6. napirend
Előterjesztés
a képviselő-testület 2009. november 19-én megtartandó ülésére
Tárgy: Tájékoztató a főzőkonyha működéséről
Előterjesztő: Lehota Vilmos polgármester
Előkészítő: Kósa Erzsébet Anikó jegyző
Ügyiratszám: 1503/2009.
Véleményező: Pénzügyi Bizottság
Tisztelt Képviselő-testület!
A 2009. évi munkaterv elfogadása során a november havi ülés napirendjeként került beiktatásra a főzőkonyha működéséről szóló tájékoztató. A főzőkonyha működését, gazdálkodását, élelmezési tevékenységét az elmúlt év nyarán belső ellenőrzés keretében tekinthették át Képviselőtársaim. 2008. szeptember 11-én napirend keretében tárgyaltuk meg a belsőellenőri jelentésben foglaltakat, s a megfogalmazott javaslatok alapján elfogadott intézkedési terv adta feladatul a jegyzőnek, hogy kerüljön sor a főzőkonyha egy teljes működési évének lezárása után a gazdaságossági vizsgálatra. Határidőként az intézkedési terv 2008. november 15. napját határozta meg.
Főzőkonyhánk működését a 2007/2008-as tanév elején kezdte meg. A 250 adag elkészítésére vonatkozó működési engedélyt 2007. november 14-én adta ki az engedélyező hatóság. Napjaink működése azonban már erősen feszegeti a számára szabott kereteket. A képviselő-testület az ismert indokok alapján tervezi a rendezvényház, azon belül pedig egy nagyobb kapacitású, a kor élelmiszerhigiéniai és technológiai követelményeit kielégítő, a település lakosainak melegétkeztetési igényét maximálisan kiszolgálni tudó konyha kialakítását.
A főzőkonyha biztosítja az óvodások tízóraija, ebédje és uzsonnája mellett az iskolás korúak gyermekétkeztetését is Gombán. A gyermekélelmezési feladatok ellátásával párhuzamosan folyik a másik célcsoport a szociális étkezők ellátása, azaz a 2009. január 1-től felmerülő szociális étkezési igények kielégítése. Ez év elejétől rendelkezik ugyanis önkormányzatunk a szociális étkeztetésre is működési engedéllyel, melynek kiszolgálója szintén a főzőkonyha. A gyermekek és zömében idős korú szociális étkezők egyszeri meleg étellel történő ellátása mellett a főzőkonyhán nyílik lehetőség az önkormányzati alkalmazottak részére a melegétkezés igénybevételére. Ezen túl a község lakosai igény szerint fizethetnek elő ebédre, s azt ételhordóban elszállítva biztosíthatják a meleg ebédet szükség esetén saját maguk, vagy családtagjaik számára.
A Képviselő-testület az étkezési térítési díjakat, illetve a főzés során felhasználható nyersanyagnormát rendeletben állapította meg az elmúlt év decemberében. A norma és a térítési díjak emelésére több tényező együttes hatására 2009. július 1-től került sor.
A jelenleg hatályos rendelet szerint az óvodás gyermek részére biztosított 3x-i étkezés nyersanyagnormája 258 forint. Ebből a tízórai és az uzsonna 48, az ebéd pedig 161 forint. Az iskolás korosztály nyersanyagnormája 293 forint. Ebből a tízórai és az uzsonna 60, az ebéd pedig 173 forint. Ezzel szemben a felnőtt ebéd nyersanyagnormája 298 forint.
A vizsgált időszakban, vagyis 2008. november 1-től 2009. október 31-ig összességében 49.481 adag ebédet, 28354 adag tízórait és 30255 adag uszonnát készített el az 5 fős konyhai közalkalmazotti közösség.
Az elmúlt év két hónapjában 4087 adag tízórait és 3768 adag ebédet, illetve uzsonnát fogyasztottak el a gombai óvodások. Az iskolások tízórai adagszáma 2008. novemberében és decemberében 1439 volt, míg az ebéd 3872 adaggal, az uzsonna pedig 1953 adaggal készülhetett el. Az alkalmazotti étkezés a két hónapban összesen 619 adag, míg az ún. vendégétkezés 773 adag elkészítését igényelte.
Ez évben az eltelt 10 hónap az alábbi adatokkal jellemezhető:
óvodai tízórai: 17982 adag
ebéd: 16957 „
uszonna: 16959 „
iskolai tízórai: 4846 adag
ebéd: 15455 „
uszonna: 7575 „
alkalmazotti/vendég étkezés: 4893 „
szociális étkezés 3144 „
A térítési díj számított összege 2008 vizsgált 2 hónapjában 2,5 millió forint, 2009 első tíz hónapjában pedig 11,7 millió forint volt. Ez összesen 14,2 millió forintot jelenthetett volna. Természetesen a bevételi adatokat módosította a kedvezményes gyermekétkeztetés miatt változó, azaz csökkent összeggel befizetett térítési díj, mely azonban a központi finanszírozásból, vagyis a normatívákon keresztül jelent bevételi forrást a főzőkonyhát fenntartó önkormányzatnak.
A tájékoztató készítésének időpontjában a 2009. évi könyvelt kiadások és bevételek elemzésekor megállapítható, hogy a bevételek a módosított előirányzathoz képest is jó mutatóval rendelkeznek, hiszen a 8,8 millió forintos tervadathoz képest 91,55 %-os arányban már 8 millió forint befolyt a különböző jogcímeken befizetett térítési díjakból. A főzőkonyha tekintetében normatív támogatást az önkormányzat a korábban említett gyermekétkeztetés, illetve a szociális étkeztetés alapján kap központi forrásból. Mindkét jogcímen kapott támogatás feladatmutatóhoz kötött. Részletesebb elemzéssel kimutatható lenne a vizsgált időszak teljesítménymutatója után számítható normatíva, de nem célja tájékoztatómnak az alapos költségelemzés.
A kiadások elemzése - szintén a 2009. évi könyvelési adatokra támaszkodva - nem mutat a bevételekkel párhuzamban túlteljesítést. A kiadási előirányzatok 78,8 %-os teljesítési aránya sem ad aggodalomra okot. A rendszeres és nem rendszeres személyi juttatások 71 %-os teljesülése az 5,3 millió forintos tervhez képest 3,8 millió forint, a járulékokra tervezett 1,7 millióból 1,3 millió került felhasználásra. Itt azonban meg kell jegyezni, hogy a bérkönyvelésből még hiányzik az október havi illetmények és azok járulékainak rögzítése. A főzőkonyha legjellemzőbb kiadása az intézményüzemeltetési és fenntartási kiadás. A módosított előirányzat 11,6 millió forintos összegéből 9,9 millió került kifizetésre.
Ezen belül jelentős tétel a 10,7 milliós tervadatot megjelenítő élelmiszer beszerzés, melynek teljesítési adata 9,4 millió forinttal 88 %-os felhasználást mutat. A beszerzésekhez kapcsolódik jelentős mértékben az ÁFA előirányzat, illetve annak teljesítési adata. A mutatószám itt a 84 %-ot közelíti. A kiadások elemzése során egyetlen jellemző adatra kell még kitérni, mely a szakmai tevékenységgel összefüggő kiadásoknál került számbavételre. Az 1,8 milliós tervadattal szemben a jelenlegi könyvelési adatok szerint 1,1 millió forintot költöttünk TOYOTA 516 ezer forintos lízing költsége mellett a víz-, gáz-, és energia szolgáltatás díjainak kiegyenlítésére, karbantartásra és kisjavításra.
Tekintve, hogy a főzőkonyha önkormányzati kötelező feladatellátást szolgál, üzemelése akár még ráfizetés esetén sem lenne megszüntethető úgy, hogy a feladatellátásról az önkormányzat más formában ne gondoskodna. Tapasztalatok alapján a jelenlegi működési forma elfogadhatóbb, és az igénybevételi adatok alapján elfogadottabb az ellátottak részéről is, mint a korábbi vásárolt szolgáltatás igénybevétele. Az egyre bővülő igények minőségi mutatóként is értékelhetők, és alátámasztják a nagyobb kapacitást biztosító konyha építésének szükségszerűségét.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztésben foglaltakat megtárgyalni, azt véleményével, javaslatával kiegészíteni, s a határozati javaslatot elfogadni szíveskedjen.
Gomba, 2009. november 13.
Tisztelettel:
Lehota Vilmos
polgármester
Határozati javaslat
…./2009. (XI.19.) sz. határozat
Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete megtárgyalta a főzőkonyha működésére vonatkozó tájékoztatót és az alábbi határozatot hozza:
1. Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete elfogadja a főzőkonyha működésére vonatkozó tájékoztatót.
2. A Képviselő-testület felkéri a polgármestert, hogy a főzőkonyhán dolgozó közalkalmazottak felé tolmácsolja az eredményes munka elismerését, és a Képviselő-testület köszönetét.
Határidő: 2009. november 30.
Felelős: Lehota Vilmos polgármester