E/1. napirendi pont
Előterjesztés
a képviselő-testület 2011. április 14-én megtartandó ülésére
Tárgy: Javaslat a Gomba Község Önkormányzata és a Gombai Református Egyházközség között érvényben lévő megállapodás módosítására
Előterjesztő: Lehota Vilmos polgármester
Előkészítő: -
Véleményező: valamennyi bizottság
Iktatószám: 537-2/2011.
Tisztelt Képviselő-testület!
Gomba Község Önkormányzata és a Gombai Református Egyházközség 2007. július 3-án aláírt megállapodása alapján negyedik tanéve nyújt működési és felhalmozási célú támogatást az önkormányzat az egyházi iskolafenntartónak. Mindezidáig egyszer fordult elő, hogy a fenntartó nem használta fel az átutalt támogatást. A 2009. április 23-án, majd 2009. június 25-én tárgyaltak után – mivel az iskolafenntartó az általa megjelölt cél megvalósítását elhalasztotta – a 2007. szeptember 1. és 2008. december 31. között nyújtott működési támogatásból fel nem használt 3.974 eFt visszatérítését kezdeményezte az önkormányzat, valamint a megkötött megállapodás kiegészítésére kérte az egyházi iskola fenntartóját. A 128/2009. (VI.25.) számú képviselő-testületi határozattal elfogadott tervezetet az önkormányzat megküldte az iskola fenntartójának, ami után a Gombai Református Egyházközség Presbitériuma újra megalakította iskolaügyi bizottságát, és kérte a bizottsági szintű egyeztetést. Az önkormányzat a 181/2009. (IX.10.) számú képviselő-testületi határozattal elvetette a bizottsági szintű egyeztetést, és kérte az egyházi iskolabizottság javaslatát.
Az előzmények után a Fáy András Református Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény igazgatója, valamint fenntartójának képviselője 2011. március 18-án érkezett levelében kezdeményezte a 2007-ben megkötött megállapodás módosítását. A kezdeményezés nem tartalmazza a 2009-ben az önkormányzat részéről felvetett kiegészítési javaslat egyházi válaszait, hanem új módosító javaslatokat tartalmaz. Megjegyzendő, hogy a 2009-ben elszámolt előző évi támogatás óta nem fordult elő elszámolási nézetkülönbség, de az elszámolásoknál – mindkét fél részéről – többször felvetődött az egyszerűsítés igénye.
A benyújtott javaslat szerint az önkormányzat – havonta időarányos átutalással – számszerűen rögzített évi 10 millió forint működési, valamint 5 millió forint fejlesztési, felújítási támogatást nyújtana az iskola fenntartójának, de a támogatások fel nem használt részét – elkülönített bankszámlán lekötve – pályázati önerő céljára tartalékolhatná a fenntartó.
Az önkormányzat szempontjából két kifogásoltható összetevőt kell megemlítenem a benyújtott javaslatból.
· Az érvényben lévő megállapodás nem összegszerűen, hanem a tanulók után járó oktatási normatíva függvényeként állapítja meg az önkormányzat által nyújtott támogatást. A támogatás összegének számszerű rögzítését kockázatosnak tarom egy másfél évtizedre szóló megállapodásban. Megfontolásra javaslom, hogy amennyiben az önkormányzat a központi normatívától nem kívánja függővé tenni a költségvetési rendeletében biztosított támogatási összeget, célszerű legalább az iskolában tanulók létszámához igazítani azt, akár sávos, akár fejkvóta formában.
· A havonta egyenlő részben átutalt működési támogatás felhasználásáról a költségvetési évet követően számolna el a fenntartó. A fel nem használt támogatási maradványt – pályázati önerő, tehát felhalmozási célra – elkülönített bankszámlán kezelné a támogatott. A működési támogatásként folyósított támogatást utólag felhalmozási jellegű támogatásként értelmezni ellentétes a jelenleg érvényben lévő államháztartási jogszabályokkal. Az átsoroláshoz szükség van a költségvetési rendelet módosítására – előirányzatok közötti átvezetésre –, valamint az éves támogatás folyósításáról szóló szerződés módosítására. Megfontolásra javaslom, hogy a működési támogatást a jelenlegi gyakorlatnak megfelelően lehessen a továbbiakban is lehívni, de az éves működési támogatási keret le nem hívott maradványát pályázati önerőként nevesítse a megállapodás, amelyet az önkormányzat helyez letéti számlára, és igazol az iskolafenntartó felé. Az igazolás alapján az önerő – a felhasználás arányában – lehívható legyen az iskolafenntartó számára. A megállapodást a hitelintézetek eddig is elfogadták biztosítékul, így nem látom akadályát az önkormányzat által igazolt – pályázati önerő céljára lekötött – támogatási keret gyakorlati elfogadottságának.
További három tényezőt javaslok figyelembe venni a tervezett módosításnál.
A 2007. július 3-án megkötött megállapodás alkalmazása negyedik évében jár, így a működés közben tapasztalt módosítási igényekre reagálni szükséges. Az előterjesztés készítéséig a hatályos költségvetési rendelet alapján nem történt működési támogatás igénylés, így a megállapodás módosításánál nem köti a Feleket vegyes rendszer alkalmazása a tárgyévre, de a módosítási javaslatok mérlegelésénél figyelemmel kell lenni az önkormányzati költségvetési rendeletben meghatározott támogatási keretekre.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztésben foglaltakat megtárgyalni, javaslatával, észrevételével kiegészíteni szíveskedjen.
Gomba, 2011. április 6.
Tisztelettel:
Lehota Vilmos
polgármester
megállapodás módosító
javaslat az iskolától