3. napirendi pont
Előterjesztés
a képviselő-testület 2010. április 29-én megtartandó ülésére
Tárgy: Javaslat az önkormányzat 2009. évi költségvetésének teljesítéséről szóló beszámoló elfogadására, és a zárszámadási rendelet megalkotására
Előterjesztő: Lehota Vilmos polgármester
Előkészítő: Kósa Erzsébet Anikó jegyző
Véleményező: valamennyi bizottság
Iktatószám: 685/2010.
Tisztelt Képviselő-testület!
Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat 2009. évi költségvetéséről a 3/2009. (II.06.) rendeletet alkotta. A 2009. évi költségvetés kiadási és bevételi főösszegét a képviselő-testület rendeletében - az elemi költségvetés eredeti előirányzatai alapján 493.312 e Ft-ban állapította meg. Az év során a költségvetés kiemelt előirányzatait is tartalmazó rendelet több ízben módosításra került. A beszámoló készítésének időszakában hatályos költségvetési rendelet már 503.558 e Ft-os főösszeget rögzít.
A feladatellátás általános értékelése
Beszámolónk 2009. tekintetében is kezdhető a korábbi évek megállapításaival, mely szerint község lakossága az elmúlt időszakban évről-évre folyamatosan növekszik, a 2008. január 1-jén 2994 főről 2009. január 1-re 3022 fő állandó lakosságszámot értünk el. Az önkormányzatnak 2009-ben is sikerült a község zavartalan működtetését megvalósítani.
A helyi önkormányzatokról szóló 1990.évi LXV. törvény 8. § (4) bekezdése határozza meg azokat a feladatokat, melyekről a települési önkormányzat köteles gondoskodni.
- Az egészséges ivóvízellátás a község központi belterületén biztosított. Egyéb belterületek esetében sajnos az önkormányzatnak e téren még vannak hiányosságai. Megoldatlan továbbra is Felsőfarkasdon illetve a Tóparti területen a vezetékes ivóvíz ellátás,.
- 2009-ben is biztosított volt a részben önállóan gazdálkodó Gólyafészek Óvoda üzemelése. Az ellátotti létszám mind a 2008/2009-es nevelési évben, mind a 2009/2010-es nevelési év kezdetén meghaladta az 5 csoport esetén számított maximális létszámot, a 125 főt. Mindkét évben szükséges volt az Oktatási Hivatal létszámtúllépésre vonatkozó engedélyének megkérése.
- A 2009-es gazdálkodási év is igazolta, hogy a képviselő-testület által jóváhagyott támogatások mellett is pozitív hatással volt az önkormányzati költségvetési gazdálkodásra az alapfokú oktatási feladatokat ellátó iskola egyházi fenntartásba történő átadása.
- Az egészségügyi alapellátást a községben az eü-vállalkozók által működtetett egy háziorvosi és egy fogorvosi praxis, illetve az önkormányzat által fenntartott védőnői szolgálat egy körzeti védőnővel biztosítja. A sürgősségi ellátás a Monor és környéke háziorvosi ügyeleti alapellátási társulás által biztosított.
- 2009. július 1-től új tevékenységgel bővült a szociális ellátás. A felsőfarkasdi és a tetepusztai egyéb belterületen élők mindennapjait könnyíti a tanyagondnoki szolgálat megszervezése.
- 2009. szeptember 1-től a logopédiai ellátást helyben biztosítjuk az óvodás gyermekek részére a Gólyafészek Óvoda intézményi keretei között egy részmunkaidőben alkalmazott szakember segítségével.
- Egész éves, sikeres működést tudhat maga mögött egyre népszerűbb szolgáltatással a Polgármesteri Hivatal szakfeladatán működő Főzőkonyha, mely ebédet biztosít az óvodás, iskolás korosztálynak, s mellette a napi egyszeri melegételt igénylőknek is. 2009-ben már a szociális étkeztetés is a jogszabályi előírásoknak megfelelően zajlott.
- A köztemető fenntartása kegyeleti közszolgáltatási szerződés keretében történik.
- A közvilágítás biztosított, a helyi közutak fenntartása, javítása megoldhatatlan beruházási hitel felvétele nélkül. 2008-hoz hasonlóan 2009-ben is csak kisebb javítások, ill. kátyúzás megvalósítására kerülhetett sor.
A többcélú kistérségi társulások keretében végzett közszolgáltatások
A szociális feladatok közül egyrészt a családsegítés és a gyámügyi feladatok közül a gyermekjóléti szolgálat ellátása történik kistérségi társulás keretében. A Monor Városi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat intézményi keretei között biztosított közszolgáltatás szakmai színvonala megfelelő, az önkormányzati kötelezettség teljesítésének gazdaságos formája a kistérségi társulási által fenntartott intézményi ellátás igénybevétele.
2009-ben a házi-segítségnyújtáshoz kapcsolódó feladatokat az önkormányzat az Üllő és Környéke egyes szociális alapszolgáltatási, gyermekjóléti és pedagógiai szakszolgálat feladatellátására létrehozott Mikrotérségi Intézményi Társulási megállapodás alapján látja el.
A bevételek alakulása
A bevételek tételes alakulásáról az alábbi mérlegszerű számszaki összegzés adható:
(adatok eFt-ban)
BEVÉTELEK |
2009. évi eredeti előirányzat |
2009. évi módosított előirányzat |
2009. évi teljesítési adat |
Működési bevételek |
|||
1. Intézményi működési bevételek |
23 424 |
31 329 |
32 203 |
2. Önkormányzatok sajátos működési bevételei |
134 780 |
147 549 |
147 552 |
3. Önkormányzatok költségvetési támogatása |
71 861 |
94 820 |
94 820 |
4. Működési célú támogatásértékű bevétel |
12 353 |
9 624 |
9 634 |
5. Előző évi pénzmaradvány igénybevétele |
6 829 |
12 580 |
12 580 |
Működési célú bevételek összesen |
249 247 |
295 902 |
296 789 |
Felhalmozási bevételek |
|||
1. Felhalmozási célú támogatásértékű bevétel |
10 998 |
10 649 |
10 022 |
2. Tárgyi eszközök, immateriális javak értékesítése |
0 |
12 600 |
1 890 |
3. Felhalmozási célú pénzeszköz átvétel ÁH kívülről |
0 |
|
0 |
4. Önkormányzatok sajátos felhalmozási és tőke jellegű bevételei |
233 067 |
172 407 |
168 430 |
5. Felhalmozási célú hitel |
0 |
12 000 |
12 000 |
6.Támogatási kölcsön visszatérülés államházt.kívülről |
|
|
338 |
Felhalmozási célú bevételek összesen |
244 065 |
207 656 |
192 680 |
Bevételek mindösszesen: |
493 312 |
503 558 |
489 469 |
Bevételi források és azok teljesítése
Az önkormányzati bevételek jelentős részét a helyi önkormányzatok sajátos működési bevételei, illetve az intézményi működési bevételek alkotják
A sajátos működési bevételek 147.552 e Ft összege a helyi adó bevételekből (32.970 e Ft), pótlék és birság befizetésekből (424 e Ft), átengedett központi adóbevételekből (111.937 e Ft), talajterhelési díjból (1.021 e Ft) és egyéb sajátos bevételekből (1.200 e Ft) tevődik össze.
Az átengedett központi adókból 111.937 e Ft bevétel származott.
Ebből 29.459 e Ft volt az SZJA átengedett 8 %-os része, illetve 67.912 e Ft lett a jövedelemdifferenciálás mérséklésére számított bevétel. Ezen kívül itt kellett számba venni a 14.429 e Ft-os gépjárműadó bevételét, valamint a termőföld bérbeadásából származó 137 e Ft bevételt is.
Helyi adókból származó bevételek
A költségvetési év tervezésekor helyi adókból, pótlékokból és bírságokból megközelítően 23.180 e Ft bevételre számított a képviselő-testület. Ezzel szemben a teljesítés alapján megállapítható, hogy összességében 33.394 e Ft bevételt folyt be a 2009-es költségvetési évben.
A teljesítési adatokra alapozva arról lehet számot adni, hogy a 2009. január 1-én bevezetésre került építményadóból 5.216 e Ft, telekadóból 720 e Ft, idegenforgalmi adóból 976 e Ft, az elmúlt időszak magánszemélyek kommunális adójának hátralékából 415 e Ft, iparűzési adóból 25.643 e Ft, pótlékokból és bírságból pedig 424 e Ft bevétel keletkezett. A tervadat 46 %-os túlteljesítését javarészt a terven felül érkezett iparűzési adó befizetés, illetve a hátralékok beszedésére tett intézkedések eredményezték.
32.203 e Ft-os intézményi működési bevételt könyvelhettünk a 2009-es költségvetési év során. Ennek jelentős része, 90%-a olyan szolgáltatás ellenértékként jelenik meg, mely a költségvetési kiadási oldalára is legalább ilyen nagyságrendben gyakorol hatást. Így 2.325 e Ft a lakossági csatorna befizetés, 1.000 e Ft a települési hulladékkezelésből befolyó bevétel. A további szolgáltatási ellenérték pedig az étkeztetési feladatokhoz köthető.
Intézményi működési bevételt jelentenek még a bérleti díjból befolyó bevételek, az intézményi térítési díjak, az alkalmazottak térítési díjai, az egyéb sajátos bevételek (pl: adópótlék, szabálysértési bírság, stb), az államháztartáson kívüli működési célú pénzeszközátvételek (pl. temetőfenntartási hozzájárulás) és a kamatbevételek.
Felhalmozási és tőke jellegű bevételünk 192.680 e Ft volt az elmúlt évben. Ebben a jelentős tétel a Fundamenta-Lakáskassza Zrt előtakarékossági szerződéseinek kiutalódásából elszámolható bevétel. A fentieken felül 1.890 e Ft realizálódott az ingatlan és termőföld értékesítésből, 10.022 e Ft volt a támogatásértékű felhalmozási bevétel, 12.000 e Ft volt a hitelfelvétel, valamint 338 e Ft folyt be a korábbi években lakosság számára nyújtott kamatmentes kölcsön törlesztésből.
A támogatások, támogatásértékű bevételek, kiegészítések összességében 104.454 e Ft-ot jelentenek, melyet az önkormányzatok költségvetési támogatása, a támogatásértékű működési bevételek, és az előző évi visszatérítések összeadásával kapunk.
Az önkormányzat költségvetési támogatása 94.820 e Ft. Összetételét tekintve ez 9.414 e Ft lakosságszámhoz kötött és 49.554 e Ft feladatmutatóhoz kötött normatív hozzájárulás, további 129 e Ft a közoktatási feladatokhoz kapott kiegészítő támogatás, 18.400 e Ft az egyes szociális feladatokhoz kapott támogatás, vis maior támogatás összege 12.630 e Ft, az egyéb központi támogatás (13. havi illetmény és kereset-kiegészítés kifizetéséhez) 4.693 e Ft. A közel 5 milliós központosított előirányzatból 19 e Ft volt a könyvtár és közművelődési feladatok érdekeltségnövelő támogatása, 1.000 e Ft volt a közoktatás fejlesztési célok támogatása, 559 e Ft volt a szociális célú nyári étkeztetés, 3.115 e Ft a központi bérpolitikai intézkedés támogatása
A 2007. évi normatíva elszámolás ellenőrzését követően állapított meg az Államkincstár még 1.380 e Ft jogos normatíva összeget önkormányzatunk részére, mely kiutalásra került és a bevételi előirányzatot növelte. 2008.évre vonatkozóan 903 e Ft bevételt jelentett a normatíva elszámolás.
Az államháztartás más alrendszereiből származó bevételek
A támogatásértékű bevételek további része 7.351 e Ft az alábbi tételekből tevődik össze: Társadalombiztosítási Alaptól (védőnői szolgálatra, óvodai iskola-egészségügyi ellátásra tekintettel),átvett pénzeszköz 3.745 e Ft. Az elkülönített állami pénzalapoktól (Munkaerő-piaci Alaptól közhasznú foglalkoztatásra) átvett pénzeszköz 1.086 e Ft. Központi költségvetéstől átvett pénzeszközöket az Európai Parlamenti választásra (575 e Ft), mozgáskorlátozottak közlekedési támogatására (189 e Ft), pénzbeli gyermekvédelmi támogatásra (1.398 e Ft) kapott Önkormányzatunk. A fentieken felül a szennyvízhálózat működtetéséből 228 e Ft bevétel származott, valamint a védőnői szolgálat GomBaba Klub működéséhez kapott egyéb támogatása 130 e Ft volt (a 170 e Ft felhalmozási célú támogatással együtt a pályázati támogatás összességében 300 e Ft-os összeget jelentett).
A előző évi pénzmaradvány 12.580 e Ft, a hitelbevétel 12.000 e Ft-ra teljesült. A pénzforgalom nélküli függő bevételek forgalma -903e Ft volt.
Vis maior bevételek
2009. év során az önkormányzat a közigazgatási területén történt három vis maior esemény miatt nyújtott be pályázatot. Elbírált pályázat alapján 2009. tavaszán nyert el pályázati támogatást az önkormányzat a Gomba, Szemere Huba utca 7. sz., továbbá a Szemők Balázs tér 1. (Főzőkonyha) és a Petőfi Sándor utca által határolt terület alatti feledésbe merült pince beomlásának helyreállításához a Közép-Magyarországi Regionális Fejlesztési Tanácstól. A korábban ismeretlen pinceüregek feltárása, tömedékelése és az útburkolatok helyreállítása megtörtént. A Szemere Huba utcai, továbbá a Szemők Balázs téri helyreállításhoz elnyert 4.725 e Ft együtt került a támogatások között számbavételre a Bercsényi utcai partfal omlás helyreállításához érkezett 7.905 e Ft-os támogatási összeggel.
A kiadások alakulása
A kiadások tételes alakulásáról az alábbi számszaki összegzés adható:
(adatok eFt-ban)
Kiadások |
2009. évi eredeti előirányzat |
2009. évi módosított előirányzat |
2009. évi teljesítési adat |
Működési kiadások |
|||
1. Személyi juttatások |
98 726 |
99 024 |
91 752 |
2. Munkaadókat terhelő járulékok |
31 280 |
28 938 |
26 106 |
3. Dologi kiadások |
59 850 |
68 494 |
66 479 |
4. Ellátottak pénzbeli juttatásai |
|
0 |
0 |
5. Társadalom- és szociálpolitkai juttatások |
20 535 |
22 683 |
22 634 |
6. Államháztartáson kívűli működési célú pénzeszközátadás |
14 257 |
11 558 |
11 060 |
7. Támogatásértékű működési kiadás |
1 970 |
2 387 |
2395 |
8. Általános tartalék |
11 364 |
6 299 |
|
Működési célú kiadások összesen |
237 982 |
239 383 |
220 426 |
Felhalmozási kiadások |
|||
1. Beruházások |
8 482 |
43 803 |
40 172 |
2. Felújítások |
10 626 |
17 021 |
16 521 |
4. Államháztartáson k.felhalmozási célú pénzeszköz átadása |
23 343 |
16 642 |
15 318 |
5. Támogatásértékű felhalmozási kiadás |
766 |
0 |
0 |
6. Felhalmozási célú hitel |
189 797 |
185 710 |
185 710 |
7. Céltartalék |
22 316 |
1 000 |
|
Felhalmozási célú kiadások összesen: |
255 330 |
264 176 |
257 721 |
Kiadások mindösszesen: |
493 312 |
503 558 |
478 147 |
Működési kiadások
Személyi juttatásra a teljesített kiadási főösszegből az elmúlt évi 94.782 e Ft-al szemben tárgyévben 91.752 e Ft-ot, a hozzá kapcsolódó munkaadót terhelő járulékra 30.173 e Ft-al szemben 26.106 e Ft-ot fordított az önkormányzat. Így a személyi jellegű kifizetések összességében a 2008. évi felhasználással (124.955 e Ft) szemben 117.858 E Ft-ot kötöttek le a rendelkezésre álló összegből. Dologi kiadásokra 2008.évben 68.584 e Ft, tárgyévben ez 66.479 e Ft volt a felhasználás.
Fejlesztési kiadások
Felhalmozási kiadások teljesítése 257.721 e Ft volt, amely az alábbi kiemelt előirányzatokat érintette: Felújításokra 16.521 e Ft-ot, beruházásokra 40.172 e Ft-ot, Felhalmozási célú pénzeszköz átadásokra 15.318 e Ft-ot és hiteltörlesztésre 185.710 e Ft-ot fordított az önkormányzat. A beruházások és felújítások ÁFA-ja 6.731 e Ft-ban mérhető, amely ezen kiadások 12 %-át jelenti.
A kiadások fedezeteként saját forráson felül 12.000 e Ft hitel felvétel, 10.022 e Ft pályázati pénzeszköz (EU.támogatás 9.852 e Ft, Védőnői szolgálat támogatása 170 e Ft), 12.630 e Ft központi támogatás a vis-maior keretből, továbbá a Fundamenta-Lakáskassza Zrt előtakarékossági összegeinek felhasználása szerepel.
Gyarapodott az önkormányzat ingatlanvagyona a Jókai u. 8, a Jókai u. 21. és a Bercsényi u. 32. szám alatti lakóingatlanok megvásárlásával.
Vis maior kiadások
A három vis maior esemény által generált kiadások jelentős felhalmozási összeget képviselnek. A Gomba, Szemere Huba utca 7. sz., továbbá a Szemők Balázs tér 1. (Főzőkonyha) és a Petőfi Sándor utca által határolt terület alatti feledésbe merült pince beomlásának helyreállításához a Közép-Magyarországi Regionális Fejlesztési Tanácstól. A korábban ismeretlen pinceüregek feltárása, tömedékelése és az útburkolatok helyreállítása megtörtént. A Szemere Huba utcai, továbbá a Szemők Balázs téri helyreállításhoz elnyert 4.725 e Ft együtt került a támogatások között számbavételre a Bercsényi utcai partfal omlás helyreállításához érkezett 7.905 e Ft-os támogatási összeggel. A saját erő 9.698 e Ft biztosításával együtt a Szemere Huba utcai helyreállítás költsége 5.293 e Ft, a Szemők Balázs tér helyreállítás költsége 5.649 e Ft, a Bercsényi úti partfal helyreállítási költsége 11.416 e Ft volt.
Pénzmaradvány
A 2009. évi gazdálkodás végrehajtása után az önkormányzat tárgyévi pénzmaradványa 11.322 e Ft. Ebből költségvetési befizetési kötelezettség többlettámogatás miatt 33 e Ft, amely a 2009.évi kereset-kiegészítés és a járulékcsökkentés hatásáról történő elszámolás különbözetéből adódik és csökkenti a pénzmaradvány összegét. A tényleges 2009.évi normatíva elszámolásból 518 e Ft kiutalatlan támogatás volt kimutatható, amely viszont növeli a 2009. évi pénzmaradványt. Ezen tételek összességében 11.807 e Ft-ra módosították a tárgyévi pénzmaradványt. A 2010 évi költségvetésben, mint várható – kalkulált- pénzmaradvány eredeti előirányzatként 12.151 e Ft beépítésre került, amely az alábbi tételekből tevődik össze:
- 380 e Ft a 2009.évi költségvetésből áthúzódó 65 év feletti lakosok támogatása,
- 11.771 e Ft a 2009. december 31-i. költségvetési számlák egyenlegei.
A fentiek alapján látható az, hogy a rendelkezésre álló pénzmaradvány teljes mértében beépítésre került a 2010 évi költségvetésben, felhasználásáról ennek elfogadásakor döntött a Képviselő-testület. Ellenben a tényleges (11.807 e Ft) és a 2010 évi költségvetésben tervezett (12.151 e Ft) pénzmaradvány közti különbözet összegével, amely 344 e Ft csökkenteni szükséges a 2010. évi költségvetés általános tartalék előirányzatát, melynek hatására helyre áll a bevételi és kiadási előirányzatok közti egyensúly.
Hitelműveletek alakulása
Az Önkormányzat hitelállománya az év elején tervezettekhez képest 2009. december 31-re kedvezőtlenül alakult. 2010. január 6-án történt meg a Fundamenta-Lakáskassza Zrt átutalása a 2009. december 31-ig kiutalódó előtakarékossági szerződések tekintetében. Ennek eredményeként a szennyvízcsatorna beruházásra évekkel ezelőtt felvett hitel visszafizetés nem történhetett meg 2009. december 31-én maradéktalanul. A pénzintézettel a visszafizetésre technikai módosítási szerződés megkötésére került sor, melynek hatására 16.087 e Ft felhalmozási célú, beruházási hitelállománnyal lehetett zárni a 2009. évi költségvetési évet. Visszafizetésre került a Jókai utcai ingatlanok megvásárlására tekintettel felvett beruházási hitel is. Működési hitele az önkormányzatnak 2009. év során nem volt.
A vagyon alakulása
Gomba Község vagyona a 2008. december 31-i 2.006.110 e Ft záró állományról 1.835.870 e Ft-ra változott. A mérleg főösszeg csökkenés egyik legjelentősebb indoka eszköz oldalon a Fundamenta-Lakáskassza Zrt. által kiutalt lakossági kölcsönök állományváltozás, forrás oldalon az ezzel szembe álló fizetendő hitel állomány kivezetése volt. A fentieken felül a könyvviteli mérleg soraiban jelentkező vagyongyarapodáson belül kézzelfogható az az ingatlanvagyon növekedés, melyet az év során jelentkező ingatlanvásárlások eredményeztek. Az önkormányzat tulajdonába 2009-ben az alábbi ingatlanok kerültek: Jókai út 8, Jókai út 21, Bercsényi út 32.szám alatti lakó ingatlanok. Továbbá térítés mentesen 153 e Ft értékben került állományba a 548 Hrsz. beépítetlen terület, földrendezés jogcímen 486 e Ft értékben került állományba a 115/13 Hrsz. külterület, 50 éves földhasználati jogról való lemondás miatt 59 e Ft volt az állomány növekedés, amely a 3316-7-8-9 Hrsz. szőlő, zártkert területet érintette. Az ingatlanvásárlások a településrendezést, a településfejlesztést hivatottak szolgálni.
Létszám alakulása
Az önkormányzati alkalmazottak létszámában a tanyagondnoki szolgálat és a logopédiai ellátás év közbeni megszervezése miatt következett be változás. A költségvetési rendelet módosítását eredményező létszámváltozást minden alkalommal képviselő-testületi döntés előzte meg.
Összegzés
A beterjesztett zárszámadásból kitűnik, hogy Gomba Község Önkormányzatának 2009-es költségvetési éve sem volt eredmények nélküli. A költségvetési stabilizáció tovább erősödött. A beruházási hitelállomány jelentős csökkenése a gazdálkodás pozitív eredményeként könyvelhető el. Ennek következtében az elkövetkező költségvetési év jelentős fejlesztésekre nyújt lehetőséget.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztésben foglaltakat megtárgyalni, javaslatával, észrevételével kiegészíteni, és a 2009. évi költségvetésről szóló beszámoló alapján a zárszámadási rendeletet megalkotni szíveskedjen.
Gomba, 2010. április 14.
Tisztelettel:
Lehota Vilmos sk.
polgármester
könyvvizsgálói zárszámadási rendelet
jelentés rendelettervezet mellékletei