Vissza

1. napirendi pont

 

 

E L Ő T E R J E S Z T É S

a Képviselő-testület  2013. február 14-én megtartandó ülésére

 

Tárgy:   Javaslat az önkormányzat 2013. évi költségvetési rendeletének elfogadására

 

Előterjesztő:  Lehota Vilmos polgármester

Előkészítő:      Kósa Erzsébet Anikó jegyző

Véleményező: Valamennyi bizottság

Iktatószám:     …………./2013.

 

 

 

Tisztelt Képviselő-testület!

 

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.), valamint az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) sz. Korm. rendelet (továbbiakban: Ávr.) alapján elkészítettük Gomba Község Önkormányzata 2013. évi költségvetésének rendelet-tervezetét.

A 2013. évi költségvetés összeállításának alapja:

-       Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló 2012. évi CCIV. törvény (továbbiakban: költségvetési törvény),

-       Gomba Község Önkormányzatának 2013. évi költségvetési koncepciójáról szóló 230/2012. /XI. 22./ számú határozata,

-       Gomba Község Önkormányzata 2012. évi költségvetésének előirányzatai, a várható teljesítési adatok, és ezek szerkezeti változásai, szintre hozásai, továbbá az ismert és tervezhető előirányzati többlet, valamint

-       a Képviselő-testület 2013. évi költségvetést megalapozó döntései körében a 2013. január 24-én hozott döntései.

 

A helyi önkormányzatok költségvetési rendeletének elkészítése során figyelemmel voltunk az Áht. 23. § (2) bekezdésében foglaltakra, mely szerint a helyi önkormányzat költségvetése tartalmazza

a)      a helyi önkormányzat költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok, és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban,

b)      a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervek engedélyezett létszámát, valamint költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok, és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban,

c)      a költségvetési egyenleg összegét működési és felhalmozási cél szerinti bontásban,

d)     a költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évek költségvetési maradványának igénybevételét,

e)      a költségvetés végrehajtásával kapcsolatos hatásköröket, így különösen a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény  68. § (4) bekezdése[*] szerinti értékhatárt, a finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket, valamint a 34. § (2) bekezdése szerinti esetleges felhatalmazást.

 

Az Áht 23. § (3) bekezdése szerint a költségvetési rendeletben elkülönítetten szerepel az évközi többletigények, valamint az elmaradt bevételek pótlására szolgáló általános tartalék és céltartalék.

 

Nem tartalmaz a tervezett költségvetés olyan költségvetési hiányt, mely külső finanszírozást tenne szükségessé, továbbá adósságot keletkeztető ügylet sem válik a költségvetési évben szükségessé, így a rendelettervezet ezekre nem tér ki.

 

Az Áht. szerint a jegyző által elkészített költségvetési rendelettervezetet a polgármesternek a központi költségvetésről szóló törvény hatályba lépését (2013. január 1.) követő negyvenötödik napig, vagyis 2011. február 14. napjáig kell benyújtani a képviselő-testületnek.

A költségvetés előterjesztésekor a képviselő-testület részére tájékoztatásul a következő mérlegeket és kimutatásokat kell – szöveges indokolással együtt – bemutatni:

 

a)      a helyi önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban, előirányzat felhasználási tervét,

b)      a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve, és

c)      a közvetett támogatásokat – így különösen adóelengedéseket, adókedvezményeket – tartalmazó kimutatást.

 

Az Ávr. írja elő, hogy a helyi önkormányzat költségvetési bevételei és költségvetési kiadásai között kell megtervezni

a)      a helyi önkormányzat bevételeit – így különösen a helyi adó bevételeket, a helyi önkormányzatok általános működéséhez és ágazati feladataihoz kapcsolódó támogatásokat, a központi költségvetésből származó egyéb költségvetési támogatásokat –, elkülönítetten az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit,

b)      a helyi önkormányzat kiadásait, így különösen

-       a helyi önkormányzat nevében végzett beruházások, felújítások kiadásait beruházásonként, felújításonként,

-       a helyi önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorultsági jellegű ellátásokat,

-       az általános és céltartalékot, és

-       elkülönítetten az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek kiadásait, valamint a helyi önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait.

 

Gomba Község Önkormányzata 2013. évi összesített költségvetésének bevételi és kiadási előirányzatait címek, alcímek, előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti részletezésben összefoglalva tartalmazza az előterjesztéshez csatolt melléklet. A részletező táblázat tartalmában és szerkezetében követi a korábbi évek során megszokott összegző táblázat adattartalmát. Változás a kiemelt előirányzatok tekintetében van, melyek sorrendje és tartalma igazodik a kincstári költségvetési űrlapszerkezethez.

 

Mind a bevételi, mind a kiadási előirányzatok tervezése során a 2013. évi költségvetési koncepcióról elfogadott képviselő-testületi határozatban foglaltak szerint jártunk el. Az elkészített elemi költségvetés tervezése a 2012. évi teljesítési adatok, a várható infláció, az előttünk álló esztendő új feladatai, illetve a 2013. évi költségvetést megalapozó – 2013. január 24-én megtartott képviselő-testületi ülésen meghozott – döntések figyelembe vételével történt.  

A jogszabályok előírásainak betartásával külön-külön készítettünk költségvetést az önállóan működő és gazdálkodó polgármesteri hivatal, az önállóan működő Gólyafészek Óvoda részére. Az összesített önkormányzati költségvetésen belül elkülönül az önkormányzat intézményi költségvetése is, mely az önkormányzat által ún. szakfeladati gazdálkodás keretében ellátott feladatok bevételi és kiadási előirányzatait tartalmazza.

 

A rendelettervezet 1. melléklete a 2013. évi összesített bevételi- és kiadási előirányzatait mutatja be.

Az összesített költségvetés egyenlegének főösszege 684.563 eFt, konszolidált költségvetési főösszege 546.118 eFt. Az összesített működési bevétel 494.715 eFt-os főösszege, illetve a 356.845 eFt-os összesített konszolidált működési bevétel tartalmazza a 37.836 eFt működési célú pénzmaradvány összegét is. A felhalmozási bevételek 189.848 eFt-os főösszege, illetve a 189.273 eFt-os konszolidált főösszege 80.233 eFt felhalmozási célú pénzmaradványt tartalmaz. Hitelfelvétel tervezésére nem került sor sem működési, sem felhalmozási bevételként. Felhalmozási bevételt az önkormányzat működési célra 2013-ban sem fordít. A működési célú kiadások főösszege a 10.922 eFt-os általános tartalékkal együtt 480.137 eFt, konszolidált kiadási főösszege 342.267 eFt. A felhalmozási kiadások főösszege 204.426 eFt, ezen belül a konszolidált kiadási főösszeg 203.851 eFt. Felhalmozási csoporton belül került tervezésre a 65.605 eFt céltartalék.

Gomba Község Önkormányzata 2013. évi költségvetési tervezetét előirányzat csoportonként, illetve az önkormányzat, valamint a két költségvetési szerv szerinti megbontásban mutatjuk be az alábbiak szerint.

 

BEVÉTELEK

 

Működési bevételek

 

A 2-4. mellékletek részletezik az önkormányzat által ellátott feladatokhoz kapcsolódó bevételeket, valamint a Polgármesteri Hivatal és a Gólyafészek Óvoda kiemelt előirányzatait és azok összegzését.

 

I.            Önkormányzati intézményi költségvetés működési bevételei

A működési költségvetés bevételi főösszege 341.282 eFt, melyen belül a működési célú pénzmaradvány 35.767 eFt. Részletezése az alábbiak szerint mutatható be:

 

A közhatalmi bevételi előirányzat 142.021 eFt, mely az alábbi bevételekből tevődik össze:

-       a helyi adókból származó tervezett bevétel 133.838 eFt, melyen belül 7157 eFt az építményadóból, 887 eFt a telekadóból, 36 eFt a kommunális adóhátralékból, 36 eFt az idegenforgalmi adóhátralékból, továbbá 125.722 eFt az iparűzési adóból tervezett összeg,

-       az egyéb adók módjára behajtható bevételek (pótlékokat, bírságokat) 422 eFt-os előirányzattal szerepelnek,

-       az átengedett központi adók 6.861 eFt-os összegén belül a befizetett gépjárműadó 40 %-a 6.855 eFt, 6 eFt pedig termőföld bérbeadásából származó bevétel; a befizetett gépjárműadó 60 %-a továbbutalásra kerül ez évtől a központi költségvetés felé, így az sem bevételi- sem kiadási előirányzatként nem került számbavételre.

-       talajterelési díjként 900 eFt került tervezésre, mely előirányzat év közben növelésre kerülhet a tényleges emelt összegű díjak befizetése alapján, a tervezés során azonban óvatos becsléssel élve az elmúlt esztendő teljesítési adatát vettük alapul.

Az átengedett központi adók előző évi előirányzati adataihoz képest ez a tervezett bevétel lényegesen alacsonyabb, hiszen a feladatfinanszírozásra történő átállás során nem tervezhette önkormányzatunk a személyi jövedelemadóból korábban önkormányzat részére biztosított 8 %-nak megfelelő összeget, illetve a jövedelemdifferenciálás során számított összeget.

Intézményi működési bevételként az önkormányzati költségvetés 49.919 eFt-tal számol. Ebből egyéb sajátos működési bevételként jelenik meg 26.042 eFt. Ezen belül

-       17.602 eFt szolgáltatások ellenértékeként realizálódik, mely nagy részben (16.127 eFt) a főzőkonyha bevételeihez kapcsolódik, 880 eFt közműfejlesztési hozzájárulásokból, valamint közterület használat után fizetett díjakból, 500 eFt a közművelődési színterek (döntő többségében rendezvényház) bérbeadásából származó bevétel, 95 eFt a köztemető működtetéséhez kapcsolódó bevétel,

-       a bérleti díjak között itt került számbavételre a DAKÖV Kft által - az ivóvízhálózat üzemeltetése alapján - fizetett bérleti díj 682 eFt-os összege,

-       7.758 eFt az intézményi ellátási díjként, és az alkalmazottak térítési díjaként tervezett bevétel.

A működési célú ÁFA bevételek és visszatérülések tervszáma 21.332 eFt.

-       működési kiadásokhoz kapcsolódó ÁFA visszatérülés ezen belül 7.588 eFt, mely döntő többségében a főzőkonyha üzemelése során jelentkező nyersanyagköltség visszatérülő ÁFA összege,

-        a kiszámlázott termékek és szolgáltatások ÁFA befizetésének tervezett előirányzata 6.784 eFt, ami szintén a főzőkonyha működéséhez kötődik, továbbá

-        6.960 eFt a beruházásokhoz kapcsolódó fordított ÁFA bevétel.

A működési célú kamatbevétel tervezett összege 2.545 eFt.

A működési célú támogatásként a költségvetésben 13.632 eFt került tervezésre, melyen belül

-       a család- és nővédelmi gondozásra, valamint az óvodai iskola-egészségügyi feladatokra tekintettel az OEP-től átutalásra kerülő 3.594 eFt finanszírozás, valamint

-       a foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesülők bérköltségeinek finanszírozása szerepel 10.038 eFt-tal

 

Az államháztartáson kívülről érkező működési célú pénzeszköz átvétel 1.234 eFt-os előirányzatát a kegyeleti közszolgáltatási szerződésben meghatározott temető-fenntartási hozzájárulás 514 eFt-os összege, valamint a háziorvos és a fogorvos 360-360 eFt-os rezsiköltség hozzájárulása biztosítja.

A 98.709 eFt-os működési célú központi támogatás a költségvetési törvény 2. mellékletében rögzített jogcímek között oszlik meg. Az iparűzési adóalap 0,5 %-ának megfelelő 35.893 eFt-os beszámítási összeg az önkormányzat működési támogatásának összegét csökkenti. A tervezett összeg közel 15 millió forinttal marad el a koncepció készítés során kalkulált támogatás összegével, mely a hivatali finanszírozott létszám 11-ről 8 főre történő csökkenésével magyarázható.

Az önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatása összességében 84.648 eFt.  Ezen belül

-       a helyi önkormányzat működésének támogatása 24.071 eFt.

-       az egyes köznevelési- és gyermekétkeztetési feladatok támogatása 45.616 eFt,

-       a szociális- és gyermekjóléti feladatok támogatása 11.556 eFt.

-       a kulturális feladatok támogatása 3.405 eFt.

 

Működési támogatásként a költségvetési törvény alapján önkormányzati hivatal működésének támogatásaként önkormányzatunkat 36.503 eFt illeti meg. Ezen túl település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatásaként 15.396 eFt a számított összeg. A működési támogatás így összesen 51.899 eFt, melyet a beszámítás 35.893 eFt-os összege terhel. Az általános támogatás a beszámítás összegének levonása után így 16.006 eFt. Ezt növeli további 8.065 eFt, melyet önkormányzatunk egyéb kötelező önkormányzati feladatok támogatásaként könyvelhet el. A fentiek alapján lehet a 24.071 eFt-ot helyi önkormányzat működési támogatásaként előirányzatként beállítani.

A köznevelési és gyermekétkeztetési feladatok támogatásaként szereplő 45.616 eFt előirányzat az alábbi jogcímeken illeti meg önkormányzatunkat:

-      óvodapedagógusok támogatása a 2012/2013-as tanévre                            18.880 eFt,

-      óvodapedagógusok támogatása a 2013/2014-es tanévre                              8.496 eFt,

-      óvodapedagógusok nevelő munkáját közvetlenül segítők támogatása

            a 2012/2013-as tanévre                                                                                  5.440 eFt,

            a 2013/2014-es tanévre                                                                                  2.720 eFt,

-      óvoda működtetési támogatása a 2012/2013-as tanévre                               4.284 eFt,

-      óvoda működtetési támogatása a 2013/2014-es tanévre                               1.818 eFt,

-      ingyenes és kedvezményes gyermekétkeztetés támogatása                          3.978 eFt.

 

A szociális és gyermekjóléti feladatok támogatásaként rögzített 11.556 eFt tartalmazza a pénzbeli szociális feladatokhoz történő önkormányzati hozzájárulás összegét, valamint a méltányossági hatáskörben adott ellátások teljes fedezetét 6.238 eFt-tal, illetve ebben a támogatási összegben szerepel a szociális étkeztetés 3.322 eFt-os, valamint a tanyagondnoki szolgáltatás 1.996 eFt-os feladatfinanszírozása is.

 

Az önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatási összegében került számbavételre a 3.405 eFt-os kulturális feladatok támogatása is.

Külterületi lakott területi feladatokra a központi támogatás 42 e Ft.

A szociális törvényben meghatározott önkormányzati feladatokra összességében 14.019 e Ft került tervezésre, melyből

-       lakásfenntartási támogatásra 3.643 eFt,

-       rendszeres szociális támogatásra 2.493 eFt,

-       foglalkoztatást helyettesítő támogatásra 7.442 eFt, valamint

-       a járási hivatalhoz januártól átkerülő időskorúak járadéka, illetve normatív ápolási díj december havi kifizetésének fedezetére 442 eFt  az előirányzat összege.

 

A működési célú bevételek között került számbavételre továbbá 35.767 eFt-os működési célú pénzmaradvány is.

 

II.            Polgármesteri Hivatal intézményi költségvetés működési bevételei

A működési költségvetés bevételi főösszege 82.835 eFt, konszolidált bevételi főösszege 3.744 eFt, mely az alábbiak szerint részletezhető:

A 120 eFt-os közhatalmi bevételi előirányzat 100 eFt igazgatási szolgáltatási díjat, továbbá sajátos működési bevételként adók módjára behajtható köztartozásként 20 eFt bírságot tervez.

A 2.803 eFt intézményi működési bevételben egyéb sajátos működési bevételként jelenik meg

-       a hivatali munkaidőn túli anyakönyvi tevékenységért fizetendő szolgáltatási díj 30 eFt-os összege,

-        továbbszámlázott közvetített szolgáltatásként a dolgozói internet szolgáltatási díjak befizetéséből, valamint a bérbe adott ingatlanok továbbszámlázott közüzemi díjának bevételéből 701 eFt,

-       a lakóingatlan, valamint nem lakóingatlanok bérbeadásából számított bérleti díj tervezett bevételeként 1.362 eFt, valamint

-       az alkalmazottak étkezési térítési díjának bevételeként 216 eFt.

-       működési célú ÁFA bevétel és visszatérülésként a továbbszámlázott közvetített szolgáltatások ÁFA befizetése, valamint az étkezési térítési díj ÁFA bevétele összességében 494 eFt-tal.

Intézményi működési bevételként került még a hivatali költségvetésben számbavételre az önkormányzattól kapott intézményfinanszírozás összege 79.091 eFt összeggel. A 82.835 eFt-os működési bevételt az intézményi finanszírozás összege csökkenti, melynek következtében számolható a polgármesteri hivatalnál a 3.744 eFt-os konszolidált működési bevétel.

A működési célú bevételek között került számbavételre pénzforgalom nélküli bevételként 821 eFt-os működési célú pénzmaradvány is.

 

 

III.            Gólyafészek Óvoda intézményi költségvetés működési bevételei

A működési költségvetés bevételi főösszege 70.598 eFt, a konszolidált bevételi főösszege 11.819 eFt,mely az alábbiak szerint részletezhető:

Az 10.011 eFt intézményi működési bevételben jelenik meg

-       6.493 eFt egyéb sajátos működési bevételként, ezen belül továbbszámlázott közvetített szolgáltatásként a dolgozói internet szolgáltatási díjak 45 eFt-os befizetése, valamint az intézményi ellátási díjak 4.861 eFt-os, és az alkalmazotti térítési díjak 1.587 eFt-os összege.

-       3.506 eFt működési célú ÁFA bevétel és visszatérülésként az étkezési térítési díj, valamint alkalmazotti térítési díj ÁFA bevétele, valamint

-       12 eFt kamatbevétel.

Működési célú támogatás jogcímen, a TÁMOP pályázat elszámolásából eredően 560 eFt bevételre számíthat még az intézmény 2013-ban.

Intézményi működési bevételként került még a nevelési intézmény költségvetésben számbavételre az önkormányzattól kapott intézményfinanszírozás összege 58.779 eFt összeggel.

Az 70.598 eFt-os működési bevételt az intézményfinanszírozás 58.779 eFt-os összege csökkenti, melynek következtében számolható a Gólyafészek Óvodánál a 11.819 eFt konszolidált bevétel.

A működési célú bevételek között került számbavételre pénzforgalom nélküli bevételként 1.248 eFt-os működési célú pénzmaradvány is, melynek jelentős hányada kapcsolódik a 2012. évi ÁFA elszámoláshoz.

 

Felhalmozási bevételek

 

I.            Önkormányzati intézményi költségvetés felhalmozási bevételei

A felhalmozási költségvetés bevételi főösszege a 80.233 eFt-os felhalmozási pénzmaradvány igénybevételével 189.273 eFt, mely az alábbiak szerint részletezhető:

A felhalmozási saját bevételek 2.430 eFt-os tervadata

-       a 03/37 hrsz-ú ingatlan 1.780 eFt-os eladási árából származó bevétellel, illetve

-       a fogászati kezelőegység értékesítéséből származó 650 eFt-tal számol.

Háztartásoktól átvett beruházási célú pénzeszközként került számbavételre 6.000 eFt, mely a 2013. évben Fundamenta Lakáskassza Zrt-től várt érdekeltségi hozzájárulások 74 %-os teljesülési szinten tervezett összege a tárgyévre jelzett kiutalásokhoz viszonyítva.

Államháztartáson belülről érkező felhalmozási célú támogatásként a tervezet 93.429 eFt-os összeget tartalmaz, mely az alábbi részösszegekből tevődik össze:

-       KEOP ivóvízminőség javító pályázat 2011-ben elnyert támogatási összegéből a már rendelkezésre álló előlegen túl 15.553 eFt,

-       Kenyeres-kert látogatóbarát fejlesztésére elnyert pályázathoz kapcsolótó 3.774 eFt-os támogatási összege,

-       IKSZT kialakítására megítélt támogatás 52.591 eFt-os összege,

-       Faluközpont megújítás Szemők Balázs téri beavatkozásaihoz kapcsolódó 20.795 eFt-os támogatási részösszege, valamint

-       a Patay József utcai partfalomlásra megítélt, 2012. évi kivitelezésben elkészült helyreállítás elszámolása során 2013-ban érkezett 716 eFt-os támogatási részösszeg.

 

A felhalmozási célú ÁFA bevételből 2013-ban 7.181 eFt-os bevételi előirányzat került tervezésre. Részleteiben ez az alábbi ÁFA bevételeket jelenti:

-      Szemők Balázs téri elárusító hely visszaigényelhető ÁFA-ja                          1.389 eFt,

-      Arató házaspár utcai szennyvízcsatorna bővítés visszaigényelhető ÁFA-ja      621 eFt,

-      Főzőkonyha merülőmixer beszerzés visszaigényelhető ÁFA-ja                           32 eFt,

-      Főzőkonyha hűtőkamra kialakítás visszaigényelhető ÁFA-ja                            232 eFt,

-      KEOP pályázat végrehajtás során kiegyenlített számlák

visszaigényelhető ÁFA tartalma                                                                     4.907 eFt.

 

A felhalmozási célú bevételek között került számbavételre továbbá 80.233 eFt-os felhalmozási célú pénzmaradvány is.

 

 

II.            Polgármesteri Hivatal intézményi költségvetés felhalmozási bevételei

A költségvetési szerv felhalmozási bevételét a 425 eFt összegű felhalmozási célú intézményfinanszírozás képezi, mely a hivatali informatikai eszközbeszerzés fedezeteként került tervezésre.

 

 

III.            Gólyafészek Óvoda intézményi költségvetés felhalmozási bevételei

A költségvetési szerv felhalmozási bevételét a 150 eFt összegű felhalmozási célú intézményfinanszírozás képezi, mely a projektor beszerzés fedezeteként került tervezésre.

 

Az önkormányzat összesített bevételei:

684.563 eFt

Az önkormányzat összesített konszolidált bevételei:

546.118 eFt

Az önkormányzat összesített bevételei finanszírozási műveletek nélkül (pénzmaradvány)

566.494 eFt

Az önkormányzat összesített konszolidált bevételei finanszírozási műveletek nélkül (pénzmaradvány)

428.049 eFt

 

 

Az önkormányzat költségvetési létszámkeretének meghatározása:

 

Az Önkormányzat 2011. évi költségvetési létszámkeretét költségvetési szervenként és szakfeladatonkénti megbontásban az 5. melléklet tartalmazza. Az előző évektől eltérően a melléklet rögzíti az engedélyezett álláshelyek nyitó létszámadatát, a 2013. december 31-én tervezett záró létszámadatot, mindemellett tartalmazza az engedélyezett éves átlagos statisztikai állományi létszám adatot is. A létszámkeret meghatározásakor figyelembe vettük a 2013. január 24-én megtartott ülésen hozott - költségvetést megalapozó - döntéseket.

A létszámkeret meghatározásakor 1-1 álláshelyként került számbavételre mind a teljes munkaidős, mind a részmunkaidős foglalkoztatás. A részmunkaidős foglalkoztatás hatása a statisztikai állományi létszámadatokban követhető nyomon.

 

 

KIADÁSOK

 

A 2-4. mellékletek részletezik az önkormányzat által ellátott feladatokhoz kapcsolódó kiadásokat, valamint a Polgármesteri Hivatal és a Gólyafészek Óvoda kiemelt előirányzatait és azok összegzését.

 

Működési kiadások

 

 

I.            Önkormányzati intézményi költségvetés működési kiadásai

A működési költségvetés kiadási főösszege 326.704 eFt, konszolidált kiadási főösszege 188.834 eFt, mely az alábbiak szerint részletezhető:

A személyi juttatások előirányzata az önkormányzatnál 48.718 eFt. Önkormányzati kiadási tételként került megtervezésre a kötelező és önként vállalt feladatellátás biztosításához szükséges személyi állomány bérfedezete. Így a fenti előirányzat tartalmazza a főzőkonyha, a községgazdálkodás, a védőnői szolgálat, a szociális étkeztetés, a tanyagondnoki szolgálat, a könyvtár és a közművelődés szakfeladatain alkalmazott dolgozók illetményét. Természetesen az önkormányzatnál számított személyi juttatás előirányzat tartalmazza a közfoglalkoztatásba bevonni tervezett 16 fő munkabérének fedezetét is.

A 2012. évi bértervezés a garantált illetményt és a jogszabályon, valamint munkáltatói döntésen alapuló juttatásokat minden dolgozó részére maradéktalanul biztosítja. A dolgozók számára meghatározott cafeteria keret a költségvetési törvény előírásainak megfelelően 200 ezer forintos összegben került tervezésre. Cafeteria juttatás a közfoglalkoztatásba bevont dolgozók részére nem tervezett kiadási tétel.

A szociális hozzájárulási adó mértéke az előző évhez képest változatlan. A munkáltatót terhelő járulékok tekintetében változás, hogy az ún. béren kívüli juttatásoknál az adóalap (a juttatás 1,19-szerese) 16 %-át adóként, 14 %-át egészségügyi hozzájárulásként kell megfizetni a munkáltatónak. A kiemelt előirányzat összege önkormányzati költségvetésben 13.596 eFt. A járulékként számba vett cafeteria juttatást terhelő adó és egészségügyi hozzájárulás összevont értéke 2013-ban a ténylegesen igénybe vehető, nettó juttatások összegét közel 5 ezer forinttal csökkenti személyenként a teljes munkaidős foglalkoztatás esetén.

A dologi kiadások tervezésénél figyelembe vettük a várható inflációs hatásokat, valamint a szerkezeti változásokat és a szintre hozásokat. Így a kiemelt előirányzat tervezett összege 91.976 eFt. A dologi kiadások között felmerülnek olyan karbantartási kiadások is, melyek az önkormányzati vagyon állagának megóvását szolgálják, értéküknél fogva azonban nem vehetők számba felújítási felhalmozási jellegű kiadásként. Dologi kiadások jellemzően a közüzemi díjak, a szolgáltatási díjak, eszközbeszerzések, ÁFA kiadások,

 

Az ellátottak pénzbeli juttatásai kiemelt előirányzat 10.698 eFt tervadatot tartalmaz. Az önkormányzati intézményi költségvetés azokkal a pénzbeli ellátásokkal számol, melyeket az önkormányzat saját rendelete alapján méltányossági alapon biztosít. Ilyenek a méltányossági alapon megállapított ápolási díjak, átmeneti segélyek, rendkívüli gyermekvédelmi támogatások, szociális étkeztetés, temetési segélyek, köztemetés költségei, születési támogatások. A normatív alapon, jegyzői hatáskörben megállapított ellátások a Polgármesteri Hivatal intézményi költségvetésében szerepelnek kiadási előirányzatként.

A kiemelt előirányzat tervezett összege az alábbi jogcímeken nyújtott juttatásokból tevődik össze:

-      ápolási díj méltányossági jogon                                                       1.700 eFt,

-      átmeneti segély                                                                                   733 eFt,

-      temetési segély                                                                                   195 eFt,

-      rendkívüli gyermekvédelmi támogatás                                              400 eFt,

-      egyéb eseti pénzbeli ellátások (65 év felettiek decemberi

            juttatása, melyből a 2012. évi összeg pénzmaradvány terhére

            384 eFt)                                                                                              954 eFt,

-      köztemetés                                                                                         500 eFt,

-      szociális étkeztetés                                                                          5.676 eFt,

-      születési támogatás                                                                             540 eFt.

 

Az egyéb működési célú kiadások 12.924 eFt-os előirányzatai között a legnagyobb volument az általános iskola 8.725 eFt-os működési célú támogatása, továbbá szintén a megállapodás alapján 19/25-öd részben, 368 eFt-tal finanszírozott egy fő részére tervezett 25 éves jubileumi jutalomhoz kapcsolódó kiadási tétel. Ezen túl további pénzeszköz-átadások kerültek tervezésre, melyből

-       az üllői mikrotérségi társulás finanszírozása a házi segítségnyújtásra tekintettel 1.700 eFt,

-       a Bursa Hungarica Önkormányzati Felsőoktatási Ösztöndíj pályázat önkormányzati finanszírozású támogatási része 210 eFt,

-       a képviselői alap tárgyévi előirányzata 600 eFt, a 2012-ről áthúzódó előirányzati igény 321 eFt, valamint

-       a társadalmi szervezetek támogatására tervezett keret 1.000 eFt.

 

Működési célú intézményfinanszírozásként jelenik meg az önkormányzat költségvetésében a hivatal és az óvoda működéséhez szükséges kiadási előirányzat fedezete 137.870 eFt-os tétellel.

 

A tartalékok között az általános tartalék tervezése megfelel a koncepciós határozatban megjelölt 2%-os mértéknek, mely alapján összege 10.922 eFt.

 

II.            Polgármesteri Hivatal intézményi költségvetés működési kiadásai

 

A Polgármesteri Hivatal működési költségvetésének kiadási főösszege 82.835 eFt.

A bértervezés elvei a köztisztviselők tekintetében is megegyeznek az önkormányzati költségvetésnél rögzítettekkel. A közszolgálati jogviszonyban állók cafeteria keretének 2011. évi csökkenése a bértervben az előző évhez hasonlóan a tárgyévben is nem rendszeres juttatásként ellentételezésre került.

A hivatali költségvetés tartalmazza a képviselői tiszteletdíjak 2013. január 1-én hatályba lépett önkormányzati rendelet szerinti előirányzatát, valamint az önkormányzati jogalkotás szakfeladaton a polgármesteri juttatásokat is.

A Polgármesteri Hivatal személyi juttatás előirányzata a jóváhagyott létszámra számítva 38.937 eFt. A munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó összege 10.675 eFt.

Az önkormányzat működéséhez szükséges feltételek biztosítása, a hatósági tevékenység megszervezése, a szolgáltató közigazgatás működtetése, a képviselő-testület és bizottságai részére döntés előkészítő és végrehajtó tevékenység ellátásához szükséges dologi kiadások tervezett összege 16.300 eFt.

A jegyzői hatáskörben megállapított és folyósított szociális ellátások fedezete került tervezésre az ellátottak pénzbeli juttatásainak kiemelt előirányzatán, melynek tervezett összege 16.923 eFt. Ez a tervadat az alábbi ellátások kifizetésével számol:

-       aktív korúak ellátása (rendszeres szociális segély és

foglalkoztatást helyettesítő támogatás)                                                  12.073 eFt,

-      idős korúak járadéka (december havi januárban folyósított ellátás)            101 eFt,

-      normatív lakásfenntartási támogatás                                                        4.048 eFt,

-      alanyi jogú ápolási díj (december havi januárban folyósított ellátás)          467 eFt,

-      méltányossági alapon megállapított közgyógyellátás                                  234 eFt.

 

 

 III.            Gólyafészek Óvoda intézményi költségvetés működési kiadásai

 

A Gólyafészek Óvoda működési költségvetésének kiadási főösszege 70.598 eFt.

 

A 2013. évi bértervezés a garantált illetményt és a jogszabályon alapuló juttatásokat minden dolgozó részére maradéktalanul biztosítja az óvodában is. A dolgozók számára meghatározott cafeteria keret e foglalkoztatotti szférában is megfelel a költségvetési törvény előírásainak, 200 ezer forintos összegben került tervezésre. Az óvodai közalkalmazottak részére tervezésre került a korábbi szabályok szerint kötelező étkezéshez hasonló munkahelyi étkezés finanszírozása. A személyi juttatások és a munkaadót terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó tervezése során figyelembe vettük a köznevelési törvény 2013. szeptember 1-től hatályba lépő változásait egyrészt a kötelező létszámelőírásokra, másrészt a pedagógus életpálya modellre tekintettel.

A Gólyafészek Óvoda személyi juttatás előirányzata a jóváhagyott létszámra számítva 40.148 eFt. A munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó összege 11.198 eFt.

 

Az óvodai dologi kiadások összege 17.204 eFt. Ezen összegen belül jelentős tétel az óvodás gyermekek és az alkalmazottak részére a vásárolt élelmezés értéke 6.448 eFt-tal. Itt meg kell jegyezni, hogy ez az összeg bevételként jelentkezik az önkormányzati intézményi költségvetés munkahelyi étkeztetés szakfeladatán. További számottevő összeg, 3.772 eFt a víz-, gáz- és elektromos energia szolgáltatási díja. A fennmaradó kiadási előirányzatot az általános működési- és fenntartási költségek jelentik, amin belül az ÁFA fizetési kötelezettség is jelentős tétel 1.442 eFt-tal.

 

Ellátottak pénzbeli juttatásaként került számbavételre 2.048 eFt az intézmény kiadási előirányzatai között, mely az óvodai gyermekétkeztetési kedvezmények fedezetét biztosítja.

 

 

Felhalmozási kiadások

 

I.            Önkormányzati intézményi költségvetés felhalmozási kiadásai

 

Az önkormányzati intézményi költségvetés felhalmozási kiadásainak főösszege 203.851 eFt, konszolidált kiadási főösszege 203.276 eFt, melyen belül a céltartalék 65.605 eFt. Részletezése az alábbiak szerint mutatható be:

A 2012. évi költségvetési tervezetben beruházás jogcímen 128.234 eFt került meghatározásra a folyamatban lévő és eredeti előirányzatként tervezett beruházások kiadásainak fedezeteként. A beruházási célokat a hozzárendelt előirányzatokkal együtt részletesen a 6. melléklet sorolja fel. A legjelentősebb tételek a pályázatokhoz kapcsolódó beruházások kiadásai. Ezek az KEOP ivóvíz-minőség javítást célzó előkészítő projekt, az IKSZT kialakítása, a faluközpont megújítása, a Kenyeres-kert látogatóbarát fejlesztése, valamint az előző évről áthúzódó sportöltöző befejezése.

 

Felújítás jogcímen összességében 4.366 eFt-ot tartalmaz a tervezet, mely két nevesített célhoz kapcsolódik. Egyrészt a volt főzőkonyha homlokzatának, másrészt az épületben kialakításra kerülő közbiztonsági központ helyiségeinek felújítása valósulhat meg az előirányzat felhasználásával.

 

Az egyéb felhalmozási célú kiadások kiemelt előirányzatának összege 5.071 eFt-tal került tervezésre, melynek jelentős része az iskolának megállapodás alapján biztosított felhalmozási célú támogatás 4.363 eFt-tal. Ezen túl életjáradék jogcímen 708 ezer forint került számba vételre.

 

Felhalmozási kiadásként kell számba venni a Polgármesteri Hivatalnak, valamint a Gólyafészek Óvodának összességében nyújtott 575 eFt-os felhalmozási célú intézményfinanszírozás összegét is. Az intézményfinanszírozás összege a konszolidációs tétel, mert tényleges kiadásként a Polgármesteri Hivatal és a Gólyafészek Óvoda költségvetésében jelenik meg.

 

A felhalmozási célú kiadások között került számbavételre továbbá 65.605 eFt-os céltartalék is.

 

 

II.            Polgármesteri Hivatal intézményi költségvetés felhalmozási kiadásai

A költségvetési szervnél informatikai eszközbeszerzésre 425 eFt került tervezésre

 

 III.            Gólyafészek Óvoda intézményi költségvetés felhalmozási kiadásai

A költségvetési szervnél felhalmozási kiadási előirányzatként a projektor beszerzésének 150 e Ft-os  fedezete került tervezésre

 

 

Az önkormányzat összesített kiadásai:

684.563 eFt

Az önkormányzat összesített konszolidált kiadásai:

546.118 eFt

Az önkormányzat összesített kiadásai finanszírozási műveletek nélkül (pénzmaradvány):

608.036 eFt

Az önkormányzat összesített konszolidált kiadásai finanszírozási műveletek nélkül (pénzmaradvány):

469.591 eFt

 

 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a 2013. évi költségvetés előkészítésére vonatkozó tájékoztató tárgyalását követően az előterjesztést véleményével, javaslatával kiegészíteni, s Gomba Község Önkormányzatának 2013. évi költségvetéséről szóló rendelet-tervezetét elfogadni szíveskedjen.

 

 

Gomba, 2013. február 6.

 

 

                                                           Tisztelettel:

 

Lehota Vilmos sk.

 polgármester

 

költségvetési rendelet tervezete

 

  rendelettervezet mellékletei

 

pénzügyi szakértői vélemény

 

 


 

[*] Möt. 68. § (4) A polgármester önkormányzati rendeletben meghatározott értékhatárig dönt a forrásfelhasználásról, döntéséről tájékoztatja a képviselő-testületet.