Vissza

3. napirendi pont

 

 

ELŐTERJESZTÉS

a képviselő-testület 2012. november 22-én megtartandó ülésére

 

 

Tárgy:  Javaslat az önkormányzat 2013. évi költségvetési koncepciójára

 

Előterjesztő:  Lehota Vilmos polgármester

Előkészítő:      Kósa Erzsébet Anikó jegyző

Ügyiratszám:  ………/2012.

Véleményező: valamennyi bizottság

 

 

 

Tisztelt Képviselő-testület!

 

A 2012. évi munkaterv elfogadása során a november havi ülés napirendjeként került beiktatásra a 2013. évi költségvetési koncepció megtárgyalása.

 

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 24. § (1) bekezdése értelmében a jegyző által elkészített, a következő évre vonatkozó költségvetési koncepciót a polgármester, a tárgyév november 30-ig kell, hogy benyújtsa a képviselő testületnek. 

 

Az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (továbbiakban: Ávr.) 26. § (1) bekezdése szerint a jegyzőnek a helyi önkormányzat költségvetési koncepcióját a tervezett bevételek, a kötelezettségvállalások és más fizetési kötelezettségek, és a központi költségvetésről szóló törvényjavaslat figyelembevételével kell összeállítani. A 26. § (2) bekezdése szerint a polgármester a költségvetési koncepció tervezetéről a helyi önkormányzatnál működő bizottságok véleményét a szervezeti és működési szabályzatban foglaltak szerint kikéri, és azt a költségvetési koncepció tervezetéhez csatolja. A pénzügyi bizottságnak a költségvetési koncepció tervezetének egészéről véleményt kell alkotnia. A (3) bekezdés rögzíti, hogy a költségvetési koncepció tervezetét a képviselő-testület a bizottságok véleményével együtt tárgyalja meg, és határozatot hoz a költségvetés-készítés további munkálatairól.

 

A koncepció tartalmára, formájára és mélységére nincs kötelező érvényű törvényi előírás. Irányadó szabályozást a koncepció elkészítésének folyamatára is az önkormányzat és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 16/2007. (XI.27.) sz. önkormányzati rendelet 4. melléklete tartalmaz.

 

A koncepció összeállítása, tartalma

 

A koncepció összeállítása a jelenleg hatályos jogszabályokon, Magyarország 2013. évi központi költségvetésére vonatkozó T/7655 számú törvényjavaslaton (továbbiakban: törvényjavaslat), valamint a törvényjavaslathoz országgyűlési bizottságok által benyújtott - és az előterjesztő által támogatott - T/7655/431 számú kiegészítő ajánlásban foglaltakon alapul.

A 2013-as költségvetési évi koncepcióra a bizonytalanság jellemző, hiszen a koncepció alapját képező várható költségvetési törvény végszavazása még nem történt meg, a feladatfinanszírozásra történő áttérés azonban még kiforratlan.

 

A 2013. évi költségvetési koncepció – az elmúlt évek gyakorlatához hasonlóan – elemi szinten nyugvó előirányzat tervezést, azaz számszerű adatokat nem tartalmaz.

 

Gomba Község Önkormányzata 2013. évi költségvetési lehetőségeit meghatározó tényezők:

-          az állami költségvetésből az önkormányzat által várt - feladatfinanszírozáson alapuló - központi támogatás,

-          az önkormányzat 2012. évi költségvetése teljesítésének egyenlege,

-          az önkormányzat 2013. évre vállalt kötelezettségei,

-          a 2012. évi beruházások befejezéséhez kapcsolódó beruházási-, felújítási előirányzati igény,

-          a képviselő-testület döntésén alapuló bevételek és kiadások.

 

A pénzügyi stabilitás megőrzése, valamint a tárgyévi költségvetés egyensúlya a jövő esztendőre is a koncepció legfontosabb célkitűzése. Indokolt a 2013. évi költségvetés előkészítése során a döntéseket ennek a prioritásnak alávetni.

 

A helyi önkormányzatok által ellátandó feladatok megvalósításának egyik legfontosabb alapdokumentuma az éves költségvetés, amelyben a település képviselői egész évre meghatározzák a gazdálkodással kapcsolatos teendőket, azok kereteit, az egyes ellátási formákban a szükséglet-kielégítés mértékét.

 

Az önkormányzati tervezéssel és gazdálkodással kapcsolatos stratégiaként meghatározható, hogy a költségvetésnek úgy kell biztosítania az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatainak ellátásához szükséges feltételrendszert, ennek összefüggésében a működési kiadások és bevételek egyensúlyát, hogy a működéshez felhalmozási bevétel a jövőben se kerüljön felhasználásra. 

 

A fentiek alapján a költségvetési koncepciót a Tisztelt Képviselő-testület számára az alábbi tartalommal terjesztem elő.

 

Bevételek tervezése

 

Intézményi működési bevételként a 2013. évi költségvetés a vonatkozó határozatokban megállapított bérleti díjakkal, a rendeletben megállapított térítési díjakkal, valamint lakbérekkel számolhat. Az egyes jogcímeken fizetett bérleti díjak január 1-től érvényes összegének emelésére külön napirendi pont keretében a várható infláció tervezett mértékével emelt összegben teszek javaslatot. A térítési díjak felülvizsgálatára ez évben került sor, annak újabb emelését nem javaslom. Az így számolható bevételeket a képviselő-testület döntései befolyásolják majd az elemi költségvetés összeállításakor.

 

Az önkormányzat sajátos működési bevételeinek tervezési alapját egyrészt a 2009. január 1-től hatályos helyi adókról szóló 32/2009. (XII.12.) sz. rendelet alapján benyújtott adóbevallások, s az ezek alapján számszerűsíthető adó összege jelentheti. Az építmény- és a telekadó 2013. évi tervadata a 2012. évi teljesítési adatokkal számolhat.

Az önkormányzat költségvetési támogatásainak összege Magyarország 2013. évi központi költségvetéséről szóló törvény függvénye. A törvényjavaslat szerint a települési önkormányzatot a beszedett gépjárműadó 40 %-a a illeti meg a következő esztendőtől. A korábban 100 %-ban átengedett adó 60%-át 2013-tól át kell utalni a központi költségvetés részére. Az átutalás időbeli ütemezése, technikai megoldása még nem ismert.

 

A termőföld bérbeadásából származó jövedelem utáni – a települési önkormányzat által beszedett – személyi jövedelemadó 100 %-a továbbra is a földterület fekvése szerinti települési önkormányzatot illeti meg.

 

Nem változik a szabályozás a szabálysértési bírságok adók módjára történő behajtása esetén önkormányzat fizetési számlájára érkezett bevétel tekintetében. A szabálysértési pénz- és helyszíni bírságból származó bevétel 30 %-a, továbbá a kiszabott közigazgatási bírság végrehajtásából származó bevétel 40%-a illeti meg az önkormányzatot.

 

Az önkormányzat által ellátott feladatok központi finanszírozása a törvényjavaslat, valamint a hivatkozott módosító indítványok után az alábbi táblázat szerint összegezhető az előző évek támogatási összegéhez és finanszírozási szerkezetéhez viszonyítva. Az egyes előirányzatok részletezését az előterjesztés melléklete tartalmazza.

       

Megnevezés

2011. évi eredeti előirányzat

2012. évi eredeti előirányzat

2013. évi várható előirányzat

Helyi önkormányzatok általános működési és ágazati feladatainak támogatása (2.sz.mell.)

 

 

 

a.) önkormányzati hivatal működési támogatása

 

 

50 196 800  

b.) település-üzemeltetési feladatok

 

 

 

ba.)   zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok támogatása

 

 

3 408 466  

      bb.)   közvilágítás

 

 

8 404 000  

 bc.)   köztemető fenntartásával kapcsolatos feladatok támogatása

 

 

100 000  

       bd.) közutak fenntartásának támogatása

 

 

1 386 880  

összesen

 

 

63 496 146  

c.) csökkentés (iparűzési  adóalap 7.178.547.000  0,5 %-a)

 

 

-35 892 735  

d.) Egyéb kötelező önkormányzati  feladatok támogatása

 

 

8 064 900  

Várható helyi önkormányzat általános működési és ágazati feladatainak támogatása

 

 

35 668 311  

 lakosságszám szerint

8 365 149  

12 189 408  

 

 lakott külterület

44 404  

47 016  

 

 

8 409 553  

12 236 424  

0  

 pénzbeli szociális hozzájárulás

15 703 158  

12 908 541  

2 978 000  

 szociális étkezés

1 384 000  

1 937 600  

3 321 600  

 falugondnoki szolgáltatás

1 996 550  

1 996 550  

1 996 550  

 

19 083 708  

16 842 691  

8 296 150  

KÖZOKTATÁS

 

 

 

köznevelési feladatok támogatása

 

 

 

1.) óvodapedagógusok, és az óvodapedagógusok nevelő munkáját  közvetlenül segítők bértámogatása

 

 

38 160 000  

2.) Óvoda működtetési támogatás

 

 

6 426 000  

Óvodai nevelés

 

21 541 667  

 

pedagógus továbbképzés

 

69 300  

 

kedvezményes óvodai étkezés

 

2 380 000  

2 720 000  

Közoktatás összesen:

25 807 633  

23 990 967  

47 306 000  

 

 

 

 

Települési önkormányzatok kulturális  feladatainak támogatása

 

 

3 405 180  

 

 

 

 

települési önkormányzatot megillető SZJA megosztás

 

 

 

SZJA 8 %

29 636 080  

24 897 760  

0  

jövedelem differenciálás mérséklésére

67 022 246  

49 903 568  

0  

SZJA összesen:

96 658 326  

74 801 328  

0  

 

 

 

 

MIND ÖSSZESEN:

149 959 220  

127 871 410  

94 675 641  

 

 

 

Felhalmozási és tőkejellegű bevételként tervezhető a 2013. évi költségvetési bevételek között a szennyvízcsatorna beruházáshoz kapcsolódó, tárgyévről áthúzódó, és következő évben számítható előtakarékossági összeg kifizetése. E jogcímen további ~ 4,5 millió kifizetéssel számolhatunk 2012-ben a Fundamenta-Lakáskassza Zrt-től.  

 

A támogatásértékű bevételek közül

-  a 2013-ra érvényes törvényi szabályozás alapján kell a közfoglalkoztatás utáni támogatások összegét tervezni. A költségvetési előirányzatnak a munkaügyi központtal történő egyeztetés adatain kell nyugodnia;

-  felhalmozási célú támogatás értékű bevételként tervezhető az Integrált Közösségi Szolgáltató Tér kialakítására, illetve a Falumegújítás és –fejlesztésre benyújtott pályázatunk alapján megítélt támogatásból az a támogatási összeg, melyet megvalósítás után a támogató szervezettől önkormányzatunk 2012-ben nem tud lehívni, s a támogatási igény csak 2013-ban érvényesíthető;

-  működési célú támogatásként kell számba venni a temető-fenntartási hozzájárulás megállapított összegét, melynek módosításáról a képviselő-testület önálló napirend keretében dönt.

 

A finanszírozási műveletek között nem tervezhető előre a pénzmaradvány, illetve annak jövő évi felhasználása, még megközelítő pontossággal sem.

 

 

 

Kiadások tervezése

 

A kiadások meghatározásánál kiemelt figyelmet kell fordítani a takarékos, szabályszerű gazdálkodás követelményére.

A személyi juttatások és a munkaadókat terhelő járulékok (szociális hozzájárulási adó) tervezése során elengedhetetlen a munkajogviszonyokat, az adó- és járulékfizetési kötelezettségeket, a közfoglalkoztatást szabályozó törvények változásainak nyomon követése.

 

Célszerű a garantált béreken túl a 2010-től működő juttatási rendszer fenntartása, és a 2013. évi költségvetésben történő megjelenítése, mely önkormányzati szinten legalább reálértéken megőrzi és szinten tartja az elmúlt időszakban jóváhagyott juttatásokat. Ennek indokaként lehet rögzíteni, hogy immár ötödik éve nem tartalmaz a költségvetési törvény tervezete sem a köztisztviselői illetményalap, sem a közalkalmazotti bértábla tekintetében emelést.

 

A személyi juttatások előirányzatára a minimálbér 2013. évi meghatározása is hatással lesz. A minimálbér módosítására vonatkozó információval még nem rendelkezünk.

A koncepció készítésének időpontjában tervezési irányelvként mindössze annyi rögzíthető, hogy a 2013. január 1-től érvényes jogszabályok alapján kell a személyi juttatásokat és a kapcsolódó, munkáltatót terhelő járulékokat figyelembe venni.

 

A létszámgazdálkodás terén mindenképpen figyelemmel kell lenni a 2012-ben közfoglalkoztatás keretében elvégzett községgazdálkodási feladatokra.

 

A Gólyafészek Óvoda intézményvezetője a koncepció előkészítése során javaslatát és kérését megfogalmazta a Tisztelt Képviselő-testület felé. Az intézményvezető megkeresését előterjesztésemhez mellékelem. Amennyiben a képviselő-testület hozzájárul az óvodai létszám bővítéséhez, úgy a mellékelt határozati javaslatnak - kialakított képviselő-testületi álláspont alapján - a kiegészítése indokolt. A rehabilitációs járulék fizetésére irányadó létszámhatár a 2011. évi CXCI tv. 23. §-a alapján 25 fő a munkáltató esetében.

 

Az önkormányzat háromnegyedéves beszámolójának tényadatai alapján igyekszünk szem előtt tartani a dologi kiadások inflációhoz igazodó mértékű növekedését. Az inflációkövetés minden bizonnyal jövőre is kevés lesz az intézmény-üzemeltetési és fenntartási kiadások, valamint a községgazdálkodási és tanyagondnoki feladatok tekintetében 2013-ban. Itt az inflációt meghaladó mértékű emelés indokolt jövőre is a kiadások tervszerű ütemezése mellett, a felállított prioritások figyelembe vételével.

 

Az ellátottak pénzbeli juttatása és a társadalom- és szociálpolitikai juttatások szerkezetének átalakulása, az aktív korú ellátás felé történő jelentős eltolódás indokolja a tapasztalati adatokon nyugvó szociális jellegű kiadások növelését a 2012. évi záró adatokhoz viszonyítottan.

 

A működési célú pénzeszköz átadás tervezése az előző évhez hasonlóan történhet. A Fáy András Református Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási intézmény részére biztosított támogatás összege a legjelentősebb e kiemelt előirányzat tekintetében.

 

A felhalmozási kiadások tervadata az Integrált Településfejlesztési Stratégia 2013. évi végrehajtását, illetve a 2011-es és 2012-es évek során elnyert pályázati támogatások felhasználását összegezheti, kiegészítve a település aktuálisan jelentkező szükségleteivel.

 

Felhalmozási kiadásként javaslom tervezni az Integrált Közösségi és Szolgáltató Tér (IKSZT) kialakításának 2013-ra áthúzódó előirányzatát, amely várhatóan 6.611.400,- Ft. Az épület befejezési határideje a megkötött kivitelezési szerződés alapján 2012. december 31. Az engedélyezési eljárás, valamint az eszközbeszerzés már a 2013. költségvetési év feladata lesz, amelyhez pályázati támogatás is társul

 

Felhalmozási kiadásként javaslom tervezni a Kenyeres-kert látogatóbarát fejlesztése című támogatott pályázat megvalósításának áthúzódó részét, amely önmagában bruttó 3,8 millió forint, valamint a már korábban elhatározott 2 millió forint áthúzódó tereprendezési előirányzatot.

 

Felhalmozási kiadásként javaslom tervezni az ivóvízminőség javítását célzó KEOP 7.1.0 előkészítő projekt gesztorként történő végrehajtásához társuló áthúzódó kiadásokat. A projekt záró beszámolóját 2013. február 15-ig kell megküldeni a közreműködő szervezetnek. Amennyiben a kivitelezésre is támogatást kap a két önkormányzat, úgy az már évközi módosításként kerülhet be a következő esztendő költségvetésébe, de a jelenlegi ismereteink szerint még a támogatás esetén sem lesz szükség saját erőre a pályázati cél megvalósításához.

 

Felhalmozási kiadásként javaslom tervezni a rendezvényház tárolóinak befejezését és a rendezvényterem légtechnikáját. A tárolóknál a homlokzat felületképzése, valamint a tolóajtók elkészítése, a rendezvényterem légcseréjéhez és a minimális léghűtéshez készülék beépítése igényel előirányzatot.

 

Felhalmozási kiadásként javaslom tervezni a Kenyeres-kert melletti ingatlanok megszerzését, valamint ott a közfoglalkoztatás szociális épületének kialakítását. Az épülete(gyüttes)t úgy kell megtervezni, hogy helyet adhasson a közterületen dolgozók szociális helyiségeinek, a majdani fűtőműnek, valamint a hulladékhőt is hasznosító melegháznak. Javaslom továbbá, hogy a vásárolt területen oldjuk meg az önkormányzat fedett és szabadtéri raktározási igényét is.

 

Felhalmozási kiadásként javaslom tervezni az elkészülő IKSZT közvetlen környezetének felújítását, amely a gyalogosforgalom ezévi rendezésén túl a Kossuth Lajos tér északi felének felújítását jelenti a parkolási rendeletben is rögzített 7 db parkolóhely kialakításával együtt.

 

Felhalmozási kiadásként javaslom tervezni a Szemők Balázs tér bővítését a posta épülete felé. A bővítés egyrészt jelenti a posta elhelyezésére szolgáló ingatlan kialakítását, valamint a jelenlegi postaépület bontását és a környezetrendezést, a Petőfi utca kivezetésének útépítési munkálataival együtt.

 

A 2012. évben nem került sor a rendezvényházhoz kapcsolódó kiiskolai épületrész felújítására. Az épületben elhelyezhető funkciók miatt elhúzódó tárgyalásokat folytatunk a Fáy Alapítvánnyal egy lehetséges Fáy emlékhely kialakításáról, amellyel az alapítvány hozzá tudna járulni az épület felújításához. Amennyiben az alapítványi támogatás nélkül kell a felújítást megkezdenünk, úgy a 2012. évi költségvetésben szereplő 1,6 millió forinton túl további forrásokra lesz szükség az épületrész tetőfelújításához és belső kialakításához.

A település közúthálózatának 2010-es felújításából kimaradt utcák és utcaszakaszok közül javaslom a Rózsa utca burkolatának szegélyes felújítását, a Bercsényi utca végének szegéllyel ellátott hengerelt aszfaltozását. A KEOP pályázat alapján megépített ivóvíz körvezeték megépítése után a Bényei úttól a Rózsa utca végéig útalap megépítését a Bényei út iszapelöntésének kiküszöbölésére.

 

Két esetben nem felhalmozási kiadást, hanem felhalmozási kiadásra céltartalékot javaslok képezni:

 

Javaslom terv szinten szerepeltetni a Gólyafészek Óvoda épületének energetikai fejlesztését, a januárban megnyíló KEOP pályázat benyújtását az épület külső homlokzati hőszigetelésére, fűtéskorszerűsítésére és legalább a használati melegvíz esetében a megújuló energiaforrások használatára. Amennyiben a pályázat sikeres lesz, érdemes lenne az épület régi szárnyának tervezett átépítését végrehajtani, valamint a szintén engedélyezési tervekkel rendelkező bővítést megvalósítani. A beavatkozás saját erő igénye ebben az esetben lényegesen magasabb, de hosszú időre használhatóvá tenné az önkormányzat egyetlen közoktatási intézményét.

 

Szintén terv szinten javaslom szerepeltetni az egészségház külső homlokzati hőszigetelésének és kazáncseréjének KEOP pályázatához szükséges önerőt, valamint az épület tetőfedésének felújítását/cseréjét, hogy hasonlóan az óvodai beavatkozáshoz komplex módon és hosszabb időre tegyük rendbe az épületet a pályázati támogatással.

 

 

A felhalmozási kiadások koncepciójából látszik, hogy a 2010-2012-es évek nagyszabású beruházási folyamatát a 2013-as esztendőben is folytatni javaslom.

 

A hitelek kiemelt előirányzat tekintetében leszögezhető, hogy az önkormányzat a 2010. és 2011. években folyósított felhalmozási hitel tőke- és kamattörlesztési kötelezettségének ütemezett megjelenítése mellett 2013. költségvetési évben sem tervez működési célú hitelfelvételt. Megjegyzendő, hogy a koncepciókészítés időpontjában még nem ismertek a Kormány önkormányzati adósságrendezésének részletei, így előfordulhat, hogy az egyeztetési folyamatban napvilágra került információk beigazolódnak, és már 2012 végén megszabadulhat Gomba Község Önkormányzata a mintegy 177 milliónyi felhalmozási hitelállományától, valamint a következő esztendők törlesztési kötelezettségétől.

 

A költségvetési tervezés során az általános tartalék meghatározását célszerűnek tartom a következő esztendőben is a kiadási előirányzatok közel 2 %-os értékének figyelembe vételével számba venni. Céltartalékban kell megjeleníteni annak a felhalmozási célú kiadásnak a fedezetét, mely a fejlesztések tervezési és kivitelezési munkáinak megvalósításához szükséges, különösen a fentebb említett pályázati kérelmeken alapuló fejlesztések költségvetési vonzatait.

 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztésben foglaltakat megtárgyalni, azt véleményével, javaslatával kiegészíteni, s az önkormányzat 2013. évi koncepciójára vonatkozó határozati javaslatot elfogadni szíveskedjen.

 

Gomba, 2012. november 8.

                                                           Tisztelettel:

                                                                                                                      Lehota Vilmos

                                                                                                                      polgármester


intézményvezetői javaslat

szakértői vélemény

 

Határozati javaslat

 

…./2012. (XI.122.) sz. határozat

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete megtárgyalta az önkormányzat 2013. évi költségvetési koncepciójára vonatkozó javaslatot és az alábbi határozatot hozza:

 

1.    Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat 2013. évi költségvetési koncepciójára tett javaslatot elfogadta, s a 2013. évi költségvetés készítés kiindulási alapjának tekinti.

2.    A képviselő-testület a 2013. évi költségvetésben a kötelező feladatokhoz szükséges fedezet biztosítását tekinti elsődlegesnek.

3.    A Képviselő-testület elsődleges célként jelöli meg

a)      az önkormányzat működőképességének megőrzését, a szükséges személyi és tárgyi feltételek biztosítását,

b)      a költségvetési egyensúly megtartását,

c)      a fejlesztések megvalósítását az elnyert pályázati támogatások felhasználásával.

4.    A képviselő-testület a működőképesség megőrzése, a költségvetési egyensúly megtartása érdekében szükségesnek tartja, hogy:

a)      az intézményi működési bevételek tervezése a hatályos bérleti-, és térítési díjakon alapuljon,

b)      az építmény- és telekadó 2013. évi tervadata a 2012. évi teljesítési adatokkal számolhat,

c)      az iparűzési adóból számítható bevétel a 2012. évi teljesítési adat 80 %-án tervezhető,

d)     a gépjárműadó előirányzata egyezzen meg a 2012. évi teljesítési adatok 95 %-ával, a tervadat 60 %-a kerüljön kiadásként tervezésre a központi költségvetésnek átadott összegként,

e)      a költségvetési támogatások előirányzata a Magyar Államkincstár tájékoztatása alapján, illetve az elfogadott 2013. évi központi költségvetési törvény feladatfinanszírozási elvei és összegei alapján tervezhető,

f)       az ingatlanértékesítésből származó bevételt nem javaslok eredeti előirányzatként tervezni,

g)      a felhalmozási és tőke jellegű bevételeknél számot kell vetni a 2013-ban kifizetésre kerülő Fundamenta-Lakáskassza kifizetések összegével,

h)      támogatás értékű bevételt a közfoglalkoztatás új szabályozása figyelembe vételével kell megállapítani, melynek főösszegét növeli a védőnői ellátásra, továbbá a fogászati alapellátásra - létszám és pontszám alapján megállapított - OEP finanszírozás,

                         i)        a pályázati eljárás során megkötésre kerülő kegyeleti közszolgálati szerződés rögzíti majd a temetőfenntartási hozzájárulás összegét, tervezése szerződésszerűen történhet majd,

j)        hitel igénybevétele nem tervezhető, a betéti kamatok tervezett adata a lekötött betétek utáni ismert összeggel kerüljön tervezésre,

k)      a személyi juttatás és munkaadókat terhelő járulékok tervezése során az itt rögzített elvek érvényesüljenek:

-   A közalkalmazottak és köztisztviselők esetében 2012. évben az illetményalap, illetve a közalkalmazotti illetménytábla, valamint az illetménypótlék-alap a jogszabályok szerint változatlan marad.

-   Az esetleges kötelező legkisebb munkabér emelkedésének mértékét - a jogszabály adta lehetőségek keretein belül - kövesse az önkormányzattal jogviszonyban álló köztisztviselők, közalkalmazottak illetménye és munkavállalók munkabére is.

-   A választható béren kívüli juttatások rendszerét - az új törvényi szabályozással összhangban - úgy kell kidolgozni, hogy az önkormányzattal és annak költségvetési szerveivel jogviszonyban álló köztisztviselők, közalkalmazottak és munkavállalók juttatásai a 2010. évhez viszonyítva ne csökkenjenek.

-   A választható béren kívüli juttatások előirányzata ezek adó és járulék vonzatát is tartalmazza.

 

5.    A Képviselő-testület az önkormányzat 2012. évi engedélyezett létszámkeretének tervezését az elmúlt évi létszámadatok  növelésével irányozza elő. A státusz bővítést a tervezés során a községgazdálkodás szakfeladaton 2 fővel, az óvodai nevelés szakfeladaton …. fővel kell figyelembe venni.

6.    Az önkormányzat és a polgármesteri hivatal által folyósított ellátások kiadási előirányzata a 2012. évi tényadatok figyelembevételével tervezhető az új finanszírozási elvek alapján.

7.    A fejlesztési hitelhez kapcsolódó költségek tervezése során a képviselő-testület a tőke és kamatfizetést a hitelszerződések mellékleteiben meghatározottak szerint írja elő. A hitelekhez tartozó fizetési kötelezettség során az önkormányzati adósságállomány csökkentésére tervezett kormányzati döntéseket is figyelembe kell venni.

8.    A felújítási, karbantartási igények felmérését szükséges elvégezni, a különböző munkákra prioritási sorrendet felállítani.

9.         A tartalékok tervezése során általános tartalékot a kiadási előirányzatok közel 2 %-os értékének figyelembe vételével, céltartalékot a fejlesztések megvalósításához szükséges mértékben kell biztosítani.

10.     A Képviselő-testület utasítja a polgármestert, hogy a határozat alapján az önkormányzat 2013. évi költségvetésének összeállításáról, a költségvetési rendelet tervezetének elkészítéséről gondoskodjon.

 

 

Határidő:             2013. február 15. illetve folyamatos

Felelős:    Lehota Vilmos polgármester

MELLÉKLET

A 2013. ÉVI KONCEPCIÓ ELŐTERJESZTÉSÉHEZ

 

A HELYI ÖNKORMÁNYZATOK ÁLTALÁNOS MŰKÖDÉSI ÉS ÁGAZATI FELADATAINAK TÁMOGATÁS-ára vonatkozó szabályokat a törvényjavaslat - országgyűlési bizottságok ajánlásával módosított - 2. sz. melléklete szerint célszerű a koncepció készítés során figyelembe venni. Ennek értelmében

a)      Az önkormányzati hivatal működési támogatásának fajlagos összege 4.580.000 Ft/fő. Az év első négy és utolsó nyolc hónapjára időarányos támogatás illeti meg az önkormányzatot annak figyelembe vételével, ahogyan az önkormányzati hivatal működtetéséről 2012. december hónapban, illetve 2013. május hónapban gondoskodott. A törvényjavaslat szerint a támogatás az elismert hivatali létszám alapján a személyi és dologi kiadások elismert átlagos költségei figyelembevételével kerül megállapításra. Az elismert hivatali létszám önálló polgármesteri hivatal esetén a számított alaplétszám. A számított alaplétszám a törvényjavaslatban rögzített képlet, illetve a kiegészítő szabályok alapján határozható meg.

 

SZAL = c +  (ÖL - a) / (b - a) x (d - c), két tizedes jegyre kerekítve[1]

                             SZAL= 8 +(2987-2000) / (3000-2000) x (11-8) =10,96 fő

 

A képlet alapján a gombai hivatal működési támogatásának összege 50.196.800,- Ft lehetne.

 

 

b)      A települési önkormányzatok település-üzemeltetési feladatok ellátásához az alábbi jogcímek alapján részesülnek támogatásban.

 

ba) A zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátásának támogatása során a fajlagos összeg  11 794 forint/hektár.

A támogatás a települési önkormányzatokat a zöldterületek, és az azokhoz kapcsolódó építmények kialakításához és fenntartásához kapcsolódóan a belterület nagysága alapján illeti meg. A belterületre vonatkozóan a Földmérési és Távérzékelési Intézet által a Magyar Közigazgatási Határadatbázisban nyilvántartott 2011. december 31-ei állapotnak megfelelő adatokat kell figyelembe venni.

A 2009. évi HÉSZ módosítás 289 Ha belterületet rögzít. Ennek alapján az e jogcímen számítható támogatás 3.408.466,- Ft lehetne.

bb) Közvilágítás fenntartásának támogatása

A támogatás az önkormányzatot a településen történő közvilágítás biztosításához kapcsolódóan illeti meg, a 2011. évi beszámoló alapján a 8414021 Közvilágítás alaptevékenység szakfeladat alapján számított nettó működési kiadások figyelembevételével. Az önkormányzatot alaptámogatás illeti meg, melynek összege az adott településkategóriába tartozó legkisebb nettó működési kiadás 80%-a. de legalább 20 000 forint. Emellett a feladathoz kapcsolódó számított támogatás meghatározása településkategóriánként - a fentiek szerinti szakfeladatokhoz kapcsolódó nettó működési kiadásokra figyelemmel - számított átlagos, a településen kiépített kisfeszültségű hálózat egy kilométerére jutó kiadási szint figyelembevételével történik. A számított támogatás összege nem haladhatja meg az önkormányzat fenti szakfeladatok szerinti 2011. évi nettó működési kiadásának 110%-át. A településen kiépített kisfeszültségű hálózat hossza tekintetében a Központi Statisztikai Hivatal 2011. december 31-ei állapotnak megfelelően elkészített Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program 1058 „Jelentés a települések villamosenergia-ellátásáról” adatgyűjtés szerinti adatokat kell figyelembe venni.

A 2011. évi zárszámadás alapján működési kiadásként e szakfeladaton Gomba Község Önkormányzatánál 9.550.000,- Ft került számolásra. Ennek nettó összege 7.640.000,- Ft. Az OSAP adatkörről nem rendelkezünk információval, így az e jogcímen megítélhető támogatás összegét kalkulálni nem tudjuk. Az alaptámogatás minimum összege 20.000,- Ft lehet, a számított támogatás maximális összege nem lehet több, mint 8.404.000,- Ft.

bc) Köztemető fenntartással kapcsolatos feladatok támogatása

A támogatás a települési önkormányzatokat a köztemető fenntartásával kapcsolatos feladataihoz kapcsolódóan illeti meg a 2011. évi beszámoló alapján a 9603021 köztemető-fenntartás és működtetés alaptevékenység szakfeladat alapján számított nettó működési kiadások figyelembevételével. A támogatás meghatározása a településkategóriánként - a fentiek szerinti szakfeladathoz kapcsolódó nettó működési kiadásokra figyelemmel - számított átlagos, a településen lévő köztemető egy négyzetméterére jutó kiadási szint figyelembevételével történik. Az így meghatározott támogatás összege legalább 100 000 forint, de nem haladhatja meg az önkormányzat fenti szakfeladatok szerinti 2011. évi nettó működési kiadásának 110%-át.

Gomba Község Önkormányzata 2011. évi zárszámadásában a 96302 szakfeladaton 46.000,- Ft működési célú kiadás került elszámolásra. A törvényjavaslatban meghatározott minimumösszeg figyelembevételével 100.000,- Ft központi támogatás számolható.

 

bd) Közutak fenntartásának támogatása

A támogatás a települési önkormányzatokat a közutak fenntartásával kapcsolatos feladataihoz kapcsolódóan illeti meg a 2011. évi beszámoló alapján a 5221101 közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása alaptevékenység szakfeladatok alapján számított nettó működési kiadások figyelembevételével.

A támogatás meghatározása településkategóriánként számított átlagos, a településen lévő belterületi út egy kilométerére jutó kiadási szint figyelembevételével történik. Az így meghatározott támogatás összege legalább 100 000 forint, de nem haladhatja meg az önkormányzat fenti szakfeladatok szerinti 2011. évi nettó működési kiadásának 110%-át.

A településen lévő belterületi út hosszát a Központi Statisztikai Hivatal 2011. december 31-ei állapotnak megfelelően elkészített Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program 1390 „Helyi közutak és hidak adatai" alapján kell figyelembe venni.

A 2011. évi zárszámadás alapján működési kiadásként e szakfeladaton Gomba Község Önkormányzatánál 1.576.000,- Ft került számolásra. Ennek nettó összege 1.260.800,- Ft. Az OSAP adatkörről e tekintetben sem rendelkezünk információval, így az e jogcímen megítélhető támogatás összegét kalkulálni nem tudjuk. A maximális központi támogatás e jogcímen a nettó működési kiadás 110 %-a, azaz 1.386.880,- Ft lehet.

 

BESZÁMÍTÁS

Fontos információt tartalmaz a törvényjavaslat arra vonatkozóan, hogy a fent felsorolt támogatások együttes összegét csökkenti az önkormányzat elvárt bevétele. Az elvárt bevétel a 2011. évi iparűzési adóalap 0,5%-át jelenti. Azt is rögzíti a törvényjavaslat melléklete, hogy a beszámítás összege nem haladhatja meg az önkormányzatot a)-b) jogcímeken megillető támogatás összegét.

A 2011. július l-jén hatályos iparűzési adórendelettel rendelkező települési önkormányzat a 2012. I. félévi költségvetési beszámoló keretében szolgáltatott adatot a 2011. évi iparűzési adóalap összegéről. A beszámoló adatai alapján Gombán az iparűzési adóalap 7.178.547.000,- Ft. Ennek a 0,5 %-a 35.892.735,- Ft.  A helyi önkormányzat általános működésének és ágazati feladatainak támogatására számítható maximális központi támogatás kalkulálható 63.496.146,- Ft-os összege tehát a 35.892.735,- Ft-tal kerülhet csökkentésre.  

 

EGYÉB KÖTELEZŐ ÖNKORMÁNYZATI FELADATOK TÁMOGATÁSA-ként a központi költségvetés támogatást biztosít a települési önkormányzatok számára - a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 13. §-ában meghatározott egyes - az előzőekben nem nevesített feladatok ellátására. A fajlagos összeg: 2 700 forint/fő, de településenként legalább 3 000 000 forint.

Ez önkormányzatunk esetében 8.064.900,- Ft lehet.

 

KÖZNEVELÉSI FELADATOK TÁMOGATÁSA

A központi költségvetés feladathoz kötött támogatást biztosít az óvodát fenntartó települési önkormányzat részére az általa foglalkoztatott óvodapedagógusok, és az óvodapedagógusok nevelő munkáját közvetlenül segítők bérének és az ehhez kapcsolódó, 27% mértékkel számított szociális hozzájárulási adó kifizetéséhez.

A támogatás a települési önkormányzatot az általa fenntartott óvodaintézményben foglalkoztatott, a 2012/2013. nevelési évben a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: Közokt. tv.), a 2013/2014. nevelési évben a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: Köznevelési tv.) nevelés szervezési paraméterei szerint számított pedagóguslétszám után illeti meg. A támogatás összegét a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény (a továbbiakban: Kjt), a Köznevelési tv., valamint a Kjt. végrehajtását a köznevelési intézményekben szabályozó korm. rendelet , továbbá egyéb, a kereseteket meghatározó jogszabályok szerinti kötelező kereset elemeinek kötelező szintű mértéke alapján kell számítani.

 

a)   Az óvodai nevelésben részesülő gyermekek számának meghatározása (beleértve a sajátos nevelési igényű gyermekeket is)

 

-       a 2012/2013. és 2013/2014. nevelési évek közoktatási statisztikai tényleges nyitó létszám adatai alapján (ez évben 119 fő), továbbá

-       akik 2013. december 31-éig, vagy - a Köznév, tv. 8. § (1) bekezdésében foglalt feltételek megléte esetén - a felvételüktől számított hat hónapon belül a harmadik életévüket betöltik és a 2013/2014. nevelési évben legkésőbb december 31-éig első alkalommal veszik igénybe az óvodai nevelést (6 fő), valamint

-       akik negyedik, illetve ötödik életévüket betöltik és a 2013/2014. nevelési évben legkésőbb december 31-éig az óvodai nevelést első alkalommal veszik igénybe (0 fő).

A gyermekek létszáma meghatározásának részletes eljárásrendjét a Kiegészítő szabályok 2. pontja rögzíti.

b)   Óvodapedagógusok, és óvodapedagógusok nevelő munkáját közvetlenül segítők számított keresetének meghatározása

A Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) havonta a Központosított Illetmény-számfejtési Rendszer keretében megállapítja a települési önkormányzati fenntartónál óvodapedagógus munkakörben alkalmazottak, és az óvodapedagógusok nevelő munkáját közvetlenül segítők egész hónapra teljes munkaidőre átszámított, egész számra felfelé kerekített tényleges létszámát (a továbbiakban: Pv), és tényleges keresetét, valamint az ehhez kapcsolódó. 27% mértékkel számított szociális hozzájárulási adót. Majd meghatározza a Pv-hez kapcsolódó, a Kjt., valamint a Kjt. végrehajtását a köznevelési intézményekben szabályozó kormányrendelet, továbbá egyéb, a kereseteket meghatározó jogszabályok szerinti kötelező illetményelemek kötelező szintjén a számított keresetét és az ehhez kapcsolódó. 27% mértékkel számított szociális hozzájárulási adót (a továbbiakban: Ksz).

 

A Pv adata 11 fő óvodapedagógust, részmunkaidős státusszal 0,5 fő logopédust, és 5 fő dajkát tartalmaz. A Ksz megközelítően azonos adat a 2012. évi költségvetés óvodai személyi juttatás és munkaadókat terhelő járulékok együttes adatával (2012-ben: ~ 29 millió bér, és 7,8 millió szoc. hozzájárulási adó)

 

c)    A számított óvodapedagógus, és az óvodapedagógus nevelő munkáját közvetlenül segítői létszám meghatározása

Psz = (L / Cs) x Feh +Vk+S      Psz= (119/20)x1,91+1+5= 17,36 >> 17fő    ahol:

Psz = adott nevelési évekre számított - az adott nevelési év Kiegészítő szabályok 2. pontja szerinti hónapjaiban viszonyítási alapul szolgáló - óvodapedagógusok és óvodapedagógusok nevelő munkáját közvetlenül segítők együttes létszáma, egész számra felfelé kerekítve,

L = adott nevelési évekre szervezett csoportokban az összes gyermeklétszám,

Cs = az egységes óvodai-bölcsődei, az óvodai nevelési évekre a Kiegészítő szabályok 3. pontja szerint meghatározott csoport átlaglétszám,

Feh = foglalkozási együttható (két tizedesre kerekítve), azaz

-          a Közokt. tv.-ben, illetve a Köznév, tv.-ben az átlagos csoportlétszámra meghatározott heti óvodai (egységes óvodai-bölcsődei gondozási), nevelési foglalkoztatási időkeret (órában), és

-          a Közokt. tv.-ben, illetve a Köznév, tv.-ben meghatározott pedagógus heti kötelező óraszám, illetve kötött munkaidő

hányadosa (az egységes óvoda-bölcsőde esetében is az óvoda-pedagógusok kötelező heti óraszáma, illetve kötött munkaideje alapozza meg a számítást)

Vk - vezetői órakedvezmény,

S - óvodapedagógusok nevelő munkáját közvetlenül segítők száma, a Közokt. tv. 1. számú melléklet Első része, illetve a Köznév, tv. 2. melléklete szerint.

Vk= V *[1-(Vi/Vx32)]  Vk=2*[1-((6+24)/2x32)]=1,06

Vk = vezetői órakedvezményből adódó létszámtöbblet,

Vi = a Közokt. tv.-ben és a Köznév, tv.-ben elismerhető vezetőlétszám kötelező nevelési óraszámának összege,

V = a Közokt. tv.-ben és a Köznév, tv.-ben elismerhető vezetői létszáma (vezetők és vezető­helyettesek együttesen).

d)    A támogatás havi összege (a továbbiakban: T) az alábbiak szerint kerül meghatározásra:

T = Ksz * Psz/Pv (ahol a Psz/Pv hányadost két tizedesre kerekítve kell figyelembe venni)

T= 36.000.000x17/16= 38.160.000,- Ft

 

Óvodaműködtetési támogatás

Fajlagos összege: 54 000 forint/fő/év

A kötött felhasználású támogatás megilleti a települési önkormányzatot az általa fenntartott óvodában nevelt - a 2012/2013. nevelési évi, nyitó (október 1-jei) tényleges közoktatási statisztikai, és a 2013/2014. nevelési évi, nyitó (október 1-jei) becsült közoktatási statisztikai - tényleges gyermeklétszám után, a nem a közvetlen szakmai feladatellátásban dolgozók béréhez, az óvodai nevelést biztosító, jogszabályban foglalt eszközök és felszerelések beszerzéséhez, valamint a feladatellátásra szolgáló épület és annak infrastruktúrája folyamatos működtetéséhez szükséges kiadásokhoz.

Az óvodaműködtetési támogatás 119 gyermek (októberi statisztikai létszám) után 6.426.000,- Ft

 

 

 

Ingyenes és kedvezményes gyermek étkeztetés támogatása
Fajlagos összege: 68 000 forint/fő/év

Óvodai étkeztetés támogatása

A feladathoz kötött támogatás megilleti a települési önkormányzatot a közigazgatási területén lévő óvodában részt vevő -2012/2013. tanévi nyitó, illetve a 2013/2014. tanévi nyitó köznevelési statisztikai létszáma alapján figyelembe vehető  a Gyvt. 151. § (5) bekezdése szerint rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő óvodások után, akik számára ingyenes étkeztetést biztosítanak, továbbá akik számára 50%-os normatív étkezési térítési díj-kedvezmény biztosított.

A támogatás 40 gyermek figyelembe vételével 2.720.000,- Ft lehet.

 

A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK SZOCIÁLIS ÉS GYERMEKJÓLÉTI FELADATAINAK TÁMOGATÁSA

1. Egyes jövedelempótló támogatások kiegészítése

A támogatás

a)      a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoctv.) 37. § (1) bekezdés a)-d) pontjaiban szabályozott rendszeres szociális segélyre, a Szoctv. 38. § (2) és (5) bekezdése alapján járó lakásfenntartási támogatásra kifizetett összegek 90%-ának,

b)      a Szoctv. 35. § (1) bekezdése alapján folyósított foglalkoztatást helyettesítő támogatásra kifizetett összegek 80%-ának,

c)      a 2012. december 31-én hatályos Szoctv. 32/B. §-a alapján 2012. december hónapra járó, 2013. januárban fizetendő időskorúak járadéka 90%-ának,

d)      a 2012. december 31-én hatályos Szoctv. 41. § (1) bekezdésében és a 43/A. § (1) bekezdése alapján 2012. december hónapra járó, 2013. januárban fizetendő ápolási díj 75%-ának,

e)      A Gyvt. 20/C. §-a szerinti óvodáztatási támogatás 100%-ának

központi költségvetésből való igénylésére szolgál.

 

Ellátás formája

ellátotti létszám

ellátás összege

támogatás aránya

igényelhető támogatás

saját forrás

RSZS

8

2 462 400

90 %

2 216 160

246 240

lakásfenntartási támogatás

69

4 057 200

90 %

3 651 480

405 720

FHT

53

14 500 800

80 %

11 600 640

2 900 160

időskorúak járadéka

3

101 175

(december havi)

90 %

91 058

10 117

normatív ápolási díj

11

377 600

(december havi)

75 %

283 200

94 400

óvodáztatási támogatás

1

30 000

100 %

30 000

0

összesen

21 529 175

--------------

17 872 538

3 656 637

 

A hajléktalan személyek részére kifizetett rendszeres szociális segély és foglalkoztatást helyettesítő támogatás a kifizetett ellátások 100%-a alapján történik.

2. Hozzájárulás a pénzbeli szociális ellátásokhoz

Az előirányzat az 1. pont szerinti ellátások önrészéhez, az önkormányzati helyi hatáskörű segélyezéshez, a közfoglalkoztatáshoz biztosítandó önrészhez, valamint az állampolgárok lakáshoz jutásának települési önkormányzatok általi támogatásához járul hozzá.

A hozzájárulás

-          80%-a a 2012. január, április és június hónapokban az l.a)és b) alpontokban szereplő segélyekhez biztosított önrész arányában,

-          20%-a a lakosságszám arányában

illeti meg a települési önkormányzatokat, azzal, hogy az egy lakosra jutó fajlagos összeg nem lehet kevesebb 1 000 forintnál, és nem haladhatja meg a 25 000 forintot.

 

ellátás megnevezése

2012. január

2012. április

2012. június

összesen

Önrész

önrész 80 %-a

RSZS

352 435

367 825

229 600

949 860

94 986

75 989

FHT

833 150

813 200

777 064

2 423 414

484 683

387 746

lakásfenntartási támogatás

284 600

353 400

366 500

1 004 500

100 450

80 360

összesen

1 470 185

1 534 425

1 373 164

4 377 774

680 119

544 095

 

Önkormányzatunk esetében a pénzbeli szociális ellátásokhoz történő hozzájárulás minimum összege 2.978.000 Ft lehet. A hozzájárulás összegének meghatározására vonatkozó szabályok - háttér információk, végrehajtási szabályok - nélkül kiforratlannak tűnnek, hiszen a támogatási önrész ~ 550 e FT-jának illetve a lakosságszám alapján járó minimum összeg  ~ 3 millió forintjának egymáshoz viszonyított arányát értelmezni nem tudjuk.

 

3. Egyes szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása
Szociális étkeztetés
           Fajlagos összege:  55 360 forint/fő

A támogatás a települési önkormányzatoknak a Szoctv. 62. §-a alapján és a külön jogszabályban foglalt szakmai szabályoknak megfelelően nyújtott szociális étkeztetés feladataihoz kapcsolódik.

A támogatás a települési önkormányzatot a szociális étkeztetésben ellátottak száma szerint illeti meg.

A támogatás a jelenleg szociális étkeztetésben részesülő 60 fő után 3.321.60,- Ft lehet.  

Falugondnoki vagy tanyagondnoki szolgáltatás      Fajlagos összege 1 996 550 forint/szolgálat

A támogatásra az a települési önkormányzat jogosult, amely a falugondnoki vagy a tanyagondnoki szolgáltatást a Szoctv. 60. §-a és a külön jogszabályban foglalt szakmai szabályoknak megfelelően tartja fenn. A támogatás a települési önkormányzatot az ellátást biztosító szolgálat száma alapján illeti meg.

Az önkormányzatot megillető támogatás 1.996.550,- Ft

 

A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK KULTURÁLIS FELADATAINAK TÁMOGATÁSA

1. Könyvtári, közművelődési és múzeumi feladatok támogatása

Az előirányzat a települési önkormányzatot illeti meg a muzeális intézményekre, a nyilvános könyvtári ellátás biztosítására szolgáló feladatainak ellátására, valamint a közművelődés támogatására.

Települési önkormányzatok (a megyeszékhely megyei jogú városok Szentendre Város Önkormányzata, Budapest Főváros Önkormányzata és a fővárosi kerületek önkormányzata kivételével) támogatása a nyilvános könyvtári ellátási és a közművelődési feladatokhoz

Fajlagos összege: 1 140 forint/fő

A települési önkormányzatot lakosságszám alapján illeti meg a támogatás az Mötv.-ben. valamint a Kult. tv.-ben meghatározott könyvtári és közművelődési feladatainak ellátásához.

A várható támogatás e jogcímen: 3.405.180,- Ft

 

 


 

[1] SZAL = számított alaplétszám,

ÖL = az önkormányzat  lakosságszáma, (2987 fő)

a = az elismert hivatali létszám a Kiegészítő szabályok 1. ba) alpontja alapján a település típusa szerint az adott lakosságszám-kategória alsó határa. (2000 fő)

b = az elismert hivatali létszám a Kiegészítő szabályok 1. ba) alpontja alapján a település típusa szerint az adott lakosságszám-kategória felső határa, (3000 fő)

c = az elismert hivatali létszám a Kiegészítő szabályok 1. ba) alpontja alapján a település típusa szerint az adott lakosságszám-kategóriához tartozó elismert köztisztviselői létszám minimuma,

d = az elismert hivatali létszám a Kiegészítő szabályok 1. ba) alpontja alapján a település típusa szerint az adott lakosságszám-kategóriához tartozó elismert köztisztviselői létszám maximuma.