Vissza

2. napirendi pont

 

 

 

E L Ő T E R J E S Z T É S

a Képviselő-testület 2013. november 21-ei ülésére

 

Tárgy:            Tájékoztató az Önkormányzat 2013. évi költségvetésének I-III. negyedévi teljesítéséről

 

Előterjesztő:   Lehota Vilmos polgármester

Előkészítő:      Kósa Erzsébet Anikó jegyző

                        dr. Veres Ildikó aljegyző

 

Véleményező:             Valamennyi bizottság

Iktatószám:    1582/2013

 

 

 

Tisztelt Képviselő-testület!

 

Az önkormányzat gazdálkodásának jogi kereteit a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény, az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.), az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011.(XII.31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.), a 369/2011. (XII. 31.) Korm. rendelettel módosított államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Áhsz), valamint Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló 2012. évi CCIV. törvény, és az önkormányzat 2013. évi költségvetéséről, valamint annak módosításairól szóló helyi rendeletek határozzák meg.

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az 5/2013. (II. 15.) sz. önkormányzati rendeletével (továbbiakban: költségvetési alaprendelet) hagyta jóvá a települési önkormányzat 2013. évi költségvetését, amely a módosításokkal együtt alapját képezi az éves gazdálkodásnak. A 2013 évi költségvetés végrehajtása során a gazdálkodást befolyásoló előirányzat módosításra a 9/2013. (IV. 12.),a 13/2013. (VI. 28.), valamint a 20/2013. (IX.13.)  önkormányzati rendeletekben került sor.

 

A fenti rendeletek alapján végrehajtott előirányzat-módosításokat tervezett bevételi és kiadási előirányzatok összesített főösszegét - a finanszírozási műveletekkel és az előző évi pénzmaradvánnyal együttesen figyelembe véve - az eredeti 684.563 eFt-tal szemben 674.086 eFt-ra módosította. Ezen belül az Önkormányzat 2013. évi gazdálkodásához kapcsolódó bevételi és kiadási főösszeget az 530.555 eFt-ról 507.330 eFt-ra, a Polgármesteri Hivatal gazdálkodásához kapcsolódó bevételi és kiadási főösszeget 83.260 eFt-ról 85.114 eFt-ra, a Gólyafészek Óvoda gazdálkodásához kapcsolódó bevételi és kiadási főösszeget 70.748 eFt-ról 73.820 eFt-ra módosította a Képviselő testület, továbbá az évközbeni intézményalapításra tekintettel a Civilház - Integrált Közösségi és Szolgáltató tér költségvetési főösszege  7.822 Ft-ban került elfogadásra, tekintettel az év közbeni intézmény alapításra.

 

 

2013. I-III. negyedévében Gomba Község Önkormányzata, és az általa irányított költségvetési szervek - az önállóan működő Gólyafészek Óvoda, továbbá Civilház, valamint az önállóan működő és gazdálkodó Gomba Község Polgármesteri Hivatala - a kötelező és önként vállalt feladatainak ellátását maradéktalanul biztosította.

 

 A költségvetési alaprendelet melléklete az Önkormányzat 2013. évi költségvetési létszámkeretét költségvetési szervenként és szakfeladatonkénti megbontásban rögzíti. Az álláshelyek engedélyezett nyitó létszámadata 68 fő volt önkormányzati szinten, melyen belül

-       az önkormányzat intézményi költségvetését érintő létszámadat 35 fő volt,

-       a Polgármesteri Hivatal engedélyezett nyitólétszáma 12 fő,

-       a Gólyafészek Óvodáé pedig 21 fő.

-       A 68 főből 16 fő a közfoglalkoztatotti álláshelyek száma. Az összesített statisztikai állományi létszám nyitó adata 59,49 fő volt.

 

Az engedélyezett álláshelyeken történő foglalkoztatás 2013. szeptember 30-ra az évközi módosítások miatt - közfoglalkoztatási álláshelyek csökkentése, évközi álláshely megszűnés, valamint GTÜ Közhasznú Nonprofit Kft. alakulása miatt - az alábbiak szerint alakult:

-       az önkormányzat intézményi költségvetését érintő létszámadat 12 fő volt,

-       a Polgármesteri Hivatalé 9 fő,

-       a Gólyafészek Óvodáé pedig 21 fő,

-       a Civilházé pedig 3 fő.

A 45 alkalmazott közül 9 fő a közfoglalkoztatott, szeptember 30-án a 45 főből 31 fő teljes munkaidőben, 14 fő pedig részmunkaidőben volt alkalmazásban.

 

A féléves gazdálkodásról szóló központi előírásoknak megfelelő formában összeállított költségvetési garnitúra határidőre elkészült. A KGR-K11 rendszerben lezárásra és továbbításra került a Magyar Államkincstár Budapesti és Pest Megyei Igazgatóságához.

 

A Képviselő-testület tájékoztatására az I-III. negyedéves gazdálkodás szöveges tájékoztatója mellékleteként szerepelnek a jogszabály által előírt számszaki kimutatások. A mellékletek felépítése igazodik a költségvetés struktúrájához, amely számot ad az Önkormányzat bevételi és kiadási előirányzatairól és azok teljesítési adatairól.

 

Az önkormányzat összesített költségvetésének I-III. negyedéves teljesítési adatait az 1. melléklet foglalja össze.

 

A módosított előirányzathoz viszonyított összesített bevételi főösszeg I-III. negyedéves teljesítése 80,52 %-os, amely az önkormányzati szintű 674.086 eFt módosított előirányzat 542.777 eFt-ra történő teljesítését jelenti. Az önkormányzat összesített konszolidált - intézményfinanszírozás nélküli - bevételi főösszegének I-III. negyedéves teljesítése 82,45 %-os arányt mutat, amely az önkormányzati szintű 523.101 eFt módosított előirányzattal szemben 431.287 eFt teljesítését jelent.

 

A módosított előirányzathoz viszonyított önkormányzati összesített kiadások teljesítési aránya 76,43 %, amely összegszerűen 515.219 eFt felhasználást jelent a 674.086 eFt előirányzati adathoz képest. Az önkormányzat összesített konszolidált - intézményfinanszírozás nélküli –kiadási főösszegének I-III. negyedéves teljesítése 77,18 %-os arányt mutat, amely az önkormányzati szintű 523.101 eFt módosított előirányzatból 403.728 eFt felhasználást jelent.

 

A felújítási kiadások teljesítési aránya 55,67 %, amely a 10.692 eFt módosított előirányzattal szemben 5.962 eFt felhasználást jelent. A beruházási kiadások teljesítési aránya 83,62 %, amely a 117.483 eFt módosított  előirányzattal szemben 98.245 eFt felhasználást jelent. A felhalmozási célú pénzeszköz átadások teljesítése 98,74 %.  

 

 

I. BEVÉTELEK

 

I.1     MŰKÖDÉSI BEVÉTELEK

 

I. 1. 1                       

Az önkormányzat intézményi  költségvetése működési bevételi előirányzatainak háromnegyedéves teljesítése:

 

Az Önkormányzat módosított működési bevételi előirányzatának főösszege 266.580 eFt. A tárgyévi gazdálkodás során 231.058 eFt bevétel realizálódott, amely 86,68 %-os teljesítési arányt jelent. A finanszírozási műveletek (előző évi működési célú pénzmaradvány) figyelembe vételével a teljesítés 273.080 eFt a 308.582 eFt bevételi előirányzattal szemben.

A befolyt bevételek indoklása:

A közhatalmi bevételek előirányzata 103.460 eFt, mellyel szemben 96.341 e Ft (93,12 %) folyt be tárgyidőszakig az alábbi megbontásban:

-       a helyi adó bevételek jogcímen 94.242 e Ft előirányzat szerepel a költségvetésben. Ezzel szemben összességében az I-III. negyedévben 89.049 eFt bevétel realizálódott. A helyi adókon belül ki kell emelni a helyi iparűzési adó 86.126 eFt-os módosított előirányzatával szemben a 81.979 eFt-os tényadatot.

-       az egyéb adók módjára behajtható bevételek (pótlékokat, bírságokat) jogcímen 422 e Ft előirányzat került tervezésre, melyből 380 eFt realizálódott.

-       az átengedett központi adók - a gépjárműadó és a termőföld bérbeadásából származó bevételek -  6.861 eFt előirányzattal kerültek tervezésre, melyből 5.636 eFt bevétel folyt be.

-       a talajterhelési díj 1.935 eFt-os bevételi előirányzata 1.277 eFt-ra teljesült.

 

Intézményi működési bevételként az önkormányzati költségvetés 46.808 eFt módosított előirányzattal szemben 44.174 eFt (94,37 %) folyt be. Ezen belül

1.)    egyéb sajátos működési bevételként 20.892 eFt, ebből

-     szolgáltatások jogcímen 14.139  eFt realizálódott

-     egyéb sajátos bevétel jogcímen 97 e Ft folyt be

-     továbbszámlázott közvetített szolgáltatás jogcímen 96 eFt bevétel keletkezett.

-     bérleti díj jogcímen 589 eFt bevétel realizálódott,

-     az étkeztetéshez kapcsolódó térítési díjakon belül az intézményi ellátási díj - 5.558 eFt volt a I-III. negyedévig.

-     az önkormányzat alkalmazásában álló dolgozókat érintő alkalmazottak térítési díjának nettó bevétele 141 eFt volt tárgyidőszakig.

2.)    A működési célú ÁFA bevétel jogcímen összességében 17.413 eFt realizálódott, melyből a működési kiadásokhoz kapcsolódó ÁFA visszatérülés 4.033 eFt, és a kiszámlázott termékek és szolgáltatások ÁFA-ja 5.100 eFt, a fordított ÁFA miatti bevétel 8.280 eFt volt.

3.)    A működési célú kamatbevételek teljesítése 5.869 eFt volt.

 

Támogatásértékű működési bevételként a 11.333 eFt-os előirányzattal szemben 6.228 eFt (54.95 %) folyt be az I-III. negyedévben, melyből

a)      TB Alaptól közfoglalkoztatás finanszírozása jogcímén  tárgyidőszakig 3.530 eFt  realizálódott, szemben a 3.594e Ft-.tal,

b)      elkülönített pénzügyi alaptól OEP finanszírozásként a védőnő szakfeladatra kaptunk 2.683 eFt-ot , melyre vonatkozóan az módosított előirányzat 7.739 eFt. volt. 

c)      a kistérségi társuláson keresztül 15 eFt érkezett be költségvetésünkbe.

 

Az államháztartáson kívülről érkező működési célú pénzeszköz átvétel előirányzata 1.234 eFt volt, míg a kiemelt előirányzat teljesítési adata 835 eFt (67,67 %). A bevételből 385 eFt a kegyeleti közszolgáltatási szerződésben meghatározott temető fenntartási hozzájárulás összegét jelenti, 270 eFt a háziorvosi alapellátáshoz, míg 180 eFt a fogorvosi alapellátáshoz kapcsolódik , mint bevétel.

 

A működési célú központi támogatások 103.725 eFt-os módosított előirányzatával szemben a teljesítés 83.479 eFt-ban realizálódott, mely 80,48 %-os arányszámot mutat. A teljesítés az alábbiak szerint valósult meg:

 

 

-  óvodáztatási támogatás                                                10 eFt,

-  alanyi jogú ápolási díj                                                  20 eFt,

-  foglalkoztatást helyettesítő támogatás                     6.114 eFt,

-  időskorúak járadéka                                                    91 eFt,

-  normatív ápolási díj                                                   351 eFt,

-  rendszeres szociális támogatás                                1.964 eFt,

-  lakásfenntartási támogatás                                      2.862 eFt,

-  bérkompenzáció                                                        153 eFt,

-  lakott külterületi feladatokra kapott támogatás            31 eFt,

-  kulturális feladatok támogatása                              2.520 eFt,

-  szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása    8.551 e Ft,

-  egyes köznevelési és gyermekétkeztetési fel. tám.-a 36.910eFt,

-  helyi ök. működésének ált. támogatása                17.973 eFt,

 

Az önkormányzati bevételek mérlegszerű bemutatásában kerül még számbavételre a - későbbiekben részletezett - működési célú pénzmaradvány 42.022 eFt-os összege is.

 

I. 1. 2             

A Polgármesteri Hivatal működési bevételi előirányzatainak háromnegyedéves teljesítése:

 

A Polgármesteri Hivatal módosított működési bevételi előirányzatának főösszege 83.794 eFt. A tárgyévi gazdálkodás során 64.146 eFt bevétel realizálódott, amely 76,55%-os teljesítési arányt jelent. A konszolidált működési bevételi előirányzatot és a teljesítési adatot csökkenteni kell az önkormányzattól kapott intézményfinanszírozás összegével . Ennek következtében a polgármesteri hivatalnál a konszolidált működési bevételek előirányzata 2.997 eFt, a I-III. negyedévi teljesítési adat 3.015 eFt volt.

 

A befolyt bevételek indoklása:

Közhatalmi bevétel - igazgatási szolgáltatási díj - jogcímen a tervezett 120 eFt előirányzattal szemben 64 eFt folyt be. Intézményi működési bevételként a 2.877 eFt módosított előirányzattal szemben 2.951 eFt folyt be, melyből

a)      az egyéb sajátos működési bevételek teljesítése 2.639 eFt, ami az alábbi tételekből tevődik össze:

-     Áru és készletértékesítés jogcímen 1 eFt folyt be.

-     a hivatali munkaidőn túli anyakönyvi tevékenységért fizetendő szolgáltatási díj előirányzata 30 eFt, melyből a tárgyidőszakban 219 eFt realizálódott.

-     továbbszámlázott közvetített szolgáltatás jogcímen 701 eFt előirányzattal számoltunk, melyből  263 eFt realizálódott.

-     a lakóingatlanok és nem lakóingatlanok bérbeadására az 1.634 eFt módosított előirányzatból 1.712 eFt bevétel realizálódott.

-     alkalmazottak térítése jogcímen - előre nem tervezett bevételként - 75 eFt folyt be, amely az adható cafetéria juttatás összegén felüli étkezési térítési díjból származik. 

-     kötbér, bánatpénz, egyéb kártérítés jogcímen előre nem tervezett bevételként összességében 369 eFt bevétel folyt be.

b)      A működési célú ÁFA bevételek és visszatérülések teljesítése 290 eFt volt, amely a kiszámlázott termékek és szolgáltatások általános forgalmi adó bevételéből származik.

c)      A működési célú kamatbevételek teljesítése 22 eFt,

d)      A működési célú intézményfinanszírozás a tárgyévben végrehajtott költségvetési rendelet-módosítások következtében a tervezett 79.091 eFt-ról 80.797 eFt-ra változott, amely 61.131 eFt-ra teljesült.

 

 

I. 1. 3             

A Gólyafészek Óvoda működési bevételi előirányzatainak háromnegyedéves teljesítése:

 

Működési bevételként az óvoda költségvetésébe a 72.422 eFt módosított előirányzattal szemben 51.555 eFt  (71,19 %) folyt be. A működési bevételi előirányzatot és a teljesítési adatot csökkenti az önkormányzattól kapott intézményfinanszírozás (Módosított előirányzat tekintetében 61.851 eFt, teljesítési adatként 45.723 eFt). A konszolidáció következtében a Gólyafészek Óvoda konszolidált működési bevételi előirányzata 10.571 eFt, a I-III. negyedévi teljesítési adat 5.832 eFt volt.

Az intézményi működési bevételek előirányzata 51.555 eFt-ra teljesült, melyből

a)      Az egyéb sajátos működési bevételek teljesítése 4.097 eFt, amely az alábbi tételekből tevődik össze:

-     továbbszámlázott közvetített szolgáltatás jogcímen 45 eFt előirányzattal számoltunk, amely az óvodai dolgozók internet térítési díja volt. A tervezett 45 eFt-ból 34 eFt realizálódott.

-     intézményi térítési díj jogcímen a gyermekétkeztetés bevétele szerepel. Az óvodai gyermek étkeztetésre 4.861 e Ft előirányzat került tervezésre, melyből  3.128  eFt folyt be.

-     Az alkalmazottak térítési díjának előirányzata 1.587 eFt, melyből 935 eFt bevétel realizálódott.

b)      A működési célú ÁFA bevételek és visszatérülések teljesítése 1.279 eFt, amely az alábbi tételekből tevődik össze:

-     működési célú ÁFA bevétel jogcímen összességében 1.279 eFt folyt be, amelyből a működési ÁFA visszatérülés összege 189 eFt, a kiszámlázott termékek és szolgáltatások ÁFA bevételétele 1.090 eFt volt.

c)      A működési célú kamatbevételek teljesítése 13 e Ft volt.

d)      A tárgyévben végrehajtott költségvetési rendeletmódosítások következtében a tervezett 58.779 eFt-os működési célú intézményfinanszírozás előirányzata 61.851 e Ft-ra nőtt a Gólyafészek Óvoda esetében, melyből az I-III. negyedév során 45.723 eFt teljesítése történt meg.

 

I. 1. 4             

A Civilház működési bevételi előirányzatainak háromnegyedéves teljesítése:

 

Működési bevételként a Civilház költségvetésébe a 7.822 eFt módosított előirányzattal szemben 4.225 eFt  (54,01 %) folyt be. A működési bevételi előirányzatot és a teljesítési adatot csökkenti az önkormányzattól kapott intézményfinanszírozás. A konszolidáció következtében a Civilház konszolidált működési bevételi előirányzata 42 eFt, a I-III. negyedévi teljesítési adat 139 eFt volt.

Az intézményi működési bevételek előirányzata 89 eFt-ra teljesült, melyből

e)      Az egyéb sajátos működési bevételek teljesítése 81 eFt, amely az alábbi tételekből tevődik össze:

-     A Civilház által nyújtott szolgáltatásokból 65 eFt bevétel folyt be.

-     bérleti díj jogcímén 6 eFt realizálódott

-     Az alkalmazottak térítési díjának előirányzata 10 eFt, melyből 10 eFt bevétel realizálódott.

f)       A működési célú ÁFA bevételek és visszatérülések teljesítése 6 eFt, amely az alábbi tételekből tevődik össze:

-     a működési ÁFA visszatérülés összege 3 eFt, a kiszámlázott termékek és szolgáltatások ÁFA bevételétele 3 eFt volt.

g)      A működési célú kamatbevételek teljesítése 2 eFt volt.

 

A tárgyévben végrehajtott költségvetési rendeletmódosítások következtében a tervezett 7.780 eFt-os működési célú intézményfinanszírozás előirányzata az I-III. negyedév során 4.225 eFt teljesítése történt meg.

 

 

I.2     FELHALMOZÁSI BEVÉTELEK

 

I. 2. 1             

Az önkormányzat felhalmozási bevételi előirányzatainak háromnegyedéves teljesítése:

 

A felhalmozási költségvetés módosított előirányzatának bevételi főösszege 118.515 eFt , melyből 66.796 eFt teljesült (56,36%). A mérlegszerű felhalmozási bevételi előirányzatot növeli a 80.233 eFt felhalmozási célú pénzmaradvány,  

 

Felhalmozási célú saját bevétel jogcímen eredeti előirányzatként 2.430 eFt került tervezésre, melynek összege a tárgyévben nem változott, A tárgyidőszakban a tervezett bevételből 2.180 eFt-ra realizálódott, melyből:

-     az ingatlan értékesítés bevétele                                                          1.780 e Ft,

-     gépek, berendezések, felszerelések értékesítése                                      315 eFt 

-     a beruházásokhoz kapcsolódó ÁFA visszatérülés bevétele                      85 eFt,

volt.

 Az államháztartáson kívülről felhalmozási célra átvett pénzeszközök eredeti előirányzata 9.000 eFt volt, melyből az érdekeltségi hozzájárulás (LTP) jogcímen 8.367 eFt folyt be.

A felhalmozási célú támogatás államháztartáson belülről jogcímen eredeti előirányzatként 93.429 eFt került tervezésre, melynek összege a tárgyévben végrehajtott költségvetési rendeletmódosítások alapján 96.745 eFt-ra változott. A 96.745 eFt módosított előirányzat magában foglalja a KEOP - helyi ivóvíz bázis kialakítása - pályázat (eredeti ei.:15.553 eFt; módosított ei.: 13.939 e Ft), a Kenyeres-kert látogatóbarát fejlesztése (3.774  eFt),  az IKSZT pályázat (52.591 eFt), Faluközpont megújítás (20.795 eFt), valamint Vis maior támogatás (eredeti ei: 716 eFt, módosított ei: 5.646 eFt) pályázat támogatási összegét. A fenti pályázatokhoz kapcsolódó bevételek közül a KEOP ivóvíz pályázat kapcsán 9.004 eFt, az IKSZT pályázat 1. fizetési kérelmére kaptunk 37.763 eFt-ot, a Kenyeres-kert látogatóbarát fejlesztése kapcsán beérkezett 780 eFt, valamint a Vis maior támogatásból 2.504 eFt bevétel realizálódott.

A felhalmozási célú támogatások/kölcsönök kiemelt előirányzaton 16 eFt bevétel érkezett.

Felhalmozási célú Áfa bevételként (eredeti előirányzat: 7.181 eFt, módosított előirányzat: 7.836 eFt) 6.182 e Ft bevétel érkezett.

A fentieken felül pénzforgalom nélküli bevételként (felhalmozási célú pénzmaradványként) 80.233 eFt módosított előirányzat áll rendelkezésre a 2013. évi költségvetésben a III. negyedév végén

 

I. 2. 2 

A Polgármesteri Hivatal felhalmozási bevételi előirányzatainak háromnegyedéves teljesítése:

 

Laptop vásárlásra eredeti előirányzat biztosítására került sor 425 eFt értékben, melynek módosított előirányzata 407 eFt-ban került megállapításra, és a teljesítés is 407 eFt-ban ment végbe.

Gépek, berendezések, felszerelések értékesítése előirányzaton 92 eFt bevétel realizálódott

 

I. 2. 3 

A Gólyafészek Óvoda felhalmozási bevételi előirányzatainak háromnegyedéves teljesítése:

 

Projektor vásárlásra az 150 eFt felhalmozási célú intézményfinanszírozás pótelőirányzat került biztosításra, melyet bevételként tartalmaz az óvoda költségvetése. A projektor vásárlás összege 143 eFt volt, a fennmaradó 7 eFt vissza lett vonva, és visszahelyezésre került az önkormányzat általános tartalékába.

 

I. 2. 4 

A Civilház felhalmozási bevételi előirányzatainak háromnegyedéves teljesítése:

 

A Civilháznál felhalmozási bevétel tárgyidőszakig nem volt.

 

 

 

I.3     PÉNZFOGALOM NÉLKÜLI BEVÉTELEK

 

I. 3. 1

Az önkormányzat pénzforgalom nélküli bevételi előirányzatainak háromnegyedéves teljesítése:

 

 Az Önkormányzat 2013. évi bevételi előirányzatai között pénzforgalom nélküli bevételként a módosított  összesített előirányzat 124.324 eFt-ot tartalmaz.

  A 2013. évi költségvetési rendelet módosításai során az önkormányzat költségvetésében jóváhagyott működési célú pénzmaradvány eredeti előirányzata 35.767 e Ft, volt, melynek módosított előirányzata 42.022 eFt-ra változott, teljesítése 42.022. Az önkormányzat összesített működési célú pénzmaradványa 44.091 eFt, melyből 821 eFt a Gólyafészek Óvoda, 1.248 eFt a Polgármesteri Hivatal előző évi pénzmaradványa volt. A pénzmaradvány összegét a két költségvetési szerv intézményfinanszírozásként kapta meg. 

 

I.4     FÜGGŐ-ÁTFUTÓ-KIEGYENLÍTŐ BEVÉTELEK

 

I. 4. 1

Az önkormányzat függő-átfutó-kiegyenlítő bevételei

 

Az önkormányzat függő-átfutó-kiegyenlítő bevételeinek szeptember 30-i egyenlege 111 eFt, amely csatorna hozzájárulásból és gépjárműadó befizetésből adódik össze.

I. 4. 2

A Polgármesteri Hivatal függő-átfutó-kiegyenlítő bevételei

 

A Polgármesteri Hivatal kiegyenlítő, függő, átfutó bevételének szeptember 30-i egyenlege -80 e Ft, mely az OPI CLEAN TEAM Kft Rendezvényház bérleti díjához tartozó óvadék összegének visszafizetése.

 

 

II. KIADÁSOK

 

II.1    MŰKÖDÉSI KIADÁSOK

 

II. 1. 1

Az önkormányzat működési kiadásai előirányzatainak háromnegyedéves teljesítése:

 

Az Önkormányzat módosított működési kiadási előirányzatának főösszege 367.363 eFt. A tárgyévi gazdálkodás során 286.865 eFt kiadás teljesült, amely 78.09 %-os teljesítési arányt jelent. A működési kiadási előirányzatot és a teljesítési adatot csökkenti az önkormányzat által nyújtott intézményfinanszírozás (eredeti előirányzat tekintetében 150.428 eFt, teljesítési adatként 110.941 eFt). A konszolidáció következtében az önkormányzat konszolidált működési kiadási előirányzata 216.935 eFt, a I-III. negyedévi teljesítési adat 175.924 eFt (81,10 %) volt.

A működési kiadások az alábbiak szerint részletezhetők:

A személyi juttatások eredeti előirányzata az önkormányzati költségvetésben 48.718 eFt volt, amely tárgyidőszakig 32.279 eFt-ra módosult. A fenti előirányzat tartalmazza a főzőkonyha, a községgazdálkodás munkabérét 2013 júliusáig, a védőnői szolgálat, a tanyagondnoki szolgálat, a hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás szakfeladatain alkalmazott dolgozók illetményét/munkabérérét, valamint a szociális ügyintéző és a szociális étkeztetés szakfeladaton dolgozó két személy illetményét is. Tartalmazza továbbá a könyvtár és a közművelődés szakfeladaton dolgozók illetményét 2013. április 30. napjáig.  A fenti szakfeladatokon a I-III. negyedévig 28.620 eFt került felhasználásra, amely 88,66 %-os  teljesítést jelent.

Az önkormányzat költségvetésében munkaadókat terhelő járulékok jogcímen az eredeti előirányzat 13.596 eFt volt, amely tárgyidőszakig 7.617 eFt-ra módosult, melyből 7.297 eFt került felhasználásra, amely a módosított előirányzat 95.80 %-a.

A dologi kiadások eredeti előirányzatának összege 91.976 eFt volt, amely tárgyidőszakig 126.453 eFt-ra  módosult.  A módosított előirányzatból 112.381 eFt került felhasználásra, amely 88.87%-os teljesítést jelent.

 

Az ellátottak pénzbeli juttatásai eredeti előirányzatának összege 10.698 eFt volt, amely jelen előterjesztés időszakáig 10.668 eFt-ra módosult. , melyből összességében 6.735 eFt került felhasználásra, amely 63,13 %-os teljesítésnek felel meg. 

 

Az egyéb működési célú kiadások (pénzeszköz átadások) eredeti előirányzata 12.924 eFt volt, amely a tárgyévi költségvetési rendelet módosítások következtében 39.918 eFt-ra módosult. Ebből a háromnegyedév végéig 20.891 eFt (52.33 %) került teljesítésre.

Intézményfinanszírozás jogcímen, eredeti előirányzatként az önkormányzat költségvetésében a hivatal, az óvoda és a Civilház működéséhez szükséges kiadások fedezetére 137.870 eFt szerepelt, amely a tárgyévben végrehajtott költségvetési rendeletmódosítások után 150.428 eFt-ra módosult, melyhez kapcsolódik még 550 eFt  felhalmozási célú intézményfinanszírozás.

A teljesítés az alábbi számokból tevődik össze:

·         intézményfinanszírozás a Polgármesteri Hivatal részére 61.131 eFt

·         intézményfinanszírozás a Gólyafészek Óvoda részére 45.723 eFt

·         intézményfinanszírozás a Civilház  részére    4.086 eFt.

 A 150.428 eFt módosított előirányzatból 110.941 eFt került felhasználásra (73,75 %-os teljesítés), melyből a felhalmozási célra adott finanszírozás összege 550 e Ft volt.

 

Az általános tartalék eredeti előirányzataként tervezett összeg 10.922 eFt volt, amely a tárgyidőszakig végrehajtott rendeletmódosítások következtében 4.708 eFt-ra változott.

 

II. 1. 2

A Polgármesteri Hivatal működési kiadásai előirányzatainak háromnegyedéves teljesítése:

 

A Polgármesteri Hivatal működési kiadásainak 82.835 eFt-os eredeti előirányzata az év folyamán 84.707 eFt-ra emelkedett.  A működési kiadások teljesítése 60.895 eFt, amely a módosított előirányzathoz viszonyítva 71,89 %-os felhasználást jelent.

A személyi juttatások eredeti előirányzata a polgármesteri hivatalnál 38.937 eFt volt, amely a tárgyidőszakig a bérkompenzáció összegével 39.814 eFt-ra módosult. A fenti előirányzat tartalmazza az önkormányzati jogalkotás, a polgármesteri hivatal, az adó és illeték kiszabása, beszedése, ellenőrzése szakfeladatokon alkalmazott dolgozók illetményét/munkabérérét. A fenti szakfeladatokon 29.711 eFt került felhasználásra, amely a módosított előirányzat 74,62 %-a.

A munkaadókat terhelő járulékok eredeti előirányzatának összege önkormányzati költségvetésben 10.675 eFt volt, amely tárgyidőszakig 10.912 eFt-ra módosult. Ebből 8.305 eFt került felhasználásra, amely a módosított előirányzat 76,11 %-a.  

A dologi kiadások eredeti előirányzatának összege 16.300 eFt volt, amely tárgyidőszakig 16.248 eFt-ra csökkent.  A módosított előirányzatból 8.297 eFt került felhasználásra, amely 51,06%-os teljesítést jelent.

Az ellátottak pénzbeli juttatásai kiemelt előirányzaton eredeti előirányzat összege 16.923 e Ft összegben került tervezésre, melynek módosított előirányzata 17.733 e Ft-ra nőtt., melyből összességében 14.582 eFt került felhasználásra, ami 82.23 %-os teljesítésnek felel meg. 

 

Egyéb működési célú pénzeszköz átadás jogcímen eredeti előirányzat nem került tervezésre.

 

II. 1. 3

A Gólyafészek Óvoda működési kiadásai előirányzatainak háromnegyedéves teljesítése:

 

Összességében az óvoda működési kiadásainak eredeti előirányzata 70.598 eFt, míg a módosított előirányzata 73.670 eFt volt. A tárgyidőszak működési kiadásainak teljesítése 48.395 eFt, amely a módosított előirányzathoz viszonyítva 65.69 %-os felhasználást jelent.

A személyi juttatások eredeti előirányzata az óvodánál 40.148 eFt volt, amely tárgyévben 42.550 eFt-ra módosult. A fenti előirányzat tartalmazza az óvodai nevelés programjainak komplex támogatása, az óvodai nevelés, ellátás és az SNI óvodai ellátás szakfeladatokon alkalmazott dolgozók illetményét/munkabérérét.  A fenti szakfeladatokon 29.042 eFt került felhasználásra, amely a módosított előirányzat 68,25%-a.

A munkaadókat terhelő járulékok eredeti előirányzatának összege az óvoda költségvetésében 11.198 eFt volt, amely tárgyévben 11.868 eFt-ra módosult. A módosított előirányzattal szemben 8.281 eFt került felhasználásra, amely a módosított előirányzat 69,78 %-a.

A dologi kiadások eredeti előirányzatának összege 17.204 eFt volt, amely az első félévben nem változott  A módosított előirányzatból 9.767 eFt került felhasználásra, amely 56,77%-os teljesítést jelent.

Az ellátottak pénzbeli juttatásai kiemelt előirányzaton eredeti előirányzatként 2.048 e Ft kiadás lett meghatározva, melynek módosított előirányzata nem változott.  Az önkormányzat költségvetéséből a rendszeres gyermekvédelmi támogatáson belül az óvodai gyermek étkeztetése került átcsoportosításra az óvoda költségvetésébe. Az előirányzatból  összességében 1.305 eFt került felhasználásra, amely 63,72  %-os teljesítésnek felel meg. 

 

II. 1. 4

A Civilház működési kiadásai előirányzatainak háromnegyedéves teljesítése:

 

Tekintettel arra, hogy a Civilház – Integrált Közösségi és Szolgáltató Tér 2013. május 1. napjától vált önálló költségvetési szervvé, így eredeti előirányzat az intézmény részéről a költségvetésben nem szerepel.

A működési kiadások módosított előirányzata 7.822 eFt, melyből tárgyében 3.821 eFt realizálódott (48,65 %-ban.)

A személyi juttatások előirányzat 2.110 e Ft ellenében – a teljesítést tekintve - 1.097 eFt-on áll, mely 51,99 %-ot jelent.

A munkaadót terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó előirányzata 583 eFt, melyből 306 eFt kiadás realizálódott (52,49 %).

A dologi kiadás előirányzaton 5.129 eFt szerepel, melyből a tárgyidőszakig teljesítésre került 2.418 eFt (47,14 %).

 

 

II.2    FELHALMOZÁSI KIADÁSOK

 

II. 2. 1

Az önkormányzat felhalmozási kiadásai előirányzatainak háromnegyedéves teljesítése:

 

A felhalmozási költségvetés módosított kiadási előirányzatának (finanszírozási műveletek nélküli) főösszege 135.259 eFt, melyből 110.102 eFt (81,40 %) teljesült.

 

A 2013. évi költségvetésben eredeti előirányzatként beruházások kiemelt előirányzaton 128.234 eFt került meghatározásra, amely a tárgyidőszakig végrehajtott költségvetési rendeletmódosításokkal 116.926 eFt-ra módosult.  A tervezett kiadási előirányzatból 97.695 eFt került felhasználásra, amely a módosított előirányzathoz viszonyítottan 83,55 %-os felhasználást jelent.

 

Felújítás kiemelt előirányzaton 4.366 eFt került tervezésre a 2013. évi költségvetésben eredeti előirányzatként, amely a tárgyévi költségvetési rendeletmódosításokkal 10.692 eFt-ra változott. A tervezett kiadási előirányzatból 5.952 eFt került felhasználásra, amely 55,67 %-os teljesítésnek felel meg. A felhasználás részletesen került bemutatásra az előterjesztéshez csatolt mellékletben.

 

 

A költségvetésben eredeti előirányzatként egyéb felhalmozási célú kiadások jogcímen 5.071 eFt került tervezésre. A módosított előirányzat így 5.084 eFt-ra változott. Az eredeti előirányzat nyújt fedezetet az iskolának megállapodás alapján biztosított felhalmozási célú támogatására, ezen túl életjáradék jogcímen történő kifizetésre.  A tervezett kiadások teljesítési aránya 76,81 %, amely 3.905 eFt felhasználást jelent.


Befektetési célú részesedések vásárlása jogcímén 2.000 e Ft. került kiadásra, mely a GTÜ Kft. törzstőkéjének az összege.

 

A költségvetésben eredeti előirányzatként 65.605 eFt céltartalék került meghatározásra, mely a MOL iparűzési adó bevétel csökkentése miatt átcsoportosításra, majd megszüntetésre került.

 

II. 2. 2

A Polgármesteri Hivatal felhalmozási kiadásai előirányzatainak háromnegyedéves teljesítése:

A polgármesteri hivatal költségvetésben eredeti előirányzatként 425 eFt került meghatározásra laptop vásárlás végett, melyből 407 eFt kiadás realizálódott.

 

II. 2. 3

A Gólyafészek Óvoda felhalmozási kiadásai előirányzatainak háromnegyedéves teljesítése:

A Gólyafészek Óvoda költségvetésben eredeti előirányzatként 150 e Ft felhalmozási kiadás került tervezésre projektor vásárlásra. A projektor vételára, így az előirányzat teljesítési adata 143 eFt volt.

II. 2. 4

A Civilház felhalmozási kiadásai előirányzatainak háromnegyedéves teljesítése:

A Civilház költségvetésben eredeti előirányzatként felhalmozási kiadás nem került tervezésre, és év közben sem merült el ilyen irányú igénye az intézménynek.

 

II.3    FÜGGŐ-ÁTFUTÓ-KIEGYENLÍTŐ KIADÁSOK

 

II. 3. 1

Az önkormányzat függő-átfutó-kiegyenlítő kiadásai:

 

Az önkormányzatnál  függő-átfutó-kiegyenlítő kiadások az I-III. negyedévben nem jelentek meg.                 

 

II. 3. 2

A Polgármesteri Hivatal függő-átfutó-kegyenlítő kiadásai:

 

Kiegyenlítő, függő, átfutó kiadások tárgyévi egyenlege 1.390 e Ft, amelyhez az alábbi könyvelési tételek kapcsolódnak:

Vásárlásra kiadott előleg:                                                                 5 eFt,

Személyi juttatás                                                                       1.343 eFt,

Áfa követelés                                                                                 42 e Ft 

 

II. 3. 3

A Gólyafészek Óvoda függő-átfutó-kegyenlítő kiadásai:

 

Kiegyenlítő, függő, átfutó kiadások tárgyévi egyenlege 2998 eFt, amelyhez az alábbi könyvelési tételek kapcsolódnak:

Vásárlásra kiadott előleg:                                                                    60 eFt,

ÁFA                                                                                             25 e Ft eFt,

Személyi juttatások                                                                        2.913 e Ft

 

II. 3. 4

A Civilház függő-átfutó-kegyenlítő kiadásai:

 

Kiegyenlítő, függő, átfutó kiadások tárgyévi egyenlege 203 eFt, amelyhez az alábbi könyvelési tételek kapcsolódnak:

Vásárlásra kiadott előleg:                                                                    30 eFt,

Személyi juttatások                                                                           173 e Ft

                  

Összegzés:

 

A 2013. évi költségvetés háromnegyedéves teljesítési adatainak tükrében megállapítható, hogy a bevételek szeptember 30-ig közel időarányos, 80,52 %-os teljesítési arányszámot produkáltak annak ellenére, hogy a felhalmozási bevételek teljesülése lényegesen elmarad a tervezett adattól (tárgyidőszaki mértéke 56,59%), de a működési bevételek túlteljesítése tapasztalható. A felhalmozási bevételek közül az IKSZT kialakításának záró kifizetési kérelme (15 millió forint) heteken belül teljesülhet, a Szemők Balázs téri fejlesztésekhez tartozó 20 milliós kifizetési kérelem a homlokzat-felújítás jogerős használatbavételi engedélye birtokában nyújtható be – vélhetően még november hónapban (a kifizetés 2013-ban kétséges). A „Kenyeres-kert látogatóbarát fejlesztése” című pályázatunk befejezése még ebben az évben megtörténhet, de a záró kifizetési kérelem benyújtása már csak a december hónapban valószínű, így abból (3 millió forint) bevételi teljesülés ebben a költségvetési évben nem várható. Jelentős a túlteljesítés már a háromnegyedév végén a helyi adók előirányzatain (94,49 %), de ez a szeptember 15-i befizetési határidőt tekintve rendjén van. Az iparűzési adó esetében már a fél éves beszámolókor megtörtént az előirányzat módosítása és annak megfelelően már jelenleg az iparűzési adó teljesítése jelenleg 95,18 %-on áll.

A tájékoztató időpontjában időarányos teljesítést eredményező kiemelt bevételi előirányzatokon várhatóan a tervadatok teljesülni fognak. Az adóhátralékok behajtására tett intézkedések nem vezettek eredményre, de remélhetőleg a 2013. októberi testületi ülésen elfogadott – adóvégrehajtással kapcsolatos - eljárások eredményeként az elmaradt adóbevétel összege csökkenni fog.

A gépjárműadó teljesítési adata vélhetően nem sokkal fog év végéig emelkedni. A jelentős összegű tartozást felhalmozó felszámolási eljárás, vagy adóigazgatási eljárás alatt lévő vállalkozások hátralékának megfizetésével reálisan nem számolhat az önkormányzati adóhatóság. Az intézményi működési bevételek tekintetében jelentős elmaradás nem valószínűsíthető. A támogatásértékű működési bevételek előirányzathoz viszonyított teljesítése során az arányszám javulásával számolunk az utolsó negyedévben, hiszen a közfoglalkoztatásból számított támogatási összegek év közben igen vontatottan érkeztek, jelenleg 2013. júniusig történt meg a visszaigénylés. de remélhetőleg az elmaradt hónapokra történő munkabér önkormányzat részére történő visszautalására a munkaügyi központ – tekintettel a pénzügyi év végére – nagyon figyelmet fordít és megsürgeti a határidőket. Az év közben jelentkező diákmunka személyi kiadásai vonatkozásában a támogatási összeg maradéktalanul visszaérkezett, a szociális hozzájárulási adó összege a későbbiekben jóváírásra kerül. A működési célú központi támogatások teljesítése várhatóan nem marad el év végére a tervezett mértéktől.

A működési célú kiadások tekintetében év végére a tervezett adatok megvalósulásával lehet számolni.

A felhalmozási bevételek közül ki kell emelni az elmaradt Fundamenta Lakástakarékossági szerződésekből befolyó díjak beérkezését, mely az eredeti előirányzathoz képest jelentős emelkedést mutat, és a teljesítési adat év végére el fogja érni, illetve várakozásaink szerint meg fogja haladni a 100 %-ot.

A felhalmozási bevételek alacsony szintje a beruházásokra elnyert támogatások igénylésének csúszásából fakad, de a fentebb írtak alapján még további bevételek várhatóak ebben a költségvetési évben.

 

A tájékoztató összefoglalásaként megállapítható, hogy bár a költségvetésben várhatóan nem teljesül egy-egy bevételi előirányzat, de az önkormányzat és intézményeinek működése takarékos gazdálkodás mellett biztosított.

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a 2013. évi költségvetés I-III. negyedévi végrehajtására vonatkozó tájékoztató megtárgyalását követően az előterjesztést megvitatni, észrevételeivel kiegészíteni, s a határozati javaslatot annak mellékleteivel  együtt elfogadni szíveskedjen.

 

Gomba, 2013. október 30.

                                                                          Tisztelettel:

 

 

 

                                                                                                             Lehota Vilmos

                                                                                                             polgármester

 

 

 

 

    számszaki mellékletek

 

  Pénzügyi szakértői vélemény

 

 

 

 

 

Határozati javaslat

…./2013. (XI. ….) képviselő-testületi határozat

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete megtárgyalta az önkormányzat 2013. évi költségvetése I-III. negyedévi teljesítéséről szóló tájékoztatót és az alábbi határozatot hozta.

 

1.        A Képviselő-testület az Önkormányzat 2013. évi költségvetésének I-III. negyedévi teljesítéséről szóló tájékoztatót elfogadta

 

 A határozat végrehajtást nem igényel.