2. napirendi pont
E L Ő T E R J E S Z T É S
a Képviselő-testület 2010. február 25-i ülésére
Tárgy: Javaslat az önkormányzat 2009. évi költségvetéséről szóló 3/2009. (II.06.) sz. rendelet módosítására
Előterjesztő: Lehota Vilmos polgármester
Előkészítő: Kósa Erzsébet Anikó jegyző
Véleményező: Valamennyi Bizottság
Iktatószám: 39/2010.
Tisztelt Képviselő-testület !
A Képviselő-testület a 3/2009. (II.06.) sz. rendeletében a települési önkormányzat 2009. évi költségvetésének kiadási és bevételi főösszegét 493.312 e Ft-ban állapította meg. A költségvetési rendelet módosítására az elmúlt évben már több alkalommal sor került. A 2009. évi költségvetés főösszege e rendeletek módosításait követően 517.947 e Ft-ra változott. Az előirányzatok módosítására tett javaslat elfogadását követően kérem Képviselőtársaimat, hogy az önkormányzat 2009. évi költségvetéséről szóló 3/2009. (II.06.) sz. rendelet módosítására vonatkozó tervezetet támogatni szíveskedjenek.
|
|
Bevételi |
Kiadási |
||
|
|
előirányzat változása |
|||
(ezer forintban) |
|||||
A költségvetési eredeti előirányzat 1.370 e Ft-ot tartalmazott utak felújításához aszfalt és egyéb anyag beszerzésre és vásárolt közszolgáltatásra dologi kiadásként. A teljesítés mintegy 390 e Ft volt. Javaslom a fel nem használt előirányzat általános tartalékra történő átcsoportosítását |
|||||
|
Dologi kiadás |
|
|
||
|
utak hidak (452025) |
|
-980 |
||
|
Általános tartalék |
|
|
||
|
önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
+980 |
||
Az óvodai étkeztetés szakfeladaton nem teljesült a gyermekétkeztetésből számított bevétel, így az előirányzat csökkentése indokolt párhuzamosan az általános tartalék előirányzatának csökkentésével. |
|||||
|
intézményi működési bevétel |
|
|
||
|
óvodai étkeztetés (552312) |
-1.300 |
|
||
|
Általános tartalék |
|
|
||
|
önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
-1.300 |
||
A Főzőkonyha működése során a térítési díj bevételek 1.650 e Ft-tal meghaladták a tervezettet, így indokolt az előirányzat növelése. Ezzel párhuzamosan nőtt az élelem beszerzés költsége, ahol a kiadási előirányzat 1.410 e Ft előirányzat átcsoportosítást igényel. A szakfeladaton megmaradó többlet bevételt az általános tartalék terhére javaslom átcsoportosítani 240 e Ft-tal. |
|||||
|
intézményi működési bevétel |
|
|
||
|
munkahelyi étkeztetés (552411) |
+ 1.650 |
|
||
|
dologi kiadás |
|
|
||
|
munkahelyi étkeztetés (552411) |
|
+ 1.410 |
||
|
Általános tartalék |
|
|
||
|
Önkormányzati igazgatási tevékenység (751 153) |
|
+240 |
||
Az év végi juttatások között jutalom helyett jelentős részben természetbeni juttatást biztosítottunk, ami járulék megtakarítást eredményezett. További megtakarítást eredményezett a Lehoczki Zoltán lemondott tiszteletdíja után megfizetésre nem kerül 120 e Ft-os járulék. Így összességében a munkaadókat terhelő járulékok összegét 1.000 e Ft-tal javaslom csökkenteni. E megtakarítás terhére az önkormányzati szinten jelentkező többletbevételekhez kapcsolódó ÁFA befizetési kötelezettség növelte 400 e Ft-tal a dologi kiadások előirányzatát. A különbözet az általános tartalékot növelheti. A személyi juttatás előirányzatának csökkentési is indokolt a lemondás alapján ki nem fizetett képviselői tiszteletdíjjal 376 e Ft összeggel, mely szintén az általános tartalék előirányzatát növeli. |
|||||
|
Személyi juttatások |
|
|
||
|
önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
-376 |
||
|
Munkaadókat terhelő járulékok |
|
|
||
|
önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
-1000 |
||
|
Dologi kiadás |
||||
|
Önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
+400 |
||
|
Általános tartalék |
|
|
||
|
Önkormányzati igazgatási tevékenység (751 153) |
|
+976 |
||
- A kiadási előirányzatok módosítására került sor az 53/2009. (III.26.) sz. határozat alapján. 730 e Ft-tal. A működési célú pénzeszköz átadást az építéshatósági feladatok helyben történő ellátása indokolta. A 8 órás foglalkoztatás többletköltségét alulterveztük, a teljesítés további 290 e Ft- többlet előirányzatot igényel, melyet javaslok az általános tartalék terhére biztosítani. |
|
|
|||
|
Támogatás értékű működési kiadás |
|
|
||
|
Önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
+290 |
||
|
Általános tartalék |
|
|
||
|
Önkormányzati igazgatási tevékenység (751 153) |
|
-290 |
||
|
|||||
A tervezett képviselői alap összege nem került felhasználásra, így annak összegét, 1 millió forintot céltartalékra javasoljuk átcsoportosítani, s ez az összeg ez alapján került elfogadásra a 2010. évi költségvetésben. |
|||||
|
Államháztartáson kívüli működési célú pénzeszköz átadás |
|
|
||
|
Önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
-1.000 |
||
|
Céltartalék |
||||
|
Önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
+1.000 |
||
A Fáy András Református Általános Iskola és AMI csak 10 hónapra bocsátott ki számlát a megállapodás alapján a 2x10 %-os működési célú támogatás átutalásához. A maradvány összege 1.700 e Ft, melynek összegét javasoljuk áthelyezni az általános tartalékra. Ugyan ezt a kiemelt előirányzatot érinti a Bursa Hungarica ösztöndíj tervezetthez képest számított előirányzat maradványa, mely szintén az általános tartalék összegét növelheti. |
|||||
|
Államháztartáson kívüli működési célú pénzeszköz átadás |
|
|
||
|
Önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
-1.760 |
||
|
Általános tartalék |
|
|
||
|
Önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
+1.760 |
||
A Fundamenta-Lakáskassza Zrt. átutalásainak januárra történő „átcsúszása” miatt szükségessé váló technikai módosítás alapján a beruházási hitelből korábban 2010-re átcsoportosított összeg növelése indokolt 4.587 e Ft-tal. Ennek alapján a felhalmozási célú hitel törlesztés 2009. évi összegét csökkenteni kell, és ugyan ezen értékkel az általános tartalék növelhető. |
|||||
|
Felhalmozási célú hitel |
|
|
||
|
Önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
-4.587 |
||
|
Általános tartalék |
|
|
||
|
Önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
+4.587 |
||
Nem került eredeti előirányzatként tervezésre a háztartások befizetései között a kamatmentes kölcsönök törlesztése. Előirányzatot kell képezni a 338 e Ft-os plusz bevételhez. Ez az összeg az általános tartalékot növelheti. |
|||||
|
Felhalmozási célú pénzeszköz átvétel államháztartáson kívülről |
|
|
||
|
Önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
+338 |
|
||
|
Általános tartalék |
|
|
||
|
Önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
+338 |
||
Növelni kell a működési célú támogatás értékű bevételek előirányzatát 725 e Ft-tal, amely pénzbeli támogatás jogcímen került kifizetésre rendszeres gyermekvédelmi támogatásként. |
|||||
|
Működési célú támogatás értékű bevétel |
|
|
||
|
Pénzbeli rendszeres szociális ellátások (853311) |
+725 |
|
||
|
Általános tartalék |
|
|
||
|
Pénzbeli rendszeres szociális ellátások (853311) |
|
+ 725 |
||
A 2008. évi jövedelemdifferenciálás visszaosztásának 906 e Ft-os összegével növelni kell a működési célú támogatás értékű bevételek előirányzatát, mely kiadási oldalon az általános tartalékot növelheti. Ugyanezen kiemelt előirányzatot növeli 189 e Ft-tal a mozgáskorlátozottak közlekedési támogatásának központi költségvetési szervtől kapott összege. |
|||||
|
Működési célú támogatás értékű bevétel |
|
|
||
|
Önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
+1.095 |
|
||
|
Általános tartalék |
|
|
||
|
Önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
+1.095 |
||
Az Európai Parlamenti képviselők választásának kiadásaira központi forrást biztosított a kormányzat, így annak előirányzatait, mind bevételi, mind kiadási oldalon tervezni kell. |
|||||
|
Működési célú támogatás értékű bevétel |
|
|
||
|
országgyűlési képviselő választás /EP választás/ (751175) |
+575 |
|
||
|
Személyi juttatások |
|
|
||
|
Önkormányzati igazgatási tevékenység (751175) |
|
+360 |
||
|
Munkaadókat terhelő járulékok |
|
|
||
|
Önkormányzati igazgatási tevékenység (751175) |
|
+102 |
||
|
Munkaadókat terhelő járulékok |
|
|
||
|
Önkormányzati igazgatási tevékenység (751175) |
|
+117 |
||
|
Általános tartalék |
|
|
||
|
Önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
-4 |
||
A községgazdálkodás szakfeladatán megtakarítás keletkezett mind a személyi juttatások, mind a járulékok tekintetében. A járulékok nagyobb arányú megtakarítása az év végi természetbeni juttatások biztosítása miatt keletkezett. A dologi kiadások előirányzatán azonban többletteljesítés mutatkozik, melynek indokoltsága véleményünk szerint nem vitatható. A különféle községgazdálkodási feladatok ellátása a közfoglalkoztatásban biztosított személyi háttér mellett anyagköltséget is jelent.
A dologi kiadás előirányzata túllépésének fő indokaként lehet megjelölni a Goods Market előtti lépcső kialakítását, a Malom melletti buszmegálló munkálatait, illetve a Jókai úti rózsa ültetést és talajtakarást, továbbá a Kenyeres kerti tereprendezést és a Tóparti fakivágást. Ezekről a munkálatokról az aktuális havi polgármesteri jelentésben számot adtam. Javaslom a fent meghatározott kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítást az alábbiak szerint: |
|||||
|
Személyi juttatás |
|
|
||
|
Községgazdálkodás (751845) |
|
-310 |
||
|
Munkaadókat terhelő járulékok |
|
|
||
|
Községgazdálkodás (751845) |
|
-1.200 |
||
|
Dologi |
|
|
||
|
Községgazdálkodás (751845) |
|
+1.310 |
||
|
Általános tartalék |
|
|
||
|
Önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
+200 |
||
A tervezés időszakában még nem volt tisztázott, hogy a közcélú foglalkoztatás bevétele milyen kiemelt előirányzatra fog befolyni. A tervezettől eltérően nem a működési célú támogatás értékű bevételek közé folyt be a községgazdálkodási szakfeladatra, hanem a feladatra nem tervezhető elszámolások 751966 számú szakfeladaton belül az egyes szociális feladatok kiegészítő támogatásaként a központosított előirányzatok között jelent meg. |
|||||
|
Működési célú támogatás értékű bevétel |
|
|
||
|
Községgazdálkodás (751845) |
-6.300 |
|
||
|
Általános tartalék |
|
|
||
|
Önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
-6.300 |
||
A közvilágítás dologi kiadás előirányzata alulteljesítés miatt 1.028 e Ft-tal csökkenthető. A megtakarítást az általános tartalékra javasoljuk áthelyezni. |
|||||
|
Államháztartáson kívüli felhalmozási célú pénzeszközátadás |
|
|
||
|
Közvilágítási feladatok (751878) |
|
-1.028 |
||
|
Általános tartalék |
|
|
||
|
Önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
+1.028 |
||
A védőnői szolgálat szakfeladaton a munkaadói járulék kiemelt előirányzaton 140 e Ft megtakarítás, a dologi kiadás kiemelt előirányzaton mintegy 600 e Ft megtakarítás jelentkezett. |
|||||
|
Munkaadói járuék |
|
|
||
|
védőnői szolgálat (851297) |
|
-140 |
||
|
Dologi kiadások |
|
|
||
|
védőnői szolgálat (851297) |
|
-600 |
||
|
általános tartalék |
|
|
||
|
önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
+740 |
||
A szennyvízberuházáshoz kapcsolódó 2009. évi korrekciós befizetési kötelezettség közül a Takarékbank zárolt számlájáról került direkt átutalásra 9.962 e Ft. Ez az összeg így a költségvetés bevételi és kiadási oldalán nem jelent meg. A 2009. évi „fundamentás” befizetésekre a költségvetésben azonban 18,2 millió forint előirányzat biztosítva volt, melyet most a fentiek miatt célszerű 9.962 e Ft-tal csökkenteni. |
|||||
|
Államháztartáson kívüli felhalmozási célú pénzeszköz átadás |
|
|
||
|
szennyvíz elvezetés és kezelés (901116) |
|
-9.962 |
||
|
általános tartalék |
|
|
||
|
önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
+9.962 |
||
A települési hulladékkezelés szakfeladaton csak a december havi ártalmatlanítási díj került tervezésre (kiadási oldalon az ASA felé, bevételi oldalon a közszolgáltatótól számla alapján). A háromoldalú (ASA - Remondis - Önkormányzat) szerződéskötés elhúzódása miatt az önkormányzati költségvetésben is megjelenik még a 2009. január - február havi ártalmatlanítási díj, melynek mind bevételi, mind kiadási előirányzatát meg kell teremteni. A december havi díj tekintetében biztosítani kell továbbá a továbbszámlázás ÁFA tartalmát. |
|||||
|
Intézményi működési bevétel |
|
|
||
|
települési hulladékok kezelés (902113) |
+493 |
|
||
|
Dologi kiadás |
|
|
||
|
szennyvíz elvezetés és kezelés (901116) |
|
+659 |
||
|
általános tartalék |
|
|
||
|
önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
-166 |
||
Az ápolási díjak után fizetendő járulékokon megtakarítás keletkezett 338 e Ft összegben, viszont a felnőtt szociális étkeztetés többletkiadása miatt (mely megtérül ugyan a normatívából) 672 e Ft pótelőirányzat szükséges. A 338 e Ft megtakarítás mellett ennek fedezetét az általános tartalékból biztosíthatja 334 e Ft átcsoportosítása. |
|||||
|
Társadalom és szociálpolitikai juttatások |
|
|
||
|
pénzbeli rendszeres szociális ellátások (853311) |
|
+672 |
||
|
munkaadókat terhelő járulékok |
|
|
||
|
pénzbeli rendszeres szociális ellátások (853311) |
|
-338 |
||
|
általános tartalék |
|
|
||
|
önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
-334 |
||
Alulteljesítés jelentkezik a társadalom és szociálpolitikai juttatások kiemelt előirányzatán az eseti pénzbeli ellátásokon. A maradványt a születési támogatásokra és a közgyógyellátásra tervezett összegek jelentik. Az összességében 900 e Ft megtakarítás az általános tartalékot növelheti. |
|||||
|
Társadalom és szociálpolitikai juttatások |
|
|
||
|
eseti pénzbeli ellátások (853344) |
|
-900 |
||
|
általános tartalék |
|
|
||
|
önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
+900 |
||
A központi forrásból biztosított előirányzatok összegeinek módosítása is indokolt összességében 4.617 e Ft-tal. Amely magában foglalja a közcélú foglalkoztatás, az egyéb szociális feladatok kiegészítő támogatását, a bérpolitikai intézkedéseket, valamint a közoktatás fejlesztési célra kapott többlet bevétel |
|||||
|
Normatív támogatás |
-593 |
|
||
|
feladatra nem tervezhető elszámolások (751966) |
|
|
||
|
Központosított előirányzatok |
+4.209 |
|
||
|
feladatra nem tervezhető elszámolások (751966) |
|
|
||
|
Fejlesztési célú támogatások |
+1.000 |
|
||
|
feladatra nem tervezhető elszámolások (751966) |
|
|
||
|
Helyi önkormányzatokat megillető SZJA (8 %) kerekítés |
+1 |
|
||
|
feladatra nem tervezhető elszámolások (751966) |
|
|
||
|
általános tartalék |
|
|
||
|
önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
+4.617 |
||
Az adó- és az egyéb sajátos bevételek teljesítési adatai alapján összességében 3.718 e Ft-tal növelhető a bevételi előirányzat, amely magában foglalja a gépjármű adó, a helyi adók növekményét és az egyéb sajátos bevételek csökkenését. |
|||||
|
Gépjárműadó |
+361 |
|
||
|
feladatra nem tervezhető elszámolások (751966) |
|
|
||
|
Helyi adók |
+3.507 |
|
||
|
feladatra nem tervezhető elszámolások (751966) |
|
|
||
|
Önkormányzatok sajátos működési bevételei |
-150 |
|
||
|
feladatra nem tervezhető elszámolások (751966) |
|
|
||
|
általános tartalék |
|
|
||
|
önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
+3.718 |
||
Elmaradt a konyhán tervezett fagyasztó vásárlás, így a felhasználás nélküli előirányzat átcsoportosítását javaslom az általános tartalékra 180 e Ft-os összeggel. Szintén elmaradt a községgazdálkodási feladatok támogatásaként tervezett használt kisteherautó vásárlás, mely 300 e Ft-tal növelheti az általános tartalék összegét. Az előzőekkel szemben a beruházási kiadások fedezetére kell biztosítani további 425 e Ft-ot, mely határozatokkal jóváhagyottan IKSZT és rendezvényház beruházási költségeként kerülhet be a költségvetési rendelet mellékeltébe. |
|||||
|
Beruházás |
|
|
||
|
Munkahelyi étkeztetés(552411) |
|
-180 |
||
|
Községgazdálkodás (751845) |
|
-300 |
||
|
Önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
+425 |
||
|
általános tartalék |
|
|
||
|
önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
+55 |
||
A Községháza felújításának elmaradása miatt is növekedhet az általános tartalék előirányzata, ahol a tervezett összeget a faanyag vizsgálat, és a műemlékvédelem által megkövetelt szakvélemények beszerzésének költsége terheli. A maradvány e jogcímen 3.390 e Ft, melyet 42 ezer forinttal csak a konyha homlokzat felújítás előkészítéseként kifizetett tűzvédelmi terv költsége csökkenti. Az általános tartalék így 3.348 |
|||||
|
Felújítás |
|
|
||
|
Munkahelyi étkeztetés(552411) |
|
+42 |
||
|
Önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
-3.390 |
||
|
általános tartalék |
|
|
||
|
önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
+3.348 |
||
Az önkormányzat költségvetési rendelete 232 millió forint bevétellel számolt év elején a Fundamenta-Lakáskassza Zrt. előtakarékossági összegeinek kiutalásából a szennyvízcsatorna beruházási hitel visszafizetése érdekében. Decemberben már látható volt, hogy az előirányzat nem fog teljesülni, így első lépésben a bevételi előirányzat 40 millió forinttal került csökkentésre, mert az akkor nyilvántartott bevételek ezt tették lehetővé. Jelen rendelet módosítás során további 20 millió forint elvonását javaslom az általános tartalék terhére. |
|||||
|
Önkormányzatok sajátos felhalmozási és tőke jellegű bevételei |
|
|
||
|
önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
-20.000 |
|
||
|
Általános tartalék |
|
|
||
|
önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
-20.000 |
||
A hatályos költségvetési rendelet felújítási-beruházási melléklete 150 ezer forint előirányzatot tartalmaz a TEUT pályázat előkészítésének fedezeteként. A könyvelési adatok alapján az előirányzat korrekciójára kell, hogy sor kerüljön, mert a kiadási tételt dologi kiadások között kell nyilvántartani a felújítási kiadások helyett. |
|||||
|
Felújítások |
|
|
||
|
önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
-150 |
||
|
Dologi kiadások |
|
|
||
|
önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
+150 |
||
Az útfelújításokhoz kapcsolódva a felújítási előirányzaton lett nyilvántartásba véve a hitelszerződéshez kapcsolódó közbeszerzési értesítőben történő megjelenési költség, azonban a helyes költséghelye ennek is a dologi kiadások között van, így az előirányzat módosítás indokolt. |
|||||
|
Felújítások |
|
|
||
|
önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
-240 |
||
|
Dologi kiadások |
|
|
||
|
önkormányzati igazgatási tevékenység (751153) |
|
+240 |
||
|
|
|
|
|
A fentiek alapján az önkormányzat bevételi és kiadási főösszegei 503.558 e Ft-os összeggel kerülhetnek elfogadásra, s a döntés értelmében a céltartalék összege 6.633 e Ft-ban, míg az általános tartalék 1.000 e Ft-ban kerülhetne meghatározásra.
A költségvetés kiemelt előirányzatai részleteiben az alábbiak szerint változnak:
|
|
Bevételi |
Kiadási |
|
|
előirányzat változása |
|
(ezer forintban) |
|||
|
intézményi működési bevételek |
+ 843 |
|
|
helyi adók |
+3.507 |
|
|
gépjárműadó |
+361 |
|
|
önkormányzatok sajátos működési bevételei |
-150 |
|
|
normatív támogatások |
-593 |
|
|
központosított előirányzatok |
+4.209 |
|
|
helyi önkormányzatot megillető SZJA (kerekítés) |
+1 |
|
|
fejlesztési célú támogatások |
+1.000 |
|
|
önkormányzatok sajátos felhalmozási és tőke bevételei |
-20.000 |
|
|
felhalmozási célú pénzeszköz átvétel államháztartáson kívülről |
+338 |
|
|
működési célú támogatás értékű bevételek |
-3.905 |
|
|
személyi juttatás |
|
-326 |
|
munkaadókat terhelő járulékok |
|
-2.576 |
|
dologi kiadás |
|
+1.678 |
|
társadalom- és szociálpolitikai juttatások |
|
+497 |
|
államháztartáson kívüli működési célú pénzeszköz átadás |
|
-2.760 |
|
beruházások |
|
-55 |
|
felújítás |
|
-3.738 |
|
államháztartáson kívüli felhalmozási célra átadott pénzeszköz |
|
-9.962 |
|
támogatás értékű működési kiadás |
|
+290 |
|
felhalmozási célú hitel |
|
-4.587 |
|
általános tartalék |
|
+6.150 |
|
céltartalék |
|
+1.000 |
Összesen |
-14.389 |
-14.389 |
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a fenti összegzésben foglaltak alapján a kiemelt előirányzatok módosítására irányuló előterjesztést megtárgyalni, javaslataival, észrevételeivel kiegészíteni, s a költségvetési rendelet módosítását elfogadni szíveskedjen.
Gomba, 2010. február 12.
Tisztelettel:
Lehota Vilmos
polgármester
előterjesztés rendelet rendelet
mellékletei tervezet mellékletei