3. napirendi pont
E L Ő T E R J E S Z T É S
a Képviselő-testület 2013. december 12-i ülésére
Tárgy: Javaslat a települési szilárd hulladék kezelésére szervezett közszolgáltatásról szóló 13/2011. (VIII. 10.) és a szervezett köztisztasági szolgáltatásokról szóló 19/2003. (XI. 27.) önkormányzati rendeletek felülvizsgálatára
Előterjesztő: Lehota Vilmos polgármester
Előkészítő: Kósa Erzsébet Anikó jegyző
Véleményező: valamennyi bizottság
Iktatószám: 1699/2013.
Tisztelt Képviselő-testület !
A Pest Megyei Kormányhivatal a 2013. november 27-én érkezett PEB/030/1898-1/2013. ügyiratszámú átiratában (a továbbiakban: megkeresés) kért információt a szilárd és folyékony hulladékkal kapcsolatos önkormányzati rendeletalkotásról. A megkeresést előterjesztésemhez csatoltan megküldöm Képviselőtársaim részére.
Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a hatályon kívül helyezett hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvény (a továbbiakban: Hgt.) alapján két rendeletet alkotott. Az egyik a települési szilárd hulladék kezelésére szervezett közszolgáltatásról szóló 13/2011. (VIII. 10.) önkormányzati rendelet a másik a szervezett köztisztasági szolgáltatásokról szóló 19/2003. (XI. 27.) önkormányzati rendelet. A jogalkotásra vonatkozó törvényi szabályozás alapján mindkettőt felül kell vizsgálni, illetve normaszövegének tartalma és a bevezető részeiben rögzített - immár hatályon kívül helyezett - felhatalmazást tartalmazó Hgt. miatt hatályon kívül kell helyezni.
Amint azt a megkeresés is tartalmazza a helyi jogszabályok hatályon kívül helyezése mellett a Képviselő-testület számára kötelező a megkereséssel érintett tárgykörökben önkormányzati rendeletalkotása.
A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (a továbbiakban: Htv.) 88. § (4) bekezdése ad felhatalmazást a rendeletalkotásra az alábbiak szerint:
(4) Felhatalmazást kap a települési önkormányzat képviselő-testülete, hogy rendeletben állapítsa meg:
a) a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás ellátásának és igénybevételének szabályait, illetve a 35. §-ban foglalt rendelkezések érvényesítéséhez szükséges szabályokat;
b) az elkülönített hulladékgyűjtésre vonatkozó részletes szabályokat;
c) a közterület tisztán tartására vonatkozó részletes szabályokat;
d) a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díjra vonatkozó, a (3) bekezdés b) pontjának bb) alpontja[1] szerinti miniszteri rendeletben nem szabályozott díjalkalmazási és díjfizetési feltételeket.
A 35. § szerinti részletes szabályokat az alábbiak:
35. § A települési önkormányzat képviselő-testülete önkormányzati rendeletben állapítja meg:
a)75 a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás tartalmát, a közszolgáltatási terület határait;
b)76 a közszolgáltató tagjai, illetve az alvállalkozó által végzett hulladékgazdálkodási tevékenységet, továbbá a tagoknak, illetve az alvállalkozónak a közszolgáltatás egészéhez viszonyított arányát, ha a közszolgáltatást a közszolgáltató több tagja, illetve alvállalkozó végzi;
c)77 a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás ellátásának rendjét és módját, a közszolgáltató és az ingatlanhasználó ezzel összefüggő jogait és kötelezettségeit, valamint a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződés egyes tartalmi elemeit;
d) a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás igénybevételének miniszteri rendeletben nem szabályozott módját és feltételeit;
e)78 az ingatlanhasználót terhelő, miniszteri rendeletben nem szabályozott díjfizetési kötelezettséget, megfizetésének rendjét, az esetleges kedvezmények, továbbá az ingatlanhasználó részéről történő szüneteltetés eseteit;
f)79 az üdülőingatlanokra vonatkozó sajátos szabályokat;
g) a hulladékgazdálkodási közszolgáltatással összefüggő személyes adatok (a természetes személyazonosító adatok, valamint a lakcím) kezelésére vonatkozó rendelkezéseket.
A megkeresés I. pontjában foglaltak teljesítése érdekében az előterjesztés mellékletéhez csatolt rendelettervezetet ajánljuk a Képviselő-testület részére rendeletalkotásra.
A megkeresés II. része a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Vgt.) előírásaira visszavezethető önkormányzati rendeletalkotási kötelezettségre utal.
A Hgt. hatályon kívül helyezésével egyidőben a jogalkotó kiegészítette a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvényt (a továbbiakban: Vgt.) a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz új szabályozásával is. Amint a megkeresés is hivatkozik, a Vgt. 4. § (2) bekezdés d) pontja alapján a települési önkormányzat köteles gondoskodni a településen található szennyvízbekötés nélküli ingatlanok esetében a háztartási szennyvíz begyűjtésének szervezéséről és ellenőrzéséről.
A hatályon kívül helyezni javasolt önkormányzati rendelet alapján a gombaiak számára a folyékony szennyvíz elhelyezésére kijelölt hely Monor város szennyvíztelepe. A szennyvíztelepen a tengelyen szállított szennyvíz elhelyezésére jogosultságot Gomba Község Önkormányzata a 2002-ben lebonyolított beruházás során szerzett, amikor a pályázati támogatással kiépítésre került a település területén a szennyvízhálózat, valamint bővítésre került a monori szennyvíztelep.
Az új szabályozás értelmében tehát az önkormányzat kötelező feladata a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtésére vonatkozó közszolgáltatás megszervezése, biztosítása, a díjfizetési kötelezettség, az alkalmazható díj legmagasabb mértékének megállapítása, a közszolgáltatóval a szerződés megkötése, mindezekről a rendelet megalkotása.
A szerződött Közszolgáltató kizárólagos joga a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtése és ártalmatlanító helyre történő elszállítása.
A Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: stabilitási törvény) 32. §-a kimondja, hogy „Fizetési kötelezettséget megállapító, fizetésre kötelezettek körét bővítő, a fizetési kötelezettség terhét növelő, a kedvezményt, mentességet megszüntető vagy korlátozó jogszabály kihirdetése és hatálybalépése között legalább 30 napnak el kell telnie.”
A stabilitási törvény hivatkozott rendelkezését a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtésére vonatkozó közszolgáltatási díj szabályozási körében is alkalmazni kell, így a megalkotásra javasolt rendelet hatályba léptetése - 2013. december 13-i kihirdetés esetén - leghamarabb 2014. január 12-én lehetséges.
A Vgt. 44/D. § (5) bekezdése alapján: „ Kötelező kéttényezős díjmegállapítást alkalmazni a Nemzeti Települési Szennyvízelvezetési és – tisztítási Programban résztvevő Önkormányzatok esetében.” A Nemzeti Települési Szennyvíz-elvezetési és – tisztítási Megvalósítási Programról szóló 25/2002. (II.27.) Kormányrendelet tartalmazza Gombát, emiatt esetünkben a kéttényezős díjmegállapítást kell alkalmazni, amely külön tartalmazza az alapdíjat és az ürítés díját. A kéttényezős díj alapdíjból és ürítési díjból áll. Az alapdíj a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz mennyiségétől függetlenül felmerülő üzemeltetési költségek, a számlázás és díjbeszedés, a környezetvédelmi kiadások és ráfordítások, az amortizáció és a szükséges felújítás fedezetére, az ürítési díj az ártalmatlanítás céljából átadott, nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz mennyiségétől, valamint a terület felhasználási egységtől függő költségek fedezetére szolgál.
2013. július 1. napján lépett hatályba a szippantott szennyvízre vonatkozó rezsicsökkentésről, valamint egyes törvényeknek a rezsicsökkentéssel összefüggő módosításáról szóló 2013. évi CXIV. törvény (a továbbiakban: Rzstv). A Rzstv. 1. §-a a következő rendelkezéseket tartalmazza:
„1. § (1) A vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Vgt.) 44/B. § (1) bekezdésében meghatározott ingatlantulajdonosok közül a természetes személy ingatlantulajdonos részére a Vgt. 44/C. § (1) bekezdésében meghatározott közszolgáltatás tekintetében a Vgt. 44/D. § szerint megállapított számlában meghatározott fizetendő szolgáltatási egységre jutó összeg (beleértve az alapdíjat) a 2013. július 1-jét követő időszakban teljesített szolgáltatás vonatkozásában nem haladhatja meg a 2013. január 31-én jogszerűen alkalmazott díjtételek és egyéb számlaelemek alapján, ugyanazon feltételekkel számított összeg 90%-át.
Gomba Község Önkormányzatának hatályos rendeletei között nincs olyan szabályozás - és 2013. január 1-én sem volt, mely a szippantott szennyvízre vonatkozóan alkalmazandó díjtételt állapított volna meg. A talajterhelési díj bevallásaihoz becsatolt számlák alapján megállapítható volt, hogy településünkről szennyvízszippantást a KÖVÁL Zrt, és a környező települések (Tápióság, Tápióbicske) vállalkozói végeztek az elmúlt időszak alatt. Tekintettel ara, hogy Gomba területéről a szippantott szennyvíz elhelyezésére kijelölt hely a monori szennyvíztelep, így a szennyvíztelepet üzemeltető KÖVÁL Zrt díjszabásait célszerű alapul venni a kötelezően megalkotandó rendeletben.
A KÖVÁL Zrt 2013. január 31-én 3 m3 szennyvizet bruttó 2.310,- Ft-ért szállított el rövid csöves szippantott szennyvízként, valamint 2,438,- Ft-ért hosszú csöves szippantott szennyvízként. A Rzstv. előírásainak figyelembe vételével 2013. július 1-től a KÖVÁL Zrt 3 m3 szennyvizet bruttó 2.079,- Ft-ért szállított el rövid csöves szippantott szennyvízként, valamint 2,194,- Ft-ért hosszú csöves szippantott szennyvízként.
A díjkalkulációra, valamint a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz közszolgáltatás ellátására vonatkozó szerződés tervezetére legkésőbb az ülésen javaslatot teszünk.
A megkeresés III. pontjában foglalt - Rzstv. betartásra vonatkozó - rendeletalkotási kötelezettségnek a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvízről szóló önkormányzati rendelet megalkotásával tehet eleget a Képviselő-testület oly formában, hogy a közszolgáltatás díját a 2013. január 31-én közszolgáltató által alkalmazott díj 90 %-os mértékében határozza meg.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztésben foglaltakat megtárgyalni, javaslataival, észrevételeivel kiegészíteni, és a tervezet alapján a rendeletalkotást támogatni szíveskedjen.
Gomba, 2013. december 8.
Tisztelettel:
Lehota Vilmos
polgármester
[1] bb) a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás díjait, a díjalkalmazási feltételeket, a díjmegfizetés rendjét,
3a. napirendi pont
E L Ő T E R J E S Z T É S
a Képviselő-testület 2013. december 12-i ülésére
Tárgy: Javaslat közszolgáltatói szerződés megkötésére
Előterjesztő: Lehota Vilmos polgármester
Előkészítő: Máté Márk közbeszerzési szakértő
Véleményező: valamennyi bizottság
Iktatószám: 1718/2013.
Tisztelt Képviselő-testület !
A Pest Megyei Kormányhivatal törvényességi felhívással élt, hogy a 2013 júniusában felmondott, és a Képviselő-testület 246/2013. (IX.12.) határozatával 2013. december 31. napjával közös megegyezéssel megszüntetett hulladékkezelési közszolgáltatási szerződést követő időszakra haladéktalanul gondoskodjon az önkormányzat a közszolgáltatás biztosításáról. A törvényességi felhívásról és a határidő hosszabbításáról a 14. napirendi pontban nyújtok tájékoztatást
Az említett 246/2013. (IX.12.) képviselő-testületi határozat rendelkezett a közbeszerzési eljárás megindításáról is. Polgármesteri tájékoztatóban korábban jeleztem, hogy meghatározott esetekben felmentést ad a vonatkozó jogszabály a közbeszerzési eljárás lefolytatása alól, de ennek feltételei a környező hulladékgazdálkodók esetében nem áltnak fenn.
A felhívás alapján is rögzíthető, hogy 2014. január 1-től Gomba Község Önkormányzatnak rendelkeznie kell olyan hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződéssel, mely megfelel a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény, ill. a közszolgáltató hulladékgazdálkodási tevékenységéről és a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás végzésének feltételeiről szóló 438/2012. (XII. 29.) Korm. rendelet előírásainak.
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződés a 438/2012. (XII. 29.) Korm. rendelet előírásainak megfelelő hulladékgazdálkodási közszolgáltatóval köthető meg.
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződés odaítélésekor (közszolgáltató kiválasztásakor) a közbeszerzésekről szóló 2011. évi CVIII. törvény (Kbt.) előírásainak megfelelően kell eljárni.
A közbeszerzési törvényt megvizsgálva megállapítható, hogy jogszerűen elkerülhető a költséges és időigényes közbeszerzési eljárás, s közvetlenül megköthető a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződés.
A Kbt. 9. §-a tartalmazza a törvény hatálya alóli kivételeket:
Kbt. 9. § (5) E törvény szerinti eljárást - ha a közbeszerzés tárgya szolgáltatás megrendelés - nem kell alkalmazni a következő esetekben:
.
.
g) ha a szolgáltatást a 6. § (1) bekezdés a)-c) pontjaiban meghatározott ajánlatkérők valamelyike vagy általuk létrehozott társulás jogszabály alapján fennálló kizárólagos jog alapján nyújtja;
A Gerje-Forrás Nonprofit Kft. (2721 Pilis Rákóczi út 67.) a Kbt. 6. § (1) bekezdés c) pontja szerinti ajánlatkérőnek minősül (nyilvántartási száma: AK20007), a jogszabály alapján fennálló kizárólagos jogot pedig önkormányzati rendelet, mint jogszabály tudja biztosítani.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztésben foglaltakat megtárgyalni, javaslataival, észrevételeivel kiegészíteni, és a határozati javaslatot támogatni szíveskedjen.
Gomba, 2013. december 6.
Tisztelettel:
Lehota Vilmos
polgármester
hulladékgazdálkodási rendelettervezet
folyékony hulladékgazdálkodási rendelettervezet
szilárd hulladék közszolgáltatási szerződés tervezet
Határozati javaslat
……/2013. (XII. 12.) sz. határozat
Gomba Község Önkormányzatának képviselő-testülete megtárgyalta a közszolgáltatási szerződés megkötésére vonatkozó javaslatot és az alábbi határozatot hozta:
1. Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete jóváhagyja, hogy a közbeszerzésekről szóló 2011. évi CVIII. törvény 9. § (5) bek. g.) pontja alapján Gomba Község Önkormányzata hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződést kössön a Gerje-Forrás Nonprofit Kft.-vel 2014. január 1-től kezdődő 5 éves időtartamra.
2. A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, a szerződés előkészítésére.
Felelős: Lehota Vilmos polgármester
Határidő: 2013. december 31.