Vissza

4. napirendi pont

 

ELŐTERJESZTÉS

a Képviselő-testület 2011. április 14-én tartandó ülésére

 

 

Tárgy:                 Javaslat az  egyes helyi közutak forgalmának szabályozásáról  szóló önkormányzati rendelet megalkotására

Előterjesztő:        Lehota Vilmos polgármester

Előkészítő:           Kósa Erzsébet Anikó jegyző

Iktatószám:          256-2/2011.

 

 

 

Tisztelt Képviselő-testület!

 

Az egyes helyi közutak forgalmának szabályozásáról szóló rendelet tervezete az elmúlt év során több ülésen került napirendi pont keretében megvitatásra. A 2010. december 9-én tartott ülésen a 230/2010. (XII.9.) sz. határozat arra hatalmazott fel, hogy a tervezetet a törvényességi felügyeletet ellátó szervvel előzetes normakontroll keretében véleményeztessem. A határozat végrehajtásaként a Pest Megyei Kormányhivatal részére a rendelet tervezetét véleményezésre megküldtem. Előterjesztésem elkészítéséig válasz kérésemre nem érkezett. A Képviselőtársaim által javasolt módosításokat és kiegészítéseket tartalmazó rendelet tervezetét jelen előterjesztés keretében alapvető módosításokkal terjesztem megtárgyalásra.

Az előzetes normakontroll elmaradása mellett a törvényességi referenstől kapott szóbeli információk alapján a rendelet szerkezeti tagoltsága indokolt. Továbbá felhívta a figyelmet arra, hogy célszerű figyelembe venni a meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek közlekedéséről szóló 13/2010. (X.5.) NFM rendelet (továbbiakban: NFM rendelet) előírásait.

A Képviselő-testület jóváhagyása esetén az eredeti tervezetben rögzített - KRESZ 14. § (1) bekezdés l) pontjával meghatározott - „súlykorlátozás” jelzőtáblák helyett célszerű lehet a kijelölt övezetekben a KRESZ 14. § (1) bekezdés z/2 pontja szerinti „Korlátozott forgalmú övezet (zóna)” elnevezésű jelzőtáblák kihelyezése. E változtatás lehetővé teszi azt, hogy az NFM rendeletnek a jelzőtáblával elrendelt össztömeg-korlátozásra vonatkozó előírásait alkalmazzuk.

Az NFM rendelet hatálya kiterjed egyebek mellett a jelzőtáblával elrendelt össztömeg-korlátozást meghaladó járműre és járműszerelvényre (a továbbiakban együtt: jármű), azok tulajdonosára (üzemben tartójára), valamint a járművek vezetőjére terjed ki. A jogszabály alkalmazása során a jelzőtáblával elrendelt össztömeg-korlátozás a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 14. § (1) bekezdés z/2. pontjában meghatározott, „Korlátozott forgalmú övezet (zóna)” közúti jelzőtáblával megjelölt közlekedési korlátozás. Az így meghatározott járművek közlekedéséhez közútkezelői hozzájárulás szükséges, melyet helyi közút esetén annak kezelője ad meg.

A helyi közutak kezelésének szakmai szabályairól szóló 5/2004. (I. 28.) GKM rendelet mellékleteként kiadott szabályzat szerint a helyi közút kezelője a települési önkormányzat. A Képviselő-testület a közútkezelői hozzájárulás kiadását rendeletében a polgármesterre ruházhatja.

Az NFM rendelet alapján a jelzőtáblával elrendelt össztömeg-korlátozás esetén így a közútkezelői hozzájárulás iránti igényt a kiadására jogosult polgármesterhez, - az általa meghatározott formában - kell benyújtani. Szabályozza az NFM rendelet azt is, hogy a közútkezelői hozzájárulás igénylésével egyidejűleg a közútkezelői hozzájárulás kiadásának költségeivel arányban álló eljárási díjat kell a közútkezelői hozzájárulás kiadására jogosult részére fizetni. A fizetendő eljárási díj - közútkezelői hozzájárulásonként - az alapdíj és az NFM rendelet 2. mellékletben meghatározott szorzószámok szorzata. Az alapdíj 1000 Ft + ÁFA.

Az eljárási díj megállapításánál fontos tényező, hogy 15 munkanapon belül, 3 munkanapon belül, vagy 6 munkaórán belül kéri az ügyfél a hozzájárulás kiadását. A szorzószám ettől függően változik 1 és 3 között. Ha a hozzájárulással érintett útszakasz távolsága térségen belüli, azaz a 100 km-t nem haladja meg, a következő szorzószám 1. Amennyiben a gépjárművet az NFM rendelet egyszerűnek minősíti, vagyis nem haladja meg a szélesség a 3,2 m-t, a hosszúság a 22 m-t, a magasság a 4,2 m-t és az össztömeg az 50 tonnát, illetve az egyes tengelyterhelés a 11,5 tonnát, akkor a további szorzószám szintén 1. A rendelet a bonyolult és különösen bonyolult gépjárművet is definiálja 2-es és 3-as szorzóval. A következő tényező a közútkezelői hozzájárulás kért időtartama. Amennyiben az időtartam 3 hónap, a szorzószám 4, 6 hónap esetén 6, egy év esetén pedig 8. Az utolsó tényező, melyet az eljárási díj megállapításánál figyelembe kell venni, az útvonal. Az egy kijelölt útvonal esetén alkalmazásra kerülő szorzó 1, ha a hozzájárulást a teljes úthálózatra kérik, akkor 2,5.

A közútkezelői hozzájárulásban a jármű üzemben tartója részére meg kell határozni azt az útvonalat, amelyen a jármű közlekedhet és azokat a feltételeket, amelyek a jármű közlekedése során biztosítják a közút és tartozékainak védelmét, valamint a közúti közlekedés biztonságának megóvását.

A közútkezelői hozzájárulás lehet eseti vagy határozott időre szóló.

A közútkezelői hozzájárulás kiadására jogosult útkezelő a közútkezelői hozzájárulás iránti igényt elutasíthatja, illetve az érintett útkezelő a meghatározott előzetes hozzájárulást megtagadhatja, ha a megengedett össztömeget túllépő szállítmány megbontható vagy más közlekedési eszközzel is továbbítható, vagy az út a teherbírása és állapota alapján nem alkalmas arra, hogy a jármű azon közlekedjék.

A megengedett össztömeget, illetve a megengedett legnagyobb tengelyterhelést meghaladó járművek közlekedése esetén díjat (a továbbiakban: túlsúlydíj) kell fizetni. Jelzőtáblával elrendelt össztömeg-korlátozás esetén a díjat a közútkezelői hozzájárulásban meghatározott érvényességi idő és a jármű össztömegének alapul vételével kell meghatározni, növelve a mindenkor hatályos általános forgalmi adó mértékével. A jelzőtáblával elrendelt össztömeg-korlátozást meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű járművek után fizetendő legmagasabb díj jelzőtáblán meghatározott össztömeghatár feletti megkezdett tonnánként: legfeljebb 300 Ft/nap, vagy 6000 Ft/hónap, vagy 60 000 Ft/év lehet. A díj közvetlenül illeti meg a hozzájárulás kiadóját.

Kitétele az NFM rendeletnek, hogy a jármű üzemben tartója jogosult a megengedett össztömeget vagy a megengedett legnagyobb tengelyterhelést meghaladó jármű közlekedéséért járó díjat évente egy összegben megfizetni vagy a díjjal kapcsolatban utólagosan a közútkezelői hozzájárulás kiadására jogosult útkezelővel elszámolni a hozzájárulásban meghatározott időpontban és feltételek szerint.

Nem kell túlsúlydíjat és eljárási díjat fizetni - egyéb rendeletben meghatározott esetek mellett - a kommunális feladatot ellátó jármű után. Kommunális feladatot ellátó jármű az a gépjármű, amely - műszaki felépítésénél fogva - csak a mentőszolgálatban, a tűzoltószolgálatban, halottszállításra, úttisztításra, valamint kommunális hulladékszállításra használható.

A díjmentesség azonban nem érinti a közútkezelői hozzájárulás beszerzése iránti kötelezettséget. Közútkezelői hozzájárulás nélküli közlekedés esetén a jármű üzemben tartója a díjmentességre utólagosan nem jogosult.

A díjfizetési kötelezettség alól indokolt esetben a helyi önkormányzat felmentést adhat. A fentiek szerint kalkulált eljárási díjak, illetve túlsúlydíjak összegét az előterjesztéshez csatolt táblázat mutatja be.

 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztés megvitatni, javaslataival, észrevételeivel kiegészíteni, s a tervezet alapján az egyes helyi közutak forgalmának szabályozásáról szóló önkormányzati rendeletet megalkotni szíveskedjen.

 

 

Gomba, 2011. április 4.  

 

 

                                                           Tisztelettel:

 

 

                                                                                                          Lehota Vilmos

                                                                                                            polgármester

                                   

rendelet tervezete            díjkalkuláció