Vissza

 

6. napirendi pont

ELŐTERJESZTÉS

a Képviselő-testület 2010. október 28-án tartandó ülésére

 

Tárgy:               Javaslat az  egyes helyi közutak forgalmának szabályozásáról  szóló önkormányzati rendelet megalkotására

Előterjesztő:        Lehota Vilmos polgármester

Előkészítő:           Kósa Erzsébet Anikó jegyző

Iktatószám:          1303/2010.

 

Tisztelt Képviselő-testület!

 

A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (továbbiakban: Ötv.) 8. § (1) bekezdése írja elő, hogy a települési önkormányzat feladata egyebek mellett a helyi közutak és közterületek fenntartása.

 

Gomba Község Önkormányzata 2010-ben - jelentős hitelfelvétellel - felújította a község önkormányzati kezelésben lévő közútjainak döntő többségét. A megújult közutak állagának védelme érdekében indokolt, hogy a képviselő-testület korábbi határozatba foglalt döntésével szinkronban súlykorlátozást vezessen be az érintett útszakaszokon.

 

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (továbbiakban: Ktv.) 34. § (2) bekezdése szerint a közút forgalmi rendjét a közút kezelője alakítja ki.  A helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 92. § (10) bekezdése rögzíti, hogy mely esetben kit kell a közút kezelőjének tekinteni. A helyi közutak tekintetében a közút kezelője alatt a Ktv. 34. § (2) bekezdés értelmezése esetén is a helyi önkormányzat képviselő-testületét kell érteni.

 

A Képviselő-testület a 2010. július 15-én megtartott ülésén hozott 131/2010. (VII.15.) sz. határozatával elfogadta a település forgalomtechnikai övezeti lehatárolására vonatkozó javaslatot.

 

Mint Képviselő-társaim előtt ismeretes, a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (továbbiakban: KRESZ) 17. § (1) bekezdés j)-k) pontjai határozzák meg a tájékoztatást adó jelzőtáblák között a fenti képviselő-testületi határozatban rögzített „Lakó-pihenő övezet” és „Lakó-pihenő övezet vége” táblát.

 

                             

 

A KRESZ a Lakó-pihenő övezetbe sorolt területekre az alábbi szabályokat írja elő:

 

 

„39/A. § (1) Lakó-pihenő övezetbe - a „Lakó-pihenő övezet” jelzőtáblától a „Lakó-pihenő övezet vége” jelzőtábláig terjedő területre - csak a következő járművek hajthatnak be:

a) kerékpár,

b) az ott lakókat vagy az oda látogatókat szállító személygépkocsi, a személygépkocsi kivételével a legfeljebb 3500 kg megengedett legnagyobb össztömegű gépkocsi, a betegszállító gépjármű, motorkerékpár, a motoros tricikli és ezekhez kapcsolt pótkocsi, segédmotoros kerékpár, állati erővel vont jármű és kézikocsi, a kommunális szemét szállítására szolgáló jármű, továbbá az oda áruszállítást végző legfeljebb 3500 kg megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsi,

c) az ott lakók és oda költözők költöztetését végző tehergépkocsi,

d) az oda látogatókat szállító autóbusz,

e) az oda építő- és tüzelőanyagot szállító tehergépkocsi és hozzákapcsolt pótkocsi,

f) az út- és közmű építésére vagy fenntartására, köztisztasági, rendvédelmi, betegszállítási, közegészségügyi feladat, illetőleg postai gyűjtő- és kézbesítő szolgálat ellátására szolgáló jármű, ha ez feladata ellátása érdekében elkerülhetetlen.

(2)   A lakó-pihenő övezetben járművel legfeljebb 20 km/óra sebességgel szabad közlekedni.

(3)   A lakó-pihenő övezetben a vezetőnek fokozottan ügyelnie kell a gyalogosok (különösen a gyermekek) és a kerékpárosok biztonságára. Ha az úton járda nincs,

a) a gyalogosok az utat teljes szélességében használhatják, a járművek forgalmát azonban szükségtelenül nem akadályozhatják,

b) járművel várakozni csak az erre kijelölt területen szabad.”

 

A hivatkozott képviselő-testületi határozat a „lakó-pihenő övezet mellett” 30 Km/h sebességkorlátozással „Korlátozott sebességű övezet” kijelöléséről döntött. A KRESZ 14. § (1) bekezdés z/ pontja a járművek forgalmára vonatkozó tilalmi jelzőtáblák meghatározásai között írja elő a „Korlátozott sebességű övezet”-re vonatkozó szabályokat. A „Korlátozott sebességű övezet”  jelzőtábla azt jelzi, hogy a „Korlátozott sebességű övezet vége” jelzőtábláig az úton a táblán megjelöltnél nagyobb sebességgel haladni tilos.

 

         

 

 

Az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet 2. § (1) bekezdése ad további felhatalmazást az önkormányzat részére az utak forgalmának szabályozására. E jogszabály szerint az út kezelőjének a feladata a közúti jelzések elhelyezése, fenntartása, üzemeltetése és eltávolítása.  A helyi önkormányzat hatáskörét ez esetben a Ktv. 33. § (1) bekezdés c) pontja jelöli ki.

 

A hivatkozott képviselő-testületi határozat 1./ pontjában foglaltak végrehajtásaként került előkészítésre az előterjesztés mellékleteként csatolt rendelettervezet.

 

 A határozat mellékleteként jóváhagyott helyszínrajz figyelembevételével kerülhet sor a rendeletben a különböző övezeti lehatárolás alapján az önkormányzati közutakra vonatkozó forgalmi rend szabályozására.  Az övezeti lehatárolás a határozattal elfogadott javaslat szerint a település egyes utcáiban a „Lakó-pihenő övezet”-tel egyúttal 3,5 tonnás súlykorlátozást is meghatároz. Az önkormányzat tulajdonában lévő mellékutak 2010. esztendőben végrehajtott felújítása indokolja a „Korlátozott sebességű övezet”-re vonatkozó szabályok mellett is alkalmazni a súlykorlátozás szabályait. A mellékelt rendelettervezetben négy meghatározó helyi gyűjtőút kivételével minden „Korlátozott sebességű övezet”-ben 7,5 tonnás általános súlykorlátozást javaslok alkalmazni.   

 

A rendelettervezetben szereplő behajtási engedély kiadásáért fizetendő díjtételekre a napirendi pont tárgyalása során kérek javaslatot Képviselő-társaimtól. Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztésben, valamint a csatolt rendelettervezetben foglaltakat megvitatni, javaslataival, észrevételeivel kiegészíteni és a rendelet-tervezetét véleményezni szíveskedjen a 2010. november 18-i képviselő-testületi ülésen történő megalapozott rendeletalkotás érdekében.

 

 

Gomba, 2010. október 22.

 

                                                           Tisztelettel:

 

                                                                                                          Lehota Vilmos

                                                                                                            polgármester

           

rendelet-tervezet