ház, ifjúsági, illetve gyermekház, faluház,

-       az oktatási és közművelődési, illetőleg egyéb feladatokat ellátó általános művelődési központ,

-       az alaptevékenységéhez kapcsolódóan közművelődési feladatokat is ellátó önálló vagy többfunkciós, közös igazgatású kulturális és sportlétesítmény,

-       minden olyan egyéb közművelődési szolgáltatást ellátó intézmény, amely a polgárok közösségi művelődését szolgálja, fenntartójától, működtetőjétől függetlenül.

 

Közösségi színtér: a helyi lakosság rendszeres vagy alkalmi közművelődési tevékenységének, a lakosság önszerveződő közösségeinek támogatása érdekében önkormányzati fenntartásban, önkormányzatok társulásában, vagy közművelődési megállapodás alapján működtetett, erre a célra alkalmassá tett és üzemeltetett, adott helyen rendszeresen működő intézmény vagy egyéb jogállású létesítmény (helyiség-együttes, épület).

 

A közművelődési megállapodásnak tartalmaznia kell:

-  az elvégzendő közművelődési szolgáltatást és annak díját,

-  a közművelődési tevékenységben érintettek körét,

-  az ingyenesen vagy térítési díjért igénybe vehető szolgáltatásokat,

-  a közművelődési szolgáltatás igénybevételi lehetőségeinek minimális időtartamát és rendszerességét, a közösségi színtér, illetőleg közművelődési intézmény közművelődési célú minimális nyitvatartását;

-  a megállapodás személyi, tárgyi és pénzügyi feltételeit,

-  közművelődési feladat megvalósításában közreműködőktől megkívánt szakképzettséget.

 

A közművelődési törvény szerint az önkormányzat általi helyi közművelődési tevékenység támogatásának formái különösen:

-  az iskolarendszeren kívüli, öntevékeny, önképző, szakképző tanfolyamok, életminőséget és életesélyt javító tanulási, felnőttoktatási lehetőségek, népfőiskolák megteremtése,

-  a település környezeti, szellemi, művészeti értékeinek, hagyományainak feltárása, megismertetése, a helyi művelődési szokások gondozása, gazdagítása,

-  az egyetemes, a nemzeti, a nemzetiségi és más kisebbségi kultúra értékeinek megismertetése, a megértés, a befogadás elősegítése, az ünnepek kultúrájának gondozása,

-  az ismeretszerző, az amatőr alkotó, művelődő közösségek tevékenységének támogatása,

-  a helyi társadalom kapcsolatrendszerének, közösségi életének, érdekérvényesítésének segítése,

-       a különböző kultúrák közötti kapcsolatok kiépítésének és fenntartásának segítése,

-       a szabadidő kulturális célú eltöltéséhez a feltételek biztosítása,

-  egyéb művelődést segítő lehetőségek biztosítása,

-  a települési könyvtár, valamint a település közigazgatási területén lévő muzeális intézmény közművelődési tevékenységének támogatása.

 

A közművelődési törvény 77. §-a értelmében a települési önkormányzat a helyi társadalom művelődési érdekeinek és kulturális szükségleteinek figyelembevételével a törvény és a helyi lehetőségek, sajátosságok alapján rendeletben határozza meg, hogy a fenti felsorolásból mit, milyen konkrét formában, módon és mértékben lát el.

 

A települési önkormányzat a rendeletében rögzített feladatai vagy egyéb feladatok ellátására pénzügyi támogatásban részesítheti a közművelődési célú tevékenységet folytatókat. E támogatás nem veszélyeztetheti a közművelődési rendeletben rögzített feladatok megvalósítását.

 

Fontos szabálya a közművelődési törvénynek, hogy az önkormányzati rendelet hatálya alá tartozó közművelődési intézmény létesítése, átszervezése, megszüntetése illetőleg tevékenységének 60 napon túli szüneteltetése esetén a testületi döntés meghozatala előtt 30 nappal a miniszter véleményét be kell szerezni és annak tartalmát a testülettel ismertetni kell. Tekintettel azonban arra, hogy a Civilház alapítása nem közművelődési intézményként tervezett, így megítélésünk szerint e vélemény beszerzése jelen esetben nem kötelező.

 

A helyi közművelődési rendelet a fentiek figyelembe vételével került előkészítésre.

 

Közösségi színterek esetén az önkormányzatnak meg kell határozni azok használati szabályait, működésük módját, valamint biztosítani kell a feladatok ellátásához és a közösségi színterek fenntartásához szükséges, közművelődési törvény szerinti szervezeti, személyi, szakképzettségi és tárgyi feltételeket. Ezen követelményeknek a költségvetési szerv alapítását követően, annak szervezeti- és működési szabályzata részeként történő elfogadással lehet eleget tenni.

 

Közösségi színtérként a Civilházon túl a rendelettervezet a Rendezvényházat, illetve a Kenyeres-kertet jelöli. A Kenyeres-kertre az építési munkálatok befejezését követően célszerű használati szabályzatot jóváhagyni.

 

A Rendezvényházra vonatkozóan jelen előterjesztés keretében teszek javaslatot a februári ülésen tárgyalt használati szabályzat jóváhagyására. A februárban megismert tervezetet javaslom azonban kiegészíteni az alábbiak szerint:

 

A Rendezvényház kulturális célból történő igénybevételére - amennyiben a szervező nem az önkormányzat vagy annak költségvetési szerve - a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvény 79. §-ában meghatározottak szerinti közművelődési megállapodás alapján kerülhet sor.

A kiegészítés a tervezet III. rész  4. pontjaként kerülhet beépítésre.

 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztésben, illetve a mellékelt rendelettervezetben foglaltakat megtárgyalni, javaslatával, észrevételével kiegészíteni, - s a tervezet alapján a rendeletet megalkotni, illetve a Rendezvényház használati szabályzatát a határozati javaslatnak megfelelően elfogadni szíveskedjen.

 

Gomba, 2013. március 16.

 

 

                                                        Tisztelettel:

 

 

                                                                                                                   Lehota Vilmos

                                                                                                                  polgármester

 

rendelettervezet
 

Határozati javaslat

…/2013. (III. 21.) sz. határozat

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testület megtárgyalta a Rendezvényház használati szabályzatának elfogadására vonatkozó javaslatot és az alábbi határozatot hozta:

 

1./   A Képviselő-testület a Rendezvényház használati szabályzatát és annak mellékletét a határozat melléklete szerinti szövegezéssel hagyja jóvá.

 

Határidő: azonnali

Felelős: Lehota Vilmos polgármester

 

 

……./2013. (III. 21.) határozat melléklete

 

 

Gomba Község Önkormányzata Rendezvényházának

 

HASZNÁLATI SZABÁLYZATA

 

 

  1. Általános rendelkezések:

 

1)      A Gomba, Kossuth tér 21. szám alatti ingatlanon lévő Rendezvényház Gomba Község Önkormányzatának tulajdona.

2)      Az épületben üzemel

a)      az önkormányzat főzőkonyhája, s a hozzá tartozó étkező a szükséges kiszolgáló helyiségekkel,

b)      a rendezvényterem, valamint 

c)      az emeleten kialakított, sportszőnyeggel borított helyiség

3)      A Rendezvényház üzemeltetője Gomba Község Önkormányzata, a működési költségek funkció szerint megoszlanak a munkahelyi étkeztetés és a közművelődési intézmények, közösségi színterek működtetése elnevezésű szakfeladat között.

4)      A Rendezvényháznak önálló vezetője nincs.

5)      A Rendezvényház nyitva tartása igazodik a kettős funkció ellátásához.

 

  1. A Rendezvényház feladata, rendeltetése

 

    1. Főzőkonyha és étkező

 

1)      A Rendezvényházban üzemelő főzőkonyha biztosítja az önkormányzati gyermekétkeztetés, szociális étkeztetés, alkalmazotti étkezés mellett a Fáy András Református Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola (továbbiakban: Iskola) tanulóinak gyermekétkeztetését.

2)       Az Iskola 1-8. osztályos tanulói az Iskola által szervezett keretek között fogyaszthatják el a főzőkonyhához tartozó étkezőben a tízórait és ebédet.

3)      Az étkező szolgál a főzőkonyha által biztosított ebédek helyben történő elfogyasztására minden ellátásban részesülő részére.

4)      A főzőkonyha és étkező együttes bérbevétele - bérleti díj megfizetése mellett - lehetőséget nyújt családi események szervezésére.

 

    1. Rendezvényterem

 

5)      A Rendezvényház rendezvényterme és az épület kiszolgáló helyiségei térítés ellenében, valamint jelen szabályzat keretében meghatározott körben térítésmentesen, biztosítják

a)      az állampolgárok művelődéshez és szórakozáshoz való jogának érvényesülését,

b)      a község lakóinak kulturális és szabadidős igényei kielégítését,

c)      a helyben működő intézmények program szervezési és -tartási igényeinek kielégítését,

d)     a helyben működő egyesületek, szervezetek programszervezési és -tartási igényeinek kielégítését. .

6)      A rendezvényterem biztosít helyszínt az étkező férőhelyét meghaladó családi események – bérleti- vagy szolgáltatási díj megfizetése melletti – megrendezésére.

7)      A rendezvényterem a közélet egyik lehetséges fórum-helyszíneként helyet ad az önkormányzat, egészségügyi szolgáltatók, civilszervezetek részére – termékbemutatók kivételével – lakossági tájékoztatásként szervezett rendezvények megtartására.

8)      A rendezvényterem hangtechnikai berendezéseit kizárólag az önkormányzat alkalmazottja, vagy megbízottja kezelheti.

 

    1. Emeleti helyiség

 

9)      A Rendezvényház sportszőnyeggel borított emeleti helyisége helyszínt biztosít

a)      a község civilszervezetei és szerveződései sportolási igényeinek kielégítéséhez úgy, hogy a használat során figyelembe veszik a rendezvényház födémszerkezetének teherbíró képességét,

b)      az Iskolának a mindennapos testnevelés szervezéséhez.

 

 

 

  1. A Rendezvényház használata

 

1)      A Rendezvényházat az Iskola tanulói az iskolai tanórák, -programok és a gyermekétkeztetés eseteiben kizárólag pedagógus felügyelete alatt használhatják.

2)      A Rendezvényház igénybevétele előzetes egyeztetésen alapul. Az egyeztetés keretét a tárgyévi rendezvényterv adja, egyedi esetekben a polgármester, vagy az általa koordinálási feladatokkal megbízott önkormányzati közalkalmazottal kell az egyeztetést lefolytatni.

3)      A Rendezvényház térítés ellenében történő használatba adása bérleti- vagy szolgáltatási szerződésen alapulhat a szerződésben meghatározott bérleti- vagy szolgáltatási díj megfizetését követően.

4)      A Rendezvényház kulturális célból történő igénybevételére – amennyiben a szervező nem az önkormányzat vagy annak költségvetési szerve – a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvény 79. §-ában meghatározottak szerinti közművelődési megállapodás alapján kerülhet sor.

5)      A település civilszervezetei – az alapító okiratukban vagy alapszabályukban meghatározott célok megvalósítása érdekében – a III. 2). pontban meghatározott előzetes egyeztetést követően az étkezőt és/vagy rendezvénytermet, valamint a kiszolgáló helyiségeket térítésmentesen használhatják abban az esetben, amennyiben erre együttműködési megállapodás vagy egyedi megállapodás keretében az igénybevételt legalább 15 munkanappal megelőzően az önkormányzattal megállapodnak.

6)      A civilszervezetekkel a megállapodást a szabályzat melléklete szerinti minta alapján a polgármester köti meg.

7)      A Rendezvényház helyiségeire vonatkozó szerződések, megállapodások a Képviselő-testület által jóváhagyott formában és tartalommal kerülnek megkötésre.

8)      Bérbeadás útján történő hasznosítás csak a szabad helyiségkapacitás terhére történhet.

9)      A Rendezvényház kulcsainak használatára külön megállapodás nélkül jogosult a polgármester, a jegyző, a polgármesteri hivatal köztisztviselője, a főzőkonyha közalkalmazottja. Ettől eltérni a polgármester engedélye alapján lehet.

10)   A kulcshasználati joggal rendelkezők kötelesek a használat befejezését követően a Rendezvényházat bezárni, az épület riasztórendszerét bekapcsolni.

11)  A művelődés és szórakozás joga alapján – bérleti-, szolgáltatási szerződés alapján tartott zártkörű rendezvények kivételével – a rendezvényeket minden érdeklődő látogathatja.

12)  Az érdeklődők zavartalan művelődését és szórakozását a közösségi és társas élet szabályainak megfelelő kulturált magatartással kell minden látogatónak elősegíteni.

13)  Az intézmény közösségi célokat szolgál, ezért védelme, berendezésének és felszerelésének anyagi felelősséggel történő használata, a tisztaság és a rend megóvása mindenlátogatónak érdeke, kötelessége.

14)  A Rendezvényház minden dolgozója és látogatója köteles betartani az épület tűz- és munkavédelmi szabályait, kötelesek óvni az önkormányzat tulajdonát. Gondatlanságból és szándékosan elkövetett kár esetén a látogató kártérítésre kötelezett. A 18 év alatti gyermek esetében - kivéve a saját jövedelemmel rendelkező gyermeket - a kártérítési felelősség a törvényes képviselőt terheli.

15)  Dohányozni csak az épületen kívül - az arra kijelölt helyen - lehet.

16)  A Rendezvényházban 8 év alatti kiskorú – a III.1. pontban foglaltak kivételével – csak szülői felügyelettel tartózkodhat.

17)  A Rendezvényházban a technikai- és hangosító berendezések és felszerelések a stúdió helyiségében elzárva tartandók. A rendezvények során igényelt hangosítást az önkormányzat előzetes egyeztetés alapján biztosítja, amelynek személyi jellegű kiadásait az önkormányzat átháríthatja, amennyiben a rendezvény nem a 8). pontban meghatározott személy munkaidejében kerül megtartásra.

 

 

Gomba, 2013. március 21.

 

 

 

                                                                                                          Lehota Vilmos

                                                                                                          polgármester