VISSZA az alaprendeletekhez            VISSZA a főoldalra

 

Gomba Község Önkormányzata Képviselő-testületének

4/2008. (II.01.) rendelete[1]

a szociális igazgatásról és ellátásokról

 

/egységes szerkezetben a 8/2008. (II.29.) sz., a 34/2008. (XII.30.) sz., a 12/2009. (V.29.) sz., a 17/2009. (VI.26.) sz., a 21/2009. (X.30.) sz., a 28/2009. (XII.11.) sz., a 16/2010. (VI.25.) sz. és a 16/2011. (IX.16.) sz. önkormányzati rendeletekkel/

 

 

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület) – a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdésében biztosított jogkörében eljárva – a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 1. §-ának (2) bekezdésében, 10. § (1) bekezdésében, 25.§ (3) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 37/B. § (2) bekezdés a-b) pontjában, 37/D. § (5) bekezdésének, 38. §-ának (1) bekezdés c) pontjában, és (9) bekezdésében 45. §-ában, 46. §-ában és 50. §-ának (3) bekezdésében, 58/B. § (2) bekezdés, 62. § (2) bekezdés, 92. § (1)-(2) bekezdésében kapott felhatalmazással élve az alábbi rendeletet alkotja:

 

 

                                                                                                                             I.      ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

 

 

A rendelet célja, alapelvei

 

1. § (1) A rendelet célja, hogy a Képviselő-testület eleget tegyen az Szt. által előírt szabályozási kötelezettségének, és a felnőtt korúakra vonatkozó szociális gondoskodás hatáskörébe tartozó feladatait tekintve megállapítsa az egyes ellátásokra való jogosultság feltételeit, az eljárás és az ellenőrzés rendjét.

         (2) Az önkormányzat kinyilvánítja, hogy az általa biztosított és megszervezett szociális gondoskodás célja és rendeltetése az, hogy segítséget nyújtson azoknak, akik életkoruk, egészségi állapotuk, jövedelmi és vagyoni helyzetük folytán problémáik megoldására önerőből nem képesek.

 

A rendelet hatálya

 

2. § (1)    A rendelet hatálya – az Sztv. 3. §‑ában foglaltak alapján – kiterjed:

a)   Gomba Község önkormányzatának közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárokra;

b)   a település közigazgatási területén élő bevándorolt személyekre;

c) a település közigazgatási területén élő letelepedési engedéllyel rendelkező személyekre;

d) a magyar hatóságok által menekültként elismert, a település közigazgatási területén élő személyekre;

e)   arra a hajléktalan személyre, aki az ellátás igénybevételekor úgy nyilatkozott, hogy tartózkodási helye a település közigazgatási területén van.

         (2)  Az önkormányzat hatáskörére és illetékességére tekintet nélkül köteles az arra rászorulónak – ide értve az Sztv. 3. § (2) bekezdésében foglalt személyeket is – átmeneti segélyt, étkezést, illetve szállást biztosítani, ha ennek hiánya az arra rászoruló személy életét, testi épségét veszélyezteti.

         (3)  A rendelet hatálya kiterjed továbbá a szociális igazgatásról és ellátásokról szóló többszörösen módosított 1993. évi III. törvény  3. §. (2)-(3) bekezdésében foglalt, Gomba közigazgatási területén élő személyekre.

 

 

 

Hatásköri és eljárási rendelkezések

 

3. §   E rendeletet az Sztv.-vel és a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006.(III.27.) Kormányrendelettel, továbbá az egyes szociális ellátások folyósításának és elszámolásának szabályairól szóló 62/2006.(III.27.) Kormányrendelettel és a személyes gondoskodást nyújtó ellátások térítési díjairól szóló 29/1993.(II. 17.) Kormányrendelettel együtt kell alkalmazni.

 

4. §   Ha e rendelet eltérő szabályt nem állapít meg, az ellátás iránti kérelmet a Polgármesteri Hivatalnál lehet előterjeszteni a hivatal által e célra rendszeresített formanyomtatványon.

 

5. §   (1) A rendelet által alkalmazott fogalmak értelmezésére az Sztv. 4. §‑ában foglaltakat kell alkalmazni.

         (2) A jövedelem számításakor az Szt. 10. §-ában foglaltak betartása kötelező

         (3) A kérelmező által benyújtott jövedelemnyilatkozathoz minden esetben csatolni kell a jövedelem valódiságát igazoló iratokat. Ezek különösen a következők lehetnek: a munkáltató által kiadott keresetigazolás, rendszeres pénzellátásoknál az azt megalapozó határozat vagy a kifizetésről szóló igazolószelvény (pl. nyugdíjszelvény), egyéb jövedelmeknél az azokat megalapozó határozat, kifizetési bizonylat, igazolás, szerződés stb.

         (4) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, melyek az önkormányzat  nyilvántartásaiban fellelhetőek.

         (5) A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló módosított 63/2006.(III.27.) Kormányrendelet által említett ellátások tekintetében a kérelemhez az ott felsorolt bizonyítékokat kell csatolni. Az egyéb ellátások tekintetében a Kormányrendelet 1. számú mellékletében szereplő vagyon-nyilatkozatot kell alkalmazni.

         (6) Mellőzni kell a jövedelem-nyilatkozatot és a vagyoni helyzetről szóló nyilatkozatot, ha a kérelmező a kérelem benyújtását megelőző 6 hónapon belül már részesült olyan ellátásban, amelyhez a jövedelmi- és vagyoni helyzetét igazolta, és vélelmezhető, hogy helyzetében nem történt a jogosultságát érintő változás. Erről a kérelmező írásban köteles nyilatkozni.

 

6. §   (1) A döntésre jogosult szerv döntését a benyújtott kérelem, annak mellékletei valamint környezettanulmány alapján köteles meghozni.

         (2) Mellőzni kell a környezettanulmány felvételét, ha a kérelmező a kérelem benyújtását megelőző 6 hónapon belül már valamilyen ellátásban részesült, és vélelmezhető, hogy körülményeiben nem állt elő változás.

 

 

 

 

         (3) Amennyiben a környezettanulmány eredményeként vélelmezhető, hogy a kérelmező jövedelmi és vagyoni helyzetére vonatkozóan valótlan adatot közölt, az Sztv. 10. § (2) bekezdés alapján az önkormányzat Szociális és Gyámügyi Bizottsága, vagy a jegyző felhívhatja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve saját és a családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására.

               Abban az esetben, ha a fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelem 50%-át, a jövedelmet a fenntartási költségek figyelembevételével kell megállapítani.

         (4)  A pénzbeli támogatás a kérelmező által megjelölt pénzintézetnél vezetett folyószámlára ennek hiányában postautalvány vagy házipénztári kifizetés útján jut el a jogosulthoz.

         (5)  Amennyiben a döntésre jogosult a szociális ellátás igénylésére vonatkozó kérelemben foglaltaknak helyt ad, az ügyben egyszerűsített határozat hozható.

 

A jogosulatlanul igénybevett ellátás visszatérítése

 

7. §   (1)  Az Sztv. 17. §‑ában foglaltak szerint jogosulatlanul igénybevett ellátás és annak kamatai megtérítésének elrendelése esetén a visszafizetés méltányosságból részben vagy egészben akkor engedhető el, ha a visszafizetés olyan helyzetet eredményezne, amely a kérelmező vagy családja megélhetését veszélyeztetné, vagy amelyben ismételten szociális gondoskodásra szorulna.

         (2)  Kérelemre a visszafizetés részletfizetésre is engedélyezhető, a részletfizetés időtartama azonban nem lehet hosszabb, mint az ellátás jogosulatlan igénybevételének időtartama.

 

A szociális gondoskodás rendszere

 

8. §   (1)  Az önkormányzat a szociális gondoskodásra vonatkozó kötelezettségeinek teljesítését

a) pénzbeni- és természetbeni ellátások nyújtásával;

b) személyes gondoskodást, a szociális alapszolgáltatások biztosításával látja el.

 

 

                                                                                                                                          II.      PÉNZBELI ELLÁTÁSOK

 

 

Időskorúak járadéka

 

9. § (1) Az időskorúak járadékának megállapítására irányuló eljárás keretében a Szt. 32/B-32/E §-aiban foglaltak betartása kötelező.

 

 

Aktív korúak ellátása[2]

 

10. §[3] (1) A jegyző az Sztv.-ben foglalt jogosultsági feltételek fennállása esetén aktív korúak ellátására való jogosultságot állapít meg az aktív korú személynek.

         (2)[4]         A foglalkoztatást helyettesítő támogatás és a rendszeres szociális segély megállapítására, folyósítására és megszüntetésére irányadó szabályozást az Sztv. tartalmaz.

         (3)[5]         Az önkormányzat az aktív korúak ellátása során együttműködésre kijelölt szervként a Budapest Főváros Kormányhivatal Munkaügyi Központja Monori Kirendeltségét jelöli meg. (továbbiakban: települési önkormányzat által kijelölt szerv)             

         (4)  Az aktív korúak ellátásában részesített személy részére az önkormányzat előírhatja a beilleszkedést elősegítő programokban való részvételt.

 

 

11.[6] § (1)         A települési önkormányzat jegyzője az aktív korúak ellátására való jogosultságot évente felülvizsgálja.

         (2) Az egészségkárosodott személy 10. § (1) bekezdés szerint megállapított ellátásra való jogosultságát a jegyző abban az esetben és időpontban is felülvizsgálja, amennyiben és amely időpontban az ellátás megállapításának alapjául szolgáló orvosszakértői vélemény az egészségkárosodás mértékének felülvizsgálatát írja elő.

         (3)  Ha az ellátásra való jogosultság feltételeinek felülvizsgálata nyomán megállapítást nyer, hogy a feltételek továbbra is fennállnak, a települési önkormányzat jegyzője az ellátást a felülvizsgálat során megállapított összeggel tovább folyósítja.

         (4)[7]         Az aktív korú nem foglalkoztatott személy részére a segély akkor folyósítható tovább, ha – az általános jogosultsági feltételek fennállása mellett – a 10. §-ban foglaltaknak megfelelően a települési önkormányzat által kijelölt szervvel együttműködött.

 

 

Lakásfenntartási támogatás

 

12. §[8] A lakásfenntartási támogatás megállapítására irányuló eljárás keretében a Szt. 38-39. §-aiban foglaltak betartása kötelező.

 

13. § [9]

 

14. §[10]    

 

 

Ápolási díj

 

15. § Az ápolási díj alanyi jogon való megállapítása az Szt. § alapján történik.

 

16. § (1)  A Szociális és Gyámügyi Bizottság az alábbi feltételek együttes fennállása esetén méltányossági ápolási díjat állapít meg annak a nagykorú személynek, aki:

a)      [11]18. életévét betöltött, tartósan beteg Ptk. 685. § b) pont szerinti hozzátartozójának gondozását végzi,

b)      az ápolttal életvitelszerűen közös háztartásban él

c)      egyazon állandó lakóhellyel rendelkeznek.

d)     az ápoló családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át.

e)      az ápoló és családja nem rendelkezik a Szt-ben meghatározott vagyonnal.

 

 

Átmeneti segély

 

17. §[12] (1) A létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személy részére átmeneti segély nyújtható, amennyiben a kérelmező vagyoni, jövedelmi és egyéb körülményeinek ismeretében vélelmezhető, hogy problémáját más módon nem tudja megoldani. Az átmeneti segély

 

a)      annak a személynek állapítható meg, akinek családjában az egy főre számított családi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét nem haladja meg, vagy

b)      annak az egyedül élő személynek, akinek a jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át.

 

         (2)  Különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén az (1) bekezdésben meghatározott esetektől eltérően is megállapítható az átmeneti segély. Különös méltánylást érdemlő körülménynek minősül különösen:

a)      a kérelmező tartós (legalább 3 hónapja fennálló) és súlyos betegsége vagy kórházi kezelése;

b)      amennyiben a kérelem benyújtását megelőző 6 hónapon belül a kérelmező közgyógyellátás iránti kérelme kis mértékű jövedelemhatár túllépés miatt került elutasításra;

c)      a kérelmezőt ért elemi csapás vagy egyéb vis maior helyzet.

 

         (3)  Az átmeneti segély természetbeni és pénzbeli ellátásként egyaránt nyújtható. Természetbeni ellátás abban az esetben állapítható meg, ha

a)      a kérelem erre irányul vagy

b)      amennyiben az ellátásban részesülő egyéb körülményeinek mérlegelése alapján az ellátás természetbeni nyújtása indokolt és célravezetőbb.

         (4)  A természetben nyújtott átmeneti segély lehet

a)      élelmiszercsomag,

b)      élelmiszervásárlási utalvány,

c)      tüzelővásárlási utalvány,

d)     tüzelőanyag biztosítása,

e)      a segély általános típusú szociális kártyára (a továbbiakban: szociális kártya) történő utalása,

f)       személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás térítési díjának kiegyenlítése.

         (5)  A pénzbeli ellátásként nyújtott átmeneti segély összege legalább 2.000,- Ft, legfeljebb azonban 30.000,-Ft lehet.

         (6)  Rászorultság esetén az átmeneti segély hivatalból is megállapítható

 

 

Szociális kártya

 

17/A.§[13](1) A szociális kártya névre szóló, a tulajdonos azonosítására szolgáló sorszámmal ellátott kártya, melyet tulajdonosa térítésmentesen használhat a kártya kibocsátásától számított 5 éven belül, vagy visszavonásig.

         (2)  A szociális kártyával való visszaélés esetén Gomba Község Önkormányzata a kártyát visszavonja, a kártyabirtokos szociális kártya használati  jogosultságát megszünteti.

         (3) A szociális kártya az arra kijelölt kereskedelmi egységekben a vásárolt áru ellenértékének kiegyenlítésére használható.

         (4) A szociális kártyával tilos jövedéki terméket vásárolni. A szociális kártyával történő jövedéki termék vásárlás a kártyával való visszaélésnek minősül, és a (2) bekezdésben meghatározott szankciót vonja maga után.

         (5) A szociális kártya készpénz felvételére nem alkalmas. Másra át nem ruházható.

         (6)  Az önkormányzat által térítésmentesen rendelkezésre bocsátott szociális kártya pótlása esetén a költségeket a kártyatulajdonosnak kell viselnie.

         (7)  Az átmeneti segélynek a 17. § (4) bekezdés e) pontjában meghatározott szocális kártyára történő utalásáról a polgármesteri hivatal a jogosutlság megállapítását követő 5 munkanapon belül gondoskodik.

 

18. §  Az átmeneti segélyek elbírálásában a Szociális és Gyámügyi Bizottság dönt.

 

 

Temetési segély

 

19. § (1)  A polgármester – átruházott hatáskörben – azt a személyt, aki Gomba Községben állandó lakóhellyel rendelkezik és az elhalt hozzátartozója eltemettetéséről gondoskodott, 15000.- forint temetési segélyben részesítheti, ha

a)      a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át,

b)      egyedülálló hozzátartozó esetén a jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300 %-át. 

         (2) A temetési segély a hivatal által rendszeresített kérelem nyomtatványon nyújtható be, melyhez csatolni szükséges

a)      az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát

b)      a kérelmező nevére kiállított temetési számlát

c)      a kérelmező és vele közös háztartásban együtt élők jövedelmi viszonyaira vonatkozó igazolást

 

 

                                                                                                   III.      TERMÉSZETBEN NYÚJTOTT ELLÁTÁSOK

 

Közgyógyellátás

 

20. §    Az Sztv. 50. § (1) – (2) bekezdései szerint a jegyző közgyógyellátásra való jogosultságról dönt.

 

21. § (1)  A szociálisan rászorult személy részére egészsége megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentése a Szociális és Gyámügyi Bizottság méltányosságból közgyógyellátási igazolvány kiállítását rendelheti el.

         (2)[14] Méltányosságból közgyógyellátásban lehet részesíteni elsősorban azt a személyt, akinek

a)      a családjában az egy főre eső havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 160 %-át, egyedül élőnél a 210 %-át,  és a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25 %-át.

b)      méltányosságból közgyógyellátás állapítható meg annak a személynek is, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem és a rendszeres gyógyító ellátásának havi költségének különbözete nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegének 150 %-át.

 

 

Szociális szolgáltatások

 

22. §[15] (1) Az önkormányzat képviselő-testülete a Szt. IV. fejezetben meghatározott szociális alapszolgáltatásai közül 

(a)    az étkeztetést Gomba Község Polgármesteri Hivatalának Főzőkonyhája által,

(b)    a tanyagondnoki szolgáltatást az önkormányzat alkalmazásában álló tanyagondnok által,

(c)    a jelzőrendszeres házi segítségnyújtást és a házi segítségnyújtást az Üllő és Környéke egyes szociális alapszolgáltatási, gyermekjóléti és pedagógiai szakszolgálat feladat ellátására létrehozott Mikrotérségi Intézményi Társulás által fenntartott Üllő Város Humán Szolgáltató Központ, Nevelési Tanácsadó, Óvoda és Központi Rendelő Többcélú Közös Igazgatású Intézmény útján biztosítja a – külön jogszabályban meghatározott feltételeknek megfelelő –  igénylőknek.

 

            (2)   Az alapszolgáltatások igénybe vételéért a rendelet 1. sz. mellékletében meghatározott térítési díjat köteles fizetni az Szt. 114. § (2) bekezdésében meghatározott térítési díj fizetésére kötelezett.  A fizetendő személyi térítési díjat a 29/1993.(II.17.) Kormányrendelet szabályaira figyelemmel kell megállapítani.

 

Tanyagondnoki szolgálat[16]

 

23. §[17] (1)   A tanyagondnoki szolgálat célja a települési hátrányok csökkentése, az életfeltételek javítása, a közszolgáltatáshoz való hozzájutás elősegítése, a szociális alapellátások bővítése, jobb életminőség biztosítása az egyéb belterületi lakott helyeken: (Alsófarkasd, Felsőfarkasd, Tetepuszta, Tópart).

            (2)   Az önkormányzat a tanyagondnoki szolgálat működéséhez  gépjárművet biztosít, mely azonban nem kizárólagos használattal áll a tanyagondnoki feladatok ellátásának szolgálatára. 

            (3)   A tanyagondnok esetében a kinevezés és felmentés, a fegyelmi eljárás megindítása, a fegyelmi büntetés kiszabása és az állásból való felfüggesztés a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik, az egyéb munkáltatói jogokat a polgármester gyakorolja.

            (4)   A tanyagondnok a végzett munkáról évente beszámol a képviselő-testületnek.

            (5)   A tanyagondnoki szolgálat szakmai programját a rendelet 2. sz. melléklete tartalmazza.

 

 

            (6)   A Képviselő-testület a tanyagondnoki feladatokat az alábbiak szerint határozza meg:

(a)    Alapszolgáltatási feladatok, ezen belül

·                családsegítésben való közreműködés,

·                szociális étkeztetésben való közreműködés,

·                intézmények és az ellátott közötti kapcsolattartás elősegítése,

(b)                        Egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása

·                az ellátottaknak a – háziorvosi, szakellátási rendelésekre történő eljuttatása,

·                mentőszolgálat értesítése,

·                egészségügyi szűréseken történő megjelenés biztosítása.

(c) Szolgáltatási feladatok 

·                személyszállítási feladatok,

·                ügyintézési feladatok,

·                egyéb szolgáltatási jellegű feladatok.

 

 

Étkeztetés[18]

 

24. §[19] (1)   Az étkeztetés igénybevételére irányuló kérelmeket Gomba Község Önkormányzatának címezve a Polgármesteri Hivatalban beszerezhető nyomtatványon kell benyújtani.

            (2)[20] Az étkeztetés iránti kérelmek elbírálása, és a térítési díj megállapítása - átruházott hatáskörben - a polgármester feladata, aki a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás iránti kérelemről a benyújtást követő 10 munkanapon belül dönt, és erről értesíti a kérelmezőt és az egyszeri melegételt biztosító főzőkonyha élelmezésvezetőjét.

            (3)[21]     A 23. § (2) bekezdés alapján átruházott hatáskörben hozott döntés ellen - a döntést tartalmazó határozat kézhezvételét követő 10 munkanapon belül - Gomba Község Önkormányzat Képviselő-testületéhez címzett, de Gomba Község Polgármesteréhez benyújtott illetékmentes fellebbezéssel lehet élni.”

            (4)   Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen

                            a/ koruk,

                            b/ egészségi állapotuk,

                            c/ fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,

                            d/ szenvedélybetegségük ,

                            e/ hajléktalanságuk miatt, továbbá

                            f/ annak a rászorulónak, akinek életét, testi épségét, egészségi állapotát az

                               ellátás elmaradása veszélyezteti.

            (5)   Az étkeztetés biztosítása esetén szociálisan rászorultnak tekintendő:

                            a) a 60 év feletti személy,

              b) egyedül élő és egészségi állapota miatt önmaga ellátására tartósan vagy  átmenetileg nem képes,

                            c) fogyatékossági támogatásban részesül, vagy pszichiatriai beteg,

                            d) szenvedélybeteg,

                            e) hajléktalan,

                            f) 12 hónapnál régebben nyilvántartott együttműködő álláskereső,

                            g) az a) pontban meghatározott életkort el nem ért I.-II. csoportbeli rokkant,

                            h) átmeneti jelleggel krízishelyzetben van.

            (6)   Az étkeztetés iránti kérelem benyújtása során a rászorultság igazolására az

                   alábbi dokumentumokat kell csatolni:

                          a) önellátási képesség hiányáról szóló háziorvosi igazolás,

                          b)  fogyatékossági támogatás megállapításáról szóló határozat,  pszichiatriai

                               betegség fennállásáról orvosi igazolás,

                          c) szenvedélybetegség fennállásáról háziorvosi igazolás,

                               d) illetékes munkaügyi központ kirendeltségének a munkanélküliként történő regisztrálására vonatkozó igazolása,

                               e)  az I-II. csoportbeli rokkantságról a nyugdíjfolyósító szerv ellátást megállapító határozata,

                          f) a krízishelyzet fennállásáról családgondozói vélemény.

            (7) Az étkeztetést meg kell szüntetni, ha:

                        a) az étkeztetés megállapítása határozott időre vagy feltétel bekövetkeztéig történt;

                        b) az ellátott az étkeztetést előzetes bejelentés nélkül tartósan (legalább 2 hétig) nem vette igénybe, s ezt utólag elfogadható módon nem mentette ki;

                        c) az ellátott magatartásával az étkeztetést lehetetlenné teszi vagy akadályozza;

                        d) az ellátott a részére megállapított intézményi térítési díj megfizetését a részére tértivevényes levélként megküldött figyelmeztetés ellenére elmulasztotta, feltéve, hogy annak megfizetésére egyébként képes lenne,

                        e) az ellátott meghalt.

            (8) Az ellátás megszüntetésére az (7) bekezdés b)-d) pontjai esetében az élelmezésvezető tesz írásbeli javaslatot a polgármester felé. 

            (9) Az étkeztetés megszüntetéséről a polgármester dönt, és döntéséről értesíti a kérelmezőt, vagy hozzátartozóját. Döntése ellen jogorvoslattal a Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testületéhez lehet fordulni.

 

25. §[22] (1)   Az étkezésért térítési díjat kell fizetni. A személyi térítési díj összege    megegyezik az intézményi térítési díj összegével.

            (2)   A fizetendő személyi térítési díjat úgy kell megállapítani, hogy az nem haladhatja meg a jövedelemigazolásban szereplő, az igénylő családjában egy főre jutó havi jövedelem 25%-át. 

            (3) Az önkormányzat ingyenes ellátásban részesíti azt a jogosultat, akinek a családja a jövedelemvizsgálat alapján kiadott igazolás szerint jövedelemmel nem rendelkezik. 

            (4) A személyi térítési díjat  az ellátást igénybevevő jogosultnak, vagy a jogosult tartására köteles és képes személynek (továbbiakban: kötelezett) kell megfizetnie.

            (5)   A térítési díj fizetésére kötelezett - az élelmezésvezető által rendelkezésre bocsátott befizetési utalványon - havonta előre, tárgyhó 15. napjáig egy összegben, készpénzben köteles megfizetni a térítési díjat, és a befizetést igazoló csekkszelvényt, vagy banki átutalási bizonylatot a befizetést követő 3 munkanapon belül az élelmezésvezető részére bemutatni. 

            (6)   A térítési díj befizetéséről - annak igazolását követően -  a polgármesteri hivatal számlát bocsát ki.

            (7) Az élelmezésvezető köteles az élelmezési napok számának alakulásáról, és a térítési díj befizetéséről nyilvántartást vezetni, a hátralékosok névsorát az igénybevételtől számított 30 napon belül a polgármester részére megküldeni. 

 

 

Jelzőrendszeres házi-segítségnyújtás, házi-segítségnyújtás[23]

 

26. [24] § (1)   A személyes gondoskodást nyújtó ellátások közül a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás és a házi segítségnyújtás iránti kérelmet Üllő Város Humán Szolgáltató Központ, Nevelési Tanácsadó, Óvoda és Központi  Rendelő Többcélú Közös Igazgatású Intézmény intézményvezetőjének címezve, Gomba Község Polgármesteri Hivatalának szociális előadójánál kell benyújtani, aki azt haladéktalanul továbbítja az intézményvezető részére.

            (2)[25]     Az (1) bekezdésben meghatározott - személyes gondoskodás körébe tartozó - ellátás iránti kérelemről, és a fizetendő térítési díjról az ott megjelölt intézményvezető a szakmai szabályok szerint dönt a kérelem benyújtását követő 10 munkanapon belül, és erről értesíti a kérelmezőt.

            (3)   A jelzőrendszeres házi-segítségnyújtásért megállapított térítési díj nem lehet magasabb, mint a szolgáltatást igénybevevő személy rendszeres havi jövedelmének 2 %-a.

            (4)   A házi-segítségnyújtás térítési díját úgy kell megállapítani, hogy az nem haladhatja meg a jövedelemvizsgálat alapján kiállított igazolásban meghatározott egy főre jutó havi jövedelem 20%-át. 

            (5)   Ingyenes ellátásban kell részesíteni azt a személyt, akinek a családja a jövedelemvizsgálat alapján kiadott igazolás szerint nem rendelkezik jövedelemmel.

            (6)   A kérelmező számára kedvezőtlen döntés esetén a (2) bekezdésben döntési jogkörrel felruházott személy az ügyet véleményével együtt a fenntartó Önkormányzat Képviselő-testülete elé terjeszti, amely az önkormányzati hatósági ügyek szabályai szerint eljárva hozza meg döntését.

 

27.[26] §  (1) A személyes gondoskodás körébe tartozó jelzőrendszeres házi-segítségnyújtást, és házi-segítségnyújtást meg kell szüntetni, ha:

                        a) az ellátás megállapítása határozott időre vagy feltétel bekövetkeztéig történt;

                        b) az ellátott az ellátást előzetes bejelentés nélkül tartósan (legalább 2 hétig) nem vette igénybe, s ezt utólag elfogadható módon nem mentette ki;

                        c) az ellátott magatartásával az ellátást lehetetlenné teszi vagy akadályozza;

                        d) az ellátott a részére megállapított intézményi térítési díj megfizetését figyelmeztetés ellenére elmulasztotta, feltéve, hogy annak megfizetésére egyébként képes lenne,

                        e) az ellátott meghalt.

            (2) Az ellátás megszüntetéséről az intézmény vezetője dönt, és döntéséről értesíti a kérelmezőt. Döntése ellen jogorvoslattal a fenntartó Önkormányzat Képviselő-testületéhez lehet fordulni.

 

Szociálpolitikai Kerekasztal[27]

 

28.[28] § (1)   A Képviselő-testület az Szt. 58/B. § (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelően Szociálpolitikai Kerekasztalt (továbbiakban: Kerekasztal) hoz létre.

            (2)   A Kerekasztal feladatai:

                   a)  részt vesz a szolgáltatástervezési koncepció kialakításában,

                   b) folyamatosan figyelemmel kíséri a koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulását,

                   c) véleményezi a közfoglalkoztatási tervet.

 

29. .[29] § (1) A Kerekasztal tagjai:

                   a)  Gomba Község polgármestere

                   b) az önkormányzat Szociális és Gyámügyi Bizottságának elnöke,

                   c)  a védőnő

                   d) a Gólyafészek Óvoda intézményvezetője

                   e)  a Fáy András Református Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény fenntartója által delegált személy, és

                   f)  a területileg illetékes családgondozó.

            (2)   A Kerekasztal vezetője Gomba Község polgármestere.

            (3)   A Kerekasztal évente legalább egy alkalommal ülésezik, üléseit a polgármester hívja össze.

            (4)   A Kerekasztal fő feladata a szociális és gyermekjóléti területet érintően az információk cseréjének biztosítása az érintettek között.

 

Záró és hatályba léptető rendelkezések

 

30. §[30] E rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit 2008. január 1-től kell alkalmazni. Ezzel egyidejűleg hatályát veszti a szociális igazgatásról és egyes szociális ellátásokról szóló 2/2006. (III.24.) sz. rendelet és annak módosításáról rendelkező 2/2007. (III.1.) és a 12/2007. (VI.1.) számú képviselő-testületi rendelet.

 

Gomba, 2008. január 31.

 

            Lehota Vilmos sk.                                                                 Kósa Erzsébet Anikó sk. 

               polgármester                                                                               jegyző helyett

Kihirdetési záradék:

 

A rendelet kihirdetése 2008. február 1-én,

egységes szerkezetbe foglalása

2011. szeptember 16-án megtörtént.

 

Gomba, 2011. szeptember 16.

 

                                               Kósa Erzsébet Anikó  

                                                         jegyző


 

1. sz. melléklet[31]

a szociális igazgatásról és ellátásokról szóló

4/2008. (II.01.) rendelethez

 

A Képviselő-testület a szociális étkeztetés és a házi segítségnyújtás térítési díjait

2009. július 1-től az alábbiak szerint hagyja jóvá:

(a térítési díjak az ÁFÁ-t is tartalmazzák)

 

I.                   Étkeztetés

 

Támogatási jogosultságot megalapozó jövedelemsávok

Étkezési térítési díj mértékének

%-os aránya

Étkeztetés

(Ebéd)

Ft/fő/nap

Ebéd házhoz szállítási díja Ft/alkalom

 

 

öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át meg nem haladó egy főre eső rendszeres havi jövedelem határig

 

30 %

169.- Ft

0 Ft

 

öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át meghaladó, de 300 %-át meg nem haladó egy főre eső rendszeres havi jövedelem határig

 

38 %

214.- Ft

15 Ft

 

öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300 %-át meghaladó egy főre eső rendszeres havi jövedelem határ fölött

 

50 %

282.- Ft

20    Ft

 

II.                Házi-segítségnyújtás

 

Gomba Község közigazgatási területén a házi-segítségnyújtás során 2009. január 1-től alkalmazásra kerülő óradíjat az e rendelet 22. § (1) bekezdésében meghatározott intézmény tekintetében térítési díj megállapítási jogosultsággal rendelkező, gesztori feladatokat ellátó Üllő Város Önkormányzatának a pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról  valamint a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról szóló 7/1993. (V.22.) számú Ö.K. rendelete tartalmazza.

 

III.              Jelzőrendszeres házi-segítségnyújtás

 

A jelzőrendszeres házi-segítségnyújtás igénybevétele esetén fizetendő térítési díjat a II. pontban rögzítettek szerint Üllő Város Önkormányzatának ott hivatkozott rendelete tartalmazza.

 

IV.             Tanyagondnoki szolgálat

 

A tanyagondnoki szolgáltatás térítésmentes

 

Címerlogos%20fejlécGomba Község Önkormányzata

2217 Gomba, Bajcsy-Zs. u. 2.

 

 


 

Tel: (29) 433-927  –  Fax: (29) 433-894  –  e-mail: hivatal@gomba.hu

 

2. sz. melléklet[32]

a szociális igazgatásról és ellátásokról szóló

4/2008. (II.01.) rendelethez

 

logo_tanyagondnoki.png

 

 

 

 

 

 

 

 

Szakmai Program

 

 

 

 

a

Tanyagondnoki szolgáltatás

 

 

 

 

 

 

ellátására

 

 

Gomba, 2009. május 28.

 

                   Lehota Vilmos sk.                            Kósa Erzsébet Anikó sk.

                      polgármester                                            jegyző

Szakmai program 
 

Gomba Község Önkormányzata a 97/2009. (V. 28.) számú határozatával módosította a Polgármesteri Hivatal  alapító okiratát, s az alaptevékenységek közé beemelte a 889928 számú, Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás megnevezésű szakfeladatot.

A Polgármesteri Hivatal székhelye: 2217 Gomba, Bajcsy-Zsilinszky u. 2. 

A tanyagondnoki szolgálat feladatait  egy fő, önkormányzati alkalmazásban álló, tanyagondnok látja el, aki a Polgármesteri Hivatalnál alaptevékenységeként nyilvántartott szakfeladaton közalkalmazotti jogviszonyba kerül kinevezésre. A tanyagondnoki szolgálat költségvetési előirányzatai a 889928 szakfeladaton kerülnek nyilvántartásra. 

Szakmai munkáját a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv-ben (továbbiakban: Sztv.), valamint végrehajtási rendeleteiben, és Gomba Község Önkormányzata Képviselő-testületének a tanyagondnoki szolgálat működését is magába foglaló  szociális igazgatásról és ellátásokról szóló  4/2008. (II.01.) sz. rendeletében szabályozott előírások szerint kell végezni. 

 

1.     A szolgáltatás célja, feladatai 

A tanyagondnoki rendszer célja az egyéb belterületi lakott helyek (Felsőfarkasd és Tetepuszta) intézményi hátrányainak enyhítése, az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatásokhoz, egyes alapellátásokhoz való hozzájutás biztosítása, az elszigeteltség feloldása.

Ezen szolgáltatási formának jelentős szerepe van a területi hátrányok felszámolásában. 

Feladata a különböző szolgáltatások megjelenítése, a lakosok ezekkel való kapcsolatának javítása, a közösségeken belül működő kapcsolatrendszerek megerősítése, ha szükséges működtetése, továbbá az egyéni és közösségi szintű igények kielégítésének biztosítása.

 

2.    Az ellátottak köre 

A tanyagondnoki szolgálat tevékenysége a Gomba Község közigazgatási határán belül élő egyéb belterületi lakosságra teljes körűen kiterjed.

A község belterülete területileg egymástól elkülönülő négy egységre tagozódik.  (1. számú melléklet - térkép). 

I. belterületi egység: Központi belterület

II. belterületi egység: Felsőfarkasd

III. belterületi egység: Tetepuszta

IV. belterületi egység: Tópart

 

 

3.    A feladatellátás szakmai tartalma 

-       Alapszolgáltatási feladatok

-       Egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása

-       Szolgáltatási feladatok 

 

3.1.      Alapszolgáltatási feladatok

Az alapszolgáltatási feladatok keretén belül a tanyagondnoki szolgálat együttműködve a szolgáltatásokat végző intézményekkel segítséget nyújt az ellátottaknak, hogy képesek legyenek otthonukban és lakókörnyezetükben önálló életvitelük fenntartásában, vagy egészségi állapotukból, mentális állapotukból, vagy egyéb okokból származó problémáik megoldásában.

A tanyagondnoki szolgálat keretében ellátandó alapszolgáltatási feladatok:

·                     családsegítésben való közreműködés

·                     szociális étkeztetésben való közreműködés

·                     intézmények és az ellátott közötti kapcsolattartás elősegítése

A tanyagondnok feladata az intézményi szolgáltatásoknak a lakosok felé történő közvetítése. Tájékoztatja az érintetteket a szociális, gyermekvédelmi, egészségügyi, családtámogatási, munkaügyi és egyéb ellátások igénylése tekintetében. Részletes tájékoztatást ad az intézmények elérhetőségéről, nyitvatartási rendjéről, a szolgáltatások köréről, jellegéről, elérhetőségéről és az igénybevételük módjáról, az ellátások igényléséhez szükséges iratokról, a családgondozó elérhetőségéről.

A családsegítésben való közreműködés során a tanyagondnok, ha az ellátott életében olyan problémát észlel, mely szakmai jellegű és az ő szakmai kompetenciáját meghaladja, jelez a családsegítő szolgálat felé. A továbbiakban biztosítja az ellátottnak a családgondozóhoz (a Polgármesteri Hivatalba), majd onnan lakhelyére történő szállítását. A tanyagondnok segít az ellátott és a családgondozó közötti bizalmi kapcsolat kialakításában. 

A szociális étkeztetés keretében - ha az ellátotti területen élő lakosok részére az alapellátás megállapításra kerül - a tanyagondnok közreműködik az ebéd kiszállításában is.

A kapcsolattartás elősegítése során a tanyagondnok biztosítja:

·                     a különböző szociális intézmények munkatársaival, különös tekintettel a polgármesteri hivatal szociális- és gyámügyi ügyintézőjével, a védőnővel való kapcsolatfelvételt,

·                     és segíti az ellátórendszer egyes tagjai és az ellátottak közötti jó kapcsolat fenntartását. 

 

3.2.      Egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása

A tanyagondnok az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutást oly módon biztosítja, hogy elszállítja az ellátottakat a – háziorvosi – szakellátási rendelésekre, a probléma súlyosságától függően értesíti a mentőszolgálatot, továbbá ha igény van rá, biztosítja a különböző egészségügyi szűréseken való megjelenést (rákszűrés, tüdőszűrés stb.).

Az egészségügyi intézmények munkatársainak az ellátottakhoz való eljutását és az ellátottak intézményekbe történő eljutását, amennyiben az objektív okok miatt (pl. rossz terepviszonyok) más módon nem valósítható meg;

A tanyagondnok tájékoztatja a lakosokat a rendelési időkről, helyszínekről, a gyógyszertár nyitva tartásáról, mind az orvosi, mind pedig a gyógyszertári ügyeletekről. 
 

3.3       Szolgáltatás jellegű feladatok

A szolgáltatás jellegű feladatok abban az esetben illetik meg ingyenesen a tanyasi lakosságot, ha az élethelyzetéből adódó probléma önerőből nem oldható meg.

A tanyagondnokok által ellátandó egyéb szolgáltatási feladatok közé tartoznak:

·                     személyszállítási feladatok,

·                     ügyintézési feladatok,

·                     egyéb szolgáltatási jellegű feladatok.

3.3.1    A tanyagondnok a személyszállítási feladatai között ellátja:

·           Az óvodások és iskolások oktatási, nevelési intézménybe, szakköri foglalkozásra, sporttevékenységekre, különórákra, nyelvórákra, korrepetálásokra, és intézményi rendezvényekre, illetve onnan vissza történő szállítását, ha az intézmény munkarendje, vagy a tevékenységek időpontja nem alkalmazkodik a tömegközlekedés rendjéhez.

·           Betegek háziorvosi rendelőbe, vagy egyéb egészségügyi intézménybe történő szállítását, illetve onnan vissza a lakóhelyig. A szállításkor minden esetben figyelembe kell venni az igénylő egészségügyi állapotát, szükség szerint ki kell kérni a háziorvos véleményét.

·           Kapcsolattartásra kötelezett munkanélküliek munkaügyi központba történő szállítását.

·           Az igénylők családi eseményekre történő szállítását.

·           Kórházi, idősek otthonai, stb. látogatás céljára történő szállítást.

·           Temetésre, temetőbe történő szállítást.

·           Nagybevásárlás céljára történő szállítást, melyet havonta egy alkalommal bevásárló utak szervezésével biztosít.

·           Az önkormányzat által közzétett és meghirdetett, illetve a település által szervezett egyéb rendezvényre történő szállítást: - sportrendezvények; - falunapok; - társadalmi ünnepségek; - gyermeknap; - idősek napja; - lakossági fórumok; stb.

 

3.3.2.   Az ügyintézési feladatok:

A tanyagondnok oly módon segít az ellátottaknak a különböző hivatali, vagy postai ügyintézésben, hogy az ellátottakat elkísérik az érintett helyekre, vagy személyesen intézkednek, ha ezt az ellátottak igénylik. 

3.3.3.   Egyéb szolgáltatás jellegű feladatok:

3.3.3.1 Lakossági szolgáltatások:

A tanyagondnok a lakossági szolgáltatási feladatai között ellátja a háztartási gépek javíttatását, a gázpalack cseréjét, bútorok szállíttatását, táp- és terménybeszerzést, postai, - hivatali ügyintézést.

3.3.3.2 Szervezési feladatok:

A tanyagondnok kisebb csoportokban megszervezi a művelődési, kulturális, sport és szabadidős programokon történő részvételt, jegyet rendel, szállít, stb. Segíti az ellátottakat a könyvtári kölcsönzésekben. 

 

4.    Az ellátás igénybevételének módja 

A tanyagondnoki szolgálat igénybevételének módját az Sztv. szabályozza.

A szolgáltatás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő szóbeli vagy írásbeli kezdeményezésére történik, mely alapján a tanyagondnok megállapodásban rögzíti az ellátási igényt.

A szolgáltatások térítésmentesek.

Az együttműködés a tanyagondnok és az ellátottak között addig áll fenn, míg az ellátottak igénylik a szolgáltatást. A tanyagondnok csak azokat a feladatokat láthatja el, melyek a tanyagondnoki szolgálat szakmai programjában meg vannak jelölve.

A tanyagondnok és az ellátottak írásbeli megállapodást kötnek egymással a szolgáltatások igénybevételére. 
 

5.    A tanyagondnok és az igénybe vevő közötti kapcsolattartás módja 

Az ellátást igénybe vevővel a tanyagondnok folyamatosan kapcsolatot tart. Ennek módja:

·         személyes kapcsolattartás, amely az ellátott lakásán, vagy a Polgármesteri Hivatal irodahelyiségében történik,

·         telefon igénybevételével,

·         üzenethagyással, mely történhet a Polgármesteri Hivatal szociális- vagy gyámügyi előadóinál.

 

 

 

6.    A szolgáltatások rendszeressége 

A tanyagondnok minden munkanapon rendszeresen és folyamatosan látogatja az ellátási területet. A terület bejárása során meg kell győződni az ott élők helyzetéről és folyamatosan figyelemmel kell kísérni a szolgáltatásokra vonatkozó igényeket. A szolgáltatások rendszeressége minden esetben az egyéni szükségletek, igények figyelembe vételével változik. 
 

7.    Pénzkezelés 

Az árubeszerzéssel, bevásárlással, postai befizetéssel, gyógyszerkiváltással kapcsolatos feladatoknál a tanyagondnok átvételi elismervény fejében veszi át a vásárlási előleget, melynek maradványát a vásárlás befejeztével ismét átvételi elismervény fejében adja vissza. A tényleges kiadásokról nyugta alapján számol el a szolgáltatást igénybe vevőnek. Az elszámolás megtörténtét az igénybe vevő az aláírásával igazolja. 

8.    Adminisztráció 

A tanyagondnok tanyagondnoki naplót, forgalmi naplót és haladási naplót vezet.

A tanyagondnoki napló készül minden egyéb belterületi egységhez. Ez tartalmazza az ott lakók adatait és az egyéb belterületi egységre vonatkozó adatokat (l: megközelíthetőség, infrastruktúra, állag stb.). A későbbiekben, ebben kerülnek rögzítésre a felmerülő problémák, igények és az ezekhez kapcsolódó intézkedések, szolgáltatások.

A forgalmi napló az adott napon felkeresett összes ellátott adatait tartalmazza, illetve azt, hogy milyen jellegű szolgáltatást vett igénybe.

Haladási naplót vezet a tanyagondnok, melyben feljegyzi az adott napi tevékenységét.

A tanyagondnoki naplót negyedévente, a forgalmi naplót és a haladási naplót pedig havonta egy alkalommal a jegyző ellenőrzi.

9.    Gépjárműkezelés 

A tanyagondnok a jelentkező feladatokat a Polgármesteri Hivatal tulajdonában lévő, és a tanyagondnoki szolgálat feladatainak ellátására is rendelkezésére álló jármű (HCK379 frsz-ú, 6 személy szállítására alkalmas TOYOTA HIACE típusú gépikocsi) segítségével látja el. 

A gépkocsit a tanyagondnok és a jegyző külön engedélyével rendelkező személyek vezethetik.

A gépkocsik állagmegóvásáért, szervizeléséért, napi karbantartásáért és rendszeres tisztításáért a tanyagondnok felel. 

 

10.   Az ellátottak és a szociális szolgáltatásokat végzők jogainak védelmével kapcsolatos szabályok 

Az ellátottak és az ellátást végzők jogaival kapcsolatosan az Sztv. ide vonatkozó rendelkezéseit kell mérvadónak tekinteni. 

 

10.1.1   Az ellátottak általános jogai: 

A tanyagondnokok tevékenységüket csak az ellátásban részesülők személyes jogainak tiszteletben tartásával végezhetik.

A tanyagondnoki szolgálat ellátását igénybe vevőnek joga van szociális helyzetére, egészségi és mentális állapotára tekintettel a szolgálat által biztosított teljes körű ellátásra.

Az ellátást igénybe vevőt ért sérelem, méltánytalanság orvoslása céljából fordulhat a tanyagondnokhoz, szakmai vezetőként a jegyzőhöz. Munkakörének megfelelően a tanyagondnok köteles a tudomására jutott panaszos ügyben a szükséges intézkedést megtenni.

Az ellátást igénybe vevőt megilleti személyes adatainak védelme, valamint a magánéletével kapcsolatos titokvédelem.

Az ellátást igénybevevő adataihoz csak az arra jogosultak – a tanyagondnok, a szakmai vezető, és az adatigénylésre jogosult szervek - férhetnek hozzá.

A tanyagondnok jogviszonyával kapcsolatos munkáltatói jogkört gyakorló vezető gondoskodik arról, hogy a tanyagondnok munkájuk során a titoktartást és az információk felelős kezelését betartsa. 

10.1.2.  A szociális szolgáltatást végzők jogai: 

A szociális ágazatban foglalkoztatottak esetében biztosítani kell, hogy a munkavégzéshez kapcsolódó megbecsülést megkapják, tiszteletben tartsák emberi méltóságukat és személyiségi jogaikat, munkájukat elismerjék, valamint a munkáltató megfelelő munkavégzési körülményeket biztosítson a számukra. 

10.2.    A tájékoztatás módja: 

Az ellátotti kör tájékoztatása személyes megkeresés útján történik. A tanyagondnok felkeresi az ellátási területen élő lakosokat és tájékoztatást nyújt a szolgálat működéséről. Részletes, szóbeli tájékoztatást ad a szolgáltatások jellegéről, igénybevételük módjáról, a szolgálat elérhetőségéről (cím, telefonszám, nyitva tartás stb.).

Tájékoztatja a lakosokat a szolgáltatások igénybevételéhez kapcsolódó jogokról és jogorvoslati lehetőségekről.

A tanyagondnok az első megkeresés alkalmával átadja a leendő ügyfeleknek névjegykártyáját, melyen fel van tüntetve elérhetősége. 
 
 

11.   Szervezeti információk 

A munkáltatói jogokat Gomba Község polgármestere gyakorolja.

A szolgálat egy, az ágazati jogszabályban meghatározott képesítési követelménynek megfelelő tanyagondnokkal működik, a jegyző szakmai irányítása mellett.

A feladatokat a tanyagondnok heti 40 órás munkarendben látja el, melynek 20%-a kötetlen munkaidő. A tanyagondnoknak a kötetlen munkaidejével el kell számolnia.

A tanyagondnokot szabadság, betegség vagy egyéb törvényes távolmaradás miatti helyettesítéséről a munkáltatói jogkör gyakorlója esetileg gondoskodik. 

 


 

 

A tanyagondnoki szolgálat szakmai programjának 1. sz. melléklete

 

 

 

Belterületi térkép kivonat a Helyi Építési Szabályzatból

 

 

 

 

 

 

A tanyagondnoki szolgálat szakmai programjának 2. sz. melléklete

Megállapodás 
 

Mely létre jött Gomba Község tanyagondnoka ………………………………………, (továbbiakban Tanyagondnok),

továbbá az ellátott, vagy törvényes képviselője,

név:………………………………………………………………....

születési név:……………………………………………………..…

születési hely, idő:…………………………………………….…….

anyja neve:………………………………….………………………

bejelentett állandó lakóhely:………………………………..………..

tartózkodási hely:………………………………………………....…

(továbbiakban Ügyfél) között, az egyéb belterületi lakott helyek intézményi hátrányainak enyhítése és az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, alapellátásokhoz való hozzájutás biztosítása céljából, az alábbi feltételekkel: 

  1. A tanyagondnok vállalja, hogy az

-       ügyintézés,

-       személyszállítás,

-       áruszállítás,

-       információadás,

-       intézmények, szolgáltatók és az ügyfél közötti kapcsolattartás, illetve

-       a szolgálat által működtetett és biztosított egyéb szolgáltatások közül,

az ügyfél problémáinak figyelembe vételével, valamint igényeinek megfelelően, előzetes egyeztetés alapján az ügyfél által igényelt szolgáltatást teljesíti, vagy azokhoz hozzájuttatja az alábbiak szerint:

………………………………………………………………………………...

………………………………………………………………………………...

 

  1. A tanyagondnok vállalja továbbá, hogy minimum havi rendszerességgel otthonában felkeresi az Ügyfelet az ellátás igénylésének egyeztetése, illetve a megállapodás esetleges módosítása céljából.
  1. A megállapodás egyoldalúan nem módosítható, mindkét fél, az Ügyfél és a Tanyagondnok beleegyezése is szükséges hozzá. Ennek feltételei egy új megállapodásban kerülnek rögzítésre. 
  1. A tanyagondnok vállalja, hogy az ellátást igénybe vevőről tudomására jutott információkat titkosan kezeli, a szolgálat lehetőségeihez képest minden tőle elvárható segítséget megad, és az ügyfél érdekeinek megfelelően jár el.

A szolgálat által nyújtott ellátás határozatlan időre szól, a megkötött megállapodás mindaddig érvényes, míg az Ügyfél nem kéri írásban az ellátás megszüntetését.

Az Ügyfél és a Tanyagondnoki Szolgálat között fennálló jogviszony megszűnik ha:

      az Ügyfél kéri a szolgáltatás megszüntetését,

      az Ügyfél halálával,

      Az ellátási forma megszüntetésére irányuló önkormányzati döntéssel.

Az ellátotti jogviszony megszüntetését az Ügyfél kezdeményezheti, melynek alapján a jegyző a jogviszonyt a felek megegyezése szerinti időpontban, ennek hiányában a megállapodásban foglaltak szerint, megszünteti. Erről, illetve a panasztétel lehetőségéről írásban értesíti az Ügyfelet. 

Az Ügyfél az őt ért sérelem, méltánytalanság orvoslása céljából Gomba Község polgármesteréhez fordulhat, aki a megkereséstől, panasztételtől számított 15 napon belül a panasztevőt köteles értesíteni a panasz kivizsgálásának eredményéről. Amennyiben a polgármester határidőben nem intézkedik, vagy a panasztevő nem ért egyet az intézkedéssel, az intézkedés kézhezvételétől számított 8 napon belül a fenntartóhoz fordulhat jogorvoslatért. 

Az Ügyfél hozzájárul, hogy az együttműködéshez szükséges személyes adatait az 1/2000. (I.7.) SzCsM rendelet alapján rögzítsék és az adatvédelemre vonatkozó hatályos jogszabályok betartásával kezeljék. 

Az igénybevett szolgáltatások térítésmentesek. 

 

Gomba, …………………... év …………………….. hó …………. nap 
 

…………………………………..  …………..………………………

     tanyagondnok                                                      ügyfél

 

 

Gomba Község Önkormányzat Polgármesteri Hivatal

Tanyagondnoki Szolgálatának költségvetése

2009. év 

KIADÁSOK

2009. évi előirányzat

Alkalmazottak illetménye                1 fő      96 000 Ft * 5 hó

480 000

Keresetbe tartozó juttatások összesen:

480 000

Étkezési hozzájárulás                       1 fő           12 000 Ft * 6 hó

72 000

Társadalombiztosítási járulékmentes juttatások összesen:

  72 000

Személyi juttatás összesen:

552 000

TB 29% járulékalap                                    480 000 Ft * 29%

Munkaadói járulék 3%                                480 000 Ft * 3%

Eü. Hozzájárulás                                         1 fő  1 950 Ft * 5 hó

139 200

14 400

9 750

Munkaadót terhelő járulékok összesen:

163 350

Dologi kiadások

  • üzemanyag     1 gépkocsi :      40 000 Ft/hó * 6 hó
  •  
  • biztosítás, egyéb dologi kiadás          6/12-ed része
  •  
  • telefon           1 fő:                   7 000 Ft/hó *  6 hó

 

240 000

103 800

42 000

Dologi kiadás összesen:

385 800

KIADÁS ÖSSZESEN:

1 101 150

 

BEVÉTELEK

 

Alaptevékenység bevétele

Alaptevékenységgel összefüggő egyéb bevétel

Egyéb sajátos bevételek

Áfa bevételek

Önkormányzati támogatás

0

0

0

0

1 101 150

BEVÉTEL ÖSSZESEN:

1 101 150

 

 


 

[1]     módosították a 8/2008. (II.29.) sz., a 34/2008. (XII.30.) sz., a 12/2009. (V.29.) sz. és a 17/2009. (VI.26.) sz., a 28/2009. (XII.11.) sz., a 16/2010. (VI.25.) sz. és a  16/2011. (IX.16.) sz. önkormányzati rendeletek

[2] Az alcímet módosította a 21/2009. (X.30.) sz. rendelet 1. §-a             Hatályba lépése: 2009. november 1.

[3] Módosította a 21/2009. (X.30.) sz. rendelet 2. §-a             Hatályba lépése: 2009. november 1

[4] Módosította a 16/2011. (IX.16.) sz. rendelet 1. §-a                         

[5] Módosította a 16/2011. (IX.16.) sz. rendelet 1. §-a                         

[6] Módosította a 21/2009. (X.30.) sz. rendelet 3. §-a             Hatályba lépése: 2009. november 1

[7] Módosította a 16/2011. (IX.16.) sz. rendelet 2. §-a

[8] Módosította a 16/2011. (IX.16.) sz. rendelet 3. §-a                         

[9] Hatályon kívül helyezte a 16/2011. (IX.16.) sz. rendelet 4. §-a.

[10] Hatályon kívül helyezte a 16/2011. (IX.16.) sz. rendelet 4. §-a.

[11] Módosította a 16/2010. (VI.25.) sz. rendelet 1. §-a.                              Hatályba  lépése: 2010. június 25.

[12] Módosította a 28/2009. (XII.11.) sz. rendelet 1. §-a                Hatályba lépése: 2010. január 1.

[13] Kiegészítette a 21/2009. (X.30.) sz. rendelet 5. §-a                                Hatályba lépése: 2009. november 1.

[14]             módosította a 8/2008. (II.29.) sz. képviselő-testületi rendelet 1. §-a. Hatályba lépése 2008. február 29.

[15] Módosította a 12/2009. (V.29.) sz. rendelet  1. §-a.                      Hatályba lépése: 2009. július 1.

[16] Kiegészítette a 12/2009. (V.29.) sz. rendelet  1. §-a.                    Hatályba lépése: 2009. július 1.

[17] Módosította a 12/2009. (V.29.) sz. rendelet  3. §-a.                      Hatályba lépése: 2009. július 1.

[18] Kiegészítette a 34/2008. (XII.30.) sz. rendelet 4. §-a.                   Hatályba lépése: 2009. január 1.

[19] Módosította a 34/2008. (XII.30.) sz. rendelet  5. §-a.                    Hatályba lépése: 2009. január 1.

[20] Módosította a 21/2009. (X.30.) sz. rendelet 6. §-a                                 Hatályba lépése: 2009. november 1.

[21] Módosította a 21/2009. (X.30.) sz. rendelet 7. §-a                                 Hatályba lépése: 2009. november 1.

[22] Megállapította a 34/2008. (XII.30.) sz. rendelet 6. §-a.                   Hatályba lépése: 2009. január 1.

[23] Megállapította a 34/2008. (XII.30.) sz. rendelet 7. §-a                         Hatályos: 2009. január 1-től

[24] Megállapította a 34/2008. (XII.30.) sz. rendelet 8. §-a                         Hatályos: 2009. január 1-től

[25] Módosította a 21/2009. (X.30.) sz. rendelet 8. §-a                                 Hatályba lépése: 2009. november 1.

[26] Megállapította a 34/2008. (XII.30.) sz. rendelet 8. §-a                         Hatályos: 2009. január 1-től

[27] Megállapította a 34/2008. (XII.30.) sz. rendelet 9. §-a                         Hatályos: 2009. január 1-től

[28] Megállapította a 34/2008. (XII.30.) sz. rendelet 10. §-a                       Hatályos: 2009. január 1-től

[29] Megállapította a 34/2008. (XII.30.) sz. rendelet 10. §-a                       Hatályos: 2009. január 1-től

[30] Számozását módosította a 34/2008. (XII.30.) sz. rendelet 5. §-a.     Hatályos: 2009. január 1-től

[31] Módosította a 17/2009. (VI.26.) sz. képviselő-testületi rendelet 1. §-a     Hatályba lépése: 2009. július 1-től.

[32] Kiegészítette a 12/2009. (V.29.) sz. rendelet 3. §-a.

 

VISSZA az alaprendeletekhez            VISSZA a főoldalra