VISSZA az alaprendeletekhez            VISSZA a főoldalra   

Gomba Község Önkormányzat Képviselő-testületének

5/2009. (III.27.) számú rendelete

a gyermekvédelmi támogatásokról szóló

 

(Egységes szerkezetben a 22/2009. (X.30.) sz., a 29/2009. (XII.11.) sz. és a 18/2011. (XI.18.) sz.   rendeletekkel)

Hatályon kívül helyezte a 29/2013. (XII. 17.) önkormányzati rendelet 37. § (2) bekezdése

 

Gomba Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, figyelemmel a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) 18. § (1) bekezdés, b) pontjában,  (2) bekezdésében, 21. §-ában, 29. § (1)–(2) bekezdésében, 131. § (1) bekezdésében foglaltakra, az önkormányzat által a gyermekek részére nyújtható ellátásokról az alábbi rendeletet alkotja.

 

I.                   fejezet

 

A rendelet célja

 

1.        §   (1)   A rendelet célja, hogy a Gyvt. által megállapított, a gyermekek védelmét szolgáló ellátási formák alkalmazásához a helyi sajátosságokat figyelembe véve a feltételrendszert és eljárásrendet szabályozza.

 

 

A rendelet hatálya

 

2.        §   (1)   A rendelet hatálya kiterjed Gomba község közigazgatási területén tartózkodó magyar állampolgárságú, a letelepedési vagy bevándorlási engedéllyel rendelkező, valamint a magyar hatóságok által menekültként elismert gyerekekre és fiatal felnőttekre, valamint szüleikre. Továbbá a munkavállalók Közösségen belüli szabad mozgásáról szóló 1612/68/EGK tanácsi rendeletben meghatározott jogosulti körbe tartozó személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában érvényes tartózkodási engedéllyel rendelkezik.

            (2)   A rendelet hatálya a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országok állampolgárainak a külföldiek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2001. évi XXXIX. törvény rendelkezései szerint jogszerűen Magyarországon tartózkodó gyermekekre is.

            (3)  E rendeletet kell alkalmazni az (1) bekezdésben meghatározott személyeken kívül a község közigazgatási területén tartózkodó, nem magyar állampolgárságú gyerekek esetében is, ha az ideiglenes intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna.

 

3.        §   (1)   E rendelet alkalmazásában a Gyvt. és a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX.10.) Korm. rendelet (továbbiakban: Gyer.) fogalom meghatározásait, valamint az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben azok előírásait kell megfelelően alkalmazni.

            (2)   Az önkormányzat eljárására a Gyvt., a Gyer. és e rendelet előírásai mellett a közigazgatási és hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket.) rendelkezéseit is alkalmazni kell.

 

 

 

II.                fejezet

A gyermekjóléti alapellátások általános szabályai

 

4.        §   A gyermekjóléti alapellátások célja a gyermekek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődésének, jólétének, a családban történő nevelésének elősegítése, a veszélyeztetettség megelőzése és a kialakult veszélyeztetettség megszüntetése illetve a gyermek családjából történő kiemelésének megelőzése.

 

5.        §   (1)   A gyermekek védelmét az önkormányzat

a)  pénzbeli, természetbeni ellátásokkal és

b) személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásokkal

biztosítja.

(2)   A pénzbeli és természetbeni ellátás óvodáztatási támogatás és rendkívüli gyermekvédelmi támogatás formájában nyújtható.

            (3)   Személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátás a gyermekjóléti szolgáltatás és a gyermekek napközbeni ellátása érdekében működtetett óvoda.

 

6.        §   (1)   A személyes gondoskodás igénybevétele – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – önkéntes, az ellátást igénylő vagy törvényes képviselője (továbbiakban: kérelmező) kérelmére történik.

(2)   Ha a gyermek védelme a személyes gondoskodást nyújtó ellátás önkéntes igénybevételével nem biztosított, a jegyző a Gyvt. 68.§ (3) bekezdése alapján foganatosított védelembevétel során az ellátás kötelező igénybevételét rendelheti el.

 

III.              fejezet

Pénzbeli és természetbeni támogatások

 

 

Óvodáztatási támogatás

 

7.        §   (1)   Az óvodáztatási támogatás megállapítása során a jegyző intézkedéseire a Gyvt. 20/C. § és a Gyer. 68/F-68/L. § rendelkezési az irányadók.

            (2)   Az első alkalommal folyósításra kerülő pénzbeli támogatás helyett a szülőnek a gyermeke részére - indokolt esetben - természetbeni támogatás nyújtható.

            (3)   A települési önkormányzat jegyzője az első alkalommal természetben nyújtandó óvodáztatási támogatást a gyermekjóléti szolgálat közreműködésével biztosítja.

            (4)   A természetben nyújtott óvodáztatási támogatás célja a gyermek rendszeres óvodába járásának segítése, formája különösen utcai ruha, utcai cipő, váltóruha, váltócipő, tisztasági csomag biztosítása.

 

 

Rendkívüli gyermekvédelmi támogatások

 

8.         §[1] (1)   Rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban részesíthető az a gyermek            vagy fiatal felnőtt, akinek családja időszakosan létfenntartási gondokkal küzd vagy a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli helyzetbe került (pl. a gyermek tartósan beteg, elemi kár, beiskolázás, szülők munkanélkülivé válása) és

 

a)      a családban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, vagy

b)      a gyermeket egyedül nevelő szülő esetén a családban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át.”

 

            (2)   Fiatal felnőtt részére az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően csak abban az esetben állapítható meg rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, ha közép- vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul.

            (3) Különös méltánylást érdemlő élethelyzetben, illetve ha a késedelem a gyermek életét, testi épségét veszélyezteti, jövedelemigazolástól függetlenül is nyújtható rendkívüli gyermekvédelmi támogatás.

            (4)   Különös méltánylást érdemlő élethelyzet:

- kórházi kezelés

                   - hosszabb táppénzes állomány

                   - nagyobb összegű váratlan kiadás

                   - krónikus betegség

                   - baleset

                   - váratlan keresetkiesés

                   - elemi csapás

            (5) Sürgős szükség esetén, illetve, ha a késedelem a gyermek életét, egészségét, testi épségét veszélyezteti, jövedelemigazolástól, illetve (4) bekezdésben foglaltaktól függetlenül is nyújtható rendkívüli gyermekvédelmi támogatás.

               

9.        §   (1)   A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás pénzbeli és természetbeni ellátás formájában is nyújtható.

            (2)   A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás pénzbeli vagy természetbeni formájáról az eljárás során az összes körülmény mérlegelésével kell dönteni.

 

10.    §   (1)   A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, elsősorban akkor állapítható meg természetbeni ellátás formájában, ha

a)    a kérelem a gyermek étkeztetési térítési díjának tandíjának, kollégiumi díjának, ezek hátralékainak, iskolába járási költségeinek támogatására, gyógyszerköltségének, egészségügyi szolgáltatásért fizetett megvfizetésére irányul vagy

b)    az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a gyermek nevelése, gondozása érdekében a természetben nyújtott támogatás célravezetőbb.

            (2)   A pénzbeli ellátásként megállapított rendkívüli gyermekvédelmi támogatást természetbeni ellátásra kell átváltoztatni, ha a gyermek érdeke ezt indokolja.

 

11.    §   (1)   Pénzbeli ellátásnak minősül 

a)      az egyszeri támogatás, és

b)      a rendkívüli gyermekvédelmi támogatásként nyújtott születési támogatás.

 

12.    §   (1)   A születési támogatás a gyermek születésekor, a gyermek neveléséhez nyújtott egyösszegű hozzájárulás.

  (2)   Születési támogatásra jogosultak a 2008. december 31. napja után született gyermeket saját háztartásukban nevelő szülők, amennyiben

a)  legalább az egyik szülő - a gyermek születésekor, és a gyermek születését közvetlenül megelőző 12 hónapban - megszakítás nélkül gombai állandó bejelentett lakóhellyel rendelkezik, és

b)  a gyermeket nevelő családban az egy főre jutó jövedelem - eltérően a 8. § (1) bekezdésben meghatározott értékhatártól - nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének háromszorosát, a gyermeket egyedül nevelő szülő esetén az öregségi nyugdíj mindenkor legkisebb összegének négyszeresét, és

c)  a vagyoni helyzet vizsgálata során az egy főre jutó vagyon értéke nem haladja meg a Gyvt. 19. § (7) bekezdése által meghatározott értéket.

            (3)   A születési támogatást a szülő a gyermek születését követő 6 hónapon belül igényelheti. A határidő elmulasztása jogvesztő.

            (4)   A kérelemhez csatolni kell

                   a) a gyermek születési anyakönyvi kivonatának másolatát,

              b)  a szülő/törvényes képviselő nyilatkozatát, hogy a gyermeket saját háztartásban neveli,

              c) a közös háztartásban élő személyek jövedelemigazolását és vagyonnyilatkozatát

 

13.    §   (1)   A születési támogatás tárgy év január 1-től december 31-ig alkalmazandó összegét Gomba Község Önkormányzatának mindenkori költségvetési rendelete állapítja meg.

            (2)   A születési támogatásra való jogosultságról a polgármester dönt átruházott hatáskörben.

            (3)   A születési támogatás összegét a Polgármesteri Hivatal a jogosultságot megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 30 napon belül utalja át a szülők által meghatározott bankszámlára. Bankszámla hiányában a kifizetés postai úton történik.

            (4)   A születési támogatás összegének megállapítására a gyermek születésének napja az irányadó. Akkor is a születés napján érvényes születési támogatás összegét kell megállapítani, ha a jogosultságot megállapító határozat a születést követő évben emelkedett jogerőre.

            (5)   A születési támogatásban részesültekről a Polgármesteri Hivatal nyilvántartást vezet.

            (6)   A születési támogatást elsősorban a 12. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott pénzbeli támogatásként kell folyósítani.

            (7)   Amennyiben a szülő(k) életvitele indokolja, a védőnő javaslata szerint a 13. § (1) bekezdésben rögzített összeg e rendelet 14. § (1) bekezdés g) pontja alapján természetbeni támogatásként is megállapítható.

 

 

Természetbeni ellátások

 

14.    §   (1)   Természetbeni ellátásnak minősül különösen a megállapított támogatás összegének erejéig a

a)      gyermekintézményi étkezési térítési díj átvállalása,

b)      élelmiszer-utalvány biztosítása,

c)    gyógyszerköltség, egészségügyi szolgáltatásért fizetendő díj átvállalása,

d)     tandíj, kollégiumi díj átvállalása,

e)      iskolába járás költségeinek támogatása (bérlettérítés)

f)    e rendelet 13. § (7) bekezdésében meghatározott esetben a születési támogatás természetbeni ellátásként történő biztosítása,

g)   [2]a természetbeni ellátás általános típusú szociális kártyára (továbbiakban: szociális kártya)  történő átutalása.

 

 

Szociális kártya[3]

 

14/A. §[4] (1)     A szociális kártya névre szóló, a tulajdonos azonosítására szolgáló sorszámmal ellátott kártya, melyet tulajdonosa térítésmentesen használhat a kártya kibocsátásától számított 5 éven belül, vagy visszavonásig.

            (2)   A szociális kártyával való visszaélés esetén Gomba Község Önkormányzata a kártyát visszavonja, a kártyabirtokos szociális kártya használati  jogosultságát megszünteti.

            (3)   A szociális kártya az arra kijelölt kereskedelmi egységekben a vásárolt áru ellenértékének kiegyenlítésére használható.

            (4)   A szociális kártyával tilos jövedéki terméket vásárolni. A szociális kártyával történő jövedéki termék vásárlás a kártyával való visszaélésnek minősül, és a (2) bekezdésben meghatározott szankciót vonja maga után.

            (5)   A szociális kártya készpénz felvételére nem alkalmas. Másra át nem ruházható.

                   (6)            Az önkormányzat által térítésmentesen rendelkezésre bocsátott szociális kártya pótlása esetén a költségeket a kártyatulajdonosnak kell viselnie.

            (7)   A rendkívüli gyermekvédelmi támogatásnak a 14. § (1) bekezdés g) pontjában meghatározott szociális kártyára történő átutalásáról a polgármesteri hivatal a jogosultság megállapítását követő 5 munkanapon belül gondoskodik.

 

Védőoltások támogatása

 

15.    §   (1)   E rendelet alapján természetben nyújtott támogatásként az önkormányzat a gennyes agyhártyagyulladás elleni védőoltás támogatását biztosítja az 1-2 éves korosztály számára.

            (2)   A támogatást az egy évet betöltött, de két éves kort még el nem ért gyermekek szülei/törvényes képviselői igényelhetik az erre rendszeresített nyomtatványon.

            (3)   A támogatás a (2) bekezdés szerinti megfelelés esetén önkéntes alapon történik.

            (4)   A támogatási jogosultság megállapításáról - a képviselő-testület által átruházott hatáskörben -a polgármester határozatban dönt.

            (5)   A vakcina beszerzéséről és felhasználásának megszervezéséről, valamint a szükséges nyilvántartás vezetéséről az önkormányzat alkalmazásában álló védőnő gondoskodik.

 

15/A. [5]   § (1)     E rendelet alapján természetben nyújtott támogatásként az önkormányzat a méhnyakrák elleni - három részletből álló - védőoltás harmadik részoltásának költségét biztosítja a gombai lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkező 13-14 éves leánygyermekek számára, amennyiben az önkormányzat részére a szülő/törvényes képviselő igazolja az első és második részoltás térítési díjának befizetését.

            (2)   A Képviselő-testület a védőnő írásbeli kezdeményezésére az (1) bekezdésben meghatározott korosztálytól fiatalabb, de 9. életévét betöltött gombai lakó- vagy tartózkodási hellyel rendelkező leánygyermekek számára is biztosítja a méhnyakrák elleni védőoltás harmadik részoltásának költségét.

            (3)   A támogatási jogosultság megállapításáról - a képviselő-testület által átruházott hatáskörben -a polgármester határozatban dönt.

           (4)  A vakcina beszerzéséről és felhasználásának megszervezéséről, valamint a szükséges nyilvántartás vezetéséről az önkormányzat alkalmazásában álló védőnő gondoskodik.

 

 

A pénzbeli és természetbeni ellátások eljárási szabályai

 

16.    §   (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítása iránti kérelmet szóban vagy írásban a Polgármesteri Hivatalnál terjesztheti elő a szülő vagy más törvényes képviselő, az egyes ellátási formákra rendszeresített nyomtatványon.

            (2)   A rendkívüli gyermekvédelmi támogatásra való jogosultság elbírálásához a 149/1997.(IX.10.) Kormányrendelet 3. számú mellékletében foglalt nyilatkozatot és jövedelemigazolásokat, illetve fiatal felnőtt kérelme esetén -  a közép- vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló esetében – ha nagykorúság után is folyósítják, vagy akkor állapítják meg a támogatást – az oktatási intézmény igazolását a tanulói, illetve hallgatói jogviszony fennállásáról  is be kell csatolni.

            (3)   E rendelet 8. § (1) bekezdése esetében a jövedelem számításánál irányadó időszak a havonta rendszeresen mérhető jövedelmeknél 3 hónap, egyéb jövedelmeknél 1 év. Az egy főre jutó jövedelem megállapításánál a Gyvt. 19. § (4) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.

 

17.    §   (1)   A képviselő-testület - a 13. § (2) és a 15. § (4) bekezdésének kivételével - az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítására felülvizsgálatára, az ellátás összegének, formájának megváltoztatására, megszüntetésére, a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett támogatás, segély megtéríttetésére és annak méltányosságból történő elengedésére illetőleg a megtérítendő összeg csökkentésére vonatkozó hatáskörét a Szociális és Gyámügyi Bizottságára ruházza át.

            (2)   Egyszerűsített határozat hozható, ha teljesülnek a Ket. jogszabályi követelményei, a hatóság a kérelemnek helyt ad és az ügyben nincs ellenérdekű ügyfél.

 

18.    §   (1)   A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás kiutalása -  ha e rendelet eltérően nem rendelkezik -  a határozat kézhezvételét követő 8 napon belül a kérelmező által meghatározott bankszámlára történik. Bankszámla hiányában a kifizetés postai úton történik. Erről a határozatban tájékoztatni kell a kérelmezőt. A határozatban a polgármester - indokolt esetben - házipénztárból történő kifizetést is elrendelhet.

            (2)   Ha a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás természetbeni ellátás formájában kerül megállapításra, úgy a támogatást az önkormányzat az illetékes intézménynek, gazdasági társaságnak, vállalkozónak utalja át, illetve az élelmiszer utalvány a gyámügyi előadótól vehető át.

            (3)   Amennyiben a támogatás összege nem fedezi az étkezésért fizetendő térítési díjat, a tandíjat, a kollégiumi díjat, a gyógyszerköltséget, az egészségügyi szolgáltatásért fizetendő díjat, a különbözetet a kötelezettnek kell megfizetnie.

            (4)   Ha a megállapított támogatás összege nagyobb, mint a fizetendő díj, a különbözet pénzben kerül kifizetésre az (1)–(2) bekezdésben foglaltak szerint.

            (5)   A (4) §-ban meghatározottak szerint kell eljárni akkor is, ha természetbeni támogatást valamilyen okból nem lehet biztosítani (pl. az étkeztetést biztosító gyermekintézmény zárva tartása, betegség stb.). A fentiekről a kérelmezőt tájékoztatni kell.

      

 

IV.              fejezet

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

                                                          

 

Gyermekjóléti szolgáltatás

 

 

19.    §   (1)   A gyermekjóléti szolgáltatás olyan, a gyermek érdekeit védő speciális személyes szociális szolgáltatás, amely a szociális munka módszereinek és eszközeinek felhasználásával szolgálja a gyermek testi és lelki egészségének, családban történő nevelkedésének elősegítését, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzését, a kialakult veszélyeztetettség megszüntetését.

            (2)   A gyermekjóléti szolgáltatás igénybevétele térítésmentes.

 

20.    §   A gyermekjóléti szolgáltatást az önkormányzat az Monor és Térsége Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat közreműködésével biztosítja. 

 

 

Óvodai ellátás

 

21.    §   (1)   Az önkormányzat által fenntartott és működtetett Gólyafészek Óvodában az óvodai ellátás igénybevételére a közoktatásról szóló – többször módosított – 1993. évi LXXIX. tv. rendelkezéseit kell alkalmazni.

            (2)   Az alapellátási kérelmeket az intézményvezetőnél kell benyújtani.

 

 

Térítési díj

 

22.    §   (1)   Az óvodai ellátás keretében az étkeztetésért kell térítési díjat fizetni.

(2)   A gyermekek napközbeni ellátása keretében biztosított étkeztetés intézményi térítési díjának mértékét a képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.

 (3)  Egyéni rászorultság alapján az intézményvezető által megállapított személyi térítési díj legfeljebb 50%-kal csökkenthető, ha a térítési díj fizetésére kötelezett családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének másfélszeresét, és a teljes összegű személyi térítési díj megfizetése a család létfenntartását veszélyeztetné.

(4)   A személyi térítési díj megfizetése alól mentesíthető a kötelezett, amennyiben a gyermek napközbeni ellátásának igénybevételére védelembevételi eljárás során kötelezték a szülőt vagy más törvényes képviselőt, és a (3) bekezdésben foglalt feltételek fennállnak.

 

 

 

 

V.                fejezet

Hatályba léptető és záró rendelkezések

 

23.    §   (1)   E rendelet a kihirdetése napján lép hatályba. Rendelkezéseit -amennyiben az a kérelmező számára hátrányos helyzetet nem teremt - a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

            (2)   A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a gyermekvédelmi támogatásokról szóló 3/2006. (III.24.) sz. rendelet és a módosítását tartalmazó 2/2009. (II.6.) sz. rendelet.

 

Gomba, 2009. március 26.

 

 

                                                           Lehota Vilmos                       Kósa Erzsébet Anikó

                                                           polgármester                                      jegyző

 

 

 

 

 

Kihirdetési záradék:

 

A rendelet kihirdetése

2009. március 27-én,

egységes szerkezetbe foglalása

2011. november 18-án  megtörtént.

 

Gomba, 2011. november 18.

 

 

                                               Kósa Erzsébet Anikó

                                                           jegyző

 

 


 


[1] Módosította a 29/2009. (XII.11.) sz. rendelet 1. §-a.           Hatályba lépése: 2010. 01. 01.

[2] Kiegészítette a 22/2009. (X.30.) sz. rendelet 1. §-a                  Hatályba lépése: 2009. november 1.

[3] Kiegészítette a 22/2009. (X.30.) sz. rendelet 2. §-a                  Hatályba lépése: 2009. november 1.

[4] Kiegészítette a 22/2009. (X.30.) sz. rendelet 2. §-a                  Hatályba lépése: 2009. november 1.

[5] Kiegészítette a 18/2011. (XI.18.) sz. rendelet 1. §-a                Hatályba lépése: 2011. november 18.

 

 VISSZA az alaprendeletekhez            VISSZA a főoldalra