Vissza

 

2. napirend

 

E L Ő T E R J E S Z T É S

a Képviselő-testület 2009. május 28-i ülésére

Tárgy:            Javaslat tanyagondnoki szolgálat kialakítására

 

Előterjesztő:              Lehota Vilmos polgármester

Előkészítő:                 Kósa Erzsébet Anikó jegyző

Véleményező:            Valamennyi Bizottság

Iktatószám:    794/2009.

 

 

                                                                                                        

Tisztelt Képviselő-testület !

 

 

 

Gomba Község Közigazgatási területének egyéb belterületi része Felsőfarkasd. Az ott élő lakosság kereskedelmi ellátását a Mérföld-Transz Kft által az önkormányzati épületben működtetett üzlete biztosította 2009. év elejéig. Ekkor a kereskedelmi egység működési engedélyét hivatalunk bevonta. Az élelmiszerbolt hiánya csak növelte azt a hátrányt, amit az Új Magyarország Fejlesztési Terv elfogadásáról szóló 1103/2006. (X.30.) Korm. határozat társadalmi kirekesztődésként fogalmaz meg. A közszolgáltatásokhoz való rosszabb hozzáférés enyhítésére a határozat a tanyagondnoki szolgálatot nevesíti megoldásként. Ez lehet az a szociális ellátási forma községünkben is, mely sikeresen enyhítheti a központi belterület és Felsőfarkasd közti különbségeket.  A szolgálat létrehozásának jogszabályi háttere az alábbiak szerint ismertethető.

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Sztv.) szociális szolgáltatási fejezete foglalkozik az ellátási formákkal, s jelöli 57 §-ában szociális alapszolgáltatásként a falugondnoki és tanyagondnoki szolgáltatást. A falugondnoki szolgáltatás törvényi feltételeinek nem felelünk meg, így községünkben a tanyagondnoki szolgáltatásnak van létjogosultsága. Tanyagondnoki szolgáltatás legalább hetven és legfeljebb négyszáz lakosságszámú - külön jogszabályban meghatározott - külterületi vagy egyéb belterületi lakott helyen működtethető. A törvény szerint a szolgáltatás célja az aprófalvak és a külterületi vagy egyéb belterületi, valamint a tanyasi lakott helyek intézményhiányából eredő hátrányainak enyhítése, az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatáshoz, valamint egyes alapszolgáltatásokhoz való hozzájutás biztosítása, továbbá az egyéni, közösségi szintű szükségletek teljesítésének segítése.

 A tanyagondnoki szolgáltatásnak a fenntartó önkormányzat rendeletében részletesen meghatározott feladatokat kell ellátni. Az önkormányzat rendeletében meghatározott módon működhet közre az étkeztetés biztosításában is.

Az Sztv. 115/A §-a határozza meg azt, hogy a tanyagondnoki szolgáltatást térítésmentesen kell biztosítani.

A személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmény és a falugondnoki szolgálat - értve ezalatt a tanyagondnoki szolgálatot is - működésének engedélyezéséről  a 188/1999. (XII. 16.) Korm. rendelet tartalmaz kötelező jellegű előírásokat.

Az önkormányzati dokumentumoknak, így a szolgálat személyi és tárgyi feltételeit biztosító polgármesteri hivatal alapító okiratának a tanyagondnoki szolgálatra tekintettel az államháztartási szakfeladatok rendjéről szóló 8008/2008. (HÉ 51.) PM tájékoztató alapján a 889928 számú, Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás megnevezésű szakfeladatot kell tartalmaznia alaptevékenységei között. Az alapító okirat módosítása maga után vonja a polgármesteri hivatal szervezeti és működési szabályzatának módosítását is. További feladat a szociális igazgatásról és ellátásról szóló 4/2008. (II.01.) sz. rendelet módosítása, illetve az Sztv. 60. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a tanyagondnoki szolgáltatásról szóló helyi rendelet megalkotása, és természetesen az ellátás biztosításához szükséges működési engedély megkérése.

Az államháztartási szakfeladatok rendje használatának útmutatójáról és a szakfeladatok tartalmi meghatározásáról szóló 5/2009. (III. 27.) PM tájékoztató szerint a tanyagondnoki szolgáltatás teljesítménymutatója a szolgáltatás által elért lakosság átlagos létszáma.

A felsőfarkasdi állandó lakóhellyel rendelkező lakosok száma 101 fő. Közülük 22 fő  18 év alatti, 18 fő 62 év feletti, s az aktív korú lakosságszám 51 fő. A teljesítménymutatót a Tetepusztai és a Tóparti egyéb belterületen állandó lakóhellyel rendelkező lakosok száma növelheti még.

A működési engedély kiadásáról szociális szolgáltató esetén a kérelemben megjelölt elsődleges ellátási terület szerint illetékes városi jegyző - vagyis a monori jegyző - dönt.

 

A tanyagondnoki szolgálat engedélyezése esetén a működési engedélye iránti kérelemhez csatolni kell

a)      a szolgáltatásra vonatkozó, külön jogszabályban meghatározott szempontok alapulvételével készített szakmai programot,

b)      a fenntartó és - ha a fenntartóétól különböző adószámmal rendelkezik - a szolgáltató adószámát igazoló okirat másolatát,

c)      a fenntartó nyilatkozatát a szolgáltatónál az egyes munkakörökben alkalmazott személyek számáról, az alkalmazottak szakképesítéséről és arról, hogy az alkalmazottak elvégezték a külön jogszabályban meghatározott tanfolyamot,

d)     az alapító okiratot, ha az állami fenntartó a szolgáltatást költségvetési szerv keretében biztosítja,

e)      a feladatok ellátására szolgáló gépjármű forgalmi rendszámát,

f)       a gépjármű használati jogcímét bizonyító okirat másolatát,

g)      a gépjárműre kötött kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási, valamint casco biztosítási szerződés másolatát,

h)      annak igazolását, hogy a szolgálat foglalkoztat a gépjármű típusának megfelelő kategóriájú gépjárművezetői engedéllyel rendelkező személyt.

Ha a tanyagondnoki szolgáltatást ellátó alkalmazott a külön jogszabályban meghatározott tanfolyamot nem végezte még el, de a tanfolyamra való jelentkezést a fenntartó igazolja, a szolgálat működéséhez ideiglenes jelleggel, legfeljebb négy évre kapható működési engedély.

 

A tanyagondnoki képzés térítésköteles, azt az egyes szociális szolgáltatásokat végzők képzéséről és vizsgakövetelményeiről szóló 81/2004. (IX. 18.) ESzCsM rendelet alapján a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet szervezi. Célja a képzésen részt vevő személy felkészítése a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000. (I. 7.) SzCsM rendelet 39. §-ának (1)-(4) bekezdéseiben foglalt feladatok ellátására.  A képzés kötelező óraszáma 260 óra, ebből 180 óra elméleti oktatás, 80 óra gyakorlati oktatás. Záróvizsgára az bocsátható, aki a képzési programban megállapított kötelező óraszámnak elméleti oktatás esetén legalább a 80%-át,  gyakorlati oktatás esetén a 100%-át,  tantárgyi vizsgakötelezettségét és szakmai dolgozatírási kötelezettségét teljesítette.

Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás feladatait és működési feltételeit a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000. (I. 7.) SzCsM rendelet határozza meg.

A szolgáltatás során az önkormányzat rendeletében a falugondnoki szolgáltatás számára meghatározott közvetlen, személyes szolgáltatások közül alapfeladatnak minősül egyrészt a közreműködés az étkeztetésben, a házi segítségnyújtásban, a közösségi és szociális információk szolgáltatásában, másrészt az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása, így a háziorvosi rendelésre szállítás, az egyéb egészségügyi intézménybe szállítás, a gyógyszerkiváltás és a gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutás biztosítása. Alapfeladat továbbá  az óvodáskorú, iskoláskorú gyermekek szállítása is.

A szolgáltatás során az önkormányzat rendeletében a tanyagondnoki szolgáltatás számára meghatározott közvetlen, személyes szolgáltatások közül kiegészítő feladatnak minősülnek a lakossági szolgáltatások, így a közösségi, művelődési, sport- és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése, az egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása, illetve az egyéb   alapszolgáltatások biztosításában való közreműködés.

Az önkormányzati rendeletben meghatározott, az önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatásnak minősül az ételszállítás önkormányzati intézménybe, az önkormányzati információk közvetítése a lakosság részére és a falugondnoki szolgálat működtetésével kapcsolatos teendők ellátása.

 

A tanyagondnoki szolgálat szakmai létszámnormáit és képesítési előírásai is tartalmazó a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000. (I. 7.) SzCsM rendelet értelmében tanyagondnokként egy személyt kell foglalkoztatni, akinek kinevezését az ágazati jogszabály általános iskolai végzettséggel már lehetővé teszik. A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvénynek a szociális, valamint a gyermekjóléti és gyermekvédelmi ágazatban történő végrehajtásáról szóló 257/2000. (XII. 26.) Korm. rendelet mellékletében a szociális területen ágazatspecifikus munkakörben foglalkoztatott tanyagondnokot „A” vagy „B” vagy „C” fizetési osztályba engedi besorolni attól függően, hogy a dolgozó milyen végzettséggel rendelkezik. A munkakör a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 20/A §-a alapján pályázat útján tölthető be.

Amennyiben a képviselő-testület tanyagondnoki szolgálat létrehozását határozza el, úgy a 2009. évi költségvetési rendelet módosítása az engedélyezett létszámkeret, illetve a kiemelt előirányzatok (személyi juttatások, a munkaadókat terhelő járulékok, és a dologi kiadások előirányzata) szükségszerű változása miatt elkerülhetetlen.

A tanyagondnoki szolgálat létrehozása esetén az önkormányzat engedélyezett létszámát 46,5 főről javaslatom szerint 2009. július 1-től meg kell emelni, s azt rendeletmódosítással 47,5 főben szükséges megállapítani. A tanyagondnok illetményére tekintettel a személyi juttatás előirányzata egy C/10 közalkalmazotti besorolás esetén 480 ezer Ft-tal (5 hónapon keresztül havonta 96 ezer Ft-tal) növekedne meg tárgy évben, melynek járulékvonzata 163 ezer Ft lenne (32 % + 1950.- Ft/ hó  egészségügyi hozzájárulás). Dologi kiadásként előreláthatóan a gépjármű üzemeltetési költsége merülhet fel, mely jó szervezéssel napi 5 utat számolva a faluközpont és Felsőfarkasd között havonta legalább 30-40 ezer Ft előirányzatot igényel. További kiadás a tanyagondnok telefonnal történő ellátása, a gépjármű biztosítás és egyéb dologi kiadásai. Az összkiadás előreláthatóan ~ 1,1 millió forint.

Egy költségvetési évre a fentiek szerint személyi juttatásként 1.152 e Ft, járulékként 392 e Ft, dologi kiadásként pedig 600 e Ft előirányzat biztosítását igényli. A 2010. évi kiadásokat tervszerűen növeli a tanyagondnoki képzésen való részvétel költségének fedezete, mely a 200 ezer Ft-ot is elérheti.

Az önkormányzati költségvetés bevételi oldalán a Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetéséről szóló 2008. évi CII. törvény szerint a tanyagondnoki szolgáltatás 2.202.300 Ft/szolgálat éves fajlagos támogatási összege jelentkezhet abban az esetben, ha a szolgáltatást az önkormányzat a fentiekben leírtak szerint az Sztv. 60. §-a és a külön jogszabályban foglalt szakmai szabályoknak megfelelően tartja fenn. A normatív hozzájárulás a települési önkormányzatot az ellátást biztosító szolgálat száma alapján illeti meg.

A Magyar Államkincstár részére az önkormányzatok költségvetési kapcsolatokból származó forrásai igénybevétele és elszámolása szabályszerűségének felülvizsgálatához kiadott segédlete szerint a tanyagondnoki szolgáltatáshoz a hozzájárulás akkor igényelhető, ha a helyi önkormányzat rendelkezik a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmény és a falugondnoki szolgálat működésének engedélyezéséről, továbbá a szociális vállalkozás engedélyezéséről szóló 188/1999. (XII. 16.) Korm. rendelet szerinti működési engedéllyel.

A tárgyévi időarányos normatív támogatás 2009. július 1-i szolgáltatás indítás esetén 1.101.150.- Ft. 2009-ben a fent részletezettek szerint megközelítően 1,1 millió forint kiadást jelenthet a tanyagondnoki szolgálat működése.

 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztésben foglaltakat megtárgyalni, észrevételével javaslataival kiegészíteni, s a határozati javaslatot elfogadni szíveskedjen.

 

Gomba, 2009. május 20.

                                                                          Tisztelettel:

                                                                                                             Lehota Vilmos

                                                                                                             polgármester

 

Határozati javaslat

…./2009. (V.28.) sz. határozat

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete megtárgyalta a tanyagondnoki szolgálat létrehozására irányuló javaslatot és az alábbi határozatot hozta:

 

1.                  A Képviselő-testület úgy döntött, hogy

a.         a községhez tartozó egyéb belterületként nyilvántartott Felsőfarkasd, Alsófarkasd, Tetepuszta  és Tópart lakosságának ellátása érdekében tanyagondnoki szolgálatot hoz létre,

b.        a szolgálat működéséhez szükséges költségvetési bevételi előirányzatok biztosítása érdekében felhívja a polgármester figyelmét - a feltételek megteremtését követő - normatíva igénylésre,

c.         a normatív támogatás igénybevételi lehetőségének megnyíltáig a szolgálat működéséhez szükséges személyi juttatásként 552 e Ft-ot, munkaadókat terhelő járulékokra 163 e Ft-ot és dologi kiadások előirányzatára 386 e Ft-ot az általános tartalék terhére biztosít,

d.         rendeletmódosítás előkészítésére kéri fel a polgármestert a szolgálat létrehozása érdekében, melynek során indokolt az önkormányzat engedélyezett létszámkeretének 1 fő tanyagondnoki munkakörrel történő növelése miatt az önkormányzat 2009. évi költségvetéséről szóló 3/2009. (II.06.) sz. rendelet, a szolgálat működésének szabályozása érdekében a szociális igazgatásról és ellátásokról szóló 4/2008. (II.01.) sz. rendelet módosítása,

e.         az önkormányzat 2009. évi költségvetéséről szóló rendelet módosítását követően pályázatot ír ki tanyagondnoki munkakör betöltésére a határozat 1. sz. mellékletének megfelelő tartalommal.

2.                  A Képviselő-testület a tanyagondnoki szolgálat létrehozása érdekében a Polgármesteri Hivatal alapító okiratában az alaptevékenységek közé a tanyagondnoki szolgálat felvételét határozza el, s felkéri a polgármestert, hogy a változásoknak az alapító okiraton történő átvezetéséről a vonatkozó jogszabályok értelmében gondoskodjon.

3.                  A Képviselő-testület a tanyagondnoki szolgálat működési engedély iránti kérelméhez a szolgálat szakmai programját a határozat 2. sz. mellékletének megfelelő tartalommal hagyja jóvá, s felkéri a polgármestert, hogy arról az illetékes módszertani intézmény szakvéleményét szerezze be.

4.                  A Képviselő-testület felkéri a polgármestert, hogy a szükséges dokumentumok beszerzése után a tanyagondnoki szolgálat 2009. július 1-től érvényes működési engedélyének megkéréséről gondoskodjon.

 

Határidő:             azonnali

Felelős:    Lehota Vilmos polgármester

 

 

                                                                                                                                       

 

szakmai porgram        költségvetési rendelet        költségvetési rendelet        szociális rendelet                tanyagondnoki állás

       tervezet                 módosítás tervezete         módosítás melléklete      módosítás melléklete               pályázati kiírása