Vissza

2. napirendi pont

 

 

E L Ő T E R J E S Z T É S

a Képviselő-testület 2014. január 15-ei nyilvános ülésére

 

Tárgy:   Tájékoztató a kirívóan közösségellenes magatartások szabályozásának joggyakorlatáról és a vonatkozó jogszabályi környezetről

 

 

Előterjesztő:    Lehota Vilmos polgármester

Előkészítő:      dr. Veres Ildikó aljegyző

Véleményező: valamennyi bizottság

Iktatószám:     150/2014.

                                                                               

Tisztelt Képviselő-testület!

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2013. decemberi ülésen kérte Gomba Község jegyzőjétől a kirívóan közösségellenes magatartások szabályozására vonatkozó rendeletalkotást.

 

A jogi szabályozást áttanulmányozva az alábbiakról tájékoztatom a Tisztelt Képviselő-testületet:

Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban Mötv.) 2012. novemberéig hatályban lévő rendelkezései szerint „ A helyi önkormányzat képviselő-testülete önkormányzati rendeletben meghatározhat tiltott, közösségellenes magatartásokat. A helyi önkormányzat képviselő-testülete e magatartás elkövetőjével szemben önkormányzati rendeletben ötvenezer forintig terjedő helyszíni bírság, illetve százötvenezer forintig terjedő közigazgatási bírság kiszabását rendelheti el, amely az önkormányzat saját bevételét képezi. „ (Mötv. 51.§. (4) bekezdés).

A Mötv.-nek ezek a szabályai 2012. április 15-én a Szabálysértési törvény hatályba lépésének napján váltak hatályossá, így a helyi önkormányzatok ettől az időponttól alkothattak a kirívóan közösségellenes magatartások szabályozása tárgyában helyi rendeletet, mely rendeletalkotással számos önkormányzat élt.

A Mötv. idézett rendelkezését az Alkotmánybíróság utólagos normakontroll eljárással a 38/2012. (XI. 14.) számú AB határozattal megsemmisítette, és 2012. november 15. napjától hatályon kívül helyezte.

 

A megsemmisítés oka az alkotmánybírósági határozat szerint az alábbi:

„A Mötv. vitatott rendelkezései arra hatalmazzák fel a helyi önkormányzatokat, hogy megtiltsanak – e szabályozás hiányában – jogellenesnek nem minősülő magatartásokat, és represszív szankciókat helyezzenek kilátásba a tilalmak megszegőivel szemben. Azaz, a helyi önkormányzatok anélkül kaptak felhatalmazást, hogy a jogalkotó hatáskör terjedelmét, annak kereteit a törvény szabályozná. A „közösségellenes magatartás”, a „kirívóan közösségellenes magatartás” olyan határozatlan jogfogalom, amely rendkívül széles, diszkrecionális jogkört biztosít a helyi önkormányzatok számára, annak eldöntésére, hogy mely magatartásokat ítél a helyi közösség együttélési szabályait figyelembe véve tiltottnak, s bírsággal sújthatónak. A felhatalmazásnak ez a módja lehetőséget ad az önkormányzatoknak arra, hogy önkényesen éljen a közhatalom gyakorlására szóló felhatalmazásával, a közösség érdekeinek valódi sérelme nélkül, az állami kényszereszközökkel avatkozzon be a területén élő polgárok életébe. A Möt. 51.§. (4) bekezdése gazdasági érdekeltséget is teremt az önkormányzatok számára azzal, hogy e rendeletek alapján beszedett bírságok teljes mértékben az önkormányzatok bevételét képezik. Törvényi garanciák nélkül, ez a gazdasági érdekeltség arra sarkallhatja az önkormányzatokat, hogy bevételi forrásaik növelése érdekében minél szélesebb körben írjanak elő tilalmakat, és minél magasabb összegű bírságot szabjanak ki….”

 

Így azon önkormányzatoknál, akik megalkották a kirívóan közösségellenes magatartások szabályozásáról szóló helyi rendeletet szükségessé vált a rendelet hatályon kívül helyezése.

 

Annak ellenére, hogy Mötv. 8. § (1) bekezdésének b.) pontja alapján a helyi közösség tagjai a helyi önkormányzás alanyaként kötelesek betartani és betartatni a közösségi együttélés alapvető szabályait, melyre vonatkozóan önkormányzati rendelet alkotásra  felhatalmazást a helyi képviselő-testület a törvény 143.§. kapja meg, a Pest Megyei Kormányhivatal álláspontja az, hogy ezeket a rendelkezéseket nem egy egységes önkormányzati rendeletbe kell foglalni, hanem az egyes helyi ágazati jogszabályokban (pl.: temetőről szóló helyi rendelet, közterület használat rendjéről szóló helyi rendelet, közszolgáltatások igénybevételéről szóló helyi rendelet) kell szabályozni.

A szóbeli tájékoztatásban felhívták hivatalunk figyelmét, hogy a még jelenleg – más önkormányzatoknál - hatályban lévő ilyen tárgyú jogszabályok is felülvizsgálatra, hatályon kívül helyezésre kerülnek.

A fentiekben előadottak alapján rendelet alkotásra nem kérjük fel a Tisztelt Képviselő-testületet, de indítványozom képviselő társaimnál a közösségi együttélés alapvető szabályai vonatkozásában a helyi ágazati jogszabályaink felülvizsgálatát. Mindamellett tájékoztatom képviselő társaimat, hogy a közösségi együttélés alapvető szabályait megsértő személyekkel szemben nem biztosít a jog semmilyen szankcionálási lehetőséget, így az írásbeli felszólításon kívül bírság kilátásba helyezésére, illetve kiszabására sem önkormányzati, sem jegyzői hatáskört nem biztosított a jogalkotó.

 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megvitatni, javaslataival kiegészíteni szíveskedjen.

 

Gomba, 2014. január 15.

                                                                          Tisztelettel:

 

                                                                                                                    Lehota Vilmos

                                                                                                                     polgármester