VISSZA az alaprendeletekhez            VISSZA a főoldalra

 

                        

 

Gomba Község Önkormányzata Képviselő-testületének

27/2013. (X. 25.) önkormányzati rendelete a

a szociális igazgatás és a szociális ellátások helyi szabályairól szóló

9/2012. (IV. 13.) önkormányzati rendelet módosításáról

 

 Hatályon kívül helyezte e rendelet 3. § (1) bekezdése.

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében rögzített eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 60. § (4)             bekezdésében, a 132. § (4) bekezdés d) pontjában kapott felhatalmazással élve a szociális igazgatás és a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 9/2012. (IV. 13.) önkormányzati rendelet módosításáról az alábbi rendeletet alkotja:

 

 

 

1.    §   Gomba Község Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális igazgatás és a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 9/2012. (IV. 13.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: Rendelet) 22. § (1) bekezdése az alábbi i) ponttal egészül ki

 

[22. § (1) Az étkeztetés biztosítása esetén szociálisan rászorultnak tekintendő:]

 

i) vagy közfoglalkoztatásban részt vevő

 

2.    §   A Rendelet 2. melléklete helyébe e rendelet 1. melléklete lép.

 

3.    §   (1)   E rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, és a hatályba lépés napját követő naptól hatályát veszti.

          (2)   E rendelet hatályba lépésével a Rendelet II. fejezet Pénzbeli ellátások cím után „4. Időskorúak járadéka” szövegrész és a 6. § hatályát veszti.

 

 

Gomba, 2013. október 24.

 

                                    Lehota Vilmos                                               Kósa Erzsébet Anikó

                                   polgármester                                                              jegyző

 

Kihirdetési záradék:

 

A rendelet kihirdetése

2013. október 25-én megtörtént.

 

Gomba, 2013. október 25.

 

           

                                                                                  Kósa Erzsébet Anikó  

                                                                                            jegyző


 

1. melléklet a 27/2013. (X. 25.)

 önkormányzati rendelethez

Szakmai program  

A GTÜ Nonprofit Közhasznú Kft. a Pest Megyei Kormányhivatal Szociális és Gyámhivatal Szociális Hatósági és Ellenőrzési Osztálya által ……………számon kiadott működési engedély módosítást tartalmazó határozata alapján  alaptevékenységei között látja el a Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás megnevezésű közfeladat ellátott.

A GTÜ Nonprofit Közhasznú Kft. székhelye: 2217 Gomba, Bajcsy –Zs. utca 2. 

A tanyagondnoki szolgálat feladatait egy fő – a GTÜ Nonprofit Közhasznú Kft. alkalmazásban álló, tanyagondnok látja el munkaviszony keretében. 

Szakmai munkáját a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv-ben (továbbiakban: Szt.), valamint végrehajtási rendeleteiben, és Gomba Község Önkormányzata Képviselő-testületének a tanyagondnoki szolgálat működését is magába foglaló a szociális igazgatás és a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 9/2013. (VI.13.) sz. rendeletében szabályozott előírások szerint kell végezni. 

1.     A szolgáltatás célja, feladatai 

A tanyagondnoki rendszer célja az egyéb belterületi lakott helyek (Felsőfarkasd és Tetepuszta) intézményi hátrányainak enyhítése, az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatásokhoz, egyes alapellátásokhoz való hozzájutás biztosítása, az elszigeteltség feloldása.

Ezen szolgáltatási formának jelentős szerepe van a területi hátrányok felszámolásában. 

Feladata a különböző szolgáltatások megjelenítése, a lakosok ezekkel való kapcsolatának javítása, a közösségeken belül működő kapcsolatrendszerek megerősítése, ha szükséges működtetése, továbbá az egyéni és közösségi szintű igények kielégítésének biztosítása.

2.    Az ellátottak köre 

A tanyagondnoki szolgálat tevékenysége a Gomba Község közigazgatási határán belül élő egyéb belterületi lakosságra teljes körűen kiterjed.

A község belterülete területileg egymástól elkülönülő négy egységre tagozódik.  (1. számú melléklet - térkép). 

I. belterületi egység: Központi belterület

II. belterületi egység: Felsőfarkasd

III. belterületi egység: Tetepuszta

IV. belterületi egység: Tópart

3.    A feladatellátás szakmai tartalma 

-       Alapszolgáltatási feladatok

-       Egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása

-       Szolgáltatási feladatok 

3.1.      Alapszolgáltatási feladatok

Az alapszolgáltatási feladatok keretén belül a tanyagondnoki szolgálat együttműködve a szolgáltatásokat végző intézményekkel segítséget nyújt az ellátottaknak, hogy képesek legyenek otthonukban és lakókörnyezetükben önálló életvitelük fenntartásában, vagy egészségi állapotukból, mentális állapotukból, vagy egyéb okokból származó problémáik megoldásában.

A tanyagondnoki szolgálat keretében ellátandó alapszolgáltatási feladatok:

·                     családsegítésben való közreműködés

·                     szociális étkeztetésben való közreműködés

·                     intézmények és az ellátott közötti kapcsolattartás elősegítése

A tanyagondnok feladata az intézményi szolgáltatásoknak a lakosok felé történő közvetítése. Tájékoztatja az érintetteket a szociális, gyermekvédelmi, egészségügyi, családtámogatási, munkaügyi és egyéb ellátások igénylése tekintetében. Részletes tájékoztatást ad az intézmények elérhetőségéről, nyitvatartási rendjéről, a szolgáltatások köréről, jellegéről, elérhetőségéről és az igénybevételük módjáról, az ellátások igényléséhez szükséges iratokról, a családgondozó elérhetőségéről.

A családsegítésben való közreműködés során a tanyagondnok, ha az ellátott életében olyan problémát észlel, mely szakmai jellegű és az ő szakmai kompetenciáját meghaladja, jelez a családsegítő szolgálat felé. A továbbiakban biztosítja az ellátottnak a családgondozóhoz (a Polgármesteri Hivatalba), majd onnan lakhelyére történő szállítását. A tanyagondnok segít az ellátott és a családgondozó közötti bizalmi kapcsolat kialakításában. 

A szociális étkeztetés keretében - ha az ellátotti területen élő lakosok részére az alapellátás megállapításra kerül - a tanyagondnok közreműködik az ebéd kiszállításában is.

A kapcsolattartás elősegítése során a tanyagondnok biztosítja:

·                     a különböző szociális intézmények munkatársaival, különös tekintettel a polgármesteri hivatal szociális- és gyámügyi ügyintézőjével, a védőnővel való kapcsolatfelvételt,

·                     és segíti az ellátórendszer egyes tagjai és az ellátottak közötti jó kapcsolat fenntartását. 

3.2.      Egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása

A tanyagondnok az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutást oly módon biztosítja, hogy elszállítja az ellátottakat a – háziorvosi – szakellátási rendelésekre, a probléma súlyosságától függően értesíti a mentőszolgálatot, továbbá ha igény van rá, biztosítja a különböző egészségügyi szűréseken való megjelenést (rákszűrés, tüdőszűrés stb.).

Az egészségügyi intézmények munkatársainak az ellátottakhoz való eljutását és az ellátottak intézményekbe történő eljutását, amennyiben az objektív okok miatt (pl. rossz terepviszonyok) más módon nem valósítható meg;

A tanyagondnok tájékoztatja a lakosokat a rendelési időkről, helyszínekről, a gyógyszertár nyitva tartásáról, mind az orvosi, mind pedig a gyógyszertári ügyeletekről. 
 

3.3       Szolgáltatás jellegű feladatok

A szolgáltatás jellegű feladatok abban az esetben illetik meg ingyenesen a tanyasi lakosságot, ha az élethelyzetéből adódó probléma önerőből nem oldható meg.

A tanyagondnokok által ellátandó egyéb szolgáltatási feladatok közé tartoznak:

·                     személyszállítási feladatok,

·                     ügyintézési feladatok,

·                     egyéb szolgáltatási jellegű feladatok.

3.3.1    A tanyagondnok a személyszállítási feladatai között ellátja:

·           Az óvodások és iskolások oktatási, nevelési intézménybe, szakköri foglalkozásra, sporttevékenységekre, különórákra, nyelvórákra, korrepetálásokra, és intézményi rendezvényekre, illetve onnan vissza történő szállítását, ha az intézmény munkarendje, vagy a tevékenységek időpontja nem alkalmazkodik a tömegközlekedés rendjéhez.

·           Betegek háziorvosi rendelőbe, vagy egyéb egészségügyi intézménybe történő szállítását, illetve onnan vissza a lakóhelyig. A szállításkor minden esetben figyelembe kell venni az igénylő egészségügyi állapotát, szükség szerint ki kell kérni a háziorvos véleményét.

·           Kapcsolattartásra kötelezett munkanélküliek munkaügyi központba történő szállítását.

·           Az igénylők családi eseményekre történő szállítását.

·           Kórházi, idősek otthonai, stb. látogatás céljára történő szállítást.

·           Temetésre, temetőbe történő szállítást.

·           Nagybevásárlás céljára történő szállítást, melyet havonta egy alkalommal bevásárló utak szervezésével biztosít.

·           Az önkormányzat által közzétett és meghirdetett, illetve a település által szervezett egyéb rendezvényre történő szállítást: - sportrendezvények; - falunapok; - társadalmi ünnepségek; - gyermeknap; - idősek napja; - lakossági fórumok; stb.

3.3.2.   Az ügyintézési feladatok:

A tanyagondnok oly módon segít az ellátottaknak a különböző hivatali, vagy postai ügyintézésben, hogy az ellátottakat elkísérik az érintett helyekre, vagy személyesen intézkednek, ha ezt az ellátottak igénylik. 

3.3.3.   Egyéb szolgáltatás jellegű feladatok:

3.3.3.1 Lakossági szolgáltatások:

A tanyagondnok a lakossági szolgáltatási feladatai között ellátja a háztartási gépek javíttatását, a gázpalack cseréjét, bútorok szállíttatását, táp- és terménybeszerzést, postai, - hivatali ügyintézést.

3.3.3.2 Szervezési feladatok:

A tanyagondnok kisebb csoportokban megszervezi a művelődési, kulturális, sport és szabadidős programokon történő részvételt, jegyet rendel, szállít, stb. Segíti az ellátottakat a könyvtári kölcsönzésekben. 

 

4.    Az ellátás igénybevételének módja 

A tanyagondnoki szolgálat igénybevételének módját az Szt. szabályozza.

A szolgáltatás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő szóbeli vagy írásbeli kezdeményezésére történik.

A szolgáltatások térítésmentesek.

Az együttműködés a tanyagondnok és az ellátottak között addig áll fenn, míg az ellátottak igénylik a szolgáltatást. A tanyagondnok csak azokat a feladatokat láthatja el, melyek a tanyagondnoki szolgálat szakmai programjában meg vannak jelölve.

5.    A tanyagondnok és az igénybe vevő közötti kapcsolattartás módja 

Az ellátást igénybe vevővel a tanyagondnok folyamatosan kapcsolatot tart. Ennek módja:

·         személyes kapcsolattartás, amely az ellátott lakásán, vagy a Polgármesteri Hivatal irodahelyiségében történik,

·         telefon igénybevételével,

·         üzenethagyással, mely történhet a GTÜ Közhasznú Nonprofit Kft székhelyén, vagy a Gombai Polgármesteri Hivatal szociális- vagy gyámügyi előadóinál.

 

6.    A szolgáltatások rendszeressége 

A tanyagondnok minden munkanapon rendszeresen és folyamatosan látogatja az ellátási területet. A terület bejárása során meg kell győződni az ott élők helyzetéről és folyamatosan figyelemmel kell kísérni a szolgáltatásokra vonatkozó igényeket. A szolgáltatások rendszeressége minden esetben az egyéni szükségletek, igények figyelembe vételével változik.

7.    Pénzkezelés 

Az árubeszerzéssel, bevásárlással, postai befizetéssel, gyógyszerkiváltással kapcsolatos feladatoknál a tanyagondnok átvételi elismervény fejében veszi át a vásárlási előleget, melynek maradványát a vásárlás befejeztével ismét átvételi elismervény fejében adja vissza. A tényleges kiadásokról nyugta alapján számol el a szolgáltatást igénybe vevőnek. Az elszámolás megtörténtét az igénybe vevő az aláírásával igazolja. 

8.    Adminisztráció 

A tanyagondnok a tevékenységére irányadó jogszabályok szerint tevékenységi naplót vezet.

A tevékenységi naplót negyedévente a jegyző ellenőrzi.

9.    Gépjárműkezelés 

A tanyagondnok a jelentkező feladatokat a Polgármesteri Hivatal tulajdonában álló, de a GTÜ Nonprofit Közhasznú Kft. üzemeltetésében lévő , és a tanyagondnoki szolgálat feladatainak ellátására rendelkezésére álló jármű (HCK379 frsz-ú, 6 személy szállítására alkalmas TOYOTA HIACE típusú gépikocsi) segítségével látja el. 

A gépkocsit a tanyagondnok engedélyével rendelkező személyek vezethetik.

A gépkocsi állagmegóvásáért, szervizeléséért, napi karbantartásáért és rendszeres tisztításáért a tanyagondnok felel. 

10.   Az ellátottak és a szociális szolgáltatásokat végzők jogainak védelmével kapcsolatos szabályok 

Az ellátottak és az ellátást végzők jogaival kapcsolatosan az Szt. ide vonatkozó rendelkezéseit kell mérvadónak tekinteni. 

 

10.1.1   Az ellátottak általános jogai: 

A tanyagondnokok tevékenységüket csak az ellátásban részesülők személyes jogainak tiszteletben tartásával végezhetik.

A tanyagondnoki szolgálat ellátását igénybe vevőnek joga van szociális helyzetére, egészségi és mentális állapotára tekintettel a szolgálat által biztosított teljes körű ellátásra.

Az ellátást igénybe vevőt ért sérelem, méltánytalanság orvoslása céljából fordulhat a tanyagondnokhoz, szakmai vezetőként a jegyzőhöz. Munkakörének megfelelően a tanyagondnok köteles a tudomására jutott panaszos ügyben a szükséges intézkedést megtenni.

Az ellátást igénybe vevőt megilleti személyes adatainak védelme, valamint a magánéletével kapcsolatos titokvédelem.

Az ellátást igénybevevő adataihoz csak az arra jogosultak – a tanyagondnok, a szakmai vezető, és az adatigénylésre jogosult szervek - férhetnek hozzá.

A tanyagondnok jogviszonyával kapcsolatos munkáltatói jogkört gyakorló vezető gondoskodik arról, hogy a tanyagondnok munkájuk során a titoktartást és az információk felelős kezelését betartsa. 

10.1.2.  A szociális szolgáltatást végzők jogai: 

A szociális ágazatban foglalkoztatottak esetében biztosítani kell, hogy a munkavégzéshez kapcsolódó megbecsülést megkapják, tiszteletben tartsák emberi méltóságukat és személyiségi jogaikat, munkájukat elismerjék, valamint a munkáltató megfelelő munkavégzési körülményeket biztosítson a számukra. 

 

10.2.    A tájékoztatás módja: 

Az ellátotti kör tájékoztatása személyes megkeresés útján történik. A tanyagondnok felkeresi az ellátási területen élő lakosokat és tájékoztatást nyújt a szolgálat működéséről. Részletes, szóbeli tájékoztatást ad a szolgáltatások jellegéről, igénybevételük módjáról, a szolgálat elérhetőségéről (cím, telefonszám, nyitva tartás stb.).

Tájékoztatja a lakosokat a szolgáltatások igénybevételéhez kapcsolódó jogokról és jogorvoslati lehetőségekről.

A tanyagondnok az első megkeresés alkalmával átadja a leendő ügyfeleknek névjegykártyáját, melyen fel van tüntetve elérhetősége. 
 
 

11.   Szervezeti információk 

A szolgálat a GTÜ Közhasznú Nonprofit Kft-n belül egy, az ágazati jogszabályban meghatározott képesítési követelménynek megfelelő tanyagondnokkal működik.

A feladatokat a tanyagondnok heti 40 órás munkarendben látja el, melynek 20%-a kötetlen munkaidő. A tanyagondnoknak a kötetlen munkaidejével el kell számolnia.

A tanyagondnok szabadság, betegség vagy egyéb törvényes távolmaradás miatti helyettesítéséről a GTÜ Közhasznú Nonprofit Kft ügyvezetője esetileg gondoskodik. 

 


 

 

A tanyagondnoki szolgálat szakmai programjának 1.  melléklete

 

 

 

Belterületi térkép kivonat a Helyi Építési Szabályzatból

 

 

 

 

 

 

 

 VISSZA az alaprendeletekhez            VISSZA a főoldalra