Vissza

8. napirendi pont

 

 

E L Ő T E R J E S Z T É S

a Képviselő-testület 2013. június 27-i ülésére

Tárgy:   Javaslat a nyersanyagnorma és az étkezési térítési díjak felülvizsgálatára és a nyersanyagnormákról és a megállapított étkezési térítési díjakról szóló 16/2002. (VI. 29.) önkormányzati rendelet módosítására

 

Előterjesztő:    Lehota Vilmos polgármester

Előkészítő:       Kósa Erzsébet Anikó jegyző

Véleményező: valamennyi bizottság

Iktatószám:     ……/2013.

 

Tisztelt Képviselő-testület !

 

A munkaterv szerint tervezett napirendi pontok sorában került elfogadásra az étkezési térítési díjak felülvizsgálata. A nyersanyagnormákról és a megállapított étkezési térítési díjakról a 16/2002. (VI. 29.) önkormányzati rendelet tartalmaz előírásokat. A jelenleg hatályos térítési díjak megállapítására a főzőkonyha egy éves üzemeltetési tapasztalatai alapján 2012 júniusában került sor.  A rendelet értelmében a felnőttek részére biztosított ebéd nyersanyagnormája 298.- Ft volt, az óvodás gyermekek részére biztosított nettó nyersanyagnorma 256.- Ft, melyből

-       tízórai nyersanyagnorma 63.- Ft

-       ebéd nyersanyagnorma 138.- Ft

-       uzsonna nyersanyagnorma 55.- Ft

Az iskolás gyermekek részére biztosított nyersanyagnorma 315.- Ft, melyből

-       tízórai nyersanyagnorma 79.- Ft

-       ebéd nyersanyagnorma 181.- Ft

-       uzsonna nyersanyagnorma 55.- Ft.

 

A gyermekétkeztetés keretében a térítési díj a nyersanyagnorma Áfával növelt értékében került megállapításra.  A felnőtt étkezés térítési díjának meghatározására adagonként 490.- Ft + ÁFA összegben került sor, míg az iskolai tankötelezettség alá eső gyermekek tekintetében a nyári gyermekétkeztetés térítési díját –szorgalmi időszakon kívül- adagonként 331.- Ft + ÁFA összegben állapítja meg a Képviselő-testület.

 

A Főzőkonyhának 2013. július 1-i hatállyal Kft. üzemeltetésébe történő átadása indokolja, hogy az étkeztetésben alkalmazott szolgáltatási díjak összegét a Képviselő-testület - a gazdasági társaság legfőbb szerveként eljárva - 2013. július 1-től határozat formájában szabályozza. A szolgáltatási díjak megállapítása érdekében a GTÜ Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezetője benyújtotta javaslatát, mely az előterjesztéshez csatolásra került. A javaslatot a gazdasági társaság Felügyelő Bizottsága véleményezi, döntéséről a napirend tárgyalása alkalmával tudok tájékoztatást nyújtani.

 

A Főzőkonyha elmúlt egy éves üzemeltetési adatai alapján a nyersanyagnorma felülvizsgálata indokolt. A részletes számításokat az előterjesztéshez csatolt táblázat tartalmazza. Az egyes étkezési formákat terhelő önköltség megállapításához a mellékletben szereplő költség nemek kerültek figyelembe vételre. Az általános költségen belül eltérő mértékben került megbontásra a bérköltség 1-1 tízórai-, ebéd- és uzsonna adagra vetítve.

 

Az élőmunka költségeiből, vagyis a személyi juttatás és munkaadókat terhelő járulékok költségeiből 75 % került figyelembe vételre 1 adag ebéd előállításához, míg a tízórait 15 %, az uzsonnát 10 % terheli.

 

A bérköltségen kívüli egyéb általános költségek figyelembe vétele további differenciálást tartalmaz a különböző energiaforrások hangsúlyozásával. E tekintetben az egyéb általános költségekből 86 % az ebéd előállításához kapcsolódó költség, további 8 % a tízórait terheli és 6 % az uzsonnát. A fentiek alapján számítható, 1 adagra jutó általános költség a tízórai tekintetében így bruttó 78,- Ft, az ebéd esetében 191,- Ft, az uzsonna vonatkozásában 51 Ft.

 

Az egyes étkezési fajtákra megállapított normakeret és a nyersanyagnorma felhasználásának összevetése rávilágított arra, hogy a felnőtt étkeztetés nyersanyagnormája nem igényel módosítást, azonban a gyermekétkeztetésben a megállapított normák korrekciója szükséges, főként a nyersanyagfélék kötelezően alkalmazandó ismétlődése miatt.  Csökkenthető az óvodai és iskolai tízórai nyersanyagnormája 5 és 4 Ft-tal. Ellenben az ebédre és az uzsonnára egy évvel korábban megállapított norma összege nem elegendő. Az óvodás gyermekek ebédre megállapított nyersanyagnormáját 7,- Ft-tal, az óvodai uzsonna normáját 14,- Ft-tal javasoljuk megemelni. Az iskolai ebéd tekintetében a normaemelési javaslatunk 9,- Ft, míg az uzsonna esetén 17,- Ft-os emelést indokolnak a felhasználási adatok.

 

Az önkormányzatnak a gyermekétkeztetés tekintetében az óvodai térítési díjak megállapítása során nincs lehetősége az önköltség térítési díjban történő érvényesítésére, az önkormányzati fenntartású Gólyafészek Óvodában a térítési díj a nyersanyagnorma Áfával növelt összegével egyezik meg a rendelettervezetben is.

 

A gyermekétkeztetés esetén a Kft. a nyersanyagnormán túli díjtartalmat az oktatási-nevelési intézmények felé kell, hogy érvényesítse. Az óvodás gyermekek estében a szolgáltatási díj és a nyersanyagnorma különbözetét az önkormányzat kell megtéríteni a Kft. részére, mely összegszerűen az elmúlt egy év adatai alapján több mint 5,9 millió forintot fog jelenteni.

 

Az általános iskolások étkeztetésére tekintettel meghatározott térítési díjakra az önköltség érvényesítésére vonatkozó tilalom nem vonatkozik, mert itt a főzőkonyha az egyházi fenntartásban lévő iskola részére szolgáltatást biztosít, tehát tulajdonképpen szolgáltatási díjat állapít meg. Az elmúlt időszakban az iskolai étkeztetésre megállapított térítési díjak a nyersanyagnorma Áfával növelt összegében kerültek megállapításra, az önkormányzat határozatával a Fáy András Református Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola diákjai tekintetében átvállalta az általános költségeket, és azt nem terhelte át a fenntartóra.

 

Képviselő-testületi döntést igényel, hogy 2013. szeptember 1-től továbbra is átvállalásra kerül-e a települési önkormányzat részéről az iskolás gyermekek étkeztetése tekintetében az általános költség, vagy annak megtérítésére a jövőben a fenntartó lesz köteles a Kft. felé. Az átvállalható költség mértéke az elmúlt évi tapasztalati adatok alapján meghaladja a 6,4 millió forintot.

 

A nyersanyagnormákról és a megállapított étkezési térítési díjakról szóló 16/2002. (VI. 29.) önkormányzati rendelet bevezető része még az 1990. évi LXV. törvény felhatalmazása alapján került megfogalmazásra. A bevezető rész javítására nincs mód, így a rendelet hatályon kívül helyezése mellett közel azonos szabályozási tartalommal új helyi jogszabály megalkotására teszek javaslatot.

 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztésben foglaltakat megtárgyalni, javaslataival, észrevételeivel kiegészíteni, és a tervezet alapján a rendeletalkotást támogatni, illetve az előterjesztés mellett megfogalmazott határozati javaslatok alapján döntését meghozni szíveskedjen.

 

Gomba, 2013. június 22.   

Tisztelettel:

                                                                                                    Lehota Vilmos sk.

                                                                                                        polgármester

rendelettervezet

ügyvezetői javaslat


 

 

Határozati javaslat

……../2013. (VI. 27.) képviselő-testületi határozat

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete megtárgyalta az étkezési térítési díjak felülvizsgálatára vonatkozó előterjesztést és az alábbi határozatot hozta.

 

„A” variáció

 

1.      A Képviselő-testület a Fáy András Református Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola tanulói részére a GTÜ Közhasznú Nonprofit Kft által szolgáltatásként biztosított étkeztetésre tekintettel az iskolás gyermekek étkezési térítési díjának megállapítása során az oktatási intézmény felé nem érvényesíti az 1 adag tízóraira jutó 78,- Ft, az 1 adag ebédre jutó 191,- Ft és az 1 adag uzsonnára jutó 51,- Ft nyersanyagnormán felüli önköltséget.

2.      A Képviselő-testület a gyermekétkeztetés során a 1. pontban rögzítettek alapján számított önköltséget a közoktatási intézménytől átvállalja és felhatalmazza a polgármestert, hogy az iskolás gyermekek étkeztetésére tekintettel az 1. pontban meghatározott önköltség alapján számított szolgáltatási díjat a GTÜ Közhasznú Nonprofit Kft által benyújtott számla alapján kiegyenlítse.

3.      A Képviselő-testület felkéri a polgármestert, hogy döntéséről a oktatási intézmény igazgatóját, valamint fenntartóját, a Gombai Református Egyházközséget tájékoztassa.

 

                        Határidő: 2013. július 31.

                        Felelős:  Lehota Vilmos polgármester

 

 „B” variáció

1.      A Képviselő-testület 2013. szeptember 1. napjától nem vállalja át az iskolás gyermekek étkeztetése tekintetében a nyersanyagnormán felüli önköltséget.

 

2.      A Képviselő-testület felkéri a polgármestert, hogy döntéséről az oktatási intézmény igazgatóját, valamint fenntartóját, a Gombai Református Egyházközséget tájékoztassa.

 

                        Határidő: 2013. július 31.

                        Felelős:  Lehota Vilmos polgármester

 

 


 

 

Határozati javaslat

……../2013. (VI. 27.) képviselő-testületi határozat

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete megtárgyalta az óvodai gyermekétkeztetés GTÜ Közhasznú Nonprofit Kft-nél keletkező nyersanyagnormán túli költségeinek megtérítésére vonatkozó javaslatot és az alábbi határozatot hozta.

 

1.      A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy 2013. szeptember 1. napjától a GTÜ Közhasznú Nonprofit Kft által biztosított óvodai gyermekétkeztetésre figyelemmel számla alapján a nyersanyagnormán túli önköltséget a Kft részére az alábbiak figyelembe vételével megtérítse:

 

megnevezés

önköltség

(adag/Ft)

ÁFA

(adag/Ft)

Összesen

(adag/Ft)

tízórai

78

21,06

99,06

ebéd

191

51,57

242,57

uzsonna

51

13,77

64,77

 

 

Határidő: értelemszerűen

Felelős:  Lehota Vilmos polgármester