Vissza

 

4. napirend

E L Ő T E R J E S Z T É S

a Képviselő-testület 2009. március 26-i ülésére

Tárgy:            Javaslat az Önkormányzat költségvetési szervei alapító okiratainak felülvizsgálatára

Előterjesztő:  Lehota Vilmos polgármester

Előkészítő:     Kósa Erzsébet Anikó jegyző

Véleményező: Valamennyi Bizottság

Iktatószám:    386/2009.

 

 

Tisztelt Képviselő-testület !

 

2009. január 1-jei hatállyal megjelent a költségvetési szervek jogállásáról és gazdálkodásáról szóló 2008. évi CV. törvény, valamint módosult az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (továbbiakban: Áht.) és az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII.30.) Korm. rendelet (továbbiakban: Ámr.), melyek jelentős változást hoznak a költségvetési szervek alapítása, átalakítása, megszüntetése, továbbá a törzskönyvi nyilvántartás vezetése terén. A főbb változások az alábbiak szerint foglalhatók össze:

-       Újraszabályozták a törzskönyvi nyilvántartás adattartalmát és a vezetésével kapcsolatos eljárást.

-       Megváltozik a költségvetési szervek jogállásának és a gazdálkodás újraszabályozásának következtében a költségvetési szervek besorolása.

-       Újradefiniálták az alapító-, átalakító- és megszüntető okiratok tartalmi követelményeit.

-       Az alapító szerveknek - azaz esetünkben a képviselő-testületnek - 2009. május 15-ig felül kell vizsgálni az irányítása alá tartozó, már bejegyzett költségvetési szerveknek  - vagyis a Polgármesteri Hivatalnak és a Gólyafészek Óvodának - a közfeladat ellátás módját szervezeti szempontból.

-       2009. június 1-ig kell az új besorolásnak és az új tartalmi követelményeknek megfelelő alapító okiratot a Magyar Államkincstárhoz benyújtani.

-       Bővült a bejegyezhető szervek és a nyilvántartandó adatok köre, továbbá új szabályozás érvényes a szerv vezetésével kapcsolatos eljárásra.

-       Módosultak a törzskönyvi eljárásban az ügyintézési határidők. A Kincstár 300 ezer forintig terjedő mulasztási bírsággal sújthatja a bejelentésre kötelezett szerv vezetőjét, ha bejelentési- vagy adatszolgáltatási kötelezettségét késedelmesen, hibásan, valótlan adattartalommal vagy ugyanabban az eljárásban több alkalommal hiányosan teljesíti.

-       A változások hatályosulására a bejegyzési elv érvényesül, vagyis a változás a bejegyzés napjával válik hatályossá, visszamenőleges hatály kizárt.

-       Új szabályok érvényesek a költségvetési szerv vezetésére is.

-       2010-től új szakfeladat rendet kell majd alkalmaznunk, melyhez kapcsolódóan az alapító okiratok ismételt felülvizsgálatára kell sor keríteni legkésőbb a szeptemberi ülésünkön.

 

A költségvetési szervek jogállásáról és gazdálkodásáról szóló 2008. évi CV. törvény által előírt kötelezettségek teljesítését önkormányzatunk tekintetében két lépcsőben javaslom teljesíteni. A törvény záró rendelkezései között két irányadó - a helyi önkormányzat képviselő-testülete részére is kötelező feladatot meghatározó - időpont szerepel:

 

-       2009. május 15-ig a helyi önkormányzat az irányítása alá tartozó költségvetési szerv tekintetében szervezeti szempontból köteles felülvizsgálni a közfeladat ellátásának módját. Első lépcsőben tehát a költségvetési szervek törvény szerinti besorolásának szükségességéről, a közfeladat ellátásának módjáról kell döntést hozni.

 

E döntésre teszek javaslatot jelen előterjesztés keretei között.

-       2009. június 1-ig - kell a költségvetési szervek esetében érvényesíteni a törvényi előírásokat az alapító okiratok módosításával, amennyiben a felülvizsgálat eredményeként a további működés 2009. július 1-je után is indokolt.

 

Költségvetési szerv lehet a központi és egyéb szervek mellett a helyi önkormányzati költségvetési szerv, melyet helyi önkormányzat alapíthat. Az alapító szervnek alapító okiratot kell kiadni, a létrehozásról határozatban kell rendelkezni. A helyi önkormányzatra nem vonatkozik a létrehozáshoz kapcsolódó elektronikus közzétételi kötelezettség. A költségvetési szerv tevékenységének jellege alapján közhatalmi-, vagy közszolgáltató költségvetési szerv lehet, a feladatellátás során gyakorolt funkció szerint pedig - a szakmai feladatellátás önállósága mellett - önállóan működő és gazdálkodó-, vagy önállóan működő költségvetési szerv.

A közhatalmi költségvetési szerv a jogszabály által közhatalmi jogosítvánnyal felruházott szerv. Jellemzően a jogalkotói, jogszabály-előkészítési, igazságszolgáltatási, védelmi, rendvédelmi, közigazgatási jogalkalmazói, hatósági és törvényességi ellenőrzési feladatot ellátó szervek tartoznak ide. A közszolgáltató költségvetési szerv a köz számára nyújt szolgáltatást, amely többek között jellemzően lehet közoktatási, szociális, gyermek- és ifjúságvédelmi feladat ellátása.

 

A Polgármesteri Hivatal kizárólag közhatalmi költségvetési szervként sorolható be az Áht. 66. §-a alapján, így az alapító okiratának módosítása ennek megfelelően indokolt. A közoktatási feladatokat ellátó Gólyafészek Óvodát pedig közszolgáltató költségvetési szervként, ezen belül közintézményként kell besorolni. A költségvetési szervek jogállásáról és gazdálkodásáról szóló 2008. évi CV. törvény 17. §-a rendelkezik úgy, hogy az önkormányzat rendelete közhatalmi költségvetési szervet a szakmai alapfeladataként meghatározott közhatalmi tevékenységen túl, kiegészítő jelleggel, közszolgáltatás végzésére is feljogosíthat. E rendelkezés ad lehetőséget arra, hogy az eddig szakfeladati gazdálkodás keretében biztosított közművelődési tevékenység, a szociális és gyermekétkeztetési feladatokat ellátó főzőkonyha működése, illetve a községgazdálkodás továbbra is a Polgármesteri Hivatal  alapító okiratában kerüljön feltüntetésre. A hivatali alapító okiratban történő feltüntetés előfeltétele azonban, hogy rendeletben kerüljön meghatározásra a közszolgáltatás végzésének lehetősége. E feltételt az önkormányzat és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2007. (XI.27.) sz. rendelet módosításával érhetjük el.

 

Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv ( esetünkben a hivatal) saját költségvetéssel rendelkezik, önálló gazdálkodási jogköre és felelőssége van. Alaptevékenységét önállóan látja el azzal, hogy ezen belül kormányrendeletben foglaltak szerint gondoskodik fizikai (technikai) segítő feladatai ellátásáról, illetve rendelkezhet pénzügyi és számviteli szervezeti egységgel. Az önállóan működő költségvetési szerv (Gombán az óvoda) elsősorban szakmai célú költségvetési keretekkel rendelkezik, amelyek felett kötelezettségvállalási, teljesítésigazolási joggal és felelősséggel bír. A szakmai alapfeladata ellátásához szükséges szakmai szervezeti egységgel rendelkezik; ezenkívül egyes adminisztratív, szellemi támogató feladatokat is - e célt szolgáló külön szervezeti egység nélkül - elláthat.

 

Az irányítói szerv feladat még annak meghatározása, hogy a költségvetési szerv illetve annak szervezeti egysége az előirányzatok feletti rendelkezési jogosultság szempontjából hogyan sorolható be. Az Ámr. 15 §-a alapján Gomba Község Önkormányzatának költségvetési szervei a rendelkezési jogosultság szempontjából teljes jogkörrel, vagy részjogkörrel rendelkező költségvetési szervek lehetnek. Teljes jogkörrel rendelkezik az az önállóan gazdálkodó költségvetési szerv, amely a saját előirányzatai, valamint a hozzá rendelt, részjogkörrel rendelkező, részben önállóan gazdálkodó költségvetési szerv - irányító szerv által - meghatározott előirányzatai felett rendelkezni jogosult, illetve az a részben önállóan gazdálkodó költségvetési szerv, amely valamennyi előirányzata felett rendelkezési jogosultsággal bír.

Részjogkörrel pedig az a költségvetési szerv rendelkezik, amelynek egyes - irányító szerv által megállapított - működési kiadásai és bevételei előirányzatát más önállóan gazdálkodó költségvetési szerv költségvetése tartalmazza, vagy előirányzatai felett más önállóan gazdálkodó költségvetési szerv rendelkezik. Ez a besorolás a költségvetési szerv jogi személyiségét és szakmai önállóságát nem érinti.

 

 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megvitatni, javaslataival kiegészíteni, s az esetleges módosító javaslatokkal kiegészített határozati javaslatot elfogadni szíveskedjen.

Gomba, 2009. március 22.

 

                                                                          Tisztelettel

 

                                                                                                             Lehota Vilmos sk.

                                                                                                                 polgármester

 

 

Határozati javaslat

…./2009. (III.26.) sz. határozat

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testület megtárgyalta az önkormányzat költségvetési szervei alapító okiratainak felülvizsgálatára vonatkozó javaslatot és az alábbi döntést hozta.

 

1.      A Képviselő-testület a vonatkozó jogszabályok alapján a Gomba Község Polgármesteri Hivatalának önállóan működő és gazdálkodó, teljes jogkörrel rendelkező közhatalmi költségvetési szervként történő besorolásáról dönt, mellyel egyidejűleg felkéri a polgármestert, hogy a Polgármesteri Hivatal 104/2007. (X.25.) számú határozattal jóváhagyott, és a 6/2008. (I.31.) számú és a 93/2008. (VI.26.) számú határozatokkal módosított alapító okiratának következő módosítását legkésőbb a 2009. májusi képviselő-testületi ülésre történő előkészítéséről gondoskodjon.

 

2.      A Képviselő-testület a vonatkozó jogszabályok alapján a Gólyafészek Óvoda önállóan működő, teljes jogkörrel rendelkező közszolgáltató költségvetési szervként történő besorolásáról dönt, mellyel egyidejűleg felkéri a polgármestert, hogy a Gólyafészek Óvoda 125/2005. (X.27.) számú határozattal jóváhagyott, és a 7/2008. (I.31.) számú határozattal módosított alapító okiratának következő módosítását legkésőbb a 2009. májusi képviselő-testületi ülésre történő előkészítéséről gondoskodjon.

 

3.      A Képviselő-testület a költségvetési szervek jogállásáról és gazdálkodásáról szóló 2008. évi CV. törvény 17. §-ában kapott rendeletalkotási felhatalmazással élve a Polgármesteri Hivatalt a szakmai alapfeladataként meghatározásra kerülő közhatalmi tevékenységen túl, kiegészítő jelleggel, közszolgáltatás végzésére is fel kívánja jogosítani, ezért felkéri a polgármestert, hogy az önkormányzat és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 17/2007. (XI.27.) sz. rendeletének vonatkozó módosítását a 2009. áprilisi képviselő-testületi ülésre készítse elő.

 

Határidő:        2009. május 21.

                        a 3./ pont tekintetében április 16.

Felelős:           Lehota Vilmos polgármester