Vissza

3. napirendi pont

 

 

E L Ő T E R J E S Z T É S

a Képviselő-testület  2014. február 13-án megtartandó ülésére

 

 

Tárgy:   Javaslat az önkormányzat 2014. évi költségvetésének elfogadására

             

Előterjesztő:  Lehota Vilmos polgármester

Előkészítő:      Kósa Erzsébet Anikó jegyző

Véleményező: Valamennyi bizottság

Iktatószám:     79/2014.

 

 

 

Tisztelt Képviselő-testület!

 

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.), az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) sz. Korm. rendelet (továbbiakban: Ávr.), továbbá az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 13.) Korm rendelet (továbbiakban: Korm.r.) előírásai alapján összeállítottuk Gomba Község Önkormányzata 2014. évi költségvetésének tervezetét.

A 2014. évi költségvetés összeállításának alapja:

-       Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló 2013. évi CCIII. törvény (továbbiakban: költségvetési törvény), az Áht., az Ávr., és a szerkezeti változás tekintetében a Korm.r. előírásai,

-       Gomba Község Önkormányzatának 2014. évi költségvetési koncepciójáról szóló 278/2013. (XI. 21.) képviselő-testületi határozat,

-       A költségvetés előkészítése során a koncepciós határozat módosításaként, valamint egyéb döntésekre vonatkozóan hozott 10/2014. (I. 23.) képviselő-testületi határozat,

-       Gomba Község Önkormányzata 2013. évi költségvetésének előirányzatai, a várható teljesítési adatok, és ezek szerkezeti változásai, szintre hozásai, továbbá az ismert és tervezhető előirányzati többlet, valamint

-       a Képviselő-testület tagjai által a 2014. január 29-én megtartott rendkívüli ülést követően, informális keretek között adott iránymutatás, valamint a költségvetési egyensúly eléréséhez lehetséges „visszalépési pontokat” meghatározó írásbeli képviselői válaszok.  

 

A helyi önkormányzatok költségvetési rendeletének elkészítése során figyelemmel voltunk az Áht. 23. § (2)-(4) bekezdéseiben foglaltakra, mely szerint a helyi önkormányzat költségvetése tartalmazza

a)       a helyi önkormányzat költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok, és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban,

b)       a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szervek engedélyezett létszámát, valamint költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok, és kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban,

c)       a költségvetési egyenleg összegét működési és felhalmozási cél szerinti bontásban,

 

 

d)     a költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évek költségvetési maradványának, vállalkozási maradványának igénybevételét, ideértve az Áht 73. § (1) bekezdés a) pont ac) alpontja szerinti betét[1] visszavonását működési és felhalmozási cél szerinti tagolásban,

e)      a d) ponton túli költségvetési hiány külső finanszírozására vagy a költségvetési többlet felhasználására szolgáló finanszírozási bevételeket és kiadásokat működési és felhalmozási cél szerinti tagolásban,

f)       a költségvetési év azon fejlesztési céljait, amelyek megvalósításához a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik vagy válhat szükségessé, az adósságot keletkeztető ügyletek várható együttes összegével együtt,

g)      a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit az adósságot keletkeztető ügyletek futamidejének végéig, illetve a kezesség érvényesíthetőségéig, és a Stabilitási tv. 45. § (1) bekezdés a) pontja felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerinti saját bevételeit, és

h)       a költségvetés végrehajtásával kapcsolatos hatásköröket, így különösen a Mötv. 68. § (4) bekezdése szerinti értékhatárt, a finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket, valamint a 34. § (2) bekezdése szerinti esetleges felhatalmazást.

 

Az Áht. (3) bekezdés írja elő, hogy a költségvetési rendeletben elkülönítetten szerepel az évközi többletigények, valamint az elmaradt bevételek pótlására szolgáló általános tartalék és céltartalék.

 

 A Mötv. 111. § (4) bekezdésének alkalmazásában működési hiányon a (2) bekezdés e) pontja szerinti külső finanszírozású működési célú költségvetési hiányt kell érteni.

 

Az Áht. szerint a jegyző által elkészített költségvetési rendelettervezetet a polgármesternek a központi költségvetésről szóló törvény hatályba lépését (2013. december 22.) követő negyvenötödik napig, vagyis 2014. február 5. napjáig kell benyújtani a képviselő-testületnek.

A költségvetés előterjesztésekor a képviselő-testület részére tájékoztatásul a következő mérlegeket és kimutatásokat kell – szöveges indokolással együtt – bemutatni:

a)      a helyi önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban, előirányzat felhasználási tervét,

b)      a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve,

c)      a közvetett támogatásokat – így különösen adóelengedéseket, adókedvezményeket – tartalmazó kimutatást, és

d)     a 29/A. § szerinti tervszámoknak megfelelően a költségvetési évet követő három év tervezett előirányzatainak keretszámait főbb csoportokban, és a 29/A. § szerinti tervszámoktól történő esetleges eltérés indokait.

 

Gomba Község Önkormányzata 2014. évi összesített költségvetésének bevételi és kiadási előirányzatait a 2014-től alkalmazni rendelt rovatrend szerint előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok szerinti részletezésben összefoglalva tartalmazza az előterjesztéshez csatolt melléklet. A részletező táblázat tartalmában és szerkezetében követi a jogszabályváltozásokat, de korábbi évek során megszokott szerkezete is visszaköszön, mely reményeink szerint segíti a számadatok közötti eligazodást.

Mind a bevételi, mind a kiadási előirányzatok tervezése során a 2014. évi költségvetési koncepcióról elfogadott képviselő-testületi határozatban foglaltak szerint jártunk el. Az elkészített elemi költségvetés tervezése a 2013. évi teljesítési adatok, a várható infláció, az előttünk álló esztendő új feladatai, illetve a már említett „visszalépési pontokat” tartalmazó képviselői javaslatok figyelembe vételével történt. A beérkezett javaslatok összesítése alapján a beterjesztett költségvetési javaslatban

-       nem számoltunk az ingatlanalapról szóló rendelet előírásaival,

-       nem terveztük eredeti előirányzatként a Rákóczi úti árok lefedésével,

-       nem szerepeltettünk előirányzatot a képviselői alapra,

-       a vízmű épületéhez szükséges terület kisajátítását a pályázaton belül terveztük kezelni,

-       az előző év teljesítéséhez képest 20%-kal kisebb előirányzatot terveztünk a községi rendezvényekre,

-       7,6%-os általános dologi kiadáscsökkentést építettünk be,

-       töröltük az óvodai együttes étkezés finanszírozását, valamint

-       csökkentett eredeti előirányzatot tervezünk a szociális kiadásokra.

 

A jogszabályok előírásainak betartásával külön-külön készítettünk költségvetést a Civilház, a Gólyafészek Óvoda, a Polgármesteri Hivatal részére. Az összesített önkormányzati költségvetésen belül elkülönül az önkormányzat intézményi költségvetése is, mely az önkormányzat által közvetlenül ellátott feladatok bevételi és kiadási előirányzatait tartalmazza.

 

Az előterjesztés mellékleteként megküldjük a tételes elemi költségvetést, mely alapján elkészült az önkormányzat összesített költségvetésének - szintén a költségvetés mellékletét képező részletező táblája.

 

Az összesített költségvetés egyenlegének bevételi főösszege 932.428 eFt, konszolidált költségvetési főösszege 771.239 eFt. Az összesített működési bevétel 353.182 eFt-os főösszege, a felhalmozási bevételek 363.750 eFt-os főösszege.

Hitelfelvétel tervezésére került sor 40.985 eFt összeggel a KEOP pályázat saját forrás kiváltására a BM EU Önerőalapra benyújtott pályázat elbírálásáig.  Felhalmozási bevételt az önkormányzat működési célra 2014-ben sem fordít. Finanszírozási bevételként került számbavételre az itt említett felhalmozási célú hitel, valamint 10.000 eFt működési célú szabad maradvány, valamint 3.322 eFt működési célú, kötelezettséggel terhelt maradvány.

 

A kiadások főösszege 932.428 eFt, konszolidált kiadási főösszege 771.239 eFt. A működési kiadások főösszege 403.541 eFt, felhalmozási kiadások főösszege 367.698 eFt, melyet a 161.189 eFt finanszírozási kiadás egészít ki. A kiadások között 6.357 eFt-os általános tartalék és 30.975 eFt céltartalék került tervezésre.

 

Gomba Község Önkormányzata 2014. évi költségvetési tervezetét a bevételek-kiadások megbontásában, ezen belül működési- és felhalmozási- és finanszírozási megoszlás szerinti megbontásban mutatjuk be az alábbiak szerint.

 

BEVÉTELEK

 

Az önkormányzat összesített bevételei:

932.428 eFt

Az önkormányzat összesített konszolidált bevételei:

771.239 eFt

Az önkormányzat összesített bevételei finanszírozási műveletek nélkül

716.932 eFt

Civilház intézményi költségvetés bevételei

 

Működési bevételek

Tulajdonosi bevételként 308 eFt került számba vételre, mely az ÉMÁSZ-nak történő helyiség bérbeadásából, valamint egyéb bérbeadásból származó bevételi terv. Egyéb működési bevétele a költségvetési szervnek nincs.

 

Felhalmozási bevételek

A költségvetési szervnél felhalmozási bevétellel nem számoltunk.

 

Finanszírozási bevételek

E bevételi típus a 9.851 eFt-os intézményfinanszírozás összegével egyezik meg.

 

Gólyafészek Óvoda intézményi költségvetés bevételei

 

Működési bevételek

Az óvodának működési bevétele összességében 57 eFt, mely egy dolgozó internet igénybevételének továbbszámlázásából adódik.

 

Felhalmozási bevételek

A költségvetési szervnél felhalmozási bevétellel nem számoltunk.

 

Finanszírozási bevételek

E bevételi típus a 70.549 eFt-os intézményfinanszírozás összegével egyezik meg.

 

Polgármesteri Hivatal intézményi költségvetés bevételei

 

Működési bevételek

A hivatal működési bevételként 119 eFt ÁFA visszaigénylést tervezett, a hivatali időn kívüli házasságkötés költségtérítéséből 60 eFt-ot, valamint a dolgozói és képviselői internet igénybevételének továbbszámlázásából eredő 439 eFt összeget.

 

Felhalmozási bevételek

A költségvetési szervnél felhalmozási bevétellel nem számoltunk.

 

Finanszírozási bevételek

E bevételi típus a 80.789 eFt-os intézményfinanszírozás összegével egyezik meg.

 

Önkormányzati intézményi költségvetés bevételei

 

Működési bevételek

Az önkormányzati intézményi költségvetés működési bevétele 352.199 eFt, mely az alábbi részletezettséggel mutatható be:

-       125.928 eFt-ot az önkormányzat a központi költségvetésből működési támogatásra kap, az összetevőkről a Képviselő-testület tagjai a 2014. január 23-i ülés 5. napirendi pontjának előterjesztései között normatíva felmérés eredményét tartalmazó adatlapból kaptak tájékoztatást,

-       3.773 eFt-ot az OEP-től kap az önkormányzat a védőnői és az óvodai iskola-egészségügyi feladatok ellátására,

-       22.426 eFt bevételi terv szerepel a költségvetésben, mely a közfoglalkoztatás költségeihez járul hozzá az érvényes hatósági szerződés szerint, valamint a tervezett kiadásokhoz igazított, egyes jövedelempótló támogatások költségvetési törvényben meghatározott %-ával számított központi forrást tartalmazza,

-       96.230 eFt közhatalmi bevétel került számba vételre, mely 7.093 eFt építményadót, 840 eFt telekadót, 79.648 eFt iparűzési adót, 6.354 eFt gépjárműadót, 1.900 eFt talajterhelési díjat, 25 eFt hulladékkezelési hátralékot, 20 eFt eljárási illeték bevételt, 200 eFt egyéb bírság- és 150 eFt késedelmi pótlék bevételt tartalmaz,

-       működési bevételként 103.129 eFt mutatható ki, melyből 98.080 eFt a KEOP pályázathoz kapcsolódó ÁFA visszaigénylés, 3.798 eFt az ingatlanok bérleti díjából és továbbszámlázott szolgáltatás megtérítése, 381 eFt a Rendezvényház és a piac üzemeltetési díja, 870 eFt a rendelő-fenntartási hozzájárulás (hátralékokkal együtt),

-       663 eFt a működési célú átvett pénzeszköz, melyből 514 eFt a temető-fenntartási hozzájárulás a közszolgáltatási szerződés szerint és 149 eFt a köztemetésekből befolyó visszafizetési kötelezettség teljesítéséből származik.

 

Felhalmozási bevételek

27.267 eFt bevétellel terveztük a költségvetés ezen rovatát, melyből 23.896 eFt a Szemők Balázs tér felújításához kapcsolódó záró kifizetési kérelem alapján került számbavételre, továbbá 2.994 eFt a Kenyeres-kert látogatóbarát fejlesztéséhez kapcsolódó bevételi terv, és 377 eFt a Petőfi utcai vis maior elszámolás 2014-re áthúzódó kifizetését jelenti.

 

További felhalmozási bevételt képez az ivóvízminőség javító pályázatunkhoz kapcsolódó támogatói okirat szerint 316.759 eFt KEOP támogatás, mely európai uniós forrásból finanszírozott. Szintén e fejlesztéshez kapcsolódva várunk még az előkészítő projektből összességében (uniós és EU önerő alapból) 1.920 eFt.

 

Felhalmozási bevételként került tervezésre a Petőfi u. 11. sz. alatti ingatlan értékesítési ára 13 millió forinttal, valamint a fogászati kezelőegység vételár részleteiből 236 eFt.

A Fundamenta-Lakáskassza Zrt-nél még érvényes szerződések lezárásából 3.968 eFt-ra számítunk 2014-ben, valamint a tervadat 2 ingatlan közművesítési hozzájárulásának összesen 600 eFt-os befizetését tartalmazza.

 

Finanszírozási bevételek

10 millió forint szabad maradvánnyal kalkuláltunk a zárszámadás előtt. Ennek pontos összege csak március végére várható. Kötelezettséggel terhelt maradványként került bevételi tervezésre a téli közfoglalkoztatás decemberben megküldött, és fel nem használt előleg 2.923 eFt-tal, valamint szociális tűzifához tartozó kiadás 399 eFt-os összeggel.

Finanszírozási bevételek között került tervezésre a már korábban említett felhalmozási célú hitel összege, mely a KEOP pályázat önerejével egyezően 40.985 eFt.

 

KIADÁSOK

 

Az önkormányzat összesített kiadásai:

932.428 eFt

Az önkormányzat összesített konszolidált kiadásai:

771.239 eFt

Az önkormányzat összesített kiadásai finanszírozási műveletek nélkül:

771.239 eFt

 

 

 

Civilház intézményi költségvetés kiadásai

 

Működési kiadások

3.095 eFt-ot igényel a személyi juttatások fedezete, melyhez társul 801 eFt munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó.

Dologi kiadásokra a csatoltan megküldött elemi költségvetésben részletezettek szerint 6.263 eFt előirányzatot kellett a kiadások között számba venni.

 

Felhalmozási kiadások

Felhalmozási kiadás az intézménynél nem került tervezésre.

 

Finanszírozási kiadások

Finanszírozási kiadás az intézménynél nem került tervezésre.

 

Gólyafészek Óvoda intézményi költségvetés kiadások

 

Működési kiadások

49.731 eFt-ot igényel a személyi juttatások fedezete, melyhez társul 13.590 eFt munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó.

Dologi kiadásokra a csatoltan megküldött elemi költségvetésben részletezettek szerint 7.285 eFt előirányzatot kellett a kiadások között számba venni.

 

Felhalmozási kiadások

Felhalmozási kiadás az intézménynél nem került tervezésre.

 

Finanszírozási kiadások

Finanszírozási kiadás az intézménynél nem került tervezésre.

 

Polgármesteri Hivatal intézményi költségvetés kiadások

 

Működési kiadások

40.824 eFt-ot igényel a személyi juttatások fedezete, melyhez társul 11.120 eFt munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó.

Dologi kiadásokra a csatoltan megküldött elemi költségvetésben részletezettek szerint 10.101 eFt előirányzatot kellett a kiadások között számba venni.

Ellátottak pénzbeli juttatásaira (FHT, RSZS, óvodáztatási támogatás és lakásfenntartási támogatás) 19.362 eFt biztosítása szüksége.

 

Felhalmozási kiadások

Felhalmozási kiadás az intézménynél nem került tervezésre.

Finanszírozási kiadások

Finanszírozási kiadás az intézménynél nem került tervezésre.

 

Önkormányzati intézményi költségvetés kiadásai

 

Működési kiadások

11.984 eFt-ot igényel a személyi juttatások fedezete, melyhez társul 3.260 eFt munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó. A kiadás döntő része a közfoglalkoztatáshoz társul.

Dologi kiadásokra a csatoltan megküldött elemi költségvetésben részletezettek szerint 110.536 eFt előirányzatot kellett a kiadások között számba venni. A jelentősebb kiadási tételek ezek között az alábbiak:

-       87.280 eFt a KEOP pályázathoz kapcsolódó befizetendő ÁFA,

-       9.793 eFt a működési célő ÁFA befizetési kötelezettség.

-       5.080 eFt a közvilágítás tervezett költsége, továbbá

-       4.988 eFt a közüzemi díjak számított költsége (víz, gáz, villany).

 

Egyéb működési célú kiadásként a tervezet 110.406 eFt-ot foglal magába. Ezen összegen belül:

-       58.300 eFt-tal került tervezésre a GTÜ Nonprofit Közhasznú Kft támogatása, melynek részleteiről a gazdasági társaság 2014. évi üzleti terve fog tájékoztatást nyújtani,

-       200 eFt-tal ezen a rovaton került tervezésre a kamatmentes kölcsön fedezete,

-       37.332 eFt-tal kerültek tervezésre a tartalékok; a főösszeg tartalmaz 6.357 eFt általános tartalékot, továbbá 30.975 eFt céltartalékok. A tervezés során 15 millió Ft került céltartalékba a pályázatok saját forrásának biztosítására, 3.575 eFt a szennyvízbekötések befizetéseinek 50 %-aként a szennyvíztisztítóhoz kapcsolódó esetleges kiadásokra, 2400 eFt a környezetvédelmi alapba történő átvezetéshez (befizetett talajterhelési díjak), továbbá 3.000 eFt a gyermekétkeztetési programra és 7.000 eFt a GTÜ Közhasznú Nonprofit Kft telephelyének kialakítása érdekében a kenyeres-kerti önkormányzati ingatlanok bővítésére (ingatlan vásárlásra).

-       1.076 eFt összeg tartalmaz fedezetet az üllői HSZG 2013-ról áthúzódó kiadásaira, a TÖKT, az ivóvíz társulás költségeire, valamint a háziorvosi ügyeleti ellátás költségeire,

-       13.498 eFt tervezése volt szükséges a testületi döntésben szereplő munkahely teremtési támogatás, az iskolai működési támogatások, az alapítványok, egyesületek finanszírozásának, a Bursa Hungarica kiadásainak, valamint a 2013-ról áthúzódott képviselői alap fedezetére,

 

Felhalmozási kiadások

Felújításra a költségvetési terv nem tartalmaz 2014-ben fedezetet. A beruházásokra összességében 362.023 eFt került tervezésre, melyből az ivóvízminőség javító pályázathoz kapcsolódik 359.534 eFt, a labdarugó pálya labdafogójának kivitelezésére 508 eFt, továbbá 1.000 eFt a GTÜ Közhasznú Nonprofit Kft törzstőke emelésére, 621 eFt a Kenyeres-kert látogatóbarát fejlesztése című pályázat munkálatainak befejezéséhez és 360 eFt az Arató házaspár utcai kisajátítás költségeire állhat rendelkezésre.

4.305 eFt az iskolai felhalmozási célú támogatás fedezet igénye, továbbá 600 eFt átadására kell, hogy kerüljön az év folyamán az Úri KSK részére, valamint az életjáradék fizetési kötelezettség teljesítéséhez 770 eFt szükséges.

 

Finanszírozási kiadások

161.189 eFt a három költségvetési szerv intézményfinanszírozásának összege

 

 

Az önkormányzat költségvetési létszámkeretének meghatározása:

 

Az Önkormányzat 2014. évi költségvetési-létszámkeretét a képviselő-testületi döntések figyelembe vételével a költségvetési rendelet melléklete határozza meg.

 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a 2014. évi költségvetés előkészítésére vonatkozó tájékoztató tárgyalását követően az előterjesztést véleményével, javaslatával kiegészíteni, s a rendelettervezetet elfogadni szíveskedjen.

 

Gomba, 2014. február 5.

 

                                                           Tisztelettel:

 

Lehota Vilmos

 polgármester

 

 

előterjesztés melléklete

 

rendelettervzet

 

rendelet mellékletei

 

szakértői vélemény

 

elemi költségvetés

 

 


 


[1] ac) a szabad pénzeszközök betétként való elhelyezése és visszavonása,