VISSZA az alaprendeletekhez            VISSZA a főoldalra   

 

Gomba Község Önkormányzatának

3/2009. (II.6.) sz. rendelete

az önkormányzat 2009. évi költségvetéséről[1]

 

/Egységes szerkezetben   a 15/2009. (VI.26.) sz. és az 5/2009. (XII.11.) sz.  rendeletekkel/

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló -többször módosított- 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) 16.§./1/ bekezdésében kapott felhatalmazás, az államháztartásról szóló -többször módosított- 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 65.§./1/ bekezdése, valamint a Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetéséről szóló 2008. évi CII. törvénynek a helyi önkormányzatokra vonatkozó előírásai alapján -figyelembe véve az államháztartás működési rendjéről szóló többször módosított 217/1998.(XII.30.) Korm. rendeletben meghatározottakat- a 2009. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja:

 

   I.      Fejezet

 

BEVEZETŐ RENDELKEZÉSEK

 

A rendelet hatálya

 

1. §    A rendelet hatálya kiterjed Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testületére, bizottságaira, a polgármesteri hivatalra, valamint a helyi önkormányzat költségvetési szerveire.

 

Címrend

 

2. §    (1)   Gomba Község Önkormányzatának (továbbiakban: Önkormányzat) teljes jogkörrel rendelkező, önállóan gazdálkodó költségvetési szerve a polgármesteri hivatal (továbbiakban: Hivatal).

          (2)   Az Önkormányzat részjogkörrel rendelkező, részben önálló költségvetési szerve a Gólyafészek Óvoda.

 

3. §    (1) A 2. §-ban felsorolt  (önállóan és részben önállóan gazdálkodó) költségvetési szervek külön-külön címet alkotnak.

          (2) A Képviselő-testület az Önkormányzat címrendjét az 1. sz. melléklet szerint határozza meg.

 

 II.      Fejezet

 

AZ ÖNKORMÁNYZAT KÖLTSÉGVETÉSÉNEK BEVÉTELI ÉS KIADÁSI FŐÖSSZEGEI

 

 

A költségvetési bevételek

 

4. §    (1)[2] A képviselő-testület az Önkormányzat 2009. évi költségvetésének bevételi főösszegét 503.558 e Ft-ban állapítja meg.

       (2)   Az (1) bekezdésben megállapított bevételi főösszeg forrásonkénti részletezését az önkormányzat önállóan és részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervei tekintetében a 2. sz. melléklet tartalmazza.

 

 

A költségvetési kiadások

 

5. §[3]  A képviselő-testület az Önkormányzat 2009. évi költségvetésének kiadási főösszegét 503.558 e Ft-ban állapítja meg.

 

6. §.[4] (1) A képviselő-testület az Önkormányzat 2009. évi működési és fenntartási kiadási előirányzatát 230.697 e Ft-ban az alábbi pontok szerinti bontásban határozza meg.

a)      személyi jellegű kiadások:............................................................. 99.024 e Ft

b)      munkaadókat terhelő járulékok: ................................................... 28.938 e Ft

c)      dologi jellegű kiadások:................................................................  68.494 e Ft

d)     egyéb működési célú kiadások (speciális célú támogatások):.......    34.241 e Ft

          (2)   A képviselő-testület az Önkormányzat 2009. évi támogatási értékű kiadási előirányzatát 2.387 e Ft-ban az alábbi pontok szerinti bontásban határozza meg.

a)      működési célú támogatásértékű  kiadások:.................................... 2.387 e Ft

          (3)   A képviselő-testület az önkormányzat önállóan és részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervei kiadásainak működési és fenntartási előirányzatait -a kiemelt előirányzatonkénti bontást is tartalmazva- a 3. sz. mellékletben részletezi.

 

7. §    (1)[5] A képviselő-testület az Önkormányzat felújítási és felhalmozási kiadásait  77.466 e Ft-tal az alábbi pontok szerinti bontásban határozza meg:

a)      a beruházások előirányzata:........................................................... 43.803 e Ft

b)      a felújítások előirányzata:.............................................................. 17.021 e Ft

c)      az egyéb felhalmozási célú kiadások, támogatások előirányzata: 16.642 e Ft

(2)   Az Önkormányzat költségvetési szerveinek felújítási előirányzatát célonkénti és felhalmozási kiadásait feladatonként részletezve az 4. sz. melléklet tartalmazza.

 

 

8. §    (1)   A Hivatal költségvetését feladatonként, és azon belül külön tételben az általános és céltartalék előirányzatait a 5. sz. melléklet részletezi.

          (2)   [6]      Az önkormányzat összesített tartaléka 7.299 e Ft, melyből

a)      általános tartalék:............................................................................ 6.299 e Ft

b)      céltartalék:....................................................................................... 1.000 e Ft

9. §    (1)   Az önkormányzat több éves kihatással járó feladatainak előirányzatait a 6. sz. melléklet mutatja be.

(2)   Az önkormányzat költségvetési évet követő 2 év várható előirányzatait (gördülő tervezést) a 7. sz. melléklet mutatja be.

 

 

A bevételi és kiadási előirányzatok egyensúlya

 

10. §  A Képviselő-testület a működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatok mérlegszerű bemutatását –a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve–  a 8. sz. melléklet szerint hagyja jóvá.

 

 

A költségvetési létszámkeret

 

11. §  (1)[7] A Képviselő-testület az önkormányzat engedélyezett létszámát 48 fővel  határozza meg.

       (2)   Az önkormányzat költségvetési szerveinek és a Hivatal szakfeladatainak létszámkeretét a 9. sz. melléklet tartalmazza.

 

 

 

 III.      Fejezet

 

A KÖLTSÉGVETÉS VÉGREHAJTÁSÁRA VONATKOZÓ RENDELKEZÉSEK

 

A települési önkormányzat költségvetési hiánya, a hiány finanszírozásának módja 

 

 

12. §  (1)   Az önkormányzat költségvetése működési célú forrás hiányt nem tartalmaz.

          (2)   Az önkormányzat költségvetése forráshiányt nem tartalmaz.

      

 

Kötelezettségvállalás rendje

 

13. §  A kiadások teljesítéséhez kapcsolódó megrendelések, kötelezettségvállalások esetében 1 M Ft összeget meghaladó beszerzésnél, szolgáltatás vásárlásánál legalább három gazdálkodó szervezettől kell írásos árajánlatot kérni, lehetőleg nyílt eljárás formájában.

 

 

 

Az előirányzat módosítása 

 

14. §  (1)   Az Önkormányzat valamint költségvetési szervei bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatóak. Az előirányzat módosítás nem érintheti az Országgyűlés kizárólagos – költségvetési törvényben- felsorolt, illetve a Kormány előirányzat módosítási hatáskörébe tartozó előirányzatokat.

       (2)   Az önálló címet alkotó költségvetési szervek közötti átcsoportosítás joga a Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik.

       (3)   A Képviselő-testület a rendszeres és eseti pénzbeli ellátások szakfeladatokon belül és az egyes segély fajták tekintetében az előirányzat módosítás jogát átruházza a Szociális Bizottságra. Szükség szerint -a teljesítési adatok alapján- megvizsgálja az előirányzat módosítások lehetőségét.

 

 

15. §  (1)   A költségvetési rendelet módosítására a polgármester szükség szerint, de legalább negyedévente javaslatot tesz.

       (2)   Az átruházott hatáskörben hozott döntések a Képviselő-testület által előzetesen jóváhagyottnál nagyobb (többlet) kiadással nem járhatnak.

       (3)   A kiemelt és a Képviselő-testület által meghatározott előirányzatot csak jogszabály, illetőleg a Képviselő-testület módosíthatja.

       (4) A Képviselő-testület az 6. §. (2) bekezdésében foglalt előirányzatok módosítási jogát megtartja.

 

16. §  (1)   Amennyiben a költségvetési év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet vagy elkülönített állami pénzalap a települési önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a Képviselő-testületet negyedévente tájékoztatni köteles.

          (2)   A települési önkormányzat költségvetési szervei a jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül a részelőirányzatoktól -Az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998.(XII.27.) Korm. rendeletben foglaltak figyelembevételével- előirányzat módosítás nélkül is eltérhetnek. Az előirányzat módosítás, átcsoportosítás nem irányulhat az előirányzat módosítási kötelezettség nélkül teljesülő előirányzatok jóváhagyott céltól eltérő csökkentésére.

(3)   Az önkormányzat polgármestere az előirányzat módosítására benyújtott  javaslatban, valamint a pótelőirányzatot igénylő előterjesztésben tájékoztatja a Képviselő-testületet a kiadási többlet egyszeri  ( csak az adott költségvetési évben érvényesül) vagy tartós ( a költségvetési előirányzatokba véglegesen beépülő) jellegéről. A tartós jellegű előirányzat növekményből eredő, további költségvetési éveket érintő hatásokat be kell mutatni a döntés előkészítés során. A fenti elemzés nélkül a Képviselő-testület nem tárgyalhat és nem hozhat döntést e tárgykörben. 

 

 

A települési önkormányzat költségvetési szervei

 

17. §  (1)   Az önkormányzat által létesített, vagy fenntartott költségvetési szerv kiadási előirányzatát nem lépheti túl kivéve, ha az államháztartás más alrendszereitől, alapítványból és saját tevékenységéből származó nem tervezett bevételt ér el.

          (2)   A költségvetési szerv a jóváhagyott bevételi előirányzaton felüli többletbevételét és a külön jogszabályban szabályozott felülvizsgálatot követően jóváhagyott, előző évi előirányzati maradványát kizárólag a Képviselő-testület döntése után használhatja fel.

          (3)   A költségvetési szerv vezetője felelős az intézmény gazdálkodásának szabályszerűségéért, az intézmény számára előírt bevételi terv teljesítéséért, a gazdálkodásról készült információk valódiságáért, valamint az előirányzat módosítások e rendeletben meghatározott időpontban történő képviselő-testület elé terjesztéséért.

 

 

A tartalék felhasználására vonatkozó szabályok

 

18. §  (1)   A Képviselő-testület –a soron következő testületi ülésen történő utólagos tájékoztatás kötelezettségével- felhatalmazza a polgármestert, hogy az általános tartalék terhére alkalmanként 300 e Ft összegig rendelkezzen.

          (2)   Az általános tartalék az év közben váratlanul jelentkező, költségvetésbe be nem épített kiadások fedezetéül szolgál.

          (3)   A céltartalékok felhasználása tekintetében a szakbizottságok javaslatát követően a képviselő-testület dönt.

 

A pénzmaradvány megállapítása, elszámolása és felhasználása

 

19. §  (1)   A pénzmaradvány megállapítására, elszámolására és felhasználására vonatkozóan a 217/1998. (XII. 30.) Kormányrendelet 65. §, 66.§. és 67 §.-ában, valamint a 249/2000. (XII.24.) Kormányrendelet 38. §. és 39.§.-ban foglaltak szerint kell eljárni.

          (2)   A költségvetési szerv pénzmaradványát az éves beszámoló készítésekor állapítja meg. A képviselő-testületi előterjesztésben a pénzmaradvány keletkezésének okát a szakmai és gazdálkodási tevékenység végrehajtásának elemzésével be kell mutatni.

          (3)   A pénzmaradvány-csökkentő tételeket a költségvetési szerv önrevízióval állapítja meg.

 

          (4)   Az Önkormányzat költségvetési szerveinél a célfeladatok előirányzat-maradványa, valamint az ellátotti létszám csökkenése esetén a normatív támogatás arányos része elvonásra kerül.

          (5)   A kötelezettséggel terhelt pénzmaradvány megállapítására vonatkozóan a 217/1998. (XII.30.) Kormányrendelet 66.§. (10) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni és a zárszámadási rendelet mellékletében kell bemutatni.

          (6)   A zárszámadási rendelet pénzmaradvány megállapításáról szóló mellékletében foglaltak szerint kimutatott, kötelezettséggel nem terhelt, szabad pénzmaradvány felhasználásáról a 217/1998 (XII.30.) 67.§. (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a képviselő-testület dönt.

          (7)   A költségvetési szerv a pénzmaradványt a jóváhagyást követően használhatja fel.

 

Költségvetési többlet

 

20. §  (1)   A Hivatal az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött költségvetési többletet (felhalmozási vagy működési jellegű) – átmenetileg, vagy tartósan rendelkezésre álló szabad pénzeszközt  pénzlekötés útján hasznosítja.

          (2)   Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását a Képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésről a soron következő előirányzat-módosítással egyidejűleg tájékoztatást ad a Képviselő-testület számára.

 

          (3)   Értékpapír vásárlásról a Képviselő-testület esetenként dönt. Törekedni kell arra, hogy a megvásárolt értékpapírok állami garanciával rendelkezzenek.

 

 

 

 

IV.      Fejezet

 

 

A PÉNZELLÁTÁS

 

21. §  (1)   Az önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a Polgármesteri Hivatal.

          (2)    A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az előirányzat-felhasználási ütemtervtől esetenként eltérjen. Ennek során az éves előirányzatot nem lépheti túl.

          (3)   A Képviselő-testület az előirányzat-felhasználási ütemtervet a 10. sz. mellékletnek megfelelően hagyja jóvá.

 

 

22. §  (1)   Az önkormányzat költségvetéséből nyújtott, nem normatív, céljellegű, fejlesztési támogatások kedvezményezettjeinek nevére, a támogatás céljára, összegére, továbbá a támogatási program megvalósítási helyére vonatkozó adatokat Gomba Község Önkormányzatának hivatalos honlapján közzé kell tenni, legkésőbb a döntés meghozatalát követő 60. napig.

          (2)   A közzétételre nem kerül sor, ha – az /1/ bekezdésben meghatározott határidő előtt – a támogatást visszavonják, vagy arról a kedvezményezett lemond.

 

 

 

23. §  (1)   Az önkormányzat pénzeszközei felhasználásával, az önkormányzathoz tartozó vagyonnal történő gazdálkodással összefüggő – a nettó ötmillió forintot elérő, vagy azt meghaladó értékű – árubeszerzésre, építési beruházásra, szolgáltatás megrendelésre, vagyonértékesítésre, vagyonhasznosításra, vagyon vagy vagyoni értékű jog átadására, valamint koncesszióba adásra vonatkozó szerződések megnevezését (típusát), tárgyát, a szerződést kötő felek nevét, a szerződés értékét, határozott időre kötött szerződések esetében annak időtartamát, valamint az említett adatok változásait közzé kell tenni a szerződés létrejöttét követő 60 napon belül. A közzétételről az önkormányzati költségvetési szerv nevében szerződést kötő személy gondoskodik. A közzététel módjára a 20.§.-ban foglalt rendelkezések az irányadóak.

          (2)   A szerződés értéke alatt a szerződés tárgyáért kikötött – általános forgalmi adó nélkül számított – ellenszolgáltatást kell érteni, ingyenes ügylet esetén pedig a vagyon piaci vagy könyv szerinti értéke közül a magasabb összeget kell figyelembe venni. Az időszakonként visszatérő – egy évnél hosszabb időtartamra kötött – szerződéseknél az érték kiszámításakor az ellenszolgáltatás egy évre számított összegét kell alapul venni. Az egy költségvetési évben ugyanazon szerződő féllel kötött azonos tárgyú szerződések értékét az /1/ bekezdés szerinti közzétételi kötelezettség szempontjából egybe kell számítani.

 

 

Képviselői alap

 

24. §  (1)   A Képviselő-testület a képviselői alap működéséhez a 2009. évi költségvetésében 1.000 e Ft előirányzatot biztosít.

 

 

Születési támogatás

 

25. §  A Képviselő-testület a születési támogatás mértékét a 2009. január 1-től 2009. december 31-ig terjedő időszakra gyermekenként 30 e Ft-ban állapítja meg.

 

 

 

V. Fejezet

 

VEGYES ÉS ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

 

26. §  A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a társadalombiztosítási források átvételére vonatkozó megállapodás megkötésére.

 

27. §  (1)   Jelen rendelet kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit azonban 2009. január 1. napjától kell alkalmazni.

          (2)[8] A rendelet mellékletei:

1.sz. melléklet          Gomba Község Önkormányzatának címrendje

2.sz. melléklet          Gomba Község Önkormányzata bevételi főösszegének forrásonkénti részletezése az önkormányzat önállóan és részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervei szerint.

3.sz. melléklet          Gomba Község Önkormányzata önállóan és részben önállóan gazdálkodó költségvetési szerveinek működési és fenntartási előirányzatai, kiemelt előirányzatonkénti bontásban

4.sz. melléklet          A felújítási előirányzatok célonkénti és  felhalmozási kiadások feladatonkénti részletezése

 

5.sz. melléklet          A polgármesteri hivatal költségvetésének feladatonkénti bemutatása, külön tételben az általános és céltartalék meghatározásával.

6.sz. melléklet          A több éves kihatással járó feladatok előirányzatai éves bontásban

7.sz. melléklet          A költségvetési évet követő 2 év várható előirányzatai (gördülő tervezés)

8.sz. melléklet          A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatok -finanszírozási műveleteket is figyelembe vevő- mérlegszerű bemutatása.

9.sz. melléklet[9]         Az önkormányzat önállóan és részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervei létszámkeretének meghatározása.

10.sz. melléklet        Előirányzat felhasználási ütemterv

11.sz. melléklet        EU támogatással megvalósuló projektek bevételei, kiadásai

 

 

Gomba, 2009. február 6.

 

 

                                                           Lehota Vilmos sk.                  Kósa Erzsébet Anikó sk.

                                                               polgármester                                    jegyző          

 

 

Kihirdetési záradék:

               

 

A rendelet kihirdetése

2009. február 6-án,

egységes szerkezetbe foglalása

2010. február 26-án  megtörtént.

 

 

Gomba, 2010. február 26.

                                                           Kósa Erzsébet Anikó

                                                                       jegyző


 


[1] Módosította a 15/2009. (VI.26.) sz.  és a 30/2009. (XII.11.) sz. rendelet

[2] Módosította az 5/2010. (II.26.) sz. rendelet 1. §-a               

[3] Módosította a 5/2010. (II.26.) sz. rendelet 2. §-a              

[4] Módosította a 5/2010. (II.26.) sz. rendelet 3. §-a              

[5] Módosította a 5/2010. (II.26.) sz. rendelet 4. §-a              

[6] Módosította a 5/2010. (II.26.) sz. rendelet 5. §-a            

[7] Módosította a 15/2009. (V.29.) sz. rendelet 6. §-a              Hatályba lépése: 2009. szeptember 1.

[8] A (2)-(5) mellékleteket módosította az 5/2010. (II.26.) sz. rendelet 6. §-a, a 8. mellékletet módosította a 15/2009. (VI.26.) sz. rendelet 7. §-a  

 

[9] A 9. mellékletet módosította 15/2009. (VI.26.) sz. rendelet 6. §-a, Hatályba lépése: 2009. szeptember 1.

 VISSZA az alaprendeletekhez            VISSZA a főoldalra