Vissza

3. napirendi pont

 

 

 

E L Ő T E R J E S Z T É S

a Képviselő-testület  2012. február 9-én megtartandó ülésére

 

 

Tárgy:   Javaslat az önkormányzat 2012. évi költségvetési rendeletének elfogadására

 

Előterjesztő:  Lehota Vilmos polgármester

Előkészítő:      Kósa Erzsébet Anikó jegyző

Véleményező: Valamennyi bizottság

Iktatószám:     288/2012.

 

 

Tisztelt Képviselő-testület!

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.), valamint az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) sz. Korm. rendelet (továbbiakban: Ávr.) alapján elkészítettük Gomba Község Önkormányzata 2012. évi költségvetésének rendelet-tervezetét.

A 2011. évi költségvetés összeállításának alapja:

-       Magyarország 2012. évi központi költségvetéséről szóló 2011. évi CLXXXVIII. törvény,

-       Gomba Község Önkormányzatának 2012. évi költségvetési koncepciójáról szóló 164/2011. /XI. 17./ számú határozata,

-       Gomba Község Önkormányzata 2011. évi költségvetésének előirányzatai, a várható teljesítési adatok, és ezek szerkezeti változásai, szintre hozásai, továbbá az ismert és tervezhető előirányzati többlet.

 

A helyi önkormányzatok költségvetési rendeletének elkészítésére az Áht. 2012. január 1-jétől több új szabályt tartalmaz. Gomba Község Önkormányzata költségvetési rendeletének a törvényi szabályozás szerint tartalmazni kell

a)      a helyi önkormányzat költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban,

b)      a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervek engedélyezett létszámát, valamint költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti bontásban,

c)      a költségvetési egyenleg összegét,

d)     a költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évek pénzmaradványának, igénybevételét,

e)      az adósságot keletkeztető ügyletekből (korábban felvett hitelekből) fennálló kötelezettségeket az adósságot keletkeztető ügyletek futamidejének végéig, valamint a vonatkozó jogszabályban meghatározottak szerinti saját bevételeit, és

f)       a finanszírozási célú pénzügyi műveletekkel kapcsolatos hatásköröket.

 

A költségvetési rendeletben elkülönítetten kell szerepelni az évközi többletigények, valamint az elmaradt bevételek pótlására szolgáló általános tartalék és céltartalék összegének.

 

 

 

 

Az Áht. szerint a jegyző által elkészített költségvetési rendelettervezetet a polgármesternek a központi költségvetésről szóló törvény kihirdetését (2011. december 28.) követő negyvenötödik napig, vagyis 2011. február 11. napjáig kell benyújtani a képviselő-testületnek.

A költségvetés előterjesztésekor a képviselő-testület részére tájékoztatásul a következő mérlegeket és kimutatásokat kell – szöveges indokolással együtt – bemutatni:

a)      a helyi önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban,

b)      előirányzat felhasználási tervét,

c)      a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve, és

d)     a közvetett támogatásokat – így különösen adóelengedéseket, adókedvezményeket – tartalmazó kimutatást.

 

Az Ávr. írja elő, hogy a helyi önkormányzat költségvetési bevételei és költségvetési kiadásai között kell megtervezni

a)      a helyi önkormányzat bevételeit – így különösen a helyi adó bevételeket, a normatív hozzájárulásokat, támogatásokat, a központi költségvetésből származó egyéb költségvetési támogatásokat –, elkülönítetten az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit,

b)      a helyi önkormányzat kiadásait, így különösen

-       a helyi önkormányzat nevében végzett beruházások, felújítások kiadásait beruházásonként, felújításonként,

-       a helyi önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorultsági jellegű ellátásokat,

-       az általános és céltartalékot, és

-       elkülönítetten az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek kiadásait, valamint a helyi önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait.

c)      A helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervek közül az önkormányzati hivatal bevételi és kiadási előirányzatai között az önkormányzati hivatal nevében végzett tevékenységekkel, továbbá a képviselő-testület működésével, tagjainak díjazásával kapcsolatos költségvetési bevételeket és költségvetési kiadásokat kell megtervezni.

d)     A helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervek engedélyezett létszámán felül a költségvetési rendeletben költségvetési szervenként be kell mutatni a közfoglalkoztatottak létszámát is.

 

Gomba Község Önkormányzata 2012. évi összesített költségvetésének bevételi és kiadási előirányzatait – a költségvetési rendelet tervezetének 1. sz. mellékletében rögzített címrendnek megfelelően – címek, alcímek, előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti részletezésben összefoglalva tartalmazza az előterjesztéshez csatolt tervezet részletező táblázat (előterjesztés 1. sz. melléklete). A részletező táblázat tartalmában és szerkezetében követi a korábbi évek során megszokott összegző táblázat adattartalmát. Változás a bevételi előirányzatok tekintetében van, ahol a kiemelt előirányzatok sorrendje és tartalma igazodik a kincstári költségvetési űrlapszerkezethez.

 

Mind a bevételi, mind a kiadási előirányzatok tervezése során a 2012. évi költségvetési koncepcióról elfogadott képviselő-testületi határozatban foglaltak szerint jártunk el. Az elkészített elemi költségvetés tervezése a 2011. évi teljesítési adatok, a várható infláció, az előttünk álló esztendő új feladatai, illetve a 2012. évi költségvetést megalapozó – 2012. január 19-én megtartott rendkívüli képviselő-testületi ülésen meghozott – döntések figyelembe vételével történt.  

 

Tárgyévben a roma nemzetiségi önkormányzat költségvetése nem része a települési önkormányzat költségvetésének, arról a nemzetiségi önkormányzat képviselő-testülete határozatban dönt.

 

A jogszabályok előírásainak betartásával külön-külön készítettünk költségvetést az önállóan működő és gazdálkodó polgármesteri hivatal, az önállóan működő Gólyafészek Óvoda részére. Az összesített önkormányzati költségvetésen belül elkülönül egy további költségvetés is, mely az önkormányzat által ún. szakfeladati gazdálkodás keretében ellátott kötelező és önként vállalt feladatok bevételi és kiadási előirányzatait tartalmazza.

 

A 2. sz. melléklet Gomba Község Önkormányzata 2012. évi összesített bevételi- és kiadási előirányzatait mutatja be.

A 2012. évi költségvetésben új elemként szerepel az intézményfinanszírozás mind az összesített önkormányzati, mind a költségvetési szervek költségvetése tekintetében.  A hivatal és az óvoda bevételei között került tervezésre a kiadások fedezetét az összesített önkormányzati bevételből biztosító intézményfinanszírozási összeg. E költségvetési tételek az önkormányzati költségvetésben kiadási előirányzatként, míg a költségvetési szervek költségvetésében bevételi előirányzatként került feltüntetésre. A konszolidált önkormányzati költségvetésből a többszörözés elkerülése érdekében az intézményfinanszírozás értéke minden szükséges helyen levonásra került.

Az összesített költségvetés egyenlegének főösszege 708.174 eFt, konszolidált költségvetési főösszege 584.519 eFt. Az összesített működési bevételek 462.001 eFt-os főösszegét, illetve a 338.346 eFt-os összesített konszolidált működési bevételét a 38.295 eFt működési célú pénzmaradvány egészíti ki. A felhalmozási bevételek 157.878 eFt-os előirányzata pedig 50.000 eFt felhalmozási célú pénzmaradvánnyal egészül ki. Hitelfelvétel tervezésére nem került sor sem működési, sem felhalmozási bevételként. Felhalmozási bevételt az önkormányzat működési célra 2012-ben sem fordít. A működési célú kiadások összege a 11.457 eFt-os általános tartalékkal együtt 326.089 eFt. A felhalmozási kiadások főösszege 195.740 eFt. Felhalmozási célú hitel visszafizetésre az önkormányzat 2012-ben 10.433 eFt-ot fordít, továbbá céltartalékban került tervezésre felhalmozási jelleggel 52.256 eFt.

Gomba Község Önkormányzata 2012. évi költségvetési tervezetét előirányzat csoportonként, illetve az önkormányzat, valamint a két költségvetési szerv szerinti megbontásban mutatjuk be az alábbiak szerint.

 

 

BEVÉTELEK

 

Működési bevételek

 

A 3-5. sz. mellékletek részletezik az önkormányzat által ellátott kötelező és önként vállalt feladatokhoz kapcsolódó bevételeket, valamint a Polgármesteri Hivatal és a Gólyafészek Óvoda kiemelt előirányzatait és azok összegzését.

 

 

 

 

I.            Önkormányzati költségvetés

A működési költségvetés bevételi főösszege 331.271 eFt, melyet a működési célú pénzmaradvány egészít ki 38.295 eFt-tal. Részletezése az alábbiak szerint mutatható be:

A közhatalmi bevételi előirányzat 204.476 eFt-ot az alábbi megbontásban:

-       a helyi adókat 110.475 eFt-os összeggel,

-       az egyéb adók módjára behajtható bevételeket (pótlékokat, bírságokat) 200 eFt-os előirányzattal, melyek pótlékok és bírságok befizetéseként keletkeznek;

-       az átengedett központi adókat 92.701 eFt-os előirányzattal, valamint

-       a talajterhelési díjat 1.100 eFt-os bevételi előirányzatként.

A helyi adókon belül külön ki kell emelni a helyi iparűzési adó 102.000 eFt-os előirányzatát. Az iparűzési adó tekintetében a koncepció alapján az elmúlt évi teljesítési adat 80%-ának megfelelő bevételi irányszám szerepel. 2011. évben e jogcímen az önkormányzat 127.492 e Ft-ot realizált. Az átengedett központi adók közül jelentős mértékben csökkent mind a személyi jövedelemadóból önkormányzatot megillető 8%-os érték, mind a 2010. évi iparűzési adó figyelembevételével számított jövedelemdifferenciálás mérséklésére megállapított összeg.  A gombai lakosok által 2010-ben befizetett SZJA 8%-a 4,7 millió forinttal kevesebb, mint az elmúlt évi adat. A jövedelemdifferenciálás mérséklésére kapott bevétel csökkenésével számolt a képviselő-testület, a MOL 2010. év végi 23 millió forintos befizetése alapján. A tényleges csökkenés e jogcímen több mint 17 millió forint.

Intézményi működési bevételként az önkormányzati költségvetés 37.944 eFt-tal számol. Ebből egyéb sajátos működési bevételként jelenik meg

-       1.988 eFt szolgáltatások ellenértékeként realizálódik, mely nagy részben a részvételi díjas közművelődési programok bevételéhez kapcsolódik, melyet egyrészt az elmaradt hulladékkezelési díjak befizetése, valamint a közterület használati díjak, búcsúhelypénz befizetése realizálhat,

-       720 eFt továbbszámlázott közvetített szolgáltatás, mely az egészségügyi szolgáltatók rezsiköltség térítésének összege,

-       150 eFt a közművelődési színterek (döntő többségében árusítási célú) bérbeadásából származó bevétel,

-       az étkeztetéshez kapcsolódó, változatlan szinten tartott térítési díjak figyelembe vételével tárgyévben 21.368 eFt,

-       a működési célú ÁFA bevétel összességében 11.718 eFt, melyből működési kiadásokhoz kapcsolódó ÁFA visszaigénylés 5.948 eFt, és a kiszámlázott termékek és szolgáltatások ÁFA-ja 5.770 eFt,

-       a 2012. január 27. napján 6 hónapos időtartamra lekötött 50 millió forint 7,5%-os kamatszinten számolt kamatbevétele, illetve a szabad pénzeszközök tárgyévi rövidlejáratú lekötéséből számított kamatbevétel 2.000 eFt-os előirányzata.

A támogatásértékű működési bevételek 13.335 eFt-os tervszáma

-       a mozgáskorlátozottak 150 eFt-os közlekedési támogatás előirányzatán, valamint

-       a kistérségi társuláson keresztül érkező logopédiai működés 350 eFt-os támogatásán,

-       az egészségügyi ellátások 4.096 eFt-os OEP finanszírozásán, (fogászat: 786 eFt, védőnői ellátás: 3.310 eFt),

-       a közfoglalkoztatás – kiadáshoz viszonyított 100%-os mértékű – 8.739 eFt-os támogatásán nyugszik.

 

Az államháztartáson kívülről érkező működési célú pénzeszköz átvétel 494 eFt-os előirányzatát a kegyeleti közszolgáltatási szerződésben meghatározott temető-fenntartási hozzájárulás összege biztosítja.

A 75.022 eFt-os működési célú központi támogatások között

-       egyrészt a normatív hozzájárulások előirányzata került tervezésre: lakosságszámhoz kötött hozzájárulásként 12.236 e Ft-os összeggel, valamint feladatmutatóhoz kötött támogatásként 40.834 e Ft-os összeggel,

-       másrészt az egyes szociális feladatok ellátásához központilag biztosított 21.952 eFt-os összeggel.

Lakosságszámhoz kapcsolódik a települési önkormányzatok üzemeltetési, igazgatási, sport és kulturális feladatainak ellátásához 4.074 Ft/fő fajlagos összeggel számított normatív hozzájárulás, valamint a lakott külterülettel kapcsolatos feladatellátáshoz biztosított 2.769 Ft/fő fajlagos összegű hozzájárulás. Az irányadó lakosságszám 2992 fő tárgyévben. A külterületi lakónépesség száma nem éri el a 20 főt. A feladatmutatóhoz kötött hozzájárulások végösszegét a szociális étkeztetés, a tanyagondnoki szolgálat, illetve a közoktatási alap- és kiegészítő hozzájárulás biztosítja.

A működési célú bevételek között került számbavételre továbbá 38.295 eFt-os működési célú pénzmaradvány is.

 

II.            Polgármesteri Hivatal költségvetése

A működési költségvetés bevételi főösszege 77.483 eFt, mely az alábbiak szerint részletezhető:

A 2.693 eFt-os közhatalmi bevételi előirányzat 100 eFt igazgatási szolgáltatási díjat, továbbá 2.593 eFt-ot egyéb sajátos bevételi jogcímen a lakó- és nem lakóingatlanok bérbeadásából származó bevételként tervez.

A 74.790 eFt intézményi működési bevételben egyéb sajátos működési bevételként jelenik meg

-       a hivatali munkaidőn túli anyakönyvi tevékenységért fizetendő szolgáltatási díj 30 eFt-os összege,

-        továbbszámlázott közvetített szolgáltatásként a dolgozói internet szolgáltatási díjak befizetéséből 541 eFt,

-       a bérbe adott ingatlanok továbbszámlázott közüzemi díjának bevételéből 220 eFt, valamint

-       működési célú ÁFA bevételek és visszatérülések előirányzaton összesen 409 eFt, mely a dolgozói internet és a ingatlanhasznosítás során megjelenő ÁFA visszaigénylés következtében bevétel növelő tétel.

Intézményi működési bevételként került még a hivatali költségvetésben számbavételre az önkormányzattól kapott intézményfinanszírozás összege 73.590 eFt összeggel. A 77.483 eFt-os működési bevételt az intézményi finanszírozás összege csökkenti, melynek következtében számolható a polgármesteri hivatalnál a 3.893 eFt-os konszolidált működési bevétel.

 

III.            Gólyafészek Óvoda költségvetése

A működési költségvetés bevételi főösszege 53.247 eFt, mely az alábbiak szerint részletezhető:

Az 53.247 eFt intézményi működési bevételben egyéb sajátos működési bevételként jelenik meg továbbszámlázott közvetített szolgáltatásként a dolgozói internet szolgáltatási díjak 90 eFt-os befizetése, valamint a befizetést követően visszaigényelhető ÁFA 24 eFt-os összege az óvodánál.

Intézményi működési bevételként került még a nevelési intézmény költségvetésben számbavételre az önkormányzattól kapott intézményfinanszírozás összege 50.065 eFt összeggel.

Támogatásértékű működési bevételként kellett számba venni a 2010-ben indult TÁMOP pályázatból várhatóan befolyó 3.068 eFt-os fejezeti kezelésű előirányzatból érkező bevételt.

Az 53.247 eFt-os működési bevételt az intézményfinanszírozás 50.065 eFt-os összege csökkenti, melynek következtében számolható a Gólyafészek Óvodánál a 3.182 eFt konszolidált bevétel.

 

Felhalmozási bevételek

 

I.            Önkormányzati költségvetés

A felhalmozási költségvetés bevételi főösszege a pénzmaradvány igénybevételével 207.878 eFt, mely az alábbiak szerint részletezhető:

A saját bevételek 32.713 eFt-os tervadata

-       3 telek- és egy lakóházas ingatlan értékesítését valószínűsíti 18.017 eFt-os értékben, továbbá

-       a fogászati kezelőegység értékesítéséből származó 985 eFt-tal számol, illetve itt került számbavételre a beruházásokhoz kapcsolódó ÁFA visszatérülés 13.711 eFt-os összeggel.

Felhalmozási célú pénzeszköz átvételre kerülhet sor államháztartáson kívülről 4.900 eFt-os összeggel, mely a Fundamenta-Lakáskassza Lakás-takarékpénztárnál 2012. évben lejáró és kiutalásra kerülő megtakarításokból jelenthet bevételt optimális esetben a tervszámnak megfelelő értéken.

A felhalmozási célú európai uniós támogatásértékű bevétel összege 120.245 eFt.

A faluközpont megújítására és az IKSZT kialakítására támogató határozattal rendelkezik önkormányzatunk. Így e két cél megvalósítása – a kiadásokkal párhuzamos bevételek tervezése – felhalmozási bevételként indokolt 100.907 eFt-tal. A támogató határozatok az IKSZT építésére 52.591 eFt-ot, míg a faluközpont megújítására 48.316 eFt-ot rögzítenek. A játszótér már ez utóbbiból megvalósult, elszámolása és a támogatás lehívása a tárgyév feladata, s egyben bevétele is.

Szintén e kiemelt előirányzaton szerepel a helyi ivóvízbázis kialakítása. A folyamatban lévő KEOP pályázat megvalósítása esetén összességében 19.338 eFt-tal kell számba venni a támogatói okiratban megítélt összeget, valamint az EU Önerő Alaptól a pályázat megvalósításához szintén jóváhagyott 100%-os mértékű támogatást.  

A felhalmozási célú, kölcsönök visszatérüléséből 2012-ben 20 eFt-os bevételi előirányzat került tervezésre.

A felhalmozási célú bevételek között került számbavételre továbbá 50.000 eFt-os felhalmozási célú pénzmaradvány is.

 

II.            Polgármesteri Hivatal költségvetése

A költségvetési szervnek felhalmozási bevétele nincs.

III.            Gólyafészek Óvoda költségvetése

A költségvetési szervnek felhalmozási bevétele szintén nincs.

 

Az önkormányzat összesített bevételei:

708.174 eFt

Az önkormányzat összesített konszolidált bevételei:

584.519 eFt

Az önkormányzat összesített bevételei finanszírozási műveletek nélkül (pénzmaradvány)

619.879 eFt

Az önkormányzat összesített konszolidált bevételei finanszírozási műveletek nélkül (pénzmaradvány)

496.224 eFt

 

 

Az önkormányzat költségvetési létszámkeretének meghatározása:

Az Önkormányzat 2011. évi költségvetési létszámkeretét költségvetési szervenként és szakfeladatonkénti megbontásban a 6. számú melléklet tartalmazza. Az önkormányzat költségvetési szerveinél foglalkoztatottak engedélyezett létszáma 54,45 fővel kerülhet meghatározásra a rendelet tervezetének elfogadásával. A közfoglalkoztatottak létszámának jóváhagyását szintén szakfeladatonként terjesztjük elő. A 2012. évi létszámra tett javaslat tartalmazza mind a koncepcióval, mind a 2012. január 19-i képviselő-testületi határozattal jóváhagyott létszámbővítési javaslatot is.  

 

KIADÁSOK

 

A 3-5. sz. mellékletek részletezik az önkormányzat által ellátott kötelező és önként vállalt feladatokhoz kapcsolódó bevételeket, valamint a Polgármesteri Hivatal és a Gólyafészek Óvoda kiemelt előirányzatait és azok összegzését.

 

Működési kiadások

 

I.            Önkormányzati költségvetés

A működési költségvetés kiadási főösszege 307.557 eFt, konszolidált kiadási főösszege 183.902 eFt, mely az alábbiak szerint részletezhető:

A személyi juttatások előirányzata az önkormányzatnál 34.307 eFt. Önkormányzati kiadási tételként került megtervezésre a kötelező és önként vállalt feladatellátás biztosításához szükséges személyi állomány bérfedezete. Így a fenti előirányzat tartalmazza a főzőkonyha, a községgazdálkodás, a védőnői szolgálat, a tanyagondnoki szolgálat, a könyvtár és a közművelődés szakfeladatain alkalmazott dolgozók illetményét/munkabérét. Természetesen az önkormányzatnál számított személyi juttatás előirányzat tartalmazza a közfoglalkoztatásba bevonni tervezett további 10 fő munkabérének fedezetét is. Ezen a szakfeladaton került megtervezésre a szociális étkeztetés házhoz szállítására adott megbízási díj fedezete is.

A 2012. évi bértervezés a garantált illetményt és a jogszabályon alapuló juttatásokat minden dolgozó részére maradéktalanul biztosítja. A dolgozók számára meghatározott cafeteria keret a költségvetési törvény előírásainak megfelelően 200 ezer forintos összegben került tervezésre. Cafeteria juttatás a közfoglalkoztatásba bevont dolgozók részére nem tervezett kiadási tétel.

Az előzőekben vázolt bértervezés eredményeként az önkormányzatnál a személyi juttatások előirányzata a rendelet tervezetének elfogadásával 34.307 eFt-os összegben kerülhet meghatározásra.

A munkaadókat terhelő járulékok mértéke az előző évhez képest változatlan. A kiemelt előirányzat összege önkormányzati költségvetésben 9.427 eFt. A járulékként számba vett cafeteria juttatást terhelő adó mértéke változatlan 2011-ben, de a kedvezményes juttatások választása esetén 10%, egyéb esetben 27% százalékos egészségügyi hozzájárulási fizetési kötelezettség a juttatások nettó értékét mintegy 13 ezer forinttal (7,7%-kal) csökkenti alkalmazottanként annak ellenére, hogy a munkáltató a biztosított előirányzatot nem csökkenti. A kiemelt előirányzat főösszege tartalmazza az ápolási díj után fizetendő járulékokat is a foglalkoztatáshoz kapcsolódó járulékok mellett.

A dologi kiadások tervezésénél figyelembe vettük a várható inflációs hatásokat, valamint a szerkezeti változásokat és a szintre hozásokat. A 87.877 eFt-os dologi kiadás tervezett összegét elemezve megállapítható, hogy az a két költségvetési szerv kiadása nélkül is meghaladja a 2011. évi tervezett szintet. Tény azonban, hogy a dologi kiadások között elszámolható tételek között felmerülnek olyan karbantartási kiadások is, melyek az önkormányzati vagyon állagának megóvását szolgálják, értéküknél fogva azonban nem vehetők számba felújítási felhalmozási jellegű kiadásként. Dologi kiadások között került megtervezésre a 2010. évi normatíva felülvizsgálat eredményeként jelentkező 315 eFt-os visszafizetési kötelezettség is.

 

A társadalom- és szociálpolitikai juttatások kiemelt előirányzaton a tavalyi tervezett 32.507 eFt-tal szemben 35.537 eFt szerepel. Ez összecseng az országos tendenciával, miszerint egyre több rászoruló fordul az önkormányzatokhoz. Jelentős az elmúlt év során módosított jogszabály módosítás miatt a normatív lakásfenntartási támogatásra benyújtott igények növekedése. 

 

Az egyéb működési célú kiadások 16.754 eFt-os előirányzatai között a legnagyobb volument az általános iskola 11.614 eFt-os támogatása jelenti. Ebből a 2007. évi megállapodás szerint kell az önkormányzatnak jubileumi jutalom kiadásaihoz hozzájárulni 2.884 eFt összeggel, valamint az elmúl év módosítására is figyelemmel a működési célú támogatást biztosítani 8.730 eFt-os összeggel. Ezen túl további, az Önkormányzat számára önként vállalt feladatokból adódó kisebb összegű pénzeszköz-átadások kerültek tervezésre összességében 5.245 eFt-tal. Ebből jelentősebb tétel még a nyáregyházi építéshatósági igazgatási társulás finanszírozása 1.700 eFt-tal, és az üllői mikrotérségi társulás finanszírozása a házi segítségnyújtásra tekintettel 2.230 eFt-tal. További nagyobb tétel még a társadalmi szervezetek támogatására elkülönített 1000 eFt-os keret. A még fel nem sorolt, hiányzó előirányzatot a 210 eFt-os Bursa Hungarica ösztöndíj fedezete jelenti.

 

Intézményfinanszírozásként jelenik meg az önkormányzat költségvetésében a hivatal és az óvoda működéséhez szükséges kiadási előirányzat fedezete 123.655 eFt-os tétellel. Ez az előirányzat az összesített önkormányzati költségvetésnél a többszörözés elkerülése érdekében nem került számításba vételre, hiszen a kiadási előirányzat az intézmények kiadásaként megjelenik. Így a konszolidált kiadások mindösszesen adata 183.902 eFt.

 

A tartalékok között az általános tartalék tervezése megfelel a koncepciós határozatban megjelölt 2%-os mértéknek, mely alapján összege 11.457 eFt.

 

I.            Polgármesteri Hivatal költségvetése

A bértervezés elvei a köztisztviselők tekintetében is megegyeznek az önkormányzati költségvetésnél rögzítettekkel. A közszolgálati jogviszonyban állók cafeteria keretének 2011. évi csökkenése a bértervben az előző évhez hasonlóan a tárgyévben is nem rendszeres juttatásként ellentételezésre került. A bértervezés figyelembe vette a minimálbér és a garantált bérminimum növekedését.

A hivatali költségvetés tartalmazza a képviselői tiszteletdíjak előirányzatát, valamint az önkormányzati jogalkotás szakfeladaton a polgármesteri juttatásokat is.

 

A Polgármesteri Hivatal személyi juttatás előirányzata a jóváhagyott létszámra számítva 46.268 eFt. A munkaadókat terhelő járulékok összege 12.575 eFt.

 

Az önkormányzat működéséhez szükséges feltételek biztosítása, a hatósági tevékenység megszervezése, a szolgáltató közigazgatás működtetése, a képviselő-testület és bizottságai részére döntés előkészítő és végrehajtó tevékenység ellátásához szükséges dologi kiadások tervezett összege 18.040 eFt.

A Polgármesteri Hivatalnál került megtervezésre a képviselői alap 600 eFt-os összege is

A hivatal működési kiadásainak előirányzata a fentiek alapján összességében 77.483 eFt.

 

II.            Gólyafészek Óvoda költségvetése

A 2012. évi bértervezés a garantált illetményt és a jogszabályon alapuló juttatásokat minden dolgozó részére maradéktalanul biztosítja az óvodában is. A dolgozók számára meghatározott cafeteria keret e foglalkoztatotti szférában is megfelel a költségvetési törvény előírásainak, 200 ezer forintos összegben került tervezésre. Az óvodai közalkalmazottak részére tervezésre került a korábbi szabályok szerint kötelező étkezéshez hasonló munkahelyi étkezés finanszírozása.

A személyi és tárgyi feltételek biztosítása az óvoda működéséhez igényli az alábbi kiadási előirányzatok biztosítását:

-       személyi juttatások                            37.005 eFt

-       munkaadókat terhelő járulékok         10.453 eFt

-       dologi kiadások                                   5.789 eFt

 

Az óvoda működési kiadásainak előirányzat a fentiek alapján összességében 53.247 eFt-tal került tervezésre.

 

Felhalmozási kiadások

 

A 2012. évi költségvetési tervezetben beruházás jogcímen 182.313 eFt került meghatározásra a beruházási tervek és a folyamatban lévő rendezvényház építés költségei alapján. Az előirányzat nyújt fedezetet az ivóvízminőség-javítási előkészítő pályázat megvalósítására, víz- és csatornahálózat bővítésére a Gombai út – Liliom utca közötti új telkeknél és a Bercsényi utca végén, valamint az Arató házaspár utcában. Megvalósításra kerülhet közvilágítás-bővítés, informatikai eszközbeszerzés, a Bercsényi utca végén és a Gombai – Liliom közben a tervezett útalap-építés.

 

A beruházási és felújítási célokat részletesen a 9. sz. melléklet a hozzárendelt előirányzatokkal együttesen mutatja be.

 

Felújítás jogcímen összességében 8.373 eFt-ot tartalmaz a tervezet. Ebből megvalósulhat a hivatal belső felújítása, az óvodai tornaterem szigetelése, elektromos hálózat felújítása.  Tervezésre került a Kölcsey utcai partfalomlás vis maior támogatás 10%-os önereje is. Megvalósulhat az előirányzatból a régóta felújításra váró két ravatalozó épület rendbe hozatala is.

 

Az egyéb felhalmozási célú kiadások kiemelt előirányzatának összege 5.055 eFt-tal került tervezésre, melynek jelentős része az iskolának megállapodás alapján biztosított felhalmozási célú támogatás, 4.365 eFt-tal. Ezen túl életjáradék jogcímen 690 ezer forint került számba vételre.

 

A működési célú bevételek között került számbavételre továbbá 50.000 eFt-os felhalmozási célú pénzmaradvány is.

 

Céltartalékban került megtervezésre összességében 52.256 eFt a korábban már rögzített 50.000 eFt 6 hónapos lekötéseként, valamint céltartalékot képeztünk a Kenyeres-kert látogatóbarát fejlesztésére benyújtott pályázat saját forrására, illetve a Községháza előkertjének felújítására.

 

III.            Polgármesteri Hivatal költségvetése

A költségvetési szervnél felhalmozási kiadási előirányzat nem került tervezésre

 

IV.            Gólyafészek Óvoda költségvetése

A költségvetési szervnél felhalmozási kiadási előirányzat nem került tervezésre

 

 

KÖLCSÖNÖK ELŐIRÁNYZATA


Felhalmozási célú hiteltörlesztés jogcímen előirányzatot a tervezet 10.433 eFt összeggel tartalmaz. Ez a 2010-ben felvett beruházási hitelek tőketörlesztését testesíti meg.  

 

 

Az önkormányzat összesített kiadásai:

708.174 eFt

Az önkormányzat összesített konszolidált kiadásai:

584.519 eFt

Az önkormányzat összesített kiadásai finanszírozási műveletek nélkül (pénzmaradvány):

634.028 eFt

Az önkormányzat összesített konszolidált kiadásai finanszírozási műveletek nélkül (pénzmaradvány):

510.373 eFt

 

 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a 2012. évi költségvetés előkészítésére vonatkozó tájékoztató tárgyalását követően az előterjesztést véleményével, javaslatával kiegészíteni, s Gomba Község Önkormányzatának 2012. évi költségvetéséről szóló rendelet-tervezetét elfogadni szíveskedjen.

 

Kérem Képviselőtársaimat, hogy a költségvetés elfogadása előtt az Áht. 29. § (3) bekezdésében foglaltaknak eleget téve a mellékelt határozati javaslattal fogadják el a Stabilitási tv. 45. § (1) bekezdés a) pontja felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerinti saját bevételeinek, valamint a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek a költségvetési évet követő három évre várható összegének megállapítását.

 

 

 

 

Gomba, 2012. január 30.

 

 

 

                                                           Tisztelettel:

 

 

                                                                                                             Lehota Vilmos sk.

                                                                                                               polgármester

 

 

Határozati javaslat

…../2012. (II.9.) sz. képviselő-testületi határozat

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2012. évi költségvetési rendelet elfogadása előtt a Stabilitási tv. 45. § (1) bekezdés a) pontja felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerinti saját bevételeinek, valamint a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek a költségvetési évet követő három évre várható összegének megállapításáról az alábbi határozatot hozta:

 

1)      A Képviselő-testület a Stabilitási tv. 45. § (1) bekezdés a) pontja felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerinti saját bevételeinek a költségvetési évet követő három évre várható összegét

2013. évre 126.723 eFt-ban,

2014. évre 126.723 eFt-ban

2015. évre 131.723 eFt-ban határozza meg.

 

2)      A Képviselő-testület a Stabilitási tv. 45. § (1) bekezdés a) pontja felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerinti a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek a költségvetési évet követő három évre várható összegét

2013.évre 18.964 eFt-ban,

2014. évre 18.475 eFt-ban

2015. évre 17.985 eFt-ban határozza meg.

 

Határidő: folyamatos

Felelős: Lehota Vilmos polgármester

 

 

 

 

    Pénzügyi szakértői vélemény

 

    Rendelettervezet

 

     Rendelettervezet mellékletei