Vissza

 

3. napirend

Előterjesztés

a képviselő-testület 20089. április  23-án megtartandó ülésére

 

 

Tárgy:            Javaslat az önkormányzat 2008. évi költségvetésének teljesítéséről szóló beszámoló elfogadására, és a zárszámadási rendelet megalkotására

Előterjesztő: Lehota Vilmos polgármester

Előkészítő:      Kósa Erzsébet Anikó jegyző

Véleményező: valamennyi bizottság

Iktatószám:     372/2009.

 

 

 

Tisztelt Képviselő-testület!

Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 80. §-a, valamint a 249/2000. (XII.24.) Korm. rendelet 7. §-ának (1) bekezdése értelmében a helyi önkormányzat a tárgyévet követően költségvetési beszámolót készít, amelyet a fenti kormányrendelet 10. § (5) bekezdése alapján a Magyar Államkincstár területileg illetékes Regionális Igazgatóságának kell megküldeni. A számszaki beszámolóhoz szöveges beszámolási kötelezettség is társul. A zárszámadás jóváhagyásáról rendeletet kell alkotni. Ezzel egyidejűleg a könyvvizsgálatra kötelezett önkormányzatoknak jóvá kell hagyni a könyvvizsgálói záradékkal ellátott, egyszerűsített tartalmú – a helyi önkormányzat és intézményei adatait összevontan tartalmazó – éves pénzforgalmi jelentést, könyvviteli mérleget, pénzmaradvány elszámolást. Előterjesztésem mellékleteként csatolom a 2008. évi gazdálkodásról készült független könyvvizsgálói jelentést is.

A helyi önkormányzatokról szóló, többször módosított 1990. évi LXV. törvény 92. § (10) bekezdése értelmében a tárgyévre vonatkozó - külön jogszabályban meghatározott - éves ellenőrzési jelentést is kell - a tárgyévet követően, a zárszámadási rendelettervezettel egyidejűleg - a képviselő-testület elé terjeszteni.

A szakmai irányelvek szerint a szöveges beszámolónak tartalmaznia kell az önkormányzati feladatellátás általános értékelését, külön kiemelve a többcélú kistérségi társulások keretében végzett közszolgáltatások szakmai és gazdálkodási eredményeit. A bevételi források és azok teljesítésének bemutatása során ki kell emelni a helyi adókból, illetve az államháztartás más alrendszereiből származó bevételeket. A kiadások alakulását működési és fejlesztési kiadás megbontásban kell bemutatni. A fejlesztési kiadások között szólni kell az EU és hazai források, utóbbiból kiemelten a címzett és céltámogatással megvalósuló beruházásokról. Mind bevételi, mind kiadási oldalon külön ki kell térni a vis maior feladatokra. A pénzmaradványok változásának tartalmát és okait is részletezni kell. Külön kell a beszámolónak tartalmazni az értékpapír és hitelműveletek alakulását, a hitelállomány változásának tartalmát, annak okait, és végül a vagyon alakulását is be kell mutatni.

 

 

A fentiek alapján a 2008. évi költségvetés végrehajtásáról, az elmúlt évi gazdálkodásról az alábbi beszámolót terjesztem a Tisztelt Képviselő-testület elé.

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat 2009. évi költségvetéséről a 3/2008. (II.01.) rendeletet alkotta. A 2008. évi költségvetés kiadási és bevételi főösszegét a képviselő-testület rendeletében - az elemi költségvetés eredeti előirányzatai alapján - 288.638 e Ft-ban állapította meg. Az év során a költségvetés kiemelt  előirányzatait is tartalmazó rendelet több ízben módosításra került.  A beszámoló készítésének időszakában hatályos költségvetési rendelet már 332.137 e Ft-os főösszeget rögzít.

 

A feladatellátás általános értékelése

 

Beszámolónk 2008. tekintetében is kezdhető a korábbi évek megállapításaival, mely szerint község lakossága az elmúlt időszakban évről-évre folyamatosan növekszik, a 2007. január 1-jén 2983 főről 2008. január 1-re 2994 fő állandó lakosságszámot értünk el. Az önkormányzatnak 2008-ban is sikerült a község zavartalan működtetését megvalósítani.

 

A helyi önkormányzatokról szóló 1990.évi LXV. törvény 8. § (4) bekezdése határozza meg azokat a feladatokat, melyekről a települési önkormányzat köteles gondoskodni.

 

-       Az egészséges ivóvízellátás a község központi belterületén biztosított. Egyéb belterületek esetében sajnos az önkormányzatnak e téren még vannak hiányosságai. Megoldatlan továbbra is Felsőfarkasdon illetve a Tóparti területen a vezetékes ivóvíz ellátás,.

-       2008-ban is biztosított volt a részben önállóan gazdálkodó Gólyafészek Óvoda üzemelése. Az ellátotti létszám mind a 2007/2008-as nevelési évben, mind a 2008/2009-es nevelési év kezdetén meghaladta az 5 csoport esetén számított maximális létszámot, a 125 főt. Mindkét évben szükséges volt az Oktatási Hivatal létszámtúllépésre vonatkozó engedélyének megkérése.

-       A 2008-as gazdálkodási év bebizonyította, hogy a képviselő-testület által jóváhagyott támogatások mellett is - pozitív hatással volt az önkormányzati költségvetési gazdálkodásra az alapfokú oktatási feladatokat ellátó iskola egyházi fenntartásba történő átadása.

-       Az egészségügyi alapellátást a községben az eü-vállalkozók által működtetett egy háziorvosi és egy fogorvosi praxis, illetve az önkormányzat által fenntartott védőnői szolgálat egy körzeti védőnővel biztosítja. A sürgősségi ellátás a Monor és környéke háziorvosi ügyeleti alapellátási társulás által biztosított.

-       Egész éves, sikeres működést tudhat maga mögött egyre népszerűbb szolgáltatással a Polgármesteri Hivatal szakfeladatán működő Főzőkonyha, mely ebédet biztosít az óvodás, iskolás korosztálynak, s mellette a napi egyszeri melegételt igénylőknek is.

-       2008-ban szintén Polgármesteri Hivatali szakfeladaton került ellátásra a házi-segítségnyújtás. A szociális alapellátás teljesítménymutatója azonban alatta maradt a tervezettnek, így e feladat tekintetében visszafizetési kötelezettsége keletkezett az önkormányzatnak. Szociális ellátásként kell még számot adni a Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat által biztosított családsegítés szolgáltatásról, melyet a Monor és Térsége Többcélú Kistérségi Társuláson keresztül vesz igénybe Gomba Község Önkormányzata.

-       A köztemető fenntartására 2008. október 1-től kezdődően kegyeleti közszolgáltatási szerződés megkötésére került sor pályázati eljárás keretében.

-       A közvilágítás biztosított, a helyi közutak fenntartása, javítása megoldhatatlan beruházási hitel felvétele nélkül. 2008. során csak kisebb javítások, ill. kátyúzás megvalósítására kerülhetett sor.

-       Jelentős változás következett be az év első napjaiban a község közigazgatási feladatainak ellátásában. 2007. december végén - 17 éves működés után - megszűnt Gomba-Bénye Körjegyzősége. A fél évvel korábbi döntés következtében 2008. január 1-én önálló polgármesteri hivatal kezdte meg működését.

A többcélú kistérségi társulások keretében végzett közszolgáltatások

A szociális feladatok közül a családsegítés és a gyámügyi feladatok közül a gyermekjóléti szolgálat ellátása történik kistérségi társulás keretében. A Monor Városi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat intézményi keretei között biztosított közszolgáltatás szakmai színvonala megfelelő, az önkormányzati kötelezettség teljesítésének gazdaságos formája a kistérségi társulási által fenntartott intézményi ellátás igénybevétele.

 

Bevételi források és azok teljesítése

 

Az önkormányzati bevételek jelentős részét a helyi önkormányzatok sajátos működési bevételei, illetve az intézményi működési bevételek alkotják.

 

Az átengedett központi adókból 107.495 eFt bevétele származott az önkormányzati költségvetésnek 2008-ban. 4.799 eFt volt az SZJA átengedett 8 %-os része, illetve 69.117 eFt lett a 829 eFt-os elvonást követően a jövedelemdifferenciálás mérséklésére számított összeg. Ezen kívül itt kellett számba venni a 11.100 eFt-tal tervezett és hátralékok befizetésére történő intézkedést követően 13.501 eFt-tal teljesült gépjárműadó bevételét. A végösszeget itt 78 eFt-tal növelte a termőföld bérbeadásából származó jövedelemadó.

 

A előző évi pénzmaradvány (13.147 e Ft) , a hitelek (8.000 e Ft) és pénzforgalom nélküli függő bevételek (1.261 e Ft) alapján 22.408 eFt-ot tartalmaz a költségvetés bevételi oldala.

 

44.598 eFt-os intézményi működési bevételt könyvelhettünk a 2008-as költségvetési év során. Ennek jelentős része, 56 %-a olyan szolgáltatás ellenértékként jelenik meg, mely a költségvetési kiadási oldalára is legalább ilyen nagyságrendben gyakorol hatást. Így 11.531 eFt a lakossági csatorna befizetés, 5.775 eFt a szemétszállításból befolyó bevétel. A további szolgáltatási ellenérték pedig az étkeztetési feladatokhoz köthető. Intézményi működési bevételt jelentenek még a bérleti díjból befolyó bevételek, az intézményi térítési díjak, az alkalmazottak térítési díjai, az egyéb sajátos bevételek (pl: adópótlék, szabálysértési bírság, stb), az államháztartáson kívüli működési célú pénzeszközátvételek (pl. temetőfenntartási hozzájárulás) és a kamatbevételek.

 

Felhalmozási és tőke jellegű bevételünk 14.508 eFt volt az elmúlt évben. Ebben a jelentős tétel az egyházi kárpótlás utolsó 10 millió forintja. 3.975 eFt volt a háztartásoktól felhalmozási célra átvett pénzeszköz mértéke, mely jórészt közműfejlesztési hozzájárulásként került befizetésre. további 230 eFt az ingatlan és termőföld értékesítésből származó vételár volt.

 

A támogatások, támogatásértékű bevételek, kiegészítések összességében 101.143 eFt-ot jelentenek, melyet az önkormányzatok költségvetési támogatása, a támogatásértékű működési bevételek, és az előző évi visszatérítések összeadásával kapunk.

 

Az önkormányzat költségvetési támogatása 92.174 eFt. Összetételét tekintve ez 9.233 eFt lakosságszámhoz kötött és 51.756 eFt feladatmutatóhoz kötött normatív hozzájárulást, további 14.866 e-ft az egyes közoktatási és szociális feladatokhoz kapott kiegészítő támogatást, 4.880 eFt, vis maior támogatást, 5.485 eFt egyéb központi támogatást (13. havi illetmény és kereset-kiegészítés kifizetéséhez), illetve 5.953 eFt központosított előirányzatot tartalmaz. A közel 6 milliós központosított előirányzatból 613 eFt volt az iskola átadást követően megszüntetésre kerülő pedagógus álláshelyek szervezési intézkedéséhez kapcsolódó többletkiadás támogatása, 1.735 e Ft az óvodai játszótéri eszközbeszerzés pályázaton nyert támogatási összege, 3.344 eFt a 2008. évi bérpolitikai intézkedések támogatása, 252 eFt a nyári étkeztetés, 9 eFt a vizitdíj visszatérítés.

 

Előző évi visszatérítésként szerepel a 2008. évi költségvetésben 1.181 e Ft. Ez a 2007. évi normatíva elszámolás során önkormányzatot pluszként megillető összeggel magyarázható.

 

Az államháztartás más alrendszereiből származó bevételek

 

A támogatásértékű bevételek 7.788 eFt-ot képeznek. Ehhez 3.754 eFt-ot a Társadalombiztosítási Alaptól (védőnői szolgálatra, óvodai iskola-egészségügyi ellátásra tekintettel), 2.686 eFt az elkülönített állami pénzalapoktól (Munkaerő-piaci Alaptól közhasznú foglalkoztatásra) és 1.348 eFt fejezeti kezelésű előirányzatból lehet számításba venni.

Helyi adókból származó bevételek

A költségvetési év tervezésekor helyi adókból, pótlékokból és bírságokból megközelítően 26 millió forint bevételre számított a képviselő-testület. A teljesítési adatokra alapozva arról lehet számot adni, hogy magánszemélyek kommunális adójából 5.083 e Ft, iparűzési adóból 23.427 eFt, pótlékokból és bírságból pedig 578 e Ft bevétel keletkezett. A tervadat 13 %-os túlteljesítését javarészt a terven felül érkezett iparűzési adó eredményezte.

 

Vis maior bevételek

 

2008. év során az önkormányzat a közigazgatási területén történt két vis maior esemény miatt nyújtott be pályázatot. Elbírált pályázat alapján 2008. nyarán nyert el pályázati támogatást az önkormányzat a Gomba, Ady Endre utca 5. sz. előtti közút alatti feledésbe merült pince beomlásának helyreállításához a Közép-Magyarországi Regionális Fejlesztési Tanácstól. A korábban ismeretlen pinceüreg feltárása, tömedékelése és az útburkolat helyreállítása megtörtént. Az Ady utcai helyreállításhoz elnyert 1.880 e Ft együtt került a támogatások között számbavételre a Szemere Huba utcai vis maior eseményhez érkezett 3.000 eFt-os előleggel.

 

A Gomba, Szemere Huba u. 7. számú ingatlanon épült lakóház utcafronti fala melletti közterület és közút alatt húzódó elhagyott pinceüreg 2008. december 8.-áról december 9.-ére virradó éjjel beszakadt. Az ingatlan előtti közút is megsüllyedt, azon is keletkezett beszakadás. Az érintett lakóház egy részét életveszélyessé nyilvánítást követően le kellett bontani. Az év végén jelentkező költségekre tekintettel kért és kapott önkormányzatunk előleget a Fejlesztési Tanácstól, mely szintén részét képezi az elmúlt év költségvetési bevételeinek.

A kiadások alakulása

 

A kiadások tételes alakulásáról az alábbi számszaki összegzés adható:

                                                                                                   (adatok eFt-ban)

Előirányzat megnevezése

2008. évi teljesítés adata

Személyi juttatás előirányzata

94 781

Munkaadókat terhelő járulékok

30 173

Dologi kiadások és egyéb folyó kiadások összesen

68 584

Támogatás értékű kiadások

889

Államháztartáson kívüli pénzeszköz átadás összesen

49 220

Szociálpolitikai juttatások

20 166

Ellátottak pénzbeli juttatása

9

Felhalmozási kiadások

31 000

Hitelek nyújtása és törlesztése

12 160

Összesen:

306 982

 

Működési kiadások

 

Személyi juttatásra a teljesített kiadási főösszegből az elmúlt évi 39,4 % helyett 30,88 %-ot, a hozzá kapcsolódó munkaadót terhelő járulékra pedig 12,6 % helyett 8.16 %-ot fordított az önkormányzat. Így a személyi jellegű kifizetések összességében a 2007. évi 52 % helyett 40,7 %-ot kötöttek le a rendelkezésre álló összegből. Dologi kiadásokra 22,3 %-ot fordítottunk.

 

Fejlesztési kiadások

Felhalmozási kiadásként a 31 M Ft-ból felújításra 7.078 e Ft-ot, míg beruházásra 21.182 e Ft-ot fordított az önkormányzat. A beruházások ÁFA-ja 2.740 e Ft-ban mérhető. Az összkiadásokon belül a fejlesztési kiadások 10,1 %-ot képviselnek.

A kiadások fedezeteként csak saját forrás felhasználás szerepel. A 2008-ban megvalósuló Egészségház felújítás Európai Uniós támogatással valósult meg, de a program utófinanszírozása miatt a 2008. költségvetési évben a fejlesztési kiadások között Európai Uniós forrás nem szerepel. Az elszámolás, azaz EU támogatás a 2009. költségvetési évben jelenik meg az önkormányzati költségvetésben. 

 

Vis maior kiadások

Befejezett felújításként az Ady utcai feledésbe merült pinceomlás 2,7 millió Ft-os helyreállítási költségét kell megjeleníteni. A Szemere Huba utcában - ahol szintén feledésbe merült pinceüreg beszakadása okozott károkat - jelentős kiadások a 2009-es költségvetési évben jelentkeznek majd.

Pénzmaradvány

 

A 2008. évi gazdálkodás végrehajtása után az önkormányzat tárgyévi pénzmaradványa 12.580 e Ft. Ebből

költségvetési befizetési kötelezettség többlettámogatás miatt 695 e Ft, amely csökkenti a pénzmaradvány összegét.

A módosított 11.885 e Ft pénzmaradványból 6.829 e Ft eredeti előirányzatként beépítésre került a 2009. évi költségvetésben, amely az alábbi tételekből tevődik össze:

-       3000 e Ft a vis maior keretből decemberben kapott előleg a Szemere Huba utcai pályázathoz

-       1.001 e Ft a 2008. évben befolyt talajterhelési díj összege, mely 2009-ben kerül felhasználásra

-       1.742 e Ft az óvoda szakmai eszközbeszerzésére ez évben kerül felhasználásra

-       944 e Ft nyugdíjba vonult óvodapedagógus előrehozott jubileumi jutalma,

-       302 e Ft a jubileumi jutalom járuléka.

 

A fennmaradó szabad pénzmaradvány 5.056 e Ft összegének felhasználására az alábbi javaslatot teszem:

-       felhalmozási kiadások fedezetére 600 e Ft Dobai Viktorné életjáradékaként,

-       dologi kiadásra önkormányzati igazgatási tevékenység szakfeladaton Borzsák emlékkönyv vásárlásra 100 e Ft, míg óvodai nevelés szakfeladaton informatikai eszközbeszerzésre 154 e Ft,

-       személyi juttatás előirányzatra az OTP Fáy András Alapítvány által kiírt pályázaton nettó 50 e Ft-os különdíj kifizetéseként bruttó 72 e Ft,

-       járulékaira pedig 19 e Ft,

-       általános tartalékra 4.111 e Ft.

Hitelműveletek alakulása

 

 

 

Az Önkormányzat hitelállománya az év elején tervezettekhez képest 2008. december 31-re kedvezően alakul. A beszámolási időszakot még nem érintette a csatorna beruházáshoz kapcsolódó, mintegy 183.000 eFt-tal számon tartott beruházási hitel visszafizetési kötelezettség. Ennek előtakarékossági alapon nyugvó havi fizetési kötelezettségei az időközben kimutatott többletfizetési kötelezettséggel együtt teljesítésre kerültek.

 

A 2007-es esztendőről összesen 10.000 eFt tőkeösszegű működési hitel visszafizetése maradt a 2008. évre. Az áthúzódó hitel és kamatai visszafizetésére még  az I. negyedévben sor került.

 

Az egészségház 2 felújítási projektjéhez kapcsolódóan éven túli (18 hónapos) beruházási hitel felvételére került sor 2008 augusztusában. A havi törlesztési kötelezettségeknek az önkormányzat folyamatosan eleget tett. A tőketartozás 8 M Ft-ról a beszámolási időszak végére 6 M Ft-ra csökkent. A hitelfelvételt az Egészségház akadálymentesítésére elnyert utólagos finanszírozású támogatási konstrukció indokolta. A felvett hitel összege az elszámolást követően teljes mértékben megtérül majd.

 

 

 

 

A vagyon alakulása

Gomba Község vagyona a 2007. december 31-i állapot szerinti kezdő 1.116.727 eFt-ról 2.006.110 eFt-ra növekedett. A jelentős mértékű változás hátterében a 2008-ban elvégzett ingatlankataszter felülvizsgálata és kiegészítése áll. Az önkormányzat elvégeztette e feladatot. Az elvégzett értékelés a 2002. december 31-én meglévő mérlegadatokból indult, amelyhez a vonatkozó kormányrendelet alapján került hozzászámításra az ingatlanok becsült értéke. Számbavételre kerültek azok az ingatlanok is, melyek korábban nem szerepeltek az önkormányzati nyilvántartásban, vagy érték nélkül kezelték azokat. Aktualizálásra kerültek az ingatlanforgalmi adatok mind a növekedés, mind a csökkenés tekintetében. Az analitika, a főkönyvi és a mérlegadatok módosítása megtörtént. Az önkormányzat bruttó vagyona 2007. december 31-i állapotnak megfelelően 650 millió forinttal növekedett. Az értékcsökkenési leírás 56 millió forint volt, így a nettó vagyon növekedése megközelíti az 595 millió forintot.

 

A fentieken túl a könyvviteli mérleg soraiban jelentkező vagyongyarapodáson belül kézzelfogható az az ingatlanvagyon növekedés, melyet az év során jelentkező ingatlanvásárlások eredményeztek. Az önkormányzat tulajdonába került két építési telek a község központi belterületén, egy házas ingatlan és további kisebb zártkerti, külterületi ingatlanok Tetepusztán és Felsőfarkasdon. Az ingatlanvásárlások a településrendezést, a településfejlesztést hivatottak szolgálni.

 

Létszám alakulása

 

Az önkormányzati alkalmazottak létszámában jelentős változás nem következett be 2008-ban. A költségvetési rendelet módosítását eredményező létszámváltozást minden alkalommal képviselő-testületi döntés előzte meg. 

A létszám alakulását nagymértékben befolyásolta az évközi közfoglalkoztatásba bevont dolgozók átlagos statisztikai állományi létszámának emelkedése, továbbá a Főzőkonyha és a Polgármesteri Hivatal engedélyezett létszámkeretének (fizikai állomány) képviselő-testületi döntéssel engedélyezett növekedése.

 

Összegzés

 

A beterjesztett zárszámadásból kitűnik, hogy Gomba Község Önkormányzatának 2008-as költségvetési éve nem volt eredmények nélküli. A költségvetési stabilizáció tovább erősödött.  A működési hitelállomány megszűnése a gazdálkodás pozitív eredményeként könyvelhető el. Az ingatlanvagyon gyarapodása az előző évi likviditási problémák felszámolása mellett stabil alapot teremthet a sikeres pályázati részvételhez, illetve az önerős fejlesztésekhez. A mozgalmas 2007-es esztendőt követő, stabilizációt eredményező 2008-as év előkészítője lehet a fejlesztéseket útnak indító 2009. évi költségvetésnek.

 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztésben foglaltakat megtárgyalni, javaslatával, észrevételével kiegészíteni, az összefoglaló belsőellenőrzésről készült jelentést a határozati javaslatnak megfelelően elfogadni, és a 2008. évi költségvetésről szóló beszámoló alapján a zárszámadási rendeletet megalkotni szíveskedjen.

 

Gomba, 2009. április 14.

 

                                                                       Tisztelettel:

 

                                                                                                          Lehota Vilmos

                                                                                                           polgármester

 

 

 

Határozati javaslat

 

…../2009. (IV.23.) képviselő-testületi határozat

 

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete megtárgyalta a 2008. éves belsőellenőrzésekről készült éves összefoglaló jelentés elfogadására előterjesztett javaslatot és az alábbi határozatot hozta:

 

1.      A Képviselő-testület a belsőellenőri 2008. éves összefoglaló jelentést elfogadta.

2.      A Képviselő-testület felkéri a polgármestert, hogy a határozatról a Vincent Auditor Számviteli Szolgáltató és Tanácsadó Kft-t értesítse.

 

  Határidő:      2009. április 30.

  Felelős:         Lehota Vilmos polgármester

 

 

 

 

 

                                                                                                                                         

                előterjesztés        zárszámadási         zárszámadási            könyvvizsgálói       belsőellenőri                 tájékoztató az

                 melléklete        rendelet-tervezet           rendelet                    jelentés                   éves                    iskolai támogatás

                                                                    tervezet melléklete                                összefoglaló jelentés        felhasználásáról