VISSZA az alaprendeletekhez VISSZA a főoldalra
Gomba Község Önkormányzati Képviselő-testületének
14/2003. (X.30.) sz. rendelete
Hatályon kívül helyezte a 7/2014. (II. 14.) önkormányzati rendelet
1.§ Gomba község ingatlanainak mind magasabb szintű hasznosulása és a települési igények lehetőség szerinti kielégítése érdekében Gomba Község Önkormányzata ingatlanfejlesztési alapot (továbbiakban: alap) hoz létre, melynek működtetésével kívánja ingatlanfejlesztési céljait megvalósítani. Az alap forrásait, valamint azok felhasználását e rendeletben szabályozza.
2.§ A rendelet hatálya
(1) az alap forrásait illetően az önkormányzat ingatlanokkal kapcsolatos bevételeire terjed ki,
(2) rendelkezéseit mind a belterületi, mind a külterületi ingatlanok esetében alkalmazni kell.
3.§ E rendelet alkalmazásánál az egyes fogalmakat a következőképen kell értelmezni:
1. Önkormányzat: Gomba Község Önkormányzata.
2. Testület: Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete
3. Alap: ingatlanfejlesztési alap
4. Értékesítési költség: az értékesítéskor felmerülő minden olyan szolgáltatás igénybevételének bizonylattal igazolt ellenértéke, amely az adott ingatlan(ok) értékesítését elősegítette. Az értékesítési költség nem érheti el az ingatlan ellenértékének öt százalékát.
5. Ingatlanvásárlás: az ingatlan tulajdonjogának megszerzése.
6. Forgalomképes ingatlan nem kötelező önkormányzati feladat teljesítéséhez szükséges ingatlan.
7. Közművesítéshez kapcsolódóan szükséges ingatlan a közművek elhelyezéséhez, illetve a közművesítés gazdaságosságához megszerzendő ingatlan.
8. Rehabilitálásra szoruló ingatlan életveszélyes vagy gazdaságosan nem használható felépítménnyel rendelkező, illetve korszerűsítésre szoruló ingatlan.
9. Alap nagysága: az alap felhasználható összege a Magyar Köztársaság hivatalos fizetőeszközében kifejezve.
4.§ Az alap működtetése által a település ingatlanainak hasznosulását fokozni kell.
5.§ A belterületi ingatlanoknál az alábbiak szerint kell az alapot működtetni:
(1) Közterületekre vonatkoztatva:
a) A település közterületeinek észszerű gyarapítása javítana a közterületi ellátottságon, ezért szükséges megfelelő számú közpark kialakítása pihenési és sportolási célokra.
b) A meglévő közterületek állagának javítása elősegítené a használhatóság mértékének növelését és a települési összképet is, ezért minden önkormányzati tulajdonú belterületi közterület tervszerű, folyamatos karbantartását megoldani szükséges.
c) A közterületek hasznosulását a folyamatos karbantartás mellett az elhelyezendő eszközök is fokozhatnák. Javasolt tehát a közterületeken játszóterek kialakítása, a településrészeket összekötő utakon padok elhelyezése.
(2) Intézményi területekre vonatkoztatva:
a) A település intézményi ellátottsága jelenleg csak elégséges szintű. Intézményeink bővülése esetén megfontolandó újabb intézményi területek kijelölése annak érdekében, hogy a község igényeit jelenlegi és majdani intézményeink ki tudják szolgálni.
(3) Lakóterületekre vonatkoztatva:
a) Lakott ingatlanok: Mivel az alap működtetése az ingatlanok esetében a hasznosulás fokozását tűzi ki célul, a lakott ingatlanok esetében nem tesz ajánlást
b) Lakatlan ingatlanok: A lakatlan ingatlanok esetében vizsgálandó a lakatlanság oka. Az életveszélyes, vagy a gazdaságosan fel nem újítható lakóépületek esetében ajánlott az ingatlan megvásárlásával és az épület bontásával építési telekként való értékesítése. Értékesítés előtt megfontolandó több ingatlan összevonása, vagy az ingatlan megosztása, esetleg több szomszédos ingatlan új felosztása is.
c) Beépíthető ingatlanok
- Az önkormányzati tulajdonú közművesített beépíthető ingatlanokat eladásra kell kínálni, mivel hasznosulásuk csak ezzel fokozható.
- A belterületi, nem közművesített beépíthető területeket értékesítés előtt, vagy az értékesítési folyamatban közművesíteni kell. A közművesítésnél a kiszolgáló utak mindkét oldalán beépíthető ingatlanokat kell kialakítani, hogy a közművesítés gazdaságosabb legyen, több ingatlanon biztosítson közműelérést. Emiatt indokolt lehet akár a művelésből való kivonás, a belterületi határon végzett közművesítésnél pedig a belterületbe vonás kezdeményezése is.
(4) Zöldterületekre, belterületi gazdasági és szántóterületekre vonatkoztatva:
Mivel a rendelet célja szerint a bekezdésben említett területek nem élveznek elsőbbséget, összességében a zöldterületek arányának megtartását kell fenntartani. Az esetleges lakóterületi bővítés esetén a belterületi gazdasági és szántóterületek rovására kell növelni a zöldterületek mértékét.
5.§ A külterületi ingatlanok esetében az alábbiak szerint kell az alapot működtetni:
(1) A külterületi utakat csak a szükséges mennyiségben kell megtartani. A külterületi ingatlanok megközelítéséhez elengedhetetlenül nem szükséges külterületi utakat fel lehet számolni, ha ezt magasabb szintű jogszabályok nem tiltják.
(2) A külterületi egyéb ingatlanokat, amennyiben azok nem szükségesek az önkormányzat terveinek megvalósításához, elsődlegesen értékesíteni szükséges.
6.§ Az alap forrása az önkormányzati tulajdonú
a) ingatlan értékesítése esetén annak ellenértéke, csökkentve az értékesítési költségekkel,
b) ingatlan bérbeadása esetén a bérleti díj.
7.§ Az alap forrásait eredetük alapján kell felhasználni.
(1) Bérbe adott
a) lakóingatlan bevételét legalább 60%-ban
b) egyéb, felépítménnyel rendelkező ingatlan bevételeit 40%-ban
az ingatlan állagmegóvására, felújítására kell felhasználni.
(2) Értékesített ingatlanok ellenértékéből eredő forrásokat
a) ingatlanvásárlásra
b) forgalomképes önkormányzati ingatlan felújítására, korszerűsítésére
c) önkormányzati tulajdonú terület közművesítésére lehet és kell felhasználni.
8.§ Az ingatlanvásárlásoknál elsőbbséget élvez
a) a közművesítéshez kapcsolódóan szükséges
b) a rehabilitálásra szoruló
c) intézmény elhelyezéséhez szükséges
d) a közterületté nyilvánítandó
ingatlan, a felsorolás sorrendjében
9.§ Az alap nagyságának növelése érdekében
a) az ingatlanvásárlás esetén különösen körültekintően kell eljárni, hogy az önkormányzat részére legelőnyösebb vételárat lehessen elérni
b) az ingatlan értékesítése előtt meg kell hirdetni az önkormányzat ingatlan értékesítési szándékát még akkor is, ha az értékesítési szándékot a vételi ajánlat időben megelőzte
c) a bérbeadásból származó bevételből fedezett felújítást, állagmegóvást vagy az önkormányzat saját alkalmazottaival kell elvégeztetni, vagy három ajánlattevő legkedvezőbbikét kell erre a feladatra kiválasztani.
10.§ Az értékesíthető ingatlanokat az önkormányzati vagyonról és vagyongazdálkodás szabályairól szóló rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.
11.§ Az ingatlanvásárláshoz és az ingatlan értékesítéséhez, valamint az ingatlanokkal kapcsolatos egyéb teendők (felújítás, közműépítés) végrehajtásához mindig a testület egyedi határozata szükséges.
12.§ Az alap az önkormányzat költségvetési céltartalékának része.
13.§ Az önkormányzat hivatalának vezetője a testület ülésein kérdésre köteles közölni az alap nagyságát.
14.§ Jelen rendelet kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezései a hatályba lépés előtt megkötött jogügyletek érvényességét nem érintik.
15.§ Jelen rendelet kihirdetéséről a helyben szokásos módon a körjegyző gondoskodik.
Gomba, 2003. október 30.
Kis József Maczó Jánosné
polgármester körjegyző
Ezen önkormányzati rendelet 2003. október 31-től –
november 15-ig, 15 napra kihirdetést nyert.
G o m b a , 2003. november 15.
Kis József Maczó Jánosné
polgármester körjegyző