VISSZA az alaprendeletekhez VISSZA a főoldalra
Gomba Község Önkormányzata
9/2012. (IV. 13.) önkormányzati rendelete
a szociális igazgatás és a szociális ellátások helyi szabályairól
Egységes szerkezetben a 17/2012. (VI. 29.), a 27/2012. (XII. 14.) és a 19/2013. (VI. 25.) önkormányzati rendelettel
Gomba Község Önkormányzata a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 25.§ (3) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (1) bekezdés b) pontjában, (3) bekezdésében, 33. § (7) bekezdésében, 37. § (1) bekezdés d) pontjában, 37/A § (3) bekezdésében, 37/B. § (1a) bekezdésében, 38. § (9) bekezdésében, 43/B. §-ában, 45. §-ában, 46. §-ában és 50. §-ának (3) bekezdésében, 58/B. § (2) bekezdés, 60. § (3)-(4) bekezdéseiben, 62. § (2) bekezdés, 92. § (1)-(2) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a szociális igazgatás és a szociális ellátások helyi szabályairól az alábbi önkormányzati rendeletet alkotja:
I. Fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. § (1) A rendelet célja, hogy Gomba Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) eleget tegyen a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) által előírt szabályozási kötelezettségének, és a felnőtt korúakra vonatkozó szociális gondoskodás hatáskörébe tartozó feladatait tekintve megállapítsa az egyes ellátásokra való jogosultság feltételeit, az eljárás és az ellenőrzés rendjét.
(2) Az Önkormányzat kinyilvánítja, hogy az általa biztosított és megszervezett szociális gondoskodás célja és rendeltetése az, hogy segítséget nyújtson azoknak, akik életkoruk, egészségi állapotuk, jövedelmi és vagyoni helyzetük folytán problémáik megoldására önerőből nem képesek.
2. § (1) A rendelet hatálya kiterjed az Szt. 3. §‑ában foglalt személyekre.
(2) Az önkormányzat hatáskörére és illetékességére tekintet nélkül köteles az arra rászorulónak – ide értve az Szt. 3. § (2) bekezdésében és a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) 21. § (1) bekezdés a) pontjában foglalt személyeket is – átmeneti segélyt, étkezést, illetve szállást biztosítani, ha ennek hiánya az arra rászoruló személy életét, testi épségét veszélyezteti.
3. § (1) E rendeletet az Szt.-vel és a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006.(III.27.) Kormányrendelettel, továbbá az egyes szociális ellátások folyósításának és elszámolásának szabályairól szóló 62/2006.(III.27.) Kormányrendelettel és a személyes gondoskodást nyújtó ellátások térítési díjairól szóló 29/1993.(II. 17.) Kormányrendelettel együtt kell alkalmazni.
4. § (1) A rendelet által alkalmazott fogalmak értelmezésére az Szt. 4. §‑ában, a jövedelemszámításnál az Szt. 10. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.
(2) A kérelmező által benyújtott jövedelemnyilatkozathoz minden esetben csatolni kell a jövedelem valódiságát igazoló iratokat. Ezek különösen a következők lehetnek: a munkáltató által kiadott keresetigazolás, rendszeres pénzellátásoknál az azt megalapozó határozat vagy a kifizetésről szóló igazolószelvény (pl. nyugdíjszelvény), egyéb jövedelmeknél az azokat megalapozó határozat, kifizetési bizonylat, igazolás, szerződés stb.
(3) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, melyek az önkormányzat nyilvántartásaiban fellelhetőek, illetve a Ket. 36. § alapján az önkormányzat maga szerez be.
5. § (1) A döntésre jogosult szerv döntését a benyújtott kérelem, annak mellékletei valamint környezettanulmány alapján köteles meghozni.
(2)[1] Mellőzni lehet a környezettanulmány felvételét, ha a kérelmező a kérelem benyújtását megelőző 6 hónapon belül már valamilyen ellátásban részesült, és vélelmezhető, hogy körülményeiben nem állt elő változás.
(3) A pénzbeli támogatást – általános szabályként a kérelmező által megjelölt pénzintézetnél vezetett folyószámlára kell utalni. Ennek hiányában postautalvány vagy házipénztári kifizetés útján jut el a jogosulthoz a támogatás.
(4) Amennyiben a döntésre jogosult a szociális ellátás igénylésére vonatkozó kérelemben foglaltaknak helyt ad, az ügyben egyszerűsített döntés hozható.
II. Fejezet
PÉNZBELI ELLÁTÁSOK
6. § Az időskorúak járadékának megállapítására irányuló eljárás keretében a Szt. 32/B-32/E §-aiban foglaltak betartása kötelező.
7. § (1) A jegyző az Szt.-ben foglalt jogosultsági feltételek fennállása esetén aktív korúak ellátására való jogosultságot állapít meg az aktív korú személynek.
(2) A foglalkoztatást helyettesítő támogatás és a rendszeres szociális segély megállapítására, folyósítására és megszüntetésére irányadó szabályozást az Szt. és e rendelet tartalmaz.
(3) Az aktív korú nem foglalkoztatott személy a rendszeres szociális segély megállapításának és folyósításának feltételeként az Szt.-ben meghatározottakon kívül a Monor és Térsége Többcélú Önkormányzati Kistérségi Társulás fenntartásában lévő Monor Városi Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálattal (továbbiakban: Szolgálat) köteles együttműködni, és a beilleszkedést elősegítő programban részt venni.
(4) A rendszeres szociális segélyre jogosult aktív korú nem foglalkoztatott személy a Szolgálatnál nyilvántartásba veteti magát, írásban megállapodik a beilleszkedést segítő programról, valamint teljesíti az abban foglaltakat.
A beilleszkedést segítő programok típusai:
a) egyéni készség-, és képességfejlesztő foglalkozás (Munkatanácsadás),
b) életvezetési tanácsadás.
(5) A rendszeres szociális segélyre jogosult aktív korú nem foglalkoztatott személy a Szolgálattal történő együttműködés keretében az alábbiak szerint köteles eljárni:
a) meg kell jelennie a jogosultságát megállapító határozat jogerőre emelkedését követő tizenöt napon belül a Szolgálat családgondozójánál,
b) részt kell vennie az egyéni élethelyzetéhez igazodó beilleszkedését segítő program kidolgozásában,
c) megállapodást kell kötnie a beilleszkedést segítő program megvalósítására a nyilvántartásba vételtől számított 30 napon belül,
d) eleget kell tennie a beilleszkedését segítő programra kötött megállapodásban foglaltaknak,
e) folyamatosan kapcsolatot kell tartania a Szolgálat családgondozójával.
(6) A rendszeres szociális segélyre jogosult aktív korú nem foglalkoztatott személy az együttműködési kötelezettségét megszegi, ha:
a) nem jelenik meg az (5) bekezdés a) pontjában előírt határidőben a Szolgálatnál,
b) nem teljesíti a beilleszkedési programban foglaltakat,
c) nem tartja be az együttműködés eljárási szabályait.
(7) Az együttműködési kötelezettség megszegése esetén a Szolgálat az alábbiak szerint jár el:
a) az (6) bekezdés a)-c) pontjaiban foglalt esetekben három munkanapon belül megkeresi a jogosultat, és megvizsgálja a mulasztás okát. Amennyiben a rendszeres szociális segélyre jogosult aktív korú nem foglalkoztatott személy
aa) önhibáján kívül nem tett eleget kötelezettségének – melyet az akadályoztatás megszűnését követő nyolc napon belül igazolni köteles – akkor megkezdi, illetve folytatja az együttműködést;
ab) önhibájából nem tett eleget kötelezettségének, nyolc napon belül jelzi a jogosultságot megállapító szervnek az együttműködés létrejöttének elmaradását, illetve megszegését.
8. § (1) Az az aktív korúak ellátását kérelmező személy, aki foglalkoztatást helyettesítő támogatásra, vagy rendszeres szociális segélyre válik jogosulttá, az Szt. 33. §-ában foglaltakon felül a jogosultság egyéb feltételeként köteles házának, kertjének rendben tartására az alábbiak szerint:
a) az általa lakott ingatlan udvarán, valamint a lakásban egy-egy darab szeméttároló edény elhelyezése és rendeltetésszerű használata,
b) a lakáshoz tartozó udvar, kert rendben tartása, különös tekintettel az esetlegesen ott található szemét és lom eltávolítására,
c) az ingatlanhoz tartozó kert rendeltetésszerű használata, művelése, gyomtalanítása
d) az ingatlan előtti járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak), a járda melletti zöldsáv úttestig terjedő teljes területének, legfeljebb az épület 10 méteres körzetén belüli területének a gondozása, tisztán tartása, szemét- és gyommentesítése, különös tekintettel az árok és áteresz rendben tartására,
e) a lakás rendeltetésszerű használata az alábbiak szerint:
ea) a lakás folyamatos tisztán tartása, takarítása,
eb) vizes helyiség és illemhely rendeltetésszerű használata, rendszeres takarítása, fertőtlenítése,
f) az ingatlan valamint a hozzá tartozó kert, udvar rágcsálóktól, kártevőktől való mentesítése,
g) állattartásra vonatkozó helyi szabályok betartása.
(2) A kérelmező köteles az (1) bekezdésben felsorolt állapotról az aktív korúak ellátása iránti kérelemmel egyidejűleg a lakókörnyezete rendezettségéről nyilatkozni, majd a megfelelő állapotot, a jogosultság megállapítását követően is fenntartani. A nyilatkozat a rendelet 3. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.
(3) A jogosultság feltételeként e rendeletben foglalt szabályok betartását a jegyző ellenőrizheti.
9. § A lakásfenntartási támogatás megállapítására irányuló eljárás keretében a Szt. 38-39. §-aiban foglaltak betartása kötelező.
10. § (1) Az a kérelmező, aki lakásfenntartási támogatásra válik jogosulttá, az Szt. 38. §-ában foglaltakon felül a jogosultság egyéb feltételeként köteles házának, kertjének rendben tartására az alábbiak szerint:
a) az általa lakott ingatlan udvarán, valamint a lakásban egy-egy darab szeméttároló edény elhelyezése és rendeltetésszerű használata,
b) a lakáshoz tartozó udvar, kert rendben tartása, különös tekintettel az esetlegesen ott található szemét és lom eltávolítására,
c) az ingatlanhoz tartozó kert rendeltetésszerű használata, művelése, gyomtalanítása
d) az ingatlan előtti járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak), a járda melletti zöldsáv úttestig terjedő teljes területének, legfeljebb az épület 10 méteres körzetén belüli területének a gondozása, tisztán tartása, szemét- és gyommentesítése, különös tekintettel az árok és áteresz rendben tartására,
e) a lakás rendeltetésszerű használata az alábbiak szerint:
ea) a lakás folyamatos tisztán tartása, takarítása,
eb) vizes helyiség és illemhely rendeltetésszerű használata, rendszeres takarítása, fertőtlenítése,
f) az ingatlan valamint a hozzá tartozó kert, udvar rágcsálóktól, kártevőktől való mentesítése,
g) állattartásra vonatkozó helyi szabályok betartása.
(2) A kérelmező köteles az (1) bekezdésben felsorolt állapotról a lakásfenntartási támogatás megállapítása iránti kérelemmel egyidejűleg a lakókörnyezete rendezettségéről nyilatkozni, majd a megfelelő állapotot, a jogosultság megállapítását követően is fenntartani. A nyilatkozatot a rendelet 3. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.
(3) A jogosultság feltételeként e rendeletben foglalt szabályok betartását a jegyző ellenőrizheti.
11. § Az ápolási díj alanyi jogon történő megállapítása az Szt. 40-43/A. §-ai alapján történik.
12. § (1) Az Önkormányzat átruházott hatáskörében eljárva a Szociális és Gyámügyi Bizottság méltányossági alapon ápolási díjat állapít meg annak a nagykorú személynek, aki:
a) 18. életévét betöltött, tartósan beteg Ptk. 685. § b) pont szerinti hozzátartozójának gondozását végzi, és
b) az ápolttal életvitelszerűen közös háztartásban él, és
c) azonos állandó lakóhellyel rendelkeznek, és
d) az ápoló családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, és
e) az ápoló és családja nem rendelkezik a Szt.-ben meghatározott vagyonnal.
13. § (1) Az Önkormányzat átruházott hatáskörében eljárva a Szociális és Gyámügyi Bizottság a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személy részére átmeneti segély állapíthat meg annak a személynek,
a) akinek családjában az egy főre számított családi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét nem haladja meg, vagy
b) annak az egyedül élő személynek, akinek a jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át.
(2) Különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén az (1) bekezdésben meghatározott esetektől eltérően is megállapítható az átmeneti segély. Különös méltánylást érdemlő körülménynek minősül különösen:
a) a kérelmező tartós (legalább 3 hónapja fennálló) és súlyos betegsége vagy kórházi kezelése;
b) amennyiben a kérelem benyújtását megelőző 6 hónapon belül a kérelmező közgyógyellátás iránti kérelme kis mértékű jövedelemhatár túllépés miatt került elutasításra;
c) a kérelmezőt ért elemi csapás vagy egyéb vis maior helyzet.
(3) Az átmeneti segély természetbeni és pénzbeli ellátásként egyaránt nyújtható. Természetbeni ellátás abban az esetben állapítható meg, ha
a) a kérelem erre irányul vagy
b) amennyiben az ellátásban részesülő egyéb körülményeinek mérlegelése alapján az ellátás természetbeni nyújtása indokolt és célravezetőbb.
(4) A természetben nyújtott átmeneti segély lehet
a) élelmiszercsomag,
b) élelmiszervásárlási utalvány,
c) tüzelővásárlási utalvány,
d) tüzelőanyag biztosítása,
e) személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás térítési díjának kiegyenlítése,
f) [2]szociális célú tűzifa támogatás.
(5) A pénzbeli ellátásként nyújtott átmeneti segély összege legalább 2.000,- Ft, legfeljebb azonban 30.000,-Ft lehet.
(6) Rászorultság esetén az átmeneti segély hivatalból is megállapítható
13/A[3]. § (1) Az önkormányzat Szociális- és Gyámügyi Bizottsága - a képviselő-testület átruházott hatáskörében eljárva - a helyi önkormányzatok szociális célú tűzifavásárláshoz kapcsolódó kiegészítő támogatásáról szóló jogszabályban Gomba Község Önkormányzata számára jóváhagyott tűzifa mennyiségi keret erejéig szociális célú tűzifa támogatást állapít meg kérelemre, vagy hivatalból annak a személynek, aki a 13. § (1)-(2) bekezdésben meghatározott feltételeknek megfelel.
(2) A Szociális- és Gyámügyi Bizottság a hivatalból történő szociális célú tűzifa támogatás megállapításához javaslatot kérhet a védőnőtől, a családgondozótól és a jegyzőtől.
(3) A Szociális- és Gyámügyi Bizottság a szociális célú tűzifa támogatás megállapításánál előnyben részesíti az Szt. szerint aktív korúak ellátására, időskorúak járadékára, adósságkezelési támogatáshoz kapcsolódó adósságcsökkentési támogatásra, vagy – tekintet nélkül annak természetbeni vagy pénzbeli formában történő nyújtására – lakásfenntartási támogatásra jogosultat.
(4) A Szociális- és Gyámügyi Bizottság a szociális célú tűzifára való jogosultságról határozattal dönt.
(5) A fatüzelésre alkalmas fűtési lehetőséggel rendelkező háztartás legfeljebb 5 m3 szociális célú tűzifa támogatásra jogosult.
14. § (1) Az Önkormányzat átruházott hatáskörében eljárva a polgármester 15000.- forint temetési segélyben részesítheti azt a személyt, aki Gomba Községben állandó lakóhellyel rendelkezik és az elhalt hozzátartozója eltemettetéséről gondoskodott, ha
a) a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át,
b) egyedülálló hozzátartozó esetén a jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300 %-át.
(2) A temetési segély Gomba Község Polgármesteri Hivatalánál e célra rendszeresített kérelem nyomtatványon nyújtható be, melyhez csatolni szükséges
a) az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát, és
b) a kérelmező nevére kiállított temetési számlát, és
c) a kérelmező és vele közös háztartásban együtt élők jövedelmi viszonyaira vonatkozó igazolást.
II. Fejezet
TERMÉSZETBEN NYÚJTOTT ELLÁTÁSOK
15. § Az Szt. 48. § (3) bekezdés b) pontja alapján a köztemetés költségeinek megtérítése alól - kérelmére - az Önkormányzat átruházott hatáskörében eljárva a polgármester teljes mértékben mentesíti a 18 év alatti eltemetésre köteles személyt.
16. § (1) A jegyző méltányossági alapon közgyógyellátási jogosultságot állapíthat meg annak a személynek, akinek
a) a családjában az egy főre eső havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 160 %-át, egyedül élőnél a 210 %-át, és a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25 %-át.
b) méltányosságból közgyógyellátás állapítható meg annak a személynek is, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem és a rendszeres gyógyító ellátásának havi költségének különbözete nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegének 150 %-át.
IV. Fejezet
SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÁSOK
17. § (1) A Képviselő-testület az Szt. 58/B. § (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelően Szociálpolitikai Kerekasztalt (továbbiakban: Kerekasztal) hoz létre.
(2) A Kerekasztal feladatai:
a) részt vesz a szolgáltatástervezési koncepció kialakításában,
b) folyamatosan figyelemmel kíséri a koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulását,
c) a szociális és gyermekjóléti területet érintően az információk cseréjének biztosítása az érintettek között
(3) A Kerekasztal tagjai:
a) Gomba Község polgármestere
b) az önkormányzat Szociális és Gyámügyi Bizottságának elnöke,
c) a védőnő
d) a Gólyafészek Óvoda intézményvezetője
e) a Fáy András Református Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény fenntartója által delegált személy, és
f) a területileg illetékes családgondozó.
(4) A Kerekasztal vezetője Gomba Község polgármestere.
(5) A Kerekasztal évente legalább egy alkalommal ülésezik, üléseit a polgármester hívja össze.
18. § (1) Az önkormányzat képviselő-testülete az Szt. IV. fejezetben meghatározott szociális alapszolgáltatásai közül
(a) az étkeztetést az Önkormányzat Főzőkonyhája (a továbbiakban: Főzőkonyha) által,
(b) a tanyagondnoki szolgáltatást az Önkormányzat alkalmazásában álló tanyagondnok által,
(c) a jelzőrendszeres házi segítségnyújtást és a házi segítségnyújtást az Üllő és Környéke egyes szociális alapszolgáltatási, gyermekjóléti és pedagógiai szakszolgálat feladat ellátására létrehozott Mikrotérségi Intézményi Társulás által fenntartott Üllő Város Humán Szolgáltató Központ, Nevelési Tanácsadó, Óvoda és Központi Rendelő Többcélú Közös Igazgatású Intézmény útján biztosítja az igénylők részére
(2) Az alapszolgáltatások igénybe vételéért a rendelet 1. mellékletében meghatározott térítési díjat köteles fizetni az Szt. 114. § (2) bekezdésében meghatározott térítési díj fizetésére kötelezett. A fizetendő személyi térítési díjat a személyes gondoskodást nyújtó ellátások térítési díjairól szóló 29/1993.(II.17.) Kormányrendelet szabályaira figyelemmel kell megállapítani.
19. § (1) A tanyagondnoki szolgálat célja a települési hátrányok csökkentése, az életfeltételek javítása, a közszolgáltatáshoz való hozzájutás elősegítése, a szociális alapellátások bővítése, jobb életminőség biztosítása az egyéb belterületi lakott helyeken: (Alsófarkasd, Felsőfarkasd, Tetepuszta, Tópart).
(2) Az önkormányzat a tanyagondnoki szolgálat működéséhez gépjárművet biztosít, mely azonban nem kizárólagos használattal áll a tanyagondnoki feladatok ellátásának szolgálatára.
(3) A tanyagondnok esetében a kinevezés és felmentés, a fegyelmi eljárás megindítása, a fegyelmi büntetés kiszabása és az állásból való felfüggesztés a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik, az egyéb munkáltatói jogokat a polgármester gyakorolja.
(4) A tanyagondnok a végzett munkáról évente beszámol a képviselő-testületnek.
(5) A Képviselő-testület a tanyagondnoki feladatokat az alábbiak szerint határozza meg:
(a) Alapszolgáltatási feladatok, ezen belül
aa) családsegítésben való közreműködés,
ab) szociális étkeztetésben való közreműködés,
ac) intézmények és az ellátott közötti kapcsolattartás elősegítése,
(b) Egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása
ba) az ellátottaknak a – háziorvosi, szakellátási rendelésekre történő eljuttatása,
bb) mentőszolgálat értesítése,
bc) egészségügyi szűréseken történő megjelenés biztosítása.
(c) Szolgáltatási feladatok
ca) személyszállítási feladatok,
cb) ügyintézési feladatok,
cc) egyéb szolgáltatási jellegű feladatok.
(6) A tanyagondnoki szolgálat szakmai programját az Önkormányzat a 2. melléklet szerint hagyta jóvá.
20. § (1) Az étkeztetés igénybevételére irányuló kérelmeket az Önkormányzat átruházott hatáskörében eljárva a polgármester a kérelem benyújtását követő 15 napon belül bírálja el.
(2) A polgármester a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátásra vonatkozóan az ellátottal megállapodást köt. A megállapodás tartalmazza az Szt. 94/C. § (3) bekezdésében előírtakat.
(3) A polgármester az étkeztetés biztosításáról határozatot hoz, melyről értesíti az egyszeri melegételt biztosító Főzőkonyha élelmezésvezetőjét.
(4) A (3) bekezdés alapján hozott döntés ellen - a döntést tartalmazó határozat kézhezvételét követő 15 napon belül - az Önkormányzathoz fellebbezéssel lehet élni.
21. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen
a) koruk, vagy
b) egészségi állapotuk, vagy
c) fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük, vagy
d) szenvedélybetegségük, vagy
e) hajléktalanságuk miatt, vagy
f) annak a rászorulónak, akinek életét, testi épségét, egészségi állapotát az ellátás elmaradása veszélyezteti.
22. § (1) Az étkeztetés biztosítása esetén szociálisan rászorultnak tekintendő:
a) a 60 év feletti személy, vagy
a) egyedül élő és egészségi állapota miatt önmaga ellátására tartósan vagy átmenetileg nem képes, vagy
b) fogyatékossági támogatásban részesül, vagy
c) pszichiátriai beteg, vagy
d) szenvedélybeteg, vagy
e) hajléktalan, vagy
f) 12 hónapnál régebben nyilvántartott együttműködő álláskereső, vagy
g) az a) pontban meghatározott életkort el nem ért rokkantsági járadékban, rokkantsági ellátásban részesül, vagy
h) átmeneti jelleggel krízishelyzetben van.
23. § (1) Az étkeztetés iránti kérelem benyújtása során a rászorultság igazolására alábbi dokumentumokat kell csatolni:
a) önellátási képesség hiányáról szóló háziorvosi igazolás,
b) fogyatékossági támogatás megállapításáról szóló határozat, pszichiátriai
c) betegség fennállásáról orvosi igazolás,
d) szenvedélybetegség fennállásáról háziorvosi igazolás,
e) illetékes munkaügyi központ kirendeltségének a munkanélküliként történő regisztrálására vonatkozó igazolása,
f) a rokkantsági járadékot, rokkantsági ellátást a megállapító nyugdíjfolyósító szerv határozata ,igazolása,
g) a krízishelyzet fennállásáról családgondozói vélemény.
24. § (1) Az étkeztetést meg kell szüntetni, ha:
a) az étkeztetés megállapítása határozott időre vagy feltétel bekövetkeztéig történt;
b) az ellátott az étkeztetést előzetes bejelentés nélkül tartósan (legalább 2 hétig) nem vette igénybe, s ezt utólag elfogadható módon nem mentette ki;
c) az ellátott magatartásával az étkeztetést lehetetlenné teszi vagy akadályozza;
d) az ellátott a részére megállapított intézményi térítési díj megfizetését a részére tértivevényes levélként megküldött figyelmeztetés ellenére elmulasztotta, feltéve, hogy annak megfizetésére egyébként képes lenne,
e) az ellátott meghalt.
25. § (1) Az ellátás megszüntetésére a 22. § (1) bekezdés b)-d) pontjai esetében az élelmezésvezető tesz írásbeli javaslatot a polgármester felé.
(2) Az étkeztetés megszüntetéséről a polgármester dönt, és döntéséről értesíti a kérelmezőt, vagy hozzátartozóját. Döntése ellen jogorvoslattal az Önkormányzathoz lehet fordulni.
26. § (1) Az étkezésért térítési díjat kell fizetni. A személyi térítési díj összege megegyezik az intézményi térítési díj összegével.
(2) A fizetendő személyi térítési díjat úgy kell megállapítani, hogy az nem haladhatja meg a szolgáltatást igénybevevő személy rendszeres havi jövedelmének, kiskorú igénybe vevő esetén a családban egy főre jutó rendszeres havi jövedelemnek a 30 %-át.
(3) Az Önkormányzat ingyenes ellátásban részesíti azt a jogosultat, aki jövedelemmel nem rendelkezik.
(4) A személyi térítési díjat az ellátást igénybevevő jogosultnak, vagy a jogosult tartására köteles és képes személynek (továbbiakban: kötelezett) kell megfizetnie.
(5) A térítési díj fizetésére kötelezett - az élelmezésvezető által rendelkezésre bocsátott befizetési utalványon - havonta előre, tárgyhó 15. napjáig egy összegben köteles megfizetni a térítési díjat, és a befizetést igazoló csekkszelvényt, vagy banki átutalási bizonylatot a befizetést követő 3 munkanapon belül az élelmezésvezető részére bemutatni.
(6) Az élelmezésvezető köteles az élelmezési napok számának alakulásáról, és a térítési díj befizetéséről nyilvántartást vezetni, a hátralékosok névsorát az igénybevételtől számított 30 napon belül a polgármester részére megküldeni.
27. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások közül a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás és a házi segítségnyújtás iránti kérelmet Üllő Város Humán Szolgáltató Központ, Nevelési Tanácsadó, Óvoda és Központi Rendelő Többcélú Közös Igazgatású Intézmény intézményvezetőjének (a továbbiakban: intézményvezető) címezve, Gomba Község polgármesteréhez kell benyújtani, aki haladéktalanul intézkedik az intézményvezető részére.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott - személyes gondoskodás körébe tartozó - ellátás iránti kérelemről, és a fizetendő térítési díjról az ott megjelölt intézményvezető a szakmai szabályok szerint dönt a kérelem benyújtását követő 15 napon belül, és erről értesíti a kérelmezőt.
(3) A jelzőrendszeres házi-segítségnyújtásért megállapított térítési díj nem lehet magasabb, mint a szolgáltatást igénybevevő személy rendszeres havi jövedelmének 2 %-a.
(4) A házi-segítségnyújtás térítési díját úgy kell megállapítani, hogy az nem haladhatja meg a szolgáltatást igénybevevő személy rendszeres havi jövedelmének, kiskorú igénybe vevő esetén a családban egy főre jutó rendszeres havi jövedelemnek a 25 %-át.
(5) Ingyenes ellátásban kell részesíteni azt a személyt, aki nem rendelkezik jövedelemmel.
(6) A kérelmező számára kedvezőtlen döntés esetén a (2) bekezdésben döntési jogkörrel felruházott személy az ügyet véleményével együtt a fenntartó Önkormányzat elé terjeszti, aki az önkormányzati hatósági ügyek szabályai szerint eljárva hozza meg döntését.
28. § (1) A személyes gondoskodás körébe tartozó jelzőrendszeres házi-segítségnyújtást, és házi-segítségnyújtást meg kell szüntetni, ha:
a) az ellátás megállapítása határozott időre vagy feltétel bekövetkeztéig történt;
b) az ellátott az ellátást előzetes bejelentés nélkül tartósan (legalább 2 hétig) nem vette igénybe, s ezt utólag elfogadható módon nem mentette ki;
c) az ellátott magatartásával az ellátást lehetetlenné teszi vagy akadályozza;
d) az ellátott a részére megállapított intézményi térítési díj megfizetését figyelmeztetés ellenére elmulasztotta, feltéve, hogy annak megfizetésére egyébként képes lenne,
e) az ellátott meghalt.
(2) Az ellátás megszüntetéséről az intézmény vezetője dönt, és döntéséről értesíti a kérelmezőt. Döntése ellen jogorvoslattal a fenntartó Önkormányzathoz lehet fordulni, aki az önkormányzati hatósági ügyek szabályai szerint eljárva hozza meg döntését.
V.
Fejezet
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
29. § (1) E rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.
(2) A rendelet hatálybalépésével egyidőben hatályát veszti Gomba Község Önkormányzata szociális igazgatásról és ellátásokról szóló 4/2008. (II. 1.) sz. rendelete, valamint a Gomba Község Önkormányzata szociális igazgatásról és ellátásokról szóló 4/2008. (II. 1.) sz. rendelet módosításáról szóló 8/2008. (II. 29.) önkormányzati rendelete, a 34/2008. (XII. 30.) önkormányzati rendelete, a 12/2009. (V. 29.) önkormányzati rendelete, a 17/2009. (VI. 26.) önkormányzati rendelete, a 21/2009. (X. 30.) önkormányzati rendelete, a 28/2009. (XII. 11.) önkormányzati rendelete, a 16/2010. ((VI. 25.) önkormányzati rendelete, és a 16/2011. (IX. 16.) önkormányzati rendelete.
Gomba, 2012. április 12.
Lehota Vilmos sk. Kósa Erzsébet Anikó sk.
polgármester jegyző
Kihirdetési záradék:
A rendelet kihirdetése
2012. április 13-án, egységes szerkezetbe foglalása
2013. június 28-án megtörtént.
Gomba, 2013. június 28.
Kósa Erzsébet Anikó
jegyző
1. melléklet[4]
a 9/2012. (IV. 13.) önkormányzati rendelethez
A Képviselő-testület a szociális étkeztetés és a házi segítségnyújtás térítési díjait
az alábbiak szerint hagyja jóvá:
I. Étkeztetés
Támogatási jogosultságot megalapozó jövedelemsávok |
Étkeztetés (Ebéd) Ft/fő/nap |
Ebéd házhoz szállítási díja Ft/alkalom ÁFA-val
|
öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át meg nem haladó egy főre eső rendszeres havi jövedelem határig
|
147,- Ft + ÁFA |
25 Ft |
öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át meghaladó, de 300 %-át meg nem haladó egy főre eső rendszeres havi jövedelem határig
|
186,- Ft + ÁFA
|
25 Ft |
öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300 %-át meghaladó egy főre eső rendszeres havi jövedelem határ fölött
|
245,- Ft + ÁFA |
25 Ft |
II. Házi-segítségnyújtás
Gomba Község közigazgatási területén a házi-segítségnyújtás során alkalmazásra kerülő óradíjat az e rendelet 26. § (1) bekezdésében meghatározott intézmény tekintetében térítési díj megállapítási jogosultsággal rendelkező, gesztori feladatokat ellátó Üllő Város Önkormányzatának a pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló önkormányzati rendelete tartalmaz.
III. Jelzőrendszeres házi-segítségnyújtás
A jelzőrendszeres házi-segítségnyújtás igénybevétele esetén fizetendő térítési díjat a II. pontban rögzítettek szerint Üllő Város Önkormányzatának ott hivatkozott rendelete tartalmazza.
IV. Tanyagondnoki szolgálat
A tanyagondnoki szolgáltatás térítésmentes
Gomba Község Önkormányzata
2217 Gomba, Bajcsy-Zs. u. 2.
Tel: (29) 433-927 – Fax: (29) 433-894 – e-mail: hivatal@gomba.hu
2. melléklet
a 9/2012. (IV. 13.) önkormányzati rendelethez
Szakmai Program
a
Tanyagondnoki szolgáltatás
ellátására
Gomba, 2009. május 28.
Lehota Vilmos sk. Kósa Erzsébet Anikó sk.
polgármester jegyző
Szakmai
program
Gomba Község Önkormányzata a 97/2009. (V. 28.) számú határozatával módosította a Polgármesteri Hivatal alapító okiratát, s az alaptevékenységek közé beemelte a 889928 számú, Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás megnevezésű szakfeladatot.
A Polgármesteri Hivatal székhelye: 2217 Gomba, Bajcsy-Zsilinszky u. 2.
A tanyagondnoki szolgálat feladatait egy fő, önkormányzati alkalmazásban álló, tanyagondnok látja el, aki a Polgármesteri Hivatalnál alaptevékenységeként nyilvántartott szakfeladaton közalkalmazotti jogviszonyba kerül kinevezésre. A tanyagondnoki szolgálat költségvetési előirányzatai a 889928 szakfeladaton kerülnek nyilvántartásra.
Szakmai munkáját a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv-ben (továbbiakban: Szt.), valamint végrehajtási rendeleteiben, és Gomba Község Önkormányzata Képviselő-testületének a tanyagondnoki szolgálat működését is magába foglaló szociális igazgatásról és ellátásokról szóló 4/2008. (II.01.) sz. rendeletében szabályozott előírások szerint kell végezni.
1. A szolgáltatás célja, feladatai
A tanyagondnoki rendszer célja az egyéb belterületi lakott helyek (Felsőfarkasd és Tetepuszta) intézményi hátrányainak enyhítése, az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatásokhoz, egyes alapellátásokhoz való hozzájutás biztosítása, az elszigeteltség feloldása.
Ezen szolgáltatási formának jelentős szerepe van a területi hátrányok felszámolásában.
Feladata a különböző szolgáltatások megjelenítése, a lakosok ezekkel való kapcsolatának javítása, a közösségeken belül működő kapcsolatrendszerek megerősítése, ha szükséges működtetése, továbbá az egyéni és közösségi szintű igények kielégítésének biztosítása.
2. Az ellátottak köre
A tanyagondnoki szolgálat tevékenysége a Gomba Község közigazgatási határán belül élő egyéb belterületi lakosságra teljes körűen kiterjed.
A község belterülete területileg egymástól elkülönülő négy egységre tagozódik. (1. számú melléklet - térkép).
I. belterületi egység: Központi belterület
II. belterületi egység: Felsőfarkasd
III. belterületi egység: Tetepuszta
IV. belterületi egység: Tópart
3. A feladatellátás szakmai tartalma
- Alapszolgáltatási feladatok
- Egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása
- Szolgáltatási feladatok
3.1. Alapszolgáltatási feladatok
Az alapszolgáltatási feladatok keretén belül a tanyagondnoki szolgálat együttműködve a szolgáltatásokat végző intézményekkel segítséget nyújt az ellátottaknak, hogy képesek legyenek otthonukban és lakókörnyezetükben önálló életvitelük fenntartásában, vagy egészségi állapotukból, mentális állapotukból, vagy egyéb okokból származó problémáik megoldásában.
A tanyagondnoki szolgálat keretében ellátandó alapszolgáltatási feladatok:
· családsegítésben való közreműködés
· szociális étkeztetésben való közreműködés
· intézmények és az ellátott közötti kapcsolattartás elősegítése
A tanyagondnok feladata az intézményi szolgáltatásoknak a lakosok felé történő közvetítése. Tájékoztatja az érintetteket a szociális, gyermekvédelmi, egészségügyi, családtámogatási, munkaügyi és egyéb ellátások igénylése tekintetében. Részletes tájékoztatást ad az intézmények elérhetőségéről, nyitvatartási rendjéről, a szolgáltatások köréről, jellegéről, elérhetőségéről és az igénybevételük módjáról, az ellátások igényléséhez szükséges iratokról, a családgondozó elérhetőségéről.
A családsegítésben való közreműködés során a tanyagondnok, ha az ellátott életében olyan problémát észlel, mely szakmai jellegű és az ő szakmai kompetenciáját meghaladja, jelez a családsegítő szolgálat felé. A továbbiakban biztosítja az ellátottnak a családgondozóhoz (a Polgármesteri Hivatalba), majd onnan lakhelyére történő szállítását. A tanyagondnok segít az ellátott és a családgondozó közötti bizalmi kapcsolat kialakításában.
A szociális étkeztetés keretében - ha az ellátotti területen élő lakosok részére az alapellátás megállapításra kerül - a tanyagondnok közreműködik az ebéd kiszállításában is.
A kapcsolattartás elősegítése során a tanyagondnok biztosítja:
· a különböző szociális intézmények munkatársaival, különös tekintettel a polgármesteri hivatal szociális- és gyámügyi ügyintézőjével, a védőnővel való kapcsolatfelvételt,
· és segíti az ellátórendszer egyes tagjai és az ellátottak közötti jó kapcsolat fenntartását.
3.2. Egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása
A tanyagondnok az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutást oly módon biztosítja, hogy elszállítja az ellátottakat a – háziorvosi – szakellátási rendelésekre, a probléma súlyosságától függően értesíti a mentőszolgálatot, továbbá ha igény van rá, biztosítja a különböző egészségügyi szűréseken való megjelenést (rákszűrés, tüdőszűrés stb.).
Az egészségügyi intézmények munkatársainak az ellátottakhoz való eljutását és az ellátottak intézményekbe történő eljutását, amennyiben az objektív okok miatt (pl. rossz terepviszonyok) más módon nem valósítható meg;
A tanyagondnok tájékoztatja a
lakosokat a rendelési időkről, helyszínekről, a gyógyszertár nyitva
tartásáról, mind az orvosi, mind pedig a gyógyszertári ügyeletekről.
3.3 Szolgáltatás jellegű feladatok
A szolgáltatás jellegű feladatok abban az esetben illetik meg ingyenesen a tanyasi lakosságot, ha az élethelyzetéből adódó probléma önerőből nem oldható meg.
A tanyagondnokok által ellátandó egyéb szolgáltatási feladatok közé tartoznak:
· személyszállítási feladatok,
· ügyintézési feladatok,
· egyéb szolgáltatási jellegű feladatok.
3.3.1 A tanyagondnok a személyszállítási feladatai között ellátja:
· Az óvodások és iskolások oktatási, nevelési intézménybe, szakköri foglalkozásra, sporttevékenységekre, különórákra, nyelvórákra, korrepetálásokra, és intézményi rendezvényekre, illetve onnan vissza történő szállítását, ha az intézmény munkarendje, vagy a tevékenységek időpontja nem alkalmazkodik a tömegközlekedés rendjéhez.
· Betegek háziorvosi rendelőbe, vagy egyéb egészségügyi intézménybe történő szállítását, illetve onnan vissza a lakóhelyig. A szállításkor minden esetben figyelembe kell venni az igénylő egészségügyi állapotát, szükség szerint ki kell kérni a háziorvos véleményét.
· Kapcsolattartásra kötelezett munkanélküliek munkaügyi központba történő szállítását.
· Az igénylők családi eseményekre történő szállítását.
· Kórházi, idősek otthonai, stb. látogatás céljára történő szállítást.
· Temetésre, temetőbe történő szállítást.
· Nagybevásárlás céljára történő szállítást, melyet havonta egy alkalommal bevásárló utak szervezésével biztosít.
· Az önkormányzat által közzétett és meghirdetett, illetve a település által szervezett egyéb rendezvényre történő szállítást: - sportrendezvények; - falunapok; - társadalmi ünnepségek; - gyermeknap; - idősek napja; - lakossági fórumok; stb.
3.3.2. Az ügyintézési feladatok:
A tanyagondnok oly módon segít az ellátottaknak a különböző hivatali, vagy postai ügyintézésben, hogy az ellátottakat elkísérik az érintett helyekre, vagy személyesen intézkednek, ha ezt az ellátottak igénylik.
3.3.3. Egyéb szolgáltatás jellegű feladatok:
3.3.3.1 Lakossági szolgáltatások:
A tanyagondnok a lakossági szolgáltatási feladatai között ellátja a háztartási gépek javíttatását, a gázpalack cseréjét, bútorok szállíttatását, táp- és terménybeszerzést, postai, - hivatali ügyintézést.
3.3.3.2 Szervezési feladatok:
A tanyagondnok kisebb csoportokban megszervezi a művelődési, kulturális, sport és szabadidős programokon történő részvételt, jegyet rendel, szállít, stb. Segíti az ellátottakat a könyvtári kölcsönzésekben.
4. Az ellátás igénybevételének módja
A tanyagondnoki szolgálat igénybevételének módját az Szt. szabályozza.
A szolgáltatás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő szóbeli vagy írásbeli kezdeményezésére történik, mely alapján a tanyagondnok megállapodásban rögzíti az ellátási igényt.
A szolgáltatások térítésmentesek.
Az együttműködés a tanyagondnok és az ellátottak között addig áll fenn, míg az ellátottak igénylik a szolgáltatást. A tanyagondnok csak azokat a feladatokat láthatja el, melyek a tanyagondnoki szolgálat szakmai programjában meg vannak jelölve.
A tanyagondnok és az ellátottak
írásbeli megállapodást kötnek egymással a szolgáltatások igénybevételére.
5. A tanyagondnok és az igénybe vevő közötti kapcsolattartás módja
Az ellátást igénybe vevővel a tanyagondnok folyamatosan kapcsolatot tart. Ennek módja:
· személyes kapcsolattartás, amely az ellátott lakásán, vagy a Polgármesteri Hivatal irodahelyiségében történik,
· telefon igénybevételével,
· üzenethagyással, mely történhet a Polgármesteri Hivatal szociális- vagy gyámügyi előadóinál.
6. A szolgáltatások rendszeressége
A tanyagondnok minden munkanapon
rendszeresen és folyamatosan látogatja az ellátási területet. A terület
bejárása során meg kell győződni az ott élők helyzetéről és folyamatosan
figyelemmel kell kísérni a szolgáltatásokra vonatkozó igényeket. A
szolgáltatások rendszeressége minden esetben az egyéni szükségletek, igények
figyelembe vételével változik.
7. Pénzkezelés
Az árubeszerzéssel, bevásárlással, postai befizetéssel, gyógyszerkiváltással kapcsolatos feladatoknál a tanyagondnok átvételi elismervény fejében veszi át a vásárlási előleget, melynek maradványát a vásárlás befejeztével ismét átvételi elismervény fejében adja vissza. A tényleges kiadásokról nyugta alapján számol el a szolgáltatást igénybe vevőnek. Az elszámolás megtörténtét az igénybe vevő az aláírásával igazolja.
8. Adminisztráció
A tanyagondnok tanyagondnoki naplót, forgalmi naplót és haladási naplót vezet.
A tanyagondnoki napló készül minden egyéb belterületi egységhez. Ez tartalmazza az ott lakók adatait és az egyéb belterületi egységre vonatkozó adatokat (l: megközelíthetőség, infrastruktúra, állag stb.). A későbbiekben, ebben kerülnek rögzítésre a felmerülő problémák, igények és az ezekhez kapcsolódó intézkedések, szolgáltatások.
A forgalmi napló az adott napon felkeresett összes ellátott adatait tartalmazza, illetve azt, hogy milyen jellegű szolgáltatást vett igénybe.
Haladási naplót vezet a tanyagondnok, melyben feljegyzi az adott napi tevékenységét.
A tanyagondnoki naplót negyedévente, a forgalmi naplót és a haladási naplót pedig havonta egy alkalommal a jegyző ellenőrzi.
9. Gépjárműkezelés
A tanyagondnok a jelentkező feladatokat a Polgármesteri Hivatal tulajdonában lévő, és a tanyagondnoki szolgálat feladatainak ellátására is rendelkezésére álló jármű (HCK379 frsz-ú, 6 személy szállítására alkalmas TOYOTA HIACE típusú gépikocsi) segítségével látja el.
A gépkocsit a tanyagondnok és a jegyző külön engedélyével rendelkező személyek vezethetik.
A gépkocsik állagmegóvásáért, szervizeléséért, napi karbantartásáért és rendszeres tisztításáért a tanyagondnok felel.
10. Az ellátottak és a szociális szolgáltatásokat végzők jogainak védelmével kapcsolatos szabályok
Az ellátottak és az ellátást végzők jogaival kapcsolatosan az Szt. ide vonatkozó rendelkezéseit kell mérvadónak tekinteni.
10.1.1 Az ellátottak általános jogai:
A tanyagondnokok tevékenységüket csak az ellátásban részesülők személyes jogainak tiszteletben tartásával végezhetik.
A tanyagondnoki szolgálat ellátását igénybe vevőnek joga van szociális helyzetére, egészségi és mentális állapotára tekintettel a szolgálat által biztosított teljes körű ellátásra.
Az ellátást igénybe vevőt ért sérelem, méltánytalanság orvoslása céljából fordulhat a tanyagondnokhoz, szakmai vezetőként a jegyzőhöz. Munkakörének megfelelően a tanyagondnok köteles a tudomására jutott panaszos ügyben a szükséges intézkedést megtenni.
Az ellátást igénybe vevőt megilleti személyes adatainak védelme, valamint a magánéletével kapcsolatos titokvédelem.
Az ellátást igénybevevő adataihoz csak az arra jogosultak – a tanyagondnok, a szakmai vezető, és az adatigénylésre jogosult szervek - férhetnek hozzá.
A tanyagondnok jogviszonyával kapcsolatos munkáltatói jogkört gyakorló vezető gondoskodik arról, hogy a tanyagondnok munkájuk során a titoktartást és az információk felelős kezelését betartsa.
10.1.2. A szociális szolgáltatást végzők jogai:
A szociális ágazatban foglalkoztatottak esetében biztosítani kell, hogy a munkavégzéshez kapcsolódó megbecsülést megkapják, tiszteletben tartsák emberi méltóságukat és személyiségi jogaikat, munkájukat elismerjék, valamint a munkáltató megfelelő munkavégzési körülményeket biztosítson a számukra.
10.2. A tájékoztatás módja:
Az ellátotti kör tájékoztatása személyes megkeresés útján történik. A tanyagondnok felkeresi az ellátási területen élő lakosokat és tájékoztatást nyújt a szolgálat működéséről. Részletes, szóbeli tájékoztatást ad a szolgáltatások jellegéről, igénybevételük módjáról, a szolgálat elérhetőségéről (cím, telefonszám, nyitva tartás stb.).
Tájékoztatja a lakosokat a szolgáltatások igénybevételéhez kapcsolódó jogokról és jogorvoslati lehetőségekről.
A
tanyagondnok az első megkeresés alkalmával átadja a leendő ügyfeleknek
névjegykártyáját, melyen fel van tüntetve elérhetősége.
11. Szervezeti információk
A munkáltatói jogokat Gomba Község polgármestere gyakorolja.
A szolgálat egy, az ágazati jogszabályban meghatározott képesítési követelménynek megfelelő tanyagondnokkal működik, a jegyző szakmai irányítása mellett.
A feladatokat a tanyagondnok heti 40 órás munkarendben látja el, melynek 20%-a kötetlen munkaidő. A tanyagondnoknak a kötetlen munkaidejével el kell számolnia.
A tanyagondnokot szabadság, betegség vagy egyéb törvényes távolmaradás miatti helyettesítéséről a munkáltatói jogkör gyakorlója esetileg gondoskodik.
A tanyagondnoki szolgálat szakmai programjának 1. melléklete
Belterületi térkép kivonat a Helyi Építési Szabályzatból
A tanyagondnoki szolgálat szakmai programjának 2. melléklete
Megállapodás
Mely létre jött Gomba Község tanyagondnoka ………………………………………, (továbbiakban Tanyagondnok),
továbbá az ellátott, vagy törvényes képviselője,
név:………………………………………………………………....
születési név:……………………………………………………..…
születési hely, idő:…………………………………………….…….
anyja neve:………………………………….………………………
bejelentett állandó lakóhely:………………………………..………..
tartózkodási hely:………………………………………………....…
(továbbiakban Ügyfél) között, az egyéb belterületi lakott helyek intézményi hátrányainak enyhítése és az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, alapellátásokhoz való hozzájutás biztosítása céljából, az alábbi feltételekkel:
- ügyintézés,
- személyszállítás,
- áruszállítás,
- információadás,
- intézmények, szolgáltatók és az ügyfél közötti kapcsolattartás, illetve
- a szolgálat által működtetett és biztosított egyéb szolgáltatások közül,
az ügyfél problémáinak figyelembe vételével, valamint igényeinek megfelelően, előzetes egyeztetés alapján az ügyfél által igényelt szolgáltatást teljesíti, vagy azokhoz hozzájuttatja az alábbiak szerint:
………………………………………………………………………………...
………………………………………………………………………………...
A szolgálat által nyújtott ellátás határozatlan időre szól, a megkötött megállapodás mindaddig érvényes, míg az Ügyfél nem kéri írásban az ellátás megszüntetését.
Az Ügyfél és a Tanyagondnoki Szolgálat között fennálló jogviszony megszűnik ha:
az Ügyfél kéri a szolgáltatás megszüntetését,
az Ügyfél halálával,
Az ellátási forma megszüntetésére irányuló önkormányzati döntéssel.
Az ellátotti jogviszony megszüntetését az Ügyfél kezdeményezheti, melynek alapján a jegyző a jogviszonyt a felek megegyezése szerinti időpontban, ennek hiányában a megállapodásban foglaltak szerint, megszünteti. Erről, illetve a panasztétel lehetőségéről írásban értesíti az Ügyfelet.
Az Ügyfél az őt ért sérelem, méltánytalanság orvoslása céljából Gomba Község polgármesteréhez fordulhat, aki a megkereséstől, panasztételtől számított 15 napon belül a panasztevőt köteles értesíteni a panasz kivizsgálásának eredményéről. Amennyiben a polgármester határidőben nem intézkedik, vagy a panasztevő nem ért egyet az intézkedéssel, az intézkedés kézhezvételétől számított 8 napon belül a fenntartóhoz fordulhat jogorvoslatért.
Az Ügyfél hozzájárul, hogy az együttműködéshez szükséges személyes adatait az 1/2000. (I.7.) SzCsM rendelet alapján rögzítsék és az adatvédelemre vonatkozó hatályos jogszabályok betartásával kezeljék.
Az igénybevett
szolgáltatások térítésmentesek.
Gomba,
…………………... év …………………….. hó …………. nap
………………………………….. …………..………………………
tanyagondnok ügyfél
3. melléklet
9/2012. (IV. 13.) önkormányzati rendelethez
NYILATKOZAT
Az aktív korúak ellátását vagy lakásfenntartási támogatást igénylő lakókörnyezetéről
Alulírott:
Név: …………………………………………………………………………………………….
Születési idő: ……………………………………………………………………………………
Anyja neve: ……………………………………………………………………………………..
Lakcím: …………………………………………………………………………………………
szám alatti lakos, mint aktív korúak ellátását/lakásfenntartási támogatást[5] igénylő büntetőjogi felelősségem tudatában nyilatkozom, hogy az általam lakott ingatlan lakókörnyezetének rendezettsége megfelel a 9/2012. (IV. 13.) önkormányzati rendeletben foglalt feltételeknek az alábbiak szerint:
a) az általam lakott ingatlan udvarán, valamint a lakásban egy-egy darab szeméttároló edény elhelyezése és rendeltetésszerű használata megvalósul,
b) a lakáshoz tartozó udvart, kertet rendben tartom, különös tekintettel az esetlegesen ott található szemét és lom eltávolítására,
c) az ingatlanhoz tartozó kertet rendeltetésszerű használom, művelem, gyomtalanítom,
d) az ingatlan előtti járdának (járda hiányában egy méter széles területsávnak), a járda melletti zöldsáv úttestig terjedő teljes területének, legfeljebb az épület 10 méteres körzetén belüli területének a gondozásáról, tisztán tartásáról, szemét- és gyommentesítéséről gondoskodom, különös tekintettel az árok és áteresz rendben tartására,
e) a lakás rendeltetésszerű használata az alábbiak szerint valósul meg:
ea) a lakás folyamatos tisztán tartásáról, takarításáról gondoskodom,
eb) vizes helyiség és illemhelyet rendeltetésszerű használom, rendszeres takarításáról, fertőtlenítéséről gondoskodom,
f) az ingatlan valamint a hozzá tartozó kert, udvar rágcsálóktól, kártevőktől való mentesítéséről gondoskodom,
g) az állattartásra vonatkozó szabályokat betartom
Nyilatkozom, hogy a kötelező szemétszállítási szolgáltatást igénybe veszem, és a díjat megfizetem.
Tudomásul veszem, hogy a nyilatkozatomban foglaltakat a jegyző ellenőrizheti. Amennyiben az ellenőrzés során a lakókörnyezetemet ellenőrzés során nem a nyilatkozatomban foglaltak szerinti rendben találja, és a kiadott felszólításra határidőre lakókörnyezetemet nem teszem rendbe, a szociális ellátás megszüntetésre kerül.
Gomba, 2012. ………………………hó……..nap
……………………………………
igénylő aláírása
[1] Módosította a 27/2012. (XII. 14.) önkormányzati rendelet 1. §-a Hatályba lépése: 2012. december 14.
[2] Kiegészítette a 27/2012. (XII. 14.) rendelet 2. §-a Hatályba lépése: 2012. december 14.
[3] Kiegészítette a 27/2012. (XII. 14.) rendelet 3. §-a Hatályba lépése: 2012. december 14.
[4] Módosította a 19./2013. (VI. 28.) önkormányzati rendelet 1. §-a Hatályba lépése: 2013. szeptember 1.
[5] A megfelelő ellátási jogcím aláhúzandó!