VISSZA az alaprendeletekhez VISSZA a főoldalra
Gomba Község Önkormányzat Képviselő-testületének
5/2009. (III.27.) számú rendelete
a gyermekvédelmi támogatásokról szóló
(Egységes szerkezetben a 22/2009. (X.30.) sz., a 29/2009. (XII.11.) sz. és a 18/2011. (XI.18.) sz. rendeletekkel)
Hatályon kívül helyezte a 29/2013. (XII. 17.) önkormányzati rendelet 37. § (2) bekezdése
Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, figyelemmel a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) 18. § (1) bekezdés, b) pontjában, (2) bekezdésében, 21. §-ában, 29. § (1)–(2) bekezdésében, 131. § (1) bekezdésében foglaltakra, az önkormányzat által a gyermekek részére nyújtható ellátásokról az alábbi rendeletet alkotja.
I. fejezet
A rendelet célja
1. § (1) A rendelet célja, hogy a Gyvt. által megállapított, a gyermekek védelmét szolgáló ellátási formák alkalmazásához a helyi sajátosságokat figyelembe véve a feltételrendszert és eljárásrendet szabályozza.
A rendelet hatálya
2. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Gomba község közigazgatási területén tartózkodó magyar állampolgárságú, a letelepedési vagy bevándorlási engedéllyel rendelkező, valamint a magyar hatóságok által menekültként elismert gyerekekre és fiatal felnőttekre, valamint szüleikre. Továbbá a munkavállalók Közösségen belüli szabad mozgásáról szóló 1612/68/EGK tanácsi rendeletben meghatározott jogosulti körbe tartozó személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában érvényes tartózkodási engedéllyel rendelkezik.
(2) A rendelet hatálya a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országok állampolgárainak a külföldiek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2001. évi XXXIX. törvény rendelkezései szerint jogszerűen Magyarországon tartózkodó gyermekekre is.
(3) E rendeletet kell alkalmazni az (1) bekezdésben meghatározott személyeken kívül a község közigazgatási területén tartózkodó, nem magyar állampolgárságú gyerekek esetében is, ha az ideiglenes intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna.
3. § (1) E rendelet alkalmazásában a Gyvt. és a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX.10.) Korm. rendelet (továbbiakban: Gyer.) fogalom meghatározásait, valamint az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben azok előírásait kell megfelelően alkalmazni.
(2) Az önkormányzat eljárására a Gyvt., a Gyer. és e rendelet előírásai mellett a közigazgatási és hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket.) rendelkezéseit is alkalmazni kell.
II. fejezet
A gyermekjóléti alapellátások általános szabályai
4. § A gyermekjóléti alapellátások célja a gyermekek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődésének, jólétének, a családban történő nevelésének elősegítése, a veszélyeztetettség megelőzése és a kialakult veszélyeztetettség megszüntetése illetve a gyermek családjából történő kiemelésének megelőzése.
5. § (1) A gyermekek védelmét az önkormányzat
a) pénzbeli, természetbeni ellátásokkal és
b) személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásokkal
biztosítja.
(2) A pénzbeli és természetbeni ellátás óvodáztatási támogatás és rendkívüli gyermekvédelmi támogatás formájában nyújtható.
(3) Személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátás a gyermekjóléti szolgáltatás és a gyermekek napközbeni ellátása érdekében működtetett óvoda.
6. § (1) A személyes gondoskodás igénybevétele – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – önkéntes, az ellátást igénylő vagy törvényes képviselője (továbbiakban: kérelmező) kérelmére történik.
(2) Ha a gyermek védelme a személyes gondoskodást nyújtó ellátás önkéntes igénybevételével nem biztosított, a jegyző a Gyvt. 68.§ (3) bekezdése alapján foganatosított védelembevétel során az ellátás kötelező igénybevételét rendelheti el.
III. fejezet
Pénzbeli és természetbeni támogatások
Óvodáztatási támogatás
7. § (1) Az óvodáztatási támogatás megállapítása során a jegyző intézkedéseire a Gyvt. 20/C. § és a Gyer. 68/F-68/L. § rendelkezési az irányadók.
(2) Az első alkalommal folyósításra kerülő pénzbeli támogatás helyett a szülőnek a gyermeke részére - indokolt esetben - természetbeni támogatás nyújtható.
(3) A települési önkormányzat jegyzője az első alkalommal természetben nyújtandó óvodáztatási támogatást a gyermekjóléti szolgálat közreműködésével biztosítja.
(4) A természetben nyújtott óvodáztatási támogatás célja a gyermek rendszeres óvodába járásának segítése, formája különösen utcai ruha, utcai cipő, váltóruha, váltócipő, tisztasági csomag biztosítása.
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatások
8. §[1] (1) Rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban részesíthető az a gyermek vagy fiatal felnőtt, akinek családja időszakosan létfenntartási gondokkal küzd vagy a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli helyzetbe került (pl. a gyermek tartósan beteg, elemi kár, beiskolázás, szülők munkanélkülivé válása) és
a) a családban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, vagy
b) a gyermeket egyedül nevelő szülő esetén a családban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át.”
(2) Fiatal felnőtt részére az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően csak abban az esetben állapítható meg rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, ha közép- vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul.
(3) Különös méltánylást érdemlő élethelyzetben, illetve ha a késedelem a gyermek életét, testi épségét veszélyezteti, jövedelemigazolástól függetlenül is nyújtható rendkívüli gyermekvédelmi támogatás.
(4) Különös méltánylást érdemlő élethelyzet:
- kórházi kezelés
- hosszabb táppénzes állomány
- nagyobb összegű váratlan kiadás
- krónikus betegség
- baleset
- váratlan keresetkiesés
- elemi csapás
(5) Sürgős szükség esetén, illetve, ha a késedelem a gyermek életét, egészségét, testi épségét veszélyezteti, jövedelemigazolástól, illetve (4) bekezdésben foglaltaktól függetlenül is nyújtható rendkívüli gyermekvédelmi támogatás.
9. § (1) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás pénzbeli és természetbeni ellátás formájában is nyújtható.
(2) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás pénzbeli vagy természetbeni formájáról az eljárás során az összes körülmény mérlegelésével kell dönteni.
10. § (1) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, elsősorban akkor állapítható meg természetbeni ellátás formájában, ha
a) a kérelem a gyermek étkeztetési térítési díjának tandíjának, kollégiumi díjának, ezek hátralékainak, iskolába járási költségeinek támogatására, gyógyszerköltségének, egészségügyi szolgáltatásért fizetett megvfizetésére irányul vagy
b) az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a gyermek nevelése, gondozása érdekében a természetben nyújtott támogatás célravezetőbb.
(2) A pénzbeli ellátásként megállapított rendkívüli gyermekvédelmi támogatást természetbeni ellátásra kell átváltoztatni, ha a gyermek érdeke ezt indokolja.
11. § (1) Pénzbeli ellátásnak minősül
a) az egyszeri támogatás, és
b) a rendkívüli gyermekvédelmi támogatásként nyújtott születési támogatás.
12. § (1) A születési támogatás a gyermek születésekor, a gyermek neveléséhez nyújtott egyösszegű hozzájárulás.
(2) Születési támogatásra jogosultak a 2008. december 31. napja után született gyermeket saját háztartásukban nevelő szülők, amennyiben
a) legalább az egyik szülő - a gyermek születésekor, és a gyermek születését közvetlenül megelőző 12 hónapban - megszakítás nélkül gombai állandó bejelentett lakóhellyel rendelkezik, és
b) a gyermeket nevelő családban az egy főre jutó jövedelem - eltérően a 8. § (1) bekezdésben meghatározott értékhatártól - nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének háromszorosát, a gyermeket egyedül nevelő szülő esetén az öregségi nyugdíj mindenkor legkisebb összegének négyszeresét, és
c) a vagyoni helyzet vizsgálata során az egy főre jutó vagyon értéke nem haladja meg a Gyvt. 19. § (7) bekezdése által meghatározott értéket.
(3) A születési támogatást a szülő a gyermek születését követő 6 hónapon belül igényelheti. A határidő elmulasztása jogvesztő.
(4) A kérelemhez csatolni kell
a) a gyermek születési anyakönyvi kivonatának másolatát,
b) a szülő/törvényes képviselő nyilatkozatát, hogy a gyermeket saját háztartásban neveli,
c) a közös háztartásban élő személyek jövedelemigazolását és vagyonnyilatkozatát
13. § (1) A születési támogatás tárgy év január 1-től december 31-ig alkalmazandó összegét Gomba Község Önkormányzatának mindenkori költségvetési rendelete állapítja meg.
(2) A születési támogatásra való jogosultságról a polgármester dönt átruházott hatáskörben.
(3) A születési támogatás összegét a Polgármesteri Hivatal a jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 30 napon belül utalja át a szülők által meghatározott bankszámlára. Bankszámla hiányában a kifizetés postai úton történik.
(4) A születési támogatás összegének megállapítására a gyermek születésének napja az irányadó. Akkor is a születés napján érvényes születési támogatás összegét kell megállapítani, ha a jogosultságot megállapító határozat a születést követő évben emelkedett jogerőre.
(5) A születési támogatásban részesültekről a Polgármesteri Hivatal nyilvántartást vezet.
(6) A születési támogatást elsősorban a 12. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott pénzbeli támogatásként kell folyósítani.
(7) Amennyiben a szülő(k) életvitele indokolja, a védőnő javaslata szerint a 13. § (1) bekezdésben rögzített összeg e rendelet 14. § (1) bekezdés g) pontja alapján természetbeni támogatásként is megállapítható.
Természetbeni ellátások
14. § (1) Természetbeni ellátásnak minősül különösen a megállapított támogatás összegének erejéig a
a) gyermekintézményi étkezési térítési díj átvállalása,
b) élelmiszer-utalvány biztosítása,
c) gyógyszerköltség, egészségügyi szolgáltatásért fizetendő díj átvállalása,
d) tandíj, kollégiumi díj átvállalása,
e) iskolába járás költségeinek támogatása (bérlettérítés)
f) e rendelet 13. § (7) bekezdésében meghatározott esetben a születési támogatás természetbeni ellátásként történő biztosítása,
g) [2]a természetbeni ellátás általános típusú szociális kártyára (továbbiakban: szociális kártya) történő átutalása.
Szociális kártya[3]
14/A. §[4] (1) A szociális kártya névre szóló, a tulajdonos azonosítására szolgáló sorszámmal ellátott kártya, melyet tulajdonosa térítésmentesen használhat a kártya kibocsátásától számított 5 éven belül, vagy visszavonásig.
(2) A szociális kártyával való visszaélés esetén Gomba Község Önkormányzata a kártyát visszavonja, a kártyabirtokos szociális kártya használati jogosultságát megszünteti.
(3) A szociális kártya az arra kijelölt kereskedelmi egységekben a vásárolt áru ellenértékének kiegyenlítésére használható.
(4) A szociális kártyával tilos jövedéki terméket vásárolni. A szociális kártyával történő jövedéki termék vásárlás a kártyával való visszaélésnek minősül, és a (2) bekezdésben meghatározott szankciót vonja maga után.
(5) A szociális kártya készpénz felvételére nem alkalmas. Másra át nem ruházható.
(6) Az önkormányzat által térítésmentesen rendelkezésre bocsátott szociális kártya pótlása esetén a költségeket a kártyatulajdonosnak kell viselnie.
(7) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatásnak a 14. § (1) bekezdés g) pontjában meghatározott szociális kártyára történő átutalásáról a polgármesteri hivatal a jogosultság megállapítását követő 5 munkanapon belül gondoskodik.
Védőoltások támogatása
15. § (1) E rendelet alapján természetben nyújtott támogatásként az önkormányzat a gennyes agyhártyagyulladás elleni védőoltás támogatását biztosítja az 1-2 éves korosztály számára.
(2) A támogatást az egy évet betöltött, de két éves kort még el nem ért gyermekek szülei/törvényes képviselői igényelhetik az erre rendszeresített nyomtatványon.
(3) A támogatás a (2) bekezdés szerinti megfelelés esetén önkéntes alapon történik.
(4) A támogatási jogosultság megállapításáról - a képviselő-testület által átruházott hatáskörben -a polgármester határozatban dönt.
(5) A vakcina beszerzéséről és felhasználásának megszervezéséről, valamint a szükséges nyilvántartás vezetéséről az önkormányzat alkalmazásában álló védőnő gondoskodik.
15/A. [5] § (1) E rendelet alapján természetben nyújtott támogatásként az önkormányzat a méhnyakrák elleni - három részletből álló - védőoltás harmadik részoltásának költségét biztosítja a gombai lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkező 13-14 éves leánygyermekek számára, amennyiben az önkormányzat részére a szülő/törvényes képviselő igazolja az első és második részoltás térítési díjának befizetését.
(2) A Képviselő-testület a védőnő írásbeli kezdeményezésére az (1) bekezdésben meghatározott korosztálytól fiatalabb, de 9. életévét betöltött gombai lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkező leánygyermekek számára is biztosítja a méhnyakrák elleni védőoltás harmadik részoltásának költségét.
(3) A támogatási jogosultság megállapításáról - a képviselő-testület által átruházott hatáskörben -a polgármester határozatban dönt.
(4) A vakcina beszerzéséről és felhasználásának megszervezéséről, valamint a szükséges nyilvántartás vezetéséről az önkormányzat alkalmazásában álló védőnő gondoskodik.
A pénzbeli és természetbeni ellátások eljárási szabályai
16. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítása iránti kérelmet szóban vagy írásban a Polgármesteri Hivatalnál terjesztheti elő a szülő vagy más törvényes képviselő, az egyes ellátási formákra rendszeresített nyomtatványon.
(2) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatásra való jogosultság elbírálásához a 149/1997.(IX.10.) Kormányrendelet 3. számú mellékletében foglalt nyilatkozatot és jövedelemigazolásokat, illetve fiatal felnőtt kérelme esetén - a közép- vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló esetében – ha nagykorúság után is folyósítják, vagy akkor állapítják meg a támogatást – az oktatási intézmény igazolását a tanulói, illetve hallgatói jogviszony fennállásáról is be kell csatolni.
(3) E rendelet 8. § (1) bekezdése esetében a jövedelem számításánál irányadó időszak a havonta rendszeresen mérhető jövedelmeknél 3 hónap, egyéb jövedelmeknél 1 év. Az egy főre jutó jövedelem megállapításánál a Gyvt. 19. § (4) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.
17. § (1) A képviselő-testület - a 13. § (2) és a 15. § (4) bekezdésének kivételével - az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítására felülvizsgálatára, az ellátás összegének, formájának megváltoztatására, megszüntetésére, a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett támogatás, segély megtéríttetésére és annak méltányosságból történő elengedésére illetőleg a megtérítendő összeg csökkentésére vonatkozó hatáskörét a Szociális és Gyámügyi Bizottságára ruházza át.
(2) Egyszerűsített határozat hozható, ha teljesülnek a Ket. jogszabályi követelményei, a hatóság a kérelemnek helyt ad és az ügyben nincs ellenérdekű ügyfél.
18. § (1) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás kiutalása - ha e rendelet eltérően nem rendelkezik - a határozat kézhezvételét követő 8 napon belül a kérelmező által meghatározott bankszámlára történik. Bankszámla hiányában a kifizetés postai úton történik. Erről a határozatban tájékoztatni kell a kérelmezőt. A határozatban a polgármester - indokolt esetben - házipénztárból történő kifizetést is elrendelhet.
(2) Ha a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás természetbeni ellátás formájában kerül megállapításra, úgy a támogatást az önkormányzat az illetékes intézménynek, gazdasági társaságnak, vállalkozónak utalja át, illetve az élelmiszer utalvány a gyámügyi előadótól vehető át.
(3) Amennyiben a támogatás összege nem fedezi az étkezésért fizetendő térítési díjat, a tandíjat, a kollégiumi díjat, a gyógyszerköltséget, az egészségügyi szolgáltatásért fizetendő díjat, a különbözetet a kötelezettnek kell megfizetnie.
(4) Ha a megállapított támogatás összege nagyobb, mint a fizetendő díj, a különbözet pénzben kerül kifizetésre az (1)–(2) bekezdésben foglaltak szerint.
(5) A (4) §-ban meghatározottak szerint kell eljárni akkor is, ha természetbeni támogatást valamilyen okból nem lehet biztosítani (pl. az étkeztetést biztosító gyermekintézmény zárva tartása, betegség stb.). A fentiekről a kérelmezőt tájékoztatni kell.
IV. fejezet
Személyes gondoskodást nyújtó ellátások
Gyermekjóléti szolgáltatás
19. § (1) A gyermekjóléti szolgáltatás olyan, a gyermek érdekeit védő speciális személyes szociális szolgáltatás, amely a szociális munka módszereinek és eszközeinek felhasználásával szolgálja a gyermek testi és lelki egészségének, családban történő nevelkedésének elősegítését, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzését, a kialakult veszélyeztetettség megszüntetését.
(2) A gyermekjóléti szolgáltatás igénybevétele térítésmentes.
20. § A gyermekjóléti szolgáltatást az önkormányzat az Monor és Térsége Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat közreműködésével biztosítja.
Óvodai ellátás
21. § (1) Az önkormányzat által fenntartott és működtetett Gólyafészek Óvodában az óvodai ellátás igénybevételére a közoktatásról szóló – többször módosított – 1993. évi LXXIX. tv. rendelkezéseit kell alkalmazni.
(2) Az alapellátási kérelmeket az intézményvezetőnél kell benyújtani.
Térítési díj
22. § (1) Az óvodai ellátás keretében az étkeztetésért kell térítési díjat fizetni.
(2) A gyermekek napközbeni ellátása keretében biztosított étkeztetés intézményi térítési díjának mértékét a képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.
(3) Egyéni rászorultság alapján az intézményvezető által megállapított személyi térítési díj legfeljebb 50%-kal csökkenthető, ha a térítési díj fizetésére kötelezett családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének másfélszeresét, és a teljes összegű személyi térítési díj megfizetése a család létfenntartását veszélyeztetné.
(4) A személyi térítési díj megfizetése alól mentesíthető a kötelezett, amennyiben a gyermek napközbeni ellátásának igénybevételére védelembevételi eljárás során kötelezték a szülőt vagy más törvényes képviselőt, és a (3) bekezdésben foglalt feltételek fennállnak.
V. fejezet
Hatályba léptető és záró rendelkezések
23. § (1) E rendelet a kihirdetése napján lép hatályba. Rendelkezéseit -amennyiben az a kérelmező számára hátrányos helyzetet nem teremt - a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a gyermekvédelmi támogatásokról szóló 3/2006. (III.24.) sz. rendelet és a módosítását tartalmazó 2/2009. (II.6.) sz. rendelet.
Gomba, 2009. március 26.
Lehota Vilmos Kósa Erzsébet Anikó
polgármester jegyző
Kihirdetési záradék:
A rendelet kihirdetése
2009. március 27-én,
egységes szerkezetbe foglalása
2011. november 18-án megtörtént.
Gomba, 2011. november 18.
Kósa Erzsébet Anikó
jegyző
[1] Módosította a 29/2009. (XII.11.) sz. rendelet 1. §-a. Hatályba lépése: 2010. 01. 01.
[2] Kiegészítette a 22/2009. (X.30.) sz. rendelet 1. §-a Hatályba lépése: 2009. november 1.
[3] Kiegészítette a 22/2009. (X.30.) sz. rendelet 2. §-a Hatályba lépése: 2009. november 1.
[4] Kiegészítette a 22/2009. (X.30.) sz. rendelet 2. §-a Hatályba lépése: 2009. november 1.
[5] Kiegészítette a 18/2011. (XI.18.) sz. rendelet 1. §-a Hatályba lépése: 2011. november 18.
VISSZA az alaprendeletekhez VISSZA a főoldalra