2. napirend
E L Ő T E R J E S Z T É S
a Képviselő-testület 2009. február 26-i ülésére
Tárgy: Javaslat Gomba Község Önkormányzata 2008. évi költségvetési előirányzatainak, majd ezt követően a többször módosított 3/2008. (II.01.) sz. rendelet módosításának elfogadására
Előterjesztő: Lehota Vilmos polgármester
Előkészítő: Kósa Erzsébet Anikó jegyző
Véleményező: Pénzügyi Bizottság
Iktatószám: 347/2009.
Tisztelt Képviselő-testület !
A Képviselő-testület a 3/2008. (II.01.) rendeletében a települési önkormányzat 2008. évi költségvetésének kiadási és bevételi főösszegét 288.638 eFt-ban állapította meg. A rendelet módosítására öt alkalommal került sor, melynek során a kiadási és bevételi főösszeg 315.852 eFt-ra változott. Az előterjesztés a központi támogatások változása miatti előirányzatok szükségszerű, és a kormány döntésén alapuló módosítási javaslatait tartalmazza, melynek következményeként a költségvetési főösszeg mind bevételi, mind kiadási oldalon 14.138 eFt-tal emelkedik majd ismét.
Az előirányzat módosításra tett javaslat elfogadását követően kérem Képviselőtársaimat, hogy az önkormányzat 2008. évi költségvetéséről szóló többször módosított 3/2008. (II.01.) sz. rendelet módosítására vonatkozó –előterjesztéshez csatolt- rendelet-tervezetet támogatni szíveskedjenek.
|
|
Bevételi |
Kiadási |
|
|
előirányzat változása |
|
Kormány hatáskörébe tartozó előirányzat módosítások
|
|||
(ezer forintban) |
|||
- Mozgáskorlátozottak közlekedési támogatásaként központi költségvetési szervtől működési célra átvett pénzeszközként 189 eFt-tal nőtt az önkormányzat bevételi költségvetési főösszege. |
|
|
|
|
Önkormányzatok igazgatási tevékenysége |
|
|
|
működési célú pénzeszköz átvétel |
+ 189 |
|
- A Magyar Államkincstár a 2008. évi zárszámadás elkészítésének támogatásaként információs listában is értesítette önkormányzatunkat a 2008. év során utalt normatív kötött felhasználású támogatások pontos összegéről. Az évközi tájékoztatók adatait megerősítve az információs listában szereplő, 2008. év során előirányzat módosítással nem érintett utalások rendeleten történő átvezetése indokolt. A költségvetés bevételi és kiadási főösszege mindösszesen 13.949 eFt-tal növekedett meg. Ebből egyszeri kereset-kiegészítés jogcímen az első félévben történő utalás összegét kiegészítve november hónapban 812 eFt-ot, vis maior káresemények támogatásaként (Ady u. és Szemere H. u.) 4.880 eFt-ot, közoktatás fejlesztésre (informatikai eszköz fejlesztés és óvodai játszótéri eszközök) 1.735 eFtot, pénzbeli támogatások finanszírozására 1.348 eFt-ot, jövedelempótló támogatások fedezetére pedig 5.174 eFt-ot kapott önkormányzatunk központi forrásból. Az önkormányzatok költségvetési támogatásaként előirányzott összegek 172.141 eFt-ról így 186.090 eFt-ra módosulnak. - |
|
|
|
|
feladatra nem tervezhető elszámolások |
|
|
|
támogatások |
+ 13.949 |
|
|
|
- Az összességében 14.138 eFt kiemelt kiadási előirányzatok közötti megosztását az alábbiak szerint javaslom jóváhagyásra: Az önkormányzati igazgatási tevékenység szakfeladaton lévő céltartalék összegének 484 eFt-tal történő kiegészítése biztosítja a Szemere Huba utcai vis maior előleg felhasználását. Az óvodai dologi előirányzatok között kell fedezetet biztosítani a közoktatási fejlesztési célok megvalósítására. A munkaadókat terhelő járulékok között a 853311 szakfeladaton az ápolási díjak után fizetendő járulékot 1.258 eFt-tal indokolt módosított előirányzatként is megjeleníteni. E szakfeladaton az ellátottak pénzbeli juttatása 6.824 eFt előirányzatot igényel. A rendszeres pénzbeli ellátásokra ellátottak pénzbeli juttatásaként 1.356 eFt-ot, míg a dologi kiadásaira (tüzelő vásárlás a rászorultak részére) 61 eFt-ot kell előirányozni. A központi támogatásból származó 2.420 eFt-ot - amelyhez kapcsolódó kifizetések eredeti előirányzat maradványából teljesülhettek - javaslom általános tartalékba helyezni. Az általános tartalékból az előterjesztés további részében rögzített feladatokra tekintettel a képviselő-testület saját hatáskörben dönthet a kiemelt előirányzatok módosításáról. Így a Kormány hatáskörébe tartozó előirányzat módosításokat az alábbiak szerint javaslom jóváhagyni: |
|
|
|
Önkormányzati igazgatási tevékenység |
|
|
|
céltartalék |
|
+ 484 |
|
általános tartalék |
|
+ 2.420 |
|
Óvodai nevelés |
|
|
|
dologi |
|
+ 1.735 |
|
Pénzbeli rendszeres szociális ellátások |
|
|
|
munkaadókat terhelő járulékok |
|
+ 1.258 |
|
ellátottak pénzbeli juttatásai |
|
+ 6.824 |
|
Eseti pénzbeli ellátások |
|
|
|
dologi kiadások |
|
+ 61 |
|
ellátottak pénzbeli juttatásai |
|
+ 1.356 |
A központi támogatások bevételi előirányzatba történő beépítését követően a kiemelt kiadási előirányzatok módosítása is indokolt. Szakfeladatok közötti átrendezést igényel, de a rendelet módosítását nem vonja maga után az év elején felmentési időt töltő, iskolából nyugdíjba vonuló pedagógusok részére kifizetett illetmény. A személyi juttatás előirányzaton az előterjesztéshez csatolt, korábban is alkalmazott 2/a tábla a 801214 szakfeladaton tartalmazza a 1175 eFt személyi juttatás előirányzatot, és a hozzá kapcsolódó 376 eFt járulékot. Az előirányzatok 751153 szakfeladaton nyilvántartott előirányzati összegeit növelik meg. Hasonló szakfeladatok közötti átrendezést tartalmaz bevételi oldalon a Református Egyháztól kapott 10 millió forintos felhalmozási célú támogatásértékű bevétel a feladatra nem tervezhető elszámolásokról az önkormányzati igazgatási tevékenység szakfeladatra történő átkönyveléssel.
|
|
Bevételi |
Kiadási |
|
|
előirányzat változása |
|
A Képviselő-testület hatáskörébe tartozó előirányzat módosítások
|
|||
(ezer forintban) |
|||
- Bevételi előirányzat növekedést okoz az óvodai étkeztetés szakfeladaton jelentkező 2.147 eFt-os többletbevétel, melyhez kapcsolódó előirányzat módosítása a költségvetési egyensúly biztosítása érdekében indokolt. |
|
|
|
|
|
Bevételi |
Kiadási |
|
|
előirányzat változása |
|
|
Óvodai étkeztetés |
|
|
|
intézményi működési bevétel |
+ 2.147 |
|
- A 751153 szakfeladaton a beruházási kiemelt előirányzatnál képviselőtestületi döntések alapján keletkezett kifizetés az eredeti előirányzatot meghaladó informatikai eszközbeszerzés, földterület vásárlás, közlekedési csomópont tervezés, Bercsényi utcai partfal tervezés, irodai bútor készítés, illetve tervezési alaptérkép megrendelése alapján. Továbbá a tervezett eredeti előirányzatok alulteljesítése miatt általános tartalékba, majd onnan további felhasználásra kerülhet az ingatlanvásárlások tervezett összegéből keletkezett maradvány, tervezett beszerzések elmaradása miatti előirányzat maradvány. Nagy összeggel csökkenti még a beruházási kiemelt előirányzatot az életjáradéki szerződés alapján tervezett kifizetés összege, mely államháztartáson kívüli felhalmozási célú pénzeszköz felhasználásnak minősül. A kiemelt előirányzat változásainak összegzéseként 1.339 eFt-tal történő csökkentése indokolt. - A felújítások előirányzata szintén az évközi változások miatt szorul módosításra. Nem valósult meg a Községháza felújítása, illetve nem minősül felújításnak az itt tervezett számítógép hálózat korszerűsítése, illetve a világításkorszerűsítéssel keletkezett fizetési kötelezettség. Az egyenleget pozitív irányba befolyásolja az Ady Endre utcai vis maior támogatás közel 1,9 milliós összege. Mindent összevetve a felújítási előirányzat 761 eFt-tal történő csökkentése indokolt |
|
|
|
|
Önkormányzati igazgatási tevékenység |
|
|
|
beruházás |
|
- 1.339 |
|
általános tartalék |
|
+1.339 |
|
felújítás |
|
-761 |
|
általános tartalék |
|
+ 761 |
|
államháztartáson kívüli felhalmozási célú pénzeszköz átadás |
|
+ 2.578 |
|
általános tartalék |
|
- 2.578 |
- 90 eFt-os előirányzat vonható el az általános tartalékba a 751845 szakfeladaton az utánfutó és a bozótvágó tervezett előirányzatnál alacsonyabb áron történő beszerzése miatt |
|
|
|
|
Községgazdálkodás |
|
|
|
beruházás |
|
- 90 |
|
általános tartalék |
|
+90 |
- Elmaradt az óvoda elektronikus rendszerének terv szerinti felújítása. A fel nem használt előirányzat így az általános tartalékot növeli. |
|
|
|
|
Óvodai nevelés |
|
|
|
felújítás |
|
- 220 |
|
általános tartalék |
|
+220 |
- Az Egészségház beruházásához kapcsolódó elszámolás áthúzóik a 2009. évre. A támogatást utófinanszírozással fogja az önkormányzat megkapni, így a számlák teljesítése előirányzatot igényel, mely beruházásként 4.640 eFt-ot, felújításként 4.393 e Ft-ot jelent. |
|
|
|
|
Védőnői szolgálat |
|
|
|
beruházás |
|
+ 4.640 |
|
felújítás |
|
+ 4.393 |
|
általános tartalék |
|
- 9.033 |
- Elmaradt a mélyfekvésű lakások szennyvízelvezetésének megoldása az elmúlt év során. A fel nem használt előirányzat így az általános tartalékot növeli. |
|
|
|
|
Szennyvízelvezetés |
|
|
|
felújítás |
|
- 810 |
|
általános tartalék |
|
+810 |
- A 902113 szakfeladaton a beruházási előirányzatot csökkenteni kell, mert a ceglédi hulladékkezelő rendszerhez kapcsolódó fizetési kötelezettség beruházás helyett államháztartáson kívüli felhalmozási célú pénzeszköz átadásnak minősül, a Tópartra vásárolt hulladéktárolók vásárlási árát pedig dologi kiadásként kell nyilvántartani. |
|
|
|
|
Szennyvízelvezetés |
|
|
|
beruházás |
|
- 2.303 |
|
államháztartáson kívüli felhalmozási célú pénzeszköz átadás |
|
+1.803 |
|
dologi kiadás |
|
+ 500 |
Az előzőekben ismertetett előirányzat módosításokra teszek javaslatot, melynek megfelelően az önkormányzat bevételi és kiadási főösszegei 16.285 e Ft-tal növekednek, s 332.137 eFt összegben kerülnének elfogadásra. A javaslatnak megfelelően számított általános tartalék összege 5.227 e Ft-ról 1.403 e Ft-ra, míg a céltartalék összege 2.516 e Ft-ról 3.000 e Ft-ra módosul.
A költségvetési előirányzatok összegszerű módosítását tartalmazza a rendelet-tervezet, melyet a határozati javaslat jóváhagyását követően elfogadásra ajánlok a Tisztelt Képviselő-testület számára.
Gomba, 2009. február 20.
Tisztelettel:
Lehota Vilmos
polgármester
rendelet-tervezet rendelet tervezett mellékletei
Határozati javaslat
…./2009. (II.26.) sz. határozat
Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete megtárgyalta a 2008. évi költségvetési előirányzatainak módosítására vonatkozó javaslatot, és az alábbi határozatot hozta.
|
|
Bevételi |
Kiadási |
|
|
előirányzat változása |
|
(ezer forintban) |
|||
|
Óvodai étkeztetés |
|
|
|
intézményi működési bevétel |
+ 2.147 |
|
|
Önkormányzatok igazgatási tevékenysége |
|
|
|
működési célú pénzeszköz átvétel |
+ 189 |
|
|
beruházás |
|
- 1.339 |
|
felújítás |
|
-761 |
|
államháztartáson kívüli felhalmozási célú pénzeszköz átadás |
|
+ 2.578 |
|
céltartalék |
|
+ 484 |
|
általános tartalék |
|
- 3.824 |
|
Községgazdálkodás |
|
|
|
beruházás |
|
- 90 |
|
feladatra nem tervezhető elszámolások |
|
|
|
támogatások |
+ 13.949 |
|
|
Óvodai nevelés |
|
|
|
dologi |
|
+ 1.735 |
|
felújítás |
|
- 220 |
|
Védőnői szolgálat |
|
|
|
beruházás |
|
+ 4.640 |
|
felújítás |
|
+ 4.393 |
|
Szennyvízelvezetés |
|
|
|
beruházás |
|
- 2.303 |
|
felújítás |
|
- 810 |
|
államháztartáson kívüli felhalmozási célú pénzeszköz átadás |
|
+1.803 |
|
dologi kiadás |
|
+ 500 |
|
Pénzbeli rendszeres szociális ellátások |
|
|
|
munkaadókat terhelő járulékok |
|
+ 1.258 |
|
ellátottak pénzbeli juttatásai |
|
+ 6.824 |
|
Eseti pénzbeli ellátások |
|
|
|
dologi kiadások |
|
+ 61 |
|
ellátottak pénzbeli juttatásai |
|
+ 1.356 |
Határidő: azonnali
Felelős: Lehota Vilmos polgármester