Vissza

3. napirendi pont

 

 

ELŐTERJESZTÉS

a képviselő-testület 2013. november 21-én megtartandó ülésére

 

 

Tárgy:  Javaslat az önkormányzat 2014. évi költségvetési koncepciójára

 

Előterjesztő:  Lehota Vilmos polgármester

Előkészítő:      Kósa Erzsébet Anikó jegyző

Ügyiratszám:  1498/2013.

Véleményező: valamennyi bizottság

 

 

 

Tisztelt Képviselő-testület!

 

 

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 24. § (1) bekezdése értelmében a jegyző által elkészített, a következő évre vonatkozó költségvetési koncepciót a polgármester, a tárgyév október 31-ig kell, hogy benyújtsa a képviselő testületnek. 

A Tisztelt Képviselő-testület a 2013. április 11-én megtartott ülésén, az akkor hatályos törvényi szabályozás értelmében már elfogadta az önkormányzat 2014. évi költségvetési koncepciójára vonatkozóan előkészített határozati javaslatot. A döntést a 121/2013. (IV. 11.) képviselő-testületi határozat tartalmazza. Jogszabályi változás alapján kell a koncepciót ismét benyújtani, s az előterjesztést a Képviselő-testületnek ismét megvitatni.

Az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (továbbiakban: Ávr.) 26. § (1) bekezdése szerint a jegyzőnek a helyi önkormányzat költségvetési koncepcióját a tervezett bevételek, a kötelezettségvállalások és más fizetési kötelezettségek, és a központi költségvetésről szóló törvényjavaslat figyelembevételével kell összeállítani. A 26. § (2) bekezdése szerint a polgármester a költségvetési koncepció tervezetéről a helyi önkormányzatnál működő bizottságok véleményét a szervezeti és működési szabályzatban foglaltak szerint kikéri, és azt a költségvetési koncepció tervezetéhez csatolja. A pénzügyi bizottságnak a költségvetési koncepció tervezetének egészéről véleményt kell alkotnia. A (3) bekezdés rögzíti, hogy a költségvetési koncepció tervezetét a képviselő-testület a bizottságok véleményével együtt tárgyalja meg, és határozatot hoz a költségvetés-készítés további munkálatairól.

 

A koncepció tartalmára, formájára és mélységére nincs kötelező érvényű törvényi előírás. Irányadó szabályozást a koncepció elkészítésének folyamatára is az önkormányzat és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2007. (XI.27.) sz. önkormányzati rendelet 4. melléklete tartalmaz.

 

A koncepció összeállítása, tartalma

A koncepció összeállítása a jelenleg hatályos jogszabályokban foglaltakon alapul. Benyújtásával egyidőben előterjesztettük az önkormányzat költségvetése végrehajtásának tárgyévi I-III. negyedéves teljesítési adatai alapján készült tájékoztatót is.

A 2014. évi költségvetési koncepció – az elmúlt évek gyakorlatához hasonlóan – elemi szinten nyugvó előirányzat tervezést, azaz számszerű adatokat szintén nem tartalmaz. Gomba Község Önkormányzata 2014. évi költségvetési lehetőségeit meghatározó tényezők:

-          az állami költségvetésből az önkormányzat által várt - feladatfinanszírozáson alapuló - központi támogatás,

-          az önkormányzat 2013. évi költségvetése teljesítésének egyenlege,

-          az önkormányzat 2014. évre vállalt kötelezettségei,

-          a 2013. évi beruházások befejezéséhez kapcsolódó beruházási-, felújítási előirányzati igény,

-          a képviselő-testület döntésén alapuló bevételek és kiadások.

 

A helyi önkormányzatok által ellátandó feladatok megvalósításának egyik legfontosabb alapdokumentuma az éves költségvetés, amelyben a település képviselői egész évre meghatározzák a gazdálkodással kapcsolatos teendőket, azok kereteit, az egyes ellátási formákban a szükséglet-kielégítés mértékét. Az önkormányzati tervezéssel és gazdálkodással kapcsolatos stratégiaként meghatározható, hogy a költségvetésnek úgy kell biztosítania az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatainak ellátásához szükséges feltételrendszert, ennek összefüggésében a működési kiadások és bevételek egyensúlyát, hogy a működéshez lehetőleg felhalmozási bevétel ne kerüljön felhasználásra. 

 

A 2014 évi költségvetés szerkezetének összeállításakor figyelembe kell venni az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet egységes rovatrendre vonatkozó előírásait. A költségvetési kiadások

-       személyi juttatásokra,

-       munkaadót terhelő járulékokra és szociális hozzájárulási adóra,

-       dologi kiadásokra,

-       ellátottak pénzbeli juttatásaira,

-       egyéb működési célú kiadásokra,

-       beruházásokra,

-       felújításokra, és

-       egyéb felhalmozási célú kiadásokra tagozódnak.

Továbbá kiadásként jelenik meg a finanszírozási kiadás.

A költségvetési bevételek

-       működési célú támogatásokra államháztartáson belülről,

-       felhalmozási célú támogatásokra államháztartáson belülről,

-       közhatalmi bevételekre,

-       működési bevételekre,

-       felhalmozási bevételekre,

-       működési célú átvett pénzeszközökre,

-       felhalmozási célú átvett pénzeszközökre tagozódnak.

Továbbá bevételként jelenik meg a finanszírozási bevétel.

A fentiek alapján a költségvetési koncepciót a Tisztelt Képviselő-testület számára az alábbi tartalommal terjesztem elő.

 

Bevételek tervezése

 

Működési célú támogatások államháztartáson belülről

Az önkormányzatok működéséhez és ágazati feladatainak ellátásához a központi alrendszerből származó forrásokat (helyi önkormányzatok működésének általános támogatása, az egyes köznevelési-, szociális és gyermekjóléti-, kulturális feladatok támogatása) a 2014. évi költségvetési törvény fogja meghatározni. A 2013. évi több mint 35 millió forintos beszámítási összeg helyett (mellyel az iparűzési adóbevétel miatt került a központi támogatás csökkentésre) 2014-ben a beszámítási összeg mintegy 21.300 eFt-ban várható. Egyéb jelentős eltérés a feladatfinanszírozásban 2013-hoz viszonyítva nem várható önkormányzatunk esetében.

 

A T/12415 számú törvényjavaslat a http://www.parlament.hu/irom39/12415/12415.pdf linken ismerhető meg teljes terjedelemben.

 

Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről

Itt tervezhető az idei esztendőben benyújtott, de 2013-ban nem teljesített kifizetési kérelmek alapján várt pályázati támogatás összege, de itt kerülhetnek majd számbavételre a 2014. év sikeres pályázati támogatásai is.  A háromnegyedéves tájékoztatóban jeleztük, hogy várhatóan át fog csúszni 2014-re a Faluközpont megújítási pályázat záró kifizetési kérelmének teljesítése és a Kenyeres-kert látogatóbarát fejlesztése miatti támogatás lehívás kifizetése. Itt kell tervezni a KEOP pályázat támogatói okirata alapján várható felhalmozási célú támogatási összeget is.

 

Közhatalmi bevételek

A tervezés alapját egyrészt a 2009. január 1-től hatályos helyi adókról szóló 32/2009. (XII.12.) önkormányzati rendelet alapján benyújtott adóbevallások, s az ezek alapján számszerűsíthető adó összege jelentheti. Az építmény- és a telekadó 2014. évi tervadata a 2013. évi teljesítési adatok 90 %-ával számolhat. A helyi iparűzési adó tervezése során figyelembe kell venni a 2013. évi teljesítési adatokat, valamint a december 20-i feltöltési határidőre beérkezett dokumentumokat, és befizetett összegeket. E tekintetben módosítást az áprilisban elfogadott határozathoz képest nem javasolunk.

 

Működési bevételek

A 2014. évi költségvetés a vonatkozó határozatokban megállapított bérleti és szolgáltatási díjakkal, valamint lakbérekkel számolhat. Az egyes jogcímeken fizetett bérleti díjak január 1-től érvényes összegének emelésére külön napirendi pont keretében teszünk javaslatot a novemberi soros ülésen. A működési bevételek között kell számba venni a GTÜ Nonprofit Kft-vel kötött bérleti-üzemeltetési szerződések alapján fizetett bérleti díjakat is, melyek emelése 2014. január 1-től nem javasolt.

 

Felhalmozási bevételek

A pangó ingatlanpiacra tekintettel nem célszerű az ingatlanok értékesítéséből származó bevétellel tervezni a Faluház értékesítéséből származó eladási áron túl. A vételárat ez esetben is az ingatlan alapba kell helyezni, s kiadási előirányzatok fedezeteként nem használható fel, azt céltartalékban indokolt tartani.

 

 

Működési célú átvett pénzeszközök

A 2014-re érvényes törvényi szabályozás alapján kell majd a közfoglalkoztatás utáni támogatások összegét tervezni. A költségvetési előirányzatnak a munkaügyi központtal történő egyeztetés adatain kell nyugodnia. A tervezéskor mindenképpen figyelemmel kell lenni a nagy létszámú téli közfoglalkoztatásra tekintettel kapott támogatásokra.

 

Itt kell számba venni az egészségügyi alapellátások működtetésére tekintettel kapott OEP finanszírozást, valamint a temető-fenntartási hozzájárulás megállapított összegét.

 

Felhalmozási célú átvett pénzeszközök

Itt tervezhető a 2014. évi költségvetési bevételek között a szennyvízcsatorna beruházáshoz kapcsolódó, tárgyévről előreláthatólag alacsony értékben áthúzódó, és következő évben számítható előtakarékossági összeg kifizetése, mely nagyságrendjét tekintve messze elmarad az előző évek bevételétől, hiszen ezek már az utolsó kiutalások lesznek a Fundamenta-Lakáskassza Zrt-től.

 

Finanszírozási bevételek

Az önkormányzat költségvetési szerveinek intézményi költségvetésében lesz hangsúlyos a finanszírozási bevételek meghatározása, hiszen itt kell majd megtervezni az intézmények működéséhez szükséges intézményfinanszírozás önkormányzati költségvetésből átvett összegét.

 

 

 

Kiadások tervezése

 

A kiadások meghatározásánál kiemelt figyelmet kell fordítani a takarékos, szabályszerű gazdálkodás követelményére.

 

Személyi juttatások

Az önkormányzat költségvetési lehetőségeinek függvényében javasolt a garantált béreken túl a 2010-től működő juttatási rendszer fenntartása, mely önkormányzati szinten legalább nominális értéken megőrzi és szinten tartja az elmúlt időszakban jóváhagyott juttatásokat. Az illetmények tervezésekor figyelemmel kell lenni az illetményalapok és garantált illetmények 2014-re költségvetési törvényben meghatározott, 2008 óta változatlan mértékére, valamint a 2013 során részlegesen bevezetésre került pedagógus életpályamodell előírásaira, illetve annak törvényben rögzített 2014. évi változásaira. A személyi juttatások előirányzatára a minimálbér 2014. évi meghatározása is hatással lesz. A minimálbér módosítására vonatkozó információ várhatóan csak 2013 decemberében lesz ismert. Indokolt a bérenkívüli juttatások rendszerét az előző évek szintjén fenntartani, valamint az óvodában a gyermekek, óvónők és dajkák pedagógiai célú együttes étkezéséhez a költségvetési fedezetet vagy célprogram működtetésével, vagy személyi juttatások között tervezni.

 

 

Munkaadót terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó

A tervezésekor a jogszabályban meghatározott mértékű járulékokkal és szociális hozzájárulási adóval kell számolni az előirányzott személyi juttatások összege alapján.

 

Dologi kiadások

Az önkormányzat 2013. évi háromnegyedéves beszámolójának tényadatai alapján kell szem előtt tartani a dologi kiadások inflációhoz igazodó mértékű növekedését. A tényadatok elemzése során figyelemmel kell lenni az év közbeni Kft. alapításra, s ennek a dologi kiadásokra gyakorolt hatására.

 

Ellátottak pénzbeli juttatásai

A tervszámokat a 2013. évi tapasztalati adatokra kell alapozni, de figyelembe kell venni a várható szociális jellegű kiadások növekedését a 2013. évi záró adatokhoz viszonyítottan legalább 10 %-os mértékben.

 

Egyéb működési célú kiadások

Jelentős összeg tervezése szükséges az iskola fenntartójával kötött megállapodás alapján a működési célú támogatásra, továbbá indokolt mindazon kiadásokra előirányzat biztosítása a 2014. évi költségvetésben, melyek civilszervezeteket, vagy civilszervezetek bevonásával községi programokat érintenek. Ezen kiadások között szintén jelentős összeg lesz a GTÜ Közhasznú Nonprofit Kft-vel kötött megállapodás alapján fizetett költségvetési támogatás. Összegszerűsége a Kft. 2014. évi üzleti terve alapján határozható meg pontosan.

 

Beruházások

A beruházások között a legnagyobb volument az ivóvízpályázat megvalósítása jelenti. Mind-emellett a Képviselő-testület beruházási terveinek megvalósításához is lehetőségek szerint fedezetet kell biztosítani előirányzat tervezésével. Az ingatlan értékesítésből származó bevétel terhére történő kiadásokat vagy a céltartalékból kell majd fedezni, vagy ezen a kiemelt előirányzaton kell majd eredeti kiadási előirányzatként szerepeltetni, amennyiben a befolyó bevételből ingatlan vásárlást tervez az önkormányzat. Megfontolandó a Kenyeres-kert területi bővítését tervezni a beruházások között, amellyel az önkormányzati Kft. telephelyigényét is ki lehet elégíteni.

 

Felújítások

A költségvetési szervek működéséhez kapcsolódó tervszerű felújítások fedezetét a 2014. évi költségvetésnek biztosítani kell.

 

Egyéb felhalmozási célú kiadások

Konstans tétel e kiadások között az iskola fenntartójával kötött megállapodás alapján a felhalmozási célú támogatás, valamint az életjáradéki szerződésből eredő önkormányzati kötelezettség teljesítése. Ebben a fejezetben szerepeltethető a munkahelyek létrehozására szánt támogatási összeg is.

 

Finanszírozási kiadások

A finanszírozási kiadások között kell majd megjeleníteni az önkormányzat költségvetési szerveinek ún. intézményfinanszírozási összegét. ,

 

A költségvetési tervezés során az általános tartalék meghatározását célszerűnek tartom a következő esztendőben is a kiadási előirányzatok közel 2 %-os értékének figyelembe vételével számba venni. Céltartalékot a lehetőségek függvényében kell képezni.

 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztésben foglaltakat megtárgyalni, azt véleményével, javaslatával kiegészíteni, s az önkormányzat 2014. évi koncepciójára vonatkozó határozati javaslatot elfogadni szíveskedjen.

 

Gomba, 2013. október 31.

                                                           Tisztelettel:

                                                                                                                      Lehota Vilmos

                                                                                                                      polgármester

 

   pénzügyi szakértői vélemény

Határozati javaslat

 

…./2013. (…...) sz. határozat

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete megtárgyalta az önkormányzat 2014. évi költségvetési koncepciójára vonatkozó javaslatot és az alábbi határozatot hozza:

 

1.    Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat 2014. évi költségvetési koncepciójára tett javaslatot elfogadta, s a 2014. évi költségvetés készítés kiindulási alapjának tekinti.

 

2.    A Képviselő-testület elsődleges célként jelöli meg

a)      az önkormányzat működőképességének megőrzését, a szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosítását,

b)      a költségvetési egyensúly megtartását,

c)      a fejlesztések megvalósítását az elnyert pályázati támogatások felhasználásával.

 

3.    A képviselő-testület a működőképesség megőrzése, a költségvetési egyensúly megtartása érdekében szükségesnek tartja, hogy:

a)      az államháztartáson belülről érkező működési célú támogatások összegei a Magyar Államkincstár tájékoztatása alapján, illetve az elfogadott 2014. évi központi költségvetési törvény feladatfinanszírozási elvei alapján tervezhető,

b)      az államháztartáson belülről érkező felhalmozási célú támogatások összegeinek tervezésekor figyelemmel kell lenni a 2013-ban  benyújtott, de kifizetésként a következő esztendő áthúzódó támogatások összegeire, valamint a folyamatban lévő pályázati megvalósítások 2014-ben benyújtható támogatási igényeire, melyek alapja támogató okiratban került rögzítésre,

c)      a közhatalmi bevételek között az építmény- és telekadó 2014. évi tervadata a 2013. évi teljesítési adatok 90 %-ával számolhat, az iparűzési adóból számítható bevétel a 2013. évi teljesítési adat 80 %-án tervezhető, a gépjárműadó előirányzata egyezzen meg a 2013. évi teljesítési adatok 95 %-ával,

d)     a működési bevételek tervezése a hatályos bérleti díjakon alapuljon,

e)      a felhalmozási bevételek között a Faluház értékesítéséből származó bevétel tervezhető,

f)       a működési célú átvett pénzeszközök előirányzatának tervezésekor figyelembe kell venni az OEP hatályos szerződéseiben rögzítetteket, valamint a téli közfoglalkoztatás finanszírozására megítélt támogatás összegét, továbbá év elején egyeztetni kell a munkaügyi központ kirendeltségével a 2014. évi támogatott foglalkoztatásból várható bevételek mértékét,

g)      a felhalmozási célú átvett pénzeszközök között kell számba venni a 2014-ben kifizetésre kerülő Fundamenta-Lakáskassza kifizetéseket, valamint a felhalmozási célú kölcsönök visszatérülését,

h)      hitel igénybevétele nem tervezhető.

 

  1. A képviselő-testület a kiadási előirányzatok tervezése során fontosnak tartja, hogy

a)      a személyi juttatások tervezése során a közalkalmazottak és köztisztviselők esetében alkalmazni kell a központi jogszabályok illetményalapra és közalkalmazotti bértáblára, pedagógus életpályamodellre, valamint a helyi jogszabályok vonatkozó rendelkezéseit.

b)      a választható béren kívüli juttatások rendszerét - az új törvényi szabályozással összhangban - úgy kell kidolgozni, hogy az önkormányzattal és annak költségvetési szerveivel jogviszonyban álló köztisztviselők, közalkalmazottak és munkavállalók juttatásai a 2010. évhez viszonyítva ne csökkenjenek.

c)      célprogram kidolgozásával, vagy a megfelelő kiadási előirányzat tervezésével meg kell teremteni a költségvetési fedezetét annak, hogy az óvodában a gyermekek és az óvónők, dajkák pedagógiai célzatú együttes étkezése megvalósuljon,

d)      a munkaadót terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó tervadata nyújtson fedezetet a személyi juttatások között tervezett kiadások adó és járulék vonzatára.

 

5.    Az önkormányzat 2014. évi engedélyezett létszámkeretének tervezése a 2013. évi záró létszámhoz igazodjon, azon túl álláshely és hozzá kapcsolódó bérelem képviselő-testületi döntésen alapulva tervezhető.

 

6.    A felújítási, karbantartási igények felmérését szükséges elvégezni, a különböző munkákra prioritási sorrendet felállítani.

 

7.    A tartalékok tervezése során általános tartalékot a kiadási előirányzatok közel 2 %-os értékének figyelembe vételével, céltartalékot a lehetőségek keretein belül kell biztosítani.

 

8.    A Képviselő-testület utasítja a polgármestert, hogy a határozat alapján az önkormányzat 2014. évi költségvetésének összeállításáról, a költségvetési rendelet tervezetének elkészítéséről határidőben gondoskodjon.

 

 

Határidő:             értelemszerűen

Felelős:    Lehota Vilmos polgármester