Vissza az alaprendeletekhez Vissza a módosító rendeletekhez
Vissza a hatályon kívül helyezett rendeletekhez
Gomba Község Önkormányzatának
a gyermekvédelemről, valamint a gyermekek pénzbeli és
természetbeli ellátásáról szóló
9/2004. /VII.1./ sz. r e n d e l e t e
Hatályon kívül helyezte a 3/2006. (III.24.) 14. § (2) bekezdése
Gomba Község Képviselő Testülete a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló többszörösen módosított l997.évi XXXI. Törvényben / a továbbiakban: Gyvt./, valamint a többször módosított l990.évi LXV. Törvény l6.§. /1/ bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja:
A rendelet célja
1.§.
E rendelet célja, hogy a 2. §. (1) – (3) -ban érintett gyermekek vonatkozóan meghatározza a Gomba község Képviselő-testülete által biztosított – a gyermekek védelméről, a Gyvt-ben is szabályozott – pénzbeli és természetbeni ellátások formáit, forrásait, feltételeit, mértékét, valamint igénybe vételük rendjét.
A rendelet hatálya.
2.§.
/1/ E rendelet hatálya kiterjed a Gomba Község területén tartózkodó magyar állampolgárságú, valamint ha nemzetközi szerződés másként nem rendelkezik – állandó tartózkodásra jogosító személyi igazolvánnyal rendelkező bevándorolt, valamint a magyar hatóságok által menekültként elismert gyermekre, fiatal felnőttre és szüleire.
/2/ *A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országok állampolgárainak a külföldiek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2001. évi XXXIX. Törvény rendelkezései szerint jogszerűen
Magyarországon tartózkodó gyermekeire.
/3/ Gomba Községben tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermek védelmében is, ha az intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna.
./4/ A rendelet hatálya Gomba Község Önkormányzata által fenntartott intézményekre terjed
ki
/5/ A rendelet hatálya nem terjed ki az óvodai nevelés, az iskolai oktatás-nevelés keretében biztosított napközbeni ellátásra, ha az oktatásról szóló többször módosított – 1993. Évi LXXIX. Törvény 114 §-a alapján ingyenes igénybe vehető szolgáltatások, illetve a 115 §-a alapján térítési díj fizetési kötelezettség mellett igénybe vehető szolgáltatások körébe tartozik.
I. fejezet
A gyermekvédelmi személyes gondoskodást nyújtó ellátások
Általános szabályok
3. §.
/1/ A személyes gondoskodás igénybevétele – ha a Gyvt. másként nem rendelkezik – önkéntes
az ellátást igénylő, vagy törvényes képviselője / továbbiakban: kérelmező / kérelmére történik.
A pénzbeni ellátások megállapítását nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény / természetes személy /, illetve a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet is kezdeményezheti.
/2/ A kérelmező a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás igénybevételére irányuló kérelmét a Polgármesteri Hivatalnál nyújthatja be.
A gyermekjóléti alapellátások
4.§.
/1/ A gyermekjóléti alapellátás célja a gyermek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődésének jólétének a családban történő nevelésének elősegítése, a veszélyeztetettség megelőzése és a kialakult veszélyeztetettség megszüntetése, illetve a gyermek családjából történő kiemelésének megelőzése.
/2/ Az önkormányzat a következő gyermekjóléti alapellátásokat biztosítja:
a./ Gyermekjóléti szolgálat,
b./ Gyermekek átmeneti gondozása,
c./ Gyermekek napközbeni ellátása keretében:
– óvoda,
– iskolai napközis foglalkozás
/3/ A gyermekjóléti alapellátásokat az önkormányzat / Az önkormányzat a személyes gondoskodást
nyújtó ellátást a helyi önkormányzatokról szóló 1990 évi LXV. Törvény 81.§ (1) bekezdése szerint, valamint a 94.§. (6) bekezdésének figyelembevételével/ a Családsegítő Szolgálattal kötött szerződés alapján társulásban, valamint az önkormányzat által fenntartott óvodában és általános iskolai napköziben biztosítja.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgáltatás
5.§.
/1/ A gyermekjóléti szolgáltatás olyan, a gyermek érdekéit védő speciális személyes szociális szolgáltatás, amely a szociális munka módszereinek és eszközeinek felhasználásával szolgálja a gyermek testi és lelki egészségének családban történő nevelkedésének elősegítését, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzését, a kialakult veszélyeztetettség megszüntetését. Az önkormányzat a gyermekjóléti szolgáltatás Gyvt. 39.§-ban meghatározott feladatait, Üllő, Ecser, Vasad, Gomba, Bénye Önkormányzatok által létrehozott társulás formájában biztosítja.
/2/ A gyermekjóléti szolgálat nevelési, szolgáltatási és gondozási feladatokat lát el, a Gyvt-ben meghatározottak alapján együttműködve a gyermekvédelemmel foglalkozó más intézménnyel és személyekkel.
/3/ A gyermekjóléti és családsegítő szolgáltatás térítésmentes.
Gyermekek átmeneti gondozása
6.§.
/1/ A gyermekek átmenti gondozása keretében a gyermek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődését elősegítő, az életkorának, egészségi állapotának és egyéb szükségleteinek megfelelő
étkeztetéséről, ruházattal történő ellátásáról mentálhigiénés és egészségügyi ellátásáról, gondozásáról, neveléséről, lakhatásáról kell gondoskodni.
/2/ A gyermekek átmeneti gondozását, mint alapellátási feladatát az önkormányzat más szervvel kötendő ellátási szerződés útján biztosítja. / A Gyvt. 48.§-a alapján a gyermekek átmeneti gondozása megszervezhető a működtető által kijelölt helyettes szülőnél, gyermekek átmenti otthonában vagy családok átmeneti otthonában./
Gyermekek napközbeni ellátása
7.§.
Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátását a Gyvt. 41.§-ában meghatározottak szerint óvodában, általános iskolai napközi keretében szervezi meg.
Térítési díjak
8.§.
/1/ A gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményekben az alapellátások keretébe tartozó szolgáltatások közül az étkeztetésért kell térítési díjat fizetni.
/2/ Az intézményi térítési díjat a képviselő testület évente egy alkalommal állapítja meg. Az intézményi térítési díjat a rendelet melléklete tartalmazza.
/3/ Az intézményi térítési díj alapja a mindenkori élelmezési nyersanyag norma meghatározott százaléka illetve annak egy ellátottra jutó napi összege.
/4/ Ingyenes ellátást kell biztosítani, ha a térítési díj fizetésre kötelezett jövedelemmel nem rendelkezik.
Normatív kedvezmények
9.§.
/1/ Gyermekétkeztetés esetén a Gyvt. 148. §. (5) bekezdésében meghatározott normatív kedvezményt kell biztosítani az ellátottaknak.
/2/ A normatív kedvezmény csak egy jogcímen vehető igénybe.
II. Fejezet
Pénzbeni ellátások
Rendszeres gyermekvédelmi támogatás
10.§.
/1/ A rendszeres gyermekvédelmi támogatás célja a szociálisan hátrányos helyzetben lévő családok anyagi támogatása, a gyermek családi környezetben történő ellátásának elősegítése, illetve a gyermek családban történő ellátásának az elősegítése, a gyermek családból történő kiemelésének megelőzése érdekében.
/2/ A képviselő-testület a rendszeres gyermekvédelmi támogatásra vonatkozóan a Gyvt. 19-20. §-ait változatlanul alkalmazza.
/3/ A kérelemben, valamint a jövedelem nyilatkozatban szereplő adatok valódiságának a megállapítása céljából a támogatás megállapítására vonatkozó döntés meghozatala előtt, valamint a már folyósított támogatás felülvizsgálata során környezettanulmányt kell végezni, Ha az önkormányzat hivatalos tudomása, vagy a környezettanulmány megállapításai alapján a gyermeket gondozó családban a család életkörülményei nem felelnek meg a jövedelemnyilatkozatban foglalt adatoknak, a vagyoni helyzet vizsgálatát a gyámhatóságról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló módosított 149/1997. /IX.10./ sz. Kormány rendelet / a továbbiakban: Gyer./ 65.§. (5) illetve (6) bekezdésében foglaltak szerint kell elvégezni.
/4/ A vagyoni helyzet vizsgálata kiterjed a Gyvt. 19.§. (4) bekezdésében meghatározott közös háztartásban élő közeli hozzátartozók vagyonára.
/5/ Ha a rendszeres támogatás jogerősen megállapításra került, azt a Gyvt. 20.§. /3/ bekezdésében foglaltaknak megfelelően kell folyósítani.
11.§..
A rendszeres támogatás havi összege gyermekenként 2004. január l-től megegyezik az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 22 %-val.
Eljárási szabályok a rendszeres gyermekvédelmi támogatás
megállapításához és folyósításához.
12. §.
/1/ A rendszeres támogatás megállapítása iránti kérelem benyújtására, az igazolás és a nyilatkozat tartalmára, valamint a jövedelemszámításnál irányadó időszakra a Gyvt. szabályait kell változatlanul alkalmazni.
/2/ Ha a rendszeres támogatást jogerősen megállapították az a kérelem benyújtásától esedékes azzal, hogy a kérelmet
a./ a tárgyhónap tizenötödikéig nyújtották be, a támogatás teljes összegét,
b./ a tárgyhónap tizenötödikét követően nyújtották be, a támogatás 50 %-át kell kifizetni.
/3/ A tárgyhónapra esedékes rendszeres támogatásokat, a tárgyhónapot követő hónap 5. napjáig kell kifizetni.
/4/ A rendszeres támogatásokat a körjegyzőség gyermekvédelmi és gyámügyi igazgatással foglalkozó dolgozója által készített kimutatás alapján havonta készpénzben kell kifizetni.
13. §.
/1/ A rendszeres támogatások megállapításáról, összegének a formájának, jogosultjának megváltoztatásáról, valamint a támogatás éves felülvizsgálatának eredményéről, megszüntetéséről – a Gyer. 68.§. (2) bekezdésében foglalt kivétellel – határozatban kell
rendelkezni.
/2/ A rendszeres támogatást megállapító határozatban fel kell hívni a kérelmezőt, hogy az ellátásra való jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról 125 napon belül köteles értesíteni az eljáró szervet.
14.§.
/1/ A rendszeres támogatást meg kell szüntetni:
a./ ha a rendszeres támogatásban részesülő a család jövedelmi és vagyoni viszonya alapján már nem jogosult a támogatásra. / ideértve azt az esetet ha a jogosult házasságkötés szerinti uj családban az egy főre jutó jövedelem összege, illetve vagyon értéke meghaladja a Gyvt. 19.§. (2) bekezdésében meghatározott jövedelemhatárt, illetve vagyon értékét./
b./ ha a gyermek nappali oktatás munkarendje szerinti tanulmányokat folytat, és a 23. életévét betöltötte.
c./ ha a jogosult felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul, és a 25. életévét betöltötte.
/2/ Ha a rendszeres támogatást már megkezdett hónapban kell megszüntetni, a megszüntetés a hónap utolsó napjával történik.
/3/ A Gyvt-ben szabályozott rendszeres támogatás megállapításával, összegének és formájának megváltoztatásával, a támogatás megszüntetésével kapcsolatos hatáskör
gyakorlását a képviselő testület a Szervezeti és Működési szabályzatának megfelelően Szociális és Gyámügyi Bizottságra ruházza.
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
15. §.
/1/ Gomba Község Képviselő Testülete a gyermeket rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban / továbbiakban: rendkívüli támogatásban / részesíti, ha:
a./ a gyermeket gondozó család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy
b./ létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetben került /pld: betegség, elemi kár stb./
/2/ Rendkívüli támogatást elsősorban azoknak a gyermekeknek kell megállapítani:
a./ akiknek eltartásáról családja más módon nem tud gondoskodni, illetve
b./ alkalmanként jelentkező többletkiadások – különösen a szociális válsághelyzetben lévő várandó anya gyermekének megtartása, a gyermek fogadásának előkészítéséhez kapcsolódó kiadások, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásnak, illetve a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése, betegség, vagy iskoláztatás – miatt anyagi segítségre szorulnak.
16. §.
/1/ A rendkívüli támogatás gyermekenként megállapított egyszeri összege nem lehet kevesebb 3.000.-Ft-nál.
/2/ A rendkívüli támogatás megállapított egyszeri legmagasabb összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszeresét nem haladhatja meg.
/3/ Rendkívüli támogatás egy naptári évben belül általában legfeljebb évi 4 alkalommal adható, amelynek éves összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a háromszorosát.
/4/ A (3) bekezdésben meghatározottnál nagyobb összegű egyszeri rendkívüli támogatást, összeghatártól függetlenül, a képviselő testület állapíthat meg. / A Gyvt. 2l.§-a a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás mértékének megállapítását a rendeletre bízza, a fenti szabályozási mód tehát egy lehetőség a mérték megállapítására vonatkozóan./
17. §.
/1/ A rendkívüli támogatás iránti kérelem benyújtását követően a családnál környezettanulmányt kell készíteni.
/2/ A rendkívüli támogatás megállapításáról, összegéről és formájáról határozatban kell rendelkezni.
18. §
A rendkívüli támogatás megállapításával kapcsolatos hatáskörének gyakorlását – a 13. §.(4) bekezdésében foglaltak kivételével – a képviselő testület az SZMSZ-ben foglaltaknak megfelelően a Szociális és Gyámügyi Bizottságra ruházza.
Természetbeni ellátások
19. §.
/1/ A rendszeres támogatás megállapítható készpénzben és természetbeni ellátás formájában is.
/2/ Természetbeni ellátás formájában nyújtható a rendszeres támogatás, vagy annak egy része,
az általános iskolás korú:
a./ védelembe vett gyermekek számára, különösen gyermekintézményi díj
megfizetésére,
b./ egyéb ellátás kifizetésének átvállalására,
c./ tankönyv és tanszerellátásának támogatására
d./ egészségügyi szolgáltatásért fizetendő térítési díj
/3/ Természetben lehet megállapítani a rendszeres támogatást, vagy annak egy részét, a középiskola vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanulók részére:
a./ tandíj
b./ egyéb ellátás kifizetésének átvállalására,
c./ tankönyv és tanszerellátásának támogatására,
20. §.
/1/ A rendkívüli támogatás készpénzben és természetbeni ellátás / vásárlási utalvány, az igénylő költségeinek közvetlen átvállalása, stb./ formájában is nyújtható.
/2/ Természetbeni ellátás formájában nyújtható az ellátás a védelembe vett gyerekek számára különösen akkor, ha:
a./ az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a gondozó a
pénzbeni rendkívüli támogatást nem a gyermekre fordítja,
b./ a gyerekek tankönyv és tanszerellátásának támogatására és
c./ egyéb ellátás kifizetésének átvállalására kérték a támogatást.
21.§
1./ A rendszeres és rendkívüli támogatás megállapítása iránti kérelmet a körjegyzőséghez kell benyújtani.
2./ A támogatások megállapítása iránti kérelmekhez csatolni kell:
a./ a normatív és az önkormányzati rendszeres gyermekvédelmi támogatás iránti
kérelemhez a Gyer. 65.§. (1) és (2) bekezdésében foglalt igazolásokat és nyi-
latkozatokat,
b./ a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás iránti kérelemhez a Gyer. 65.§ (1)
bekezdésében foglalt nyilatkozatot és igazolásokat,
3./ A rendszeres és rendkívüli támogatások előkészítésével kapcsolatos feladatokat a körjegyzőség látja el.
22. §.
Amennyiben a cselekmény bűncselekménynek, vagy más szabálysértésnek nem minősül, szabálysértést követ el, és 30.000.-Ft-ig terjedő pénzbírsággal sújtható az, aki az e rendeletben szabályozott
a./ vásárlási utalványát másra átruházza,
b./ vásárlási utalványát részben, vagy egészben készpénzre váltja,.
c./ aki más vásárlási utalványát elfogadva, annak egészéért., vagy részéért
készpénzt ad az utalvány jogosultjának vagy felhasználásra jogosítottjának,
vagy az azt átváltani kívánó személynek,
d./ aki vásárlási utalványon olyan árucikket vásárol, amelynek vásárlására
az utalvány nem jogosít,
e./ aki az utalvánnyal egyébként visszaél.
23.§.
/1/ E rendelet 2004. július l-el lép hatályba. Rendelkezéseit a hatálybalépést követően benyújtott kérelmek esetében kell alkalmazni.
A hatálybelépést megelőzően megállapított és folyósított rendszeres gyermekvédelmi támogatásokra, első ízben az éves felülvizsgálatkor kell a rendelkezéseket alkalmazni.
/2/ A rendelet kihirdetéséről a körjegyző gondoskodik.
/3/ E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Gomba Község Önkormányzatának a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 7/1998. / III. 27./ sz. rendelete.
/4/ Az e rendeletben nem szabályozott eljárási kérdésekben az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló, többször módosított 1957. évi IV. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni, a Gyvt. és a Gyer-ben foglalt eltérésekkel.
G o m b a , 2004. június 30.
Kis József Maczó Jánosné
polgármester körjegyző
Ezen önkormányzati rendelet 2004. július 1-től-
2004. július 16-ig, 15 napra kihirdetést nyert.
G o m b a , 2004. július 19.
Kis József Maczó Jánosné
polgármester körjegyző