VISSZA a főoldalra

Vissza az alaprendeletekhez                                                      Vissza a módosító rendeletekhez     

Vissza a hatályon kívül helyezett rendeletekhez

 

                                                                      Gomba Község Önkormányzata

                                                              Képviselő Testületének

                                                      2/2006./ III.24. / sz. r e n d e l e t e

                            

                                      a szociális igazgatásról  és egyes szociális ellátásokról.

 

Hatályon kívül helyezte a 4/2008. (II.01.) 30. §-a

 

 Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló többszörösen módosított 1993. évi III. tv. (továbbiakban: Szt.), valamint a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 16. §. (1) bekezdésében biztosított jogkörében az alábbi rendeletet alkotja:

 

 

 

I. fejezet

 


ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

 

A rendelet célja

 

1.    §

 

 

E rendelet célja, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő, a szociális rászorultságtól függő, pénzben, valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti kereteit, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.

 

A rendelet hatálya

 

2. §

 

 

(1) A rendelet hatálya - a (2)-(3) bekezdésben foglalt eltérésekkel - kiterjed  Gomba Községi Önkormányzat közigazgatási területén élő:

a) magyar állampolgárokra,

b) bevándorlási engedéllyel rendelkező személyekre,

c) a letelepedési engedéllyel rendelkező személyekre,

d) a magyar hatóság által menekültként elismert személyekre.

 

 (2)A rendelet hatálya az Szt. 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások

tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a külföldiek beutazásáról és tartózkodásáról szóló

 

 

 

 

2001. évi XXXIX. törvény rendelkezései szerint jogszerűen Magyarországon tartózkodó állampolgáraira is.

 

(3) A rendelet hatálya kiterjed

a) a munkavállalók Közösségen belüli szabad mozgásáról szóló 1612/68/EGK tanácsi rendeletben meghatározott, valamint

b) az Szt. 32/B. § (1) bekezdésében meghatározott időskorúak járadéka tekintetében a szociális biztonsági rendszereknek a Közösségen belül mozgó munkavállalókra, önálló vállalkozókra és családtagjaikra történő alkalmazásáról szóló 1408/71/EGK tanácsi rendeletben meghatározott jogosulti körbe tartozó személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában érvényes tartózkodási engedéllyel rendelkezik.

 

 (4)Az önkormányzat, tekintet nélkül hatáskörére és illetékességére, köteles az arra

rászorulónak átmeneti segélyt, étkezést  biztosítani, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti.



 

 

II. fejezet

 

 

ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK

 

Eljárási rendelkezések

 

Az eljárás megindítása

 

3. §

 

(1)Az eljárás megindítása kérelemre, vagy hivatalból történhet. A kérelmet a

Körjegyzőségi Hivatalban  (a továbbiakban: hivatal)  írásban kell  benyújtani

A kérelemhez csatolni kell az e rendeletben meghatározott dokumentumokat (igazolásokkal, nyilatkozatokkal).

 

                                       

(2)Ha szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához e rendelet szerint be kell

nyújtani vagyoni, jövedelmi viszonyokra vonatkozó nyilatkozatot, illetve igazolást, akkor ezek tekintetében a jövedelemszámításnál irányadó időszak:

 

a)a havonta rendszeresen mérhető jövedelmeknél egy hónap,

b)az egyéb jövedelmeknél pedig fél év.

 

(3)A kérelmező köteles együttműködni a hivatallal szociális helyzetének feltárásában. A kérelemhez csatolni kell a kérelmező és családja jövedelmi

 

 

 

viszonyairól szóló igazolásokat és mindazokat a bizonyítékokat, amelyeket a rendelet az egyes ellátásoknál előír, továbbá amelyek az ügy elbírálásához elengedhetetlenül szükségesek.

 

(4) Ha a hatáskörrel rendelkező szerv hivatalos tudomás vagy környezettanulmány lefolytatása alapján a kérelmező életkörülményeire tekintettel a (2)-(3) bekezdés szerinti jövedelemnyilatkozatban foglaltakat vitatja, felhívja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve saját és a családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására. Abban az esetben, ha a fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelem 50 %-át, a  jövedelem a fenntartási költségek figyelembevételével vélelmezhető.

 

Az ellátások megállapítása


4.§

 

(1) A képviselő-testület az e rendeletben szabályozott szociális ellátásokkal

kapcsolatos I. fokú hatáskörét a Szociális és Gyámügyi Bizottságra  ruházza.

 

(2) A hatáskört gyakorló szerv  az egyes ellátásoknál kerül megnevezésre.

 

(3)  A szociális ellátások megállapításáról - e rendeletben meghatározott kivételekkel

a hatáskör jogosultja határozattal jár el.

 

 

(4) A Képviselő-testület által átruházott hatáskörben hozott I. fokú döntés ellen

fellebbezésnek van helye. A fellebbezés II. fokra történő előkészítéséért jegyző a  

felelős.

 

(5)A Képviselő-testület döntése ellen fellebbezésnek nincs helye. A Képviselő-testület

által átruházott hatáskörben hozott döntés ellen a Képviselő-testület II. fokú hatáskörben dönt.

 

(6)A képviselő-testület határozatának a felülvizsgálatát jogszabálysértésre     hivatkozással a bíróságtól lehet kérni a  határozat közlésétől számított harminc napon belül. A pert az önkormányzat ellen kell indítani.

                                                          

(7) A jegyző a szociális ellátásra való jogosultság megállapítása, az ellátás biztosítása, fenntartása és megszüntetése céljából a Szt. 18. § szerint nyilvántartást vezet.

 

(8)Szociális rászorultság esetén a jogosult számára 2006. december 31-ig a Szociális

és Gyámügyi  Bizottság, 2007. január 1-től pedig  a települési önkormányzat jegyzője a Szt.-ben meghatározott feltételek szerint:

 

            - időskorúak járadékát,

 - rendszeres szociális segélyt,

 

 

 

- a Szt. 41. §. (1) bekezdésében és a 43/A. §. (1) bekezdésében foglalt

  ápolási         díjat állapít meg.

 

(9)             A Szociális és Gyámügyi Bizottság az Szt-ben illetve az e rendeletben meghatározott feltételek szerint:

 

      lakásfenntartási támogatást,

      az Szt.  43/B. § (1) bekezdésében foglalt ápolási díjat,

      átmeneti segélyt,

 

állapít meg (a továbbiakban együtt: szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások).

 

 

Az ellátások kifizetése, folyósítása

 

5. §

 

A pénzbeli szociális ellátások folyósítása a 30/1993. (II. 17.) Korm. rendelet előírásai szerint történik.

 

       6.§.           

 

 

(1) A pénzbeli ellátások kifizetése az  elrendelő határozatban megjelölt személy részére:

            a) házipénztárból történő kifizetéssel,

            b) címre való utalással teljesül.

 

(2)A természetbeni ellátásokat a megállapító határozat rendelkezései szerint a Jegyző:

 

a) az ellátást, szolgáltatást biztosító által - az igénybevétel alapján - kiállított számla   

    ellenében

 

b) az ellátást, szolgáltatást biztosító részére havi, vagy negyedéves utalással;

                                                 

c) utólagos elszámolással harmadik személy részére házipénztárból történő kifizetéssel teljesíti.

 

(3)A gazdálkodási csoport a munkaköri kötelezettségeknek megfelelően

a) az ellátások kifizetéséről pénzügyi nyilvántartást vezet;

b) gondoskodik az ellátásokkal összefüggő járulékfizetési, pénzügyi elszámolási és visszaigénylési feladatok végrehajtásáról.

 

 

A rendszeres ellátások ellenőrzésének szabályai


7. §

 

 (1)Az időskorúak járadékára, a rendszeres szociális segélyre és az ápolási díjra

való jogosultság feltételeit a jogosultságot megállapító szerv kétévente legalább egyszer felülvizsgálja. Ha a felülvizsgálat során megállapítást nyer, hogy a feltételek továbbra is fennállnak, akkor az ellátást a felülvizsgálatnak megfelelő összegben tovább kell folyósítani. A felülvizsgálatot az ellátás megállapítását, illetve az előző felülvizsgálatot követő második év március 31. napjáig kell végrehajtani.

 

 (2) A felülvizsgálat lefolytatása és döntésre történő előterjesztése a jegyző  feladata.

 

   (3) A rosszhiszeműen és jogosulatlanul igénybe vett ellátást vissza kell fizetni,

melynek megtérítéséről a Szt.  rendelkezik.

 

 

III. fejezet


SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK

 

Időskorúak járadéka

 

Az ellátás feltételei

 

8. §

 

(1)Az időskorúak járadéka a megélhetést biztosító jövedelemmel nem rendelkező időskorú személyek részére nyújtott támogatás. A Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a Szociális és Gyámügyi Bizottság, 2007. január l-től pedig a jegyző  időskorúak járadékában részesíti azt a 62. életévét, illetőleg a reá irányadó nyugdíjkorhatárt - a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 7. § (4)-(5) bekezdése szerinti nyugdíjkorhatárt - betöltött személyt, akinek:

       a)  saját és vele együtt lakó házastársa, élettársa, jövedelme alapján

            számított egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi

            nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80 %-át,

       b)  azt az egyedülálló 62. életévét, illetőleg a reá  irányadó nyugdíjkorhatárt

            betöltött, de 75 évesnél fiatalabb személy, akinek havi jövedelme nem

            haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori összegének 95 %-át,

       c)  azt egyedülálló 75. életévét betöltött személy, akinek havi jövedelme nem

            haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130

            %-át.

 

 

 

 

(2) Nem állapítható meg az időskorúak járadéka, illetve a folyósítást meg kell szüntetni, ha a személy:

       a) előzetes letartóztatásban van, elzárás, illetőleg szabadságvesztés

           büntetését tölti, vagy

       b) 3 hónapot meghaladó időtartamban külföldön tartózkodik.

       c) tartózkodási engedélyének érvényességi ideje meghosszabbítás nélkül le-

 járt, illetve engedélyét visszavonták

 

 

Rendszeres szociális segély

 

Az ellátás feltételei

 

9.§.

 

 

(1) A Képviselő-testület által átruházott hatáskörben 2006. december 31-ig Szociális és Gyámügyi Bizottság, 2007. január l-től pedig a jegyző   rendszeres szociális segélyt állapít meg annak a személynek, aki aktív korú és

                          a./ egészségkárosodott

                          b./ vagy nem foglalkoztatott,

feltéve,hogy saját maga és családjának megélhetése más módon nem biztosított.

 

  (2) Akkor nem biztosított a megélhetés, ha a családnak a fogyasztási egységre  jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 90 %-át és  vagyona  n i n c s.

 

 

                                                      10. §

 

 (1)A nem foglalkoztatott személy a rendszeres szociális segély megállapításának,

folyósításának feltételeként

                          a) az önkormányzattal vagy

                          b) a Pest megyei Munkaügyi Központ Monori Kirendeltségével 

                              együttműködni köteles.

 

  (2) Az (1) bekezdésben előírt együttműködés azt jelenti, hogy a nem foglalkoztatott személy

a) az együttműködésre kijelölt szervnél nyilvántartásba veteti magát, és

b) a beilleszkedését segítő programról írásban megállapodik az együttműködésre   

     kijelölt szervvel, továbbá

c) teljesíti a beilleszkedését segítő programban foglaltakat.

 

 (3) A (2) bekezdés c) pontja szerinti együttműködési kötelezettségben résztvevő szervek:

 

 

a.) helyi önkormányzat által fenntartott intézmények,

b.) Pest megyei Munkaügyi Központ Monori Kirendeltsége által megjelölt

              intézmények

    

(4) A nem foglalkoztatott személy esetében a rendszeres szociális segély megállapításának, folyósításának feltétele az e bekezdésben meghatározott beilleszkedést segítő programban való részvétel.

A beilleszkedést segítő program a rendszeres szociális segélyben részesülő személy szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodva a következőkre terjedhet ki:

    a) az együttműködésre kijelölt szervvel való kapcsolattartás

 b) a nem foglalkoztatott személy számára előírt egyéni képességeket fejlesztő vagy az életmódot formáló foglalkozáson, tanácsadáson, illetőleg a munkavégzésre történő felkészülési programban való részvételre,

    c) a felajánlott és számára megfelelő munkalehetőség elfogadására,

  d) a munkaügyi központnál munkanélküliként történő nyilvántartásba vételre és az elhelyezkedés érdekében a munkaügyi központtal való együttműködésre.

 

(5) Az együttműködési kötelezettség megszegésének esetének minősül ha a kötelezett

     önhibájából nem kezdi meg az együttműködésben vállalt tevékenységet.

      Ez  esetben a kérelmet el kell utasítani, illetőleg a segély folyósítását meg 

     kell szüntetni.

 

Speciális eljárási szabályok

 

11.§.

 

A rendszeres szociális segély megállapítása iránti kérelemhez mellékelni kell:

   a) jövedelemnyilatkozatot, és vagyonnyilatkozatot,

   b) a munkaképességét legalább 67 %-ban elvesztett kérelmező esetében az     

             Országos Egészségbiztosítási Pénztár Országos Orvos szakértői Intézetének  

   I. fokú orvosi bizottsága - a munkaképesség csökkenésének százalékos

              mértékéről készült – szakvéleményét:

 c) vak személy esetében a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság igazolását arról, hogy     

     vakok személyi járadékában részesül (nem kell mellékelni az igazolást, ha a

     jegyző nyilvántartásában szerepel a járadékos.);

 d) nem foglalkoztatott személy esetében

 d/a) a jövedelempótló támogatás folyósítási időtartamának kimerítéséről szóló   

        határozatot, feltéve, hogy azt nem az önkormányzat hozta, vagy

 d/b)az iskolai végzettségét, szakképzettségét igazoló okiratot vagy annak  

       hiteles másolatát.

 

12. §

 

Ha a vagyonnyilatkozat vitatott, akkor az

a) ingatlanra vonatkozó becsült forgalmi értékét, az ingatlan fekvése szerinti     

    illetékhivataltól

                                            

 

b) járműre, gépi meghajtású termelő-és munkaeszközre vonatkozó becsült  

    forgalmi értéket, a vám- és pénzügyőrségtől a jegyző beszerzi.

 

13. §

 

Az érintettet a kérelem benyújtásakor tájékoztatni kell az együttműködési kötelezettségről, annak tartalmáról, mértékéről, a kötelezettség megszegésének következményeiről, melyről a rendszeres szociális segélyt megállapító határozatban is rendelkezni kell.

 

14. §

 

A rendszeres szociális segélyre való jogosultság

a) a munkanélküliek jövedelempótló támogatása, illetőleg az Flt. alapján folyósított munkanélküli járadék, vagy álláskeresést ösztönző juttatás időtartamának kimerítésétől,

b) a keresőtevékenység megszűnésétől,

c) a  rendszeres pénzellátás folyósításának megszűnésétől

számított tizenkettő hónapon belül benyújtott kérelem alapján állapítható meg.

 

15. §

 

(1)Az önkormányzat a nem foglalkoztatott személyek munkaerő-piaci helyzetének

javítása érdekében foglalkoztatást szervez.

 

 (2)A foglalkoztatási kötelezettség az önkormányzat által szervezett foglalkoztatás

     biztosításával teljesíthető. Ezek:

                              a) a közmunka,

                              b) a közhasznú munka, vagy

                              c) a közcélú munka.

 

(3)A foglalkoztatás időtartama legalább 30 munkanap, kivéve, ha a nem

foglalkoztatott személyt alkalmi munkavállalói könyvvel foglalkoztatják.

 

(4) A (2) bekezdés alkalmazásában közcélú munka alatt az olyan közmunkának vagy közhasznú munkának nem minősülő  helyi önkormányzati feladat ellátását kell érteni, amelynek teljesítéséről - jogszabály alapján - a települési önkormányzat gondoskodik.

 

(5) Közcélú munka keretében foglalkoztatható

a) a rendszeres szociális segélyre jogosult,

b) az Sztv. 37/A. § (3) bekezdésének c)-d) pontjában foglaltak szerint  

    együttműködő,

c)a rendszeres szociális segélyre a munkanélküli járadékra való  

   jogosultsága miatt már nem jogosult  nem foglalkoztatott személy.

 

(6) A (2) bekezdésben meghatározott foglalkoztatás megszervezését a Gomba Község Körjegyzősége és a Pest megyei Munkaügyi Központ Monori Kirendeltsége végzi.

 

 

                                                16. §.

 

(1)Nem állapítható meg rendszeres szociális segély, illetőleg a megállapított ellátást meg kell szüntetni

  a)  annak a személynek, aki

 aa) egyéb rendszeres pénzellátásban részesül, kivéve, ha annak összege nem    

       éri el az egészségkárosodott  személy esetében öregségi nyugdíj mindenkori    

       legkisebb összegének a 80 %-át, a nem foglalkoztatott személy esetében   

       pedig annak a  70 %-át .

ab)  előzetes letartóztatásban van, elzárás büntetését, illetve szabadságvesztés  

       büntetését tölti;

        b) továbbá annak a nem foglalkoztatott személynek, aki

ba)  a rendszeres szociális segély iránti kérelem benyújtását közvetlenül  

       megelőzően folyósított jövedelempótló támogatásának időtartama alatt az  

       önkormányzattal, illetőleg a munkaügyi központtal nem működött együtt,

bb) a rendszeres szociális segély megállapítását megelőzően, valamint a segély

      folyósításának időtartama alatt nem működött együtt, ideértve azt az esetet is,  

      ha az önkormányzat által szervezett foglalkoztatást a munkáltató rendkívüli

      felmondással szüntette meg,

      bc) az Flt. szerinti munkanélküli járadék megállapításához szükséges

            munkaviszonnyal rendelkezik,

bd) kereső tevékenységet folytat, ide nem értve a települési önkormányzat által 

      szervezett foglalkoztatásban való részvételt és az alkalmi munkavállalói 

      könyvvel történő munkavégzést,

be) közoktatási, illetőleg felsőoktatási intézményben nappali oktatás munkarendje

      szerint tanulmányokat folytat, vagy az Flt. szerint képzési támogatásként

      keresetpótló juttatásban részesül.

 

(2)Ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy a segély folyósításának időtartama alatt együttműködési kötelezettségét megszegi, akkor

     a) a segély összegét az önkormányzat 6 hónapig 75 %-os mértékben folyósítsa,

    b) az együttműködési kötelezettség súlyos vagy két éven belül történő ismételt megszegése esetén a rendszeres szociális segélyt meg kell szüntetni.

 

 E rendelkezés alkalmazása során az együttműködési kötelezettség súlyos megszegésének minősül  ha a segélyben részesülő személy a felajánlott és megfelelő munkalehetőséget nem fogadja el, vagy ha az önkormányzat által szervezett foglalkoztatást a munkáltató rendkívüli felmondással szüntette meg.

 

 

17. §

 

Szünetel a rendszeres szociális segély folyósítása, ha a nem foglalkoztatott személy a települési önkormányzat által szervezett foglalkoztatásban vesz részt, ide nem értve az alkalmi munkavállalói könyvvel történő foglalkoztatást.

 

 

18.§

 

 

A jegyző  a rendszeres szociális segélyre való jogosultságot évente felülvizsgálja. Amennyiben a felülvizsgálat lefolytatása során megállapítást nyer, hogy a feltételek továbbra is fennállnak, a segély  tovább folyósításra kerül.

 

A nem foglalkoztatott személy részére a segély akkor folyósítható tovább, ha - az általános jogosultsági feltételek fennállta mellett - a vonatkozó előírásoknak megfelelően a települési önkormányzattal, illetőleg az általa kijelölt szervvel együttműködött.

 

 

A rendszeres szociális segély összege

 

19. §

 

(1)A rendszeres szociális segély havi összege a családi jövedelemhatár összegének és a jogosult családja tényleges havi összjövedelmének különbözete. A családi jövedelemhatár összege megegyezik a család fogyasztási egységeihez tartozó arányszámok összegének és az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege 90 %-ának szorzatával.

 

(2)Ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személyt alkalmi munkavállalói könyvvel foglalkoztatják, köteles az alkalmi munkavállalói könyvet legkésőbb a tárgyhót követő hónap első munkanapján bemutatni a jegyzőnek.

 

(3)A tárgyhóra járó rendszeres szociális segély összegét a segély szüneteltetésének időtartamára jutó, valamint az alkalmi munkavállalási napokra jutó segély összegével csökkenteni kell.

 

 

 

Lakásfenntartási támogatás

 

20. §

 

(1)A lakásfenntartási támogatás a szociálisan rászorult személyeknek, családoknak az általuk lakott lakás vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás.

 

Az önkormányzat lakásfenntartási támogatást nyújt:

a) az Szt.-ben meghatározott feltételek szerinti jogosultnak / normatív /,

 

b) e rendeletben a helyi lakásfenntartási támogatási feltételek szerinti    

    jogosultak.

 

 

 

(2)Normatív lakásfenntartási támogatásra jogosult az a személy, akinek a  háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át,  feltéve ha a lakásfenntartás elismert havi költsége a háztartás havi összjövedelmének 20 %-át meghaladja.

 

(3)A normatív lakásfenntartási támogatás esetében a lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség 2006. évben 425 Ft.

 

 (4) A normatív lakásfenntartási támogatás esetében elismert lakásnagyság

a) ha a háztartásban egy személy lakik 35 m2,

b) ha a háztartásban két személy lakik 45 m2,

c) ha a háztartásban három személy lakik 55 m2,

d) ha a háztartásban négy személy lakik 65 m2,

e) ha négy személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt 

    lakásnagyság és minden további személy után 5-5 m2,

    de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.

 

 

(5)A normatív lakásfenntartási támogatást egy évre kell megállapítani.

 

(6)A Szociális és Gyámügyi Bizottság a helyi lakásfenntartási támogatást adhat annak a családnak (személynek), akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át és a lakásfenntartás  költsége eléri a család összjövedelmének  25 %-át.

 

a) Méltányosságból, szociálisan különösen rászorult esetben (vis major, súlyos, tartós betegség, mozgáskorlátozott, egyedül élő 62. éven felüli kérelmező, legalább két vagy több gyermekét egyedül nevelő szülő) kérelmező esetén a lakásnagyság mértékétől indokolt esetben a Szociális és Gyámügyi Bizottság eltérhet.

 

b.)a támogatás egy hónapra jutó összege nem lehet kevesebb 2500 forintnál,

 

 

 

c./ a helyi lakásfenntartási támogatás megállapításánál figyelembe vett költségek:

 

                     elektromos áram díja

                     gázfogyasztás

                     vízfogyasztás

                     csatornadíj

                     szemétszállítás költségei

                     tüzelőanyag költsége

                     lakáscélú pénzintézeti kölcsöntörlesztő részlet

 

 

 

(7) Lakásfenntartási támogatás  ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

 

 

(8) A lakásnagyság mértéke:

a) egyszemélyes háztartás esetén legfeljebb 35 m2

b) többszemélyes háztartás esetén  35 m2, növelve az együtt lakó személyenként további 10-10 m2-el, de legfeljebb 120 m2.

 

(9) Nem nyújtható lakásfenntartási támogatás illetve a már megállapított támogatást meg kell szüntetni annak, akinek a lakás hasznosításából származó jövedelme van, vagy olyan ingatlan vagyonnal rendelkezik, amelynek hasznosításából jövedelme származik illetve értékesíthető.

 

(10) A helyi lakásfenntartási támogatás  kiszámításának módja azonos a normatív lakásfenntartási támogatáséval.

 

Speciális eljárási szabályok

 

21. §

 

(1)A lakhatással kapcsolatos költségek összegét a kérelem benyújtását megelőző

6havi  számlával kell igazolni.

 

(2) A magánszemély tulajdonában álló lakásbérlet díját szerződéssel és a postai feladóvevénnyel, vagy a bérbeadó és bérlő személyes nyilatkozatával kell igazolni.

 

(3)A lakásfenntartási támogatás iránti kérelemben nyilatkozni kell arról is, hogy a

támogatást kérő milyen jogcímen lakik a lakásban.

 

22. §

 

 

(1)A lakásfenntartási támogatást egy évre , a fűtési idényben kért támogatást egy

fűtési idényre (október, november, december, január, február, március vagyis 6 hónapra) lehet megállapítani.

 

 

(2)A határozott idő elteltével a támogatás megszűnik. Amennyiben a lakásfenntartási,

támogatás feltételei továbbra is fennállnak, új kérelem benyújtását követően a támogatás újból megállapítható.

   

                                          

(3)A lakásfenntartási  támogatás iránti kérelem az év folyamán bármikor benyújtható.

Ha a támogatás megállapításra kerül, az ellátás a kérelem benyújtása hónapjának  elsejétől esedékes.

 

 

A támogatás összege

 

23 .§

 

(1)A támogatás mértékét a csatolt igazolások  figyelembevételével kell meghatározni úgy, hogy az  havi 2. 500 forintnál kevesebb nem lehet, és az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 forintra kerekített 25 %-áig terjedhet.

 

(2)A Szociális és Gyámügyi Bizottság  kivételes méltányosságból a tartós beteg,

          egyedül élő, fogyatékosság miatt mások segítéségére szoruló kérelmező javára

 

a) a támogatás megállapítható összegtől legfeljebb +10 %-kal,

b) a lakhatásra, fűtésre fordított költségek összegétől legfeljebb +5 , -5 %-kal

    eltérhet.

 

(3) A fűtési támogatás nyújtható természetben is, a kérelmező igénye szerinti tüzelő lakóhelyre történő kiszállításával.

 

 

Ápolási díj

 

 

24 §

 

 (1)A képviselő testület által átruházott hatáskörben 2006.december 31-ig a Szociális és Gyámügyi Bizottság, 2007. január l-től pedig a jegyző ápolási díjat állapít meg annak a hozzátartozónak,aki a 18. életévét betöltött tartós beteg személy ápolását, gondozását végzi. A jogosultság megállapítása szempontjából figyelembe vehető egy főre számított havi családi  jövedelemhatár az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege egyedülálló esetében annak 150 %-a.

 

(2)A Szociális és Gyámügyi Bizottság  kivételes méltánylást érdemlő esetben – a

tartósan beteg, egyedül élő, állapota miatt mások segítségére szoruló hozzátartozó részére ha annak havi jövedelme az (1) bekezdésben említett  jövedelem határt + 50 %-kal meghaladja  méltányosságból ápolási díjat állapíthat meg.

 

(3) Az ápolási díjra való jogosultság feltételeit a Szociális és Gyámügyi Bizottság  - ha annak szükségessége felmerül, de legalább kétévente egyszer - felülvizsgálja.

 

(4) Az ápolási díjat megállapító szerv megszünteti az ápolási díj folyósítását, ha az ápoló a kötelezettségét nem teljesíti.

 

 

25. §

 

(1)Nem állapítható meg ápolási díj a hozzátartozónak, ha

 

a) az ápolt személy két hónapot meghaladóan fekvőbeteg-gyógyintézeti, valamint nappali ellátást nyújtó vagy bentlakásos szociális intézményi ellátásban, illetőleg óvodai, gyermekvédelmi szakellátást nyújtó bentlakásos intézményi elhelyezésben részesül, vagy közoktatási intézmény tanulója, illetőleg felsőoktatási intézmény nappali tagozatos hallgatója kivéve, ha

aa) a közoktatási intézményben eltöltött idő a kötelező tanórai foglalkozások   

 időtartamát nem haladja meg, vagy

ab) az óvoda, a nappali ellátást nyújtó szociális intézmény igénybevételének, 

illetőleg a felsőoktatási intézmény látogatási kötelezettségének időtartama

átlagosan a napi 5 órát nem haladja meg, vagy

ac) az óvoda, a közoktatási, illetőleg a felsőoktatási intézmény látogatása, vagy 

a nappali ellátást nyújtó szociális intézmény igénybevétele csak az ápolást

végző személy rendszeres közreműködésével valósítható meg.

 

b./ rendszeres pénzellátásban részesül, és annak összege meghaladja az ápolási díj összegét, ide nem értve azt a táppénzt, amelyet az ápolási díj folyósításának időtartama alatt végzett keresőtevékenységéből adódó biztosítási jogviszony alapján – keresőképtelenné válása esetén – folyósítanak,

ba) a szakiskola, középiskola, illetve felsőoktatási intézmény nappali tagozatos

tanulója, hallgatója,

         bb) aki keresőtevékenységet folytat és munkaideje - az otthon történő  

         munkavégzés kivételével - a napi 4 órát meghaladja,

bc)a közös háztartásban élő gyermek után a szülők bármelyike terhességi

gyermekágyi segélyben, gyermekgondozási díjban vagy gyermeknevelési

támogatásban részesül.

 

(2) Az ápolási díjra való jogosultságot meg kell szüntetni, ha:

a) az ápolt személy állapota az állandó ápolást már nem teszi szükségessé,

b) az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti,

        c)az ápolt személy meghalt,

d) az ápolást végző vagy az ápolt személy tartózkodási engedélyének ér-

vényességi ideje meghosszabbítás nélkül lejárt, illetve az engedélyt

visszavonták.

       e) az (1) bekezdésben megjelölt jogosultságot kizáró körülmény következik be.

 

Speciális eljárási szabályok

 

26. §

 

(1) Az ápolási díj megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a háziorvos:

a) igazolását arról, hogy az ápolt súlyosan fogyatékos vagy tartósan beteg, és

     b) szakvéleményét arra vonatkozóan, hogy az ápolt állandó és tartós

         gondozásra szorul.

 

 

(2)Az (1) pontban meghatározott dokumentumok csatolása  mellett a jegyző 2007. január l-től a fokozott ápolást igénylő ápolt személy tartózkodási helye szerint illetékes megyei szociális módszertani intézmény szakvéleményének  birtokában dönt.

                                                                        

Átmeneti segély

 

Az ellátás feltételei


27. §

 

(1)Gomba Község Önkormányzat képviselő-testülete által átruházott hatáskörben a Szociális és Gyámügyi Bizottság a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli

élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére átmeneti segélyt nyújt.

 

(2)Elsősorban azokat a személyeket indokolt átmeneti segélyben részesíteni, akik

önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások, különösen betegség, elemi kár miatt anyagi segítségre szorulnak.

 

(3)Átmeneti segélyben csak azt a személyt lehet részesíteni,

 a) akinek családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének  200 %-át,

 b) egyedül élő esetén az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének  300 %-át nem haladja meg.

 

(4) Az átmeneti segély adható alkalmankénti és havi rendszerességgel. Az alkalmankénti segély gyógyszertámogatásként, illetve az egészségbiztosítás által

nem vagy csak részben támogatott egészségügyi szolgáltatás díjaként is megítélhető. A havi rendszerességgel adott átmeneti segély jövedelemkiegészítő, illetve a már megállapított nyugdíjszerű ellátás folyósításáig jövedelempótló támogatásként is megállapítható. 

 

28. §.

 

Ugyanaz a személy

 

a) a Szociális és Gyámügyi Bizottság döntése alapján - rászorultsága szerint, egy naptári éven belül több alkalommal - részesülhet alkalmankénti átmeneti segélyben,

b) havi rendszerességgel adott átmeneti segélyt a rászoruló részére a Szociális és Gyámügyi Bizottság legfeljebb hat hónapi időtartamra állapít meg.

 

 

Átmeneti segély rendkívüli esetben

  

29. §

 

(1)A Szociális és Gyámügyi Bizottság - ha a kérelmező időszakosan létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került (elemi kár, baleset, betegség, stb.), és azonnali segítségre van szüksége a rendkívüli esetre tekintettel átmeneti segélyt  nyújthat.

 

(2)A segély jogosultsági feltételei megegyeznek az alkalmanként adható átmeneti

segély feltételeivel.

 

(3)A segélyt legkésőbb a megállapítást követő legközelebbi pénztári munkanapon a jogosult részére biztosítani kell.

 

 

Az átmeneti segélyre vonatkozó speciális eljárási szabályok

 

                                                         30.§.

 

(1)Az átmeneti segély megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a kérelmező és családja jövedelemigazolását, illetve a havi rendszeres jövedelemmel nem rendelkező és pályakezdő személyek esetében az erre vonatkozó nyilatkozatot.

 

(2)Amennyiben a rászorultsággal, illetve a megállapított átmeneti segély  megfelelő felhasználásával kapcsolatban kétség merül fel, a kérelmező köteles a hivatal által kezdeményezett környezettanulmány végrehajtásában közreműködni. Ha a közreműködést megtagadja, kérelme elutasítható.

 

 

Az átmeneti segély összege


31. §

 

(1)Az alkalmanként megállapított átmeneti segély összege esetenként  5.000.- Ft-nál kevesebb, és az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegénél több nem lehet.

 

(2)A rendszeresen nyújtott átmeneti segély havi összege nem lehet kevesebb

3.000.- Ft-nál, és nem lehet magasabb  6.000.-Ft-nál.

 

(3) A rendkívüli esetben megállapított átmeneti segély összege alkalmanként nem lehet kevesebb, mint   15.000.-  Ft és nem lehet több, mint   100.000.- Ft.

 

(4)Átmeneti, segély iránti kérelem elbírálásakor, amennyiben a kérelmező életmódja, életvitele arra enged következtetni - és a jegyző által készített környezettanulmány, valamint a köztudomású tények alapján bizonyosságot nyer -, hogy a kérelmező a részére megállapított átmeneti segélyt nem a saját vagy családja létfenntartásához nélkülözhetetlen árucikkekre (például élvezeti cikkekre) fordítaná, részére az átmeneti segélyt természetben kell megállapítani.

 

(5)A (4) bekezdésben foglalt természetbeni ellátást a kérelmező szükségleteihez

igazodva kell megállapítani.

 

(6)Az átmeneti segély megállapítását követően a természetbeni ellátás - jogosult

számára történő - biztosításáról, az ellátás megszervezéséről a  jegyző gondoskodik.

 

Temetési  támogatás


32. §.

 

A temetési támogatás a képviselő testület 17/2003. /XI.27./ sz. rendelete alapján kerül megállapításra.                           

 

Egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság

 

33. §

 

Az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultságot a polgármester állapítja meg, a Szociális törvény 54. § (1) bekezdése alapján.

     

IV. fejezet


TERMÉSZETBEN NYÚJTOTT ELLÁTÁSOK


34. §

 

(1) Az adott pénzbeli ellátás tekintetében hatáskörrel rendelkező szerv, vagy személy döntése alapján egyes pénzbeli ellátások egészben vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújthatók.

 

(2) Természetbeni ellátás különösen az élelmiszer, a tüzelő segély, a közüzemi díjak, illetve az intézmények térítési díjának kifizetése, valamint a családi szükségletek kielégítését szolgáló, gazdálkodást segítő támogatás.

 

 

35. §.

 

 

 

 

 ( 1 )A Szociális  és Gyámügyi Bizottság által  megállapított természetbeni ellátások

a) közgyógyellátás,

b) lakásfenntartási támogatás,

c) tüzelő támogatás,

e) átmeneti természetbeni támogatás,

f) étkezési támogatás

 

(2)A Szociális és Gyámügyi Bizottság  a pénzben nyújtható ellátások közül az átmeneti segélyt természetben is megállapíthatja.

 

Közgyógyellátás

 

36.§.

 

(1)A szociálisan rászorult személy részére az egészségi állapot megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentésére közgyógyellátási igazolvány állítható ki.

(2)A közgyógyellátási igazolvánnyal rendelkező személy – külön jogszabályban meghatározottak szerint - térítésmentesen jogosult a társadalombiztosítási támogatásba befogadott

a) járóbeteg- ellátás keretében rendelhető gyógyszerekre -ideértve a különleges táplálkozási igényt kielégítő tápszereket is – gyógyszerkerete erejéig,

b) egyes, külön jogszabályban meghatározott gyógyászati segédeszközökre, ideértve a protetikai és fogszabályozó eszközöket is, valamint azok javítására és kölcsönzésére, továbbá

c)  az orvosi rehabilitáció céljából igénybe vehető gyógyászati ellátásokra.

 

 

37.§.

 

 

(1) A szociálisan rászorult személy részére, egészsége megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentésére a Szociális és Gyámügyi Bizottság  méltányosságból közgyógyellátási igazolvány kiállítását rendelheti el.

 

(2)Méltányosságból közgyógyellátásban lehet részesíteni elsősorban azt a személyt,

akinél

 

a) a családjában az egy főre eső havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedülállónál a havi 200 %-át nem haladja meg, és a havi rendszeres gyógyító ellátás költségének mértéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25-%-át meghaladja.

 

b)Méltányosságból közgyógyellátás állapítható meg annak a személynek is, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem és a rendszeres gyógyító ellátásának havi költségének különbözete nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum összegének 150 %-át.

 

                                                        

V. fejezet

Szociális szolgáltatások

 

 

Alapellátások               

 

38.§.

 

A település Képviselő-testülete a személyes gondoskodás keretébe tartozó alábbi szociális ellátási formákat biztosítja:

       a) étkeztetés,

       b) házi segítségnyújtás,

       c) családsegítés,

       

Étkeztetés

 

39.§.

 

Az Szt. 62.§-ban meghatározott étkeztetést a képviselő-testület a  melegítő konyhában / Gomba, Rákóczi u.1./ , illetve házhoz szállítás útján biztosítja.

 

Házi segítségnyújtás

 

40.§.

 

A Szt. 63.§-a részletesen rendelkezik a házi segítségnyújtásra való jogosultságról, a jogosultakról  és a díjazásukról.

 

 

Családsegítés

 

41.§.

 

A képviselő-testület az Szt. 64-65./A §-aiban meghatározott családsegítő szolgáltatást a Monori Családgondozó és Gyermekjóléti Szolgálat  útján  biztosítja.

 

 

VI. fejezet


ZÁRÓ ÉS ÁTMENETI RENDELKEZÉSEK

 

Hatályba léptető rendelkezések


42.§.

 

(1)Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit azonban, ha az az ügyfélre kedvezőbb, a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

 

(2)Ezen rendelet 9 §. (2) bekezdés  és a 19.§(1) bekezdése 2006. április l-én

     a 36. § és a 37.§. pedig 2006. július l-én lép hatályba.

 

 

 

 

                                                        - 20-

 

 

Vegyes és záró rendelkezések

 

 

43.§.

 

               

 

(1)A rendeletben nem szabályozott kérdésekre az 1993. évi III. törvény,

rendelkezéseit kell alkalmazni.

 

 

(2)A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti  Gomba Község

Önkormányzati Képviselő-testületének a  13/2003.(X.9.) , és a 13/2005.(IX.30./ valamint a 12/2004. /VII.11./ sz. rendelete.

 

 

 

G o m b a, 2006. február   23.

 

 

 

 

 

                              Kis József                                            Maczó Jánosné

                            polgármester                                                 körjegyző

 

 

Ezen önkormányzati rendelet 2006. március 24-től -

2006. április 8-ig, 15 napra kihirdetést nyert.

 

G o m b a , 2006. április 10.

 

 

 

                                Kis  József                                             Maczó Jánosné

                             polgármester                                            körjegyző
 

                         VISSZA a főoldalra