3. napirendi pont
Tárgy: Javaslat a nyersanyagnormákról és a megállapított étkezési térítési díjakról szóló 18/2013. (V. 30.) önkormányzati rendelet felülvizsgálatára
Előterjesztő: Lehota Vilmos polgármester
Előkészítő: Kósa Erzsébet Anikó jegyző
Véleményező: Valamennyi bizottság
Iktatószám: ……../2014.
Tisztelt Képviselő-testület!
Az önkormányzat által biztosított étkezések tekintetében a Képviselő-testület évek óta rendeletben határozza meg a nyersanyagnormákat, valamint az intézményi térítési díjakat. Intézményi térítési díj megállapítására az önkormányzat a Gólyafészek Óvoda fenntartójaként, valamint a szociális étkezés tekintetében köteles. Az intézményi térítési díj megállapítási kötelezettségének a gyermekétkeztetés tekintetében a 18/2013. (V. 30.) önkormányzati rendeletben (a továbbiakban: Ör.) , szociális étkeztetés esetén 2013. december 31-ig a 9/2012. (IV. 13.) majd 2014. január 1-től a 29/2013. (XII. 17.) önkormányzati rendeletekben tett eleget.
Az érvényes szabályozás szerint a nyersanyagnorma
- óvodai étkeztetés esetén a napi 3 étkezést figyelembe véve 272,- Ft + ÁFA,
- az iskolai étkeztetés esetén (szintén együttesen a tízórai, ebéd, uzsonna) 337,- Ft + ÁFA,
- a felnőtt étkeztetésben pedig 298,- Ft+ ÁFA.
A Gólyafészek Óvodában alkalmazott intézményi térítési díj összességében 272,- Ft + ÁFA, melyen belül
- a tízórai térítési díja 58.- Ft + ÁFA,
- az ebéd térítési díja 145.- Ft + ÁFA,
- az uzsonna térítési díja 69.- Ft + ÁFA,
A szociális étkeztetés térítési díja a hatályos önkormányzati rendelet alapján
- 147,- Ft + ÁFA, amennyiben az étkeztetésben részesülő családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át,
- 186,- Ft + ÁFA, amennyiben az étkeztetésben részesülő családjában az egy főre eső jövedelem meghaladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át, de nem haladja meg annak 300 %-át,
- 245,- Ft + ÁFA, amennyiben az étkeztetésben részesülő családjában az egy főre eső jövedelem meghaladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300 %-át.
Tapasztalati adatok alapján a Képviselő-testület határozatban rögzítette 2013 júniusában az önköltségen belüli előállítási költség összegeit, mely a tízórai esetén nettó 78,- Ft, ebédnél 191,- Ft, uzsonnánál pedig 51,- Ft a tapasztalati adatok alapján.
Óvodai gyermekétkeztetés:
A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 147. § (1) bekezdése szerint a fenntartó állapítja meg a gyermekétkeztetés intézményi térítési díját, ami a szolgáltatási önköltség és a központi költségvetésről szóló törvényben biztosított támogatás különbözete. A Gyvt. 147. § (3) bekezdése írja elő, hogy a szolgáltatási önköltséget a tárgyévre tervezett adatok alapján a tárgyév április elsejéig kell megállapítani. A szolgáltatási önköltség év közben egy alkalommal korrigálható, ha azt a tárgyidőszaki folyamatok indokolják. A (4) bekezdés alapján a fenntartó az intézményi térítési díjat az (1) bekezdés szerint kiszámított és külön jogszabály szerint dokumentált térítési díjnál alacsonyabb összegben is meghatározhatja. A gyermekétkeztetés intézményi térítési díjának alapja a Gyvt. 151. § (3) bekezdése szerint az élelmezés nyersanyag költségének egy ellátottra jutó napi összege. Vagyis az intézményi térítési díj egyenlő a nyersanyagnorma + ÁFA összegével. A Gyvt.
A 2014. évi költségvetésben a gyermekétkeztetésre biztosított támogatás összességében 7.899 eFt. A GTÜ Közhasznú Nonprofit Kft. előterjesztéséhez csatolt táblázatokból megállapítható, hogy a gyermekétkeztetés szolgáltatási önköltsége (nyersanyagnorma + előállítási költség) éves viszonylatban bruttó 13.364 eFt, míg a jelenleg érvényes és jövőre vonatkozóan is tervezett szülői befizetésekből származó bruttó intézményi térítési díj 4.498 eFt. Miután az így számított szolgáltatási önköltség és központi támogatás különbözete 8.866 eFt, a térítési díj a javaslat alapján olyan szinten kerül megállapításra, mely kielégíti a jogszabályi követelményeket. Vagyis a központi támogatás (7.899 eFt) és az intézményi térítési díjból származó bruttó bevétel (4.498 eFt) együttes összege (12.397 eFt) nem éri el a szolgáltatás önköltségének bruttó szintjét (13.364 eFt).
Szociális étkeztetés
A szociális étkeztetés esetén a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Sztv.) 115. § (1) bekezdése írja elő, hogy a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások térítési díja (a továbbiakban: intézményi térítési díj) a szolgáltatási önköltség és a központi költségvetésről szóló törvényben biztosított támogatás egy főre jutó összegének különbözete. Az Sztv. 115. § (9) bekezdése szerint a szolgáltatási önköltséget a tárgyévre tervezett adatok alapján, a tárgyév április 1-jéig kell megállapítani. A szolgáltatási önköltség év közben egy alkalommal korrigálható, ha azt a tárgyidőszaki folyamatok indokolják.
A szociális étkeztetés térítési díjának megállapítására további részletszabályt a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II. 17.) Korm. rendelet rögzít. E rendelet 9. § (2) és (3) bekezdése írja elő, hogy az étkeztetés intézményi térítési díja nem haladhatja meg az egy ellátottra jutó szolgáltatási önköltség és a tárgyévi normatív állami hozzájárulás különbségének egy napra jutó összegét. A napok számaként csak az ellátási napok száma vehető figyelembe. A költségvetési törvény 1 fős teljesítmény mutatóhoz 251 ellátási napot rendel.
A központi támogatás a költségvetési törvény 2. melléklete alapján szociális étkeztetés esetén 55.360,- Ft/fő fajlagos összeget rögzít. Ha a gazdasági társaság mellékelt számításában szereplő 134 fős teljesítmény mutatóval számolunk, akkor a 2014. évi központi támogatás ezen a jogcímen 7.418 eFt. A 134 fő ellátása esetén a mellékelt rendelettervezetben rögzített javaslat alapján számított szolgáltatási önköltség bruttó 20.344 eFt, míg a térítési díjból a tervezett bruttó bevétel 8.420 eFt.
A központi támogatás (7.418 eFt) és az intézményi térítési díjból származó bruttó bevétel (8.420 eFt) együttes összege (15.838 eFt) nem éri el a szolgáltatás önköltségének bruttó szintjét (20.344 eFt).
A javaslatban szereplő felnőtt étkezési bruttó szolgáltatási önköltség 600 Ft-os összegéből kiindulva, és egész évre ezt érvényesnek tekintve az egy ellátottra jutó bruttó éves szolgáltatási önköltség (251 nap x 600 Ft), 150.600,- Ft, ezzel szemben az egy ellátottra jutó támogatás 55.360,- Ft. A szociális étkeztetés esetén a legmagasabb térítési díj bruttó 311,- Ft. Egy ellátott tehát maximum 78.061,- Ft-ot fizet be az év során. Amennyiben a legalacsonyabb térítési díj kategóriával számolunk, akkor az egy ellátott által befizetett bruttó térítési díj egy évben mindössze 46.937,- Ft. Az állami támogatás és a térítési díj együttes összege messze alatta marad a szolgáltatási önköltségnek, így a szociális étkeztetés feladatellátása jelentős önkormányzati finanszírozást igényel. Ahhoz, hogy a szociális étkeztetés minimális önkormányzati saját forrást kössön le, a térítési díjak jelentős emelésére lenne szükség. A fentiekből következően a 29/2013. (XII. 17.) önkormányzati rendeletben megállapított térítési díjak csökkentésére az előállítási költségek kimutatott fajlagos csökkenése ellenére sem teszek javaslatot.
Szolgáltatási önköltség megállapítása
2013. július 1-től a GTÜ Közhasznú Nonprofit Kft üzemelteti az önkormányzat főzőkonyháját. A gazdasági társaság a 2013. január 1-től 2013. december 31-ig terjedő időszak tényadati alapján - figyelembe véve a 2014-es év tervadatait - felülvizsgálta az étkeztetési önköltségeket (a nyersanyagnormát és az általános költségeket egyaránt), s arról az alapítót a csatolt előterjesztésben foglaltak szerint tájékoztatta.
Szabályozási javaslat
A nyersanyagnorma javaslat kialakításánál a GTÜ Közhasznú Nonprofit Kft. figyelembe vette a 2013. évi belsőellenőrzés során a belsőellenőr által a térítési díjak megállapításánál a kerekítési szabályok alkalmazására vonatkozó javaslatot. A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 328/2011. (XII.29.) Korm. rendelet 5. § (2) bekezdése alapján az intézményi térítési díjat és a személyi térítési díjat az 1 és 2 forintos címletű érmék bevonása következtében szükséges kerekítés szabályairól szóló 2008. évi III. törvény 2. §-ának[1] megfelelő módon kerekítve kell meghatározni. Miután az intézményi térítési díj a nyersanyagnorma ÁFA-val növelt összege, így a normát a fentiek szerint kell megállapítani ahhoz, hogy a térítési díj megfeleljen a kerekítés szabályainak.
A GTÜ Közhasznú Nonprofit Kft az óvodai gyermekétkeztetésben a napi háromszori étkezés nettó önköltségét 568,9 Ft-ban javasolja megállapítani. Ezen belül a tízórai nettó nyersanyagnormája 59,4 Ft, az ebéd nettó nyersanyagnormája 153,5 Ft, és az uzsonna nettó nyersanyagnormája 59 Ft.
Az iskolai gyermekétkeztetésben a napi háromszori étkezés nettó önköltségét 635,1 Ft-ban javasolja megállapítani. Ezen belül a tízórai nettó nyersanyagnormája 70,5 Ft, az ebéd nettó nyersanyagnormája 205 Ft, és az uzsonna nettó nyersanyagnormája 62,6 Ft.
A felnőtt étkeztetés nettó önköltsége 472,- Ft, melyen belül a nettó nyersanyagnorma 295,- Ft.
Javaslom a rendelet egyes §-ainak eltérő időpontban történő hatályba léptetését. A nyersanyag normák és az óvodai gyermekétkeztetés esetében az intézményi térítési díj új szabályzását célszerű a következő tanítási év indulásával egyidőben hatályba léptetni, hiszen a nyersanyagnorma, s így a térítési díj az óvoda esetében összességében változatlan marad, az iskolai étkeztetés esetén a nyersanyagnorma mindössze 1,1 Ft-tal nő. Az önköltségen belüli előállítási költség fajlagos csökkenése miatt a tényleges szolgáltatási díjakat már 2014. április 1-től a jóváhagyásra javasolt önköltségek alapján célszerű alkalmazni. Ez azonban rendeleti szabályozást nem igényel.
A gyermekétkeztetéstől eltérően a felnőtt étkeztetés esetén a nyersanyagnorma módosításának 2014. április 1-i hatályba léptetése célszerű, hiszen itt szolgáltatási díj csökkenésére az általános költségek csökkenése mellett a nyersanyagnorma három Ft-tal történő csökkentése is hatással van.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztésben foglaltakat megtárgyalni, és az előkészített rendelettervezetet támogatni szíveskedjen.
Gomba, 2014. március 15.
Tisztelettel:
Lehota Vilmos s.k.
polgármester
[1] 2. § A kerekítés szabálya a következő:
a) 0,01 forinttól 2,49 forintig végződő összegeket lefelé, a legközelebbi 0;
b) a 2,50 forinttól 4,99 forintig végződő összegeket felfelé, a legközelebbi 5;
c) az 5,01 forinttól 7,49 forintig végződő összegeket lefelé, a legközelebbi 5;
d) a 7,50 forinttól 9,99 forintig végződő összegeket felfelé, a legközelebbi 0
forintra végződő összegre kell kerekíteni.