VISSZA a főoldalra

Vissza az alaprendeletekhez                                                      Vissza a módosító rendeletekhez     

Vissza a hatályon kívül helyezett rendeletekhez

 

         Gomba  Község Önkormányzatának

                   a gyermekvédelemről, valamint a gyermekek pénzbeli és             

                                                                 természetbeli ellátásáról szóló

                                                              9/2004. /VII.1./ sz. r e n d e l e t e

 

Hatályon kívül helyezte a 3/2006. (III.24.) 14. § (2) bekezdése

 

Gomba  Község Képviselő Testülete a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló többszörösen módosított l997.évi XXXI. Törvényben / a továbbiakban: Gyvt./,  valamint a többször módosított l990.évi LXV. Törvény l6.§. /1/ bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja:

 

                                                         

                                                            A rendelet célja

 

                                                                      1.§.

 

E rendelet célja, hogy a 2. §.  (1) – (3) -ban érintett gyermekek vonatkozóan meghatározza a Gomba község Képviselő-testülete által biztosított – a gyermekek védelméről, a Gyvt-ben is szabályozott – pénzbeli és természetbeni ellátások formáit, forrásait, feltételeit, mértékét, valamint igénybe vételük rendjét.

 

 

                                                      A rendelet hatálya.

 

                                                                   2.§.

 

/1/ E rendelet hatálya kiterjed a  Gomba  Község területén tartózkodó magyar állampolgárságú, valamint ha  nemzetközi szerződés másként nem rendelkezik – állandó tartózkodásra jogosító személyi igazolvánnyal rendelkező bevándorolt, valamint a magyar hatóságok által menekültként elismert gyermekre, fiatal felnőttre és szüleire.

 

 

/2/ *A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országok állampolgárainak a külföldiek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2001. évi XXXIX. Törvény rendelkezései szerint jogszerűen

Magyarországon tartózkodó gyermekeire.

 

/3/ Gomba   Községben tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermek védelmében is, ha az  intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna.

 

./4/ A rendelet hatálya Gomba  Község Önkormányzata által fenntartott intézményekre terjed 

ki

 

/5/ A rendelet hatálya nem terjed ki az óvodai nevelés, az iskolai oktatás-nevelés keretében  biztosított napközbeni ellátásra, ha az oktatásról szóló többször módosított – 1993. Évi LXXIX. Törvény 114 §-a alapján ingyenes igénybe vehető szolgáltatások, illetve a 115 §-a alapján térítési díj fizetési kötelezettség mellett igénybe vehető szolgáltatások körébe tartozik.

 

 

                                                                        

                                                                    I. fejezet

 

                     A gyermekvédelmi személyes gondoskodást nyújtó ellátások

 

                                                           Általános szabályok

  

                                                                     3. §.

 

/1/ A személyes gondoskodás igénybevétele – ha a Gyvt. másként nem rendelkezik – önkéntes

az ellátást igénylő, vagy törvényes képviselője  / továbbiakban: kérelmező / kérelmére történik.

A pénzbeni ellátások megállapítását nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény / természetes személy /, illetve a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet is kezdeményezheti.

 

/2/ A kérelmező a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás  igénybevételére irányuló kérelmét a  Polgármesteri Hivatalnál nyújthatja be.

 

           

                                                   A gyermekjóléti alapellátások

                 

                                                                     4.§.

 

/1/ A gyermekjóléti alapellátás célja a gyermek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi  fejlődésének jólétének a családban történő  nevelésének elősegítése, a  veszélyeztetettség megelőzése és a kialakult veszélyeztetettség megszüntetése, illetve a gyermek családjából történő kiemelésének megelőzése.

 

/2/ Az önkormányzat a következő gyermekjóléti alapellátásokat biztosítja:

         a./ Gyermekjóléti szolgálat,

         b./ Gyermekek átmeneti gondozása,

         c./ Gyermekek napközbeni ellátása keretében:

     óvoda,

     iskolai napközis foglalkozás

 

 

/3/ A gyermekjóléti alapellátásokat az önkormányzat  / Az önkormányzat a személyes gondoskodást

nyújtó ellátást a helyi önkormányzatokról szóló 1990 évi LXV. Törvény  81.§ (1) bekezdése szerint,  valamint a 94.§. (6) bekezdésének figyelembevételével/  a Családsegítő Szolgálattal  kötött  szerződés alapján  társulásban, valamint az önkormányzat által fenntartott  óvodában és általános iskolai napköziben biztosítja.

 

                                       A családsegítő és gyermekjóléti szolgáltatás

 

                                                                5.§.

 

/1/ A gyermekjóléti szolgáltatás olyan, a gyermek érdekéit védő speciális személyes szociális szolgáltatás, amely a szociális munka módszereinek és eszközeinek felhasználásával szolgálja a gyermek testi és lelki egészségének családban történő nevelkedésének  elősegítését, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzését, a kialakult veszélyeztetettség megszüntetését. Az önkormányzat a gyermekjóléti szolgáltatás Gyvt. 39.§-ban meghatározott   feladatait,  Üllő, Ecser, Vasad, Gomba, Bénye Önkormányzatok által létrehozott társulás formájában biztosítja.

 

/2/ A gyermekjóléti szolgálat nevelési, szolgáltatási és gondozási feladatokat lát el, a Gyvt-ben meghatározottak alapján együttműködve a gyermekvédelemmel foglalkozó más intézménnyel és   személyekkel.

 

/3/ A gyermekjóléti és családsegítő szolgáltatás térítésmentes.

 

 

                                          Gyermekek átmeneti gondozása

 

                                                                6.§.

 

/1/ A gyermekek átmenti gondozása keretében a gyermek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődését elősegítő, az életkorának, egészségi állapotának és egyéb szükségleteinek megfelelő

étkeztetéséről, ruházattal történő ellátásáról mentálhigiénés és egészségügyi ellátásáról, gondozásáról, neveléséről, lakhatásáról kell gondoskodni.

 

 

/2/ A gyermekek átmeneti gondozását, mint alapellátási feladatát az önkormányzat más szervvel kötendő ellátási szerződés útján biztosítja. / A Gyvt. 48.§-a alapján a gyermekek átmeneti gondozása megszervezhető a működtető által kijelölt helyettes szülőnél, gyermekek átmenti otthonában vagy családok átmeneti otthonában./

 

 

                                                    Gyermekek napközbeni ellátása

                                                                      

                                                                          7.§.

 

 

Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátását a Gyvt. 41.§-ában meghatározottak szerint óvodában, általános iskolai napközi keretében szervezi meg.

 

 

                                                                     Térítési díjak

 

                                                                           8.§.

 

 

/1/  A gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményekben az alapellátások keretébe tartozó  szolgáltatások közül  az étkeztetésért kell térítési díjat fizetni.

 

/2/ Az intézményi térítési díjat a képviselő testület évente egy alkalommal állapítja meg. Az intézményi térítési díjat a rendelet melléklete tartalmazza.

 

/3/ Az intézményi térítési díj alapja a mindenkori élelmezési nyersanyag norma meghatározott százaléka  illetve annak egy ellátottra jutó napi összege.

 

/4/ Ingyenes ellátást kell biztosítani, ha a térítési díj fizetésre kötelezett jövedelemmel nem rendelkezik.

 

 

                                                  Normatív  kedvezmények

 

                                                                   9.§.

 

/1/ Gyermekétkeztetés esetén a Gyvt. 148. §. (5) bekezdésében meghatározott normatív kedvezményt kell biztosítani az ellátottaknak.

 

/2/ A normatív kedvezmény csak egy jogcímen vehető igénybe.

 

                                                            II.  Fejezet

 

                                                   Pénzbeni ellátások

 

                                       Rendszeres gyermekvédelmi támogatás

 

                                                            10.§.

 

/1/ A rendszeres gyermekvédelmi támogatás célja a szociálisan hátrányos helyzetben lévő családok anyagi támogatása, a gyermek családi környezetben történő ellátásának elősegítése, illetve a gyermek családban történő ellátásának az elősegítése,  a gyermek családból történő kiemelésének megelőzése érdekében.

 

/2/ A képviselő-testület a rendszeres gyermekvédelmi támogatásra vonatkozóan a Gyvt. 19-20. §-ait változatlanul alkalmazza.

 

/3/ A kérelemben, valamint a jövedelem nyilatkozatban szereplő adatok valódiságának a megállapítása céljából a támogatás megállapítására vonatkozó döntés meghozatala előtt, valamint a már folyósított támogatás felülvizsgálata során környezettanulmányt kell végezni, Ha az önkormányzat hivatalos tudomása, vagy a környezettanulmány megállapításai alapján a gyermeket gondozó családban a  család életkörülményei nem felelnek meg a  jövedelemnyilatkozatban foglalt adatoknak,  a vagyoni helyzet vizsgálatát a gyámhatóságról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló módosított 149/1997. /IX.10./ sz. Kormány rendelet / a továbbiakban: Gyer./ 65.§. (5)  illetve (6) bekezdésében foglaltak szerint kell elvégezni.

 

 

/4/ A vagyoni helyzet vizsgálata kiterjed a Gyvt. 19.§. (4) bekezdésében meghatározott közös háztartásban élő közeli hozzátartozók vagyonára.

 

 

/5/ Ha a rendszeres támogatás jogerősen megállapításra került, azt a Gyvt. 20.§. /3/ bekezdésében foglaltaknak megfelelően kell folyósítani.

 

                                                           11.§..

 

A rendszeres támogatás havi összege gyermekenként  2004.  január l-től megegyezik az öregségi nyugdíj mindenkori  legkisebb összegének 22 %-val.

 

                          Eljárási szabályok a rendszeres gyermekvédelmi támogatás

                                               megállapításához és folyósításához.

 

 

 

                                                            12. §.

 

/1/ A  rendszeres támogatás megállapítása iránti kérelem benyújtására, az igazolás és a nyilatkozat tartalmára, valamint a jövedelemszámításnál irányadó időszakra a Gyvt. szabályait  kell változatlanul alkalmazni. 

 

/2/ Ha a rendszeres támogatást jogerősen megállapították az a kérelem benyújtásától esedékes azzal, hogy a kérelmet

   a./ a tárgyhónap  tizenötödikéig nyújtották be, a támogatás teljes összegét,

   b./ a tárgyhónap tizenötödikét követően nyújtották be, a támogatás 50 %-át kell kifizetni.

 

/3/ A tárgyhónapra esedékes rendszeres támogatásokat, a tárgyhónapot követő hónap 5. napjáig kell kifizetni.

 

/4/ A rendszeres támogatásokat a körjegyzőség gyermekvédelmi és gyámügyi igazgatással foglalkozó dolgozója által készített kimutatás alapján havonta készpénzben  kell kifizetni.

 

 

                                                             13. §.

 

 

/1/ A rendszeres támogatások megállapításáról, összegének a formájának, jogosultjának megváltoztatásáról, valamint a támogatás  éves felülvizsgálatának eredményéről, megszüntetéséről – a Gyer. 68.§. (2) bekezdésében foglalt kivétellel – határozatban kell

rendelkezni.

 

/2/ A rendszeres támogatást megállapító határozatban fel kell hívni a kérelmezőt, hogy az ellátásra való jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról 125 napon belül köteles értesíteni az eljáró szervet.

 

 

                                                                14.§.

 

/1/ A rendszeres támogatást meg kell szüntetni:                                                             

a./ ha a rendszeres támogatásban részesülő a család jövedelmi és vagyoni viszonya alapján már nem jogosult a támogatásra. / ideértve azt az esetet ha a jogosult házasságkötés szerinti uj családban az egy főre jutó jövedelem összege, illetve vagyon értéke meghaladja a Gyvt. 19.§. (2) bekezdésében meghatározott jövedelemhatárt, illetve vagyon értékét./

 

b./ ha a gyermek nappali oktatás munkarendje szerinti tanulmányokat folytat, és a 23. életévét betöltötte.

 

c./ ha a jogosult felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul, és a 25. életévét betöltötte.

 

/2/ Ha a rendszeres támogatást már megkezdett hónapban kell megszüntetni, a megszüntetés a hónap utolsó napjával történik.

 

/3/ A Gyvt-ben szabályozott rendszeres támogatás megállapításával, összegének és formájának megváltoztatásával, a támogatás megszüntetésével kapcsolatos hatáskör

gyakorlását  a képviselő testület a Szervezeti és Működési szabályzatának megfelelően Szociális és Gyámügyi Bizottságra ruházza.

 

 

                                            Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás

 

                                                             15. §.

 

 

/1/ Gomba Község Képviselő Testülete a gyermeket rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban / továbbiakban: rendkívüli támogatásban / részesíti, ha:

 

a./ a gyermeket gondozó család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy

b./ létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetben került /pld: betegség, elemi kár stb./

 

/2/ Rendkívüli támogatást elsősorban azoknak a gyermekeknek kell megállapítani:

 

a./ akiknek eltartásáról családja más módon nem tud gondoskodni, illetve

b./ alkalmanként jelentkező többletkiadások – különösen a szociális válsághelyzetben lévő várandó anya gyermekének megtartása, a gyermek fogadásának előkészítéséhez kapcsolódó kiadások, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásnak, illetve a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése, betegség, vagy iskoláztatás – miatt anyagi segítségre szorulnak.

 

                                                          16. §.

 

 

/1/ A rendkívüli támogatás  gyermekenként  megállapított egyszeri összege nem lehet kevesebb 3.000.-Ft-nál.

 

 

/2/ A rendkívüli támogatás megállapított egyszeri legmagasabb összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszeresét nem haladhatja meg.

 

 

/3/ Rendkívüli támogatás egy naptári évben belül általában legfeljebb évi 4 alkalommal  adható, amelynek éves összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a háromszorosát.     

 

/4/ A (3) bekezdésben meghatározottnál nagyobb összegű egyszeri rendkívüli támogatást, összeghatártól függetlenül, a képviselő testület állapíthat meg.  / A Gyvt. 2l.§-a a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás mértékének megállapítását a rendeletre bízza, a fenti szabályozási mód tehát egy lehetőség a mérték megállapítására vonatkozóan./

 

                                                           17. §.

 

 

/1/ A rendkívüli támogatás iránti kérelem benyújtását követően a családnál környezettanulmányt  kell készíteni.

 

/2/ A rendkívüli támogatás megállapításáról, összegéről és formájáról határozatban kell rendelkezni.

 

                                                          18. §

 

 

A rendkívüli támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskörének gyakorlását – a 13. §.(4) bekezdésében foglaltak kivételével – a képviselő testület  az SZMSZ-ben foglaltaknak megfelelően a  Szociális és Gyámügyi Bizottságra ruházza.

 

 

                                               Természetbeni ellátások

                                                        

                                                            19. §.

 

/1/ A rendszeres támogatás megállapítható  készpénzben és  természetbeni ellátás formájában is.

 

/2/ Természetbeni ellátás formájában nyújtható a rendszeres támogatás, vagy annak egy része,

az általános iskolás korú:

 

                      a./ védelembe vett gyermekek számára, különösen gyermekintézményi díj

                           megfizetésére,

                      b./ egyéb ellátás kifizetésének átvállalására,

                      c./ tankönyv és tanszerellátásának támogatására

                      d./ egészségügyi szolgáltatásért fizetendő térítési díj

 

 

/3/ Természetben lehet megállapítani a rendszeres támogatást, vagy annak egy részét, a középiskola vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanulók részére:

 

                        a./ tandíj

                        b./ egyéb ellátás kifizetésének átvállalására,

                        c./ tankönyv és tanszerellátásának támogatására,

 

                                                                     20. §.

 

 

/1/ A rendkívüli támogatás készpénzben és természetbeni ellátás  / vásárlási utalvány, az igénylő költségeinek közvetlen átvállalása, stb./  formájában is nyújtható.

 

/2/ Természetbeni ellátás formájában nyújtható az ellátás a védelembe vett gyerekek számára különösen akkor, ha:

 

                         a./ az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a gondozó a

                              pénzbeni rendkívüli támogatást nem a gyermekre fordítja,

                            b./ a gyerekek tankönyv és tanszerellátásának támogatására és

                            c./ egyéb ellátás kifizetésének átvállalására kérték a támogatást.

 

 

                                                                       21.§

 

 

1./ A rendszeres és rendkívüli támogatás megállapítása iránti kérelmet  a körjegyzőséghez kell benyújtani.

 

2./ A támogatások megállapítása iránti kérelmekhez csatolni kell:

 

                      a./ a normatív és az önkormányzati rendszeres gyermekvédelmi támogatás iránti

                           kérelemhez a Gyer. 65.§. (1) és (2) bekezdésében foglalt igazolásokat és nyi-

                           latkozatokat,

 

                      b./ a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás iránti kérelemhez a Gyer. 65.§ (1)

                           bekezdésében foglalt nyilatkozatot és igazolásokat,

 

3./ A rendszeres és rendkívüli támogatások előkészítésével kapcsolatos feladatokat a körjegyzőség látja el.

 

 

                                                                          22. §.

 

Amennyiben a cselekmény bűncselekménynek, vagy más szabálysértésnek nem minősül,  szabálysértést követ el, és 30.000.-Ft-ig terjedő pénzbírsággal sújtható az, aki az e rendeletben szabályozott    

 

                         a./ vásárlási utalványát másra átruházza,

                         b./ vásárlási utalványát részben, vagy egészben készpénzre váltja,.

                         c./ aki más vásárlási utalványát elfogadva, annak egészéért., vagy részéért

                              készpénzt ad az utalvány jogosultjának vagy felhasználásra jogosítottjának,

                              vagy az azt   átváltani kívánó személynek,

                          d./ aki vásárlási utalványon olyan árucikket vásárol, amelynek vásárlására

                               az utalvány nem jogosít,

                          e./ aki az utalvánnyal egyébként visszaél.

 

                              

                                                                    23.§.

 

/1/ E rendelet  2004. július l-el lép hatályba. Rendelkezéseit a hatálybalépést követően benyújtott kérelmek esetében kell alkalmazni.

A hatálybelépést megelőzően  megállapított és folyósított rendszeres gyermekvédelmi támogatásokra, első ízben az éves felülvizsgálatkor kell a rendelkezéseket alkalmazni.

 

/2/ A rendelet kihirdetéséről   a körjegyző gondoskodik.

 

/3/ E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti  Gomba Község Önkormányzatának  a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 7/1998. / III. 27./ sz. rendelete.    

 

/4/ Az e rendeletben nem szabályozott eljárási kérdésekben az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló, többször módosított 1957. évi IV. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni, a Gyvt. és a Gyer-ben foglalt eltérésekkel.

 

G o m b a , 2004. június 30.

 

 

 

 

                                                           Kis   József                               Maczó  Jánosné

                                                         polgármester                                    körjegyző

 

 

Ezen önkormányzati rendelet 2004. július 1-től-

2004. július 16-ig, 15 napra kihirdetést nyert.

 

G o m b a , 2004. július  19.

 

 

 

                                                           Kis  József                              Maczó  Jánosné

                                                        polgármester                                  körjegyző