Vissza

3. napirendi pont

 

Előterjesztés

a képviselő-testület 2010. április  29-én megtartandó ülésére

 

 

Tárgy:            Javaslat az önkormányzat 2009. évi költségvetésének teljesítéséről szóló beszámoló elfogadására, és a zárszámadási rendelet megalkotására

Előterjesztő: Lehota Vilmos polgármester

Előkészítő:      Kósa Erzsébet Anikó jegyző

Véleményező: valamennyi bizottság

Iktatószám:     685/2010.

 

 

 

Tisztelt Képviselő-testület!

 

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat 2009. évi költségvetéséről a 3/2009. (II.06.) rendeletet alkotta. A 2009. évi költségvetés kiadási és bevételi főösszegét a képviselő-testület rendeletében - az elemi költségvetés eredeti előirányzatai alapján  493.312 e Ft-ban állapította meg. Az év során a költségvetés kiemelt  előirányzatait is tartalmazó rendelet több ízben módosításra került.  A beszámoló készítésének időszakában hatályos költségvetési rendelet már 503.558 e Ft-os főösszeget rögzít.

 

A feladatellátás általános értékelése

 

Beszámolónk 2009. tekintetében is kezdhető a korábbi évek megállapításaival, mely szerint község lakossága az elmúlt időszakban évről-évre folyamatosan növekszik, a 2008. január 1-jén 2994 főről 2009. január 1-re 3022 fő állandó lakosságszámot értünk el. Az önkormányzatnak 2009-ben is sikerült a község zavartalan működtetését megvalósítani.

 

A helyi önkormányzatokról szóló 1990.évi LXV. törvény 8. § (4) bekezdése határozza meg azokat a feladatokat, melyekről a települési önkormányzat köteles gondoskodni.

 

-       Az egészséges ivóvízellátás a község központi belterületén biztosított. Egyéb belterületek esetében sajnos az önkormányzatnak e téren még vannak hiányosságai. Megoldatlan továbbra is Felsőfarkasdon illetve a Tóparti területen a vezetékes ivóvíz ellátás,.

-       2009-ben is biztosított volt a részben önállóan gazdálkodó Gólyafészek Óvoda üzemelése. Az ellátotti létszám mind a 2008/2009-es nevelési évben, mind a 2009/2010-es nevelési év kezdetén meghaladta az 5 csoport esetén számított maximális létszámot, a 125 főt. Mindkét évben szükséges volt az Oktatási Hivatal létszámtúllépésre vonatkozó engedélyének megkérése.

-       A 2009-es gazdálkodási év is igazolta, hogy a képviselő-testület által jóváhagyott támogatások mellett is pozitív hatással volt az önkormányzati költségvetési gazdálkodásra az alapfokú oktatási feladatokat ellátó iskola egyházi fenntartásba történő átadása.

-       Az egészségügyi alapellátást a községben az eü-vállalkozók által működtetett egy háziorvosi és egy fogorvosi praxis, illetve az önkormányzat által fenntartott védőnői szolgálat egy körzeti védőnővel biztosítja. A sürgősségi ellátás a Monor és környéke háziorvosi ügyeleti alapellátási társulás által biztosított.

-       2009. július 1-től új tevékenységgel bővült a szociális ellátás. A felsőfarkasdi és a tetepusztai egyéb belterületen élők mindennapjait könnyíti a tanyagondnoki szolgálat megszervezése.

-       2009. szeptember 1-től a logopédiai ellátást helyben biztosítjuk az óvodás gyermekek részére a Gólyafészek Óvoda intézményi keretei között egy részmunkaidőben alkalmazott szakember segítségével.

-       Egész éves, sikeres működést tudhat maga mögött egyre népszerűbb szolgáltatással a Polgármesteri Hivatal szakfeladatán működő Főzőkonyha, mely ebédet biztosít az óvodás, iskolás korosztálynak, s mellette a napi egyszeri melegételt igénylőknek is. 2009-ben már a szociális étkeztetés is a jogszabályi előírásoknak megfelelően zajlott. 

-       A köztemető fenntartása kegyeleti közszolgáltatási szerződés keretében történik. 

-       A közvilágítás biztosított, a helyi közutak fenntartása, javítása megoldhatatlan beruházási hitel felvétele nélkül. 2008-hoz hasonlóan 2009-ben is csak kisebb javítások, ill. kátyúzás megvalósítására kerülhetett sor.

 

 

 A többcélú kistérségi társulások keretében végzett közszolgáltatások

 

A szociális feladatok közül egyrészt a családsegítés és a gyámügyi feladatok közül a gyermekjóléti szolgálat ellátása történik kistérségi társulás keretében. A Monor Városi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat intézményi keretei között biztosított közszolgáltatás szakmai színvonala megfelelő, az önkormányzati kötelezettség teljesítésének gazdaságos formája a kistérségi társulási által fenntartott intézményi ellátás igénybevétele.

2009-ben a házi-segítségnyújtáshoz kapcsolódó feladatokat az önkormányzat az Üllő és Környéke egyes szociális alapszolgáltatási, gyermekjóléti és pedagógiai szakszolgálat feladatellátására létrehozott Mikrotérségi Intézményi Társulási megállapodás alapján látja el.

 

A bevételek alakulása

 

A bevételek tételes alakulásáról az alábbi mérlegszerű számszaki összegzés adható:

 

                                                                                                                   (adatok eFt-ban)

 

 

 

BEVÉTELEK

2009. évi eredeti előirányzat

2009. évi módosított  előirányzat

2009. évi teljesítési adat

Működési bevételek

1. Intézményi működési bevételek

23 424

31 329

32 203

2. Önkormányzatok sajátos működési bevételei

134 780

147 549

147 552

3. Önkormányzatok költségvetési támogatása

71 861

94 820

94 820

4. Működési célú támogatásértékű bevétel

12 353

 9 624

9 634

5. Előző évi pénzmaradvány igénybevétele

6 829

12 580

12 580

Működési célú bevételek összesen

249 247

295 902

296 789

Felhalmozási bevételek

1. Felhalmozási célú támogatásértékű bevétel

10 998

10 649

10 022

2. Tárgyi eszközök, immateriális javak értékesítése

0

12 600

1 890

3. Felhalmozási célú pénzeszköz átvétel ÁH kívülről

0

 

0

4. Önkormányzatok sajátos felhalmozási és tőke jellegű bevételei

233 067

172 407

168 430

5. Felhalmozási  célú hitel

0

12 000

12 000

6.Támogatási kölcsön visszatérülés államházt.kívülről

 

 

338

Felhalmozási célú bevételek összesen

244 065

207 656

192 680

Bevételek mindösszesen:

493 312

503 558

489 469

 

 

 Bevételi források és azok teljesítése

 

Az önkormányzati bevételek jelentős részét a helyi önkormányzatok sajátos működési bevételei, illetve az intézményi működési bevételek alkotják

 

A sajátos működési bevételek 147.552 e Ft összege a helyi adó bevételekből (32.970 e Ft), pótlék és birság befizetésekből (424 e Ft), átengedett központi adóbevételekből (111.937 e Ft), talajterhelési díjból (1.021 e Ft) és egyéb sajátos bevételekből (1.200 e Ft) tevődik össze.

 

Az átengedett központi adókból 111.937 e Ft bevétel származott.

Ebből 29.459 e Ft volt az SZJA átengedett 8 %-os része, illetve 67.912 e Ft lett a jövedelemdifferenciálás mérséklésére számított bevétel. Ezen kívül itt kellett számba venni a 14.429 e Ft-os gépjárműadó bevételét, valamint a termőföld bérbeadásából származó 137 e Ft bevételt is.

 

 

Helyi adókból származó bevételek

A költségvetési év tervezésekor helyi adókból, pótlékokból és bírságokból megközelítően 23.180 e Ft bevételre számított a képviselő-testület. Ezzel szemben a teljesítés alapján megállapítható, hogy összességében 33.394 e Ft bevételt folyt be a 2009-es költségvetési évben.

A teljesítési adatokra alapozva arról lehet számot adni, hogy a 2009. január 1-én bevezetésre került építményadóból 5.216 e Ft, telekadóból 720 e Ft, idegenforgalmi adóból 976  e Ft, az elmúlt időszak magánszemélyek kommunális adójának hátralékából 415 e Ft, iparűzési adóból 25.643 e Ft, pótlékokból és bírságból pedig 424  e Ft bevétel keletkezett. A tervadat 46 %-os túlteljesítését javarészt a terven felül érkezett iparűzési adó befizetés, illetve a hátralékok beszedésére tett intézkedések eredményezték.

 

32.203 e Ft-os intézményi működési bevételt könyvelhettünk a 2009-es költségvetési év során. Ennek jelentős része, 90%-a olyan szolgáltatás ellenértékként jelenik meg, mely a költségvetési kiadási oldalára is legalább ilyen nagyságrendben gyakorol hatást. Így 2.325 e Ft a lakossági csatorna befizetés, 1.000 e Ft a települési hulladékkezelésből befolyó bevétel. A további szolgáltatási ellenérték pedig az étkeztetési feladatokhoz köthető.

 

Intézményi működési bevételt jelentenek még a bérleti díjból befolyó bevételek, az intézményi térítési díjak, az alkalmazottak térítési díjai, az egyéb sajátos bevételek (pl: adópótlék, szabálysértési bírság, stb), az államháztartáson kívüli működési célú pénzeszközátvételek (pl. temetőfenntartási hozzájárulás) és a kamatbevételek.

 

Felhalmozási és tőke jellegű bevételünk 192.680 e Ft volt az elmúlt évben. Ebben a jelentős tétel a Fundamenta-Lakáskassza Zrt előtakarékossági szerződéseinek kiutalódásából elszámolható bevétel. A fentieken felül 1.890 e Ft realizálódott az ingatlan és termőföld értékesítésből, 10.022 e Ft volt a támogatásértékű felhalmozási bevétel, 12.000 e Ft volt a hitelfelvétel, valamint 338 e Ft folyt be a korábbi években lakosság számára nyújtott kamatmentes kölcsön törlesztésből.

A támogatások, támogatásértékű bevételek, kiegészítések összességében 104.454 e Ft-ot jelentenek, melyet az önkormányzatok költségvetési támogatása, a támogatásértékű működési bevételek, és az előző évi visszatérítések összeadásával kapunk.

 

Az önkormányzat költségvetési támogatása 94.820 e Ft. Összetételét tekintve ez 9.414 e Ft lakosságszámhoz kötött és 49.554 e Ft feladatmutatóhoz kötött normatív hozzájárulás, további 129 e Ft a közoktatási feladatokhoz kapott kiegészítő támogatás, 18.400 e Ft az egyes szociális feladatokhoz kapott támogatás, vis maior támogatás összege 12.630 e Ft, az egyéb központi támogatás (13. havi illetmény és kereset-kiegészítés kifizetéséhez) 4.693 e Ft. A közel 5 milliós központosított előirányzatból 19 e Ft volt a könyvtár és közművelődési feladatok érdekeltségnövelő támogatása, 1.000 e Ft volt a közoktatás fejlesztési célok támogatása, 559 e Ft volt a szociális célú nyári étkeztetés, 3.115 e Ft a központi bérpolitikai intézkedés támogatása

 

A 2007. évi normatíva elszámolás ellenőrzését követően állapított meg az Államkincstár még 1.380 e Ft jogos normatíva összeget önkormányzatunk részére, mely kiutalásra került és a bevételi előirányzatot növelte. 2008.évre vonatkozóan 903 e Ft bevételt jelentett a normatíva elszámolás.

 

 

Az államháztartás más alrendszereiből származó bevételek

 

A támogatásértékű bevételek további része  7.351 e Ft az alábbi tételekből tevődik össze:  Társadalombiztosítási Alaptól (védőnői szolgálatra, óvodai iskola-egészségügyi ellátásra tekintettel),átvett pénzeszköz 3.745 e Ft. Az elkülönített állami pénzalapoktól (Munkaerő-piaci Alaptól közhasznú foglalkoztatásra) átvett pénzeszköz 1.086 e Ft. Központi költségvetéstől átvett pénzeszközöket az Európai Parlamenti választásra (575 e Ft), mozgáskorlátozottak közlekedési támogatására (189 e Ft), pénzbeli gyermekvédelmi támogatásra (1.398 e Ft) kapott Önkormányzatunk. A fentieken felül a szennyvízhálózat működtetéséből 228 e Ft bevétel származott, valamint a védőnői szolgálat GomBaba Klub működéséhez kapott egyéb támogatása 130 e Ft volt (a 170 e Ft felhalmozási célú támogatással együtt a pályázati támogatás összességében 300 e Ft-os összeget jelentett).

 

A előző évi pénzmaradvány 12.580 e Ft, a hitelbevétel 12.000 e Ft-ra teljesült. A pénzforgalom nélküli függő bevételek forgalma -903e Ft volt.

 

Vis maior bevételek

 

2009. év során az önkormányzat a közigazgatási területén történt három vis maior esemény miatt nyújtott be pályázatot. Elbírált pályázat alapján 2009. tavaszán nyert el pályázati támogatást az önkormányzat a Gomba, Szemere Huba utca 7. sz., továbbá a Szemők Balázs tér 1. (Főzőkonyha) és a Petőfi Sándor utca által határolt terület alatti feledésbe merült pince beomlásának helyreállításához a Közép-Magyarországi Regionális Fejlesztési Tanácstól. A korábban ismeretlen pinceüregek feltárása, tömedékelése és az útburkolatok helyreállítása megtörtént. A Szemere Huba utcai, továbbá a Szemők Balázs téri  helyreállításhoz elnyert 4.725 e Ft együtt került a támogatások között számbavételre a Bercsényi utcai partfal omlás helyreállításához érkezett 7.905 e Ft-os támogatási összeggel.

 

 

A kiadások alakulása

A kiadások tételes alakulásáról az alábbi számszaki összegzés adható:

                                                                                                   (adatok eFt-ban)

Kiadások

2009. évi eredeti előirányzat

2009. évi módosított  előirányzat

2009. évi teljesítési adat

Működési kiadások

1. Személyi juttatások

98 726

99 024

91 752

2. Munkaadókat terhelő járulékok

31 280

28 938

26 106

3. Dologi kiadások

59 850

68 494

66 479

4. Ellátottak pénzbeli juttatásai

 

0

0

5. Társadalom- és szociálpolitkai juttatások

20 535

22 683

22 634

6.  Államháztartáson kívűli működési célú pénzeszközátadás

14 257

11 558

11 060

7. Támogatásértékű működési kiadás

1 970

2 387

2395

8. Általános tartalék

11 364

6 299

 

Működési célú kiadások összesen

237 982

239 383

220 426

Felhalmozási kiadások

1. Beruházások

8 482

43 803

40 172

2. Felújítások

10 626

17 021

16 521

4. Államháztartáson k.felhalmozási célú pénzeszköz átadása

23 343

16 642

15 318

5. Támogatásértékű felhalmozási kiadás

766

0

0

6.  Felhalmozási célú hitel

189 797

185 710

185 710

7. Céltartalék

22 316

1 000

 

Felhalmozási célú kiadások összesen:

255 330

264 176

257 721

Kiadások mindösszesen:

493 312

503 558

478 147

 

Működési kiadások

Személyi juttatásra a teljesített kiadási főösszegből az elmúlt évi 94.782 e Ft-al szemben tárgyévben 91.752 e Ft-ot, a hozzá kapcsolódó munkaadót terhelő járulékra 30.173 e Ft-al szemben 26.106 e Ft-ot fordított az önkormányzat. Így a személyi jellegű kifizetések összességében a 2008. évi felhasználással (124.955 e Ft) szemben 117.858 E Ft-ot kötöttek le a rendelkezésre álló összegből. Dologi kiadásokra 2008.évben 68.584 e Ft, tárgyévben ez 66.479 e Ft volt a felhasználás.

Fejlesztési kiadások

Felhalmozási kiadások teljesítése 257.721 e Ft volt, amely az alábbi kiemelt előirányzatokat érintette: Felújításokra 16.521 e Ft-ot, beruházásokra 40.172 e Ft-ot, Felhalmozási célú pénzeszköz átadásokra 15.318 e Ft-ot és hiteltörlesztésre 185.710 e Ft-ot fordított az önkormányzat. A beruházások és felújítások ÁFA-ja 6.731 e Ft-ban mérhető, amely  ezen kiadások  12 %-át jelenti.

 

A kiadások fedezeteként saját forráson felül 12.000 e Ft hitel felvétel, 10.022 e Ft pályázati pénzeszköz (EU.támogatás 9.852 e Ft, Védőnői szolgálat támogatása 170 e Ft), 12.630 e Ft központi támogatás a vis-maior keretből, továbbá a Fundamenta-Lakáskassza Zrt előtakarékossági összegeinek felhasználása szerepel.

 Gyarapodott az önkormányzat ingatlanvagyona a Jókai u. 8, a Jókai u. 21. és a Bercsényi u. 32. szám alatti lakóingatlanok megvásárlásával.

 

Vis maior kiadások

A három vis maior esemény által generált kiadások jelentős felhalmozási összeget képviselnek. A Gomba, Szemere Huba utca 7. sz., továbbá a Szemők Balázs tér 1. (Főzőkonyha) és a Petőfi Sándor utca által határolt terület alatti feledésbe merült pince beomlásának helyreállításához a Közép-Magyarországi Regionális Fejlesztési Tanácstól. A korábban ismeretlen pinceüregek feltárása, tömedékelése és az útburkolatok helyreállítása megtörtént. A Szemere Huba utcai, továbbá a Szemők Balázs téri  helyreállításhoz elnyert 4.725 e Ft együtt került a támogatások között számbavételre a Bercsényi utcai partfal omlás helyreállításához érkezett 7.905 e Ft-os támogatási összeggel. A saját erő 9.698 e Ft biztosításával együtt a Szemere Huba utcai helyreállítás költsége 5.293 e Ft, a Szemők Balázs tér helyreállítás költsége 5.649 e Ft, a Bercsényi úti partfal helyreállítási költsége 11.416 e Ft volt.

 

Pénzmaradvány

 

A 2009. évi gazdálkodás végrehajtása után az önkormányzat tárgyévi pénzmaradványa 11.322 e Ft. Ebből költségvetési befizetési kötelezettség többlettámogatás miatt 33 e Ft, amely a 2009.évi kereset-kiegészítés és a járulékcsökkentés hatásáról történő elszámolás különbözetéből adódik és csökkenti a pénzmaradvány összegét. A tényleges 2009.évi normatíva elszámolásból 518 e Ft kiutalatlan támogatás volt kimutatható, amely viszont növeli a 2009. évi pénzmaradványt. Ezen tételek összességében 11.807 e Ft-ra módosították a  tárgyévi pénzmaradványt. A 2010 évi költségvetésben, mint várható – kalkulált- pénzmaradvány eredeti előirányzatként 12.151 e Ft beépítésre került, amely az alábbi tételekből tevődik össze:

-       380 e Ft a 2009.évi költségvetésből áthúzódó 65 év feletti lakosok támogatása,

-       11.771 e Ft a 2009. december 31-i. költségvetési számlák egyenlegei.

 

A fentiek alapján látható az, hogy a rendelkezésre álló pénzmaradvány teljes mértében beépítésre került a 2010 évi költségvetésben, felhasználásáról ennek elfogadásakor döntött a Képviselő-testület. Ellenben a tényleges (11.807 e Ft) és a 2010 évi költségvetésben tervezett (12.151 e Ft) pénzmaradvány közti különbözet összegével, amely 344 e Ft csökkenteni szükséges a 2010. évi költségvetés általános tartalék előirányzatát, melynek hatására  helyre áll a bevételi és kiadási  előirányzatok  közti egyensúly.

 

Hitelműveletek alakulása

 

Az Önkormányzat hitelállománya az év elején tervezettekhez képest 2009. december 31-re kedvezőtlenül alakult. 2010. január 6-án történt meg  a Fundamenta-Lakáskassza Zrt átutalása a 2009. december 31-ig kiutalódó előtakarékossági szerződések tekintetében. Ennek eredményeként a szennyvízcsatorna beruházásra évekkel ezelőtt felvett hitel visszafizetés nem történhetett meg 2009. december 31-én maradéktalanul. A pénzintézettel a visszafizetésre technikai módosítási szerződés megkötésére került sor, melynek hatására 16.087 e Ft felhalmozási célú, beruházási hitelállománnyal lehetett zárni a 2009. évi költségvetési évet.  Visszafizetésre került a Jókai utcai ingatlanok megvásárlására tekintettel felvett beruházási hitel is. Működési hitele az önkormányzatnak 2009. év során nem volt.

 

A vagyon alakulása

 

Gomba Község vagyona a 2008. december 31-i 2.006.110 e Ft záró állományról 1.835.870 e Ft-ra változott. A mérleg főösszeg csökkenés egyik legjelentősebb indoka eszköz oldalon a Fundamenta-Lakáskassza Zrt. által kiutalt lakossági kölcsönök állományváltozás, forrás oldalon az ezzel szembe álló fizetendő hitel állomány kivezetése volt. A fentieken felül a  könyvviteli mérleg soraiban jelentkező vagyongyarapodáson belül kézzelfogható az az ingatlanvagyon növekedés, melyet az év során jelentkező ingatlanvásárlások eredményeztek. Az önkormányzat tulajdonába 2009-ben az alábbi ingatlanok kerültek: Jókai út 8, Jókai út 21, Bercsényi út 32.szám alatti lakó ingatlanok. Továbbá térítés mentesen 153 e Ft értékben került állományba a 548 Hrsz. beépítetlen terület, földrendezés jogcímen 486 e Ft értékben került állományba a 115/13 Hrsz. külterület, 50 éves földhasználati jogról való lemondás miatt 59 e Ft volt az állomány növekedés, amely a 3316-7-8-9 Hrsz. szőlő, zártkert területet érintette. Az ingatlanvásárlások a településrendezést, a településfejlesztést hivatottak szolgálni.

 

Létszám alakulása

 

Az önkormányzati alkalmazottak létszámában a tanyagondnoki szolgálat és a logopédiai ellátás év közbeni megszervezése miatt következett be változás.  A költségvetési rendelet módosítását eredményező létszámváltozást minden alkalommal képviselő-testületi döntés előzte meg. 

 

Összegzés

 

A beterjesztett zárszámadásból kitűnik, hogy Gomba Község Önkormányzatának 2009-es költségvetési éve sem volt eredmények nélküli. A költségvetési stabilizáció tovább erősödött.  A beruházási hitelállomány jelentős csökkenése a gazdálkodás pozitív eredményeként könyvelhető el. Ennek következtében az elkövetkező költségvetési év jelentős fejlesztésekre nyújt lehetőséget.

 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztésben foglaltakat megtárgyalni, javaslatával, észrevételével kiegészíteni, és a 2009. évi költségvetésről szóló beszámoló alapján a zárszámadási rendeletet megalkotni szíveskedjen.

 

Gomba, 2010. április 14.

 

                                                                       Tisztelettel:

 

                                                                                                          Lehota Vilmos sk.

                                                                                                           polgármester

                                               

könyvvizsgálói     zárszámadási             rendelet

     jelentés         rendelettervezet         mellékletei